فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 نکات مهم فقیه مجاهد استاد احمد عابدی: در زمان جنگ تعریف از دشمن و به رخ کشیدن ضعف مسلمین #حرام است!
🔺 لااقل کمی از صهیونیستها یاد بگیرید😔
🔹 در امارات چطور رسانه را کنترل میکنند!
🔹 ای کاش ما یک چیزهایی را یاد میگرفتیم!
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 نظر امام جمعه بغداد درباره نماز جمعه نصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی
🔻 آیتالله سید یاسین الموسوی #امام_جمعه_بغداد از علمای مبارز و مطرح عراق با اشاره به نماز جمعه نصر فرمود:
امام خامنهای در خطبه نماز جمعه به تبیین نقش اساسی جمهوری اسلامی پرداختند، و ایران را حامی اصلی همه کشورهای محور مقاومت اعلام کردند و گفتند: عملیات اخیر نیروهای مسلح ایران اولین ضربه بود و در صورت لزوم در آینده عملیات بسیار محکمتری اجرا خواهد شد.
#جمعه_نصر
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 پرچمهای فرهنگیِ برافراشتۀ دشمن - ۲
↩️ فضای مجازیِ غربی
✍ #مهدی_جمشیدی
🔹 [یکم]. پرچم فرهنگیِ دیگرِ دشمن که در داخل برافراشته شده، «فضای مجازیِ غربی» است که تا مغز استخوانِ ما نفوذ کرده و همۀ مناسبات فردی و اجتماعی ما را در اختیار و سیطرۀ خویش گرفته است. در کارگزاران نظام، همواره ادّعا کردهاند که باید این فضا، قانونمند باشد، اما در عمل، همچنان شاهد ولنگاری و هرجومرجِ ارتباطی هستیم. کارگزاران نظام بهجای اینکه در پی مدیریّت و مهار این فضای مؤثّر باشند، در رهاسازی آن و اصرار بر رفع نیمچهفیلترینگی که اکنون وجود دارد، گوی سبقت را از یکدیگر ربودهاند. صدای تحرّک و اقدامی از شورای عالی فضای مجازی نیز شنیده نمیشود و این شورا در وادادگی و خمودگی به سر میبرد و شبکههای اجتماعیِ غربی نیز در سایۀ این انفعال و سردی و بیاهتمامی، در حال بلعیدن هویّت فرهنگیِ جامعۀ ایران هستند. تلختر اینکه از جمله مضمونهای تبلیغیِ رئیسجمهور کنونی، رفع فیلترینگ بود و اینک دولتش در پی اجرای چنین کاری است. البته در این باره، تفاوتی میان اصولگرا و اصلاحطلب نیست؛ هر دو، چون تمنّای تداوم قدرت دارند، ذائقۀ اجتماعیِ ساختهشده را مبنا قرار میدهند و نه مصالح عالیِ معنوی و هویّتی را. در محاسبات و معادلات این دو جریان سیاسی، حقایق هویّتی و فرهنگی رنگ باختهاند و منفعت و قدرت، حرف اوّل را میزند.
