📜درخواست «مدیریت» از سوی خسروپناه دروغ رسانه ای است
🔻نامه عبدالحسین خسروپناه به مدیرکل آموزش و پرورش استان قم جهت انتقال همشیره خود به قم واکنش کابران فضای مجازی را برانگیخت. خسروپناه در پاسخ به درخواست توضیح سرائر متن زیر را برای ما ارسال کرد:
🔹در ادامه حملات و تخریب های جریان های معاند ودشمنان جمهوری اسلامی علیه نیروهای ارزشی و نخبه کشوری اخیرا درفضای مجازی سندی در ادامه تخریب شخصیتی و حذف حجت الاسلام خسروپناه منتشر شده است مبنی براین ادعاکه ایشان نسبت به یکی از بستگان خویش سفارش ودرخواست پست مدیریتی کرده اند!!
🔹البته ناگفته نماند که این حرکت چندمین هجمه داخلی و خارجی علیه حجت الاسلام خسروپناه است و اتاق فکر و تشکیلاتی در خارج و داخل برای تخریب ایشان ایجاد شده است که به عنوان نمونه میتوان ساخت کلیپ توهین آمیز وهجو کننده علیه ایشان در شبکه بهاییت و ضدانقلاب منو تو و نوشتن مقاله های گسترده در روزنامه ها و مجلات مختلف داخلی وخارجی توسط طرفداران سکولاریسم و دشمنان نظام در حذف راهبردفکری ایشان اشاره کرد...
🔹البته این هجمه های منظم و پی در پی دور از انتظار نبود چرا که ایشان از شروع مدیریت بر موسسه حکمت و فلسفه این مجموعه را از یک مجموعه سیاسی تبدیل به مجموعه علمی و فلسفی کردند و در زمینه تحول علوم انسانی و اسلامی گام های محکم و موثری برداشتند که طبیعتا موجب خشم و نفرت نیروهای سکولار و رادیکال داخلی و خارجی و تلاش بی وقفه آنها برای حذف ایشان و بازپس گیری موسسه از نیروهای علمی وارزشی شده که تاکنون تلاش آن ها ناکام مانده است...
🔹اما در مورد نامه اخیر منتشرشده وبا توجه دقیق به متن آن باید چند نکته مورد توجه مخاطبین و دلسوزان واقعی نظام قرار گیرد: 1. نامه تنها درخواست انتقال دارد. 2. همشیره حجت الاسلام خسروپناه کارمند رسمی آموزش و پرورش است و قانون انتقال برای کارمندی که ازدواج می کند وجود دارد. 3. درخواست انتقال از یک موسسه هیچ منع حقوقی و قانونی ندارد و ایشان تاکنون برای هیچ فردی بخصوص برای نزدیکانشان درخواست و سفارش فراقانونی نداشته اند.
🔹4. درخواست "مدیریت" برای همشیره ایشان دروغ رسانه ای است، و تنها درخواست "انتقال و همکاری در یکی از پستهای زیرمجموعه مدیر آموزش و پرورش قم شده است به این معنا که فقط برای ادامه همکاری انتقال یابند .(به متن نامه دقت بیشتر گردد) 5.این نامه سال پیش یک بار توسط معاندین منتشر شده بود ولی چون نتیجه مطلوب مورد نظرشان را در افکار عمومی نگرفته بودند دوباره تصمیم به پخش و حمله مجدد به ایشان گرفتند
🔹درضمن با پیگیری های دوستان از آموزش و پرورش متوجه شدیم نامه ایشان هیچ تاثیری در انتقالی همشیره شان نداشته و طبق گذراندن مراحل قانونی آموزش و پرورش این انتقال صورت گرفته بود. در پایان متذکر میشویم هجمه سازمان یافته ای علیه ایشان برای سال هاست از داخل و خارج صورت گرفته وپیش می رود تا بلکه بتوانند دوباره موسسه حکمت و فلسفه (که سنگر علمی و ارزشی و استراتژیک) است را دوباره بازپس گیرند و بتوانند تبدیل به مکانی برای همفکری در جهت ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی کنند...
🔹در این برهه حساس امید است دلسوزان نظام و نیروهای ارزشی و انقلابی با بصیرت خود فریب این بازی و هجمه رسانه ای را نخورند ونسبت به تشکیلات پشت پرده و هجمه برای حذف نیروهای نخبه و ارزشی آگاهی وحساسیت بیشتری پیدا کرده و اطلاع رسانی و تحلیل دقیقی داشته باشند...
