هدایت شده از امیرحسین ثابتی
final1.mp3
زمان:
حجم:
51.17M
🎧صوت کامل مناظره جنجالی دکتر مسعود درخشان و دکتر موسی غنی نژاد در برنامه جهان آرا
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
🔴 پدیدهی بدحجابی را چگونه ببینیم؟
🔸شخصیت قضاوتگر ما در مواجهه با ناهنجاریهای اجتماعی، مثل بدحجابی، ناخودآگاه قائل به وحدت فعل و فاعل است و نفرت از فعل را به فاعل تسری میدهد. اگرچه اراده فاعل در ارتکاب فعل دخیل است اما انگیزههای متعددی میتواند در کار باشد؛ از سهلانگاری گرفته تا سوء نیت. دشواری کار فرهنگی ناشناخته بودن همین انگیزههاست، چه آنکه به مقتضای هر انگیزه، تجویز متفاوتی برای اصلاح ناهنجاری لازم است؛ گاهی امر به معروف زبانی جواب میدهد و گاهی برخورد قضایی و امنیتی میطلبد. ضمنا انگیزه و قصد مشخص میکند که آیا زشتی بزه بیحجابی ریشه در ذات و شخصیت فرد دارد و یا معلول شرایط اجتماعی و فرهنگی اوست.
🔸اشتراکات معنوی قویترین عناصر پیوند دهنده جامعه هستند. معنویات و اعتقادات، اغلب بروز و ظهور اجتماعی دارند. آنکه برای «جامعه» اصالتِ شخصیت و هویتِ مستقل قائل است، شدت و وسعت و تواتر بروزات معنوی جامعه را همچون نبض آدمی میداند که نشان دهنده سلامت یا علائم بالینی بیماری است. گردهماییهای آیینی با شکوه و پرتکرار و فراگیر با مشارکت آحاد و طیفهای متکثر مردم، این انگاره را تقویت میکند که علیرغم وجود تنوع در بافت اجتماعی و فرهنگی مردم، اشتراکات بزرگی که هویت جمعی آنها را میسازد، همچنان پابرجاست. البته این اشتراکات را نباید در اعتقادات مذهبی منحصر دانست بلکه انگیزههایی چون وطندوستی، علاقه به تمامیت ارضی، نوعدوستی و امثالهم هم هویت اجتماعی میآفرینند.
🔸مادامی که جامعه بر مدار اشتراکات ارزشمحور خود حرکت کرده و بروزات و پالسهای معنوی قوی صادر کند و هویت اجتماعی قابل دفاع داشته باشد، انگیزههای جمعی سالمی خواهد داشت، حتی اگر در برخی افعال عناصر سازنده خود (یعنی مردم) دچار ناهنجاریهایی نیز باشد. از این منظر میتوان راهی برای شناخت انگیزه غالب در بدحجابی پیدا کرد و به یک قضاوت عمومی در اینباره دست یافت. با وجود تجلیات آیینی پرشمار و پرشور با حضور پرتعداد افراد کمحجاب حداقل میتوان به این باور رسید که نباید در مورد قاطبهی بدحجابها قائل به وحدت قبح فعل و فاعل بود. طینتها عمدتا عاری از شیطنت است و ناهنجاریهای ناشی از عوامل محیطی و فرهنگی بر ظواهر آنها تأثیرگذار بوده است.
🔺اگر این قضاوت عمومی را بپذیریم، با چند نکته روبرو هستیم:
1⃣ هم بیحجابی و بدحجابی قبیح است و هم نفرت و کینه نسبت به بدحجابان نکوهیده (تفکیک فعل و فاعل).
2⃣ چون علت بدحجابی را میتوان اغلب در سهلانگاری یا هضم شدن در فرهنگ خانوادگی و محیطی دانست، لذا نسخهی امر به معروف و نهی از منکر همچنان به عنوان یک راهبرد مؤثر میتواند کارساز باشد.
3⃣ از آنجا که مقدمهی امر به معروف و نهی از منکر، محبت آمر و ناهی نسبت به گناهکار و تمنای سعادت و رستگاری اوست، این فریضه بدون سالم پنداشتن ذات بدحجاب و اشتیاق به اصلاح ظواهر او قابل اقامه نیست.
4⃣ وحدت و یکپارچگی و پرهیز از دوقطبی کردن جامعه، یعنی اجتناب از وارد نمودن خدشه و ضربه به هویت اجتماعی شکل گرفته حول ارزشها. لازمهی یکپارچگی و وحدت در این زمینه، جدا دانستن فعل و فاعل در مسأله بدحجابی است. با فاعل غیرمغرض میتوان همزیستی و مفاهمه داشت و همزمان خیرخواهانه به اصلاح او پرداخت. یادآور میشود که رهبر انقلاب در موضوع انتخابات حتی پا را از این فراتر گذاشته و آنها که به جمهوری اسلامی منتقد یا غیرمعتقد هستند را نیز به مشارکت فرا میخواند و علاقه به سربلندی کشور و حفظ تمامیت ارضی را عامل وحدت معرفی میکند.
5⃣ نسخه عمومی فوق در برخورد با بیحجابیهای عامدانه و مغرضانه موضوعیت ندارد. عجالتا تا اطلاع ثانوی انگیزههای کشف حجاب را نباید سادهانگارانه تفسیر کرد. اگرچه نمیتوان در مورد انگیزهها، قضاوت مطلق داشت و حتما استثناهایی نیز وجود دارد، اما به نظر میرسد برای این طیف از افراد در کنار امر به معروف و نهی از منکر، سایر راهکارهای قانونی و امنیتی را نیز باید مد نظر داشت. بدیهی است که وحدت با آنها که عامدانه از گناه اجتماعی قبحزدایی میکنند، هرگز موضوعیت نخواهد داشت.
6⃣ در صورت استمرار پدیدهی بیحجابی با نقشآفرینی عناصر مغرض و تداوم انفعال مردم و حاکمیت در کنترل آن، بیحجابی با انگیزههای سهلانگارانه توسعه مییابد. به زودی با سبک زندگی معتقد به ارزشهای مذهبی منهای حجاب روبرو خواهیم شد. در چنین شرایطی بیحجابی رفته رفته از دایره منکرات خارج میشود و دهها معضل اجتماعی و فرهنگی و قضایی دیگر میآفریند.
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
هدایت شده از اطراف|م.ص.صاد
#موضع_سیاست در مسئله #حجاب چه باشد؟
موضع سیاست یا نهاد سیاسی با تریبون های رسمی در باب مسئله حجاب چه باشد؟
بنظر نگارنده دشمن در مسئله کشف حجاب به دنبال #داغ نگه داشتن موضوع و جنگ و جدل #تریبونها و در سایه آن پیشروی مرحله به مرحله است.
از آنجا که موضع نهاد سیاسی انفعال است و حریف فعالانه ابتکار عمل را بدست دارد نباید تریبون رسمی را به مسئله حجاب اختصاص داد بلکه میبایست با #تغافل در موضع رسمی از داغ نگه داشتن مسئله پرهیز کرد و سیاست های #فرهنگی و #قضایی را بصورت اعمالی انجام داد.
در چنین صورتی حریف از موضع و تحلیل سیاسی ما بی خبر و ناآگاه میماند و در این صورت سختتر میتواند قدم های بعدیش را انتخاب و بردارد و از دیگر سو سیاست های اعمالی حکومت در دو بعد فرهنگی و قضایی میتواند با جدیت پیش برود.
نهاد سیاست به اندازه کافی موضع حکومت را بیان کرده و حالا وقت عمل است، نباید با گفتگوی زیاد مسئله را کش داد و لوث کرد و از طرف دیگر کم کارکرد بود!
اینکه نهاد فرهنگ چه وظایف تبیینی به عهده دارد خارج از این مجال است لکن بنظر میرسد با توجه به تاکید حضرت آقا میبایست مکشفه ها را از نیات صحنه گردانان با خبر ساخت.
اما در حوزه قضایی علاوه بر مسیری که آغاز شده است مقابله با #الیتها و شخصیت ها یکی از مهمترین قدم هایی است که میتواند حریف را دو قدم به عقب براند.
همچنین با بسترهای فرهنگی تصویری و پوشش و لباس نیز باید با برنامه مواجه شد و برخورد جدی نمود.
اما مهمترین وجه موفقیت در این امر عدم تبلیغ و سروصدای پیشینی است. البته بصورت پسینی نیز تنها به گزارشات موجز و اجمالی باید بسنده کرد.
مهمترین اشکالات سیاست ورزی ما در جمهوری اسلامی تبلیغات قبل از عمل است که بزرگترین مانع کارها میشود و دشمن دست ما را میخواند و با #پروپاگاندا فضای را علیه ما بسیج و مهیج میکند.
ابهام موضع سیاسی و سکوت اهل تریبون رسمی اعم از دولت، مجلس، قوه قضائیه، منابر ائمه جمعه، سپاهیان و مسئولان رسمی بر سرد شدن فضای سیاسی حول مسئله حجاب کمک شایانی خواهد کرد تا زمینه جهت برخوردهای قانونی و شرعی و فرهنگی باز شود و موانع فهم و دوگانه ها و #قطببندی های سیاسی از مسئله برداشته شود.
برداشته شدن سیاسی بازی جناح ها و کشمکش های سیاسی داخلی و خارجی فضا را برای آنها که باید صحنه را درست ببینند و انتخاب کنند مهیا و آسان میکند. آنها که باید پشت صحنه این جریان را به وضوح ببینند.
۳.۲.۱۴۰۲
م.ص.صادقی
https://eitaa.com/atraf_man
هدایت شده از گاندو
هدایت شده از محسن پور
1.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عظمت_خدا که آمد،
پاکی و طهارت درون می آید...
عشق به خدا می آید...
معرفت به خدا می آید...
و دنیا برای آدم عوض میشه...
اول عظمت خدا رو در دل خودت جا بنداز. چطوری؟ نماز مودبــانه بخون!
#حجاب
#جهاد_تبیین
#امام_زمان_عج
#لبیک_یا_خامنه_ای
@mohsenpour
هدایت شده از تلویزیون اینترنتی فاطر
💫 از مسابقه تجمل خارج شوید | دخترها! نگذارید پدرومادرها جهیزیهها را سنگین کنند!
🌸حضرت ایتالله خامنهای: نگذارید جهیزیّهها را سنگین کنند. دخترها نگذارند. عروسها شما نگذارید. پدر و مادرها هم اگر میخواهند، شما نگذارید. این همه جنس گران را میخواهید چه کنید؟
🗓 ۱۳۷۳/۹/۲۳
#رهبر_معظم_انقلاب | #سبک_زندگی
📲 @padafandtv
هدایت شده از ساحـــل بندگـــی🌱
💢 ۸ سنت غلط #ازدواج در نگاه رهبرانقلاب
#نشر_رگباری
#ازدواج_آسان
ــــــــــــــــــــــــ
@sahelbandegi
هدایت شده از نورالهدی، لذت فهم قرآن
📌 رابطه تقوا و علم
بزرگترین آیه قرآن، آیه ۲۸۲ سوره بقره است. آخر این آیه یه عبارت کوتاه داره که یه دنیا حرف توش داره:
🔹اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اَللّٰهُ؛
🔸 تقوا داشته باشید، خدا به شما تعلیم میدهد.
💎 اونایی که دنبال کتاب اخلاق، و استاد اخلاق، و ذکر و ... هستند.
خدا میگه تو تقوا داشته باش، هر چی لازم باشه خودم یادت میدم.
⭕️ دقت کن: خودِ خدا معلّمت میشه.
"یُعَلِّمُکُمُ اَللّٰه"
پس یادت باشه:
قلب پاک و با تقوی، مثل آینه، علوم و حقایق رو میگیره.
💎 نورالهدی، آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن 👇
🆔 @noor_q