eitaa logo
همراه با شهدا تا ظهور امام عصر عج (سقا به یاد شهید حجت اله بیات) ارتباط بامدیر کانال @zafarba
230 دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
36هزار ویدیو
386 فایل
زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر شهادت نیست کانال همراه با شهدا تا ظهور امام عصر عج (سقا به یاد شهید حجت اله بیات) لینک کانال @saqqah
مشاهده در ایتا
دانلود
رویترز به نقل از پنج منبع آگاه گزارش داد که ایالات متحده و امارات در مورد امکان لغو تحریم های اعمال شده علیه اسد در صورت فاصله گرفتن از ایران و قطع مسیرهای انتقال تسلیحات به حزب الله گفتگو کردند. این منابع گفتند که این گفتگوها در ماه‌های اخیر تشدید شده است که ناشی از انقضای احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه سوریه در 20 دسامبر و کارزار اسرائیل علیه شبکه منطقه‌ای تهران، از جمله حزب‌الله لبنان، حماس در غزه و دارایی‌های ایران در سوریه است. به گفته این منابع، پیشروی جدید شورشیان دقیقاً نشانه ای از نوعی ضعف در اتحاد اسد با ایران است که ابتکار عمل امارات و آمریکا قصد بهره برداری از آن را دارد. اما اگر اسد از کمک ایران برای یک ضد حمله استقبال کند، این می تواند تلاش ها برای ایجاد فاصله بین آنها را پیچیده کند. ابوقاسم
بعد از نقض مکرر آتش بس توسط اسراییل، برای نخستین بار از زمان امضای توافقنامه، 3 پرتاب از طرف حزب الله لبنان به مناطقی در فلسطین اشغالی شلیک شد سخنگوی ارتش اسرائیل هم اعلام کرد: اخیرا حزب الله دو راکت به سمت منطقه کوه دوو شلیک کرد که در مناطق باز فرود آمد و تلفات جانی نداشت. ابوقاسم
Mandana: پیامک کنید ۳۰۰۰۰۱ به دست پزشکیان یا این برنامه برسه وجزء سئوالات پر تکرار بشه: عزل ظریف عزل دوتابعیتی ها عزل وزرا ومسئولین که سابفه فعالیت بر ضد نظام جمهوری اسلامی دارند .چرا برای فرزندان ودامادت پارتی بازی کردی؟ 🔴 پزشکیان دوشنبه ساعت 21 شبکه اول سیما با مردم سخن می‌گوید 🔸 غيرت و جسارتتون رو نشون بدين زنگ بزنين روابط عمومي شبكه يك يا پيامك بزنيد و با لحن جدي و شديد مطالبه اجرای وعده صادق٣ رو کنید تا به گوش رئيس جمهور برسونن 🔸 رئیس‌جمهور در دومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از آغاز فعالیت دولت وفاق ملی، امشب (دوشنبه 12 آذر) بعد از خبر ساعت 21 شبکه اول سیما به صورت زنده و مستقیم با مردم سخن می‌گوید. 🚨اين_يك_مطالبه_فوري_است🚨 شماره تماس: 27861000 شماره پیامک: 300001
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضور اجتماعی زن در اسلام زن به عنوان رکنی از ارکان خانواده، نقشی اثرگذار در شاکله و سلامت اجتماع دارد. این نقش به شکل غیر مستقیم در قالب تربیت اعضای جامعه و به شكل مستقیم در قالب حضور اجتماعی وی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی بروز و ظهور می‌یابد. با وجود آنکه اسلام در … . زن به عنوان رکنی از ارکان خانواده، نقشی اثرگذار در شاکله و سلامت اجتماع دارد. این نقش به شکل غیر مستقیم در قالب تربیت اعضای جامعه و به شكل مستقیم در قالب حضور اجتماعی وی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی بروز و ظهور می‌یابد. با وجود آنکه اسلام در آیات و روایات متعدد حرمت و کرامت بسیاری برای زن و جایگاه زنان در جامعه در نظر گرفته است، اما برخی برداشت‌ها از برخی آموزه‌ها موجب شده تا مسئله حضور اجتماعی زن در جامعه، تبدیل به شبه چالش شود. از اینرو ضروری است تا با ارائه مستنداتی از تاریخ اسلام و روایات و کلام بزرگان به بررسی این مسئله و ابعاد از منظر اسلام پرداخته شود. مخالفت اسلام با حضور اجتماعی زن؟!حضور اجتماعی زن در اسلام، زن و جامعه در نگاه نخست از ظاهر برخی آموزه‌های دینی چنین به دست می‌آید که اسلام، مخالف حضور اجتماعی زنان است یا اینکه اسلام و زنی را نمونه و الگو می‌داند که تنها به خانه داری در گوشه عزلت و در پس پرده مشغول باشد. لکن باید در فهم این آموزه‌ها به یک اصل توجه داشت؛ اینکه هر کدام از این تعالیم و آموزه‌ها به چه دلیل، به چه منظور و در چه فضایی بیان شده است؟! به عنوان مثال چه بسا روایاتی نظير سفارش امیرمؤمنان (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) مبنی بر «… اگر می توانی کاری کنی که همسرت غیر از تو کسی را نشناسد پس چنین کن.»