🚨 سفر پزشکیان به باکو لغو شد!
🔻 بر اساس خبرهایی که به دست ما رسیده، به نظر میرسد که رئیسجمهور در یک اقدام عاقلانه تصمیم گرفته در نشست کاپ ۲۰۲۴ که قرار است هفته بعد در جمهوری آذربایجان برگزار شود، شرکت نکند.
▪️ به نظر میرسد که فشار و امیدواری لابیهای داخلی به اعمال فشار مجدد ظریف باعث شده که این خبر مهم رسانهای نشود تا مبادا به تریش قبای علیاف بربخورد و این حضرات در #تجارت_خاویار دچار مشکلاتی شده و از اینرو، اطلاعرسانی این خبر را تنشزایی اعلام کرده و حتی آنرا مضر به منافع ملی (بخوانید شخصی) قلمداد کنند.
#️⃣ #نه_به_اجلاس_صهیونیستی
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۰۴
↩️ شامل آیات ۶۴ تا آخر سوره مبارکه #عنکبوت و آیات ۱ تا ۵ سوره مبارکه #روم
🔻 پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اَهلُ القُرآنِ اَهلُ اللهِ وَخاصَّتُهُ»؛
اهل قرآن اهل خدا و خاصان بارگاه اویند.
📚 (مجمع البیان ۱/۱۵)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_عنکبوت #سوره_روم
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۱۳۵]
⬇️ بهبود علی (۱۲۹۰ – ۱۳۶۲ ق)
⚫آخوند ملا بهبود علی فرزند اسماعیل و سیده نبات و مشهور به چاهار آخوند در سال ۱۲۹۰ ق (۱۸۷۳م) در شهرستان ایمیشلی متولد شد. دروس مکتبخانهای را از مکتبداران زادگاهش آموخت. سپس به همراه پسرخاله خود آخوند ملا مصیب مقدمات و بخشی از کتب فقه و اصول را از محضر حاج شیخ محمود معروف به حاج به حوزه علمیه اردبیل رهسپار گردید. بنا به نقل فرزندش آخوند فراگرفت. بعد از آن با وی در این سفر و در دوران تحصیل به همراه میرزاعلی اکبر صابر، شاعر معروف قفقاز بوده است. ملا بهبود علی پس از چند سال اقامت در اردبیل به نجف اشرف رهسپار شد و به همراه آخوند ملا مصطفی فرزند حاج آخوند به کسب فیض از محضر استادان حوزه علمیه نجف اشرف پرداخت از مدت اقامت و استادان و سطح علمی ایشان اطلاعی به دست نیامد وی پس از انجام تحصیلات به زادگاه خود بازگشت و به وعظ، ارشاد و دیگر فعالیتهای دینی همت گمارد در ایام خفقان و کشتار و تبعید استالینی همانند دیگر عالمان دینی منطقه تحت پیگرد و آزار و اذیت دژخیمان کمونیسم قرار گرفت؛ اما به واسطه فردی به نام ویتسل از زندانیشدن نجات یافت.
وی بهرغم محدودیتهای شدید مخفیانه به تدریس علوم اسلامی نیز پرداخته و شاگردانی نیز داشته است که از جمله شاگردانش مشهدی ابیل (ابوالفضل) را میتوان نام برد. ایشان طبع شعر داشته و با تخلص پیر مغان اشعار و مراثی در رثای اهلبیت عصمت و طهارت به فارسی و ترکی سروده است. ایشان فرزندانی به نامهای اسماعیل، توکل، ماشاءالله و حوا بیگم داشته است وفات آن روحانی جلیلالقدر در ۱۸ جمادیالاولی ۱۳۶۲ ق (۲۳ می ۱۹۴۲م) اتفاق افتاده است.[۱]
📚 پ.ن.
۱. مصاحبه با بانو حوّا بیگم حُرا بیگم دختر معظمله.
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۳۹ و ۱۴۰.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 کمپین جهانی تحریم حضور رژیمصهیونیستی در کاپ ۲۹ باکو
🔻 اسرائیل پس از جنایاتش در غزه و لبنان با انزوای بینالمللی مواجه شده و کشورها مانع حضور این رژیم در اجلاسهای جهانی شدهاند. اکنون، اجلاس محیط زیستی کاپ ۲۹ بهطور مشکوکی در باکو برگزار میشود و مقامات اسرائیل آن را فرصتی برای ترمیم چهره خود میدانند. کارزاری جهانی برای جلوگیری از حضور رئیس رژیمصهیونیستی در این اجلاس آغاز شده و از ایرانیان دعوت میشود تا با امضای این کارزار به مقاومت در برابر صهیونیسم بپردازند.
هر امضای شما تیری است به قلب صهیونیسم.
#️⃣ #نه_به_اجلاس_صهیونیستی
✍️ لطفاً با ورود به سایت زیر، روی علامت قرمز رنگ کلیک نموده و با ثبت امضای خود از این کارزار حمایت نمائید.
👇
🔗 https://www.change.org/NototheZionistSummitofBaku
37.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 مرا ببخش ای کودک فلسطینی! - Məni əfv eylə, Fələstinli uşaq + با زیرنویس فارسی
💔 شعری برای یک کودک فلسطینی 😭
✍️ شعر از: پرویز عارف
🎙 صدا: سرخان کریملی
با ارسال به دوستان خود در ثواب این امر خیر سهیم باشیم
💳 پرداخت از طریق پیامرسان بله
#️⃣ #ایران_همدل
#لبیک_یا_خامنه_ای
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 آیا پزشکیان به باکو میرود؟
↩️ روحانی ۴بار رفته بود!
✍️ استاد #جلال_محمدی، کارشناس پیشکسوت قفقاز
🔻 باکو، میزبان بیستونهمین کنفرانس تغییرات آبوهوایی سازمانملل، کاپ ۲۹ (COP29) خواهدبود. به گفتۀ سلطاناف، مدیر کنفرانس و معاون وزارت انرژی باکو، برای همۀ کشورها از جمله رژیمصهیونیستی دعوتنامه ارسال شده و ۸۰هزار مهمان داخلی و خارجی در کنفرانس حضور خواهند داشت!
با توجه به روابط راهبردی باکو و رژیمصهیونیستی، آنها با هیئتی دهها نفری در کنفرانس خواهند بود.
احتمال سفر رئیسجمهور ما نیز به باکو مطرح است.
همۀ ما محبت قلبی به ج.آذربایجان داریم، قبلاً بخشی از ایران بود، از ۱۹۹۱ مستقل شناخته میشود. گذشته از کاپ ۲۹، روابط با همسایهها از اولویتهای سیاست خارجی ج.ا.ایران است. اما این بهمعنای نادیده گرفتن سیاستها و اقدامات همسایه در حق خودمان نیست.
مرحوم هاشمی رفسنجانی در روزنوشتههایش آورده است: «۴ آبان ۱۳۷۲: بهسوی باکو پرواز کردیم...در فرودگاه استقبال گرمی داشتند... جمع زیادی از مردم ج.آذربایجان و ایران هم در فرودگاه شعار میدادند. بیرون فرودگاه، جمعیت فراوانی با پلاکارد و عکس اجتماع کرده بودند و شعار اللهاکبر میدادند...از فرودگاه تا محل اقامت، در اغلب مسیر، دو طرف خیابانها جمعیت زیادی صف کشیده و ابراز احساسات میکردند. در یکی از میدانهای شهر هم که اجتماع عظیم بود...
چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۷۲
...با آقای علیاف به شعبۀ بانک ملی ایران در باکو رفتیم... حسابی به نام آقای علیاف افتتاح شد...در مسیر حرکتمان در خیابان، معمولا اجتماعات انبوهی از مردم جمع میشوند و ابراز احساسات میکنند و باعث تعجب من و همراهان و خود آذریهاست و بیسابقه است...
از آنجا [پالایشگاه] برای افتتاح کار اجرایی... مجتمع فرهنگی و آموزشی ایرانیان رفتیم. این مجتمع... در ۳۰ هزار متر زمین احداث میشود...آقای علیاف و من صحبت کردیم و کلنگزنی توسط هر دوی ما انجام شد...
۷ آبان ۱۳۷۲
تقریبا همهجا در حركتها و بازدیدها، رئیسجمهور [حیدر علیاف] همراه من بود و فرصت زیادى داشتیم كه در مسیرها، در اتومبیل صحبت كنیم...
گاهى تعبیر مىكرد که اینجا از آن ایران بوده و حالا هم بیایید دفاع كنید و اداره كنید. در نخجوان هم كه بود، شبیه این حرفها را مىزد...
گاهى مىگفت ایران و آذربایجان، باهم مىتوانیم روسیه را تا روى سنگ مرز اصلیاش عقب برانیم...
نمىتوانیم اطمینان كنیم... در بحث دریای خزر با روسها هماهنگ هستند»
آینده نشان داد که «نمیتوانیم اطمینان کنیمِ» مرحومهاشمی درست بوده است؛ آن مجتمع فرهنگی که هاشمی و علیاف افتتاح کردند، به حکم علیاف دوم بسته شده و نمایندگی بانک ملی تحت تحریم است. نمایندۀ رهبری از باکو اخراج شده و مرزهای زمینی با ایران را هم باکو بسته است! پهپاد رژیمصهیونیستی که از نخجوان (حیاط خلوت حزب حاکم) برخاسته بود، در نطنز ساقط شد. در جنایات تروریستی در ایران از ترور دانشمندان هستهای تا انفجار در گلزار شهدای کرمان و شاهچراغ، همواره نام باکو در میان است. به بهانۀ حادثۀ خونین خانوادگی، باکو سفارت خود را در تهران بست و علیاف و وزیر دفاعش آن را تروریستی نامیدند و ایران را متهم کردند! تبلیغات تجزیهطلبانه ضدایران نیز همواره در باکو برقرار است..
علیاف برای احترام به رئیسجمهور ملت ایران که اندکی پس از دیدار با او دچار حادثه شده بود نیامد! به تحلیف پزشکیان هم نیامد و حالا... شایعۀ احتمال سفر پزشکیان به باکو مطرح است!
در ۱۳۸۳ آقای خاتمی به باکو رفت. مهمترین هدف وی که قبل از سفر مطرح کرد، برقراری هرچه سریعتر رژیم حقوقی برای دریای خزر بود، که در ۱۴۰۳ هم تحقق نیافته است! درحالیکه پیش از سفر خاتمی، مقامات باکو از جمله وزیرخارجه وقت، قول توافق دربارۀ رژیم حقوقی خزر را داده بودند و با همین قول نیز کنسولگری خود را در تبریز گشودند! آقای پزشکیان میتواند از آقای مهدی صفری در این باره سؤال کند! و یا از آقای خاتمی بپرسند که در فرودگاه باکو پیش از سفر به گنجه، در پاسخ به سؤال آقای خرازی که چه تعداد از اهالی کشور شما در خارجاند، وزیر خارجۀ باکو با چه سخن گستاخانهای هیئت ایرانی را بدرقه کرد؟
آقای روحانی ۴بار به باکو سفر کرد! که واپسین آن در ۱۳۹۸ بود. آیا هدفهای سفر محقق شد؟ روابط توسعه یافت یا برعکس؟؟ توافقات تهران- باکو در ۲۰ سال گذشته تا چه حد اجرایی شده؟ ۵درصد؟!
سفر در سطح رئیسجمهور بایستی؛
۱- بر «عزت، حکمت، مصلحت» استوار باشد.
۲- دستاورد معقول سیاسی و اقتصادی و...داشته باشد! وگرنه، موجب تنزل جایگاه کشور و دولت، و اصرار طرف بر سیاستهای نادرست است.
برخی میگویند؛ باکو بچۀ خود ماست، اما بچۀ شروریست! سیاست نوازش دایمی بچه شرور چه نتایجی داشته؟ معکوس؟
باکو از حملۀ رژیم بدنام جهان به ایران اظهار تأسف هم نکرد، چه رسد به محکوم کردن آن!
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
5.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۰۵
↩️ شامل آیات ۶ تا ۱۵ سوره مبارکه #روم
🔻 پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اَشرافُ اُمَّتی حَمَلةُ القُرآنِ»؛
شریفان امت من حاملان قرآنند.
📚 (خصال صدوق ۱/۷)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_روم
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۱۳۶ و ۱۳۷]
⬇️ بیان تفلیسی (قرن ۲ ق)
بیان تفلیسی فرزند حمران، عالمی امامی مذهب و نیای خاندانی از محدثان برخاسته از آن شهر است.[۱] او در ردیف اصحاب امام صادق علیهالسلام[۲] و یا با عنوان بیان بننافع تفلیسی در شمار اصحاب امام موسی کاظم[۳] ذکر شده است. به مناسبت ارتباط او با مدائن از او به مدائنی تعبیر شده است. [۴]
⬇️ بیان تفلیسی (قرن ۲ ق) پاشا ایروانی (..... - زنده به ۱۲۷۱ ق)
پاشا ایروانی از دانشمندان قرن سیزدهم هجری بوده و کتاب علوم غریبه از آثار ایشان است. این کتاب با همکاری علیبنمحمد ابواب نوشته شده و در سال ۱۲۷۱ق (۱۸۵۴م)، به خط نستعلیق توسط پاشا ایروانی استنساخ گردیده است.[۵]
📚پ.ن.
۱. خطیب بغدادی، ج ۲، ص ۹۶.
۲. رجال الطوسي، ص ۱۷۳.
۳. قاموس الرجال، ج ۲، ص ۴۱۳.
۴. رجال الطوسی، ۱۷۳؛ تنقیح المقال، ج ۱۳، ص ۱۳۳، اعیان الشیعة، ج ۳، ص ۶۲۶؛ معجم الرجال، ج۴، ص۲۸۰.
۵. فهرستواره دستنوشتهای ایران (دنا) ، ج ۷، ص ۶۱۴.
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۴۰ و ۱۴۱.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 سید عبدالملک الحوثی: نه ترامپ و نه بایدن و نه هیچ جنایتکاری در این جهان نمیتوانند ما را از موضع محکم، اصولی و مذهبی خود در حمایت از مردم فلسطین منصرف سازد.
#سيد_قول_و_عمل
🎨 طراح: #کمال_شرف یمنی
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
23.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 سامریها در راهند
🎙 حجتالاسلام مصطفی امینیخواه
🔺 اسراییلیها از جنس خودشان در میان ما استفاده میکنند.
🔺 در آستانه تشکیل حکومت جهانی، گوسالهپرستان مسلط شدند!
🔺 غربالهای شدید قبل از نصرت الهی
✍️ دوستان، قبلاً اگر خاطرتان باشد درباره روایات و بحث یمن یک اشاره کوچکی داشتم، به نظرم نباید از نص صریح قرآن و مسائل روایی غافل شد...
حتی اگر قویترین هم باشیم؛ باز هم یک اصولی را داریم که مبنای حرکتی و فکری ما باید طبق آن اصول و مبانی باشد.
در هر صورت و در هر حال خدا با کسی شوخی ندارد، حتی اگر پیغمبرش باشی... فتأملوا
#️⃣ #وعده_صادق
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 بهمناسبت تولد دوباره ترامپ از رحم فرهنگ سیاسی آمریکا و تغذیه او از جفت خود ایلان ماسک
🙈 نگاه کلی به فرهنگ سیاسی در ادبیات آمریکا🙈
✏️ نویسنده: #دکتر_هادی_عابد ۱۳۸۷
⬇️ سالها پیش بعد از مطالعات جدی در موضوع مذکور، مقالهای با همین عنوان نوشته بودم که با تلخیص و تغییر نام... در فصلنامه ادبیات داستانی منتشر و قابل توجه و تقدیر قرار گرفت!!
🟢 به نظرم شایسته آمد بهمناسبت باز آمد ترامپ به تاتر قدرت در ادبیات سیاسی آمریکا، چکیدهای از آن مقاله طولانی را برای مطالعه دوستان باز تنظیم و هدیه بنماییم!
🟢 در زمستان سال ۱۷۸۹، تقریباً همزمان با انتخاب جورج واشنگتن بهعنوان اولین رئیسجمهور آمریکا، یک ناشر مستقر در بوستون به نام آیزایا توماس بیسروصدا نهادی را تحت پوشش داستاننویسی برای استقلال از فرهنگ انگلیسی در آمریکا تأسیس کرد. البته این فرد هرگز دلیل اصلی تأسیس این نهاد را بهصورت روشن مطرح نکرده است. برخی گمانهزنیها و تأثیر این نهاد در تصمیمات سیاسی و وجود وکلا، فرمانداران ایالتی و برخی افراد مؤثر بهعنوان اعضای اصلی نهاد آن هم بهصورت محرمانه دلیل ماندگاری و رازآلودگی این نهاد شده است.
