♦️رژیم صهیونیستی شمار کشته های نظامی اش در جریان عملیات در خاک غزه را زیر ۲۰۰ نفر اعلام می کند.
🔹روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت اعلام کرده که وزارت جنگ اسراپیل احتمال میدهد بیش از ۱۲ هزار نظامی، در جنگ غزه دچار معلولیت دائم شده باشند.
♦️معمولا شمار زخمی ها در جنگ، چهار- پنج برابر کشته شدگان است. به عبارت دیگر، احتمالا ۲ تا ۳ هزار نظامی اسرائیل در غزه، به هلاکت رسیده اند.
@IMANI_mohammad
♦️مرز پیروزی و شکست در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا، ترور شدن و ترور نشدن نیست، عمل به مسئولیت است. شخصیت های مجاهدی که ترور شده اند، نوعا مجاهدانی بوده اند که چهل یا پنجاه سال، منتظر شهادت بوده و چوبه دار را بر دوش خویش می کشیده اند.
🔹اهل فن با حوصله نیاز است تا جمع آوری و مکتوب کنند که صهیونیست ها و آمریکایی ها در منطقه، غیر از مردم عادی، چند هزار شخصیت مجاهد تراز اول و موثر را در فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و ایران ترور کرده اند.
♦️هر وقت هم مرتکب جنایت فجیعی در تراز ترور شخصیت ها اجام داده ند، مدتی خرکیف شده و رجز خوانده اند که زدیم و کشتیم و دمار از روزگارشان در آوردیم؛ درست مثل یزید و ابن زیاد.
🔹انصاف باید داد که آنها در ارتکاب جنایت و ترور، دائما رو به پیشرفت(!) بوده اند، چه در نسل کشی و چه در انجام ترور های پیچیده و نقطه زنی.
♦️قطعا شهادت هر کدام از آن شخصیت ها در زمان خودش، ثُلمه ای بزرگ بوده است. هم نفر موثری را از ملت ها گرفته، هم ابرار جنگ روانی دشمن شده، هم به شارژ روحیه در جبهه تروریسم و اشغالگری پرداخته، و هم احتمالا به بازدارندگی جبهه بیداری و مقاومت اسلامی آسیب زده است.
🔹منطقا هم، صلاح و مصلحت بر این است که برای انتقام و زدن ضربت متقابل بازدارنده، اهتمام کامل صورت گیرد. به تعبیر امیر مومنان(ع): "رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ . سنگ را به همان جايى كه از آنجا پرتاب شده، باز گردانيد ؛ که همانا شرارت را جز شرّ باز نمی دارد".
♦️در عین حال باید توجه داشت که اقدامات تروریستی و نقطه زنی، قادر نبوده روند پیشروی جبهه مقاومت را متوقف کند، بلکه برخی از این ترورهای نقطه ای، به خاطر احساس درماندگی در مقابل روند پیشروی و پیروزی جبهه مقاومت بوده است.
🔹این واقعیت را می توان در آستانه سه ماهه شدن جنگ غزه مشاهده کرد. رژیم صهیونیستی و آمریکا در حالی که در میدان جنگ هیچ دستاوردی نداشته اند، با حجمی از عملیاتی شدن توانمندی های جبهه مقاومت و به جان خریدن ضربات سخت مواجه شده اند که در هفتاد سال گذشته بی سابقه بوده است.
♦️یادمان نمی رود سردار سلیمانی در جمع شماری از مدافعان حرم -که برخی همرزمان آنها را در حمله دشمن به شهادت رسیده بودند، توجه دادند:
🔹"خداوند این همه پیروزی به ما داده، یکی از پیروزی ها، همین شهدای مان هستند. راه به این بزرگی، به این مهمی شما آمده اید، طبیعتا قربانی می خواهد. برای خدا داده اید. شکر خدا بکنید. آنها هم پیش خدا هستند. روحیه تان را نبازید. این همه پیروزی بزرگ خدا به شما داده. پنج تا قربانی دادید. خدا قبول کند از شما. راه شان را باید مصمم تر ادامه بدهید. آنهایی که به این شهدا نزدیک تر هستند، باید بیشتر روحیه بدهند".