جمعی از دانشجویان و طلاب عدالتخواه
🔸این نامه را در لینک زیر مشاهده کنید:
https://eitaa.com/saraeer/324
@saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیدعلی میلانی در گفتگو با مباحثات از مناسبات «آیت الله میلانی» و «امام خمینی» می گوید
🔸مشروح گفتگو را اینجا ببینید:
http://video.mobahesat.ir/?p=138
@saraeer
📜عدالتخواهی غیر انقلابی
🔻علی مهدیان در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹اواسط دهه هفتاد وقتی علم مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را رهبری افراشت، هیچ کس فکر نمیکرد این شعار تبدیل به یک حرکت موثر اجتماعی شود اما دیری نگذشت که با همین شعار دولت توسعه غربی نقد و سپس نفی شد. عدالتخواهی صورتهای مختلف و متفاوت اجتماعی پیدا کرد یک صورت آن شد جریانهای جوششی جهادی که خدمت به مردم و نزدیک کردن جوانان به متن محرومین را هدف گرفتند. یک صورت آن تبدیل شد به جریان مطالبه گری از مسوولین. یک صورت نیز تبدیل شد به گروههایی که تلاش میکردند راه حلهایی برای مشکلات اداره کشور پیدا کنند.
🔹اما به طور کلی تمام جریانهای عدالتخواه جوان را میشد به دو دسته تقسیم کرد عدالتخواهی مثبت که تلاش میکرد با تغییر فرهنگ مردم و ایجاد جوششهای مردمی و یا دادن راه حلهای اثباتی و یا نقدهای موثر تئوریک یا اجرایی به حرکت کشور به سمت عدالت مدد رساند و عدالتخواهی منفی. عدالتخواهی منفی بیشتر شور عدالتخواهی داشت ولی از بستر اندیشه انقلاب، خیلی داراییها را اخذ نکرده بود. او هنوز بلد نبود مفهوم مبارزه با مستکبرین را با عدالت جمع کند. هنوز بین حقیقت ولایت و عدالت پیوستگی روشنی را درک نکرده بود. حتی نسبت آزادی و مردمسالاری را نیز با عدالت نمیدانست. لذا اندیشه ای کاریکاتوری داشت که در عمل از گیر دادن به زندگی این مسوول و آن مسوول شروع کرد و تا قرار گرفتن پشت سر این متهم و آن زندانی پیش رفت و در نهایت نیز شد ابزار جدی تکمیل کننده پازل فلان جریان سیاسی مفلوک و بهمان نقشه خارجی ضد مردم.
🔹حتما داستان شکل گیری جریان شیطان پرستی در غرب را شنیده اید اینها جوانان مخالف سیطره زورمداران بودند اما جهالت و سطحی بودنشان باعث شد همان قدرتمندان بیایند و به اینها بگویند اگر میخواهید اعتراض کنید بروید پشت سر بزرگترین معترض عالم یعنی شیطان و بعد اینها شدند شیطان پرست. من مشکل امروز کشور را نه رهبری و نه بدنه نجیب امت میدانم. بلکه مشکل را باید دوگانه ای دانست به نام لیبرالیسم و انباشت جهالت نخبگان دردمند. تا وقتی عدالتخواهی از بستر انقلاب برنخیزد یعنی همه المانهای نظام اندیشه انقلاب اسلامی را در نسبت با عدالت درنیابد، یقین کنید ابزار دست ظالمین عالم خواهد بود. بلایی که بر سر بسیاری از جریانات چپ در دنیا آمد.
پ ن. نامه ای که جدیدا به نام جریان عدالتخواه دانشگاه تهران رسانه ای شد نماد یک درد بیست ساله در این جریان است.
@saraeer
📜تردیدها درباره آخوند خراسانی
🔻کانال «راوی»:
🔹«مکتب اجتهادی آخوند خراسانی» عنوان کتابی است که به تازگی از سوی آیتالله دکتر سید مصطفی محقق داماد به رشته تحریر در آمده است. وی در این اثر کوشیده تا شیوه اجتهادیِ مرحوم آخوند را به تصویر کشد. محقق داماد، مکتب اجتهادی آخوند خراسانی را «اجتهادی صناعتمحور» مینامد و آن را در مقابل شیوه اجتهادی آیتالله سید محمد کاظم یزدی (صاحب عروه) که «اجتهاد عرفمحور» را نمایندگی میکرد قرار میدهد (ص107). دکتر محقق داماد بر آن است تا با برجسته ساختن شیوه اجتهادی آخوند خراسانی نشان دهد که اجتهاد شیعی بر محور اصول عقلایی، عدالت و کرامت بشری به انجام میرسد. وی بر همین مبنا برخی از فتاوای آخوند را پیش میکشد و عنوان میکند که مباحث حقوق بشری دغدغه آخوند بوده و بر آن تأکید بسیار داشته است (ص 198).
🔹آقای محقق داماد در جلسه رونمایی از این کتاب نیز تأکید کرده که شیوه اجتهادی آخوند، ما را به دموکراسی میرساند. وی سپس خرسند از اینگونه نگرش مرحوم آخوند بیان داشته که: «در صد سال قبل یک شیخ فقیه از بُعد اجتهادی، یک دموکراسی برای ایران درست کرده که در آن زمان از پیشروترین دموکراسیهای منطقه بود که هنوز ترکیه و کشورهای دیگر به آن دموکراسی نرسیده بودند و این را برای ما آخوند خراسانی در نظر گرفته بود. ای کسانی که از عمامه و لباس روحانیت گلهمندید، ولی بدانید که یک روزی روحانیت، دموکراسی را برای شما خواست». آیتالله محقق داماد گفته که هدفش از نگارش کتاب، این بوده که همه بدانند آن کسی که روزی دغدغه دموکراسی برای مردم داشت، روحانیت بوده است.
🔹با این حال آخوند خراسانی که رهبر دینی انقلاب مشروطه بود، هنوز چهرهای ناشناخته برای مردم و متفکران است. اندیشه سیاسی آخوند که میتوانست مورد توجه و ریزبینی دقیق واقع شود، همواره مورد تردید دارد. محسن کدیور از جمله افرادی بود که به رویکرد سیاسی آخوند خراسانی توجه نشان داد. او کتاب «سیاستنامه خراسانی» را در سال 1385 تدوین کرد و مدعی شد که آخوند فرصت آن را نیافته بود که کتاب مدوّن یا رساله مستقلی را در حوزه سیاست به رشته تحریر در آورد، لذا آرای سیاسی او را میباید در میان کتابها و همچنین در تلگرافها، نامهها و احکام سیاسی وی جستجو کرد.
🔹توجه به عملکرد آخوند خراسانی و رفتار سیاسی وی مورد توجه یک استاد و پژوهشگر دانشگاهی دیگر به نام اکبر ثبوت نیز قرار گرفت. ثبوت نواده برادر شیخ آقا بزرگ تهرانی (از شاگردان برجسته آخوند خراسانی) است و کتاب «آخوند خراسانی و شاگردانش» را بر اساس گفتگویی که خود با آقابزرگ تهرانی داشته، به رشته تحریر در آورد. طبق ادعای ثبوت، آقابزرگ از گفتگویی بین آخوند خراسانی و میرزای نائینی خبر داده که در آن به تبعات منفی حضور روحانیون در حکومت پرداخته شده بود. این کتاب هیچگاه اجازه انتشار نیافت، ولی بخشی از آن را تاجزاده در اواخر دوره اصلاحات در مجله آفتاب (اردیبهشت 1382) منتشر کرده بود. کدیور نیز در سال 84 بخشهای دیگری از آن را منتشر کرد.
🔹این کتاب مورد توجه و نقد بسیاری قرار گرفت. مرحوم هاشمی رفسنجانی درباره این کتاب در گفتگویی با مجله «مفاخر خراسان» گفته بود: «جزوه آقای ثبوت را که به گمانم آقای دعایی به من داد، خوانده بودم و مورد توجهم قرار گرفته بود و به نظرم جالب آمد، چون اگر این دیدگاه واقعاً از مرحوم آخوند باشد، به نظر میرسد که نگاه خیلی خاصی به ولایت فقیه داشته است». هاشمی رفسنجانی در خصوص این کتاب، با آیتالله هاشمی شاهرودی نیز گفتگو کرده بود. آقای شاهرودی به آن مرحوم گفته: «من حدس میزنم کسانی با توجه به تجربه سی و چند ساله ما در ادارهی کشور، بر مبنای نظریه ولایت فقیه این جزوه را تهیه و به مرحوم آخوند نسبت دادهاند».
🔹مرحوم آیتاللهالعظمی موسوی اردبیلی نیز همان سالها که به تازگی خاطره مورد ادعای اکبر ثبوت نقل شد، ضمن تشکیک در سندیت آن، همانند آقای هاشمی شاهرودی گفته بود: «گویی شخص آخوند در تمام وقایع انقلاب اسلامی ما حاضر بوده است و همه چیز را به لحاظ عینی و به صورت ملموس مشاهده کرده است، در حالی که تصور ذهنی با واقعیتها بسیار فاصله دارد و انسان تا در جایگاهی واقع نشود اغلب در حوادث، آن جایگاه را درک نخواهد نمود». آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی نیز همانند مرحوم اردبیلی این نقل قول را زیر سؤال برد. با این حال ثبوت به استناد محمدرضا حکیمی (از شاگردان آقابزرگ) و نوه آخوند خراسانی سعی داشته که سندیت نقل قول خود را به اثبات برساند.
🔹به نظر میرسد که تردیدها در خصوص آخوند خراسانی نشانی است از اینکه هنوز این زعیم دینی مشروطه به نحو شایستهای شناخته نشده و کتاب دکتر محقق داماد میتواند فرصت تازهای برای معرفی این فقیه اثرگذار تاریخ شیعه و ایران فراهم آورد.
@saraeer
📜مراقب قداست حوزه باشیم تا آسیب نبیند/ اگرخروجی نجف را از حوزه های علمیه بگیرند دست حوزه ها خالی خواهد بود
🔻آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه:
🔹مهمترین و اساسی ترین مطلبی که شما اساتید حوزه باید توجه داشته باشید این است که اگر خداوند فرمود «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» حقیقتا این تعارف نیست. این یک حقیقت بیّن الرشد است که خداوند قرآن را مانند یک ریسمان به زمین آویخت یعنی یک طرف این طناب به دست خود اوست در نتیجه خداوند هم اینک دارد با ما سخن می گوید، بنابراین هیچ راهی جز این نداریم که این طناب را محکم بگیریم تا کسی نتواند ما را از مسیر حقیقی خود خارج کند و مراقب قداست حوزه باشیم تا آسیب نبیند.
🔹اگرخروجی نجف را از حوزه های علمیه بگیرند دست حوزه ها خالی خواهد بود؛ از کتب اربعه تا رسائل و مکاسب را اینها نوشتند، این موفقیت حوزه علمیه نجف تنها به برکت وجود مضجع مقدس حضرت امیر(ع) نیست چرا که در مدینه شش معصوم آرمیده اند اما این خروجی را ندارد، دلیل موفقیت حوزه علمیه نجف، مدیریت صحیح سید مرتضی است که هم وقف را احیاء کرد و هم موفق شد با شناسایی استعدادهای راعی آنها را بپروراند، ما اگر می خواهیم حوزه علمیه موفقی داشته باشیم باید جلو خروج استعدادهای درخشان را از حوزه و اشتغال آنها به مشاغل غیر علمی را بگیریم، نهال فروشی ابدا به مصلحت حوزه نیست، باید حوزه را پدرانه اداره و مدیریت کنید.
@saraeer
📜بنیه علمی و اخلاقی حوزهها در معرض آسیب است/ شورای عالی از نهاد مرجعیت صیانت کند
🔻آیت الله مظاهری در دیدار دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور:
🔹به رغم گستردگی تلاشهای علمی و معنوی در حوزهها و با وجود کمیّت مطلوب در پژوهشها و آثار علمی، متأسفانه حوزهها از نظر کیفی و از حیث بنیۀ علمی و اخلاقی، در معرض آسیب هستند. از این جهت لازم است شورای عالی حوزه و همۀ مسئولان و متصدّیان امور حوزوی در خصوص تقویت بنیۀ علمی و اخلاقی حوزهها و جلوگیری از افت علم و معنویت در حوزهها و خصوصاً در بین طلّاب جوان، چارهاندیشی، برنامهریزی و اقدام جدّی و عملی داشته باشند.
🔹یکی از رسالتهای مهم شورای عالی حوزه، صیانت از نهاد مرجعیّت و پاسداری از حرمت و جایگاه مراجع تقلید در حوزهها و ممانعت از هرگونه ایجاد خدشه به نهاد مرجعیّت است. یکی دیگر از رسالتهای شورای عالی حوزه مقابله با هرگونه افراط و تفریط در حوزههاست و لازم است با قاطعیّت تمام، حدّ اعتدال در مسائل و امور مختلف حاکم شود تا به رشد علمی و معنوی و عقلانی حوزهها و روحانیّون و طلّاب و نیز به وجاهت و جایگاه اجتماعی و مردمی حوزه آسیبی نرسد.
@saraeer
🔺اولین پیش شماره نشریه الکترونیکی سرائر با موضوع «فقه نظامات» منتشر شد.
🔸جهت دریافت فایل PDF به کانال سرائر مراجعه کنید
https://eitaa.com/saraeer
saraeer1.pdf
1.55M
🔺اولین پیش شماره نشریه الکترونیکی سرائر با موضوع «فقه نظامات»
@saraeer
📜مردم وظیفه دارند بر فقهاء نظارت کنند
🔻شهاب الدین حائری شیرازی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹ایه31 سوره توبه بیانگر انستکه یهود نسبت به علماء خود اطاعت محض داشتند حتی انجا که اوامر ایشان مخالف اوامر الهی بود. ائمه هدی نیز هشدار داده اند که مومنین بایست مراقبت کنند وچنین اطاعتی را در حد شرک تقبیح نموده اند. ابتدا ایه را ملاحظه فرمایید. اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ "آنان دانشمندان و راهبانشان و مسیح پسر مریم را به جای خدا به خدایی گرفتند؛ در حالی که مأمور نبودند مگر اینکه معبود یگانه را که هیچ معبودی جز او نیست بپرستند؛ منزّه و پاک است از آنچه شریک او قرار می دهند"
🔹امام عسكرى عليه السلام ـ بعد از تقبيح تقليدِ عوامِ يهود از علماى سوء -چنین میفرمایند: اگر (مسلمانان) از چنين فقهايى تقليد كنند ، مانند همان يهوديانى هستند كه خداوند آنان را به سبب تقليد و پيروى از فقهاى فاسق و بدكارشان نكوهش كرده است . اما هر فقيهى كه خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد، برای عوام است كه از او تقليد كنند و البته اين ويژگيها را تنها برخى فقهاى شيعه دارا هستند ، نه همه آنها ." [الاحتجاج : 2/510/337] همچنین امام صادق (ع) در توضیح همان آیه میفرمایند : اهل كتاب براى علماى خود، نماز و روزه انجام نمىدادند، بلكه علماى آنان حرامهايى را حلال و حلالهايى را حرام كرده بودند و مردم از آنان پيروى مىكردند. [بحار، ج 2، ص 98]
🔹نتیجه انکه
1) چنانچه امام صادق وامام عسکری علیهما السلام هشدار داده اند فقهاء هم در مظان دنیاطلبی هستند واطاعت کور کورانه از ایشان خطاست.
2)مردم نبایست با فقیه مثل افراد معصوم برخورد کنند بلکه بایست میزانی از معرفت را تحصیل نمایند که اگر امر و نهی فقیه را برخلاف فطرت و اموخته های خود از کتاب وسنت یافتند با مشورت وشور از عالمان دیگر بتوانند به اصطلاح دوغ را از دوشاب تشخیص دهند
@saraeer
📜نماز جمعه جای لالایی خواندن و تکرار کلیات بیاثر نیست/ نماز جمعه تریبون پاسخگو کردن دانشگاهها، حوزهها و مراجع تقلید است/ همه باید پاسخگوی مسئولیتهای معرفتی خودشان باشند
🔻حسن رحیم پور ازغدی، در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران:
🔹باید مراقب باشیم نماز جمعهها را عقیم، غیرمردمی و کلیشهای نکنند، نمازهای جمعه باید حلقه وصل دولت و ملت باشند، باید تریبون دو طرفه باشد که ملت با دولت و دولت و حکومت با ملت حرف بزنند، اینجا اخلاقی، حقاللهی و حقالناسی است، اتفاقات هفته قبل، استقبال از هفته بعد در افکار عمومی، موعظه حاکمان، جامعه و موعظه خود ائمه جمعه است که اول باید بگویند، اوصیکم اوصی و نفسی.
🔹نماز جمعه جای لالایی خواندن و تکرار کلیات بیاثر نیست،نماز جمعه محل پاسخ به ابهامات و شبهات و اشکالات جدید است، اینجا تریبون پاسخگو کردن رؤسای سه قوه، معاونین آنها، دولتیها و غیر دولتیهاست، محل شفافسازی بینالمال است که از کجا میآید و کجا صرف میشود؟ هر کس به اندازه پول و اختیاراتی که دارد، باید پاسخگو باشد، امام جمعه سلاح روز را برای امر به معروف و نهی از منکر و برای بازخوانی ارزشهای توحیدی و عدالت اجتماعی و نیز رصد کردن سادهزیستی ملازمان بیتالمال در دست میگیرد که به بیتالحال تبدیل نشود.
🔹نماز جمعه تریبون پاسخگو کردن دانشگاههاست که چقدر خرج کردید و چه فایدهای به حال این ملت دارید و کدام مشکلات این جامعه را به روش علمی حل میکنید؟ نماز جمعه محل پاسخگو کردن حوزههاست، مدیریتهای حوزههای علمیه، مدرسین تا مراجع تقلید، همه باید پاسخگوی مسئولیتهای معرفتی خودشان باشند، دوره کلیات و مکررات گذشت، از این عصر باید عبور کنیم، در متن جامعه باشید، جامعه رفت و شما جا ماندید، دوران استثنایی تشیع است و شما در دنیا و آخرت مسئولید که چرا از دشمنان ملت عقب ماندید.
🔹بسیاری از سنگرهای معرفتی و فقهی خالی مانده است، فیضیه مظلوم باید پرچمدار آگاهی، عدالت و فقاهت زنده باشد؛ امام(ره) گفت که مراقب خطر نفوذ در حوزه تا حد مرجعسازی باشید، گفت که مرجع پاک نیست، مرجعیت نمایشی و ارثی نیست، حوزه محافظهکار، روحانیت بی درد، روحانیت شیعه علوی نیست، تمایل به اشرافیگری خیانت به روحانیت شیعه است؛ امام به بعضیها گفت که ضعیف هستید آقا. عده معدودی دارند به جای کل حوزه و روحانیت پاسخ سؤالات و شبهات را میدهند و از 4 طرف میجنگند و از دو طرف فحش میخورند، شماها کجا هستید، در صحنههای خطر نیستید، آنجا که باید شفاف و منطقی سخن بگویید، تعدادتان خیلی کم است.
@saraeer
📜سخنی با مراجع بزرگوار شیعه
🔻رضا بابایی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹اگر کسی از من بپرسد نابودکنندهترین خطر برای مراجع گرانقدر شیعه چیست، میگویم: قانونی نانوشته که نقد ایشان را منع میکند و جرم میانگارد. مرجعیت شیعه را نه مخالفان و منتقدان آن، که مداحان و دوستان نادان به خطر انداختهاند. اگر گفتوگوی انتقادی با بزرگان حوزه، رسمیت نیابد و منتقدان دلسوز ایشان در رسانههای عمومی اجازۀ نقد نیابند یا نقد آنان بر جسارت و توهین و دشمنی حمل شود، کار مرجعیت شیعه پیش از قرن بیستویکم به پایان میرسد. نقد نیز باید عمومی باشد تا اثر کند؛ وگرنه نصیحت است و به نیروی پند و نصیحت، تا امروز هیچ نهادی اصلاح نشده است.
🔹مراجع گرانقدر تقلید، بهرغم آگاهیهای بسیار در فقه و شریعت و بهرغم سلامت نفس، بهشدت نیازمند آشنایی با علوم جدید و نیز پیچیدگیهای سیاست و اقتصاد و بانک و تاریخ اسلام و ایران و قوانین جزایی و روشهای متنوع و نوبنیاد در تربیت و گفتوگو با انسان معاصرند. و اگر دانشاندوزی در این زمینهها را در شأن خویش نمیبینند یا فرصت آن را ندارند، دستکم جانب احتیاط را فرونگذارند. ما از ایشان آموختهایم که گاهی «توقف»، به اندازۀ فتوا اثر دینی و ارزش علمی دارد. آموختهایم که دربارۀ هر مسئلهای سه گونه میتوان واکنش نشان داد: موافقت؛ مخالفت؛ توقف. ارزش علمی و معنوی و خداپسندانۀ توقف، گاهی بیشتر از موافقت یا مخالفت است.
🔹مجتهدان گرانقدر قم همواره از دیگران گلایه میکنند که چرا بدون صلاحیتهای لازم در دینشناسی و فقه سخن میگویند. به محضر مبارک ایشان عرض میکنم که تنها فقه و شریعت نیست که اظهار نظر در آن نیازمند آگاهیهای تخصصی است. هنر، تاریخ، سیاست، اقتصاد کلان، کشورداری، حقوق بشر، عصر جدید، نظامهای آموزشی و تربیتی، مشق شب و کنکور، برجام، اسناد بین المللی مانند قانون پولشویی و دهها مقولۀ دیگر نیز به اندازۀ فقه ماهیتی پیچیده دارند، و تخصص کمترین چیزی است که اظهار نظر را دربارۀ آنها موجه میسازد. مقام معنوی و جایگاه دینی مراجع بزرگوار تقلید، سرمایۀ دین و کشور است. این مقام و شأن برتر و تأثیرگذار بر سرنوشت کشور، میرات هزار سال زهد و احتیاط و همراهی دانشمندانی همچون شیخ طوسی و مقدس اردبیلی و آیت الله بروجردی با مردم بوده است. پاسداری از این میراث بزرگ و گرهگشا، بیش از همه بر عهدۀ میراثبران است.
🔹طماعان و سودجویان هرگز از این سرمایه صرف نظر نخواهند کرد و این امکان وجود دارد که گاهی با سوءاستفاده از حساسیتهای شریعتمدارنۀ مراجع، سخنی از ایشان را پشتوانۀ فعالیتهای سیاسی یا اقتصادی خود کنند. عرض این نویسندۀ بیمقدار به محضر مبارک مراجع بزرگوار این است که بیت شریفشان را از احسنتگویان و دستبوسان و مریدان بپیرایند و جای آنان را به منتقدان دلسوز و کارشناسان بدهند؛ چنانکه پیامبران و همۀ پیشوایان دینی، چنان از مدح و مجیز میگریختند که گویی از ذبح با چاقوی تیز میگریزند: من مدحک فقد ذبحک؛ آن کس که تو را مدح میکند، به قربانگاه میبرد.
@saraeer
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💬 اگر من جای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بودم...
برای درج ایدهها، طرحها و نظرات خود درباره سازمان تبلیغات، لطفا دیدگاههای خود را در ذیل خبر مربوط کامنت یا به آیدی زیر ارسال بفرمایید.
hawzahnews.com/detail/News/471910
📭 @InfoHawzah :صندوقپیام
🔺وحید یامین پور با انتشار این تصویر نوشت: فکر کنید فقط پنجاه سال قبل به فقها میگفتید یک فقیه جامع الشرایط به یک شطرنجباز گفته «خوشحالیم شما را داریم، شماها سرمایه هستید» و او را بوسیده و مدالش را هدیه گرفته! شطرنج که زمانی جزء آلات قمار و حرام بود، حالا به ابزار جنگ با صهیونیسم و تقویت جبهه اسلام هم میتواند بدل شود، و شطرنجباز سرمایه است. امام راحل در فهم دین و شریعت راهی را گشود که فقه از انسداد و محاق بیرون آمد و به نرم افزار روزآمدی برای اداره جامعه بدل شد. راهی که نباید متوقف شود.
@saraeer
📜نتیجه عمل جراحی آیت الله جوادی آملی موفقیت آمیز بود/ احتمال شروع مجدد درس های معظم له از هفته آینده
🔻مرتضی جوادی آملی در گفتگو با شفقنا:
🔹حدود دو ماه قبل براساس تشخیصی که پزشکان دادند، مشخص شد که نیاز هست حضرت آیت الله جوادی آملی برای سلامتی کاملشان تحت یک عمل جراحی قرار گیرند. عمل جراحی توسط اطبا و پزشکان محترم حاذق در روز ۲۱ بهمن ماه در یکی از بیمارستان ها انجام شد؛ براساس آنچه پزشکان بیان کردند، این عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است. خوشبختانه پیش از اینکه ضایعه در بدن استاد توسعه پیدا کند، شناسایی و برطرف شد. حضرت آیت الله جوادی آملی در حال حاضر در دوره نقاهت هستند و مسیر بهبودی کاملاً طی شده و اخیراً برای بازبینی نهایی به پزشک مراجعه داشتند و اگر مانعی پیش نیاید، در هفته آینده کلاس های درس استاد برقرار خواهد شد.
@saraeer
🔻آیت الله علوی گرگانی در دیدار دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه:
🔹یکی از معضلات کشور در وضعیت کنونی این است که شنوایی مطالب در مدیران بالادستی کم شده است، پیش ما می آیند تصدیق می کنند، بله بله می گویند ولی وقتی از پیش ما می روند کاری انجام نمی دهند.
@saraeer
📜برای تحقق حقوق بشر به معنای واقعی باید به سراغ فقه و فقیه رفت/ حقوق بشر غربی بنیان های خانواده را متزلزل کرده است
🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا(س) در مدرسه علمیه رسالت قم:
🔹ما طلاب برای اینکه حلال و حرام الهی را بشناسیم به حوزه آمده ایم و نباید تصور کرد که خب علمای قبل همه حلال و حرام ها را بیان کرده اند و اکنون دیگر چه نیازی به حوزه ها می باشد چرا که بسیاری از موضوعات جدید می باشد و باید به همه آنها پرداخته شود.
🔹فقه و فلسفه تفاوت دارد. مسائل جدید در فلسفه راه ندارد و حال آنکه فقه اینگونه نیست و مدام در حال گسترش می باشد و موضوعات جدید پیش می آید که حوزه باید پاسخگوی آن باشد.
🔹باید به دور از جار و جنجال های سیاسی متفکران ادیان خصوصا محققان اسلامی و فقهای برجسته اعلامیه حقوق بشر مورد نقد قرار دهند چرا که حقوق بشر غربی بنیان های خانواده را متزلزل کرده است.
🔹 ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به مبحث نقد علمی اعلامیه حقوق بشر ورود پیدا کردیم و معتقدیم اگر بخواهیم منشوری از حقوق بشر اسلامی را عرضه کنیم باید حقوق بشر مد نظر غربی ها را مورد نقد قرار دهیم.
🔹روح اعلامیه حقوق بشر کاملا در جهت نفی حقوق انسانها است. اگر دیباچه اعلامیه حقوق بشر و مواد آن را یک به یک به صورت مجتهدانه وعالمانه بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که این اعلامیه نافی حقوق بشر است.
🔹تصور نکیند که علوم طلبگی تنها به درد مسلمانان یا شیعیان می خورد بلکه برای همه مردم ولو مسلمان نیز نباشند به درد می خورد و اساسا برای اینکه حقوق بشر به معنای واقعی کلمه محقق شود باید به سراغ فقه و فقیه رفت.
@saraeer
🔻محمدحسین حسینزاده بحرینی عضو ناظر مجلس در شورای فقهی بانکها:
🔹قانون بانکداری بدون ربا چند وقتی است که تدوین شده، اما برای بررسی بیشتر این قانون باید جلسات متعددی برگزار شود و احتمالا اوایل سال آینده این قانون در صحن مجلس مطرح شود.
@saraeer
📜استقبال آیت الله مکارم از بیانیه گام دوم انقلاب/ کارگروه هایی برای تحقق اهداف این بیانیه تعیین شود
🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز:
🔹بحمدالله چهل سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم؛ دشمنان ما مخصوصا آمریکا چهل سال درباره ما دروغ گفتند و تهمت زدند و تهدید و تحریم کردند تا به عقیده باطل خود، نظام اسلامی را متزلزل سازند و گروهی که دست نشانده خود آنان هستند بر کشور ما حاکم کنند؛ ولی حالا خودشان به اشتباه و اوهام باطل خود پی بردند. اکنون نوبت ماست که برای چهل سال آینده برنامه ریزی قوی و جامع و کاربردی داشته باشیم تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات به سلامت عبور کرده و موقعیت خود را در دنیا و منطقه تقویت کنیم.
🔹بحمدالله اخیرا رهبر معظم انقلاب بیانیه ای جامع، پرمعنی، حساب شده و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب صادر کردند که پیداست روی آن فکر و دقت زیادی شده است.
🔹این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه های زیادی واقع شده است؛ ولی می دانیم استقبال و تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست؛ اکنون وقت آن رسیده است که کارگروه هایی برای هرکدام از محورهای هفت گانه آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه نویسی کنند؛ به عنوان مثال یکی از محورهای هفت گانه بیانیه، مسئله منابع انسانی و معادن زیرزمین و روی زمینی کشور و فرصت های موجود آن است؛ باید از گروهی که تخصص در این مسئله دارند دعوت شود تا این منابع را بر اساس آمار و نقشه و تصویر، شناسایی و احصا کرده و طرز صحیح استفاده از آن را تبیین کنند و راه اصلاح اشتباهات موجود را نشان دهند.
🔹همچنین در مسائل اقتصادی که یکی دیگر از محورهای این بیانیه ارزشمند است از گروهی از اقتصاددانان دعوت شود که درباره برنامه های راهبردی آن دقیقا بیندیشند و کاستی ها و ریشه های راه حل های اقتصاد بیمار موجود را ارائه دهند و شرح جامع مستدل، جامع و مستندی برای آن بنویسند و نیز درباره محور مربوط به گذشته انقلاب، چالش های گذشته و تجربیاتی که از آن می توان آموخت به وسیله گروهی تحلیل گر تاریخ انقلاب روشن شود.
🔹در مورد محور مربوط به مسائل فرهنگی و اخلاقی از گروهی از فضلا و اندیشمندان حوزوی دعوت به عمل آید تا درباره طرق اصلاح وضع فعلی و راه حل ها بیندیشند و شرح لازم را برای آن بنگارند و همچنین سایر محورهای هفت گانه بیانیه مهم؛ و چه بهتر که عهده دار این دعوت ها یک گروه قوی و فارغ از مسائل جناحی باشد و با جدیت و دقت آن را دنبال کند که سرانجام آن متن پرارزش و این شرح همراه شده، کتاب جامعی به وجود می آورد که می تواند راهگشا در چهل سال آینده و منبعی برای آگاهی از نقشه های راه برای مسئولان کشور گردد.
🔹اینجانب به سهم خود از بیاینه پرارزش و آموزنده رهبر معظم انقلاب تشکر می کنم.
@saraeer
📜طلبه نباید دنبال این اندیشکده و فلان دانشکده باشد/ علمای گذشته با درس های همین حوزه ملا شدند
🔻حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه در درس اخلاق این هفته در مدرسه علمیه شهید صدوقی:
🔹اگر طلبه ای می خواهد در جامعه اثر گذار باشد، باید در کنار تهجد و نماز شب، 20 سال به صورت مداوم در حوزه درس بخواند تا ملاّ شود. باید از جوانی و عمر نهایت استفاده را کرد تا بتوانید به مراتب عالی نفسانی برسید.
🔹امروز در حوزه افرادی وارد شدند و به طلبه تلقین می کنند، درس های حوزه ارزشی ندارد. اینها هیچ دین ندارند. مقاله ای به غلط می نویسند. طلبه را از مسیر درست باز می دارند. دنبال این حرفها نباشید. از این حرفها فرار کنید چون آنها دنبال این هستند تا طلبه را منحرف کنند.
🔹در این حوزه به افرادی مانند شهید مطهری ها، بهشتی ها و بهجت ها اقتدا کنید و از آنها الگوی بگیرد، تا بتوانید در جامعه اثر گذار باشید. طلبه نباید دنبال این اندیشکده و فلان دانشکده باشد. باید درس حوزه را خوب بخوانید، تا ملا بار بیایید. علمای گذشته درهمین حوزه و با درس های همین حوزه ملا شدند.
@saraeer