زنبورهای سرخ چیست ؟
این نامی است که ارتش آمریکا بر روی قایق های تندرو نیروی دریایی سپاه گذاشته است..
اگر بدانید که زنبورهای سرخ چگونه میجنگند و چه بلایی بر سر متجاوز به کندو و ملکه شان در میآورند آن وقت متوجه میشوید چرا این نام را بر روی قایق های تندرو نیروی دریایی سپاه گذاشته اند
⚜مقام معظم رهبری
«احترامی که مسلمانان برای عیسی مسیح (علیه السلام) قائل هستند، کمتر از مقام و شایستگی وی در نظر مؤمنان مسیحی در مسیحیت نیست.»
📢همزمان با میلاد حضرت عیسی روح الله (ع)چهارمین نشست کنگره بین المللی ولایت اجتماعی زن
با محوریت معاصر سازی سبک زندگی حضرت مریم (س)
📆 زمان : پنجشنبه ۲ دی ماه
🕘ساعت ۹ صبح
✅ با حضور اساتید و اندیشمندان مسلمان، ارمنی، مسیحی و آشوری، از ایران و کشور های مختلف
به صورت حضوری و مجازی و تجلیل از خانواده محترم شهدای مسیحی، ارامنه و آشوری
♦با سخنرانی اندیشمندان بزرگ
❇ استاد حسن رحیم پور ازغدی
❇ اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان
❇ کیشیش رایان عیسی
❇ خانم دکتر لاویان
🌐لینک ورود به جلسه فارسی زبان 👇
🆔https://adobe1799.pardisco.co/congress/
🌐پخش زنده از پیام رسان روبیکا 👇
🆔 https://rubika.ir/tanineyas
#روزمان را با قرآن آغاز کنیم :
سوره مبارکه التوبة آیه ۴۹
وَمِنهُم مَن يَقولُ ائذَن لي وَلا تَفتِنّي ۚ أَلا فِي الفِتنَةِ سَقَطوا ۗ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالكافِرينَ
ترجمه:
بعضی از آنها میگویند: «به ما اجازه ده (تا در جهاد شرکت نکنیم)، و ما را به گناه نیفکن»! آگاه باشید آنها (هم اکنون) در گناه سقوط کردهاند؛ و جهنم، کافران را احاطه کرده است!
آن كه با قرآن سخن گويد راست گفته، و هر كه به آن عمل كند پيش افتاده است. [مردى از جاى برخاست و گفت: يا امير المؤمنين، ما را از فتنه خبر ده، و آيا در باره فتنه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله پرسيدهاى فرمود:] وقتى خداى سبحان اين آيه را فرستاد: «الم، آيا مردم گمان كردهاند همين كه بگويند ايمان آوردهايم، رها مىشوند و به آزمايش در نمىآيند» دانستم تا زمانى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در ميان ماست فتنه بر ما فرود نمىآيد، پرسيدم: يا رسول اللّه منظور از اين فتنه كه خداوند تو را به آن خبر داده چيست فرمود: «يا على، به زودى امتم پس از من آزمايش مىشوند.» گفتم: يا رسول اللّه، مگر نه اين است كه در روز احد افرادى از مسلمانان شهيد شدند و من از فيض شهادت ماندم، و از اين بابت غمگين شدم، شما به من فرمودى: «بر تو بشارت باد كه عاقبت به شهادت مىرسى» در پاسخم فرمود: «آنچه گفتى صحيح است، ولى بگو به هنگام شهادت صبرت چگونه است» گفتم: اين از موارد صبر نيست، بلكه جاى مژده و شكرگزارى است و فرمود: «يا على، به زودى مسلمانان پس از من به ثروتشان آزمايش مىشوند، و با ديندارى خود بر خدا منّت مىنهند، رحمتش را آرزو دارند، و خود را از خشمش در امان دانند، و با شبهات دروغ و هوسهاى غفلت زا حرام او را حلال شمارند، شراب را به اسم آب انگور و خرما، و رشوه را به عنوان هديّه، و ربا را به نام تجارت حلال دانند.» گفتم: يا رسول اللّه، در آن وقت اين چنين مردم را از كدام گروه حساب كنم در موضع ارتداد، يا در مرتبه فتنه فرمود: «در مرتبه فتنه».
♦️قیمتی که مسکن سازان داخلی از دولت مطالبه میکنند، دو برابر مسکن سازان خارجی است
شرق نوشت:
🔹روز ۲۷ آذر احمد دنیامالی، عضو شورای عالی مسکن، به خبرگزاری ایلنا: در مذاکرات با شرکتهای خارجی بهصورت جدی بحث تهاتر نفت را دنبال میکنیم و اعلام کردهایم که شرط همکاری با شرکتهای خارجی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن این است که هیچ پول نقدی نپردازیم و خدمات آنها با نفت یا کالاهای معدنی تهاتر شود، مسئلهای که پیش از این از هم سوی وزیر راه و شهرسازی ایران مطرح شده بود.
