eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
580 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺پوشش مغرضانه اظهارات مصباح یزدی در رسانه های حامی دولت 🔹محمد تقی مصباح یزدی در مراسم اختتامیه اجلاسیه مسئولان انجمن های هنری سازمان بسیج هنرمندان کشور، جهت تبیین نسبت «گناه» و «هنر» مثالی در خصوص حکم حرمت و حلیت مصرف گوشت مطرح کرد که رسانه های حامی دولت اظهارات او را با تیتر «خوردن گوشت می تواند حرام هم باشد» پوشش دادند. در ادامه می توانید متن پیاده شده اظهارات مصباح را بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/416 @saraeer
📜اینطور نیست که اگر یک هنر حرامی دیدیم بگوییم همه هنرها حرام است 🔻محمد تقی مصباح یزدی در مراسم اختتامیه اجلاسیه مسئولان انجمن های هنری سازمان بسیج هنرمندان کشور 🔹«بسیاری از مسلمانان ما انقلابیونی که سالها برای انقلاب زحمت کشیدند، مقوله هنر را یک بار منفی توأم می دانند. وقتی می گویند هنر و یا هنرمند یعنی کسی که کارهای گناه را هم انجام می دهد. اصلا هنر بی گناه نمی شود. تصورشان این است. تصور غلطی است. هنر را تعریف کنید که چیست؟ گناه را هم تعریف کنید و ببینید کجاست محل تلاقی اینها. گوشت گوسفند خوب است یا بد است؟ همه می گویند خوب است و در روایات هم تعریف شده خوردن آن، اگر چهل روز هم کسی نخورد، گفته اند درِگوشش اذان بگویید. مستحب است که اقلا هر چند روز یکمرتبه انسان گوشت بخورد. حال اگر این گوشت، این گوسفند ذبح شرعی نشد، رو به قبله نبود، پشت به قبله بود. آن چطور؟ یک مقدار چرب تر! چوپانی در یک بیابان یک گوسفندی از گله دیگران اضافه کرد به گله خودش... گوسفند همان گوسفند است، خوردن گوشتش هم مستحب است اما این گوسفند، خوردنش حرام است؛ به خاطر عنوان دیگری که روی آن آمد؛ این دزدی شد، این غصبی است. اینطور نیست که اگر یک هنر حرامی دیدیم بگوییم همه هنرها حرام است. اون هنری که شما دیدید یک ضمیمه ای دارد که آن ضمیمه حرام است» 🔸خبر «پوشش مغرضانه اظهارات مصباح یزدی در رسانه های حامی دولت» را اینجا ببینید: https://eitaa.com/saraeer/415 @saraeer
🔺دیدار حسن روحانی با مراجع تقلید نجف 🔹آیت الله سیستانی از هر گونه اقدامی در راستای تقویت روابط عراق با همسایگان خود، بر اساس منافع طرفین و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها استقبال کرد @saraeer
📜40 سال از انقلاب گذشته و هنوز وضعیت بانک ها سامان پیدا نکرده است/ طرح کمیسیون اقتصادی درباره بانکداری بدون ربا دارای اشکال است 🔻آیت الله نوری همدانی در درس خارج امروز: 🔹بانکداری در نظام اسلامی باید بدون ربا باشند. متأسفانه امروز ربا به اشکال مختلف در نظام بانکی مشاهده می شود، در حالی که ربا از شدیدترین گناه ها و مشی غربی هاست و نباید در جامعه و نظام اسلامی وجود داشته باشد. 🔹باید ماهیت بانک ها تغییر کند و رباخواری برچیده شود، بانک بدون ربا این است که پول برای خود انسان باشد و به عنوان اعتماد به بانک سپرده شود تا در جریان اقتصادی حلال و صحیح مورد استفاده قرار گیرد؛ نه این که بانک ها بنگاه اقتصادی راه اندازی کنند و ربا وجود داشته باشد. 🔹40 سال از انقلاب گذشته و هنوز وضعیت بانک ها سامان پیدا نکرده است، علما باید در رسانه ها و تلویزیون مردم را نسبت به مسائل بانکی توجیه کنند تا خواسته و ناخواسته دچار ربا نشوند. 🔹متأسفانه هیچ فکری برای بانکداری بدون ربا نشده است در حالی که مسؤولان مربوطه باید در این زمینه اهتمام داشته باشند، بانک های جامعه اسلامی نباید دنباله رو غرب باشند، کمیسیون اقتصادی مجلس باید بانکداری اسلامی بدون ربا را تصویب و دولت آن اجرایی کند. 🔹در گزارش کمیسیون اقتصادی آمده که قرار است بانکداری بدون ربا را تصویب کنند اما این طرح کامل و دقیق نیست و باز هم اشکالاتی دارد. با استفاده از پول باید سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کرد و به فکر رونق صنعت و تجارت بود، اسلام می گوید پول نباید همواره در دست عده ای خاص باشد و روز به روز پولدار تر شوند و زندگی اشرافی بیشتری داشته باشند اما در مقابل مردم نیازمند روز به روز بیشتر فقیرتر شده و دچار مشکل شوند. @saraeer
📜مردم از دستگاه قضا راضی نیستند/ ارتباط دستگاه قضا با حوزه علمیه کم است 🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز: 🔹ما امیدواریم با حضور جناب آقای رئیسی، تحولی در دادگستری پیدا شود؛ بالاخره مردم از دستگاه قضایی راضی نبوده و مشکل دارند؛ باید مشکلات موجود حل شود. 🔹مشکلات از چند ناحیه سرچشمه می گیرد. یکی از مشکلات، طولانی شدن وقت رسیدگی به پرونده هاست که بنده تا 20 سال هم سراغ دارم که یک پرونده در جریان بوده است. 🔹البته دلیلی که برای طولانی شدن رسیدگی ها بیان می کنند، کثرت پرونده هاست که باید این مشکل را با مباحث فرهنگی حل کرد و مردم متوجه شوند که هر مسئله ای را نباید به دادگستری برد و با ریش سفیدی آن را حل کرد. 🔹تشریفات دست و پاگیر از دیگر مشکلاتی است که در دستگاه قضا وجود دارد؛ باید این تشریفات را کم یا حذف کرد و اگر مشکل قانونی وجود دارد، باید قانون را به مجلس برد و تصویب کرد. 🔹عامل دیگر، فعالیت عده ای از وکلاست؛ برخی از وکلایی که وجدان ضعیفی دارند، به دنبال طولانی کردن پرونده هستند تا طرفی که حق با اوست، حاضر به مصالحه شود. 🔹به عقیده بنده ارتباط دستگاه قضا با حوزه علمیه کم است؛ بسیاری از مسائل راه حل شرعی و قانونی دارد و با ارتباط، می توان آن را حل کرد. 🔹بنده در دوران ریاست سابق قوه قضائیه، عرض کردم که هزاران نفر از این جوانان به خاطر مهریه در زندان هستند؛ در حالی که هیچ کدام نباید باشند؛ اما مسئولان قوه قضائیه نیامدند مسئله را حل کنند؛ الان هم عرض می کنم افرادی که به خاطر مهریه در زندان هستند، بی گناهند و راه حل دارد. 🔹ارتباط دستگاه قضایی با حوزه های علمیه باید قوی باشد؛ خیلی از مشکلات در دروس خارج و مسائل مستحدثه حل می شود؛ مخصوصا ماده قانونی داریم که چیزی در قوانین موجود پیش بینی نشده است، حکم مراجع تقلید قبول است. 🔹مسئولان جدید باید کاری کنند که تحول در نظام قضایی به وجود بیاید؛ ما از کسانی که در دستگاه قضایی مخلصانه زحمت می کشند، کمال تقدیر و تشکر را داریم؛ اما باید شاهد تحولات جدید باشیم؛ خوشبختانه آقای رئیسی سوابق زیادی در دستگاه قضایی داشته و ابتدای کار او نیست و پیچ و خم ها را می داند و باید بنشینند و مشکلات را فهرست نموده و حل نمایند. 🔹یکی از مشکلات عظیم امروز این است که جرم های کلانی در کشور واقع می شود که بعد از کلان شدن، دستگاه های قضایی متوجه می شوند؛ یکی از مجرمانی که اخیرا دستگیر شده، 242 حساب برای پسر هشت ساله خود باز کرده است که متوجه نشده بودند. 🔹ما به همه احترام می گذاریم و نمی دانیم کدام دستگاه ضعیف است؛ اما نباید گذاشت که این مسائل، کلان شود؛ این مسائل برای نظام جمهوری اسلامی سزاوار نیست. بانک های ما حراست دارد و باید مراقب باشند که چرا این تعداد حساب برای یک پسربچه هشت ساله باز می شود. @saraeer
