📜گزارشی از وضعیت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی/ در برگزاری کرسیها هیچ خط قرمزی وجود ندارد
🔻عبدالحسین خسروپناه، رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی در «سومین کنگره کرسیهای نظریهپردازی»:
🔹طی ۱۷ سال گذشته ۱۰۰۰ طرح نظریه به هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی ارسال شده که بیش از ۴۰۰ طرح به عنوان نظریه انتخاب شده است. در حال حاضر ۴۶ نظریه پذیرفته شده و ثبت شده در این هیئت وجود دارد. طی پنج سال گذشته نیز ۲۶۰۰ کرسی ترویجی در کشور ایجاد شده که این کرسیها نیز زیرمجموعه کرسیهای نظریهپردازی هستند.
🔹برای توسعه کرسیهای ترویجی و نظریهپردازی در دانشگاهها، کمیته دستگاهی تشکیل شده است. در برگزاری کرسیهای ترویجی و تخصصی، هیچ خط قرمزی وجود ندارد و تمام اساتید آزادند با روشهای علمی بحث کنند. به طور مثال کرسیهای ترویجی با موضوع «نقد نظریه ولایتفقیه» و «نقد سیاستهای ابلاغی جمعیتی» برگزار شده است.
🔹شاید در سه سال گذشته اساتید احساس میکردند که آزادی بیان وجود ندارد اما امروز اساتید چنین تصوری ندارند و به راحتی میتوانند در کرسیهای ترویجی با روشهای علمی بحث کنند.
@saraeer
📜پیش از انقلاب افرادی به اسم مبارزه و خدمت به مردم تدریجا با چپها همراه شدند و بهترین ذخیرههای کشور را با ترور از ما گرفتند
🔻محمدتقی مصباح یزدی، امشب در مراسم اختتامیه اجلاسیه مسئولان انجمن های هنری سازمان بسیج هنرمندان کشور:
🔹بسیاری از مسایل هستند که با اندکی تغییر کیفیت در کار و حتی تغییر نیت، ارزش کار را بالا و پایین می برند؛ به عنوان مثال دو نفر در حال نماز هستند ولی یک نفر برای مردم و دیگری برای خدا عبادت می کند؛ در شکل این دو عمل تفاوتی وجود نداشت ولی آنچه ارزش ها را متفاوت کرد، نیت افراد بود.
🔹پیش از انقلاب افرادی برای مبارزه با دستگاه پهلوی آموزش دیدند و گاهی نیز افرادی را نیز ترور کردند و حرف آنها نیز آن بود که می خواهیم با دستگاه ظلم و ستم مبارزه کنیم؛ شاید بانیان این گروه با نیت خیر خدمت به مردم و اجتماع این کار را کرده باشند ولی در عمل، تدریجا با افرادی همپا شدند که گرایش های چپ داشتند و اعتقادی به دین نداشتند؛ این حرکت با هم همراه شدند و در اوایل انقلاب بهترین ذخیره های کشور را با ترور از ما بگیرند.
🔹مشکل این بود که چارچوب کار آنها با احکام الهی همراه شود و اگر نیت های الهی به نفس انسانی بازگردد کارها سخت می شود؛ این گروه بزرگترین ذخایر انسانی کشور را در شرایطی که بیشترین نیاز را به آنها داشتیم از ما گرفتند؛ اگر کارها روی هوس و منفعت دنیوی و چشم و هم چشمی و رقابت انجام شود، آن کار فرجام مطلوبی نخواهد داشت؛ بارها نیز این امر را آزموده ایم.
@saraeer
🔻مدیر حوزه علمیه کرمانشاه خبر داد:
🔹برای نخستینبار در هشتمین دوره مسابقات قرآن طلاب، طلبههای سنی و شیعه در کنار هم حضور خواهند یافت. این مسابقات در ۹ رشته به مدت ۲ روز (۲۳ و ۲۴ اسفند) در کرمانشاه برگزار خواهد شد.
@saraeer
📜جایگزین مناسبی برای کفایه وجود ندارد/ 96 درصد اساتید حوزه با این مسئله که روزی را برای علم اصول در تقویم در نظر گرفته شود موافقند
🔻سیدصادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه:
🔹علم اصول، علم پایه در حوزه و برای استنباط احکام فقهی بسیار مهم است و بدون آن نمی توان احکام را استنباط کرد. علم اصول می تواند در علوم دیگر، کلام، تفسیر و ...، نقش آفرین باشد، اما متأسفانه به نام و عناوین مختلف مثل این که تدریس علم اصول طولانی شده و علم اصول نمی تواند نیاز روز را پاسخ گو باشد، کتاب اصول مرحوم آخوند را مورد هجمه قرار دادند و این هجمه ها در حالی است که کتاب درسی که جایگزین مناسبی برای کفایه باشد، معرفی نشده و وجود ندارد و این هجمه تنها خسارت به حوزه و بی انگیزگی طلاب است.
🔹اگر جایگزینی برای اصول است و مورد تأیید بزرگان باشد برای درسی کردن آن تلاش می کنیم. هجمه دیگر بی ثمره نشان دادن کتاب اصول است. این مسئله هم باعث بی انگیزه شدن طلاب است. این مسائل در حوزه در حال اتفاق افتادن است. انجمن اصول فقه توانسته کارهای فاخری در حوزه اصول فقه انجام دهد و حتی ثمرات زیادی از آن در موضوعات حقوقی و فقهی ارائه کرده است.
🔹امروزه برای علوم وفنون روزی را معرفی می کنند، حتی درجهان برای این که از آن علم ترویج شود، روزی برای آن علم تعیین می کنند و اندیشمندان آن علم گردهم می آیند و گفت وگو می کنند و از اساتید برتر آن تجلیل می کنند. این انجمن به دنبال این است روزی را به عنوان مهمترین علم حوزوی در تقویم جمهوری اسلامی مشخص کند. این امر هم نیازمند به حمایت مراجع تقلید و بزرگان است. هم اکنون 96 درصد اساتید حوزه با این مسئله که روزی را برای علم اصول در تقویم در نظر گرفته شود، موافقت خودشان را اعلام کردند.
@saraeer
🔻آیت الله نوری همدانی در دیدار انجمن اصول فقه حوزه علمیه:
🔹در حوزه وظیفه داریم برای عظمت اصول و فقه روز معینی داشته باشیم. این علوم بالاتر از سایر علوم است. همه علوم به علوم حووزی و دینی برمی گردد که غربیها از ما گرفتند.
@saraeer
📜اگر از نظام حمایت نمی کنید، لااقل تضعیف نکنید
🔻نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین در گفتگو با رسا:
🔹ممکن است برخی نیت سوء نداشته باشند و بر اساس اعتقادشان دین را از سیاست جدا بدانند و فهمشان در همین حد است؛ گاهی با اینگونه افراد که مواجه می شوم می گویم «شما الان خودتان را در مقابل نظام قرار می دهید و و نظام را تضعیف می کنید، اما وقتی خدای نخواسته نظام کنار رفت، گوشه نشینی کرده و می گویید باید تقیه کنیم، خب الان تقیه کنید و نظام را تضعیف نکنید، بروید کنار تا مسؤولان کار خودشان را انجام دهند، لااقل اگر از نظام حمایت نمی کنید، آن را تضعیف نکنید و علیه آن فضاسازی نکنید».
🔹امروز کسانی که بر سر سفره نظام اسلامی نشسته اند، نباید به دنبال عیب جویی از آن بوده و ضعف هایش را بزرگنمایی کنند؛ افرادی که از نظام عیب جویی کرده و ضعف های آن را بزرگنمایی می کنند، مگر در خانه خودشان مشکل و یا ضعفی ندارند؟ می توانند به گونه ای مدیریت کنند که در خانه خودشان هیچ مشکلی پدیدار نشود؟ قطعاً در هر خانه ای مشکلاتی هم وجود دارد، اما نباید آن ضعف ها برای همه بیان شده و اسباب تضعیف نظام خانواده فراهم شود.
🔹همه باید باور کنند که اداره یک کشور آسان نیست، به ویژه اینکه امروز دشمن نقاط قوت ما را فهمیده و درصدد تضعیف آن ها هستند؛ متأسفانه عده ای از روی غرض و برخی از روی ساده اندیشی و ساده لوحی نقش سرباز دشمن را بازی می کنند و باید گفت که همه آسیب هایی که تا کنون دیده ایم، از سوی همین جماعت ساده اندیش متوجه ما شده است. البته در صدد توجیه خلافها و اشتباهات بعضی از مسئولین نیستیم و دعا می کنیم خداوند این سنخ افراد را هدایت و یا نابود کند.
@saraeer
📜دختر لاریجانی و عدالتخواهی مصداقی
🔻علی مهدیان در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ رهبری به همه کاندیداها توصیه کرد شعارهای خود را حول عدالت و رفع محرومیت تنظیم کنند. روحانی آنچنان توجهی به این توصیه نکرد. او ترجیح میداد از دو قطبی های شکل گرفته در جامعه به نفع خود بهره ببرد. او خوب میدانست استفاده از دو قطبی که مثل زخم تازه در بدنه اجتماعی شکل گرفته باعث میشود بتواند رای های منفی را هم جلب کند و انتخاب شود. در پیام رهبری به مناسبت انتخاب او باز هم توجه به مقوله محرومین و عدالتخواهی شد و این نگرانی رهبری نسبت به فشار تصمیمات کلان دولت به محرومین بارها مورد توجه قرار گرفت.
🔹دوقطبی محصول رفتار دولت احمدی نژاد بود. او معتقد بود عدالت باید پیاده شود ولو هزینه اش تشدید دوقطبی های اجتماعی باشد لذا نظر رهبری را زیر پا گذاشت. عدالت و مبارزه با فساد مهم بود ولو وحدت اجتماعی نابود شود. حفظ وحدت جامعه دلیل مشمیز کننده ای بود برای جلوگیری از مبارزه با فساد حاکمان.
🔹دولت احمدی نژاد که به دلایل مختلف مورد تایید رهبر بود از جمله سر دست گرفتن عدالت و مبارزه با فساد به دلیل عدم رعایت عقلانیت از یک سوی و اخلاق و معنویت از سوی دیگر مورد انتقاد بود. و همین ضعف در عقلانیت در تحقق عدالت باعث شد که دولت روحانی با شعار تدبیر روی کار بیاید و با کمک دوقطبی ها و شعار به عقب برنمیگردیم باقی بماند. و حالا بی عدالتی و فساد در این دولت به طور محسوسی توسط طیف گسترده ای از ضعفا لمس شود.
🔹مبارزه های مصداقی احمدی نژاد که با بگم بگم های انتخاباتی شروع شد و البته کمک به او کرد و در میان خباثتهای جریان سبز هم کمتر مورد توجه حزب الله قرار گرفت در نهایت با یک شنبه سیاه مجلس و اتهام به دیگران ادامه پیدا کرد و این همه برای مبارزه با فساد بود و ایجاد عدالت. بعدتر تهمت به صادق لاریجانی و دختر او نیز به همین روال رخ داد. رفتارهایی که به قول رهبری خلاف قانون و خلاف شرع و خلاف اخلاق بود. به قول علی لاریجانی سبک رابینهودی عدالتخواهی و به قول جریان بهار سبک احمدی نژادی
🔹این مدل عداتخواهی یک سبک اقدام بود. سبکی که عدالت برایش مهم است و قانون کشک است. وحدت مردم فرع است. شرع و اخلاق درش بی اهمیت است. اسمش را عدالتخواهی مصداقی گذاشته اند لکن تعبیر درس تر برایش عدالتخواهی جزیی نگر است. لذا خروجی اش ضربه های کلان اجتماعی در حوزه فساد و عدالت است خروجی که با روی کار آمدن دولتهای زاویه دار با عدالت و متظاهر به تفاخر محقق میشود.
🔹عدالتخواهی مصداقی موارد جزیی را میبیند و کلیت حرکت ملت را نمیفهمد. این عدالتخواهی اساسا مصداقی نیست بلکه مصداق را اندازه ای که خودش میپسندد میبیند. اصل و فرع برایش بی معنی است. لذا همیشه اصول را فدای فروع میکند اصل یعنی این مورد خاص و فرع قانون است و اخلاق است وحدت و همه چیز. میتوان به جد مدعی شد که این روش عین ظلم است و نه عدالتخواهی. عین منکر است و نه نهی از منکر.