♦️این ادبیات، ترجمان آیات راهگشای الهی است که فرمود:
🔹"وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ. إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللهِ مَا لَا يَرْجُونَ. و در تعقیب دشمن سستی نورزید؛ اگر شما رنج و دردی میبینید، آنان نیز مانند شما در رنج و درد میافتند، و شما امیدی را به خداوند دارید که آنان ندارند". (آیه مبارکه ۱۰۴، سوره نساء)
@IMANI_mohammad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متاسفانه نظر اصلاحطلبان و بخشی از اصولگرایان و منطق حاکم بر دولت فعلی هم #تنش_زدایی است. سیاست تنشزدایی و تردید در دفاع از کشور و عزت و حقوق مردم، دشمن را جریتر میکند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
♦️فقط باید نترسید!
🔹خاطره جالب استاد #رحیم_پور از سردار سلیمانی :
در آخرین نماز جمعه تهران و فیضیه قم که سخنرانیام با واکنش عدهای مواجه شد، بعد که ایشان را دیدم با لبخند من را بغل کرد و صحبتهایم را تأیید و تشویق کرد و گفت این صحبتی که در فیضیه و نماز جمعه کردی، انقلاب با این حرفها میماند، ولو آخرین صحبتت باشد. اینجوری انقلاب و نهضت میماند. تعبیر ایشان این بود که
👈مثل پروانه خودتان را به شمع بزنید تا روشن بشود.
خیلی حمایت کرد و گفت من عقیده دارم ادبیات انقلابی و صراحت و صداقت انقلابی توأم با عقلانیت باید حفظ شود و نباید دچار خوف و رجاهای مادی و حیوانی بشویم.
نکته دیگری نیز ایشان به من گفت. آمریکا، انگلیس و فرانسه بهشدت پوشالیاند. ایشان در بحث فرهنگی و گفتوگوی فرهنگی با نخبگان و روشنفکران و افکار عمومی در منطقه میگفت ما باید با ملتها حرف بزنیم. من نکات ایشان را به بعضی مسئولان و غربزدهها و روشنفکرنماها یادآوری کردم و گفتم شهید قاسم سلیمانی
👈 میگفت افسران و سربازان آمریکایی ترسو هستند و مطلقاً ارتش آمریکا، ارتش جنگ نیست و ابداً نمیتوانند بجنگند.
اینها فقط یک تصویر هالیوودی از خودشان ساختند. ایشان میگفت
رسماً افسران و سربازهایشان پوشک میبندند. ایشان میگفت ما در داخل پایگاههای آمریکا نیروهای نفوذی داریم و وقتی مثلاً ۵۰کیلومتر آن طرفتر درگیری میشود، اینها در پادگانهایشان از صدای گلولهای که نزدیکشان میآید خیلی میترسند. شهید سلیمانی میگفت من فیلمهای متعددی از داخل پایگاههای آمریکایی، اسرائیلی و انگلیسی دارم که اینها چقدر ترسویند و از مرگ و درگیری و مجروحشدن میترسند. اینها فقط با ترساندن مسئوولان، تأثیرگذاری روی فکر روشنفکرنماها، تبلیغات هالیوودی، بمب اتم، کار روی ذهن مخاطب و رسانه و خریدن آدمهای فاسد در حکومتها و ملتها کارشان را جلو میبرند.
شهید سلیمانی میگفت فیلمهایی از درگیری هست که افسران آمریکایی فرار میکنند و در اتاق مثل بچههای کوچک دورهم نشستهاند و از ترس بعضیهایشان گریه میکنند یا مافوقشان دستور میدهد فلان کار را بکنید و نمیروند. ایشان میگفت اینها بهشدت پوشالی و ضعیفاند. میگفت اگر عدهای محکم و مؤمن جلوی اینها بایستند و صبار و شکور باشند، بهسرعت شکست میخورند و عقبنشینی میکنند.
منبع: گفتگو با استاد رحیم پور در مورد مکتبی که سلیمانی را ساخت
www.rahimpour.ir
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
17.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر سیدمصطفی خوشچشم، تحلیلگر مسایل راهبردی و بینالملل:
اگر میخواهید جنگ نشود باید اسرائیل را محکم بزنید!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
✅ با احترام به دکتر پناهی عزیز؛ این دستورِ متانتجویانه برای زنان ایرانی در 17 دی 1314، شروع ماجرا نبود، میانه یک تراژدی بود. آغازش، حداقل هفتسال قبلتر بود که پوشش تقلیدی و غیرایرانی برای مردان اجبار شد. حتی از کلاه هم صرفنظر نکرده بودند. وقتی مردم گفتند لااقل بگذارید کلاهی را که قرار است سرمان گذاشته شود خودمان انتخاب کنیم در و دیوار حرم و مسجد گوهرشاد، به خون صدها نفر آغشته شد و سپس شهدا و مجروحان! را در نقطهای نامعلوم، دفن کردند. میگویند دو سربازی را که دلشان برای به رگبار بستن مردم رضا نشد اعدام کردند و سومی، قبل از اعدام، خودش را کشت.
هفت ماه بعد از این فاجعه، قرار بود در فاز دوم، حجاب تقلیدی، برای زنان هم اجبار شود. «متانت»، حجاب و تکنیکی از جنس کلمه بود برای کم کردن فشار گوهرشاد و پوشاندن و مخفی کردن فجایعی که انتظار مردم ایران را میکشید.
چه فجایعی؟
وقتی گماشته را تبعید کردند و پسرش را بهجای او، بر ما گماشتند تعدادی از زنان یزدی نامه سرگشادهای را به نمایندگان مجلس نوشتند که شرح فجایع هفت سال دوم (از 1314 تا 1320) بود: «خدا شاهد است از فحاشی و کتک زدن و لگد زدن هیچ مضایقه نکرده و نمیکنند و اگر تصدیق حکما آزاد بود از آمار معلوم میشد که تا بحال چقدر زن حامله یا مریضه به واسطه لطمات و صدمات که از طرف پاسبانها به آنها رسیده جان سپردند و چقدر از ترس و حرس فلج شدند و چقدر مال ما را به اسم روسری یا چادر نماز به غارت بردند».
و البته این توضیحات و مرور، حاشیه است. اصل اینکه ذات تلاش حکومت برای تقویت کشف حجاب، دور از متانت بود.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 @qeyameno
23.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 روایت استاد دانشگاه گیلان از ماجرای تاریخی چادرسوزی بزرگ در رشت
➕ جواد نظری مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان هم در برنامه زنده سیمای خانواده شبکه یک از ایستادگی مردم گیلان در واقعه کشف حجاب و ماجرای چادرسوزی بزرگ در سال ۱۳۱۷ میگوید.
🆔 @Gilan_Press
✅ متاسفانه طی دهها سال، سهم مقاومت کمنظیر مردم گیلان مقابل سناریوی ارتجاعی، تقلیدی و سیاه کشف حجاب رضاخانی، از رسانههای رسمی،
"تقریبا هیچ" بوده است.
🔹 در این استان چند زن برای حفظ شرف خود، هفت سال حبس در خانه را انتخاب کردند؟
چند زن از غصه هتک حرمت دق کردند؟ چند زن جانباز و شهید شدند؟ چند مادر، به سقط جنین مبتلا شدند؟ چند نفر درد بیماری را در خانه تحمل کردند تا در کوچه با پاسبان روبرو نشوند؟ چند چادر از بینوایان سوزانده شد؟
چند عالم در اعتراض به موضوع تبعید شد؟
🔹 دانش ما در این زمینه کامل نیست، اما یک هسته جهادی بیش از ششماه است که محلهبهمحله و شهر به شهر، از خانوادههای گیلانی سراغ خاطرات آن روزها را میگیرند و به دهها روایت بسیار ارزشمند و بعضا شگفتانگیز دست یافتهاند. چه بسیار خاطراتی که مادرها داشتند و فرزندها یا نوهها، بیخبر بودند.