🔹 [دوّم]. در تمام «فتنهها» و «آشوبها» و «اغتشاشها»ی دهۀ اخیر، همواره جمهوری اسلامی از سوی شبکههای اجتماعیِ غربی، ضربهها و لطمههای اساسی خورده و بدنۀ اجتماعیاش، تضعیف شده است، اما کارگزاران آن، همچنان سودای گشایش و رهاسازی دارند؛ با این استدلال که اینک دیگر در موقعیّت چالش و بحران سیاسی نیستیم. روشن است که چندی بعد از رهاسازی، دوباره و چندباره، از همان سوراخ گزیده خواهیم شد و آتش تنش و بحران، از همان «سرزمینِ رهاشده»، برخواهد خواست، اما متأسّفانه سطح فهم و تحلیلِ برخی از کارگزاران نظام، آنچنان نازل و سیاستزده و روزمرّه است که گمان میکنند به صرف آرامشدن موقعیّت، باید شبکههای اجتماعیِ غربی را رها کرد. این موقعیّت، موقتی است و چندی بعد، باز هم آتش کجروایتها به جان جامعۀ ایران خواهد افتاد و بحران سیاسی خواهد آفرید. جمهوری اسلامی در این «چرخۀ باطل»، گرفتار شده و تنها راهی که از سوی کارگزارانش اعلام میشود، رفع فیلترینگ است. فارغ از جنبۀ اغتشاشی و شورشی، بخش اصلیِ کار دشمن عبارت است از استحالۀ فرهنگی و مسخ هویّتی. این امر، اغلب پنهان هست، هرچند خود را در ماجرای کشف حجاب و برهنگی، نمایان کرد و نشان داد در طول دهۀ نود، شبکههای اجتماعیِ غربی با ذهنیّت جامعۀ ایران چه کردند و چه تغییراتی را پدید آوردند. بخش عمدۀ تغییر، «اغتشاش هویّتی» است و روزانه جریان دارد؛ درحالیکه کارگزاران نظام، تنها نگران «اغتشاش خیابانی» هستند و به محض برطرفشدن آن، از گشایش فضای مجازیِ غربی دفاع میکنند.
🔹 [سوّم]. بعید نیست که اگر اینبار، آتشزیرخاکستر سربرآورد و بخشهایی از جامعه، تحریک و تهییج شدند، دیگر روحالله و آرمانی در میان نباشند که بر سرِ جان خویش در خیابان، قمار عاشقانه کنند. نوعی سرخوردگی و دلسردی در انقلابیهای اصیل و غیررسمی پدید آمده که بهآسانی، علاج نخواهد شد؛ هرچند نشانهای بر اینکه کارگزاران نظام، متنبّه شده و در پی علاج هستند نیز دیده نمیشود. جبهه و جریان اصیلِ انقلاب، با کارگزاران نظام، اتمام حجّت کرده و تهدیدهای مهلکِ فضای مجازیِ غربی را بازگفته است. مسئولیّت و هزینۀ آنچه که در آینده رخ خواهد داد، بر عهدۀ مدیران حاکمیّت است و اینان باید در صورت هرگونه تنش و تلاطم، خودشان در برابر موجِ اجتماعیِ فریبخورده و برانگیختهشده، بایستند. کارگزاران نظام نباید به گونهای رفتار کنند که نیروهای مؤمن و انقلابی، حس بیگانگی و تضاد با آنها بیابند و بپندارند که دیگر، نمایندهای در حاکمیّت ندارند. در تعلیق نهادن آرمانهای فرهنگیِ انقلاب و ملاحظۀ جریان اجتماعیِ تجدّد را کردن و در برابر سیر فساد و پردهدری و هتاکی اجتماعی، طریق خاموشی و انفعال و وعدهپراکنی را در پی گرفتن، راه به جایی نخواهد برد و شکاف و گسست را بیشتر خواهد کرد. از یک سو، جریان انقلابی به درون جهانِ آرمانی خویش فرو خواهد رفت و از جامعه و حاکمیّت، فاصله خواهد گرفت، و از سوی دیگر، جریان متجدّد به دلیل اهمالها و سستیهای حاکمیّتی، جسارت بیشتری برای بیان خویشتنِ فرهنگیاش خواهد یافت؛ چنانکه امروز در خیابانهای اصلیِ پایتخت جمهوری اسلامی، صحنههایی از ولنگاری و اباحهگری و کشف حجاب و برهنگی را مشاهده میکنیم که در خواب و خیال نیز تصوّر نمیکردیم به چنین درّهای پرتاب بشویم. کارگزاران نظام، فرهنگ اسلامی و انقلابی را به شبکههای اجتماعیِ غربی باختند.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 بلاگر آذربایجانی با انتشار این ویدئو نوشت:
«عشق ترکیهایها در جمهوری آذربایجان با هیچ یک از علایق دنیوی قابل وصف نیست...»