[1] ناظر به مسئله حضور اجتماعی زن نباشد، بلکه در درجه نخست ناظر به زیست عفیفانه زنان و حفظ بنیان خانواده است. همچنین نقل ابن شهر آشوب در کتاب «المناقب» از گفتگوی میان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و فاطمه (سلام الله علیها) مبنی بر اینکه «بهترین زن کسی است که هیچ مردی او را نبیند و او نیز هیچ مردی را نبیند»[2] نیز در راستای ضرورت عفت‌ورزی و زیست عفیفانه زنان است. صرف نظر از اعتبارسنجی اسناد این روایات و گزارش‌ها، در حقیقت این احادیث اشاره به یک قاعده اصولی در زندگی انسانی دارد و آن اصل عفت و پاکدامنی است. از اینرو این روایات ناظر به این مسئله نیست که آیا زن در جامعه حضور اجتماعی داشته باشد یا نه؟ بلکه جایگاه این روایات مربوط به سبک زندگی عفیفانه و تربیت جنسی است. ناسازگاری حضور اجتماعی زن و زیست عفیفانه، تزاحم یا تعارض؟ آری؛ اگر حضور اجتماعی زن بلکه مرد، زیست عفیفانه او را به خطر بیندازد، اولویت با عفت و پاکدامنی اوست و آن شخص بایستی به صورت شخصی و موردی دست از حضور اجتماعی بشوید ولی این به معنای آن نیست که اسلام اصل حضور اجتماعی زنان را نادیده می‌انگارد. به عبارت دقیق‌تر ناسازگاری که گاهی میان عفت و حضور اجتماعی زن به وجود می‌آید، از قبیل تعارض گزاره‌های اسلام با یکدیگر نیست بلکه از قبیل تزاحم عملیاتی و اجرایی آن‌ها در برخی موارد که در این صورت عفت مقدم بر حضور اجتماعی است. ولی این به معنای نفی حضور اجتماعی زن در جامعه نیست. بنابراین جامعه اسلامى بایستی به گونه اى برنامه ریزى کند که زن، هیچ زمان، ناچار به برخورد با نامحرمان نباشد. آشکار است که ارتباط زنان و مردان نامحرم، اصولا زمینه ساز روابط عاطفی و گاه خطرناکی می‌گردد که می‌تواند پاکدامنی و عفت افراد را به مخاطره بیندازد. اگرچه این امر قطعی نیست ولی اصل زمینه‌سازی آن مسلم است. از اینرو عفت‌مندی و عدم ارتباط مستقیم زن و مرد یک ارزش است ولی با حقوق اجتماعی و حضور اجتماعی او منافاتی ندارد. 🌱🌱🌱 [1] نهج البلاغه، نامه 31 [2] مناقب آل أبی طالب (علیهم السلام)، ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، علامه، قم‏، 1379 ق‏، چاپ اول، ج ‏3، ص 341
📮فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام ✍️ احمدحسین شریفی هر بعدی از ابعاد زندگی سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجاب‌انگیز مواجهه خواهیم شد: یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسان‌های همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساق‌های پایش ورم کرده بود» دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیح‌ترین و بلیغترین خطبه‌های امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه می‌گوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیبایی‌های ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبه‌های نهج البلاغه است. درسنامه‌ خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعت‌شناسی و سیاست اسلامی است. سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبه‌های برجای مانده از او نشان می‌دهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود. چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیت‌نامه بسیار هوشمندانه او، نشان می‌دهد که یکی از حکیم‌ترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است. پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان می‌فرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد. شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهم‌السلام را تربیت کرد. هفت. از جهت خانه‌داری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علی‌ابن ابی‌طالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت می‌کرد. هشت. از حیث وظیفه‌شناسی اجتماعی و موقعیت‌سنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود. نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع می‌کرد. 🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامع‌الاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است. سلام الله علیها ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