@saraeer
🔺پوشش مغرضانه اظهارات مصباح یزدی در رسانه های حامی دولت
🔹محمد تقی مصباح یزدی در مراسم اختتامیه اجلاسیه مسئولان انجمن های هنری سازمان بسیج هنرمندان کشور، جهت تبیین نسبت «گناه» و «هنر» مثالی در خصوص حکم حرمت و حلیت مصرف گوشت مطرح کرد که رسانه های حامی دولت اظهارات او را با تیتر «خوردن گوشت می تواند حرام هم باشد» پوشش دادند. در ادامه می توانید متن پیاده شده اظهارات مصباح را بخوانید:
https://eitaa.com/saraeer/416
@saraeer
📜اینطور نیست که اگر یک هنر حرامی دیدیم بگوییم همه هنرها حرام است
🔻محمد تقی مصباح یزدی در مراسم اختتامیه اجلاسیه مسئولان انجمن های هنری سازمان بسیج هنرمندان کشور
🔹«بسیاری از مسلمانان ما انقلابیونی که سالها برای انقلاب زحمت کشیدند، مقوله هنر را یک بار منفی توأم می دانند. وقتی می گویند هنر و یا هنرمند یعنی کسی که کارهای گناه را هم انجام می دهد. اصلا هنر بی گناه نمی شود. تصورشان این است. تصور غلطی است. هنر را تعریف کنید که چیست؟ گناه را هم تعریف کنید و ببینید کجاست محل تلاقی اینها. گوشت گوسفند خوب است یا بد است؟ همه می گویند خوب است و در روایات هم تعریف شده خوردن آن، اگر چهل روز هم کسی نخورد، گفته اند درِگوشش اذان بگویید. مستحب است که اقلا هر چند روز یکمرتبه انسان گوشت بخورد. حال اگر این گوشت، این گوسفند ذبح شرعی نشد، رو به قبله نبود، پشت به قبله بود. آن چطور؟ یک مقدار چرب تر! چوپانی در یک بیابان یک گوسفندی از گله دیگران اضافه کرد به گله خودش... گوسفند همان گوسفند است، خوردن گوشتش هم مستحب است اما این گوسفند، خوردنش حرام است؛ به خاطر عنوان دیگری که روی آن آمد؛ این دزدی شد، این غصبی است. اینطور نیست که اگر یک هنر حرامی دیدیم بگوییم همه هنرها حرام است. اون هنری که شما دیدید یک ضمیمه ای دارد که آن ضمیمه حرام است»
🔸خبر «پوشش مغرضانه اظهارات مصباح یزدی در رسانه های حامی دولت» را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/saraeer/415
@saraeer
📜40 سال از انقلاب گذشته و هنوز وضعیت بانک ها سامان پیدا نکرده است/ طرح کمیسیون اقتصادی درباره بانکداری بدون ربا دارای اشکال است
🔻آیت الله نوری همدانی در درس خارج امروز:
🔹بانکداری در نظام اسلامی باید بدون ربا باشند. متأسفانه امروز ربا به اشکال مختلف در نظام بانکی مشاهده می شود، در حالی که ربا از شدیدترین گناه ها و مشی غربی هاست و نباید در جامعه و نظام اسلامی وجود داشته باشد.
🔹باید ماهیت بانک ها تغییر کند و رباخواری برچیده شود، بانک بدون ربا این است که پول برای خود انسان باشد و به عنوان اعتماد به بانک سپرده شود تا در جریان اقتصادی حلال و صحیح مورد استفاده قرار گیرد؛ نه این که بانک ها بنگاه اقتصادی راه اندازی کنند و ربا وجود داشته باشد.
🔹40 سال از انقلاب گذشته و هنوز وضعیت بانک ها سامان پیدا نکرده است، علما باید در رسانه ها و تلویزیون مردم را نسبت به مسائل بانکی توجیه کنند تا خواسته و ناخواسته دچار ربا نشوند.
🔹متأسفانه هیچ فکری برای بانکداری بدون ربا نشده است در حالی که مسؤولان مربوطه باید در این زمینه اهتمام داشته باشند، بانک های جامعه اسلامی نباید دنباله رو غرب باشند، کمیسیون اقتصادی مجلس باید بانکداری اسلامی بدون ربا را تصویب و دولت آن اجرایی کند.
🔹در گزارش کمیسیون اقتصادی آمده که قرار است بانکداری بدون ربا را تصویب کنند اما این طرح کامل و دقیق نیست و باز هم اشکالاتی دارد. با استفاده از پول باید سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کرد و به فکر رونق صنعت و تجارت بود، اسلام می گوید پول نباید همواره در دست عده ای خاص باشد و روز به روز پولدار تر شوند و زندگی اشرافی بیشتری داشته باشند اما در مقابل مردم نیازمند روز به روز بیشتر فقیرتر شده و دچار مشکل شوند.
@saraeer
📜مردم از دستگاه قضا راضی نیستند/ ارتباط دستگاه قضا با حوزه علمیه کم است
🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز:
🔹ما امیدواریم با حضور جناب آقای رئیسی، تحولی در دادگستری پیدا شود؛ بالاخره مردم از دستگاه قضایی راضی نبوده و مشکل دارند؛ باید مشکلات موجود حل شود.
🔹مشکلات از چند ناحیه سرچشمه می گیرد. یکی از مشکلات، طولانی شدن وقت رسیدگی به پرونده هاست که بنده تا 20 سال هم سراغ دارم که یک پرونده در جریان بوده است.
🔹البته دلیلی که برای طولانی شدن رسیدگی ها بیان می کنند، کثرت پرونده هاست که باید این مشکل را با مباحث فرهنگی حل کرد و مردم متوجه شوند که هر مسئله ای را نباید به دادگستری برد و با ریش سفیدی آن را حل کرد.
🔹تشریفات دست و پاگیر از دیگر مشکلاتی است که در دستگاه قضا وجود دارد؛ باید این تشریفات را کم یا حذف کرد و اگر مشکل قانونی وجود دارد، باید قانون را به مجلس برد و تصویب کرد.
🔹عامل دیگر، فعالیت عده ای از وکلاست؛ برخی از وکلایی که وجدان ضعیفی دارند، به دنبال طولانی کردن پرونده هستند تا طرفی که حق با اوست، حاضر به مصالحه شود.
🔹به عقیده بنده ارتباط دستگاه قضا با حوزه علمیه کم است؛ بسیاری از مسائل راه حل شرعی و قانونی دارد و با ارتباط، می توان آن را حل کرد.
🔹بنده در دوران ریاست سابق قوه قضائیه، عرض کردم که هزاران نفر از این جوانان به خاطر مهریه در زندان هستند؛ در حالی که هیچ کدام نباید باشند؛ اما مسئولان قوه قضائیه نیامدند مسئله را حل کنند؛ الان هم عرض می کنم افرادی که به خاطر مهریه در زندان هستند، بی گناهند و راه حل دارد.
🔹ارتباط دستگاه قضایی با حوزه های علمیه باید قوی باشد؛ خیلی از مشکلات در دروس خارج و مسائل مستحدثه حل می شود؛ مخصوصا ماده قانونی داریم که چیزی در قوانین موجود پیش بینی نشده است، حکم مراجع تقلید قبول است.
🔹مسئولان جدید باید کاری کنند که تحول در نظام قضایی به وجود بیاید؛ ما از کسانی که در دستگاه قضایی مخلصانه زحمت می کشند، کمال تقدیر و تشکر را داریم؛ اما باید شاهد تحولات جدید باشیم؛ خوشبختانه آقای رئیسی سوابق زیادی در دستگاه قضایی داشته و ابتدای کار او نیست و پیچ و خم ها را می داند و باید بنشینند و مشکلات را فهرست نموده و حل نمایند.
