⬆️ ادامه ۲/۲
#اسرائیل_دوم
🛢 رسوایی جدید باکو؛ صدور نفت آلوده - باکو باز هم روسیه را مقصر اعلام کرد!
🔻 رسانههای باکو، از جمله «ینی مساوات»، در ادامه افشاگریها پیرامون پرونده نفت آلوده، اتهام عدنان احمدزاده—رئیس بخش بازاریابی و فروش شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار)—را به روسیه نسبت دادهاند. این رسانهها مدعیاند که مطالب منتشرشده در رسانههای روسی درباره ناخالصی و وجود کلرید در نفت صادراتی سوکار، نشاندهنده نقشآفرینی مسکو در این رسوایی است.
▫️پیشتر، رسانههای باکو احمدزاده را بهعنوان یکی از چهرههای اقتصادی حرفهای، صادق و وفادار به خانواده حاکم معرفی میکردند. اما اکنون او به اتهام «خیانت به وطن» بازداشت شده و احتمال محکومیت به حبس ابد برایش مطرح شده است.
▫️بر اساس گزارشها، احمدزاده متهم است که نفت آلوده به کلرید را از جمهوری آذربایجان به کشورهایی چون رومانی، ایتالیا و چک فروخته است—اقدامی که به اعتبار صنعت نفت این کشور و برند «آذری لایت» لطمه جدی وارد کرده و دولت را مجبور به پذیرش خسارات ناشی از این آلودگی در صنایع کشورهای واردکننده کرده است. با این حال، هیچ اشارهای به میزان دقیق این زیانها نشده است.
▫️در این میان، رژیم صهیونیستی که اصلیترین واردکننده نفت از جمهوری آذربایجان محسوب میشود، بهجای خرید مستقیم از سوکار، نفت خود را از شرکت بریتانیایی بیپی تأمین میکند—شرکتی که بر بخش اعظم نفت استخراجشده از دریای خزر در حوزههای نزدیک به آذربایجان تسلط دارد. تاکنون هیچ گزارشی درباره احتمال فروش نفت آلوده به کلرید از سوی باکو به رژیم صهیونیستی منتشر نشده است، و هنوز مشخص نیست که آیا این رژیم نقشی در آلودگی نفت صادراتی باکو به اروپا داشته یا خیر.
▫️شرکت سوکار عمدتاً در مناطق خشکی و سواحل جمهوری آذربایجان فعالیت دارد و نفت استخراجشده را به کشورهای اروپایی صادر میکند. همین مسئله، از نگاه برخی ناظران، احتمال آلودگی نفت صادراتی این شرکت را به موضوعی مشکوک و قابل بررسی تبدیل کرده است.
🔗 مرجع
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
#اسرائیل_دوم 🚨 نقض حقوق مذهبی در جمهوری آذربایجان ⬇️ ادامه ۱/۲
⬆️ ادامه ۲/۲
#اسرائیل_دوم
🚨 نقض حقوق مذهبی در جمهوری آذربایجان
🔹 بررسی گزارش کمیته حقوق بشر هلسینکی درباره محدودیتهای دینی:
در تازهترین گزارش کمیته حقوق بشر هلسینکی، موارد نگرانکنندهای از نقض حقوق مذهبی در جمهوری آذربایجان منتشر شده است. این گزارش، با تمرکز بر وضعیت شیعیان، مسیحیان و سایر اقلیتهای مذهبی، نشان میدهد که سیاستهای رسمی دولت آذربایجان در تضاد با تعهدات بینالمللی حقوق بشری این کشور قرار دارد.
🔹 محدودیتهای ساختاری و قانونی:
بر اساس قوانین جاری، هر گروه مذهبی برای فعالیت قانونی باید حداقل ۵۰ عضو مؤسس داشته باشد و مراحل پیچیدهای را برای ثبت رسمی طی کند. این شرط، عملاً مانع فعالیت بسیاری از گروههای کوچک مذهبی شده است. در موارد متعدد، «کمیته دولتی امور گروههای دینی» بدون ارائه پاسخ رسمی، درخواستهای ثبت را مسکوت گذاشته و امکان اعتراض قانونی را از متقاضیان سلب کرده است. همچنین، تجمعات مذهبی ـ حتی در منازل شخصی ـ تحت نظارت شدید پلیس قرار دارند و گاه با برخوردهای امنیتی مواجه میشوند.
🔹 وضعیت شیعیان:
شیعیان، بهعنوان بزرگترین جامعه مذهبی کشور، با محدودیتهای خاصی مواجهاند. در سال ۲۰۲۴، دولت با صدور دستورالعملی، برگزاری مراسم محرم و عاشورا را صرفاً به داخل مساجد و زیارتگاهها محدود کرد و حضور کودکان در این مراسم را ممنوع ساخت. افزون بر آن، «اداره مسلمانان قفقاز» که تحت کنترل دولت است، تاریخ عاشورا را یک روز زودتر اعلام کرد و از برگزاری مراسم در روز اصلی جلوگیری نمود. وکلای مدافع این جامعه، این اقدامات را نقض حقوق اساسی خانوادههای شیعه و بخشی از یک سیاست سیستماتیک برای محدودسازی مذهبی میدانند.
🔹 وضعیت مسیحیان و سایر اقلیتها:
گزارش به موارد متعدد تبعیض علیه مسیحیان نیز اشاره دارد. جامعه شاهدان یهوه، با وجود ثبت رسمی در باکو، در دیگر شهرها با رد درخواست مواجه شده و اجازه تأسیس سازمان ملی نیافتهاند. کلیساهای پروتستان، بهویژه جامعه باپتیست در علیآباد، بیش از دو دهه است که موفق به دریافت مجوز نشدهاند و جلساتشان بارها با حمله پلیس مواجه شده است. در نخجوان، چندین پروتستان به دلیل برگزاری جلسات خانگی، به جریمه نقدی سنگین محکوم شدهاند. همچنین، در شهر گنجه با وجود حضور حداقل هزار نفر اهل تسنن، حتی یک مسجد برای نماز جماعت وجود ندارد.
🔹 ثبت گزینشی و معیارهای سیاسی:
از دسامبر ۲۰۲۰ تاکنون، تنها یک جامعه غیرمسلمان (کلیسای مورمونها در باکو) موفق به ثبت رسمی شده است. این ثبت، پس از سفر هیئتی آذربایجانی به آمریکا و دیدار با رئیسجمهور این کشور انجام شد؛ نشانهای از معیارهای دوگانه و سیاسی در اعطای مجوزهای مذهبی.
🔹 نتیجهگیری:
کمیته حقوق بشر هلسینکی نتیجه میگیرد که وضعیت آزادی مذهبی در جمهوری آذربایجان بهطور قابل توجهی وخیمتر شده است. کشوری که بهطور رسمی از ارزشهای چندفرهنگی و مدارا سخن میگوید، در عمل اقداماتی انجام داده که با این ارزشها در تضاد است. قوانین داخلی و عملکرد نهادهای دولتی، با تعهدات بینالمللی حقوق بشری آذربایجان همخوانی ندارد و نیازمند بازنگری جدی است.
🔗 مرجع
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۸
↩️ شامل آیات ۵۸ تا ۶۴ سوره مبارکه #مائده
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«إذا قَرَأ القارئُ القرآنَ فَأخطَأَ أو لَحَنَ أو كانَ أعجَميّا كَتَبَهُ المَلَكُ كما اُنزِلَ»؛
هر گاه قارى، قرآن بخواند و دچار خطا يا لحن [اشتباه اِعرابى] شود و يا قارى غير عرب باشد، فرشته، براى او به همان صورتى كه نازل شده است بنويسد.
📚 [كنز العمّال : 2284]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_مائده
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 توصیه حضرت آیتالله خامنهای به قرائت قرآن و دعا برای پیروزی جبهه مقاومت
❤️رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی، قرائت سوره فتح، دعای ۱۴ صحیفه سجادیه و دعای توسل را برای پیروزی جبهه مقاومت توصیه کردند.
