eitaa logo
یادداشت های فلسفی
2.7هزار دنبال‌کننده
42 عکس
22 ویدیو
58 فایل
آنچه در این کانال خواهید خواند فهم های بنده از مطالب فلسفی است. گاهی تفاوت هایی با فهم های متداول دارد. لینک ارتباط با ادمین‌ها: @Mahdisarbakhshi @Mohammadsarbakhshi
مشاهده در ایتا
دانلود
*** برهان طرف و وسط ۱. برهان طرف و وسط یکی از دقیقترین برهانهای استحالة تسلسل است. معمولاً نکتة اساسی این برهان که به موجب آن ادعای استحالة تسلسل میشود مخفی میماند و لذا برخی در پذیرش آن دچار تردید میشوند. حقیر خود مدتها درگیر این برهان بوده و در صحت آن تردید داشتم. در حالی که صدرالمتالهین قدسسره مدعی است این برهان محکمترین برهان در رد تسلسل است. ۲. مفاد برهان این است: هر گاه سلسلهای از علتها و معلولها داشته باشیم، معلولی که در انتهای سلسله قرار دارد فقط معلول خواهد بود و علت و معلولهایی که قبل از آن قرار دارند از یک طرف علت و از طرف دیگر معلول خواهند بود؛ یعنی نسبت به مابعد خود علت و نسبت به ماقبل خود معلول خواهند بود. میتوان گفت آنی که فقط معلول است طرف است و آنهایی که هم علتند و معلول وسطند. حال اگر این سلسله تا بینهایت ادامه پیدا کند و ابتدایی نداشته باشد وسطهایی خواهیم داشت که فقط یک طرف دارند و این محال است. پس سلسله میباید به ابتدایی ختم شود که فقط علت است، تا وسط بودن وسطها دچار مشکل نشود. ۳. معمولاً اشکالی که به این برهان میشود این است که شما مصادره به مطلوب میکنید؛ زیرا طرف دیگر را فرض میگیرید و نام آنهایی که هم علتند و هم معلول وسط میگذارید. کسی که مدعی عدم استحالة تسلسل است اساساً وسط نامیدن بقیه (غیر از معلول انتهایی) را قبول ندارد. از نظر وی چون سلسله بینهایت است موجودی که فقط معلول است طرف است، اما بقیه چون طرف دیگر ندارند اساساً وسط نامیده نمیشوند (یعنی در واقع وسط نیستند) تا کسی بگوید وسط بدون طرف محقق شده و این محال است. ۳. اما پاسخ اشکال آن است که  برای موجودی که علت یک طرف و معلول طرف دیگر است وسط بودن یک ویژگی نفسالامری است. موجودی که علت چیزی و معلول چیزی است ممکن نیست وسط نباشد؛ اصلا وسط بودن در علت و معلول یعنی همین. از طرفی وسط هم بدون طرفین معنا ندارد. این دو امر هر دو بدیهیاند. حال اگر سلسلة علتها و معلولها تا بینهایت ادامه داشته باشد تمام موجوداتی که قبل از معلول انتهایی موجودند وسط خواهند بود؛ زیرا در حکم علت چیزی و معلول چیزی بودن مشترکاند. به عبارت دیگر هر کدام از این موجودات را که در نظر بگیریم علت چیزی است و معلول چیزی، پس وسط است. حال میگوییم بعد از معلول انتهایی مجموعهای از این موجوداتی را که هم علتند و هم معلول در نظر بگیرید. این مجموعه همانند تک تک اعضاء حکم وسط بودن را دارد؛ زیرا مجموعه چیزی جز مجموع اعضاء نیست و حکم مجموعه حکم همان اعضاست. حال چون تعداد محدودی از علتها و معلولها در نظر گرفته شدهاند طرفین خواهند داشت و وسط بدون طرف نخواهند بود و لذا استحالهای به نظر نمیرسد. حال کل ماسوای معلول انتهایی را در نظر بگیرید. این کل و مجموعه نیز در ویژگی هم علت بودن و هم معلول بودن با مجموعههای محدود مشترک است؛ پس مثل آنها وسط است. الا اینکه وقتی مجموعه محدود باشد طرفین خواهد داشت،یعنی به علتی ختم خواهد شد که فقط علت است، اما اگر مجموعه (ماسوای معلول انتهایی) نامحدود باشد وسطی خواهد بود که فقط یک طرف دارد و همین است که محال است؛ چرا که وسط بدون دو طرف معنا ندارد و این مجموعه واقعاً وسط است، اما دارای یک طرف است. پس چنین مجموعهای محال خواهد بود. وقتی مجموعة علتها و معلولهای بینهایت محال بود تسلسل ابطال میشود. @sarbakhshi
تقرير نهايه، دوازده مرحله کامل.doc
3.09M
تقرير کامل نهايه، هر دوازده مرحله همراه با نقد و بررسی @sarbakhshi
با عرض سلام. سروران گرامي مي‌توانند فايل‌هاي درس نهايه الحکمه را، از طريق لينک هاي زير دانلود کنند. اين فايل‌ها مربوط به درس نهايه‌اي است که همراه با نقد و بررسي بوده است. فایل PDF تقریرات نیز از همین طریق قابل دانلود است. فایل ها در سایت پیکوفایل آپلود شده اند. تدریس: سربخشی ۱. جلسات 1 تا 25 ۲. جلسات 26 تا 50 ۳. جلسات 51 تا 75 ۴. جلسات 76 تا 100 ۵. جلسات 101 تا 125 ۶. جلسات 126 تا 150 ۷. جلسات 151 تا 176 (پایان) ۸. فايل تقریر نهايه، همراه‌ با فهرست و صوت هاي پیاده شده @sarbakhshi
تقرير نهايه، همراه با فهرست و فايل‌هاي پياده شده.docx
1.26M
با عرض سلام. فايل تقريرات نهايه رو کامل‌تر کردم. فهرست و فايل‌هايي که پياده شده‌اند نيز اضافه شدند. دوستان مي‌تونند اين فايل رو دانلود کنند. فايل پي دي اف رو هم از پيکوفايل مي‌تونند دانلود کنند. اونجا هم فايل رو تغيير دادم. @sarbakhshi
وَ قَالَ الرضا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ يَتِمُّ عَقْلُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَيْهِ وَ لاَ يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ اَلْفَقْرُ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى وَ اَلذُّلُّ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ وَ اَلْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ اَلشُّهْرَةِ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْعَاشِرَةُ وَ مَا اَلْعَاشِرَةُ قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَرَى أَحَداً إِلاَّ قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى إِنَّمَا اَلنَّاسُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا لَقِيَ اَلَّذِي شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ لَعَلَّ خَيْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ خَيْرِي ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِي وَ إِذَا رَأَى اَلَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلاَ مَجْدُهُ وَ طَابَ خَيْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ. کسی که عقلش کامل باشد آزارش به مردم نمی‌رسد. @sarbakhshi
سلام. عزیزیانی که طالب تهیه کتاب فلسفه اخلاق و فلسفه چیست استاد سربخشی هستند، هر دو کتاب موجود شده‌اند. برای سفارش کتاب‌ها مي‌توانيد به آيدي زير پيام بدهيد. @Mahdisarbakhshi
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان.mp3
44.52M
👥 | معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان تبیین معنای عدالت و تطبیق آن استحقاق بندگان در پیشگاه خداوند استحاله هم‌طرازی رتبه اشخاص در قیامت تقابل نگاه کلامی و فلسفی در این مسئله 👤 ارائه: استاد 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از معارف اعتقادی
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 رابطه دستاوردهای فیزیکی جدید و بحث اثبات خداوند از نگاه «جرالد شودر»؛ فیزیک دان برجسته دانشگاه MIT https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
چيستي جسم، مکان، خلا.mp3
36.84M
گفت وگویی درباره ی حقیقت جسم, مکان, خلا و نسبت آنها (تبیینی متفاوت از آنچه به طور معمول از این امور ارائه می‌شود) @sarbakhshi