🔹 اگر ۲۰ سال زودتر این اقدام شروع میشد بسیاری از سندهای زنده آن سالها در قید حیات بودند، اما امروز حتی واسطهها هم سخت پیدا میشوند. مطابق مشاهدات میدانی، اختناق آن دوره بهقدری بود که گاهی حتی اعضای خانواده تا سالها، در روایت خانوادگی ماجرا و فجایع و یادآوری آنها احتیاط میکردند. لذا شرایط خوب نیست و بیشتر روایتها از دسترس خارج شدهاند.
🔹 راهحل چیست؟ تنها راه باقیمانده نهضتی شدن فراخوان گردآوری این روایتهاست. اگر در هر روستا، یکی خودش را مسئول جستوجو و کشف و ثبت روایتها نداند، کار به نتیجه قابل قبول نمیرسد.
🔹 خیلی بیمسئولیتی لازم است که در استانی با چنان مقاومتی در مقابل کشف حجاب، امروز بخشی از کودکان و نوجوانان این بوم، رهایی از حجاب را بهمثابه هویت خود تلقی کنند.
لذا پیش روی ما، انبوهی از یک تکلیف فوری بهعلاوه رسالت جبران کمکاری جمعی گذشته قرار دارد.
🔹 شناسایی و ثبت فقط یک روایت در منطقه یا محله خودتان، چندان دشوار نیست. با کنار هم قرار گرفتن این تکخاطرهها، کتابهای متعددی میتواند ساخته و سانسور شکسته شود. اگر این را بهعنوان حداقل سهم خودتان میپذیرید به @honar57 پیام بدهید تا به گروه تحقیق روایت مقاومت مردم گیلان مقابل کشف حجاب معرفی شوید و با شما تماس گرفته شود.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
باسمه تعالی
یادداشت:
✍ چگونگی مطالبه انتقام و پاسخ سخت
قسمت 1 از 2
🔻بلوغ جمهوری اسلامی در مواجهه با دشمنان و رقیبان منطقه ای، به عنوان یکی از برجسته ترین نقاط قوت و البته از حساس ترین ابرپرونده های نظام که با مسائل داخلی نیز به صورت جدی پیوند خورده است، به حق باعث ایجاد حساسیت ویژه ای در گفتگوی انتقادی با ساختارهای متصدی این مسئولیت گشته است. مسیری که با خون دل خوردن شخص مقام معظم رهبری و تدبیر کلان ایشان از سویی و جانبازی شهدای محور مقاومت خصوصا حاج قاسم سلیمانی به چنین ثمری نشسته است، طبعا با نقدهای بیجا نباید از شکوهش کاسته شود.
🔻در چنین فضایی، مطرح شدن چندباره مسئله انتقام مجددا چالش ها و حتی شکاف هایی را ایجاد کرده است. تفسیر ضرورت و نحوه انتقام و حتی بحث در مورد این که انتقام گرفته شده است یا نه، نشان می دهد که صحنه برای دغدغه مندان شفاف نیست.
با توجه به این ملاحظات، به نظر می رسد پیش از طراحی اقدام، باید زمینه و بستر طرح موضوع انتقام مورد بحث قرار گیرد. به نظر نگارنده، طرح مسئله انتقام از چند زاویه حتما اشتباهی راهبردی است:
1- طرح انتقام برای خروج نظام از انفعال.
طرح اینگونۀ انتقام و پاسخ سنت، چند تالی فاسد جدی دارد: اول اینکه جمهوری اسلامی در سالهای اخیر به صورت جدی آماج عملیات رسانه ای ناکارآمدی بوده است. اعتماد بخش معتنابهی از مردم به نظام دچار خدشه شده و طبیعتا گزاره های پیرامون کارآمدی را در این فضای بیاعتمادی تفسیر و فهم میکنند. در چنین فضایی، اینرسی این بخش از جامعه به خودی خود به سوی متهم کردن ساختارهای مختلف به ناکارآمدی معطوف است. این امر وقتی با پدیده ساده انگاری رسانه ای فضای مجازی تلفیق میشود ، تفکیک لایه های انفعال و ناکارآمدی را دچار دشواری مینماید. به این ترتیب ضعفی که به واسطه جریان سازشکار به نظام تزریق میگردد، به پای کلیت نظام و میدان نیز نوشته میشود. این هم جفاست، هم دوای زدودن انفعال های موجود سازشکاران نیست.