💻 Farsi.khamenei.ir
📝 تاوان خوشخیالی:
تحریم، جنگ، باجخواهی
✍️ #مهدی_جمشیدی
1️⃣. برجام، انتخاب سیاسی جامعۀ ایرانی بود و اینک سالهاست که این جامعه، طعم میوههای تلخ #برجام را میچشد. کامش میسوزد و ذهنش آشفته میشود و در فضای دلسردی، تنفس میکند. خودکرده را تدبیر نیست! بعضی انتخابها، تمام نمیشوند و تا مدتها، گریبانگیر هستند. جامعۀ ایران، فریب خورد و اغوا شد؛ نه یکبار، بلکه چندین بار. آزمود و باز هم آزمود. تجربهها را ندید و کودکانه، تکرار کرد. به انذارها و هشدارها، گوش نداد و لجاجت ورزید. اینک، حاصل همۀ آن ندانمکاریها و بیراههرویها پیش روی اوست: تحریمهایی که لغو نشدند؛ جنگی که از سایه به در آمد و جان هزار نفر را گرفت و صنعت هستهای را متوقف کرد؛ اقتصادی که از فشار تورم، از رمق افتاده است، و ... . آن انتخاب، انتخاب یک مسیر تاریخی بود که اینک، غلطبودنش آشکار شده است؛ اما من همچنان تردید دارم که جامعۀ ایران، به چنین باوری رسیده باشد که خطا کرده و چوب خطایش را میخورد. این جامعه، بضاعت عجیبی در خطاکاری و غلتیدن به چرخۀ اشتباهات مهلک دارد. تجربه را دلیل نمیشمارد و میلش به #مذاکره با غرب، تمامی ندارد. از یک سوراخ، بارها گزیده میشود و فریاد برمیآورد اما باز هم تکرار میکند. هنوز در نسبت خویش با غرب، به خودآگاهی تاریخی دست نیافته و سرگردان و پریشان است. لگد چندبارۀ غرب به ایران، به این معنی است که باید روند باجدهی، آغاز شود، اما مسأله این است که باجدهی به غرب، هیچ پایانی ندارد. این مسیر، این چرخه، این انتخاب، غلط است، اما جامعۀ ایران، درکی از این حقیقت ندارد.
2️⃣. جامعۀ ایران، ماهیت عالم تجدّد را نمیشناسد. ذهنیت این جامعه، سادهساز و ابتدایی است و بیدرنگ، جابجا میشود. با وعده، خام میشود و تغییر مسیر میدهد. نوسانی و متلاطم است و رو به ثبات و تداوم ندارد. چرخش میکند و قرار ندارد. درنیافته و باور نکرده که هزینۀ سازش، بسی بیشتر از چالش است. اینهمه مصائب که بر سر این جامعه فرود آمده، در متن مذاکره بوده و او به چشم خویش دیده که مذاکره، طرحی برای اغواست، اما حریف میل انفعالیاش نمیشود؛ دچار اعتیاد به مذاکره شده و همۀ داشتههایش را میدهد تا برای تسکین روانی، مدتی مذاکره مصرف کند و آرامش بیابد. آری، خودش با خودش دشمنی میکند. این همان فقدان خودآگاهی تاریخی است. حتی اینهمه هزینه و تجربه و خسارت و عقبگرد نیز اتفاق تازهای را رقم نخواهد زد و جامعۀ #ایران به واقعبینی سوق نخواهد یافت. و تازه، اگر هم تغییر نگرشی رخ بدهد، دوام نخواهد داشت و چندی بعد، باز هم میتوان طمع مذاکره و سودای سازش را در جامعه برانگیخت؛ و روز از نو و روزی از نو. این وضع تاریخی وخیم ماست که در آن گرفتار شدهایم.
3️⃣. اینک برای جمهوری اسلامی، دو عنصر قدرت باقی مانده است: یکی موشکهایی که در شهرهای زیرزمینی پنهان کرده است، و دیگری، معانیای که در باطن هستۀ سخت، حیات دارند. این یعنی ترکیب دو سنخ از #قدرت. این ترکیب، سرمایۀ مؤثری است برای مقاومت. اولی از نتایج انقلاب است و دومی از بقایای انقلاب. #انقلاب، تکنیک آفرید و همچنین توانست غایات خودش را در بدنۀ اجتماعی بیش از دهمیلیونی امتداد بدهد. با همین اندوخته، میتوان #مقاومت را ممکن و عقلانی دانست. در اینجا، موشک و معنا در کنار هم نشستهاند و یک ساختار مستمر پدید آوردهاند. برای تداوم ساختار، همین کافی است؛ به شرط آنکه این دو اندوخته، به حراج گذارده نشوند و با آنها کاسبکارانه برخورد نشود. در هر جامعهای، بسیارند آنان که سرگرم زندگی شخصی خود هستند و #آرمان و #تعهد و #مسئولیت را نمیفهمند. خودبسنده و خودمدار هستند و در تحولات تاریخی، هیچ نقشی بر عهده ندارند. #تاریخ و حرکت تکاملیاش، وابسته به مخالفت و موافقت اینان نیست. مهم و تاریخساز، آن لایهای هستند که از خود، پا فراتر نهادهاند و ارادۀ ایمانیشان، معطوف به امر تمدنی شده است. اقلیت مؤمن تاریخساز، نیروی پیشران و قوۀ محرکه هستند و به تاریخ، روح و جهت میبخشند. خود #انقلاب_اسلامی نیز حاصل کنشگری عمدۀ اینان بود؛ چنانکه #دفاع_مقدس نیز. نظارهگران و اهل معیشت روزمره، در زندگی فردیشان به زنجیر کشیده شدهاند و فهمی از خلاقیتهای تاریخساز و تمدنپرداز ندارند.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نشر_حداکثری
🎥 از بتشکنی تا تزویرستیزی؛ سیر جهاد حق در آینه آیات
✍️ #ابوکاظم_حسنی
🔻 هنگامی که ابراهیمِ خلیلالله علیهالسلام، عزم پیکار با نمرود و بتشکنی کرد و خواست تا پیکر بیجان اصنام را درهم شکند، نیک میدانست که این اقدام، یک حرکت نمادین و مقطعی نیست، بلکه طلیعهای از #جهاد حق علیه باطل است؛ آگاه بود از آثار و نتایج فعل خویش و همچنین کید دشمنان، که چگونه در برابر حق، بیاثر و بیثمر خواهند شد.
اگر اهل دنیا آتشش را دیدند؛ اما او گلستان و رضوانش را چشید.
▫️و این «بتشکنی»، وجه امتیاز او شد؛ نقطۀ آغازین رشد او تا وفای به عهد الهی:
«وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ ... وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُم بَعْدَ أَن تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ»(سوره انبیاء، آیات ۵۱ و ۵۷)
▫️ گرچه خشم بتپرستان بیبصر شعلهور شد، ولی صدای درهم شکستن بتهای بیخاصیت عصر، غفلتپیشگان را از خواب جهل بیدار نمود.
نمرود، آن مدعی متکبر سلطنت، از ایمان و قاطعیت ابراهیم علیهالسلام در هراس بود؛ بیم آن داشت که اگر دشمنیاش را علنی سازد، کرسی ریاستش فرو ریزد. پس در ظاهر خاموش ماند و در باطن، مترصد فرصتی برای انتقام...
🔽 [۱/۲ ادامه در پست بعدی] ⬆️
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
#نشر_حداکثری 🎥 از بتشکنی تا تزویرستیزی؛ سیر جهاد حق در آینه آیات ✍️ #ابوکاظم_حسنی 🔻 هنگامی که اب
🔽 [۲/۲ ادامه مطلب] ⬆️
▫️مزدوران نمرود به میدان آمدند تا مردم را از خلیلالله دور سازند و گفتند از ابراهیم برائت جویید؛ اما نمیدانستند که:
«لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ» (نساء، ۱۱۴)
در بسیاری از نجواهایشان خیری نیست؛ آنانی که در خفا علیه جبهه #حق توطئه میکنند، دلسپردگان ابلیساند:
«وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً» (نساء، ۱۱۵)
▫️ همواره جبهه #باطل، در نخستین گام تقابل با حق، دو حربه دارد:
۱. #تهدید و ترساندن ۲. #تطمیع و وعده گندم ری.
آری، تهدید او بیاثر و وعدههای شیطانیاش، فریبی بیش نیست:
«يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا» (نساء، ۱۲۰)
▫️از اینرو برای بازسازی غرور از دسترفته، گروهی مأمور میشوند تا از او تمجید کرده، حماسهها سروده و هیمنهای پوشالی بسازند.
اما ربالعالمین ندا میدهد:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّـهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً فَاللَّـهُ أَوْلى بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً.» (نساء، ۱۳۵)
ای مؤمنان، برای اقامه #عدالت قیام کنید، حتی اگر به زیان خود و نزدیکانتان باشد؛ و از هوای نفس پیروی نکنید که خدا از اعمال شما آگاه است.
▫️و ما باید بارها و بارها این جمله تاریخی را بازخوانی کنیم:
«امروز، میخواهم به مصاف تزویر بروم؛
که بدترین آفت دین است!
#تزویر با لباس #دیانت و #تقوا به میدان میآید.
تزویر سکهای دو روست؛ که بر یک رویش نام خدا و بر روی دیگرش نقش ابلیس است!
عوام خدایش را میبینند، و اهل معرفت ابلیسش!
و چه خون دلها خورد علی، از دست این جماعتِ سر به سجودِ آیهخوان و به ظاهر متدیّن!
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا... آمِنُوا!»
▫️ امروز ما در مواجهه حق و باطل، در مراحل «جهاد با وقت، مال، جان و آبرو»، باید ایمان را از قشر به باطن برسانیم:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا... مَنْ يَكْفُرْ بِاللَّـهِ... فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِيداً.»(نساء، ۱۳۵)
وگرنه، دوری از حق، ما را به گمراهی دور و درازی خواهد کشانید.
▫️و چه بسیارند آنان که در تاریخ، چون بوقلمون، رنگ عوض کرده و مدام میان جبهه حق و باطل در آمد و شد هستند، تا آنجا که خداوند نیز بر دلهایشان مهر میزند:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّـهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلاً» (نساء، ۱۳۷)
و عجیب آنکه اهل دنیا، برای وجههای چندروزه، به اهل ایمان برچسب میزنند تا نزد اربابان خود، عزت و منصبی بیابند؛ غافل از آنکه:
«الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ جَمِيعاً» (نساء، ۱۳۹)
#عزت را باید از خدا طلبید، نه از خلایق؛ وگرنه، خسران دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت.
▫️و اما ای سالکان صراط مستقیم حق،
پس از شکستن اصنام و تهدید نمرودیان، هراسی به دل راه ندهید، که:
«جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» (اسراء، ۸۱)
و شما را بشارت باد بر ایمان و عمل صالح و #استقامت در راه حق:
«إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت، ۳۰)
برخیز تا یک سو نهیم این دلق ازرقفام را
بر باد قلاشی دهیم این شرک تقوا نام را
هر ساعت از نو قبلهای با بتپرستی میرود
توحید بر ما عرضه کن تا بشکنیم اصنام را
سعدی ملامت نشنود ور جان در این سر میرود
صوفی گرانجانی بِبر ساقی بیاور جام را
#حق_خاموش_نمیشود
#شبکه_جاسوسی_استان_اردبیل
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
12.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 شورنوخو؛ نماد بالقوه همزیستی آتی ارامنه و آذریها یا یادآور تقسیمات تاریخی؟
⬇️ ادامه ۱/۲
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
🚨 شورنوخو؛ نماد بالقوه همزیستی آتی ارامنه و آذریها یا یادآور تقسیمات تاریخی؟ ⬇️ ادامه ۱/۲
⬆️ ادامه ۲/۲
🚨 شورنوخو؛ نماد بالقوه همزیستی آتی ارامنه و آذریها یا یادآور تقسیمات تاریخی؟
🔻 شبکه اجتماعی جمهوری آذربایجان در گزارشی تصویری از روستای مرزی «شورنوخو» در منطقه قبادلی، این روستا را نمادی بالقوه از همزیستی آینده میان ارامنه و آذریها دانست. شورنوخو در نقطه تماس شهرستان قبادلی جمهوری آذربایجان با شهرستان سیونیک ارمنستان واقع شده و بهواسطه جاده متروکه گوریس–کاپان، به دو نیم تقسیم شده است: نیمه شمالی آن در خاک ارمنستان و نیمه جنوبی در قلمرو جمهوری آذربایجان قرار دارد.
▪️ در حال حاضر، ساکنان ارمنی در خانههای بخش ارمنستانی سکونت دارند، در حالی که منازل نیمه جنوبی، که متعلق به جمهوری آذربایجان است، عمدتاً مخروبه و خالی از سکنه باقی ماندهاند.
▪️ این گزارش با اشاره به پیشنویس توافق صلح میان باکو و ایروان که در واشنگتن مورد توافق قرار گرفته، ابراز امیدواری کرده است که در آینده، ارامنه و آذریها بتوانند در شورنوخو با مسالمت زندگی کنند. با این حال، تأکید شده که این روستا در گذشته بهطور کامل متعلق به جمهوری آذربایجان بوده و در سال ۱۹۲۰، همزمان با واگذاری منطقه زنگزور به ارمنستان توسط شوروی، شورنوخو نیز تقسیم شد. خانههای بخش ارمنستانی این روستا تا سال ۱۹۸۸ در اختیار آذریها بودهاند، تا زمانی که در جریان تنشهای قومی، از منطقه بیرون رانده شدند.
▪️ در بخش پایانی گزارش، پرسشی کلیدی مطرح شده است: چرا با گذشت پنج سال از جنگ دوم قرهباغ و خروج نیروهای ارمنی از اراضی اشغالی، ساکنان شورنوخو و اکثریت مطلق شهرها و روستاهای آزادشده هنوز به خانههای خود بازنگشتهاند؟
❓این پرسش، بازتابی از واقعیتهای پیچیده پس از جنگ است؛ از جمله مسائل امنیتی، زیرساختهای تخریبشده، عدم اعتماد اجتماعی، و همچنین سیاستهای مهندسیشدهای که بازگشت جمعیت را به مناطق خاص محدود کردهاند.
#اسرائیل_دوم
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 اشتباه عجیب ترامپ؛ صلح میان کامبوج و آلبانی بهجای آذربایجان و ارمنستان!
🔻 رسانههای باکو گزارش دادند که دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، در سخنانی درباره نقش خود در توافق صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بهاشتباه نام کامبوج را بهجای جمهوری آذربایجان به کار برده است. این اشتباه در حالی رخ داده که پیشتر نیز ترامپ، ارمنستان را با آلبانی اشتباه گرفته بود.
▪️ این اشتباهات متوالی موجب واکنشهای گسترده در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی شده است. برخی کاربران با طعنه نوشتهاند:
«ترامپ بهجای امضای توافق میان آذربایجان و ارمنستان، میان کامبوج و آلبانی صلح برقرار کرده و حالا شایسته دریافت جایزه صلح نوبل است!»
▪️ در بخشهایی از واکنشها، علت این اشتباه بهصورت کنایهآمیز چنین تحلیل شده است:
«شاید دلیل اشتباه ترامپ در نامبردن از جمهوری آذربایجان، شباهت خشونت و رفتارهای قبیلهای طایفه علیاف–پاشایف با خمرهای سرخ کامبوج باشد؛ گروهی که بهخاطر جنایات گسترده در دهه ۱۹۷۰ شهرت جهانی دارند.»
▪️این مقایسه، با وجود لحن طنزآمیز، بازتابی از نارضایتی عمیق نسبت به سیاستهای داخلی و منطقهای دولت باکو و نحوه مدیریت پروندههای حساس مانند قرهباغ و آوارگان است.
#اسرائیل_دوم
🔗 مرجع
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