eitaa logo
یادداشت های فلسفی
2.7هزار دنبال‌کننده
42 عکس
22 ویدیو
58 فایل
آنچه در این کانال خواهید خواند فهم های بنده از مطالب فلسفی است. گاهی تفاوت هایی با فهم های متداول دارد. لینک ارتباط با ادمین‌ها: @Mahdisarbakhshi @Mohammadsarbakhshi
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۵. نهایه، مرحله شش، فصل دو و سه(1).mp3
40.54M
۵۵. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل دوم تدریس: سربخشی #نهایه_الحکمه #سربخشی @sarbakhshi
۵۶. نهایه، مرحله شش، فص سه(1).mp3
35.66M
۵۶. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل دوم و سوم تدریس: سربخشی #نهایه_الحکمه #سربخشی @sarbakhshi
۳. نهایه، مدخل و فصل اول مرحله یک (converted).mp3
33.55M
۳. نهایه الحکمه، المدخل و فصل اول از مرحله اول دوره جدید (۱۴۰۰) تقریر کتاب، بدون نقد تدریس: سربخشی @sarbakhshi
۳. آموزش فلسفه، درس دو.mp3
42.05M
۳. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس دوم، بخش اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
سروران گرامی توجه داشته باشند که کلاس‌ها مطابق ساعت رسمی برگزار خواهد شد.
۴. نهایه، مرحله اول، فصل دو.mp3
30.3M
۴. نهایه الحکمه، مرحله اول، فصل دو دوره جدید (۱۴۰۰) تقریر کتاب، بدون نقد تدریس: سربخشی @sarbakhshi
۴. آموزش فلسفه، درس دو.mp3
27.25M
۴. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس دوم، بخش دوم تدریس: سربخشی @sarbakhshi
۵۷. نهایه، مرحلح شش، فصل سه و چهار.mp3
30.98M
۵۷. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل سوم و چهارم تدریس: سربخشی @sarbakhshi
🏴 انا لله و انا الیه راجعون علامه حسن زاده آملی به لقاالله پیوست. ▪️علامه حسن زاده آملی امروز صبح در بیمارستان به علت عارضه ریوی بستری شدند و متاسفانه ساعاتی پیش دارفانی را وداع گفتند. هدیه نثار روح مطهر این عارف الهی فاتحه ای تقدیم کنید.
آه که چه عزیزی از دست دادیم. آیا میشود دوباره چنین انسان هایی را از نزدیک ملاقات کرد؟ آیا هنوز هستند؟ حقیر علمای زیادی را از نزدیک یا دور درک کرده ام و پای درس شان نشسته ام. هیچ عالمی را به اندازه علامه حسن زاده مودب در برابر دیگران و متوجه ساحت قدس حضرت حق نیافته ام. عزیزانی که طالب درک محضر انسان الهی اند، درسهای فلسفی و عرفانی ایشان را اهمیت بدهند که علاوه بر برخورداری از موشکافی های عالمانه، سراسر درس اخلاق و ادب و معنویت است. خدایش رحمت کند و ما را در غم از دست دادن ایشان صبر عطا فرماید. آقا جان کاش ما را به دعای خیرتان مهمان کنید! سالها باید که تا یک سنگ خاره زآفتاب لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن عمرها باید که تا یک کودکی از روی طبع عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن قرنها باید که تا از لطف حق پیدا شود بایزیدی در خراسان یا اویسی در قرن!
۵۸. نهایه، مرحله شش، فصل چهار (converted).mp3
28.48M
۵۸. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل چهارم تدریس: سربخشی @sarbakhshi
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
حکیم خودشناس از نظر ابوالفلاسفه سقراط، سودمندترین معرفت و مهمترین موضوع برای تأمل خودشناسی است. همۀ ما با شعار معروف سقراط آشناییم: خود را بشناس ( Know thyself ) در تعالیم اسلامی معرفت النفس انفع المعارف است. می توان گفت مهمترین موضوع مورد علاقه حکیم حسن زادۀ آملی معرفت النفس بود. کمتر کسی را می توان یافت که تا این اندازه در همۀ عمر از نظر تعلیم و تعلم و تحقیق و کتابت به این موضوع توجه کرده باشد. از این جهت ایشان را می توان حکیم خودشناس و فیلسوف انسان شناس لقب داد. ایشان چندین اثر مستقل در زمینه معرفت النفس دارند، برای عموم و مبتدیان، برای متوسطان و برای خواص و منتهیان، مانند کتاب دروس معرفت نفس، گنجینۀ گوهر روان، و عیون مسائل النفس و شرح آن. رساله های تحقیقی دیگری نیز در این باره دارند که در کتاب گنجینه روان به آنها اشاره کرده اند. علاوه بر این کتاب ها، در مواضع گوناگون در آثار دیگر فلسفی و عرفانی از معرفت النفس و خودشناسی بسیار سخن گفته اند. اهمیت این موضوع از جهات گوناگون است. 1. برای معرفت الله راهی بهتر از معرفت النفس نیست. 2. برای خودسازی و سلوک معنوی و تقرب الی الله بدون معرفت النفس نمی توان گامی برداشت. 3. برای شناخت جهان هستی نیز باید از راه شناخت نفس وارد شد. ایشان در این باره می نویسند: «بدان که معرفت نفس ناطقه انسانی، قلب جمیع معارف ذوقیه و قطب قاطبه مسائل حکمیه و محور استوار کل مطالب عقلیه و نقلیه، و اساس پایدار همۀ خیرات و سعادات است. و معرفت آن اشرف معارف است، و پس از معرفت حق سبحانه هیچ موضوعی در حکمت متعالیه به پایه اهمیت آن نمی رسد.» در جایی دیگر می نویسند: «انسان بهترین طریق، بلکه تنها طریق برای پی بردن به جهان هستی است.» برای آشنایی با عصارۀ نکات و تاملات علامه حسن زاده آملی در باب معرفت النفس خلاصه ای از مباحث معرفت النفس از آثار مختلفشان در حدود پانزده صفحه گردآوری و تنظیم و تحلیل شده و در منبع زیر عرضه گردیده است: محمد فنائی اشکوری، مقدمه ای بر فلسفه اسلامی معاصر (1389)، فصل هشتم، از صفحه 211 تا 226. @dreshkevari