🔹یکی از مشکلات عظیم امروز این است که جرم های کلانی در کشور واقع می شود که بعد از کلان شدن، دستگاه های قضایی متوجه می شوند؛ یکی از مجرمانی که اخیرا دستگیر شده، 242 حساب برای پسر هشت ساله خود باز کرده است که متوجه نشده بودند.
🔹ما به همه احترام می گذاریم و نمی دانیم کدام دستگاه ضعیف است؛ اما نباید گذاشت که این مسائل، کلان شود؛ این مسائل برای نظام جمهوری اسلامی سزاوار نیست. بانک های ما حراست دارد و باید مراقب باشند که چرا این تعداد حساب برای یک پسربچه هشت ساله باز می شود.
@saraeer
📜قاضی القضات منصوب یا منتخب؟
🔻محمد سروش محلاتی در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:
🔹نظریه معروف در فقه امامیه همان "نصب قاضی" توسط حاکم اسلامی است ولی آیت الله شهید بهشتی که علاوه بر تسلط بر فقه، بر آسیبهای "قضای حکومتی" و عوارض آن بر "استقلال قاضی" آگاهی داشت، تلاش کرد تا در قانون اساسی نقش حاکمیت را در قضا به حداقل برساند و قضاوت را "نهادی انتخابی" طراحی کند.
🔹او پیش از رفراندم قانون اساسی موضوع "امکان انتخاب مستقیم مردم " در قوه قضاییه — مثل قوه مجریه و مقننه — را مطرح کرد و آن را مشروع و بلکه مطلوب دانست ولی افزود: در شرایط کنونی عملی نیست. وی در آنجا اشاره به مباحث روزهای قبل در مجلس خبرگان قانون اساسی و مخالفتهایی که با این فکر شده بود، داشت.
🔹بهشتی در هنگام تدوین قانون اساسی اصرار داشت که مقامات عالی قضایی مثل رییس دیوان عالی کشور و دادستان کل، توسط قضات "انتخاب" شوند و سپس حکم آنان توسط رهبری امضاء گردد. بالاخره این نظر او در اثر مخالفت آیت الله منتظری و دکتر حسن ایت به تصویب نرسید و "نصب" جای "انتخاب" را گرفت. ولی در قانون اساسی تصریح شد که این نصب "بامشورت قضات دیوان" صورت گیرد(اصل ۱۶۲) بعلاوه در آن قانون، پیش بینی شد که در راس قوه قضاییه یک شورای پنج نفره قرار دارد که بجز آن دو فقیهِ منصوب، سه عضو دیگر انتخابی اند. لذا بهرحال جنبه انتخاب در مدیریت قضایی غالب بود.
🔹با تغییراتی که در سال ۶۸ در قانون اساسی اتفاق افتاد، نفوذ و اقتدارحاکمیت بر این قوه کامل شد. از یک سو با انحلال شورای عالی قضایی، جایی برای اعضای انتخابی شوری باقی نماند و از سوی دیگر برای نصب ریاست قوه، موضوع مشورت و نظرخواهی از قضات منتفی گردید. با این همه نباید گمان برد که اراء فقهی هم با همین روند اجرایی در نظام کاملا همراهی دارد، خوشبختانه فقهای آزاد اندیش بر اساس سنت اجتهاد حوزوی راه خویش را ادامه میدهند و آن ایده —قضاوت انتخابی — همچنان زنده است.
🔹در اینجا به عنوان مثال به مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیستانی میتوان اشاره کرد که در مبانی فقهی خود از "قضات انتخابی" دفاع میکند. تقریرات شاگردان معظم له از دروس ایشان نشان از آن دارد که این فقیه دقیق النظر و روشنبین به مشکلات وابستگی قضاوت به حکومت توجه داشته و با نگاهی ابتکاری و به استناد ادله، راه "انتخاب قاضی توسط مردم" را باز میداند، در این نظریه "نصب" یا همان تنفید از سوی حاکم، "پس از انتخاب" قاضی توسط مردم صورت میگیرد.
🔹جای خوشحالی است که اگر آن میراث ارزشمند شهید بهشتی را در نظام متاسفانه از دست دادیم، ولی اندیشه اجتهادی شیعه همچنان در تکاپوست و تاریخ پر افتخار آن نشان میدهد که هیچ قدرتی نتوانسته است آن را متوقف سازد.
@saraeer
📜معناداری اصطلاح «تولید علم»
🔻علی ابراهیمپور در پاسخ به «رسول جعفریان» نوشت:
🔹آقای رسول جعفریان، در ادامهی یادداشتهای روزمرهشان دربارهی علم، در نوشتار اخیر خود، بر تعبیر «تولید» علم تاختهاند. لُب نقد ایشان این است که علم کشفکردنی است، نه تولیدکردنی و استفاده از «تولید» که از تبار استعاره صنعت مایه میگیرد، نادرست است.
🔹البته این اولین بار نیست که به اصطلاح «تولید» علم، ایراد وارد میشود. این اشکال -که از همان سالیان ابتدایی طرح این شعار توسط رهبری، مطرح شد- آنقدر تکرار و نخنما شده است که دور از ذهن بود که دگربار مطرح گردد. شخص رهبری نیز مکرر به بیثمری آن اشاره کردهاند: (ر.ک: بیانات در 1385/05/23)
🔹مقصود از تعبیر تولید علم بهمعنای درنوردیدن مرزهای علم و دانش، برای اذهان بیغرض، روشن است. اما اگر بخواهیم به این اشکال –نه در سطح نازل و ژورنالیستی مطروحه، بلکه- به عنوان پرسشی فلسفه علمی بنگریم، از پنج جنبه نادرست و غیروارد است:
1.جنبهی جامعهشناسی علم
🔹هر استعاره، وجه و بُعدی از ابعاد شیء را معرفی کرده و شیء مورد شناسایی را «بهمثابه» مصداقی از استعاره، مینمایاند. علم، غیر از آنکه ذاتا گزارشی مطابق و کاشف از واقع است، هویتی جمعی و بینالاذهانی میان محققان و نهادهای علمی اجتماع دارد و از این جهت، خود کنشی از کنشهای اجتماعی است. برایناساس، علم همچون دیگر کنشها ارادی جامعه، قابل تولید است و استعاره تولید از این حیث دربارهی آن کاملا بامعنا و عالمانه است.