🔹اما یک نکته فرعی این ماجرا این است که به گفته مقامهای دولتی، قیمت سازندگان داخلی که به دولت پیشنهاد شده نزدیک دو برابر پیشنهاد خارجیهاست.
🔹بر اساس قانون، مشارکت با شرکتهای خارجی در ساخت مسکن بخش کمی از این پروژهها را شامل میشود و تا حد امکان باید از ظرفیت داخلی در ایران در این زمینه استفاده شود؛ گفته شده پیشنهاد شرکتهای داخلی برای ساخت پروژه «نهضت ملی مسکن» در هر مترمربع ۵.۵ میلیون تومان بوده که «فراتر از انتظار دولت ایران است
بحث نحوه توزیع بنزین دوباره داغ شده چه تصمیمی قرار است گرفته شود آیا نحوه توزیع تغییر میکند؟
طبق شنیدهها، نام طرح به طور اختصار طرح «یارانه بنزین برای همه» است. بخش اول این طرح قرار است در جزیره کیش اجرا شود، مرحله دوم در قشم و مرحله سوم در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
در طرح آتی دولت که فعلا در کیش اجرا میشود؛ به هر کد ملی 20 لیتر بنزین داده میشود. فردی که خودرو دارد، خودش مصرف میکند و افراد فاقد خودرو میتوانند با سازوکاری که دولت اعلام خواهد کرد بنزین مازاد را در یک اپلیکیشن بفروشند.
نهتنها در سه ماه پایانی امسال، بلکه در سال 1401 نیز قرار نیست دولت دست به افزایش و اصلاح قیمت بنزین بزند. همچنين در لایحه بودجه و ازجمله در جدول تبصره 14 لایحه نیز سخنی از افزایش قیمت بنزین و کسب درآمد جدید برای دولت به میان نیامده است.
سهمیه خودروهای عمومی و تمام خودروهایی که در استارتاپهای حملونقلی (اسنپ، تپسی و...) فعالیت میکنند نیز بدون تغییر خواهد ماند.
شنیدهها حاکی است در طرح بنزینی دولت قرار نیست ثبتنامی در کار باشد و دادههای لازم از سامانه کد ملی سازمان ثبت احوال کشور و دیگر نهادها دریافت شده و بنزین یارانهای در یکی از کارتهای بانکی سرپرست خانوار شارژ خواهد شد.
براساس طرح دولت هر ایرانی ولو نوزاد یکروزه هم باشد میتواند یارانه بنزین دریافت کند، اما بهشرطی که آن فرد بیش از یکسال نباشد که از ایران خارج شده باشد. یعنی اگر از زمان خروج یک ایرانی بیش از یکسال گذشته باشد.
افرادی که ماشین ندارند و از بنزین استفاده نمیکنند میتوانند بنزین خود را به فروش برسانند. برای این کار نیز یک اپلیکیشن درنظر گرفته شده است.
در اين طرح براي افرادی که گوشی هوشمند ندارند یا تمایلی به خرید و فروش بنزین ندارند نیز شرایطی درنظر گرفته شده است. بهگونهای که اگر تا تاریخی که درنظر گرفته شده بنزین خود را به فروش نرسانده باشند و البته این اجازه را نیز به دولت داده باشند که بنزین آنها را بفروشد؛ دولت در 25 هر ماه بنزین آنها را با بالاترین قیمت آخرماه فروخته و پول آن را به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد کرد.
و نكته آخر اينكه دولت قرار است برای افرادی که سرپرست خانوار یکنفر یا دونفر است، اگر فرد مالک خودرو بود، سهمیه 60لیتری را هم به یکنفر و هم به دونفر اعطا کند.
درس ها و عبرت هاي اقتصاد تركيه
بخش اول : کاهش ارزش لیر تبعات سیاست پولی برای جبران کاهش سرمایه گذاری
حزب عدالت و توسعه در سال 2002 با ورود به حاكميت تركيه ، ضمن اصلاح ساختارهاي اقتصادي ، اساس و بنيان رشد اقتصاد را بر جذب سرمایه و وام خارجی قرار داد. در واقع رشد اقتصادي در تركيه متاثر از رشد فزاینده سرمایه گذاری خارجی و استقراض از موسسات و نهاد هاي بين المللي بود. آنكارا براي جذب سرمايه گذاري خارجي همه عوامل تولید را در اختیار شرکت های خارجی قرار داد. بنابراين مهمترين ويژگي رشد اقتصادي در تركيه، استفاده از استقراض خارجي است نه تقويت بنيان توليد.