یک کاسه کردن حساب جریان های سازش و مقاومت، در واقع تقویت و مشروعیت دادن به جریان سازش است. در حالیکه رهبر انقلاب، تلاش خویش را برای مهار جریان غرب گرا و ایجاد محیط نسبتا امنی برای فعالیت محور مقاومت در دو دهه اخیر به کار گرفتند، تنها فایدۀ متهم کردن هر دو جریان به انفعال، تقویت خط سازش و عادی جلوه دادن آن در روند اداره کشور است. گویا انتهای همه مسیرهای نظام به چنین عقلانیتی ختم می شود.
2- طرح انتقام برای تشفی خاطر جریان انقلابی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام.
پیچیدگی صحنه نزاع کنونی محور مقاومت با خط استکبار در منطقه، که در واقع نه صرفا یک درگیری نظامی، که مقابله ای تمدنی با همه ابزارها و ابعادهای ممکن است، اقتضاء می کند کنش و واکنش ها لزوما بر اساس احساسات مردم تنظیم نشود. در واقع شفای صدور مؤمنین، با کلیت این صحنه نبرد باید نسبت بگیرد نه با اجزاء آن، مخصوصا در واکنش هایی که جنبه امنیتی دارند.
صحنه مواجهۀ محور مقاومت، متشکل از مجموعه ای از دارایی ها و نادارایی هاست که در محورهایی مانند نظامی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی، رسانه ای، فرهنگی اجتماعی و ... بروز می کند. محور مقاومت هرچند در مجموع پیشرفت های شگرفی داشته است، اما طبیعتا کماکان مخصوصا در پیوست ها، با نواقصی روبروست. مدیریت مجموع نقاط قوت و ضعف به دلیل ارتباط جدی بین این ابعاد، کار آسانی نیست. کنشگری این صحنه را تابع توقعاتی قرار دادن که عمدتا نیز با جریان رسانه ای قابل مدیریت هستند، در این صحنه حتما اختلال ایجاد می کند.
3- انتقام به مثابه ابزار بازدارندگی.
مطرح کردن انتقام برای ایجاد توازن و بازدارندگی در برابر خط استکبار در منطقه، هرچند در کلان ایده درستی است. اما به دلیل فضای رسانه ای جامعه، خود در کوتاه مدت به چالش تبدیل می شود. تا زمانی که معادله قدرت در منطقه به صورت قاطعی به نفع جبهه مقاومت تغییر نکرده باشد، این زد و خوردها ادامه خواهد داشت. مخصوصا در فضای امنیتی و به دلیل اشراف دستگاه های جاسوسی دشمن، این روند ملموس تر است.
در چنین فضایی، تضمین دادن مبنی بر این که اگر بزنیم دیگر جرأت نمی کنند بزنند، خود می تواند به ابزار رسانه ای برای تضعیف خط مقاومت تبدیل شود. مخصوصا با عدم رعایت خطوط قرمز انسانی توسط جریان مقابل و اقدام به کشتار مردم عادی در برابر ضربات واکنشی ما.
1_8707507662.mp3
51.96M
تدریس #چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
🔺جلسه چهارم
🔹کتاب چهل حدیث؛ اقدام راهبردی حضرت امام(ره) در مسیر ایجاد حکومت اسلامی با دو رویکرد کادر سازی و جامعه سازی
🔹بررسی مقدمه کتاب
@ali_mahdiyan
1_8889699304.m4a
39.95M
تدریس #چهل_حدیث_امام
شیخ علی مهدیان
🔺جلسه پنجم
🔹اتصال امام به جریان اصیل حوزوی با عنایت به سند حدیث
🔹بررسی جایگاه مفهوم جهاد در اندیشه امام مبتنی بر رویکرد تنزیهی در مواجهه با دنیا
🔹توضیح دو رویکرد تنزیه و تشبیه و نسبت آنها در مواجهه با دنیا و غلبه وجه تنزیه در اقدام انبیاء
@ali_mahdiyan
✡️ کلیسا، مظلوم در مقابل گالیله!
1️⃣ #رسانههای_گروهی نقش بسیار مهمی در جهان جدید دارند و تأثیر آنها در جهتدهی به #افکار_عمومی (که گاهی با قلب واقعیت صورت میگیرد) انکارناپذیر است.
2️⃣ اگر بنا باشد نمونهای تاریخی را برای اثبات این مدعا معرفی و بازخوانی کرد، بیگمان ماجرای جنجالی #گالیله و #کلیسا از بهترین نمونهها خواهد بود. بررسی دقیق اسناد و مدارک موجود در باب این جدال نشاندهندهٔ نکاتی تکاندهنده و درعینحال بُهتآور و گویای این واقعیت تلخ است که آنچه بهعنوان ماجرای این مخاصمه در افکار عمومی جریان دارد بیاندازه از #حقیقت_تاریخی به دور میباشد.
3️⃣ #گالیلئو_گالیله در این روایات افسانهای در حکم ژاندارکی است که اژدهای #تفتیش_عقاید را به خاک میافکند، اما حقیقت این است که وی شهرتش را عموماً به سبب کارهایی بهدست آورده که هرگز انجامشان نداده است! برخلاف تصور رایج، وی:
👈 «نه تلسکوپ، نه دماسنجهای امروزی، نه ساعت آونگدار را اختراع کرد و نه قانون اینرسی؛ وی هیچچیز به ستارهشناسیِ نظری نیفزود و هیچ وزنهای را از بالای برج پیزا به زمین نیفکند و صحّت دستگاه خورشیدمرکزی کپرنیک را مدلّل نساخت؛ بهدست عمّال تفتیش عقاید شکنجه نشد و در زندانهای آنها گرفتار نگردید؛ این عبارت که “با وجود این زمین حرکت میکند” را به زبان نراند و شهید راه علم نشد»!!
4️⃣ قرن ١٧ قرنی بود آکنده از تعارضات شدید #پروتستانتیسم با #کاتولیسیسم. در این مخاصمه، «آزادی در تفسیر کتاب مقدس» یکی از محلهای نزاع کاتولیکها و پروتستانها بود و هر تفسیر کاتولیکی جدیدی میتوانست دستاویزی برای پروتستانها باشد.
5️⃣ گالیله نیز بر اساس یافتههایش (که با اشکالات فراوان روبهرو بود) اصرار عجیبی داشت که: «شیوهٔ تفسیر کتاب مقدس باید بر مبنای این یافتهها باشد» و شیوهٔ رایج نادرست است و این برای کلیسا گران میآمد. در واقع کلیسا نه با #نظریه_کپرنیک، بلکه با تفسیر گالیله از آن مشکل داشت؛ چه آنکه کتاب کپرنیک آزادانه منتشر و توزیع میشد، حتی کاردینال شونبرگ و اسقف گیزه، کپرنیک را برای انتشار کتابش ترغیب کرده بودند.
6️⃣ برخلاف تصور رایج، عمدهٔ اشکالاتی که از سوی #کلیسا بر #گالیله وارد شد منبع #دینی نداشت، بلکه #علمی و #فلسفی بود. شاید از بداقبالی کلیسا بود که اسناد دادگاه گالیله در بحبوحهٔ بحثهای مربوط به نظریهٔ داروین منتشر شد و این مهم بر جدال #علم_و_دین دانستنِ ماجرا بیتأثیر نبود.
✍️ نویسنده: آبتین محبتی
📖 آنچه خواندید، تنها خلاصهای است از یادداشت «کلیسا، مظلوم در مقابل گالیله!». برای اطلاع کامل از ادلهٔ نویسنده لازم است متن کامل یادداشت را در آدرس زیر بخوانید:
👉 https://jscenter.ir/jewish-methods/falsification-of-history/12957
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter