فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر علامه حسن زاده رحمت الله علیه درباره جناب آقای صمدی آملی حفظه الله.
@sarbakhshi
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
برنامه ترور علامه حسن زاده!
محمود اسعدی، دبیر همایش چهره های ماندگار در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت:
🔸خاطره اول:
دکتر گلشنی رییس وقت پژوهشگاه علوم انسانی از من خواست حق التالیف کتاب استاد را تحویل دهم وقتی با چند همراه خدمت ایشان رسیدم ابتدا پاکت پول را تقدیم کردم و توضیح دادم ایشان پذیرفت گوشه ای گذاشت و به گفتگو مشغول شدیم تا ظهر شد و هنگام نماز و ناهار.. ناگاه علامه پاکت حاوی حق التایف کتابشان را آوردند و به بهانه ناهار پول ها را بین گروه تصویربرداری تقسیم کردند. سپس گفتند: چون سخت است برای من ناهار تهیه کنم خودتان زحمتش را بکشید! در حالی که مبلغ بسیار بیشتر بود..
🔹خاطره دوم:
گرچه رقت انگیز اما شایسته تامل است. گفتند: تو آمده ای زندگی مرا تصویر کنی، اما من یاد دو نفری افتادم که چندی پیش پیاده از ۱۲۰۰ کیلومتر دورتر به قصد کشتن من به قم آمده بودند! وقتی تعجب مرا دید زمزمه کرد: بله به قصد قربت! بالای پشت بام دستگیرشان می کنند.
با خود گفتم چرا باید نقشه قتل مرا بکشند؟ خواستم آنها را ببینم .. آوردنشان.. پرسیدم آقاجان! شما به چه جرمی می خواستید مرا بکشید؟ دو جوان بودند با چهره های معصوم .. با کمال سادگی و صداقت گفتند نوشته شما در باب معاد جسمانی قتل شما را واجب می کند! ما هم به قصد قرب الهی می خواستیم چنین کنیم…نمی دانستم چهبگویم؟ چهره علامه غرق نور بود انگار هنوز داشت برای آنها دعا می کرد .. خدایش بیامرزاد.
متشرعانی! بودند که ظاهرا از مشهد برای انجام تکلیف شرعی آمده بودند! ریشه فکری قضیه را خودتان پیدا کنید!
asriran.com
@MyAsriran
با عرض سلام. مطمئن هستم که بسیاری از دوستان و شاگردان جناب آقای دکتر فتحی در کانال حضور دارند. همانگونه که عزیزان میدانند استاد عزیزمان کرونا گرفته و هم اکنون در بیمارستان امیرالمومنین علیه السلام (طبقه چهار، بخش مردان) بیشتری میباشند. ظاهرا خطر شدید رفع شده، اما ایشان همچنان دچار تنگی نفس زیاد میباشند. از سروران گرامی انتظار میره در دعاهای خود این استاد گرامی رو یاد کنند و اگر برای شان امکان داشته باشه، برای ملاقات هم اقدام کنند که در کسب روحیه برای مبارزه با این ویروس ضروری و بسیار موثر است.
۶. آموزش فلسفه، درس چهار.mp3
22M
۶. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس چهارم
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۶. نهایه، مرحله اولی، فصل دو (converted).mp3
30.67M
۶. نهایه الحکمه، مرحله اول، فصل دو
دوره جدید (۱۴۰۰)
تقریر کتاب، بدون نقد
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۵۹. نهایه، مرحله شش، فصل چهار(1).mp3
29.03M
۵۹. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل چهارم
تدریس: سربخشی
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۰. نهایه، مرحله شش، فصل پنج(1).mp3
37.43M
۶۰. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل پنجم
تدریس: سربخشی
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi
آخرین اظهار نظر مرحوم علامه حسن زاده آملی درباره شاگردشان استاد صمدی آملی در تقریظ بر کتاب شرح قصیده ینبوع الحیات به تاریخ
٣٠/١١/١٣٩۵
قابل توجه عزیزانی که میگویند نظر علامه پس از سال ۱۳۹۱ در مورد ایشان عوض شده بود!