‼️فضای مجازی، و خبر تلخی که باید هشیارمان کند ⚠️پیشاپیش از انتشار این خبر عذرخواهی می کنم ▪️خبر شوکه کننده بود: «بعد از دعوای مجازی یک دختر و پسر دانشجو، پسر با همدستی دوستانش دختر را ربوده، به صورت گروهی او را هتک حرمت می کنند، و ظاهرا فیلمش را هم در فضای مجازی منتشر می کنند. بعد از این ماجرا، دختر اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان می دهد». ▪️اینگونه خبرهای تلخ باید زنگ هشداری باشد برای دو گروه: ▫️ اول، نوجوانان و جوانان، که بدانند شبکه های اجتماعی به رغم جذابیتی که دارد، فضایی بسیار لغزنده است،‌ به گونه ای که کارهای به ظاهر کوچکی چون کل کل یا شوخی کردن با دیگران، یا توهین به افراد یا قومیت شان، مثل یک گلوله برفی با هر کلیک بزرگ و بزرگ تر می شود و آنان را در معرض خطرات و آسیب های غیرقابل جبران قرار می دهد. ▫️دوم، برای بزرگترها، اعم از والدین و نهادهای آموزشی و تبلیغی، ‌که بدانند بایستی آموزش سواد رسانه ای و تربیت اخلاقی نسل جوان را برای استفاده درست از فضای مجازی جدی تر بگیرند. 📌بگذریم که باآمدن هوش مصنوعی، این کار اهمیت و ضرورت و فوریت بیشتری پیدا کرده است. حسینعلی رحمتی ۱۱ آذر ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✔️حضرت زهرا(سلام الله علیها) از نگاه قرآن کریم ✍️ حجت‌الاسلام رضایی تربقان ◾️السَّلامُ عَلَيک يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيک يا سِيدَةَ نِسآءِ الْعالَمينَ، اَلسَّلامُ‏ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ 🔻1ـ آیه مباهله (سوره آل‌عمران آیه 61) مباهله آن است که دو طرفی که با هم موضوعی اختلاف و تخاصم دارند علیه هم نفرین کنند و از خدا بخواهند که لعنت و عذاب را بر طرفی که باطل است فرود آورد و این کار فقط از پیامبران راستین که ارتباط واقعی با خدا دارند؛ بر می‌آید. گروهی از مسیحیان نجران نزد پیامبر(ص) آمدند و در مورد حضرت عیسی(ع) گفتگو کردند. مسیحیان ادعا می‌کردند که عیسی خدا یا پسر خدایای سومین نفرات(خدایان سه‌گانه، خدای پدر، خدای پسر، روح القدوس) است. پیامبر(ص) این آیه را خواند (إِنَّ مَثَلَ عِيسَی عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ /آل عمران 53) مثل خلقت عیسی که بدون پدر خلق شده نزد خداوند هم‏چون مثل خلقت آدم است که خداوند او را بدون پدر و مادر از خاک آفرید. مسیحیان قانع نشدند و اعتراض کردند و آیه مباهله بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) نازل شد و حضرت زهرا(سلام الله علیها) یکی از 5 نفری بود که در مباهله پیامبر با مسیحیان شرکت داشته، هنگامی‌که پیامبر(صلی الله علیه و آله) برای مباهله آماده شدند به همراه اهل‌بیتش فاطمه(سلام الله علیها)، امام علی(علیه السلام)، امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) بودند، نصاری که چنین منظره‌ای را دیدند با توجه به عظمت همراهان پیامبر و یقین به اجابت نفرین آن‌ها، از مباهله صرف‌نظر کردند. 🔻2ـ آیه تطهیر (سوره احزاب آیه 32) اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا (خداوند اراده کرد تا هرگونه رجس و پلیدی را از اهل‌بیت بردارد و به پاکی ابدی پاکیزه گرداند) این امتیاز و خصوصیت ذاتی فقط به این خانواده که فاطمه(س) محور اصلی آن است داده شده و پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: این آیه در شأن من، علی و فاطمه، حسن و حسین، نازل شده است. 