🔹کسی که علم را فقطوفقط کشف واقع بداند، بهسختی دچار کژ کارکرد استعاره در فهم شده است؛ چرا که کاشفیت و آیینهیواقعبودن نیز، فقط بُعدی از ابعاد علم و صرفا یکی از استعارههای معرِّف هویت علم است و نه کل آن. بنابراین تبدیل «علم بهمثابه آیینه واقع» به «علم مساوی است با آیینه واقع»، مصداقی از گرفتارشدن به کژکارکرد استعاره است که از آن تحت عنوان مغالطه «کنه و وجه» یاد میکنند. مغالطهی کنه و وجه، آفت تحویلینگری است و شیء را تنها در یک بُعد آن منحصر کرده، از ابعاد دیگر آن غافل میماند.
2.جنبه معرفتشناختی
🔹کاشفیت و استعاره «آیینه واقعیت»، محمولی معرفتشناختی دربارهی علم است. با صرف نظر از هویت بینالاذهانی و اجتماعی علم، هرچند علم از حیث معرفتشناختی، صورت ذهنی مطابق با واقع است، از همین حیث و با نگاه رئالیستی و واقعگرایانه، محقق نمیتواند احکام ریاضی، طبیعی یا انسانی را ایجاد کند، اما میتواند آنها را بفهمد، کشف کند و وارد جهان ذهنی خود کند. اتحاد ذهن عالِم با عالَم (واقعیت خارجی) و سپس وارد کردن آن به زبان و کتابت، تلاش شخص دانشمند و «تولید» اوست.
3.جنبهی منطقی
🔹«تولید» بدون اشتقاق از استعاره صنعت، بهخودیخود نیز واژهای معنادار برای انتساب به علم در منطق اسلامی است. در منطق، حصول نتیجهای که از دو مقدمهی قیاس حاصل میشود، با مشتقات ماده «و-ل-د» از آن یاد میشود. (ر.ک: الاسس المنطقیه للاستقرا، منطق و مباحث الفاظ، تلخيص المحصل و...)
4.جنبهی زبانشناسانه
🔹واژهی «صنعت» در سنت و تراث اسلامی-ایرانی، به معنای مطلق پیشه، حرفه و کار است. مطابق با این سعه معنایی، از نبوت و حکمت و خلافت تا آهنگری و... را در بر میگیرد. (ر.ک: رساله صناعیه میرفندرسکی) بر این اساس، صنعت استعاره نیست؛ بلکه از حیث زبانشناسانه، صنعت دانستن علم، حقیقی است.
5.جنبهی تاریخی
🔹ورای تمامی مباحث نظری، رابطهی قدرت و اقتصاد با علم و معرفت، برآگاهان تاریخ، مسئلهای پوشیده نیست. در طول تاریخ، هنگامی که حاکمیت یا نهادهای اقتصادی، نیازمند به علم یا معرفتی میشدهاند، علم و معرفت متناسب با آن، رشد کرده و بالیده است. تولید و نشر کتبی مانند اخلاق ناصری و زیج ایلخانی، ماجرای بیتالحکمه، داستان نگارش «شاهنامه» و همچنین، اثرات علمی انقلاب صنعتی، نمونههای روشن تاثیر نهادهای قدرت و اقتصاد بر علماند.
🔹در دورانی که لازم است اهتمام اصلی شخصیتها، بر روی ترویج، امتداد و عملیاتیکردن سیاست تولیدعلم متمرکز شود، گاه اشکالاتی ابتدایی مطرح میشود که اصل ماجرا را منحرف میسازد. واقعیت آن است که تولید علم –چنانکه در بیانیه گام دوم توصیف شده است- به گفتمانی رایج تبدیل شده و دیگر در اصل و ضرورت آن، شک و شبههای نیست. شک در مقابل بدیهی، هرچند ممکن است بهسان ریختن زباله (!) در زمزم برای برادر حاتمطایی، موج آنی رسانهای بیافریند، اما منطق جریان گفتمان تولید علم، آنچنان قوی و استوار است که روسیاهی آن، تنها به چهرهی زغالها خواهد ماند.
🔸متن کامل این یادداشت را می توانید در لینک زیر مطالعه کنید:
http://rasanews.ir/fa/news/600922
🔸یادداشت رسول جعفریان با عنوان «علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است» را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/saraeer/362
@saraeer
📜کلام در حوزه بیشتر رنگ فلسفی دارد/ در این سالها یک متن اعتقادی که براساس روایات شکل گرفته باشد ندیدم، نه در آثار علمی آیتالله سبحانی و نه در هیچکدام از کارهای موسسه امام صادق(ع)/ طیفی که الان به عنوان انجمن حجتیه مطرح هستند، هدفشان ایجاد پیوند فرزندان این انقلاب و مملکت با امام زمان است
🔻محمد بیابانی، استاد حوزه در گفتگو با مباحثات:
🔹درسهایی که من در دوره تحصیلم و مخصوصا در موسسه امام صادق(ع) خواندم هیچگاه موافق با انتظارم از کلام نبود. انتظار از کلام آن است که معارف و اعتقادات دینی را تبیین و از آنها در مقابل شبهات دفاع کند، اما بیشتر درسهایی که ما در آنجا داشتیم، رنگ فلسفه داشت تا کلام. آنچه به نام کلام درس میگرفتیم با آنچه که قرار بود دفاع و تبیین معارف اهل بیت و وحی باشد مغایرت داشت و در این سالها یک متن اعتقادی که براساس روایات شکل گرفته باشد ندیدم. نه در آثار علمی آیتالله سبحانی و نه در هیچکدام از کارهای موسسه امام صادق(ع).
🔹میرزای اصفهانی پایه مباحثش را در اصول اعتقادی بر عقلی که دین متذکر آن است بنا نهاده و بر این مبنا با مخاطبش سخن میگوید، چون همه مخاطبانش از آن بهرهمند هستند. بازگشت مرحوم میرزا به معارف دینی بازگشتی تمام عیار است، نه اینکه بخواهد با مبانی خودبنیاد فلسفی، عرفانی و یا کلامیِ مرسوم به تطبیق متون دینی با این مبانی بپردازد. ایشان از همان سنگبنا و از همان حقیقت معرفت شناسی، اخلاص در رجوع به متون دینی را پیشه خود میسازد. بر این مبنا، کل پایههای عقلانیت خودبنیاد فلسفی را مورد سوال قرار داده و اشکالاتی اساسی را متوجه تعاریف این نحلهها از عقل و عقلانیت میداند.
🔹ممکن است برخی اندیشمندان دلبسته به نحلههای فلسفی وعرفانی وکلامی در تعامل با اندیشههای جدید به ناکارآمدیهایی در روش و مشی فکری خود اقرار کرده باشند، اما هیچ پیشنهاد سازندهای پس از نقد نداشتهاند؛ مثلاً در سالهای اخیر میبینیم اندیشمندانی همچون آقای فیاضی به برخی کاستیهای معرفتشناسانه نظام فلسفی اشاره دارند. امّا چون مبنای فیلسوفان را دراین باب قبول دارد، دچارمشکل شده است.