@sarbakhshi
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟
فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواندن فرزند، تکلیف پدر ادا شود. این مانند آن است که زید درس بخواند، اما مدرک تحصیلی را به عمر بدهند. یکی از آقایان با این بیانات نماز و روزه استیجاری را به تمسخر گرفته و آن را برداشتی نادرست از دین می داند؟ پاسخ شما چیست؟
پاسخ
اولا اگر قرار بر نقد نظر فقها و عالمان دین است، تمسخر چه معنا دارد؟ استهزاء کاری غیر اخلاقی است و با آن چیزی اثبات نمی شود. اگر استدلال معتبر برای ادعایشان دارند آن استدلال را بیان کنند. متأسفانه خشم و نفرت و هیجان مانع فهم و داوری درست می شود. ما اگر به هر دلیلی از کسانی عصبانی باشیم به سختی می توانیم دربارۀ آنها و افکارشان داوری درستی داشته باشیم. براستی کنار نهادن حب و بغض در مقام فهم و داوری از مصادیق جهاد اکبر است.
ثانیا حوزۀ دین حوزه اسرار و رموز است. اگر قرار بر این باشد که هر چیزی را که با درک عرفی و عادی ما قابل فهم نباشد به سخره بگیریم، بسیاری از احکام مسلم دینی را می توان از روی جهل استهزاء کرد. اصل نماز، روزه، حج، اعتکاف و مانند کارهایی نیست که انسان ها در زندگی عادی و عرفی و غیر دینی خود انجام دهند. این گونه اعمال برای کسی که به دین اعتقاد ندارد بی معنا و لغو است. اما نگاه دیندار متفاوت است. او بر اساس عقلانیت، اصل لزوم عبادت و اطاعت را اثبات می کند و دربارۀ شکل و نحوۀ عبادت تابع احکام شریعت و متعبد به آن است. تعبدی که در دیگر احکام شرعی جاری است درباره نماز و روزۀ استیجاری هم جاری است. البته در کنار این نکته حکمت هایی هم هست که برای ما قابل فهم است.
ثالثا این حکم اختصاص به نماز و روزه ندارد. اگر پدری به کسی بدهکار باشد، ورثه موظفند در صورت توان آن دین را ادا کنند. اگر این آقای محترم که نماز و روزه استیجاری را مسخره می کند، از کسی طلبکار باشد و آن شخص از دنیا برود و فرزندان بدهکار بخواهند دین او را به ایشان ادا کنند، آیا ایشان نمی گیرد و آنها را مسخره می کند و به آنها می خندد، یا خوشحال می شود و می گوید عجب قانون خوبیست و چقدر بد می شد اگر با مرگ شخص دین هم از وراث ساقط می شد؟!
رابعا این حکم اهمیت تکلیف را نشان می دهد، که حتی با مرگ هم برخی تکالیف مانند نماز و روزه برداشته نمی شوند. این امر موجب می شود که انسان به تکالیفش بیشتر توجه کند و بیشتر پایبند به آن باشد و نگوید گذشته ها گذشت، بلکه تا زنده است بکوشد تکالیفش را انجام دهد و دیونش را ادا کند.
خامسا هنگامی که شخص بداند تکالیف او با مرگش ساقط نمی شوند بلکه بر عهده فرزندانش قرار می گیرد، از باب عطوفت و دلسوزی به فرزندانش و پیشگیری از به مشقت افتادن آنها می کوشد تکالیف و دیونش را تا زنده است خود ادا کند.
سادسا فرزندان شخص دنباله وجود و ثمرۀ عمر او هستد، چه بُعدی دارد که با اقدام فرزندان شخص تکلیف او ادا شود، چنانکه در دیون مالی این مساله قابل درک است.
سابعا بی شک پدر و مادر برگردن فرزند حق دارند و فرزند مدیون والدین و موظف به احسان به آنها است. این تکلیف چنانکه در زمان حیات والدین جاری است پس از مرگ آنها هم جاری است. فرزندان با اعمال نیک و خیرات و مبرات می توانند بخشی از دین خود به والدینشان را ادا کنند.
ثامنا خداوند ارحم الراحمین است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. خداوند دنبال بهانه برای به جهنم بردن بندگانش نیست، بلکه بدنبال بهانه ای برای عفو و بخشش آنهاست. مقتضای رحمت الهی این است که راه هایی را برای جبران کاستی های بندگانش حتی پس از مرگ آنها باز بدارد تا هرچه بیشتر مشمول لطف و عنایتش قرار گیرند.
تاسعا یکی از حکمت های این گونه احکام مأیوس نشدن از رحمت الهی است. بنده چون خداوند را ارحم الراحمین می داند در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید نمی شود. اگر بنده در پایان عمر توجه کند که تکالیفی از او فوت شده، گرچه نادم و پیشمان و نگران می شود اما از رحمت خدا ناامید نمی شود و امید می برد که فرزندانش بتوانند بخشی از دیونش را ادا کنند.