با شروع همه گیری بیماری کووید ۱۹،از یک طرف نرخ سرمایه گذاری کاهش یافت و بازارهاي جهاني دچار ركود شدند و از طرف دیگر با کاهش توریسم به عنوان یکی از مهمترین بخش های تولید درامد ، اقتصاد تركيه كم كم دچار بحران شد. كاهش نرخ سرمايه گذاري، موجب كاهش رشد توليد و انباشت استقراض هاي خارجي شد كه در نهايت منجر به كسري بودجه و تورم گرديد.
اكنون بانک مرکزی ترکیه با اتخاذ سیاست پولی انبساطی براي جبران كاهش سرمايه گذاري، اقدام به تزریق پول به بازار نموده و از این طریق با خلق نقدینگی جدید، پایه پولی را افزایش داد( افزایش تورم می شود) تا بتواند کاهش سرمایه گذاری براي تامين مالي بنگاه هاي توليد را جبران کند.
عامل دیگر كه بانك مركزي ترکیه انجام داده كه موجب سقوط ارزش لیر شده ، كاهش نرخ بهره بانكي است كه براي كاهش هزينه هاي توليد و تامين مالي بنگاه هاي توليدي پايين نگاه داشته شده است. اما از آنجا که نرخ بهره با نرخ سرمایه گذاری رابطه عکس دارد، پس باید برای کاهش نرخ بهره ، سطح خاصي از مقطع و زمان را قائل شد وگرنه اگر کمتر از مقدار معینی در زمان طولاني قرار گیرد در جهت عکس کارکرد خود ( کاهش هزینه تولید) عمل می کند و موجب ایجاد حباب در بازارها می شود. چرا که مردم تمایلی به سپرده گذاری در بانک ها ندارند و چون تولید هم سود ده نیست و تورم هم بالا است، سفته بازی بیشتر می شود.
در مجموع اتخاذ سیاست های پولی و مالی که دولت اردوغان در پیش گرفته ، برای جبران کاهش سرمایه گذاری است اما باعث ایجاد تورم و کاهش ارزش لیر می شود. به هر حال در اقتصاد هیچ چیز صد در صد مثبت با منفی نیست. اینکه اقتصاد ترکیه بتواند از این بحران عبور کند بستگی به استحکام نظام تولید ترکیه دارد.
از تجربه این سالهای تركيه مي توان دو درس گرفت كه در نوشته هاي بعدي توضيح خواهم داد:
1-اصلاح ساختار اقتصادي در شرايط بحران در سال های ۲۰۰۰تا ۲۰۰۰۳
2- رشد اقتصادي پایدار باید مبتني بر عوامل درونزا باشد
💬 علت سانحه تصادف دو قطار مسیر تهران - کرج چه بود؟
🔹مطابق بررسیهای اولیه در خصوص سانحه تصادف دو قطار در خط مترو تهران - کرج در ساعت 7.08 دقیقه صبح دیروز در خط 5 مترو تهران و ایستگاه چیتگر، قطار اکسپرس بدون توقف در خط جنوبی ایستگاه چیتگر به سمت تهران در حال حرکت بود که با حرکت اشتباه و عبور متخلفانه از چراغ آبی رنگ که به منزله چراغ قرمز برای تردد است، با قطار عادی که در side track ایستگاه چیتگر تخلیه مسافر کرده و باید متوقف میماند تا قطار اکسپرس عبور کند برخورد مینماید.
🔹بررسیها نشان میدهد به دلیل سرعت بالای حرکت قطار اکسپرس، حتی ترمز اضطراری هم نتوانست مانع تصادف شود اما سرعت حرکت را خیلی کم کرد. از طرف دیگر هم با توجه به اینکه سرعت خروج قطار عادی هم کم بود، لذا لکوموتیو قطار اکسپرس به بدنه واگن چهارم قطار عادی که مسیر را قیچی کرده بود، برخورد میکند.
🔹در این زمینه شواهد نشان میدهد به دلیل اینکه سرعت دو قطار کم بود، خسارت زیادی به آنها وارد نشد اما در عین حال به دلیل اندازه زیاد دو قطار شدت ضربه و خسارت بسیار بالا بود. خوشبختانه حادثه فوتی نداشته ولی حدود ۱۵ نفر مصدوم داشته است.
🔹کارشناسان حاضر در صحنه معتقدند احتمالا سیستم اتوماتیک ATP توسط راهبر قطار خاموش شده بود چرا که در صورت فعال بودن این سیستم، امکان عبور از چراغ آبی برای راهور فراهم نمیشد بر همین اساس گفته شده است که ریشه اصلی حادثه عدم توجه به آموزشهای راهبری است.
🔹جعبه سیاه قطارها نیز برای بررسی دقیق سانحه و همچنین پیدا کردن مقصر جمع آوری و برای خواندن فرستاده شده است. این حادثه در صورتی که در ساعت دیگر و یا قبل از پیاده کردن مسافران و ... رخ داده بود، حداقل یکصد کشته بر جای میگذاشت.