توماس هدف و ضرورت تأسیس نهاد مذکور را در قالب یک قصه کوتاه شفاهی در انجمنهای ادبی، اجتماعات خانوادگی صاحبان قدرت، ثروت و... نقالی میکرد. هرگز اجازه نشر هم به کسی نداد.
🟣 بعد از ۲۴۵ سال هنوز برخی دنبال کشف شخصیت این نویسنده متوسط و راز شفاهی طرح کردن داستان و عدم نشر آن قصه هستند! چرا که برخی از حقوقدانها، سیاستمداران، هنرمندان و روشنفکران، آن داستان کوتاه را بهعنوان پایههای اصلی قانون انتخابات ایالتی در آمریکا میدانند!!
🟢 به باور ما نه آن قصه و نه شخصیت نویسنده شگفتانگیز و آغشته به راز است!! او فقط یک اصل هنری را بهصورت ناقص رعایت کرده است. (احترام به بُرد و قدرت تکثیر تصورات ذهنی و ادراکات انسان از یافتههای خود.
این یافتهها میتواند متکی ناشی از یک نگاه عادی به پیرامون، محیط، یا اندیشه، تخیل، توهم و... باشد.
تکثیر ذهنی از دریافتها برای هر هنرمند متدین بهویژه در جوامع شیعه نهتنها پیچیده نیست. بلکه برای آن احکام فقهی هم تدوین شده و یک موضوع ساماندهی شده است.
⚫️ برای درک بهتر مناسب است نگاهی به برخی احکام در حوزه هنرهای اسلامی داشته باشیم!. فقهای شیعه از دیرباز در موضوع نقاشی چهره، مجسمهسازی و تصویرگری موجودات زنده، بهویژه چهرهنگاری بزرگان دین احکام ویژهای دارند. ارائه تصویر از صورت و قامت کامل آنها را حرام میدانستند و میدانند. شاید این حرمت برای هنرمندان و نویسندگان کمبهره از دانش هنر و ارزشهای انسانی در شرق و غرب قابل درک نباشد ولی هنرمند متعهد و بهرهمند از کمالات انسانی در مقابل این احکام الهی بسیار متواضع و شاکر هستند.
شاید دلیل فقهی آن را ندانند و منابع و قواعد فقهی را نشناسند. اما هنرمند منصف، بهویژه نویسندگان حوزه ادبیات داستانی، فیلمسازان و شعرا که با عناصری چون توهم، تخیل، اغراق و... سرکار دارند. علت حرمت برایشان قابل درک است. و با نگاه هنری خود میتوانند دلایل متعدد و ارزشمندی برای حرمت مطرح شده از سوی فقیه بیان کنند.
🔵 هنرمندان اندیشمند و متعالی، ارزش اندیشیدن، ارزش تخیل فردی، ارزش زاویه دید، ارزشمندی بیان بدیع، قدرت واژهها، و تأثیر آنها را در رشد جوامع انسانی به روشنی درک میکنند.
🔴 میدانند بهرمندی و برداشت افراد جوامع با آثار هنری با همدیگر متفاوت و گاه مختلف است. هرگز به خود اجازه نمیدهند آثار خود را طوری خلق کنند که دیگران همان نتیجه را برداشت کنند که خود او در نظر داشته است.
میدانند ماندگاری اثر فقط به رازآلود بودن نیست.
میدانند پشتوانه ماندگاری آثار، بستگی به گستره اندیشه، بهرهمند کردن مخاطب، استفاده درست از تخیل و چینش روان واژهها در یک متن یا بیان صادقانه است. به انسان و ارزشهای انسانی احترام ویژه قائل هستند. با قدرت تخیل نمیخواهند تخیل، تعقل، تصور و حتی توهم دیگران را با تخیلات خود به بند بِکشند.. بلکه سعی می کنند اندیشه، فرهنگ و ادب جامعه را تحریک کنند تا به سمت کمال حرکت کند.
درست در همین نقطه هوش و ذوق هنرمندان متدین و تفقه فقهای پارسا در هم ممذوج میشوند و همدیگر را به آغوش میکشند.
🟢 تصویرسازی ذهنی یا چهرهانگاری از موجودات زنده یا ساخت مجسمه کامل آنها نهتنها کمکی به درک واقعی از حیات زنده نمیکند. بلکه میتواند قدرت درک از تصورات ذهنی مخاطب را خاموش کند.
🔽🔽 ادامه .... 1/2