عاشرا در کنار آنچه گفتیم باید توجه داشت که لازمۀ نماز و روزه استیجاری و مانند آن این نیست که کسی که برایش نماز استیجاری می خوانند مانند کسی است که خود در حیاتش نمازش را خوانده است. هرگز این دو برابر نیستند و قطعا کسی که نماز نخوانده خسارت عظیم کرده است، اما خداوند از باب رحمتش این باب را به روی بندگان عاصیش گشوده تا بخشی از آن خسارت جبران شود.
به جای استهزاء عامیانه باید کوشید اهمیت این گونه احکام را درک کرد و خداوند را که ابواب رحمتش را از راه های مختلف به روی بندگانش می گشاید سپاس گفت و شاکر بود و دینی را که به این گونه ظرائف توجه دارد تحسین کرد.
http://eitaa.com/dreshkevari
یادداشت های فلسفی
آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟ فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواند
انسان حکیم یعنی این. ببینید چه زیبا و حکیمانه این شبهه را پاسخ داده است جناب آقای فنایی. خداوند متعال ایشان را برای اسلام و مسلمین حفظ فرماید. دلایلی که جناب استاد در توضیح و توجیه خواندن نماز استیجاری برای پدر و مادر بیان کردند، همگی منطقی و معقولاند. از میان آنها دلیل سوم که در انتهای پیام نیز تکملهای برای آن نگاشتهاند برای بنده بسیار بدیع بود و باعث شد نکتهای به ذهنم خطور کند که در تکمیل فرمایش جناب استاد عرض میکنم. امیداورم مورد استفاده دوستان قرار گیرد. جناب استاد فرمودند همانگونه که جبران بدهیهای مالی و دنیوی والدین از طرف فرزندان کاری معقول و ستودنی است، جبران بدهیهای معنوی و اخروی ایشان نیز میتواند معقول و ستودنی باشد. آنچه به نظر حقیر رسیده این است که همانگونه که جبران بدهیهای مالی در حقیقت احقاق حق دیگران است و به تعبیر دقیقتر، در عالم دنیا نقايصی مادی توسط پدر و مادر برای دیگران ایجاد شده و فرزندان با پرداخت دیون والدین این نقائص را جبران کرده و رضایت طلبکاران را جلب میکنند؛ ممکن است کوتاهی والدین در ادای نماز و روزه موجب نقائصی برای موجودات عالم ملکوت و جبروت شده باشد و با خواندن نمازه و روزه استیجاری این نقائص برطرف شده و در واقع طلب موجودات ملکوتی و جبروتی به این وسیله پرداخت شده و رضایت ایشان جلب شود و به این ترتیب گرفتاری والدین رفع گردد. معنای عرضم این است که همانگونه که رفتارهای مادی ما در عالم ماده اثر میگذارد و موجودات مادی دیگر را متاثر میسازد و این تاثر باید مثبت بوده و در صورت منفی بودن به نحوی جبران شود، ولو آنکه این جبران توسط شخص دیگری انجام گردد؛ در عالم ملکوت و جبروت نیز به جهت کثرتی که در آن عوالم موجود است که در جای خود ثابت شده، رفتارهای معنوی ما در آنها اثر کرده و آنها را به نحو مقتضی متاثر میسازد و کوتاهی در اینگونه رفتارها موجب ناراحتی ایشان میشود که بایستی به نحوی جبران گردد، ولو آنکه این جبران توسط شخص تولیدکنندة ناراحتی نباشد. با توجه به این نکته میتوان کاملاً فلسفی و معقول نماز و روزه استیجاری را توجیه کرد. میماند این که آیا در عالم ملکوت و جبروت هم تاثیر و تاثر وجود دارد یا خیر؟ که باید گفت دستکم برخی از فلاسفه آن را قبول دارند و به نظر حقیر نیز چنین چیزی واقع است، گرچه اثباتش موونة زیادی دارد.
@sarbakhshi
۶۱. نهایه، مرحله شش، فصل پنج(1).mp3
33.61M
۶۱. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل پنجم
تدریس: سربخشی
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۲. نهایه، مرحله شش، فصل پنج(1).mp3
30.41M
۶۲. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل پنجم
تدریس: سربخشی
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi