فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با تکثیر این نوحه، مبارزه در فضای مجازی را علیه صهیونیستها به واقعیت تبدیل کنید.
با روشهای ذیل:
🔻نوحه خوانان و مداحان
🔻 گروههای سرود
🔻آهنگ گوشی های تلفن همراه
🔻 پخش در ایستگاههای صلواتی و موکب ها
🔻 قراردادن در وضعیت (استوری)
اثر این رجزخوانی برای صهیونیست ها به گونهای قوی بود که صفحه او را در اینستاگرام برای بار دوم بستند
[ #زمانه: آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند ]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔺اگر تحلیل راهبردے میخوانید
🔻اگر سرخط تحلیلے میخواهید
🆔 | https://chat.whatsapp.com/BiUO3NnHiFkBBSkgFH0EZc
🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
🆔 | http://t.me/joinchat/AAAAAEOsJgWAqXvCnsxz-w
🆔 | @zamanehh
#ایتا #تلگرام #واتساپ #سروش #روبیکا
📚دیوان «نیمروز عاشورا» مونس تنهایی های آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)
🌲شیدای گیلانی؛ عاشق دلباخته امام حسین (علیه السلام)
✍️محمد بیریای گیلانی متخلص به «شیدا» به سال 1298در بندرانزلی چشم به جهان گشود.وی بعد از تحصیلات تکمیلی آن زمان، انجمنهایی ادبی بسیاری در شهرهای مختلف ایران از جمله: اصفهان انجمن ادبی صائب و در نیشابور انجمن ادبی سخن را تاسیس کرد.
⬅️آثار منظوم ایشان بالغ بر 20 هزار بیت در انواع قالب های شعر پارسی اعم از: قطعه- قصیده- غزل و رباعی است. نخستین کتابشان« نیم روز عاشورا» است منظومه ای بلند و حماسی بالغ بر 7500 بیت در بیان وقایع کربلاو فلسفه قیام امام حسین(ع) می باشد.
☑️این عاشق دلباخته پس از 75 سال نوکری امام حسین(ع) 16 تیرماه 1373 دعوت دوست را لبیک گفت.
✅آیت الله العظمی صافی گلپایگانی انس عجیبی به این دیوان داشتند و در سالهای اواخر عمرش که قُرب وصال حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) از سیمای درخشان و اشکهای سوزانشان معلوم بود، هیچ روزی نمیگذشت که به این کتاب مراجعه نکنند به طوری که این دیوان همیشه در مقابلش بود و از اشعارش میخواندند و اشک میریختند.
📚منبع: کتاب (محضر آفتاب) محسن اکبری شاهرودی
#مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
#عشق_چهارحرف_است
فدای آن بیسوادی که وقتی ازش پرسیدند:
عشق چند حرفه؟ گفت: چهار حرفِ!
همه بهش خندیدند،
اما دیدند زیر لب زمزمه میکند:
🌹حسینحسینحسین...
ما دُور سواد خط کشیدیم
با عشق حسین قد کشیدیم
البته نه این که بی سوادیم
بی دفتر و دستک و مدادیم
ما چاکر عشق و عقلْ سوزیم
با نوکری حسین، بروزیم
از طائفۀ مُحرّمیم ما
بیگانه مخوان که مَحرمیم ما
گر باده کِش خُم حسینیم
مُغبچّۀ ساقی خمینیم
از عِلم و عَلَم، عَلَم گرفتیم
زنجیر زدیم و دَم گرفتیم :
ای خونِ خدا خدائیام کن
در راه خودت فدائیام کن
#مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
💥#پیرغلام_امام_حسین
▪️میر محمود فخر موسوی گیلانی
« شاعر، پژوهشگر، نویسنده و بازیگر»
✍️استاد میر محمود (سید امیر) فخر موسوی یکی از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران برجسته گیلانی در سال ۱۳۲۵ در آستانه اشرفیه چشم به جهان گشود و در طول حیات با برکتش بیش از ۵۰ سال در حوزه شعر آئینی، بازیگری سینما و کارگر دانی تئاتر، نوحه سرایی و مداحی و دیگر فعالیت های فرهنگی، هنری استان گیلان فعالیت کرد.
⬅️فعالیت های فرهنگی
🔸از این پژهشگر بیش از ۳۶ اجرای تئاتر مانند: شال ترس ممد، اویی، جنگل خوس، در حضور باد، سورپریز، خرقه ارغوانی، دخمه از جمله نمایش هایی است که به کارگردانی آن مرحوم از دهه ۵۰ به اجرا در آمده است.
📚تالیفات
🔹از این هنرمند معاصر چندین جلد کتاب و کاست شعر چون: مجموعه شعر«آتش بناف گیا» - «کتان حوصله در ماهتاب» و چندین مجموعه شعر و نظم گیلکی منتشر شده است.
☑️رحلت
این استاد ولایی و محب اهل بیت(ع) پس از سالها تلاش علمی و خدمت به فرهنگ اهل بیت (ع) بامداد روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ به دیار معبود شتافت و پیکر این سلاله حضرت زهرا(س) پس از تشییع بر دستان مردم ولایتمدار شهرستان آستانه اشرفیه در کنار آرامگاه استاد دکتر محمد معین آرام گرفت.
#کانال_رسمی_مفاخر_گیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
#جمعه_های_دلتنگی
وارث خون خدا! خون خدا گوید بیا
بر سر نی، رأس مصباح الهدی گوید بیا
اشک زمزم، چار رکن کعبه و فریاد حجر
سنگ های مروه و کوه صفا گوید بیا
فرق خونین علی هر شب صدایت می زند
خون جاری از دهان مجتبی گوید بیا
مادر مظلومه ات با اشک چشم و سوز دل
بر ظهورت می کند هر شب دعا گوید بیا
نخل های دشت سرخ نینوا آب فرات
پرچم سرخ شهید کربلا گوید بیا
زخم های کشتگان فریاد «یا مهدی» زند
رأس جدت بر فراز نینوا گوید بیا
قامت غلتیده در خون علمدار حسین
مشک خالی، دست از پیکر جدا گوید بیا
عالمی چشم انتظار عدل عالم گیر توست
پاسخ لبخند اصغر در لب شمشیر توست
✅غلام رضا سازگار
#مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️آخرین توصیههای امام حسین علیه السلام در شب عاشورا
🔭زبان حال امام حسین علیه السلام در شب عاشورا و توصیه های ماندگار به خواهرش زینب در دفاع از حجاب و عفاف
⬅️لطفا منتشر کنید، اجرتان با بی بی دو عالم
#مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
📚 کتاب «رحمت واسعه»
«بیان خصائص حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در اشارات آیتالله العظمی بهجت (قدسسره)»
👈🏼 آیتالله بهجت(قدسسره): خدا میداند که قضایای حضرت سیدالشهدا (علیهالسلا)چه«رحمت واسعهای» است.
✍️ کتاب ارزشمند «رحمت واسعه» برگرفته از گفتار و سیره آن عالم عارف است که از سوی مرکز تنظیم و نشر آثار آیتاللهالعظمی بهجت(قدسسره) گردآوری، تنظیم و با عنوان«رحمت واسعه» چاپ و منتشر شده است.
✅ این کتاب در سه بخش تنظیم گردیده است:
1️⃣ بخش اول؛ به بررسی و معرفی سیره و روش آن عالم بزرگ در ارتباط با عزاداری حضرت اباعبدالله(علیه السلام) و گزیدهای از بیانات ایشان در ارتباط با بیان خصایص رحمت واسعه خدا یعنی حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) میپردازد.
2️⃣ بخش دوم،اشاراتی در باب محبت اهل بیت(علیه السلام)،اشاراتی در باب خصایص اصحاب سیدالشهدا(علیه السلام) اشاراتی در باب خبائث و شقاوت دشمنان سیدالشهدا(علیه السلام)،اشاراتی در باب درسها و عبرتهای عاشورا، اشاراتی در باب فضائل و کرامات سیدالشهدا(علیه السلام)و اهل بیت آن حضرت، اشاراتی در باب مجلس عزای سیدالشهدا(علیه السلام)و بایستههای منابر حسینی از جمله مهمترین سرفصلهای این کتاب است.
3️⃣ بخش سوم،«پرسش و پاسخ» نیز یکی از بخشهای منحصربه فرد این اثر است که به پاسخهای این عالم بزرگ به برخی از سوالات و شبهاتی که در این سالها نسبت به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(علیه السلام) مطرح میشود، اختصاص یافته است.
#کانال_رسمی_مفاخر_گیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
💐همنوا با گلوی علی اصغر(ع)
غروب است و دل کودکی بیپناه
به صحرا زده خیمۀ اشک و آه
یکی خیمهگه، در جوار جنون
که هوهوی باد است و پیغام خون
نوایش اگر هست، جز درد نیست
نمیرد اگر طفلِ دل، مَرد نیست
غروب است و صحرای آوارهگی
خدایا چه سازد ز بیچارهگی
غروب و غم و جادۀ اربعین
دلش از نواهای اصغر، حزین
غروب و غم و وادی بیکسی
غروب و غریبی و دلواپسی
دوباره شب و یاد گهوارهای
که خالی شد از بویِ مَهپارهای
یکی ماهی اما ز آبش جدا
که از تشنهگی میزند دست و پا
گلویش نیستانی از نالههاست
و گهواره، گلزارِ آلالههاست
دریغا فراتا دریغا فرات!
که از آتشت، ماهی تشنه، مات
دریغ از زلالی که کردی دریغ
از آن ماهی مانده در خون، غریق
تنش میتپد چون دل کفتری
ز تیر سه شعبه، ندارد پَری
هلا طفلِ گهوارۀ ظهرِ خون
کز آن تیر بران، شدی لالهگون
ذبیحِ عطشزارِ دست پدر
گلوپاره از سوز تیرِ سهپَر
هلا ساقیِ خشکرودِ فرات
چه حاصل ز بود و نبود فرات؟
عطش ماند و شط رفت و اصغر شکفت
گلش در پی داغ اکبر شکفت
همه مست خمخانۀ اصغریم
بلانوشِ پیمانۀ اصغریم
✅شاعر: م گیلانی
#مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
#پیرغلام_امام_حسین (علیه السلام)
◾️یادی از پیر غلام امام حسین و تعزیهخوان شهیر کشور و استان گیلان
✍️علی اسمی، متولد روستای رودبره سنگر از توابع شهرستان رشت و پیر غلام امام حسین علیه السلام و تعزیه و خوان برجسته کشور و استان گیلان، که روز دوشنبه بیست و ششم مهرماه 1400 به دلیل ابتلا به کرونا در یکی از بیمار ستان های رشت درگذشت.
🔹این استاد، تعزیه خوانی را از شش سالگی زیر نظر پدرش استاد «رمضانعلی اسمی» میرزای گروه تعزیه «موسی بن جعفر (ع)» با بچه خوانی آغاز کرد و در طی سالیان کسب تجربه و همکاری با گروه تعزیه «مسلم بن عقیل» استاد صمصام و طی ۱۵ سال گذشته با گروه «شاهزاده ابراهیم» در موافق خوانی و شهادت خوانی به اوج رسید.
🔸وی در محرم و صفر امسال با وجود کهولت سن وعدم توانایی به رسم ادب، علاقه و ارادت به خاندان اهل بیت (ع) را به جای آورد و پای ثابت تعزیه گروه «شاهزاده ابراهیم» بود.
🔹مردم اکثر استانهای کشور شاهد اجرای تعزیه و چاووشی خوانی وی بودند و در سالیان اخیر پای ثابت برنامههای برج میلاد تهران بود.
⬅️استاد اسمی جوایز مختلفی کسب کرد که مهمترین آن را به عنوان پیرغلام تعزیه کشور، از دولت نهم و دهم دریافت نمود.
#کانال_رسمی_مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐نوحه خوانی جمعی از شهدای گیلانی قبل از عملیات والفجر 10
❤️نوح خوانی جمعی از شهدای گیلانی لشکر قدس در مراسم ویژه محرم قبل از عملیات والفجر 10 در غرب کشور با مداحی جناب شاغلانی و باحضور سردار شهید حسین املاکی و آقای فرهمند استاندار وقت گیلان ؛
👏شادی روح شهدا و امام شهدا صلوات
#مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
💎 آیت بصیرت (١)
1️⃣ از زمانی که #میرحسین_موسوی وارد شورای مرکزی حزب جمهوری شد و سردبیری روزنامه حزب را بهعهده گرفت، شهید آیت و همفکرانش، به ورود او به حزب معترض بودند.
2️⃣ آنها درباره موسوی بهطور مشخص سه مورد را مطرح میکردند:
🔸١) نداشتن #سابقه_انقلابی (موسوی هیچ نوع سابقه مبارزاتی نداشت و تنها سابقه سیاسی او، حضور در حسینیهٔ ارشاد و پای درس شریعتی بود)،
🔸٢) تفکرات #شبهمارکسیستی تحت تأثیر حبیبالله پیمان،
🔸٣) ارادت سرسختانهٔ او نسبت به #مصدق.
3️⃣ موسوی زمانی که سردبیر جمهوری اسلامی بود، چند نوبت مقالههایی در ستایش مصدق نوشت، و حتی یک بار راه مصدق را با «راه کربلا» مقایسه کرده بود! این در حالی بود که حضرت امام (ره) در سخنرانی تاریخی ٢۵ خرداد ١٣۶٠ خود بهشدت به مصدق انتقاد کرده و حتی بهصراحت گفتند که مصدق "مُسلِم نبود".
4️⃣ ابراهیم اسرافیلیان، از یاران نزدیک آیت و نمایندهٔ دور دوم مجلس، در مورد موضع آیت دربارهٔ موسوی چنین میگوید:
👈 #شهید_آیت بسیار با میرحسین مخالف بود، همینطور #شهید_دیالمه. این دو نفر تفکرات نزدیکی داشتند. شهید آیت میگفت، "موسوی یک روز هم سابقهٔ درست انقلابی و مبارزاتی ندارد؛ حالا چطور میتواند انقلاب ما را با حضور در وزارت خارجه، صادر کند؟!"، آیت #اسناد و مدارکی داشت که چهرهٔ واقعی موسوی را نمایان میکرد. روزی که قرار بود موسوی بهعنوان وزیر پیشنهادی امورخارجه به مجلس معرفی شود و رأی اعتماد بگیرد، شهید آیت سخت بیمار بود و چند روز غیبت داشت، اما تمام اسناد خودش را جمعوجور کرده و در پوشه گذاشته بود تا به مجلس بیاید، همسرش نقل میکند و میگوید، "من از آیت خواستم به مجلس نرود و استراحت کند اما او گفت، «امروز (چهارشنبه ١۶ مرداد ١٣۶٠) باید تکلیف جمهوری اسلامی مشخص شود و من باید بروم تا این #اسناد و حقیقتها را برای مردم روشن کنم»".
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💎 آیت بصیرت (٢)
💥 «امیر تقیزاده سهی»، عضو شاخهٔ دانشآموزی حزب جمهوری که تحت هدایت شهید دکتر #سیدحسن_آیت فعالیت میکرد، دلیل مخالفت او را با #میرحسین_موسوی و همسرش #زهرا_رهنورد، چنین شرح میدهد:
1️⃣ شهید آیت، بارها در جلسات حزب، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را #التقاطی معرفی میکرد. ایشان، جبههٔ ملی، نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق را حلقههای پیدرپی یک زنجیر میدانست. تشکیلاتی مثل جاما و جنبش مسلمانان مبارز را هم که #حبیبالله_پیمان رئیس آن بود، در چهارچوب این جریان ارزیابی میکرد.
2️⃣ میرحسین موسوی و همسرش، قبل از انقلاب اسلامی، عضو جنبش مسلمانان مبارز بودند. شهید آیت این دو نفر را کماکان شیفتهٔ این جریان و سلسله میدانست.
3️⃣ شهید آیت معتقد بود که استعمار در برابر مبارزان اصیل، #مبارزان_قلابی و بدلی به وجود میآورد. ایشان صراحتاً میرحسین را یک #انقلابی_قلابی میدانست.
4️⃣ اینها پس از شهادت آیت، که قدرت در دستشان بود، سالگرد شهادت آیت را از تقویمها حذف کردند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💎 آیت بصیرت (٣)
1️⃣ اسدالله بادامچیان (عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی)، که شاهد عینی بحث و جدل آیت و همفکران او با موسوی و طرفدارانش بود، لبّ کلام آیت درباره موسوی و همسرش رهنورد را چنین نقل میکند:
👈 آیت، موسوی را پیرو خط پیمان میدانست و معتقد بود این خط در نهایت به #سازش_با_آمریکا میانجامد و پیشبینی دقیقی هم کرد. آقای مهندس موسوی طرفدار #مصدق بود. او کاملاً شاگرد پیمان بود، بنابراین طبیعی بود که بین افکار آقای موسوی و تفکر آیت، تضاد وجود داشته باشد. آقای آیت، موسوی را فردی #التقاطی و #انحرافی میدانست و معتقد بود آقای موسوی در آینده #نوکر_آمریکا میشود و این مسئله را با همین صراحت میگفت".
2️⃣ درافتادن آیت با میرحسین موسوی و حامیان او در جناح چپ، که در دهه ۶٠ جناح غالب سیاست ایران بودند، برای او بیتبعات نبود و او هم بعد از شهادتش بهسان شهید #اسدالله_لاجوردی که بهواسطهٔ پیگیری پروندهٔ انفجار نخستوزیری مغضوب جناح چپ بود، هدف #ترور_شخصیت قرار گرفت و حتی تلاش مخلصانه و باورمندانه او را در راه تثبیت #اصل_ولایت_فقیه در قانون اساسی، ناجوانمردانه به خطدهی مظفر بقایی لائیک و ضدروحانیت نسبت دادند! دشمنان آیت، حتی #شهادت او را از #تقویم جمهوری اسلامی حذف کردند!!
3️⃣ اما در سال ٨٨، بعد از حدود ٢٨ سال که گویی پردهای سنگین بر نام و یاد آیت کشیده بودند، در بحبوحهٔ فتنهآفرینی #میرحسین_موسوی و به آشوب کشیدن کشور بابت قدرتطلبی و تفکرات انحرافی، تازه کسانی بهیاد طنین سخنان کوبندهٔ #سیدحسن_آیت و #سیدعبدالحمید_دیالمه در مجلس اول علیه تفکرات التقاطی موسوی افتادند و #بصیرت عمیق «آیت انقلاب» بعد از حدود سه دهه دوباره تابیدن گرفت.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💎 آیت بصیرت (۴)
1️⃣ روز ١۴ مرداد ١٣۶٠، حوالی ساعت ٧ صبح، زمانی که #سیدحسن_آیت، از خانه خارج شد تا سوار بر پیکان خود عازم مجلس شورای اسلامی شود، سرنشینان یک خودروی بنز در انتظار او نشسته بودند.
2️⃣ بنا به روایت همسر و نزدیکان آیت، او آن روز پوشهای حاوی اسناد جمعآوریشده درباره روابط #میرحسین_موسوی با تشکیلات #فراماسونری با خود داشت تا در جلسهٔ آن روز مجلس افشاء کند.
3️⃣ ابراهیم اسرافیلیان، یار و همراه قدیمی آیت، سه دهه بعد از آن واقعه، در مصاحبه با روزنامهٔ «وطن امروز» بهصراحت از موسوی نام برد! ماجرای آن #اسناد اما داستان مفصل دیگری است که مجال دیگری را برای بازگویی طلب میکند.
4️⃣ اسرافیلیان ماجرای #ترور را چنین شرح میدهد:
👈 آیت زمانیکه از در منزل خارج میشود در فاصله ٣٠ تا ۴٠ متری بنزی مشاهده میشود که راننده آن در حال پنچرگیری است، آیت سوار اتومبیل خودش میشود که از جانب افراد مخفی در آن بنز توسط مسلسل ترور میشود و نزدیک به ۶۵ گلوله به بدنش اصابت میکند و هنوز جای گلولهها روی در منزل او هست.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💧از آب هم مضایقه کردند کوفیان
💧خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
💧بودند دیو و دَد همهسیرابومیمکید
💧خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 این مداحی باعث بستهشدن صفحهٔ اینستاگرام میثم مطیعی شد!
✡ بر عمر اسرائیل، ما حکم پایانیم
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
🔴 دستگاه عزاداری اباعبدالله علیهالسلام، «مردم ساخته» است نه «مرد ساخته»!
🔺دستگاه عزاداری امام حسین علیه السلام، مردمی ترین مناسک جامعه اسلامی از زمان وقوع حادثه کربلا تا به امروز را داشته. همین مردمساخته بودن موجب شده هیچ قدرت ظالمی نتواند آن را محو یا حتی کمرنگ کند. هموارهی تاریخ، بالندگی این مناسک افزون شده و بسیاری حوادث بزرگ تاریخ اسلام و تشیع از دل همین عزاداریها کلید خورده.
🔹 وقتی از مردمی بودن این دستگاه حرف میزنیم، دیگر سخن از مرد ساخته بودن و مردسالاری حاکم بر آن سخنی گزاف و ناپخته است. در تاریخ تشیّع زن و مرد با حضوری «اردای»، «کنشگر» و «رو به تزاید» این دستگاه را حفظ کرده و تحویل نسل بعد دادهاند. به طوریکه این دستگاه هرسال توانسته وجهی نو از خود را به نمای جامعه اسلامی بیافزاید.
🔹این روزها کلامی در فضای مجازی پا گرفته و هرروز وسیعتر میشود که مدعیست این دستگاه مردساخته است و هویت زنانه در آن نادیده گرفته شده. مثل همیشه که یک بحث با ابعاد مشخص در این فضا بیش از اندازهی خودش متورم میشود و پا از گلیمش درازتر میکند و تحت تأثیر خاصیت همهگیر فضای مجازی یعنی «تلاش برای بیشتر دیده شدن» و «حرف تازه زدن به هر قیمتی» کارش به سخنان خلاف واقع و اظهارنظرهای شاذ و فضایی کشیده میشود، این بار هم شاهد عجیب و غریب شدن این بحث شدیم.
🔹کار از نقد مختصر و البته قابل تأملی به شیوه حاکم بر برگزاری مراسم بعضی هیئتهای عزاداری که در آن به کیفیت حضور خانمها به اندازه کافی توجه نمیشود شروع شد و حالا به این کشیده که چون مراسمات عزاداری مردساخته هستند، خانمها در آن محلی از اعراب ندارند و حال، عالمی از نو بباید ساخت وز نو هیأتهایی... و سخنانی از این دست.
🔹به عنوان کسی که از کودکی در مراسمات عزاداری بزرگ شده و حتی گاهی به برخی بیتوجهیها به خانمها هم منتقد بوده، چند نکته را باید عرض کنم. این نقدها چند نکته اساسی درباره مناسک عزاداری را در نظر نمی گیرند:
🔻 در دستگاه عزاداری اباعبدالله ما مناسک زنانهای داریم که نقطه آغازشان به سال ۶۱ هجری و خانه حضرت زینب سلام الله علیها بر میگردد و در طول تاریخ همواره بخش مهمی از مراسمات عزاداری را تحت عنوان روضه خانگی از آن خود داشته. امروز در محرم ۱۴۴۴ هجری ما در محلههای سراسر ایران و بلکه سراسر عالم تشیع هزاران و دههاهزار مراسم روضه خانگی داریم که صفر تا صدش توسط خانم ها برگزار میشود که سبک خاص خود حتی در سینهزنی و نوحهخوانی و پذیرایی از عزاداران را دارد. بعنوان مثال در شهر من اهواز، ما در محلات عرب نشین مراسمات خاص زنانه ای داریم که متفاوت از مراسمات مردانه با محوریت خانمی که به او «مُلّاهیه» یا «مُلّایه» گفته میشود برگزار میگردد و در تمام دو ماه محرم و صفر ادامه دارد. مثال دیگر، مراسمات تحت عنوان «سفره حضرت رقیه» با مناسک ویژهای است که اصلا مشابه مردانه ندارد و در تمام شهرهای ایران برگزار میشود. حتی در آن هدیه دادن به دختر بچهها به یاد نازدانه اباعبدالله مرسوم است که جذابیت ویژهای برای آنان ایجاد میکند.
🔻 خانمی که مسئول امور مبلغین در شهر ما بود میگفت در سال اول کرونا که بسیاری از هیئتها ناچار مراسم خود را تعطیل کردند، تعداد مراجعات ما برای مراسمات روضه خانگی زنانه به هیچ وجه کمتر از سال قبل نشد و خانمها حاضر نشدند روضه خانگی هایشان را تعطیل کنند؛ ولو با مدت زمان کمتر و جمعیت محدود در خانه هایشان روضه اباعبدالله را برگزار کردند. اغراق نیست اگر بگویم روضههای خانگی زنانه حداقل ده برابر روضه های خانگی مردانه یا خانوادگی است.
🔻 امروز تعداد حسینیهها، مساجد و هیئتهایی که مراسمات ویژه بانوان، ویژه دختران نوجوان یا حتی مراسم ویژه کودکان برگزار می کنند، بسیار زیاد شده و هر سال هم رو به افزایش است. مراسماتی که غالباً صفر تا صد آن از برنامه ریزی، جمع آوری امکانات و نذورات و اجرا با خانمهاست و هیچ مردساختگی! بر آنها حکومت نمیکند.
🔻 در سالهای اخیر شاهد تغییرات زیادی در هیئتها در توجه به خانمها بودهایم؛ قرار دادن مکانهایی برای کودکان تحت عنوان مهد کودک، پذیرایی خاص کودکان و هدیه دادن به آنها، اولویت دادن به خانمها در پذیرایی، اختصاص مکان وسیع... اگرچه هنوز هستند هیئاتی که قسمت طبقه بالا را با پلههای زیاد یا مکان گرمتر و کوچکتر بدون توجه به بیشتر بودن تعداد خانمها به آنها اختصاص میدهند و باید تغییر کنند، ولی ورود تند و تیز به نقد ساختار هیئتها بدون توجه به نکات بالا نه تنها نتیجهای ندارد، بلکه در برخی موارد میتواند باعث تضعیف جایگاه عزاداری در انگاره افراد به ویژه جوانترها تحت تاثیر فضای ایجاد شده این روزهای فضای مجازی شود.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
دکتر حمیدرضا اسماعیلی، نویسنده کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» در گفتگو با روزنامه ایران:
♻️ چرا بهائیت یک سازمان سیاسی است؟
روزنامه ایران نوشت:
🔹در روزهای اخیر برخی جریانهای رسانهای معاند سعی کردند به تصویرسازی نادرست از اتفاقات مرتبط با بهائیان بپردازند. تصویرسازیهایی که با هدف تحریف واقعیت صورت می گیرد و محور اصلی آنها غیرسیاسی نشان دادن تشکیلات بهائی است. برای اینکه بدانیم چرا بهائیت یک سازمان آن هم از نوع سیاسی است باید با ویژگیها و مختصات این تشکیلات آشنا شویم. در این باره واقعیتهایی هست که هر ناظر و مخاطب بیطرفی براحتی میتواند با دانستن آنها خودش قضاوت کند. به همین خاطر به سراغ دکتر حمیدرضا اسماعیلی رفتیم تا ابعاد این موضوع را بیشتر بررسی کنیم. وی نویسنده کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» است که بتازگی از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی منتشر شده است.
بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است:
🔹بهائیت نه یک «نهاد» که یک «سازمان» تمرکزگرا و سانترالیستی است که همه بهاییان و اعضا حتماً باید ذیل آن سازمان تعریف شوند و اساساً بهایی خارج از سازمان معنای واقعی ندارد و او را به رسمیت نمیشناسند. بیتالعدل تصریح دارد بهایی فردی است که آنها به رسمیت بشناسند. این موضوع در ادیان واقعی وجود ندارد. مسلمانان فراوانی وجود دارند که با هیچ یک از تشکیلات مذهبی در ارتباط نیستند ولی خود را بیش از دیگران داعیهدار میدانند.
🔹شورای رهبری سازمان بهائیت که در اسراییل قرار دارد، نه تنها در جزئیات سازمانی بلکه در امور شخصی و جزئی اعضا از قبیل امور آموزشی، اقامت، ازدواج و طلاق نیز مداخله دارد. این مداخلات گاهی با دستورات سازمانی و به صورت مصوبات کلی صورت میگیرد و گاهی موردی و شخصی است. در اسنادی دیدهام که بیتالعدل حتی آمرانه دستور داده است که لازم است بهاییان فلان شهر حتی در مجلس ختمی که برقرار بوده شرکت کنند.
🔹بر اساس سلسله مراتب سازمانی، همچنین محفل مرکزی نیز به نمایندگی از بیتالعدل، در همه جزئیات سازمانی و شخصی بهاییان صاحب امر و نظر محسوب میشود. در واقع اینکه تعداد محافل یک شهر چه تعداد باشد و شیوه سازماندهی محافل در آنجا چگونه باشد اولاً با بیتالعدل و ثانیاً با محفل مرکزی است که در برنامههای کوتاه مدت و میان مدت موسوم به «نقشه» به بهاییان ابلاغ میشود.
🔹توجه به ابعاد تشکیلاتی و سیاسی بهائیت در گذشته و حتی در میان کارگزاران حکومت پهلوی و حتی مدیران و رؤسای ساواک نیز مشاهده میشود. آنها نیز نه تنها در گزارشهای خود به بهائیت از آن به عنوان یک «حزب سیاسی» یاد کردهاند، بلکه در فعالیتهایی که به منظور رصد بهائیت انجام دادهاند بر ابعاد تشکیلاتی و سیاسی آن متمرکز بودهاند. در کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» تعداد قابل توجهی از این اسناد را آوردهام.
متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید:
psri.ir/?id=a9ufv1bl
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
♻️ حیوان جلّال
🔰 رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، به نکته ظریفی در زمینه فساد مالی برخی از مدیران و خواص اشاره کردند و آنها را به حیوان جلّال تشبیه کردند و فرمودند:
"امروز یکی از کارهای مهم اغوای خواص جامعه است. کسانی که عنوانی دارند و امکانی دارند و احیانا سوادی دارند. اغوای اینها. چون وقتی خواص اغوا شدند اگر به این خواص اغوا شده، فرصت داده بشود، راحت توده مردم را اغوا خواهند کرد.
یکی از سنگینترین جنگهای تاریخ کشور ما امروز در همین زمینه در جریان است. دارند دائم با مزدور پروری، با حرام خوارسازی، افرادی را حرامخوار میکنند با لطایف الحیل، وقتی حرامخوار شد مثل "حیوان جلّال" دیگه خیلی مشکل میشود او را از حرامخواری دور کرد." (۱۹ اسفند ۱۴۰۰)
فیلم بيانات را اینجا ببینید:
http://eitaa.com/rasaee/5719
اما حیوان جلّال چیست؟
علامه حلی در تحریر الاحکام الشرعیه مینویسد: حیوان حلالگوشتی که به خوردن مدفوع انسان (عَذَره) عادت کرده است، نجاستخوار و یا جَلّاله نامیده میشود.
بنابر نظر فقها حیوان نجاستخوار، گوشت، شیر، تخم آن نجس و غیر قابل مصرف است. حتی علاوه بر مواد دفعی آن، عرقش هم نجس است و اگر دست تر به آن بخورد، باید تطهیر شود.
نکات ظریفی در سخنان رهبر انقلاب وجود دارد، افرادی که مانند حیوان نجاست خوار عادت به خوردن بیت المال میکنند، در جامعه حکم حیوان جلّال را دارند یعنی از نظر اجتماعی موارد ذیل بر آنها صدق میکند:
۱. نجس اجتماعی هستند و نباید به آنها نزدیک شد. نباید پول آنها در سرمایهگذاری مشترک هزینه شود. زیرا سرمایه طرف مقابل را هم نجس میکند.
۲. چنین افرادی به این کار عادت کردهاند و به این سادگی نمیشود سرشان را از آخور مال حرام بیرون کشید.
۳. خروجی کار آنها نجس است. چون نباید انتظار داشت آدم نجس و پلید، فعل پاک و پسندیده از او صادر شود، پس نباید آنها را در مصادر امور کشور گذاشت؛ زیرا جامعه را به لجن میکشانند و به قول رهبر انقلاب اغوا میکنند.
۴. باید آنها را در هر پست و مقامی که هستند از کار برکنار و افسار کرد و ضمن اینکه بیتالمال از حلقوم آنها بیرون کشیده میشود، به زور هم شده آنها را از حرامخواری مانع شد تا دست از عمل زشت خود بردارند و پاک شوند. (مانند شتر نجاستخوار که ۴۰ روز باید آن را مهار کرد و استبراء کرد تا پاک شود. یا گاو ۲۰ روز، گوسفند ۱۰ روز، مرغ ۳ روز و...)
۵. به جامعه معرفی شوند تا مردم آنها را بشناسند و به آنها نزدیک نشوند.
اما آیا در کشور ما اینگونه است؟
متاسفانه جلّالها مانند موریانه همه جا نفوذ کردهاند و مشغول بلعیدن مال مردم هستند. برخی از آنها به کم هم راضی نیستند و به کمتر از هزار میلیارد قانع نمیشوند. باید برخورد با جلّالها را مطالبه کرد.
متن ارسالی کاربران
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
سخنرانی_ش هفتم محرم 14021.mp3
28.08M
🎤 سخنرانی حمید رسایی
🌑 شب هفتم محرم ۱۴۰۱
📗 ما و سنتهای الهی (۲)
📚 در این جلسه شرایط و ویژگیهای سنتهای الهی از جمله عمومی بودن، همیشگی بودن، غیر قابل تبدیل و تحول و اجتماعی بودن آن پرداخته شده است. .
🕌 هیئت فرهنگی و تربیتی بیت الشهدای گناباد
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارشی از فعالیتهای زیرپوستی بهاییت
این گفتگو را هم بخوانید:
eitaa.com/rasaee/5717
5fb544492478788f245835d1_8843107361386923997.mp3
14.74M
زمینه (گفته بودم بهش، توی خیمه نمیشینم)
🎥 مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
🗓 سهشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
🎙 مداح: #حاج_محمود_کریمی
📍 #هیأت_رایةالعباس (علیهالسّلام)
🏷 #حضرت_عبدلله_بن_الحسن
www.fotros.ir