📜قاضی القضات منصوب یا منتخب؟ 🔻محمد سروش محلاتی در کانال تلگرامی خود منتشر کرد: 🔹نظریه معروف در فقه امامیه همان "نصب قاضی" توسط حاکم اسلامی است ولی آیت الله شهید بهشتی که علاوه بر تسلط بر فقه، بر آسیبهای "قضای حکومتی" و عوارض آن بر "استقلال قاضی" آگاهی داشت، تلاش کرد تا در قانون اساسی نقش حاکمیت را در قضا به حداقل برساند و قضاوت را "نهادی انتخابی" طراحی کند. 🔹او پیش از رفراندم قانون اساسی موضوع "امکان انتخاب مستقیم مردم " در قوه قضاییه — مثل قوه مجریه و مقننه — را مطرح کرد و آن را مشروع و بلکه مطلوب دانست ولی افزود: در شرایط کنونی عملی نیست. وی در آنجا اشاره به مباحث روزهای قبل در مجلس خبرگان قانون اساسی و مخالفتهایی که با این فکر شده بود، داشت. 🔹بهشتی در هنگام تدوین قانون اساسی اصرار داشت که مقامات عالی قضایی مثل رییس دیوان عالی کشور و دادستان کل، توسط قضات "انتخاب" شوند و سپس حکم آنان توسط رهبری امضاء گردد. بالاخره این نظر او در اثر مخالفت آیت الله منتظری و دکتر حسن ایت به تصویب نرسید و "نصب" جای "انتخاب" را گرفت. ولی در قانون اساسی تصریح شد که این نصب "بامشورت قضات دیوان" صورت گیرد(اصل ۱۶۲) بعلاوه در آن قانون، پیش بینی شد که در راس قوه قضاییه یک شورای پنج نفره قرار دارد که بجز آن دو فقیهِ منصوب، سه عضو دیگر انتخابی اند. لذا بهرحال جنبه انتخاب در مدیریت قضایی غالب بود. 🔹با تغییراتی که در سال ۶۸ در قانون اساسی اتفاق افتاد، نفوذ و اقتدارحاکمیت بر این قوه کامل شد. از یک سو با انحلال شورای عالی قضایی، جایی برای اعضای انتخابی شوری باقی نماند و از سوی دیگر برای نصب ریاست قوه، موضوع مشورت و نظرخواهی از قضات منتفی گردید. با این همه نباید گمان برد که اراء فقهی هم با همین روند اجرایی در نظام کاملا همراهی دارد، خوشبختانه فقهای آزاد اندیش بر اساس سنت اجتهاد حوزوی راه خویش را ادامه میدهند و آن ایده —قضاوت انتخابی — همچنان زنده است. 🔹در اینجا به عنوان مثال به مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیستانی میتوان اشاره کرد که در مبانی فقهی خود از "قضات انتخابی" دفاع میکند. تقریرات شاگردان معظم له از دروس ایشان نشان از آن دارد که این فقیه دقیق النظر و روشن‌بین به مشکلات وابستگی قضاوت به حکومت توجه داشته و با نگاهی ابتکاری و به استناد ادله، راه "انتخاب قاضی توسط مردم" را باز میداند، در این نظریه "نصب" یا همان تنفید از سوی حاکم، "پس از انتخاب" قاضی توسط مردم صورت میگیرد. 🔹جای خوشحالی است که اگر آن میراث ارزشمند شهید بهشتی را در نظام متاسفانه از دست دادیم، ولی اندیشه اجتهادی شیعه همچنان در تکاپوست و تاریخ پر افتخار آن نشان میدهد که هیچ قدرتی نتوانسته است آن را متوقف سازد. @saraeer
📜معناداری اصطلاح «تولید علم» 🔻علی ابراهیم‌پور در پاسخ به «رسول جعفریان» نوشت: 🔹آقای رسول جعفریان، در ادامه‌ی یادداشت‌های روزمره‌شان درباره‌ی علم، در نوشتار اخیر خود، بر تعبیر «تولید» علم تاخته‌اند. لُب نقد ایشان این است که علم کشف‌کردنی است، نه تولیدکردنی و استفاده از «تولید» که از تبار استعاره صنعت مایه می‌گیرد، نادرست است. 🔹البته این اولین بار نیست که به اصطلاح «تولید» علم، ایراد وارد می‌شود. این اشکال -که از همان سالیان ابتدایی طرح این شعار توسط رهبری، مطرح شد- آنقدر تکرار و نخ‌نما شده است که دور از ذهن بود که دگربار مطرح گردد. شخص رهبری نیز مکرر به بی‌ثمری آن اشاره کرده‌اند: (ر.ک: بیانات در 1385/05/23) 🔹مقصود از تعبیر تولید علم به‌معنای درنوردیدن مرزهای علم و دانش، برای اذهان بی‌غرض، روشن است. اما اگر بخواهیم به این اشکال –نه در سطح نازل و ژورنالیستی مطروحه، بلکه- به عنوان پرسشی فلسفه علمی بنگریم، از پنج جنبه نادرست و غیروارد است: 1.جنبه‌ی جامعه‌شناسی علم 🔹هر استعاره، وجه و بُعدی از ابعاد شیء را معرفی کرده و شیء مورد شناسایی را «به‌مثابه» مصداقی از استعاره، می‌نمایاند. علم، غیر از آنکه ذاتا گزارشی مطابق و کاشف از واقع است، هویتی جمعی و بین‌الاذهانی میان محققان و نهادهای علمی اجتماع دارد و از این جهت، خود کنشی از کنش‌های اجتماعی است. براین‌اساس، علم همچون دیگر کنش‌ها ارادی جامعه، قابل تولید است و استعاره تولید از این حیث درباره‌ی آن کاملا بامعنا و عالمانه است. 🔹کسی که علم را فقط‌وفقط کشف واقع بداند، به‌سختی دچار کژ کارکرد استعاره در فهم شده است؛ چرا که کاشفیت و آیینه‌ی‌واقع‌بودن نیز، فقط بُعدی از ابعاد علم و صرفا یکی از استعاره‌های معرِّف هویت علم است و نه کل آن. بنابراین تبدیل «علم به‌مثابه آیینه واقع» به «علم مساوی است با آیینه واقع»، مصداقی از گرفتار‌شدن به کژکارکرد استعاره است که از آن تحت عنوان مغالطه «کنه و وجه» یاد می‌کنند. مغالطه‌ی کنه و وجه، آفت تحویلی‌نگری است و شیء را تنها در یک بُعد آن منحصر کرده، از ابعاد دیگر آن غافل می‌ماند. 2.جنبه معرفت‌شناختی 🔹کاشفیت و استعاره «آیینه واقعیت»، محمولی معرفت‌شناختی درباره‌ی علم است. با صرف نظر از هویت بین‌الاذهانی و اجتماعی علم، هرچند علم از حیث معرفت‌شناختی، صورت ذهنی مطابق با واقع است، از همین حیث و با نگاه رئالیستی و واقع‌گرایانه، محقق نمی‌تواند احکام ریاضی، طبیعی یا انسانی را ایجاد کند، اما می‌تواند آن‌ها را بفهمد، کشف کند و وارد جهان ذهنی خود کند. اتحاد ذهن عالِم با عالَم (واقعیت خارجی) و سپس وارد کردن آن به زبان و کتابت، تلاش شخص دانشمند و «تولید» اوست. 3.جنبه‌ی منطقی 🔹«تولید» بدون اشتقاق از استعاره صنعت، به‌خودی‌خود نیز واژه‌ای معنادار برای انتساب به علم در منطق اسلامی است. در منطق، حصول نتیجه‌ای که از دو مقدمه‌ی قیاس حاصل می‌شود، با مشتقات ماده «و-ل-د» از آن یاد می‌شود. (ر.ک: الاسس المنطقیه للاستقرا، منطق و مباحث الفاظ، تلخيص المحصل و...) 4.جنبه‌ی زبان‌شناسانه 🔹واژه‌ی «صنعت» در سنت و تراث اسلامی-ایرانی، به معنای مطلق پیشه، حرفه و کار است. مطابق با این سعه معنایی، از نبوت و حکمت و خلافت تا آهنگری و... را در بر می‌گیرد. (ر.ک: رساله صناعیه میرفندرسکی) بر این اساس، صنعت استعاره نیست؛ بلکه از حیث زبان‌شناسانه، صنعت دانستن علم، حقیقی است. 5.جنبه‌ی تاریخی 🔹ورای تمامی مباحث نظری، رابطه‌ی قدرت و اقتصاد با علم و معرفت، برآگاهان تاریخ، مسئله‌ای پوشیده نیست. در طول تاریخ، هنگامی که حاکمیت یا نهادهای اقتصادی، نیازمند به علم یا معرفتی می‌شده‌اند، علم و معرفت متناسب با آن، رشد کرده و بالیده است. تولید و نشر کتبی مانند اخلاق ناصری و زیج ایلخانی، ماجرای بیت‌الحکمه، داستان نگارش «شاهنامه» و همچنین، اثرات علمی انقلاب صنعتی، نمونه‌های روشن تاثیر نهادهای قدرت و اقتصاد بر علم‌اند. 🔹در دورانی که لازم است اهتمام اصلی شخصیت‌ها، بر روی ترویج، امتداد و عملیاتی‌کردن سیاست تولیدعلم متمرکز شود، گاه اشکالاتی ابتدایی مطرح می‌شود که اصل ماجرا را منحرف می‌سازد. واقعیت آن است که تولید علم –چنانکه در بیانیه گام دوم توصیف شده است- به گفتمانی رایج تبدیل شده و دیگر در اصل و ضرورت آن، شک و شبهه‌ای نیست. شک در مقابل بدیهی، هرچند ممکن است به‌سان ریختن زباله (!) در زم‌زم برای برادر حاتم‌طایی، موج آنی رسانه‌ای بیافریند، اما منطق جریان گفتمان تولید علم، آنچنان قوی و استوار است که روسیاهی آن، تنها به چهره‌ی زغال‌ها خواهد ماند. 🔸متن کامل این یادداشت را می توانید در لینک زیر مطالعه کنید: http://rasanews.ir/fa/news/600922 🔸یادداشت رسول جعفریان با عنوان «علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است» را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/362 @saraeer
📜کلام در حوزه بیشتر رنگ فلسفی دارد/ در این سال‌ها یک متن اعتقادی که براساس روایات شکل گرفته باشد ندیدم، نه در آثار علمی آیت‌الله سبحانی و نه در هیچکدام از کارهای موسسه امام صادق(ع)/ طیفی که الان به عنوان انجمن حجتیه مطرح هستند، هدفشان ایجاد پیوند فرزندان این انقلاب و مملکت با امام زمان است 🔻محمد بیابانی، استاد حوزه در گفتگو با مباحثات: 🔹درس‌هایی که من در دوره تحصیلم و مخصوصا در موسسه امام صادق(ع) خواندم هیچگاه موافق با انتظارم از کلام نبود. انتظار از کلام آن است که معارف و اعتقادات دینی را تبیین و از آنها در مقابل شبهات دفاع کند، اما بیشتر درس‌هایی که ما در آنجا داشتیم، رنگ فلسفه داشت تا کلام. آنچه به نام کلام درس می‌گرفتیم با آنچه که قرار بود دفاع و تبیین معارف اهل بیت و وحی باشد مغایرت داشت و در این سال‌ها یک متن اعتقادی که براساس روایات شکل گرفته باشد ندیدم. نه در آثار علمی آیت‌الله سبحانی و نه در هیچکدام از کارهای موسسه امام صادق(ع). 🔹میرزای اصفهانی پایه مباحثش را در اصول اعتقادی بر عقلی که دین متذکر آن است بنا نهاده و بر این مبنا با مخاطبش سخن می‌گوید، چون همه مخاطبانش از آن بهره‌مند هستند. بازگشت مرحوم میرزا به معارف دینی بازگشتی تمام عیار است، نه اینکه بخواهد با مبانی خودبنیاد فلسفی، عرفانی و یا کلامیِ مرسوم به تطبیق متون دینی با این مبانی بپردازد. ایشان از همان سنگ‌بنا و از همان حقیقت معرفت شناسی، اخلاص در رجوع به متون دینی را پیشه خود می‌سازد. بر این مبنا، کل پایه‌های عقلانیت خودبنیاد فلسفی را مورد سوال قرار داده و اشکالاتی اساسی را متوجه تعاریف این نحله‌ها از عقل و عقلانیت می‌داند. 🔹ممکن است برخی اندیشمندان دلبسته به نحله‌های فلسفی وعرفانی وکلامی در تعامل با اندیشه‌های جدید به ناکارآمدی‌هایی در روش و مشی فکری خود اقرار کرده باشند، اما هیچ پیشنهاد سازنده‌ای پس از نقد نداشته‌اند؛ مثلاً در سالهای اخیر می‌بینیم اندیشمندانی همچون آقای فیاضی به برخی کاستی‌های معرفت‌شناسانه نظام فلسفی اشاره دارند. امّا چون مبنای فیلسوفان را دراین باب قبول دارد، دچارمشکل شده است. 🔹چاره‌ای در اینکه ما افکار و اندیشه‌های متفاوت داشته باشیم، وجود ندارد. اینکه بگوییم اینها را جمع کنیم و یک فکر در حوزه حاکم باشد، امکان‌پذیر نیست. علت این است که رشد علمی در سایه تضارب آراء، اندیشه‌ها و افکار متفاوت است. در سایه برخوردها و ایجاد مشکلات در حوزه فکر اشخاص، رشد فکری به وجود آید. حتی اگر در درون حوزه هم نباشد، قطعا از بیرون حوزه به افکار و اندیشه‌های حوزوی ما اشکالات و شبهاتی وارد خواهد شد که ما باید به آنها حتما نظر کنیم و در سایه نظر به آنها خودمان را تقویت کرده و بتوانیم در مسائل جدید صاحب‌نظر باشیم. اگر ما به آنچه در اطرافمان می‌گذرد، بی‌تفاوت باشیم، هیچگاه نخواهیم توانست خودمان را روزآمد کنیم. در حقیقت جمود و تنگ‌نظری فکری در حوزه پاسخگو نخواهد بود. 🔹حوزه‌های شهرستان‌ها خبر دارم که به شدت با ورود اندیشه تفکیک به مرزهای فکری طلاب جلوگیری می‌شود. مانع می‌شوند که مبادا در میان طلبه‌ها، افکار و اندیشه‌های تفکیکی بتواند وارد شود. یکی از جهات مختلف این امر آن است که می‌بینند آن چیزی را که از سوی شاگردان میرزای اصفهانی مطرح می‌شود، بسیاری از مسائل مهمی را که آنها به صورت مسلم گرفته اند، زیر سوال خواهد برد. 🔹آشیخ مجتبی قزوینی را از شخصیت‌هایی می‌بینیم که از جریانات انقلاب اسلامی دور نبوده‌اند و یا حتی شخصیتی مانند آقای حلبی که به عنوان عنصری ضد سیاست شناخته می‌شود هیچگاه چنین نبوده که از مناسبات اجتماعی و تحولات زمان خود فرار کرده و کنج عزلت گزیده باشد، بلکه ایشان نیز متناسب با مبانی فقهی خود تصمیم‌هایی گرفته و پایبند به آنها مانده‌اند. 🔹آنهایی که الان موجود هستند و به عنوان انجمن حجتیه مطرح هستند، هدفشان ایجاد پیوند فرزندان این انقلاب و مملکت با امام زمان(عج) است؛ یعنی این دغدغه اساسی آنها است. از آن طرف، با دو گروه فکری که امروزه در دور کردن فرزندان تشیع از دامان اهل بیت: فعالیت دارند، کاملا در تضاد و مبارزه فکری هستند و همواره بر علیه آنها کار می‌کنند. یکی بهائیت است و دیگری وهابیت. 🔸متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید: http://mobahesat.ir/18329 @saraeer
📜گلایه مراجع تقلید از وضعیت اقتصادی در دیدار با وزیر صمت 🔻آیت الله صافی گلپایگانی: 🔹اخباری که انسان راجع به اختلاس‌ها و دزدی‌هایی که در نظام اقتصادی کشور می‌شود را می‌شنود بسیار ناراحت‌کننده و تعجّب‌آور است. این اختلاس‌ها اصلاً در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگوار ایران نیست و چرا سیستم اقتصادی و نظام بانکی ما باید طوری باشد که به راحتی بتوانند این‌طور پول بیت المال را ببرند و خودشان هم فرار کنند؟! چرا بستر و زمینه اینگونه دزدی‌ها آماده و فراهم است؟! همین چیزهاست که اسباب ناراحتی و نارضایتی مردم می‌شود. ما مدّعی هستیم که نظام ما یک نظام پاک است و مسئولان ما صالح هستند، پس چرا چنین مواردی پیش می‌آید؟! باید هر چه سریع‌تر و قاطعانه زمینه این دزدی‌ها را از بین برد تا بیت المال محفوظ بماند و اعتماد مردم به نظام اقتصادی و قضائی برگردد. 🔻آیت الله مکارم شیرازی: 🔹اگر تولید باشد، رونق و شکوفایی نیز خواهد بود، اما اگر تولید دچار مشکل شود، یقینا گرانی، بیکاری و وابستگی را به دنبال دارد. دولت و مسئولان باید بخش تولید را دریابند. متاسفانه از سوی برخی مسئولان آن حمایت و توجهی که لازم است دیده نمی شود، باید کارگروه و اتاق فکری تشکیل و علل تعطیلی واحدهای تولیدی آسیب شناسی شود. صرف تأسف خوردن از این که بخشی از واحدهای تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل شده اند کافی نیست، باید راه حل پیدا کرد و پای درد و دل صاحبان تولید نشست، وزارت معدن، صنعت و تجارت باید گروه و کمیته ای برای بررسی این مشکل تشکیل دهد. در اولین فرصت باید چنین اتاق فکری تشکیل شود، باید افرادی که برای این کمیته تعیین می شوند در مراکز تولیدی حضور پیدا کنند و با کارفرمایان و صاحبان بنگاه های تولیدی و اقتصادی صحبت شود، والا این روند ادامه خواهد یافت. 🔻آیت الله نوری همدانی: 🔹بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه مربوط به تحریم ها نیست، بلکه نتیجه کارهای خودمان است؛ امروز قیمت اجناس در بازارها بسیار بالا است، بنابراین باید افرادی باشند که بر این مسأله بسیار مهم نظارت کنند. امروز مردم از وضعیت قیمت ها گلایه مند هستند قیمت کالاهایی که نیاز روزمره انسان ها است، بسیار اوج گرفته و ضرورت دارد مسؤولان نسبت به آن نظارت جدی داشته باشند. بسیاری از گرانی ها و تفاوت قیمت ها مربوط به تحریم اقتصادی نیست، منشأ بسیاری از مشکلات کشور سوء مدیریت برخی مسئولان است. ارزش پول ملی ما در مقایسه با عراق، عربستان و امارات بسیار پایین تر است، چرا باید اینگونه باشد؟ ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم. 🔻آیت الله علوی گرگانی: 🔹تمام تلاش دشمن این است که جلوی تولیدات کشور گرفته شود؛ اما نکته مهم این است که نگذاریم دشمنان به اهدافشان برسند. مسئله تولید از مسائل مهم کشور است؛ به همین دلیل باید افراد شایسته، کاردان و اقتصاددان در این وزارت خانه باشند تا بتوانند کارهای کشور را پیش ببرند. نکته دوم این است باید سعی کرد دستگاه های تولیدی که از رونق افتاده، دوباره به کار بیفتد؛ وقتی تولید رونق نداشته باشد، کشور و معیشت مردم از رونق خواهد افتاد. پست ها امانتی در دست مسئولین است. مسئولین صدای ناله مردم را بشوند و برای رفع مشکلات معیشتی و رونق بخشی تولیدات کشور تلاش کنند. @saraeer
📜هزار و 500 مرکز و نهاد کشور از قم هدایت می شود 🔻علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در دیدار وزیر صمت: 🔹تعداد رشته های حوزه علوم اسلامی در حوزه ها از 200 رشته به 400 رشته افزایش می یابد. فعالیت 100 هزار طلبه از 130 کشور جهان در قم، وجود 300 مؤسسه کوچک و بزرگ فرهنگی و دینی، تدریس 200 رشته در حوزه علوم اسلامی و همچنین چاپ 100 مجله در حوزه علوم اسلامی و انسانی از جمله بخشی از ظرفیت های مهم علمی و دینی این استان است. 🔹استان قم به عنوان قطب فکری و فرهنگی دینی کشور و جهان تشیع است. هشت نهاد مهم اصلی حوزوی از جمله جامعه المصطفی العالمیه، جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه از جمله ظرفیت هایی است که موجب شده تا یک هزار و 500 مرکز و نهاد کشور از قم هدایت شود. توجه به قم، توجه به یک استان نیست بلکه توجه به فرهنگ و علوم دینی، انسانی و اسلامی در کشور است. 🔹یک سوم انتشار کشور متعلق به قم است. این استان در تولید و چاپ آثار دینی و علوم اسلامی جایگاه اول منطقه را دارد؛ خروجی های این استان در علوم اسلامی و انسانی در چهل سال گذشته بسیار چشمگیر بوده که خلاصه این آثار در 30 جلد به چاپ رسیده است. @saraeer
🔻محمدتقی مصباح یزدی در دیدار سید باقر هاشمی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی: 🔹ما باید در نوبت نخست در بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم و اگر این اتفاق رخ دهد، بدبینی ها کم شده و زمینه برای تبیین حق بیشتر فراهم می شود. @saraeer
📜وجود ملّاهای قوی و به‌روز و آگاه از مسائل کشور لازم است 🔻آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: 🔹بنده هم به نوبه‌ی خودم ابراز تأسّف بکنم از فقدان دو عالم و فقیه باارزش و حقیقتاً ملّا، مرحوم آقای شاهرودی و مرحوم آقای مؤمن؛ حقیقتاً هر دو استوانه‌هایی بودند برای حوزه‌ی علمیّه‌ی قم، مفید بودند، ملّا بودند؛ ملّاهایی که در خدمت اهداف انقلاب حرکت میکردند واقعاً، و برای ما، برای حوزه، فقدان این عزیزان ضایعه بود. هم مرحوم آقای مؤمن، هم مرحوم آقای شاهرودی به معنای واقعی کلمه در خدمت آن چیزی که احساس میکردند برای کشور و برای انقلاب لازم است قرار داشتند؛ بدون هیچ چشمداشتی. خداوند ان‌شاءالله درجاتشان را عالی کند و به ما عوض بدهد در برابر فقدان اینها. ان‌شاءالله فقهای جوان ما تلاششان، دقّتشان، کارشان در زمینه‌ی مسائل فقه اسلام را هر چه میتوانند قوی‌تر کنند، دقیق‌تر کنند، کارها دنبال‌گیرتر انجام بگیرد؛ [وجود] ملّاهای قوی و به‌روز و آگاه از مسائل کشور لازم است. @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گزارش تصویری بازدید حسن روحانی از منزل امام خمینی در نجف اشرف/ مزاح روحانی با سیدعلی خمینی: نجفی شدی حسابی! @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺محمدامین رضایی دبیر جنبش قیام لله:اسلامی که برخی درحوزه‌های علمیه پمپاژ میکنند اسلام رکود و رخوت است. چرا؟چون با منافع آنان درگیر نشویم، اما اسلام امام خمینی اسلام مستضعفان و پابرهنه‌هاست @saraeer
هدایت شده از سیدیاسر تقوی
☑️مدعیان عدالتخواهی و چند پرسش از اساتید حوزه 📌یادداشت بنده در سایت مباحثات و طرح چند پرسش درباره جریان موسوم به «عدالتخواه» 🔸امروزه در فضای مجازی با جریانی مواجه هستیم که با ادعای «عدالتخواهی» و استفاده از معارف نهج البلاغه، کلام امام و توصیه‌های رهبری، اسناد و مدارکی دال بر فساد مالی برخی از اشخاص حقوقی و حقیقی منتشر کرده تا از طریق محاکمه در افکار عمومی دستگاه‌های نظارتی و قضائی را به برخورد با سوژه مورد نظر مجاب کنند. 🔸این رفتار مبتنی بر این دیدگاه است که هنگامی که ساختارهای نظام در تحقق عدالت اجتماعی دچار اختلال شده و سیستم قضایی در برخورد با صاحبان قدرت و ثروت مماشات می‌کند، بایستی با استفاده از «رسانه آزاد» اسناد و مدارک دال بر فساد را منتشر کرده و برخورد قضائی را به صورت یک مطالبه عمومی در آورد. 🔸حوزوی‌ها مشروعیت این جریان را به ادله وجوب «نهی از منکر» ارجاع می‌دهند و فعالان سیاسی-اجتماعی که بعضا منتقد نگاه فقهی نیز هستند، از منظر ضرورت تحقق عدالت اجتماعی آن را توجیه می‌کنند. اما به نظر می‌رسد تحلیل این سبک از «عدالتخواهی مصداقی» منوط به تبیین عناوین متکثر آن است. 🔸اولا باید توجه داشت که امروزه می‌توان مسأله «حکومت» را قابل توسعه در فعالیت‌های رسانه‌ای نیز دانست. به این معنا در جامعه‌ای که به سمت «زیست سایبری» حرکت می‌کند، برخی از فعالیت‌های سایبری در آن به منزله اعمال قدرت و حاکمیت بر افکارعمومی تلقی می‌شود. نکته‌ای که برخی از فعالان مبارزه با اشرافی‌گری در صفحات فضای مجازی به آن اذعان دارند و بنا به اقرار خودشان، به منظور ایجاد جنبش‌های اجتماعی دست به فعالیت‌های رسانه‌ای می‌زنند. لذا در وهله نخست «مشروعیت‌» این حاکمیت بر افکارعمومی از منظر فقه جای بحث و گفتگو دارد. 🔸ثانیا آنچه مخاطبان در مواجهه با رسانه‌های مدعی عدالتخواهی مواجه می‌شوند نه خود «منکر» بلکه «روایت و گزارش‌ دال بر اتهام افراد حقیقی و حقوقی رسانه‌ها» است. البته ممکن است در این بین اسناد و مدارک حقیقی نیز وجود داشته باشد، اما مخاطب به دلیل عدم دسترسی به تمام ابعاد پرونده برخوردی ناقص و باواسطه از منظر آن رسانه با مسأله دارد و ناخودآگاه با روایت آن همراه می‌شود. 🔸در واقع رسانه‌های این جریان، پرونده‌های فساد مالی را به محکمه افکارعمومی برده و با روایت خود از اتهام اشخاص، آنان را در فضای عمومی محاکمه می‌کنند. بدیهی است در چنین شرایطی قواعد حقوقی و قضائی (از جمله راستی‌آزمایی اسناد و مدارک و شواهد و نیز استنباط شخص قاضی) کنار رفته و قواعد حاکم بر جهت‌دهی افکارعمومی جایگزین می‌شود. به تعبیر دیگر محکوم کسی است که نتواند دربرابر انتشار اسناد و مدارکی که علیه او در فضای مجازی منتشر می‌شود از خود دفاع کند و عموم مخاطبان اتهامات به او را وارد بدانند. 🔸دو مسأله در اینجا نیازمند شفاف‌سازی است. اول آنکه بر اساس چه فرآیند و ساختاری افکارعمومی می‌تواند به صاحبان رسانه و روایت آنها از فساد اشخاص حقیقی و حقوقی اعتماد کند و قضاوت آنان را برای مطالبه‌گری خود حجت بداند؟ دوم آنکه آیا صاحبان این رسانه‌ها صرفا به جهت دسترسی به اسناد و مدارک و یا تخصص در جمع‌آوری شواهد دال بر فساد، شأنیت برگزاری دادگاه علنی در برابر افکارعمومی را دارند یا خیر؟ 🔸ثالثا نهی از منکر اجتماعی اگر دارای ساختار و قوانین مشخصی نباشد در بلندمدت خود فسادانگیز خواهد بود. مدعیان عدالتخواهی معتقدند «رسانه‌ آزاد» و «شفافیت» زمینه تحقق عدالت اجتماعی را فراهم می‌کند. اما به نظر می‌رسد اگر «رسانه آزاد» را دریچه‌ای به عدالت‌خواهی بدانیم، همین رسانه‌ آزاد می‌تواند با عدالت‌نمایی و شفافیت‌نمایی مخاطب خود را فریب دهد. زمین رسانه، بیش از آنکه زمین واقعیت‌ها و شفافیت‌ها باشد، زمین وانمودها و بازنمایی‌هاست. در این زمین نه به عدالتش می‌توان دل خوش کرد و نه مظالمش را جدی گرفت. 🔸خطرناک‌تر از همه این مسائل ساختارگریزی مدعیان عدالتخواهی است. اصلاح سیستم از طریق سیستم‌گریزی و حل مسأله در کف فضای مجازی (خیابان) همان راه‌حلی است که به «اخلال نظام» و هرج و مرج ختم می‌شود. هر چند آنان معتقدند فعالیت ما در چارچوب قانون است، اما در میانه راه از ناکارآمدی قانون سخن می‌گویند و اصلاح آن را منوط به تهییج افکارعمومی توسط رسانه‌های خود می‌دانند. از این منظر مبنای جریان «دعوت به خود» و «قضاوت خود» و «حکم خود» است. چیزی که در فقدان مشروعیت می‌تواند مولد فتنه باشد. 🔸در پایان متذکر می‌شود از آنجا که یارگیری این جریان از بدنه علاقه‌مند به نظام و انقلاب است جا دارد اساتید و فضلای حوزه ابهامات موجود در این مسأله را پاسخ گویند. @sedyaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیدحسن آقامیری با انتشار این فیلم از اجرای حکم خلع لباس خود خبر داد. گفتنی است از زمان انتشار خبر محکومیت او تا کنون قریب به ۶۰۰ هزارنفر به مجموع دنبال‌کنندگان (followers) صفحه او در اینستاگرام اضافه شده است و او تا این لحظه ۱ میلیون و هشتصدهزار دنبال‌کننده دارد @sarareer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیدمحمدمهدی میرباقری: بیانیه گام دوم انقلاب، برای ارزیابی وضعیت موجود شاخص های جدیدی را تولید کرده است. اگر ما بخواهیم با شاخص های مدرن انقلاب را بسنجیم قطعا دچار اشتباه می شویم @saraeer
📜بحث «اولی الامر در قرآن» میان شیعه و سنی ثمره عملی دارد 🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار تعدادی از طلاب اهل سنت هرمزگان: 🔹آنچه خدا و پیغمبر فرموده و جزء مسلمات دین است را به میدان بیاوریم و روی اینها کار کنیم لذا باید سعه صدر داشته باشیم. گاهی اوقات فکر می‌کردم که اطیعوا الله که همیشگی است، اطیعوا الرسولش هم همیشگی است آن هم در طول تاریخ است، اولی الامر نباید همیشگی باشد؟ این هم نباید یک گروهی باشند که این هم به مثل اطاعت خدا و اطاعت رسول همیشگی باشد، حالا یک نظر این است که اولی الامر یعنی آن کسی که به حسب ظاهر الآن حاکم است خواه به حق باشد یا ناحق باشد. 🔹اینجا حتماً ملاحظه کردید فخر رازی در تفسیر خودش می‌گوید تردیدی نیست که در اینکه این اولی الامر باید معصوم باشد، چرا؟ چون وقتی اطاعت خدا، اطاعت رسول، اولی الامر هم کنار اطاعت خدا و رسول قرار داده، یعنی هر چه اولی الامر گفتند درست است پس باید معصوم باشند، این گونه آیات که محوری است، بالأخره در زمان ما، فرض کنید آیا واقعاً به هرحکام کشورهای اسلامی می‌توانیم بگوییم مصداق یک اولی الامر هستند، آیا می‌شود گفت حاکم عربستان با این قتل و جنایت فجیعی که در یمن انجام می‌دهد مصداق اولی الامر است؟‌ 🔹با اینکه این همه منابع مسلمان‌ها را در اختیار کفار قرار می‌دهد که ترامپ در یک سفر ۴۰۰ میلیارد دلار از اینها دوشید، در یک جلسه، این ۴۰۰ میلیارد مال چه کسی است؟ مگر مال این مسلمان‌ها نیست؟ چطور یک کسی که خودش را حاکم می‌داند، خودش را خادم الحرمین می‌داند، این پول مسلمان‌ها را به جای اینکه در اختیار این همه مسلمان‌های فقیر بیچاره قرار بدهد در اختیار کفار قرار می‌دهد؟ کشورهای کفر را دارند آباد می‌کنند. 🔹اختلاف در برخی بحث های علمی در زمانه ما ثمره ای ندارد. یکسری بحث‌های علمی داریم که در زمان ما نتیجه‌اش ثمره عملی دارد که یکی از اینها همین بحث اولی الامر است که واقعاً باید جلسات به دور از هر گونه اهانت وتعصب و مسائل حاشیه‌ای غیر صحیح گذاشته شود و علمای اهل‌سنت و اهل شیعه حرفهایشان را کاملاً بزنند، این برای ما خیلی مهم است که اولی الامر که یک اطاعت همیشگی تا روز قیامت دارند چه کسانی هستند؟! این دستور صریح قرآن است. @saraeer
📜صندلی خالی شورای نگهبان در انتظار یک فقیهِ استخوان دار 🔻محمد سروش محلاتی در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹با درگذشت ایه الله مومن ، شورای نگهبان یکی از فقهای صاحب نظر خود را از دست داد . آن مرحوم از محسناتی برخوردار بود : - فضل و فقاهتش در حوزه مورد تسالم بود/ در طول بیش از سه دهه حضور در شورا از این موقعیت چیزی دست و پا نکردتادر قم برای خودش دّم و دستگاهی بپا کند و یا بین شاگردانش تقسیم کند و بر رونق درسش بیفراید/ در مقام اظهار نظر فقهی در شورای نگهبان در باره قوانین ، بر اساس استنباط خودش نظر میداد و نگاهش به دهان و اشاره دیگران نبود ،(هر چند در بررسی صلاحیت ها شیوه دیگری داشت) 🔹امید است جای خالی ایشان را فقهی با همین امتیازات ، بعلاوه روشن بینی پُر کند ، وی در گرایش فقهی از اتباع شیخ فضل الله نوری بود و همه مباحثش این خط را دنبال میکرد که از یک سو حقوق مردم در حکومت ( مثل حق رای) نفی شود و از سوی دیگر قدرت متمرکز و مطلق حاکم اثبات گردد. 🔹در کارنامه علمی آن فقیه فقید مقالات و مباحث فراوانی دیده میشود که رویکرد جُملگی انها این است : هرجا احتمالی در "توسعه اختیارات" حکومت مطرح بوده ایشان تثبیت کرده مثل جهاد ابتدایی و قتل مفسد فی الارض و حجیت مطلق علم قاضی و تعمیم مجازات محارب به مخالفان سیاسی و سلطه ولی امر بر حقوق شخصی و از ان جمله حق قصاص و ... و هرکجا احتمال "تقیید اختیارات" بوده انکار کرده است مثل لزوم اتکای به راُی مردم و یا ضروت مشورت حاکم و یا وظیفه اخذ به اکثریت آراء و یا تفلیک قوا و یاتقید رهبری به قانون و ... در حالیکه نظام ما (با توجه به قانون اساسی) به فقاهتی از نوع فقاهت امام خمینی که در تداوم فقه نایینی تعریف میشود و با افکار مانند مطهری وبهشتی ومنتظری شناخته میگردد ، نیاز دارد . 🔹شورای نگهبان نیاز به فقیه صاحب رای و نظر دارد ، نه فقیهِ مقلد و تابع . چون مجتهد: گاه هرچند قدرت استنباط دارد ولی بالفعل بدون رای است و لذا بسرعت تایع دیگری میشود./ وگاه هرچند صاحب رای است ولی بر راُیش ثبات ندارد و با اخطار دیگری ، از نظرش عدول میکند/ و گاه هرچند ثبات در راُی دارد و لی چون محافظه کار است ترجیح میدهد از اظهار نظر خود خود داری کرده و اصلا در رای گیری شرکت نکند . و هیچ یک از این سه گروه ، شایستگی حضور در شورای نگهبان را ندارند . 🔹در اینجا نمیتوان برای هر یک از محورهای فوق مواردی را ذکر کرد ولی میتوان برای جنبه مثبت ان شاهد اورد، مثلا وقتی در سال ۱۳۶۰ در مجلس موضوع سلب مالکیت از برخی اراضی مطرح گردید و ایه الله صافی (دبیر شورای نگهبان) با ان مخالف بود در شورا چنین گفت: "بنده به امام ارادت دارم ، سالهاست برای سلامت ایشان صدقه میدهم. مساله این است که ما بینش و تشخیص خود را نباید تسلیم جوسازی کنیم . بنده اگر خود امام ، اگر اقای گلپایگانی و حتی اگر مرحوم بروجردی و همه علما هم بیایند از عقیده خودم برنمیگردم " 🔹جملات فوق که در صورت جلسات شورای نگهبان ثبت شده در کنار نمونه های دیگری از این دست ، اسناد افتخار آمیز ماندگاری است . ما اگر این نظر ایه الله صافی در باره قانون اراضی را هم نپذیریم ولی تردیدی وجود ندارد که این منطق که برخاسته از حریت و استقلال نظر است ستودنی و مبتنی بر شرع و قانون است . اگر عضو شورای نگهبان به نص قانون اساسی باید "فقیه عادل و آگاه به مقتضیات زمان" باشد ، قهرا برای تحت امر بودن و طبق دستور عمل کردن ، جایی باقی نمیماند . و با همین استدلال است که شورای نگهبان به فقیهِ استخوان دار و برخودار ازاستقلال نظر ، نیاز دارد . فقیهی که بجای تکرار موضع گیری سیاسی رسانه های رسمی، قدرت و توان علمی خود را در بررسی مسائل نوپیدا به اثبات رساند . ایه الله مومن چنین رویه ای داشت . @saraeer
📜تا زمانی که پیروان ادیان خود را حق مطلق می دانند و دیگران را گمراه حوادثی مانند نیوزلند ادامه خواهد داشت 🔻سیدکمال حیدری: 🔹همان طور که همه مطلع شدیم، چند روز پیش در یکی از مساجد کشور نیوزلند، شخصی اقدام به کشتن عده ای از مسلمانان بی گناه نموده و از این طریق بر شعله اختلافات و خشونت های دینی و مذهبی دمیده است. مهمترین مساله در این میان آن است که باید دید ریشه این قبیل اعمال خشونت آمیز چیست؟! باید تحلیل کرد که اینگونه افراد، چه نگاهی به دین خود و سایر ادیان دارند که بر اساس آن، دست به یکچنین کشتارهای بی رحمانه ای می زنند؟ 🔹تا زمانی که پیروان ادیان و مذاهب، خود را حق مطلق می دانند و اعتقادات خویش را صددرصد صادق و مطابق با واقع قلمداد می کنند و دیگران را گمراه، جاهل مقصر، خبیث و جهنمی در نظر می گیرند، یقینا سر زدن اینگونه اعمال ضد انسانی، چه از سوی مسلمانان، و چه از سوی مسیحیان، یهودیان و پیروان سایر ادیان و مذاهب، همچنان ادامه خواهد داشت! 🔹اما چنانچه طبق نظریه «جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی»، هر کس حقیقت را نزد خدا بداند و بهشتی و جهنمی بودن انسان ها به نحو قطعی را به آخرت و تصمیم الهی موکول کند، و پیروان سایر ادیان را در صورت در دست داشتن دلیل قاطع برای حقانیت خود، رستگار و نجات یافته بداند و همواره احتمال حق بودن دیگران و بر خطا بودن خود را از نظر دور نداند، هرگز کوچکترین تعرضی از سوی او متوجه دیگران نخواهد شد؛ چرا که وی، دیگران را جهنمی، جاهل مقصر، بد ذات و دشمن خدا نمی داند تا اینکه انگیزه ای برای تعرض و آسیب رساندن به آنها داشته باشد. @saraeer
📜ظریف در قم و دو برخورد 🔻کانال «مطالعات حوزوی»: 🔹در حالی که دولت حسن روحانی، پس از مشکلات پیش آمده در برجام، خصوصاً خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپایی‌ها در انجام وظایف خود در داخل کشور دچار چالش کارآمدی شده است، اظهارات برخی از مراجع تقلید در دیدار با محمد جواد ظریف میتوانست تلویحاً تأیید منطق سیاست خارجی دولت روحانی تلقی شود چنانچه به تیتر رسانه‌های حامی دولت نیز تبدیل شد. 🔹در این دیدار ها آیت الله وحید خراسانی در سخنان خود دولت را به نرم سخن گفتن توصیه کردند و فرمودند: باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد. آیت الله صافی گلپایگانی نیز با تمجید از وزیر امور خارجه و اعلام رضایت از اقدامات وی، فرمودند: بحمدالله تعالی درایت و سیاست و فعالیت‌های شما در وزارت خارجه، همواره مورد تأیید مردم شریف بوده است و مردم ما به شما حُسن‌ظن و اعتماد دارند. زحماتی که شما و همکارانتان در این مدّت تحمّل کرده‌اید و ان‌شاءالله در آینده اهتمام بیشتری خواهید داشت، مورد رضایت ملّت ایران است. 🔹این درحالیست که آیت الله نوری همدانی رفتاری متفاوت در این دیدار داشتند و ضمن حمایت از وزیر امور خارجه، نسبت به عواقب اعتماد به دشمن هشدار دادند: سیاست ما بر اساس فرهنگ قرآنی و اسلامی است و بر این اساس با دنیا به غیر آمریکا و اسرائیل ارتباط داریم اما اعتماد با ارتباط فرق دارد و هیچگاه نباید اعتماد کرد چون طبق آیات قرآن هیچگاه کفار با ما کنار نخواهند آمد چون خوی سلطه گری و استعمار در وجود آنها می باشد. در موضوع برجام دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اروپا هم مثل آمریکا چون جرات مخالفت ندارد لذا باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی خواهد شد. 🔹اگرچه نگارنده کوچکتر از آن است که درباره اظهارات زعمای مکتب تشیع زبان به سخن براند اما با توجه به نتایج تأثیرگذاری که میتواند بر این قبیل دیدارها مترتب شود، مطالبی را تقدیم کرده و پیشاپیش از ساحت آن بزرگواران عذرخواهی میکنم: 🔹 آنچه در اظهارات آیت الله وحید خراسانی محل تأمل است توصیه ضمنی ایشان به نرم‌خویی و رفتار ملایم با دولتی است که در سستی و وادادگی و تسامح با دشمنان شمشیر از نیام کشیده ملت، زبانزد همگان است. ضمن آن‌که چنین گزاره مطلقی می‌تواند، مفاهیم نادرستی را به مخاطب القا کند که شاید اساساً مقصود ایشان نبوده است. بدون شک، اگرچه خداوند در مواردی (همانند آیه کریمه فقولا له قولا لينا که مورد استناد ایشان است) فرستادگان خود را به نرمی با دشمنان دعوت کرده است اما حقیقت آن است که در موارد بسیاری نیز مؤمنان را به سختی و عدم انعطاف در برابر آنان فراخوانده (و اغلظ علیهم) و آنها را به جنگ با کفار پیمان شکن دعوت می‌نماید (وإن نَکَثُوا أَیمانَهُم مِن بعد عَهدِهِم ...فقاتِلوُا أَئِمة الکُفر) و از وهن و سستی در قتال با کفار باز می‌دارد (ولا تهنو وتدعو إلی السلم وأنتم الأعلون)، یا از آنان می‌خواهد که شدت و غلظت خود را در تعامل با کفاری که با مؤمنان دشمنی می‌کنند نمایان سازند (وليَجِدوا فيکُم غلظة) و البته با برخی از کفار که با مؤمنان رابطه‌ای مسالمت‌آمیز دارند، دعوت به نیکی و عدل می‌کند (لاينهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم ولم یخرجوکم من دیارکم أن تبروهم و تقسطوا الیهم). بنابراین آنگونه که شاید توسط رسانه‌های غربگرا نمایان می‌شود، مقصود آیت الله توصیه مطلق به نرم‌خویی با دشمنان قسم‌خورده ملت ایران است؟! پس با دیگر آیات کریمه قرآن کریم چه میتوان کرد؟ 🔹فرمایشات آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز، نوعی تأیید ضمنی و یا دفاع از سیاست خارجی دولت تدبیر و امید را به مخاطب القا میکند، چنانچه ایشان در این دیدار فعالیت‌های دکتر ظریف را مورد تأیید و رضایت ملت دانستند و هیچ هشدار و انتقادی را نیز متوجه آن نکردند. اگر این سخنان را تعارف ندانیم، تطبیق آن بر شرایط کنونی به غایت سخت خواهد بود، چرا که در شرایطی که دولت نیز چندان به دستاوردتراشی از الگوی سیاست خارجی خود امید ندارد، و هر از چندی با یک تحقیر جدید از غرب مواجه میشود (نظیر طرحی مشابه نفت در برابر غذا که اخیرا اروپا ارائه داده است)، دفاع از این سیاست توجیه روشنی نمی تواند داشته باشد. بنابراین وقتی که نه تحریمهایی که قرار بود بالمرة لغو شود، لغو شده است و نه چرخ زندگی مردم در حال چرخیدن استت و نه دشمنان ملت به وعده‌های خود عمل کرده‌اند، کدام سیاست و درایت دولت حاضر، مد نظر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی است؟ 🔹 اما اظهارات آیت الله نوری همدانی را میتوان منطبق‌ترین واکنش‌ها با اوضاع کنونی سیاست خارجی کشور دانست که ضمن حفظ احترام و عزت دستگاه دیپلماسی و حمایت از آنان، با گوشزد کردن نقض عهد کشورهای غربی در برجام به عنوان یک عبرت بر ایستادگی و باج ندادن به آنان تأکید کردند. @saraeer
📜«مشهد» بر خلاف «قم» مستقل است/ قم به دلیل وابستگی مالی به تهران نمیتواند صدای بلندی در مخالفت با دولت داشته باشد 🔻دین آنلاین | گفتگوی نشریه شهرآرا با «عباس عبدی» درباره مشهد منتشر شده در ویژه‌نامه نوروز ۱۳۹۸: ❓در سالهای اخیر شهر مشهد پایگاه مقابله با جریان اصلاحی و اعتدالی شده است. مشهد چه چیزی دارد که پذیرای این نقش شده است؟ 🔹مشهد دو ویژگی دارد که این شهر را به پایگاه مخالفت با دولت تبدیل می کند. اول اینکه مشهد یک قطب مذهبی و دینی است. این شهر اما ویژگی دیگری دارد که از مذهبی بودن این شهر مهمتر است. ویژگی دوم استقلال اقتصادی مشهد است. وجود منابع مالی فراوان در مشهد که یا در اختیار تولیت آستان قدس یا در دست دیگران قرار دارد مخالفان دولت را به نوعی از دولت و حکومت مرکزی مستغنی می کند و به آن ها قدرت زیادی می دهد. استاندار و فرماندار هم این قدرت را ندارند چرا که پول چندانی برای مانور و اعمال قدرت در اختیار ندارند و منابع خود را باید صرف پرداخت حقوق و دستمزدها کنند. ❓در واقع شما تفاوت اصلی شهر قم و مشهد را در ثروتمند بودن آستان قدس مشهد می دانید؟ 🔹قم استقلال اقتصادی ندارد. هر چند این شهر تمرکز مذهبی دارد اما به شدت به منابع مالی مرکز و تهران وابسته است. در نتیجه قم در مخالفت با دولت نمی تواند صدای بلندی داشته باشد. مضاف بر این باید فاصله جغرافیایی را هم در نظر بگیریم. فراموش نکنیم مشهد بعد از انقلاب یکی از شهرهایی است که بیشترین رشدها را داشته است. به همین دلیل وضعیت تولیت آستان قدس که حتی در تهران هم نفوذ دارد منجر به استقلال نسبی آنجا از مرکز شده و این استقلال مالی خود را در پوشش گرایش های مذهبی افراطی راحت تر می تواند نشان دهد. حتی ریشه اصلی منابع اقتصادی موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه هم به دلیل تراکم منابع مالی در مشهد است. ❓یکی از ویژگی های مشهد این است که روشنفکران و هنرمندان آن بلافاصله این شهر را ترک گفته و در جای دیگری رشد بروز و ظهور پیدا می کنند. در جریان روشنفکری دینی مرحوم شریعتی و مطهری را داریم و در هنر محمدرضا شجریان و ... . چه چیز باعث این رفتار می شود؟ 🔹شاید اگر این افراد در قم هم بودند نمی توانستند دوام بیاورند و مجبور بودند به جای دیگری مهاجرت کنند. به طور کلی این رویداد بیشتر به ویژگی های تهران برمی گردد. تهران از نظر بازتر بودن فضا و پراکندگی قدرت و تنوع محیط، زمینه مساعد تری را برای رشد افرادی ایجاد می کند که مسیرهای متفاوتی از ارزش‌های رسمی را دنبال می کنند. به همین دلیل افرادی که در شهرستان ها موانعی را پیش روی ارتقای حرفه‌ای خود می بینند به تهران مهاجرت می کنند. این مساله شاید در اصفهان و شیراز و تبریز یا اهواز و کرمانشاه خیلی ظهور پیدا نکند اما در مشهد جدی‌تر است. چرا که بخش مذهبی آنجا به نسبت سنتی تر و متمایز از افکاری است که در سایر شهرهای ایران وجود دارد. 🔹اما دلایل اقتصادی هم هست که توجیه‌کننده مهاجرت برخی از این نخبگان از همه کشور به تهران است. بازار شهرستانها برای کسانی که پیشرفت زیادی پیدا می کنند کوچک است و نمی تواند آنها را تغذیه کند. این گرایش به حضور و مهاجرت به بازار بزرگ تهران منحصر به مشهد نیست. در شهرهای دیگر هم اگر هنرمندان، صاحب نظران و حتی فوتبالیست ها بخواهند رشد کنند باید به تهران بیایند. البته وضع مشهد به خاطر منابع مالی قوی این شهر در مقایسه با شهرهای دیگری مثل شیراز، اصفهان و تبریز بهتر است. اما به دلیل محدودیت های مذهبی و نگاه سنتی حاکم این افراد تشویق به مهاجرت به تهران می شوند. @saraeer
📜نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (۱) 🔸اختصاصی سرائر 🔻امام خمینی: 🔹در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همۀ آن اعیاد آنچه که انسان  ملاحظه می‌کند همه‌اش مسئلۀ ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می‌بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما می‌فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد.(صحیفه امام) 🔻آیت الله خامنه ای: 🔹اسلام با سنّت‌هایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، دو نوع رفتار می‌کند. اوّلاً بعضی سنّت‌های غلط را به‌کلّی از بین می‌برد و نابود می‌کند؛ چون سنّت‌های درستی نیست.. ثانیاً اسلام بعضی از سنّت‌ها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است؛.. مردم ما عینِ همین کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتوای آن را عوض کردند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومت‌های استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی»، «نوروز باستانی» می‌گویند! «نوروز»‌اش خوب است، ولی «باستانی»‌اش بد است! «باستانی» یعنی این‌که همه‌ی این جشن‌های دوره‌ی سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشن‌های دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشن‌های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت‌های پوسیده‌ی دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است.