🔻3ـ آیه مودت (سوره شوری آیه 23) قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّهَ فِي القُربى؛ ای پیامبر بگو از شما در برابر رسالتم اجری نمی‌طلبم مگر در دوستی صاحبان قرابتم؛ نقل است که وقتی پیامبر(صلی الله علیه و آله) وارد مدینه شدند؛ بزرگان انصار گفتند یا رسول‌الله شما در راه دین رهبر ما هستید و چون مخارجمان زیاد است اجازه فرمائید از اموال خود تقدیم شما کنیم. پیامبر فرمود من از شما اجر رسالت نمی‏خواهم و به ثروت شما نیاز ندارم، من به معنویت و کمال شما علاقه‌مندم؛بدین‌جهت شما را پس از خود به عترت پاکم سفارش می‌کنم تا آن‌ها را نه‌فقط مورد مهربانی و محبت قرار دهید، بلکه از ایشان پیروی کنید. ابن عباس پرسید یا رسول‌الله خویشان شما که مودت و پیروی آن‌ها واجب است چه کسانی هستند؟ فرمود: علی، فاطمه، حسن و حسین. 🔻4ـ سوره دهر(انسان یا هل اتی) در مقام ایثار و انفاق زهرا(سلام الله علیها) وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا، نقل است که امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و فاطمه(سلام الله علیها) نذر کردندکه بیماری حسنین شفا یابد سه روز روزه گرفته. شب اول هنگام افطار فقیری در زد اهل خانه افطار خود را به او دادند و با آب افطار کردند؛ شب دوم یتیمی در زد و باز افطار خود را به او دادند و با آب افطار نمودند؛ شب سوم اسیری آمد و چیزی طلبید که باز هم غذای خود را به او دادند.این حکایت نهایت ایثار و از خود گذشتگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) است، ایثاری که فقط به جهت تحصیل رضای خداوند صورت گرفته؛زنان پیرو زهرا(سلام الله علیها) هم باید این‌گونه باشند. زنانی که فارغ از ارزش‌های انسانی فقط به خود می‌اندیشند و توجهی به مشکلات و گرسنگی هم نوعان ندارند؛ هرگز نمی‌توانند ادعای پیروی از حضرت زهرا(سلام الله علیها) داشته باشند چرا که فاطمه(سلام الله علیها) پس از سه روز گرسنگی آن‌چنان رنگش از ضعف متغیر شد که پیامبر(صلی الله علیه و آله) از دیدنش به‌سختی گریست.زن نمونه جامعه اسلامی همواره در اندیشه دستگیری از درماندگان است نه صرفاً به دلیل رحم و عطوفت زنانه خویش بلکه به سبب کسب رضایت پروردگار. 🔻5ـ سوره کوثر (فاطمه خیر کثیر) إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ما به تو کوثر دادیم و این عطا پیوسته رو به افزایش است. این سوره در شأن حضرت زهرا(سلام الله علیها) نازل شده زمانی که عاص بن وائل که پس از فوت پسران پیامبر(صلي الله علیه و آله) (قاسم، عبدالله و ابراهیم) حضرت را ابتر و منقطع النسل خواند، نازل شده و به پیامبر امر می‌شود در مقابل این عطا بی‌پایان و کوثر جاودان، خدای را سپاس گوید و نماز بگذارد و قربانی کند. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
‼️فضای مجازی، و خبر تلخی که باید هشیارمان کند ⚠️پیشاپیش از انتشار این خبر عذرخواهی می کنم ▪️خبر شوکه کننده بود: «بعد از دعوای مجازی یک دختر و پسر دانشجو، پسر با همدستی دوستانش دختر را ربوده، به صورت گروهی او را هتک حرمت می کنند، و ظاهرا فیلمش را هم در فضای مجازی منتشر می کنند. بعد از این ماجرا، دختر اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان می دهد». ▪️اینگونه خبرهای تلخ باید زنگ هشداری باشد برای دو گروه: ▫️ اول، نوجوانان و جوانان، که بدانند شبکه های اجتماعی به رغم جذابیتی که دارد، فضایی بسیار لغزنده است،‌ به گونه ای که کارهای به ظاهر کوچکی چون کل کل یا شوخی کردن با دیگران، یا توهین به افراد یا قومیت شان، مثل یک گلوله برفی با هر کلیک بزرگ و بزرگ تر می شود و آنان را در معرض خطرات و آسیب های غیرقابل جبران قرار می دهد. ▫️دوم، برای بزرگترها، اعم از والدین و نهادهای آموزشی و تبلیغی، ‌که بدانند بایستی آموزش سواد رسانه ای و تربیت اخلاقی نسل جوان را برای استفاده درست از فضای مجازی جدی تر بگیرند. 📌بگذریم که باآمدن هوش مصنوعی، این کار اهمیت و ضرورت و فوریت بیشتری پیدا کرده است. حسینعلی رحمتی ۱۱ آذر ۱۴۰۳ 💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