🔹چارهای در اینکه ما افکار و اندیشههای متفاوت داشته باشیم، وجود ندارد. اینکه بگوییم اینها را جمع کنیم و یک فکر در حوزه حاکم باشد، امکانپذیر نیست. علت این است که رشد علمی در سایه تضارب آراء، اندیشهها و افکار متفاوت است. در سایه برخوردها و ایجاد مشکلات در حوزه فکر اشخاص، رشد فکری به وجود آید. حتی اگر در درون حوزه هم نباشد، قطعا از بیرون حوزه به افکار و اندیشههای حوزوی ما اشکالات و شبهاتی وارد خواهد شد که ما باید به آنها حتما نظر کنیم و در سایه نظر به آنها خودمان را تقویت کرده و بتوانیم در مسائل جدید صاحبنظر باشیم. اگر ما به آنچه در اطرافمان میگذرد، بیتفاوت باشیم، هیچگاه نخواهیم توانست خودمان را روزآمد کنیم. در حقیقت جمود و تنگنظری فکری در حوزه پاسخگو نخواهد بود.
🔹حوزههای شهرستانها خبر دارم که به شدت با ورود اندیشه تفکیک به مرزهای فکری طلاب جلوگیری میشود. مانع میشوند که مبادا در میان طلبهها، افکار و اندیشههای تفکیکی بتواند وارد شود. یکی از جهات مختلف این امر آن است که میبینند آن چیزی را که از سوی شاگردان میرزای اصفهانی مطرح میشود، بسیاری از مسائل مهمی را که آنها به صورت مسلم گرفته اند، زیر سوال خواهد برد.
🔹آشیخ مجتبی قزوینی را از شخصیتهایی میبینیم که از جریانات انقلاب اسلامی دور نبودهاند و یا حتی شخصیتی مانند آقای حلبی که به عنوان عنصری ضد سیاست شناخته میشود هیچگاه چنین نبوده که از مناسبات اجتماعی و تحولات زمان خود فرار کرده و کنج عزلت گزیده باشد، بلکه ایشان نیز متناسب با مبانی فقهی خود تصمیمهایی گرفته و پایبند به آنها ماندهاند.
🔹آنهایی که الان موجود هستند و به عنوان انجمن حجتیه مطرح هستند، هدفشان ایجاد پیوند فرزندان این انقلاب و مملکت با امام زمان(عج) است؛ یعنی این دغدغه اساسی آنها است. از آن طرف، با دو گروه فکری که امروزه در دور کردن فرزندان تشیع از دامان اهل بیت: فعالیت دارند، کاملا در تضاد و مبارزه فکری هستند و همواره بر علیه آنها کار میکنند. یکی بهائیت است و دیگری وهابیت.
🔸متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید:
http://mobahesat.ir/18329
@saraeer
📜گلایه مراجع تقلید از وضعیت اقتصادی در دیدار با وزیر صمت
🔻آیت الله صافی گلپایگانی:
🔹اخباری که انسان راجع به اختلاسها و دزدیهایی که در نظام اقتصادی کشور میشود را میشنود بسیار ناراحتکننده و تعجّبآور است. این اختلاسها اصلاً در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگوار ایران نیست و چرا سیستم اقتصادی و نظام بانکی ما باید طوری باشد که به راحتی بتوانند اینطور پول بیت المال را ببرند و خودشان هم فرار کنند؟! چرا بستر و زمینه اینگونه دزدیها آماده و فراهم است؟! همین چیزهاست که اسباب ناراحتی و نارضایتی مردم میشود. ما مدّعی هستیم که نظام ما یک نظام پاک است و مسئولان ما صالح هستند، پس چرا چنین مواردی پیش میآید؟! باید هر چه سریعتر و قاطعانه زمینه این دزدیها را از بین برد تا بیت المال محفوظ بماند و اعتماد مردم به نظام اقتصادی و قضائی برگردد.
🔻آیت الله مکارم شیرازی:
🔹اگر تولید باشد، رونق و شکوفایی نیز خواهد بود، اما اگر تولید دچار مشکل شود، یقینا گرانی، بیکاری و وابستگی را به دنبال دارد. دولت و مسئولان باید بخش تولید را دریابند. متاسفانه از سوی برخی مسئولان آن حمایت و توجهی که لازم است دیده نمی شود، باید کارگروه و اتاق فکری تشکیل و علل تعطیلی واحدهای تولیدی آسیب شناسی شود. صرف تأسف خوردن از این که بخشی از واحدهای تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل شده اند کافی نیست، باید راه حل پیدا کرد و پای درد و دل صاحبان تولید نشست، وزارت معدن، صنعت و تجارت باید گروه و کمیته ای برای بررسی این مشکل تشکیل دهد. در اولین فرصت باید چنین اتاق فکری تشکیل شود، باید افرادی که برای این کمیته تعیین می شوند در مراکز تولیدی حضور پیدا کنند و با کارفرمایان و صاحبان بنگاه های تولیدی و اقتصادی صحبت شود، والا این روند ادامه خواهد یافت.
🔻آیت الله نوری همدانی:
🔹بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه مربوط به تحریم ها نیست، بلکه نتیجه کارهای خودمان است؛ امروز قیمت اجناس در بازارها بسیار بالا است، بنابراین باید افرادی باشند که بر این مسأله بسیار مهم نظارت کنند. امروز مردم از وضعیت قیمت ها گلایه مند هستند قیمت کالاهایی که نیاز روزمره انسان ها است، بسیار اوج گرفته و ضرورت دارد مسؤولان نسبت به آن نظارت جدی داشته باشند. بسیاری از گرانی ها و تفاوت قیمت ها مربوط به تحریم اقتصادی نیست، منشأ بسیاری از مشکلات کشور سوء مدیریت برخی مسئولان است. ارزش پول ملی ما در مقایسه با عراق، عربستان و امارات بسیار پایین تر است، چرا باید اینگونه باشد؟ ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.
🔻آیت الله علوی گرگانی:
🔹تمام تلاش دشمن این است که جلوی تولیدات کشور گرفته شود؛ اما نکته مهم این است که نگذاریم دشمنان به اهدافشان برسند. مسئله تولید از مسائل مهم کشور است؛ به همین دلیل باید افراد شایسته، کاردان و اقتصاددان در این وزارت خانه باشند تا بتوانند کارهای کشور را پیش ببرند. نکته دوم این است باید سعی کرد دستگاه های تولیدی که از رونق افتاده، دوباره به کار بیفتد؛ وقتی تولید رونق نداشته باشد، کشور و معیشت مردم از رونق خواهد افتاد. پست ها امانتی در دست مسئولین است. مسئولین صدای ناله مردم را بشوند و برای رفع مشکلات معیشتی و رونق بخشی تولیدات کشور تلاش کنند.
@saraeer
📜هزار و 500 مرکز و نهاد کشور از قم هدایت می شود
🔻علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در دیدار وزیر صمت:
🔹تعداد رشته های حوزه علوم اسلامی در حوزه ها از 200 رشته به 400 رشته افزایش می یابد. فعالیت 100 هزار طلبه از 130 کشور جهان در قم، وجود 300 مؤسسه کوچک و بزرگ فرهنگی و دینی، تدریس 200 رشته در حوزه علوم اسلامی و همچنین چاپ 100 مجله در حوزه علوم اسلامی و انسانی از جمله بخشی از ظرفیت های مهم علمی و دینی این استان است.
🔹استان قم به عنوان قطب فکری و فرهنگی دینی کشور و جهان تشیع است. هشت نهاد مهم اصلی حوزوی از جمله جامعه المصطفی العالمیه، جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه از جمله ظرفیت هایی است که موجب شده تا یک هزار و 500 مرکز و نهاد کشور از قم هدایت شود. توجه به قم، توجه به یک استان نیست بلکه توجه به فرهنگ و علوم دینی، انسانی و اسلامی در کشور است.
🔹یک سوم انتشار کشور متعلق به قم است. این استان در تولید و چاپ آثار دینی و علوم اسلامی جایگاه اول منطقه را دارد؛ خروجی های این استان در علوم اسلامی و انسانی در چهل سال گذشته بسیار چشمگیر بوده که خلاصه این آثار در 30 جلد به چاپ رسیده است.
@saraeer
🔻محمدتقی مصباح یزدی در دیدار سید باقر هاشمی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی:
🔹ما باید در نوبت نخست در بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم و اگر این اتفاق رخ دهد، بدبینی ها کم شده و زمینه برای تبیین حق بیشتر فراهم می شود.
@saraeer
📜وجود ملّاهای قوی و بهروز و آگاه از مسائل کشور لازم است
🔻آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:
🔹بنده هم به نوبهی خودم ابراز تأسّف بکنم از فقدان دو عالم و فقیه باارزش و حقیقتاً ملّا، مرحوم آقای شاهرودی و مرحوم آقای مؤمن؛ حقیقتاً هر دو استوانههایی بودند برای حوزهی علمیّهی قم، مفید بودند، ملّا بودند؛ ملّاهایی که در خدمت اهداف انقلاب حرکت میکردند واقعاً، و برای ما، برای حوزه، فقدان این عزیزان ضایعه بود. هم مرحوم آقای مؤمن، هم مرحوم آقای شاهرودی به معنای واقعی کلمه در خدمت آن چیزی که احساس میکردند برای کشور و برای انقلاب لازم است قرار داشتند؛ بدون هیچ چشمداشتی. خداوند انشاءالله درجاتشان را عالی کند و به ما عوض بدهد در برابر فقدان اینها. انشاءالله فقهای جوان ما تلاششان، دقّتشان، کارشان در زمینهی مسائل فقه اسلام را هر چه میتوانند قویتر کنند، دقیقتر کنند، کارها دنبالگیرتر انجام بگیرد؛ [وجود] ملّاهای قوی و بهروز و آگاه از مسائل کشور لازم است.
@saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گزارش تصویری بازدید حسن روحانی از منزل امام خمینی در نجف اشرف/ مزاح روحانی با سیدعلی خمینی: نجفی شدی حسابی!
@saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺محمدامین رضایی دبیر جنبش قیام لله:اسلامی که برخی درحوزههای علمیه پمپاژ میکنند اسلام رکود و رخوت است. چرا؟چون با منافع آنان درگیر نشویم، اما اسلام امام خمینی اسلام مستضعفان و پابرهنههاست
@saraeer
هدایت شده از سیدیاسر تقوی
☑️مدعیان عدالتخواهی و چند پرسش از اساتید حوزه
📌یادداشت بنده در سایت مباحثات و طرح چند پرسش درباره جریان موسوم به «عدالتخواه»
🔸امروزه در فضای مجازی با جریانی مواجه هستیم که با ادعای «عدالتخواهی» و استفاده از معارف نهج البلاغه، کلام امام و توصیههای رهبری، اسناد و مدارکی دال بر فساد مالی برخی از اشخاص حقوقی و حقیقی منتشر کرده تا از طریق محاکمه در افکار عمومی دستگاههای نظارتی و قضائی را به برخورد با سوژه مورد نظر مجاب کنند.
🔸این رفتار مبتنی بر این دیدگاه است که هنگامی که ساختارهای نظام در تحقق عدالت اجتماعی دچار اختلال شده و سیستم قضایی در برخورد با صاحبان قدرت و ثروت مماشات میکند، بایستی با استفاده از «رسانه آزاد» اسناد و مدارک دال بر فساد را منتشر کرده و برخورد قضائی را به صورت یک مطالبه عمومی در آورد.
🔸حوزویها مشروعیت این جریان را به ادله وجوب «نهی از منکر» ارجاع میدهند و فعالان سیاسی-اجتماعی که بعضا منتقد نگاه فقهی نیز هستند، از منظر ضرورت تحقق عدالت اجتماعی آن را توجیه میکنند. اما به نظر میرسد تحلیل این سبک از «عدالتخواهی مصداقی» منوط به تبیین عناوین متکثر آن است.
🔸اولا باید توجه داشت که امروزه میتوان مسأله «حکومت» را قابل توسعه در فعالیتهای رسانهای نیز دانست. به این معنا در جامعهای که به سمت «زیست سایبری» حرکت میکند، برخی از فعالیتهای سایبری در آن به منزله اعمال قدرت و حاکمیت بر افکارعمومی تلقی میشود. نکتهای که برخی از فعالان مبارزه با اشرافیگری در صفحات فضای مجازی به آن اذعان دارند و بنا به اقرار خودشان، به منظور ایجاد جنبشهای اجتماعی دست به فعالیتهای رسانهای میزنند. لذا در وهله نخست «مشروعیت» این حاکمیت بر افکارعمومی از منظر فقه جای بحث و گفتگو دارد.
🔸ثانیا آنچه مخاطبان در مواجهه با رسانههای مدعی عدالتخواهی مواجه میشوند نه خود «منکر» بلکه «روایت و گزارش دال بر اتهام افراد حقیقی و حقوقی رسانهها» است. البته ممکن است در این بین اسناد و مدارک حقیقی نیز وجود داشته باشد، اما مخاطب به دلیل عدم دسترسی به تمام ابعاد پرونده برخوردی ناقص و باواسطه از منظر آن رسانه با مسأله دارد و ناخودآگاه با روایت آن همراه میشود.
🔸در واقع رسانههای این جریان، پروندههای فساد مالی را به محکمه افکارعمومی برده و با روایت خود از اتهام اشخاص، آنان را در فضای عمومی محاکمه میکنند. بدیهی است در چنین شرایطی قواعد حقوقی و قضائی (از جمله راستیآزمایی اسناد و مدارک و شواهد و نیز استنباط شخص قاضی) کنار رفته و قواعد حاکم بر جهتدهی افکارعمومی جایگزین میشود. به تعبیر دیگر محکوم کسی است که نتواند دربرابر انتشار اسناد و مدارکی که علیه او در فضای مجازی منتشر میشود از خود دفاع کند و عموم مخاطبان اتهامات به او را وارد بدانند.
🔸دو مسأله در اینجا نیازمند شفافسازی است. اول آنکه بر اساس چه فرآیند و ساختاری افکارعمومی میتواند به صاحبان رسانه و روایت آنها از فساد اشخاص حقیقی و حقوقی اعتماد کند و قضاوت آنان را برای مطالبهگری خود حجت بداند؟ دوم آنکه آیا صاحبان این رسانهها صرفا به جهت دسترسی به اسناد و مدارک و یا تخصص در جمعآوری شواهد دال بر فساد، شأنیت برگزاری دادگاه علنی در برابر افکارعمومی را دارند یا خیر؟
🔸ثالثا نهی از منکر اجتماعی اگر دارای ساختار و قوانین مشخصی نباشد در بلندمدت خود فسادانگیز خواهد بود. مدعیان عدالتخواهی معتقدند «رسانه آزاد» و «شفافیت» زمینه تحقق عدالت اجتماعی را فراهم میکند. اما به نظر میرسد اگر «رسانه آزاد» را دریچهای به عدالتخواهی بدانیم، همین رسانه آزاد میتواند با عدالتنمایی و شفافیتنمایی مخاطب خود را فریب دهد. زمین رسانه، بیش از آنکه زمین واقعیتها و شفافیتها باشد، زمین وانمودها و بازنماییهاست. در این زمین نه به عدالتش میتوان دل خوش کرد و نه مظالمش را جدی گرفت.
🔸خطرناکتر از همه این مسائل ساختارگریزی مدعیان عدالتخواهی است. اصلاح سیستم از طریق سیستمگریزی و حل مسأله در کف فضای مجازی (خیابان) همان راهحلی است که به «اخلال نظام» و هرج و مرج ختم میشود. هر چند آنان معتقدند فعالیت ما در چارچوب قانون است، اما در میانه راه از ناکارآمدی قانون سخن میگویند و اصلاح آن را منوط به تهییج افکارعمومی توسط رسانههای خود میدانند. از این منظر مبنای جریان «دعوت به خود» و «قضاوت خود» و «حکم خود» است. چیزی که در فقدان مشروعیت میتواند مولد فتنه باشد.
🔸در پایان متذکر میشود از آنجا که یارگیری این جریان از بدنه علاقهمند به نظام و انقلاب است جا دارد اساتید و فضلای حوزه ابهامات موجود در این مسأله را پاسخ گویند.
@sedyaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیدحسن آقامیری با انتشار این فیلم از اجرای حکم خلع لباس خود خبر داد. گفتنی است از زمان انتشار خبر محکومیت او تا کنون قریب به ۶۰۰ هزارنفر به مجموع دنبالکنندگان (followers) صفحه او در اینستاگرام اضافه شده است و او تا این لحظه ۱ میلیون و هشتصدهزار دنبالکننده دارد
@sarareer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیدمحمدمهدی میرباقری: بیانیه گام دوم انقلاب، برای ارزیابی وضعیت موجود شاخص های جدیدی را تولید کرده است. اگر ما بخواهیم با شاخص های مدرن انقلاب را بسنجیم قطعا دچار اشتباه می شویم
@saraeer
📜بحث «اولی الامر در قرآن» میان شیعه و سنی ثمره عملی دارد
🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار تعدادی از طلاب اهل سنت هرمزگان:
🔹آنچه خدا و پیغمبر فرموده و جزء مسلمات دین است را به میدان بیاوریم و روی اینها کار کنیم لذا باید سعه صدر داشته باشیم. گاهی اوقات فکر میکردم که اطیعوا الله که همیشگی است، اطیعوا الرسولش هم همیشگی است آن هم در طول تاریخ است، اولی الامر نباید همیشگی باشد؟ این هم نباید یک گروهی باشند که این هم به مثل اطاعت خدا و اطاعت رسول همیشگی باشد، حالا یک نظر این است که اولی الامر یعنی آن کسی که به حسب ظاهر الآن حاکم است خواه به حق باشد یا ناحق باشد.
🔹اینجا حتماً ملاحظه کردید فخر رازی در تفسیر خودش میگوید تردیدی نیست که در اینکه این اولی الامر باید معصوم باشد، چرا؟ چون وقتی اطاعت خدا، اطاعت رسول، اولی الامر هم کنار اطاعت خدا و رسول قرار داده، یعنی هر چه اولی الامر گفتند درست است پس باید معصوم باشند، این گونه آیات که محوری است، بالأخره در زمان ما، فرض کنید آیا واقعاً به هرحکام کشورهای اسلامی میتوانیم بگوییم مصداق یک اولی الامر هستند، آیا میشود گفت حاکم عربستان با این قتل و جنایت فجیعی که در یمن انجام میدهد مصداق اولی الامر است؟
🔹با اینکه این همه منابع مسلمانها را در اختیار کفار قرار میدهد که ترامپ در یک سفر ۴۰۰ میلیارد دلار از اینها دوشید، در یک جلسه، این ۴۰۰ میلیارد مال چه کسی است؟ مگر مال این مسلمانها نیست؟ چطور یک کسی که خودش را حاکم میداند، خودش را خادم الحرمین میداند، این پول مسلمانها را به جای اینکه در اختیار این همه مسلمانهای فقیر بیچاره قرار بدهد در اختیار کفار قرار میدهد؟ کشورهای کفر را دارند آباد میکنند.
🔹اختلاف در برخی بحث های علمی در زمانه ما ثمره ای ندارد. یکسری بحثهای علمی داریم که در زمان ما نتیجهاش ثمره عملی دارد که یکی از اینها همین بحث اولی الامر است که واقعاً باید جلسات به دور از هر گونه اهانت وتعصب و مسائل حاشیهای غیر صحیح گذاشته شود و علمای اهلسنت و اهل شیعه حرفهایشان را کاملاً بزنند، این برای ما خیلی مهم است که اولی الامر که یک اطاعت همیشگی تا روز قیامت دارند چه کسانی هستند؟! این دستور صریح قرآن است.
@saraeer