(سایت معظم له) 🔻آیت الله مکارم شیرازی: 🔹اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته اند که حوادث تاریخی مطلوب ویا پیروزی هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی شود. و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می آید. ثانیاً: به موازات این عید سنّت های حسنه و کارهای پسندیده ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورتها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است.(خبرگزاری مشرق) 🔻آیت الله صافی گلپایگانی: 🔹اعياد شرعي و مذهبي بزرگ اسلامي، عيد فطر و عيد قربان و عيد غدير و روزهاي ولادت حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام است. در عيد نوروز هم اگر مؤمنين برنامه‌هاي ديني، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگي به‌حال مستمندان داشته و برنامه‌هاي بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»(1) ؛ هر روزي كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعني روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يك امر واقعي و تكويني است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا مي‌داند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موتش و خشك‌شدن گياه‌ها زنده مي‌شود، و چنان‌كه در قرآن مجيد مي‌فرمايد «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»(2) و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگري به همين مناسبت باشد.(سایت معظم له) 🔻آیت الله شبیری زنجانی: 🔹می شود رجاءً به روایات نوروز عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام ومهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل می شود.(شفقنا) 🔸نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (۲): https://eitaa.com/saraeer/443 @saraeer
📜نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (۲) 🔸اختصاصی سرائر 🔻آیت الله نوری همدانی: 🔹انتخاب نخستين روز فروردين به عنوان عيد نوروز از خوش ذوقي ايراني هاست. شروع فصل بهار و موسم بالندگي و نشاط طبيعت را ايراني‌ها براي خود مبدأ سال انتخاب كرده اند تا قوه تدبير و انديشه در خلقت جهان را هميشه تكرار كنند. با دقت در تغييرات طبيعت مي‌توان به قدرت و حكمت آفريدگار الهي پي برد. تغييرات طبيعت و نو شدن فصل از مصاديق بارز براي تدبير و انديشيدن در عظمت پروردگار است. گردش زمين به دور خورشيد و پيدايش شب و روز ، فصول چهارگانه و هزاران پديده طبيعي مسائلي هستند كه بايد در مورد نحوه آفرينش در آنها تدبر و تامل كرد.(فردانیوز) 🔻آیت الله صانعی: 🔹اسلام دین صلح و دوستی میان انسان‌ها و حفظ حقوق آنها با هر گرایش و مرامی است. اسلام آداب و رسوم، و سنّت‌ها را تا زمانی که با آموزه‌های الهی در تعارض نبوده و موجب اضرار به دیگران نباشد، نه تنها منع نکرده بلکه در برخی موارد با توجه به آثار و محتوای فرهنگی ـ اجتماعی آن مانند : صله رحم و دید و بازدید، اظهار محبت به هم‌نوع و ارتباط عاطفی میان آنها را ؛ تشویق و ترغیب کرده و آدابی را برای بهتر برگزاری آن، مورد سفارش قرار داده؛ چنانچه دعای تحویل سال ( یا مُقلّب القلوب و الابصار ... ) در کتاب‌های ادعیه ذکر شده است. از امام صادق (ع) نقل شده: « چون نوروز فرا رسید، غسل کن و پاکیزه ترین لباس‌هایت را به تن کرده، خود را با خوشبوترین عطرها عطرآگین نما ! و آن روز را روزه بدار ». (وسائل الشیعة، ج7، ابواب الصوم المندوب، باب‌24، ح1). صاحب جواهر از فقهای نامدار قرن‌13 هجری، در مقام اهمیت نوروز می‌گوید : علاوه بر رخدادهای مهمی که در این روز به وقوع پیوست؛ حوادث عظیمی چون احتمال ظهور حضرت قائم (عج)، و نزول برکت در این روز رُخ می‌دهد ... ، غسل نوروز میان عالمان متاخر مشهور است و مخالفی بر آن نیافتم ». (جواهر، ج5، ص 41) واما؛ دیدوبازدید و صله‌رحم، احترام به یکدیگر، لطف و محبت و علاقه، اظهار سرور و شادمانی، هدیه و عیدی دادن به انسان‌ها، به ویژه کودکان و خویشاوندان، آن هم در عید نوروز؛ از اهمیت خاصی در ایجاد روابط اجتماعی ـ عاطفی برخوردار است.(سایت معظم له) 🔻آیت الله مظاهری: 🔹عید نوروز یک عید ملّی است و همین مقدار که نهی از آن نشده، امضاست و ما می‌توانیم عید بگیریم به نام عید ملی و اشکالی هم ندارد. مرحوم محدث قمی در مفاتیح سر و سامان شرعی به این عید می‌دهند، که علاوه بر اینکه عید ملی است، اسلام آن را امضا کرده است و عید شرعی نیز هست. مرحوم محدث قمی از معلی بن خنیس و او از امام صادق«سلام‌الله‌علیه» نقل می‌کنند که روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو می‌پوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. بعد از ظهر چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز به سجده برو و دعایی را نقل کردند و در وسط دعا این جمله آمده: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ» در عید فطر به نام عید آمده: «أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» و در اینجا این‌طور آمده که خدایا این روز، روز با شرافتی است و روزی است که تو این روز را گرامی داشتی و روزی است که برای این روز عظمت قائل شدی. روایت گرچه در مفاتیح مرسل است، اما مرسل هم نیست. بعضی در معلی بن خنیس ایراد کردند از نظر سند و ما معلی بن خنیس را در رجالی که نوشتیم توثیق کردیم. لذا روایت هم معتبر است. اگر کسی روایت را معتبر نداند، قانون تسامح در ادلۀ سنن، ‌روز عید نوروز را عید می‌کند. لذا بر روی هم می‌توانیم بگوییم که روز عید نوروز از اعیاد ملی است که شارع مقدس امضا کرده است.(شفقنا) 🔸نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (1): https://eitaa.com/saraeer/442 @saraeer
📜مهم‌ترین اخبار حوزه درباره سیل شمال کشور 🔹آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و علوی گرگانی اختصاص یک سوم وجوهات شرعی برای کمک به سیل‌زدگان شمال کشور را به مقلدین خود اجازه دادند 🔹آیت الله مکارم شیرازی، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان جهت کمک به آسیب‌دیدگان سیل در شمال کشور اختصاص داد 🔹هیأتی از سوی دفتر آیت الله وحید خراسانی جهت رسیدگی به وضع آسیب‌دیدگان سیل عازم استان‌های شمال کشور شد 🔹هیأتی از سوی دفتر آیت الله علوی گرگانی جهت رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان سیل به همراه ۵۰۰ بسته غذایی و هزاران بسته آب معدنی به مناطق شمال کشور اعزام شد 🔹دبیر تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور از آمادگی ۱۰۰۰ روحانی جهادی مرتبط با این تشکل برای اعزام به مناطق سیل‌زده شمال کشور خبر داد/ تاکنون ۱۵۰ مبلغ مرتبط با این تشکل به استان گلستان اعزام شده‌اند @saraeer