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 دیروز فيلمی از یک کارشناس ترکیهای منتشر کردیم که مدعی کشته شدن ۳۴۱ نظامی صهیونیستی در جریان عملیات #وعده_صادق ۲ بود؛
شاید خیلیها این مسئله را بهعنوان ادعا تصور میکردند و صدالبته که خود رژیم تروریست اسرائیل نیز منکر تلفات و خسارات بود، اما کلیپی که یک بلاگر صهیونیست در سوگ کشتهشدگان (به درک واصل شدگان) خودشان منتشر کرده، مؤید ادعای کارشناس ترک است... ✌️🇮🇷
🔺 با این اوصاف میتوانیم واکنش برخیها را درک کنیم که چرا درباره عملیات وعده صادق حال مصاحبه با خبرنگاران را نداشتند...
#راه_نصرالله
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 آناستاسیا فاطیما یژوا، شرقشناس روسی که به تازگی وارد شهر قم شده، در کانال شخصی خود مینویسد:
➖ من نمیدانم که رسانههای اسرائیلی چگونه میتوانند، اکنون به مخاطبان صهیونیست خود بگویند که ایرانیها [از ترس حمله اسرائیل] همه در پناهگاهها پنهان شدهاند؟ 😁
🔹 این شرقشناس در سایر پستها با انتشار تصاویری از خیابانهای قم، با کنایه زدن به رسانههای رژیم تروریست صهیونیستی نوشت:
➖ همه در پناهگاه پنهان شدهاند!
🔺 او توضیح میدهد که خیابانهای ایران خیلی شلوغ هستند، برخلاف ادعای صهیونیستها و برعکس یهودیان ترسو که همگی در پناهگاهها هستند...
#وعده_صادق
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 اسرائیل سراغ همه میره!
🔺 رضا ابوالحسنی، مستندساز و پژوهشگر: اسرائیل پروژهایست که در منطقه گذاشته شده و این پروژه سراغ همه میره، دیر یا زود ...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۷۶
↩️ شامل آیات ۲۰۷ تا آخر سوره مبارکه #شعراء
🔻 امام علی (علیهالسلام) میفرمایند:
«ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی»؛
هیچ کس با این قرآن همنشین نشد، مگر آنکه چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود، فزونی در هدایت و کاستی از کوردلی.
📚 (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_شعراء
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 #فرزانگان_قفقاز - [۹۸ و ۹۹]
🔻 اصلان لِریکی (..... - ..... ق)
آخوند امیر اصلان لِریکی از عالمان مذهبی در شهرستان لريك بوده و مدتها به خدمات دینی و تبلیغی اشتغال داشته است.
🔻 اصلان مشتاقایی بادکوبهای (۱۲۴۵ تا ۱۲۵۰ - ..... ق)
حجتالاسلام و المسلمین آخوند آقا میراصلان مشتاقایی بادکوبهای فرزند آیتالله سید يوسف مشتاقایی، در بین سالهای ۱۲۴۵ - ۱۲۵۰ ق (۱۸۳۰ - ۱۸۳۵م) در قصبه مشتاقا از توابع باکو دیده به جهان گشود. دروس مکتبخانهای اعم قرائت قرآن، بوستان، گلستان، نصابالصبیان و دیگر کتب متداول مکتبخانههای وقت قفقاز را نزد مکتبداران زادگاهش آموخت. سپس نزد روحانیون و پدر بزرگوارش مقدمات و بخشهایی از سطوح عالی فقه و اصول را آموخت. آنگاه در جوانی به توصیه پدر به عتبات عالیات هجرت کرد و در نجف اشرف اقامت نمود و از محضر بزرگان علمی آن دیار مستفیض شد. وی سفری نیز به شام داشته است و از مدت اقامت وی در حوزه علمیه نجف و استادانش اطلاعی به دست نیامد.
ایشان پس از اتمام تحصیلات و نیل به مقامات علمی و معنوی به زادگاهش بازگشت و به وعظ، ارشاد، تبلیغ و ترویج معارف و احکام دینی و تدریس علوم اسلامی پرداخت. وی در دهه آخر قرن نوزدهم میلادی برابر با دهه اول قرن چهاردهم قمری بدرود حیات گفت و در قبرستان قصبه مشتاقا به خاک سپرده شد.
