سطلیات
🔻وضعیت کرونا در قم، بالاتر از زنگ خطر 🔸 پس از گذشت بیش از یک ماه از قرمز شدن وضعیت کرونایی در قم، ر
پیام یکی از دوستان فعال جهادی:
👇
امروز جلسه دوستان جهادی در مورد وضعیت بیمارستان ها و پاسخ لازم به درخواست اعزام نیروی جهادی به بیمارستان بود
امروز وضعیت بیمارستان ها و تعداد بیمار به نسبت اسفند سال گذشته تقریبا یک سوم است
آقای دکتر قدیر جو الکی می دهند کل بیماران بستری شاید حدود 500 نفر است که اکثر این افراد دچار مشکل حادی نیستند
تعداد مریضان بد حال بسیار کم است و یکی از نشانه های این امر بستری کردن بیماران مشکوک با بیماران غیر کرونایی در یک بخش است
تنها سه بیمارستان درگیر هستند که. آن هم دو بیمارستان کمتر از یک پنجم ظرفیت شان را به کرونایی ها اختصاص داده اند
امروز گفتیم اگر. الان فوق قرمز و زنگ خطر است، اسفند گذشته پس چی بود
فعلا تصمیم ما بر عدم حضور در بیمارستان ها است
هدایت شده از خبر فوری قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️گفته شده آژانس های اطلاعاتی آمریکا در حال تحقیق درباره منشأ این فیلم غیرمعمول هستند که در آن مخلوط آتش زا از یک پرنده پهبادی بر روی جنگل پاشیده می شود.
☑️بزرگترین کانال خبری استان قم👇
http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
هدایت شده از منور
کمتر از ۲ دهم درصد از کل مردم جهان را یهودی ها تشکیل می دهند
اما کسی جرات انکار یا حتی مورد پرسش قرار دادن هولوکاست را ندارد
اما بیش از ۳۰ درصد جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می دهد
درحالیکه به راحتی به پیامبر اعظم توهین می شود
چرا؟
چون یهودیان بن سلمان ، بن زايد و سایر خائنین را ندارند
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢آیتالله صانعی؛ وکلیشهی بدعتگذار _ نواندیش!💢
🔹آیت الله صانعی در 99/6/21 در گذشت. به دعای مقام معظم رهبری، خدایش غریق رحمتش کند.
🔹ماجرای فتاوای غیرمشهور ایشان از سال 1388 با اعلام عدم صلاحیت مرجعیت ایشان توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه خبرساز شد.
اظهارنظرهای مختلفی آن زمان درباره این موضع جامعه مدرسین گرفته شد؛ برخی با تأکید #بدعتگذار بودن ایشان و ناعادلانه و غیرعقلانی فتاوای ایشان، موضع جامعه مدرسین را شجاعانه و قاطعانه خواندند و برخی نیز این کار را احجاف در حق #فقیهی_نواندیش و سیاسی و حکومتی کردن منصب مرجعیت و اختلال در نظم طبیعی حوزه های عملیه قلمداد نمودند.
🔹 در هر صورت، از منظر مدیریت دانش، اختلاف مبانی و روش فقاهتی ایشان با مبانی و شیوه متداول فقها، زمینه خوبی برای خودآگاهتر کردن چارچوبهای فقاهت موجود و مشخص کردن حدود و ثغور آن است.
🔹تفاوت نگاه آیت الله صانعی را باید در روشهای زیر جستجو کرد:👇
➖ حاکمیت و توسعهی کاربرد قاعده نفی عسر و حرج و سرایت آن به احکام وضعی مانند محرمیت در نظر مرد نسبت به دخترخوانده خود.
➖ حاکمیت و توسعهی کاربرد قاعده عدالت و ارجاع به عرف امروزین برای فهم معانی و مصادیق آن،
➖استفاده گستره از قاعده سهولت شریعت که در نگاه ایشان متفاوت از قاعده نفی عسر و حرج است و ایشان در فتوای خود در به بلوغ رسیدن دختران در 13 سالگی تطبیق کرده اند.
➖ تلاش برای انطباق احکام شرعی با رویه ها و ارتکازات عقلایی عصر کنونی در حقوق بشر.
🔹این اختلاف روشی، ایشان را به مبانی و قواعد خاصی در موارد زیر رسانیده که تأثیر گسترده ای در فتاوای ایشان داشته است:
➖ عدم دخالت جنسيت در مسائلی مانند مرجعیت، رهبری جامعه، قضاوت، شهادت، دیه، قصاص و امامت جماعت و جمعه،
➖کرامت و حرمت ذاتی انسان
➖ محوریت حقوق مردم و مدخلیت اراده آنها در مشروعیت حکومت
➖ تباین میان کافر و غیر مسلمان
➖ مجال رخصت در اجرای حدود و تعزیرات در دوره غیبت
➖ نظام حقوق زن و مرد در بستر خانواده، مانند محدودیت مرد در متعه و ازدواج مجدد.
و ...
🔹متأسفانه بخش قابل توجهی از جامعه علمی ما، به دلیل غلبه نگاه سیاسی چه در رد و چه در تأیید، عاجز از بهره گیری از این اختلاف نظرها و رشید و بارورتر کردن خود است تا جایی که میتوان گفت به نوعی با یک #ماستمالی علمی مواجه هستیم؛ همان اتفاقی که درباره دیدگاههای صاحبنظرانی مانند طالقانی، مهدی حائری یزدی، منتظری، آذری قمی، موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی به وقوع پیوست و اکنون شاهد هستیم که کسانی صرفاً در تمجید و ترویج آنها سخن می رانند و کسانی دیگر یا سراسر نفی میکنند و یا ترجیح می دهند با سکوت خود نقشی در انتشار مطالب نادرست نداشته باشند!
🔹یادم هست در همان حول و حوش سال 88 متنی از جامعه مدرسین دیدم که به صورت فنی، دلائل بطلان روش فقاهتی مرحوم آیت الله صانعی را ذکر کرده بود که بنده خیلی پسندیدم. هرچه امروز در اینترنت گشتم آن را پیدا نکردم. البته هم اکنون نیز مقالات خوبی در سایت آیتالله برای دفاع از مواضع علمی ایشان وجود دارد.
🔹موضع علمی شخص بنده این است که روش فقاهت جناب آیتالله صانعی در نهایت به عرفی شدن فقاهت سنتی و انفعال جامعه شیعه در برابر هژمونی علمی و رسانهای تمدن غرب میانجامد، ولی در عین حال معتقدم عدم طرح مباحث اختلافی و چالشی ایشان و امثال ایشان در مجامع علمی، ضررش در دراز مدت برای عقلانیت و جامعه شیعی به مراتب بیشتر است.
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#هماندیشیها
#فقه_حکومتی
❇️تاریخ نگارش:1399/6/25
https://eitaa.com/alimohammadi1389/158
🔰حاکمیت و حکمرانی در تمدن سایبری؛ چالشی پیش رو
به گزارش خبرگزاری فارس، اردوان مجیدی در یادداشتی نوشت:
تمدن سایبری
همه ما کما بیش، تحولی را به صورت ملموس در بافت زندگی و محیط خود، بخصوص در سه دهه گذشته احساس میکنیم. تحولی که شاید از 60 سال قبل آغاز شد، و در 10 سال اخیر (در مقایسه از جایگاه وضعیت امروز) به اوج خود رسید. به نظر میرسد، ما در حال تجربه بروز تمدنی متفاوت هستیم. تمدنی که ابعاد متعددی دارد، و ما آن را تمدن سایبری مینامیم. تمدنی که در آن، تعامل ماشین (بخصوص ماشینهای مبتنی بر فناوری اطلاعات) و انسان، و خودکارسازی و هوشمند سازی فعالیتها، تاثیرات گستردهای را بر چگونگی زندگی انسان گذاشته است.
ان شاء الله به یاری خداوند متعال، در سلسله یادداشتهایی، به تحلیل ابعادی از تحول و چالشهای این تمدن سایبری خواهیم پرداخت.
حاکمیت و حکمرانی سایبری
حاکمیت[1] و حکمرانی[2]، هر چند که به نظر دور از دسترس تحول، و از نظر ماهیت پایدار به نظر میرسد، ولی یکی از راهبردیترین و مهمترین عرصههای تحول و تطور یافته در تمدن سایبری است. قدرت فائقه حاکم در محدوده جغرافیای حاکمیت خود، دچار چالشهای متعددی شده است. اگر قبلا حاکم، در این محدوده دارای اقتدار مطلق شناخته میشد، پس از جنگ جهانی اول و دوم، با تشکیل نهادهای بین المللی و حلقههای قدرت کشورهای مسلط شده بعد از جنگ، و مداخلات آن در عرصه حاکمیتی کشورها، دچار رخنههائی در این اقتدار شد. اما در مرحله بعد و در پهنه فضای سایبر، رخنه نرم و خزنده دیگری در عرصه حاکمیت رخ داد، و همچنان در حال وقوع و پیشرفت است.
اقتدار حاکمیت، بتدریج در طیفی از حوزههای جامعه و حکمرانی، به انواع دیگری از قدرت تطور پیدا کرد، که هم شیوه بکارگیری و تحقق آن متفاوت شد، و هم بتدریج در اختیار افرادی غیر از حاکمان رسمی قرار گرفت.
سکوها[3] نمونههایی از این تغییر جایگاه اقتدار هستند. سکوهائی مثل گوگل، ویندوز، تلگرام، اندروید، رمزارزها و نظایر آنها در سالهای اخیر، میدانهائی را ایجاد کردهاند، که اقتدار حاکمیت را در کشورهای مختلف به چالش کشیدهاند. مالکان سکوها، از طریق سکوهای خود، مداخلاتی حساب شده در میدانهای جغرافیای کشورهای دیگر انجام میدهند. حاکمان در این پهنه، با مداخلاتی از جنسی متفاوت مواجه شدهاند. کشورها نه میتوانند جلوی ورود سکوها را به عرصه زندگی جامعه خود بگیرند، و نه میتوانند به سادگی مداخلات آنها را در زندگی مردم مدیریت کنند.
در چنین پهنههایی است که حاکمیت دچار تغییر ماهیت میشود. حاکمیت در شکل جدید آن در تمدن سایبری، قوانین، سازوکارها و بافت متفاوتی مییابد. حاکمان برای حفظ حاکمیت و اقتدار خود، باید ماهیت این نوع جدید حاکمیت را درک کرده، و بر اساس معادلات و رویکرد متناسب آن عمل کنند. همچنین سازوکارهای حکمرانی برای جاری ساختن حاکمیت نیز به همین صورت دچار تطور و دگردیسی میشود؛ و نیازمند فهم و اتخاذ رویکردهای متفاوتی است.
ضمن اینکه در شرایط تحول کرونایی و پساکرونایی، بروز طیفی از این خصوصیات تطور یافته، تشدید میشود. به نظر میرسد که شرایط بحران کرونا، در سوق پیدا کردن سریعتر جامعه به سمت تمدن سایبری، نقش موثری داشته است.
بعضا دیده میشود که در مواجهه با افسارگسیختگی این میدان، و ضوابط نامشخص و مبهم این فضا، راهکارهائی که برای درگیر شدن حاکمیت و حکمرانی در فضای سایبر ارائه میشود، راهکارهایی ساده انگارانه و در حد استفاده از فن آوری اطلاعات، فیلترینگ، محدود کردن دسترسی، و راه اندازی یک واحد سازمانی برای این امور، در دستگاههای حکومتی است.
برخی مشخصههای راهبردی
در این یادداشت قصد ندارم به تبیین این تطور ماهیت بپردازم. فقط قصد دارم ذهنها را نسبت به این تغییر ماهیت، حساس و هشیار کنم.
بد نیست که برای اینکه بهتر این تطور را درک کنیم، برخی از ابعاد و مشخصههای راهبردی در حوزه حاکمیت و حکمرانی سایبری را مورد اشاره قرار دهیم:
قدرت نرم به تدریج بیش از قدرت سخت، در سازوکارهای حکمرانی اهمیت پیدا کرده، و جنبههای نرم قدرت، و قدرتهای نرم، طیف وسیعتری از تعیین کنندگی در حاکمیت پیدا کردهاند. به همین دلیل نظامهای حاکمیتی، به جای درگیر شدن در قوانین و ابزارهای مرسوم اعمال حاکمیت با شکل سخت آن، از ابزارهای جدید حکمرانی که قدرت نرم را بکار میگیرد، استفاده میکنند.
در حکمرانی جدید نقش نهادها بسیار بیشتر از نقش سازمانها، اهمیت پیدا کرده است. به جای تعریف مقررات رسمی و در قالب دستورالعملهای مشخص و ایجاد سازمان رسمی، آنچه که جریان پیدا میکند، فرهنگ و قواعد نانوشته نهادی است که در بطن جامعه نهادینه شده، و جامعه طبق قواعد آن رفتار میکند. در حکمرانی جدید، بسیار بیش از گذشته، حاکمان یاد میگیرند که چگونه سازوارهها را در قالب نهاد، به جامعه تزریق کرده، و هزینه اجرای آن را کاهش داده، و تثبیت کنند.
همچنین با قدرت پیدا کردن بافتهای اجتماعی، جامعه نیز یادگرفته که چگونه با شکل دادن یک بستر نهادی، خواستهها و رفتار خود را به حاکمیت تحمیل کند. در این میان حاکمیت با توجه به امکان نهادینه سازی و ایجاد بسترهای نهادی توسط رسانهها و تعاملات اجتماعی، در انحصار اقتدار در حیطه خود دچار چالش شده، و امکان اعمال قدرت توسط قدرتهای بیرونی، در حیطه درونی یک حاکمیت، افزایش یافته است. به همین دلیل حاکم کسی است که میتواند نهادها را در یک جامعه شکل دهد، و رفتار آن را تنظیم کند، حتی اگر در خارج از قلمرو جغرافیائی خود باشد.
به همین دلیل حکمرانی در فرایندهای تصمیمگیری، نقش جدیتری را به نهادها و جامعه داده، تصمیمگیری حکمرانان را به سطوح بالاتری انتقال داده، و تصمیمگیری آحاد جامعه را در قالب نهادها، در طیف وسیعتری جاری کرده است.
حکمرانی، ابعاد تصدیگری را از دوش حاکمان به نهادها انتقال داده، و حاکمان را به سمت ایفای موثرتر نقش تولیت و تنظیمگری، سوق داده است.
در عین حال، انتظارات از حفظ حاکمیت و اقتدار را در فضای متشتت ایجاد شده، در جامعه افزایش میدهد، به نحوی که جامعه در عین اینکه انتظار مداخله تصمیم گیرنده خود را در تمام امور تصور میکند، مداخله ختم کننده تشتت و سردرگمی را توسط دولت و حکومت، به عنوان فصل الخطاب نیز مطالبه میکند. همچنین در اموری که به عنوان بسترساز و پشتیبانی عمومی، و فراهم کننده امنیت و رفاه عمومی جامعه، بخصوص در شرایط بحرانی محسوب میشود، جامعه از حکومت، مطالبه میدانداری، و حتی بعضا تصدیگری دارد.
سکوها در این پهنه نقش تعیین کنندهای پیدا میکنند. بخش مهمی از حکمرانی در پهنه سکوها رخ میدهد. همچنین ماهیت حاکمیت، و حوزه و شکل اقتدار آن، در عرصه بروز سکوها، دچار دگردیسی میشود. بنا بر این حاکمیتی موفق است، که بتواند سکوها را در عرصه حکمرانی خود بکار بگیرد، و قواعد اقتدار در این عرصه را در بافت خود، جاری و هضم کند.
ایجاد سکوها و بسترهای راهبردی، که نقش تعیین کننده ای در جریان حکمرانی دارند، نقش کلیدی را در حاکمیت ایفا میکند. کسی که بتواند زیرساختها و بسترهای راهبردی را ایجاد و پهنه آن را مدیریت کند، اقتدار حاکمیت بالاتری پیدا میکند؛ حتی اگر در جایگاه معمول حاکمیت قرار نداشته باشد. به این ترتیب سکوها، تعیین کننده حاکم، و محدوده و شکل حاکمیت خواهد بود.
سکوهای غیر ملی، اینجا نقش برهم زنندگی حاکمیتی خود را بیشتر نشان میدهند؛ و شهروندان جغرافیائی دیگر، به شهروند سکوی غیر ملی تبدیل میشوند.
نقش دادههای بزرگ و قدرت دستیابی و تحلیل آن، نقش تعیین کننده در مدیریت میدان را بر عهده خواهد داشت، و به همین دلیل مالکان دادههای بزرگ، شریکان اصلی حاکمیت محسوب میشوند.
شکل گیری دولت – ملت[4] ، به صورت عملیاتیتر و جدیتری، در بافت جدید حاکمیت و حکمرانی محقق میشود. به همین دلیل سازوکارهای حکمرانی باید ایفای نقش موثر ملت را پیشبینی و فراهم کنند.
با توجه به تمام ابعاد مذکور، قدرت رفتار اجتماعی، فارغ از منافع شخصی، با توجه به آرمانها و باورها و فرهنگ، افزایش یافته، و به همین دلیل، مشی جهادی میتواند در حوزه رفتارهای حاکمیتی، میدان وسیعی پیدا کرده، و تحقق حکمرانی جهادی، بر اساس سریان باورهای معرفتی دینی، بصورت جدی و عملیاتیتری نسبت به گذشته، امکان پذیر میشود.
در شرایط تمدن جدید، حفظ حیات کشورها و حاکمیت و حکمرانی آن، مستلزم فهم مناسب شکل تطور یافته آن است؛ و ذهنهای هوشیارتری را در مواجهه با آن طلب میکند.
هدایت شده از مهدی
🔴به نظر شما چرا امسال خبری از تخریب #اربعین نیست؟!
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از سعید امیرخانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای جالب مفتی وهابی مراکشی برای شیعیان(داره پاره میشه🤣🤣)
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دود آتش سوزیهای آمریکا به اروپا رسید
🔹دودهای ناشی از آتشسوزیهای جنگلی در غرب آمریکا که با وزش باد و گرمای هوا وسعت گرفته، با عبور از اقیانوس اطلس به اروپا رسیده است.
🔹دفتر اروپایی کوپرنیک از زمان آغاز مشاهدات ماهوارهای تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۰۳ تاکنون هرگز دادههایی به این وسعت و بزرگی در خصوص آتشسوزیها ثبت نکرده است.
tn.ai/2350933
@TasnimNews