***
فرزند ایشان آیتالله میرعبدالسمیع مشتاقایی از علمای بزرگ بوده و شرح حال او به شماره ۳۷۱ ذکر خواهد شد.
📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۱۳ و ۱۱۴.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 تجلّی خویشتن انقلابی:
↩️ تداوم حیاتِ ظرفیتِ اجتماعی
✍ #مهدی_جمشیدی
🔹 [یکم]. آنچه که در نماز جمعهی تهران اتّفاق افتاد، رخنماییِ تفاخرآمیزِ بدنهی اجتماعیِ انقلاب بود. موج خروشان و گستردهای از مردم، آمده بودند که پایان و کرانه نداشتند. هیچ جایی از مصلّا، خالی از جمعیّتِ متراکم نبود. فوران موج انسانی، حیرتآور بود. قدرت بسیجگری، همچنان وجود دارد و اینهمه، به اعتبار قدسی و وزانت معنویِ آیتالله خامنهای در نظر و دل مردم بازمیگردد. یک نیروی مرکزی، همگان را برانگیخته و به عرصه سوق داده بود و آن، همین شخصیّت عظیمِ تاریخی بود. او بهعنوان امام جامعه، از آنچنان کشش و جذبهای برخوردار است که میتواند از امّت، یک تشکّل مقاومتیِ تاریخی بیافریند.
🔹 [دوّم]. امروز نیز همچون گذشته، یکی از درخششهای اجتماعیِ انقلاب را دیدیم؛ جوشش و جریانی که در متن یک چالشِ نظامی و امنیّتی تحقّق یافت و اطمینان و اراده و ماهیتِ خویش را آشکار ساخت. هرچه که هست، خطّ تاریخیِ انقلاب در مواجهه با دشواریها و تنگناها، تمام نمیشود و چشمهی بسیجِ اجتماعیِ آن، خشک نمیشود. امروز، اقیانوسی از جماعتِ حماسی، جلوهگری کرد، درحالیکه هیچیک از دولتهای غربی، توانایی پدید آوردن چنین خیزشی را ندارند؛ چه رسد به دولتِ صهیونیستی که بهجای ملّتِ ریشهدار، مهاجرانِ آواره دارد و ساختگی و پوشالی است. از این ظرفیّتِ اجتماعی که مزیّت و فضیلت ما نسبت به غرب است، کارهای بزرگ و تاریخی برمیآید.
🔹 [سوّم]. مانند همیشه، تحلیلگرانی برمیآشوبند و اعتراض میکنند که چنین اجتماعاتی، نشانگر همهی جامعهی ایران نیست. من نیز ادعا نکردم که در جامعهی ایران، هیچ لایهی متفاوتی وجود ندارد و همه، اینگونه هستند، بلکه سخنم معطوف به لایهی فعّال و زنده و مؤثّر و متعهّد است. آری، لایه یا لایههایی نیز هستند که سر در لاک زندگیِ شخصیِ خویش فروبردهاند و جز به خود نمیاندیشند و با عالَم تجدّد، همداستان و همفکر هستند. اما مگر باید از جامعه، توقّع هماهنگی و همراهی مطلق داشت و معیار را یکدستی محض دانست؟! تنوّع و تکثّر، حقیقت دارد، اما چنین لایههایی، مؤثر و میداندار نیستند و از دغدغهها و علایق شخصیشان پا فراتر نمیگذارند. ازاینرو، مبدأ هیچ تحوّل و جنبشی نبوده و نیستند؛ چنانکه در اصل وقوع انقلاب نیز حاشیهنشین و نظارهگر و بیتفاوت بودند و در دفاع مقدّس نیز قدم از قدم برنداشتند. اینان، کمّیّت خنثی هستند و نه کیفیّت کنشگر. تاریخ را آنانی میسازند که میل به مقاومت و ایستادن و از خود گذشتن دارند، نه سیاهههای عددیِ منفعل.
🔹 [چهارم]. در اینجا باید بر این خصوصیت نظمِ سیاسیِ شیعی، بیشتر تأکید ورزید؛ اینکه فقطوفقط یک شخصیّت قدسی، در مرکز قدرت مینشیند و اوست که قوّهها و استعدادهای اجتماعی را به فعلیّت و تحقّق میرساند و نیروها را در یک جهت، مجتمع میسازد. امّت بدون امام، امّت است، یعنی مبتنی بر میل به سوی یک معنا و غایت مشترک است، اما این هویّت در مقام عمل و عین، بضاعت چندانی برای پیشروی ندارد. حال چنانچه امام به امّت افزوده شود، امّت به سوی عینیّتها و فعلیّتها سیر میکند و قدرت استقرارِ ساختاری و حاکمیّتی مییابد. همچنانکه رسول الهی، واسطهی فیض است و میان عالَم محسوس و عالم ملکوت، در آمدوشد است، امام نیز مجرای خیرات عینی و برکات عملی است؛ چنانکه حتی حضورش در نماز جمعه - بهمثابه میدانی عینی و مماس با مردم - اینچنین نافذ و مؤثر است و موجبات تقویت و احیا و بازتولید را فراهم میکند. اکنون در هیچیک از جوامع اسلامی، چنین وضعی حاکم نیست و ایران از این جهت، منزلت منحصربهفرد دارد. وجوه تمایز دیگر ایران، فرع بر این خصوصیت هستند.
#جمعه_نصر
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 به فریب اطلاعاتیِ سوختهٔ دشمن کمک نکنیم!!
🔻 راشاتودی: شایعات کشته شدن [شهادت] یا دستگیری اسماعیل قاانی تلاش از طرف اسرائیل برای رهگیری محل حضور فرمانده سپاه قدس است. اسرائیل هر زمان رد یکی از فرماندهان مقاومت را گم کند از این تکنیک استفاده میکند.
🔺 بنابراین همه مدعیان تحلیل و کانالهای خبری باید یاد گرفته باشند که هرگونه اظهارات و انتشار اطلاعات در فضای مجازی به نوعی همکاری با دشمن محسوب میشود؛ مخصوصاً آن دسته از کانالهای خبری که سعی دارند همواره خود را مطلع از همه مسائل امنیتی و... نشان دهند.
#راه_نصرالله
#وعده_صادق
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 وحشت در اردوی دشمن، بعد از عملیات وعده صادق ۲
🔻 گزارش تلویزیون اسرائیل از تکنولوژی یوفو موشکهای سپاه پاسداران که ادعا دارد ۱۱ موشک در آسمان سرزمینهای اشغالی ناپدید و به ۳ نور مثلث شکل تبدیل شدند!
🔺 سادهتر بگوئیم، دشمنان اسلام و انسانیت با توجه به حجم خسارات وارده بر آنها و ناتوانی گنبد پشمکیشان از رهگیری موشکهای ایرانی متحیر ماندهاند و اینکه آمریکا اظهار بیاطلاعی و... دارد، غلط کرده است، همه آنها با تمام قوا و با سامانههای پدافند خود سعی در رهگیری موشکهای کشورمان داشتهاند که مؤفق نشدهاند و بهخاطر اینکه در افکار عمومی دنیا خود را مغلوب و شکستخورده نشان ندهند، اظهار بیاطلاعی میکنند!
🔺 قابل توجه خودتحقیرهای غربگدا که این روزها روحیات ظریفشان آسیب دیده...
#راه_نصرالله
#وعده_صادق
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 تروریستهای صهیونیستی شمار کشتهشدگان جهنمی خود را کم جلوه میدهد!
🔺 هر کاری کنید، در اراده جبهه مقاومت برای نابودی صهیونیستها تأثیری ندارد و ادعاهای شماها حقیقت را هم عوض نمیکند!
✍ طرح جدیدی از هنرمند ترکیهای، #میکائیل_چیفتچی
#راه_نصرالله
#وعده_صادق
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 هواپیمای باری سنگین که از آذربایجان برخاسته بود در فرودگاه نظامی اسرائیل، فرودگاه اوودا به زمین نشست.
🔺 از این انبار تسلیحاتی نباید غافل شد...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 یک نفر جای اسرائیل را به ترکیهایها نشان دهد!!!
✍️ ارسالی از: هاء عین
🔻 جدیداً مقامات ترکیه اظهاراتی درباره اسرائیل و روابط تجاری و سیاسیشان دارند که برخی آنها را از روی نفاق میدانند؛
یه چیز جدی درباره ترکیه بگم و برم بخوابم.
👌 به نظرم اسرائیل را با یه کشور دیگر اشتباه گرفتهاند!!!
در سال ۲۰۱۵ ترکیه جنگنده روس را در شمال سوریه سرنگون کرد، مردم روسیه حمله کردند به سفارت ترکیه با سنگ شیشههای سفارتو آوردند پایین،
ترکا گفتن اونا زدن ما نزنیم؟
رفتن سفارت روسیه، اما پرچم هلند رو با روسیه اشتباه گرفتند، زدند شیشههای سفارت هلند را شکستند و در سفارت هلند به روسیه فحش ناموسی دادند و اشتباهی پرچم هلندو آتیش زدند. 🤦🏻♂️
دو سال بعد رئیسجمهور ترکیه وقتی رفت هلند، مردم هلند که جریان خولبازی مردم ترکیه رو فراموش نکرده بودند، اجازه ندادند هواپیمای اردوغان بشینه
وقتی خبر به مردم ترکیه رسید بازم رگ غیرتشون زد بالا که برن سفارت هلند و ...
ولی بازم پرچم هلندو با فرانسه اشتباه گرفتند و رفتند در سفارت فرانسه پرچم فرانسه رو اشتباهی آتیش زدند و به هلند فحش ناموسی دادند.!! 🤦🏻♂️
به نظر شما بازم اشتباه نمیکنند؟! 🤷♂️
یه نفر میخواد به اونا جای اسرائیل را نشان بدهد.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 مقاومت در دریای سرخ
✍️ طرح از هنرمند ترکیهای، #میکائیل_چیفتچی
#راه_نصرالله
#وعده_صادق
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۷۷
↩️ شامل آیات ۱ تا ۱۳ سوره مبارکه #نمل
🔻 امام علی (علیهالسلام) میفرمایند:
«وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ.»؛
بدانید که این قرآن پندآموزی است که خیانت نمیکند و هدایتگری است که گمراه نمیسازد و سخنگویی است که دروغ نمیگوید.
📚 (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_نمل
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 #فرزانگان_قفقاز - [۱۰۰]
🔻 افراسیاب بادکوبهای (ح ۱۲۶۶ - ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ ق)
حاج شیخ افراسیاب بادکوبهای در حدود سال ۱۲۶۶ق (۱۸۵۰م) در روستای بالاخانی از توابع شهر باکو دیده به جهان گشود. تحصیلات مکتبخانهای و مقدمات علوم دینی را از عالمان و روحانیون زادگاهش آموخت. در جوانی عازم حوزههای علمیه ایران شد و سالیانی چند از عمر شریف خویش را به تحصیل علوم اسلامی گذراند. از حوزههای علمیهای که وی بدانجا سفر کرده و استادان و سطح علمی ایشان اطلاعی به دست نیامد. وی پس از بازگشت به بالاخانی به وعظ، ارشاد، تبلیغ و ترویج معارف دینی و احکام شرعی پرداخت. در دوران حکومت کمونیستی همانند دیگر عالمان و روحانیون وقت منطقه تحت تعقیب و آزار و اذیت دژخیمان بلشویک قرار گرفت و متحمل مرارتها و سختیهای فراوان شد. ایشان فرزندانی به نامهای عیسی، آقا نقی و بابا داشته است. وفات شیخ افراسیاب مابین سالهای ۱۳۴۸ - ۱۳۵۸ق (۱۹۳۰ - ۱۹۴۰م) اتفاق افتاده است.[۱]
📚 پ.ن.
۱. مصاحبه با نوادگان معظمله و روحانیون محل.
📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۱۳ و ۱۱۴.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 ارادۀ انقلابی، فنآوری، تاریخ جدید:
↩️ موشک فراصوت بهمثابه صُنع رهاییبخش
✍ #مهدی_جمشیدی
🔹 [یکم]. تولّد تاریخِ جدید از متن نزاع. اگر نگوییم همه، دستکم باید گفت بسیاری از تحوّلات بنیادینِ تاریخی، ریشه در منازعهها و تقابلها و جنگ داشتهاند و از متن اینچنین مواجهههایی برخاستهاند. نظمهای غالب و مسلّط، خواهان تعادل و ثبات هستند و از دگرگونی میگریزند تا وضع موجود را حفظ کنند، اما نیروهایی که در طرف مقابلِ تاریخِ غالب ایستادهاند و حس محرومیّت و فروبستگی دارند، تلاش میکنند تا این نظم منجمدشده و سرشار از توجیههای شبهمعرفتی را در هم بریزند و طرحی نو در افکنند. اینجاست که بهتدریج، ثبات و استقرار، رخت بر میبندد و رگهها و نشانهایی از تحوّل نمایان میشوند. اگر این تضادها و اصطکاکها در میان نبودند، چهبسا تاریخ، یک روند خطی و یکنواخت را تجربه میکرد و یک افق و نظم و وضع، همواره سیطره داشت. ازاینرو، کسانیکه را که در طرف مقابلِ تاریخِ مستقر، ایستادهاند و به پیکرۀ آن ضربه وارد میکنند را باید نیروهای تاریخی انگاشت؛ نیروهایی که حرکت یکنواختِ تاریخ را دچار تکانه و تلاطم میکنند و امکان گذار تاریخی و طلوع تجربههای فربه و فراخِ متفاوت را فراهم میکنند. هرچه که هست، باید این چالش و تضاد را ستود و آن را یک زمینۀ گشاینده و پیشبرنده قلمداد کرد که صفحههای جدیدی از تاریخ را نمایان میسازند.
🔹 [دوّم]. زبانِ ناگفتگوییِ گفتگو با عالَم تجدّد. ارادۀ عالَم تجدّد از جنسِ ارادۀ معطوف به قدرت است و این قدرت، نهفقط ماهیّت اینجهانی دارد، بلکه غایتش استیلا است و میخواهد با تصرّف و تعدّد، خویش را جهانی سازد. ارادۀ معطوف به قدرت، جوهرۀ عالَم تجدّد است و این اراده، هیچ غیر و دیگریای را برنمیتابد و چون میل به بینهایت دارد، در هیچ نقطهای از تمنّا و خواستن، متوقف نمیشود. از ارادهای بیمرز و زیادهخواه سخن میگوییم که در وادی نظر و سیاست، خویش را گفتگویی نشان میدهد، اما در مقام عمل و عین، از هیچگونه تقابل سخت و انسانستیزانهای برای استیلا فروگذار نمیکند. ازاینرو، نباید از تمدّنی که همۀ هویّت خویش را بر چنین ارادهای استوار کرده است، توقع گفتگو داشت و به وعدهها و گفتهها و تعهدهایش دلخوش کرد. عالَم تجدّد، هر لحظه احساس کند که دست برتر از آنش است و میتواند خویش را غالب و مسلّط گرداند، بهآسانی همۀ آنچه را که بر زبان جاری ساخته، زیر پا میگذارد و زبانِ قدرت را پیش میگیرد. گفتگو، نمای بیرونی و ظاهریِ عالَم تجدّد برای فریفتن و اغوای کسانی است که از مواجهه و چالش و رویارویی و جنگ گریزانند و میخواهند دستاویزی برای اعتماد خویش بیابند. در برابر عالَم تجدّد، باید زبانِ قدرت را در پیش گرفت و نه زبانِ گفتگو را. گفتگو با ارادهای که قدرت را میپرستد، فقط در جایی معنا دارد که در مرحلۀ قبل، قدرت فزونتر یا مساوی با وی به دست آمده باشد.
🔹 [سوّم]. فنآوری و فروپاشی ارادۀ استیلاطلب. انقلاب ایران، دو عنصر را در کنار یکدیگر نشانده است: یکی ارادۀ انقلابی که تحوّل را میطلبد و نمیخواهد ذیلِ تاریخ غرب، تعریف شود؛ و دیگری، امکانهایی که این اراده را تحقّقیافتنی کردهاند. این اراده، از آرمانشهری حکایت میکند که در پی تاریخِ معنوی است و حیات دینی را میستاید، اما روشن است که عبور از نظم مسلّط که ماهیّت تکنیکی دارد، محتاج بهرهگیری از قوّههایی است که نظیر و معادل آن باشند. بدینجهت، باید یکی از مصداقهای عنصر دوّم را فنآوری دانست؛ یک امکانِ مادّی و صناعی که به خدمت غایات و مقصد قدسی گمارده شده و برخلاف تمدّن غربی، در این تجربۀ تمدّنی متفاوت، استیلا را در دستورکار خویش قرار نداده است. اگر عالَم تجدّد، برآمده از ارادۀ معطوف به قدرت است، عالَم اسلامی، ارادۀ معطوف به دیانت را میطلبد و هدفش از نزاع و اقتدار ساختاری و گشودگیهای تمدّنی، جز زمینهسازی برای تحقّق ارادۀ تشریعیِ الهی نیست. وجوه ارزشگذارانۀ فنآوری، در میدانِ نسبتی که انسان با آن برقرار میکند، معنا و ظهور مییابد و انسان نیز در ارادهاش، صورتبندی میشود. این ارادۀ پیشینیِ انسان است که نسبتِ او را با جهان صناعی، قوام میبخشد و به این ترتیب، موجبات ظهورِ شکل خاصی از تمدّن و عالَم فراهم میشود. در زیستجهانی که ارادۀ معطوف به قدرت، غالب است و جولان میدهد، ساختههای جهان صناعی، سوگیری سلطهای و استیلاطلبانه مییابند و جهان انسانی را به نفع لایههای خاصی از انسان، منهدم میکنند؛ چنانکه در تجربۀ تمدّن غربی، مشاهده کردیم که چه آتشها برافروخته شد و چگونه فنآوری، سایۀ استعمار را بر سرِ دیگریهای بیرون از این افق تاریخی، گسترانید. اما موشکهای فراصوت ایران، امروز به دالانِ صناعیِ رهاییبخش تبدیل شده است و عالَم اسلامیِ ماتمزده را، اینگونه به وجد میآورد.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
هدایت شده از مرکز مطالعات آذربایجان
برندا شافر بهودی مشاور امور قومیتهای الهام علیاف, استاد دانشگاه باکو و یکی از نظریهپردازان اصلی تجزیهطلبی در داخل ایران مینویسد:
برخی نگرانند که اگر اسرائیل به زیرساختهای تولید یا صادرات نفت ایران حمله کند، قیمت جهانی نفت افزایش مییابد. ممکن است برای مدت کوتاهی باشد، اما عربستان سعودی و امارات ظرفیت اضافی برای پوشش تولید ایران دارند و میتوانند به سرعت تولید را افزایش داده و بازار نفت را دوباره متعادل کنند. طبق گفته @SPGlobal "ظرفیت تولید مازاد در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت در حال حاضر حدود 5 میلیون بشکه در روز است و باید برای کاهش بازار و هر افزایشی کافی باشد."
…
مرکز مطالعات آذربایجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹دکتر قالیباف: مثل همیشه کنار دولت و مردم لبنان هستیم
بهدعوت آقای نبیه بری به بیروت آمدهام تا پیام رهبر انقلاب و رئیسجمهور را به مردم لبنان و مقاومت برسانم.