eitaa logo
سطلیات
236 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پیشنهاد تماشای یک فیلم در حوزه و 📝حسین مهدیزاده 🔶قسمت 1 از 2 🔺شامگاه 96 فرصت شد فیلم خوب از را ببینم. فیلم بسیار خوبی بود. شخصیت ها و دیالوگها خیلی خوب و جا افتاده بودند. معلوم بود معتمدی با جان و دل تک تک این شخصیت ها و دیالوگهایشان را از آب و گل در آورده است. واقعا فیلم 1:51 دقیقه ای هیچ لحظه و گفتگوی اضافه ای نداشت. قلم نویسنده فاخر است و فاخرتر از آن ذهن نویسنده است. 🔻مدتهاست که دیگر به فیلمهای معناگرایانه به همان چشمی نگاه می کنم که به های تفننی؛ در عوض دغدغه ام و یا همان اقتصاد سیاسی است. دیوانه ای از قفس پرید به طرز چشم گیری معناگرایی را در خدمت خوانش سیاست و اقتصاد انقلاب خودمان در آورده است. سازنده فیلم، قصه گویی درخور برای یک داستان از تحولات عرصه قدرت و ثروت ایران در سالهای میانه دهه سوم انقلاب اسلامی است. 🔍در صفحه ویکی پدیای فیلم دیوانه از قفس پرید می خوانیم که: یلدا با روزبه، جانباز جنگ، ازدواج کرده اما بیماری روزبه به شدت گرفته و او را در یک آسایشگاه برای مراقبت و درمان بستری می‌کنند. یلدا اگرچه علاقه زیادی به روزبه دارد اما در مورد رابطه اش دچار تردید شده‌است. روزبه که در دادگستری کار می‌کند، پیگیر پرونده‌های مفاسد اقتصادی ست. مستوفی، عموی یلدا، در سال‌های پس از جنگ از طریق اعمال خلاف و رباخواری و قاچاق و اختلاس ثروت؛ و نفوذ زیادی به دست آورده‌است پسرخوانده مستوفی دلباخته یلداست و قصد دارد با استفاده از نفوذ پدرش با یلدا ازدواج کند. مستوفی نیز سعی دارد با استفاده از وضعیت به هم ریخته روحی یلدا و بیماری روزبه، باعث جدایی آنها شود. از سوی دیگر چشم به ثروت پدر یلدا دارد و با مسموم کردن او یلدا را برای مداوای پدرش در شرایط سختی قرار می‌دهد. مستوفی که در اجرای نقشه‌هایش قدم به قدم پیش آمده، در مرحله آخر فراست را وارد بازی می‌کند که رئیس شعبه حقوقی و املاک بانکی است که اموال و دارایی‌های پدر یلدا در آن قرار دارد. فراست هم دل‌باختهٔ یلدا می‌شود و مستوفی برای اینکه از شر روزبه خلاص شود او را رو در روی فراست قرار می‌دهد که زمانی استاد روزبه بوده. روزبه که پی به واقعیت ماجرا می‌برد مصمم می‌شود حق یلدا و پدرش را بگیرد. یلدا هم که برای مداوای پدرش در آستانه تن دادن به، خواسته‌های مستوفی و فراست است. نهایتاً به سوی روزبه متمایل می‌شود مستوفی روزبه را هم مسموم می‌کند و او دوباره بستری می‌شود. وقتی یلدا به دیدن او می‌رود با فراست و مستوفی، روبرو می‌شود. پس از خروج آنها از اتاق. صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد» 🔎اما پی رنگ اصلی داستان واقعا پیچیده تر است به نحوی که مخاطب خاص را به خوبی جلب می کند. از زاویه روشنفکران (نیکی کریمی) و پدرش نماینده مردم هستند. مردمی ساکن یک خانه سنتی قدیمی با توشه ای سرشار از فرهنگ و هنر که زمانی رونق مادی زیادی هم داشته است. یلدا عمویی دارد نام(عزت الله انتظامی) که نماد مالک-سلطان قجری پهلوی ایران است، اما مستوفی عقیم است و همه چیز را به پسرخوانده اش (شاید نامی یهودی تبار!) می خواهد که بسپارد. مستوفی یلدا را برای پسرخوانده اش می خواهد اما یلدا مجذوب یک جوان پرشور انقلابی به نام (پرویز پرستویی) شده است که خیلی زود به جبهه می رود و مجروح و موجی می شود. یلدا همه سالهای بعد را دل در گرو روزبه دارد اما عقل محاسبه گر او با دلش در تضاد است. یلدا می فهمد که زندگی با رزوبه زیباست، اما با زندگی جدید است لذا از روزبه جانباز طلاق می گیرد تا خود را پیدا کند اما همه جوره در دام و بازی مستوفی اسیر می شود تا هم و هم همه سهم قدرت گیری مجدد مستوفی شوند. https://t.me/satliyat
✅پیشنهاد تماشای یک فیلم در حوزه و 📝حسین مهدیزاده 🔶قسمت 2 از 2 ماجرا از آنجایی جدی می شود که (علی نصیریان) که هم معلم حقوق روزبه است و هم اینکه روزبه مثنویِ را پای منبر وعظ او یاد می گیرد در قامت رئیس دایره املاک و مستغلات بانک توسط مستوفی به خانه یلدا کشیده می شود تا به جای بدهی بانکی مصادره شود اما عشق پیری این پیرمرد و و جو که به قول خودش 40 سال آبرو جمع کرده است کار دستش می دهد و بیمار این عشق هوس آلود می شود و در قبال رسیدن به یلدا ماله کش کثافت کاری های اقتصادی مستوفی می شود. یلدا به اجبار به عقد فراست در می آید اما چند صباحی نمی گذرد که متوجه می شود راه درست همان روزبه ویلچری و موجی است اما دیگر دیر شده و به عقد فراست پیر در آمده و چند صباحی هم هست که با او زیر یک سقف زندگی می کند. یلدا می فهمد که به زودی فراست پیر هم می میرد و حتما به عقد یعقوب در خواهد آمد. اینجاست که یلدا برای نجات خودش و روزبه در آسایشگاه جانبازان با تیر هر دو شان را می کشد تا نه دست فراست به او برسد و نه یعقوب مستوفی و در عالمی غیر از این عالم که دیگر برای مستوفی و فراست شده است، به روزبه اش برسد! 🔺داستانی که معتمدی تعریف می کند، بسیار پر جزئیات است. هیچ سکانس اضافه ای که بگوییم برای گیشه ناز و کرشمه ای کرده باشد ندارد، اما شاید اگر امروز ساخته شده بود، گیشه را هم به راحتی فتح می کرد چون معنایی را مد نظر دارد که امروز فهمیده می شود. معتمدی در زمانی که همه، طلب را موتور محرک دهه سوم مردم معرفی می کردند، ریشه سرگشتی مردم در سالهای پایانی دهه 70 و آغاز 80 شمسی را تحولات عرصه قدرت ایران می داند. فیلم دیوانه از ای قفس پرید یک دیگراست، با این تفاوت که از ذهنی دقیق تر و عمیق تر تراویده است. و شاید همین که ما آژانس را نماد می دانیم نه دیوانه از قفس پرید، نشان از خامی ادبیات انتقادی حزب اللهی هاست و الا دیوانه از قفس پریدِ معتمدی با معیارهای به روز شده ما حزب اللهی ها در سال 97 اگر بیشتر از حاتمی کیا حزب اللهی نباشد، کمتر نیست. 🔺معتمدی کارشناسی اقتصاد دارد و بعدا رو به فلسفه کرده است لذا دانش او باعث می شود صحنه ایران را به نحوی گزارش کند که ما حزب اللهی ها در آن موقع اصلا آنرا نمی فهمیدیم! جالب آنکه در استعاره ای تلخ، معتمدی از سوی «فراست» های دنیای واقعی برای این فیلم مورد شکایت واقع می شود و ما حزب اللهی ها مثل «روزبه» ابتدای فیلم، آن سالها معتمدی را باور نمی کنیم اما شاید امروز دیگر مثل روزبه پایان فیلم شده باشیم و بیشتربخواهیم طرف معتمدی را بگیریم نه شاکیان از او را. ✅همه اینهایی که نوشتم را اگر بخوانید و بعد هم فیلم را ببینید، فکر نمی کنم از دیدن فیلم مستغنی شوید. مطمئن باشید که آنقدر فیلم خوب ساخته شده و پر جزئیات است که باز هم از پای آن با رضایت بلند شوید. فیلم را حتما ببینید. https://t.me/satliyat
فیلم #دیوانه_ای_از_قفس_پرید محصول 1381 #احمدرضا_معتمدیِ اقتصاد و فلسفه خوانده. این فیلم #آژانس_شیشه_ای یک #روشنفکرحزب_اللهی است. این روزها دیدن این فیلم #سوء_تفاهم آن سالها را برطرف می کند! @satliyat
📸 ترافیک جاده چالوس دهه چهل 🔹گاهی اوقات عکس‌ها نشان دهنده جزییاتی تاریخی است که کلام از نشان دادن‌اش ناتوان است.
[Forwarded from م ا] 🔹یادداشت محمد قوچانی، سردبیر سازندگی برای موسسه اوج و پایتخت ۵ 🔺🔺ظهور هالیوود اسلامی 🔸با «اوج» گرفتن موسسه‌ی «اوج» در سیما و سینمای ایران اکنون دیگر روشن است که نسل تازه‌ای در جریان مشهور به «هنر انقلاب» در حال تولد است. 🔸ما در اهداف با هالیوود در تضادیم اما در روش‌ها می‌توانیم از تجربه آنها استفاده کنیم. با وجود آنکه ترکیب هالیوود اسلامی مانند سینمای اسلامی ترکیبی متناقض‌نماست اما برای درک بحث لازم است از این عبارت استفاده کنیم تا بدانیم از چه سخن می‌گوییم هرچند که بر این واژه اصرار نداریم اما بر مفهوم آن ولو در جهت ستیز با هالیوود آمریکایی اصرار داریم. هالیوود اسلامی بدیل هالیوود آمریکایی است در آرمان و نه در روش، در محتوا و نه در فرم و گاه با پاره‌ای مفاهیم اجمالی محافظه‌کاری جدید هم اشتراک معنی می‌یابد: دفاع از انسان خانواده، میهن وایمان... 🔸موسسه ی اوج با همه معایب و محاسنی که به فعالیت یک کمپانی هنری و سینمایی حاکمیتی (چه بنیاد فارابی، چه کمیسیون فرهنگی اتحادیه اروپا و هر نهاد حاکمیتی دیگر) وارد است امروز در قامت تهیه‌کننده آثاری چون ایستاده در غبار، بادیگارد، به وقت شام، پایتخت ۵ و ... از چنین جایگاهی به هنر و سینمای انقلاب می‌نگرد و به همین علت صدای راست سنتی و چپ سنتی را درآورده است. فیلم‌هایی که قصه‌های مصور متون مقدس نیستند و در آپارتمان‌های طبقه متوسطی که مدام در حال خیانت به هم هستند هم نمی‌گذرد. این آثار خلقی نیستند، اما از نهاد خانواده حمایت می‌کنند، ایدئولوژیک نیستند، اما از فرهنگ اسلامی و ملی دفاع می کنند، جنگ‌طلبانه نیستند، اما از دفاع مشروع حمایت می‌کنند و تجددخواهانه نیستند اما - نسبتی با اصولگرایی سنتی هم ندارند. 🔸رسیدن به چنین نقطه تعادلی در سینما و سیما و هنر ایران از موضع حکومت جمهوری اسلامی یک تحول تاریخی است. گرچه هنرمندان بیرون از حکومت هم سال‌هاست در میانه دوگانه سینمای روشنفکری (بهرام بیضایی) و سینمای عوام‌گرایانه (ایرج قادری) گیر کرده‌اند و راه سوم (اصغر فرهادی) در آن جبهه هم شکل گرفته است. اما سرنوشت هنر انقلاب در جهت‌دهی به نظام فرهنگی کلان کشور بسیار مهم تر است. با گذار از نسل حاتمی‌کیا و افخمی و آوینی از نسل جدید فیلمسازانی چون مهدویان و شعیبی با تهیه‌کنندگانی که پای آثاری مانند ماجرای نیمروز، ایستاده در غبار، لاتاری و پایتخت می‌مانند می‌توان امید داشت که گذار از ایدئولوژی (اسلامی) به فرهنگ اسلامی در میان هنرمندان انقلاب اسلامی هم روی دهد و در حضيض هنر و سرگرمی از سینما تا موسیقی آثاری خلق شود که با نسل‌های جوانتر کشور ارتباط بهتری خلق کند. 🔸گذار از مسئله مبارزه با داعش از یک مبارزه صرفا ایدئولوژیک به مبارزه‌ای انسانی اثر مهمی است که این روزها به نقطه تفاهمی میان تهیه کننده، تولیدکننده و مصرف کننده آثار هنری و سینمایی بدل شده است. عبور از خطوط قرمز کلاسیک حتى تهیه کنندگان این آثار را به اینجا می‌رساند که واقع‌گرایی پیشه کنند و مخاطب خود را نه در کلاس‌های ایدئولوژیک که در صحن عمومی جامعه ببینند. شخصیت ظاهرا بزهکاری که در سریال پایتخت وجود دارد یک واقعیت اجتماعی است که قابل حذف شدن نیست اما همین افراد هستند که در دفاع از ایران پیش از سلحشوران دوآتشه نقش ایفا می‌کنند. 🔸گرچه به تبلیغات سیاسی موسساتی مانند اوج در مذاکرات هسته‌ای نقدهای جدی وارد است اما همین موسسه تهیه‌کننده کارتونها و انیمیشن‌هایی شد که برای اولین بار در شبکه کودک سیمای جمهوری اسلامی مادر خانواده را در خانه بی‌حجاب نشان داد تا مفهوم شرعی محرم و نامحرم را بهتر آموزش دهد. در واقع ایدئولوژیک شدن دین در این سالها سبب شده است که فرق میان حجاب اعتقادی و حجاب قانونی روشن نباشد؛ گویی یک زن مومنه محجبه هم به علت الزام قانونی حجاب می‌کند در حالی که این یک انتخاب عقیدتی است و نه هراس انتظامی، حتی از بعد آموزشی احکام نیز مفهوم محرم و نامحرم با روسری سر کردن برسر همه شخصیت‌ها در انیمیشن (نه فیلم و سریال) منتفی شده است. اما با اعتراض اصولگرایان سنتی این ابتکار موسسه اوج ادامه نیافت. 🔸موضع اصولگرایان سنتی علیه آثاری از این دست قابل فهم است. آنان همیشه به ظاهر بیش از باطن بها می‌دهند اما اصلاح‌طلبانی که باطنی فکر می کنند چرا اسير ظاهرگرایی شده اند؟ چرا فکر میکنند فرآیند عرفی شدن اگر در میان اصولگرایان جدید رخ دهد به ضرر آنان است؟ اگر از امکاناتی که در اختیار این هنرمندان قرار می‌گیرند و بی‌عدالتی پنهان در پی آن ناراحت‌اند چرا امکاناتی که در دهه ی ۶۰ از ناحیه حاکمیت و دردهه‌های بعد از سوی نهادهای اپوزیسیون در اختیار آنان قرار می‌گیرد سخنی به میان نمی‌آورند؟ 📌برای خواندن یادداشت کامل به لینک زیر بروید: yon.ir/jPk4N 🔰 @HAFTRAH ✔️sapp.ir/HAFTRAH
صفحه ای از کتاب زندگی و زمانه ایت الله دکتر بهشتی به نقل از صفحه محمد رضا زائری @satliyat
✅در حاشیه درخواست آیت الله وحید خراسانی برای تعطیلی سراسری 25رجب 🔴روز شهادت امام موسی بن جعفر الکاظم(ع) 🖌حسین مهدیزاده- طلبه 🔸یکی دو روز اخیر خبری درباره مطالبه شدید اللحن از حاکمیت برای تعطیلی روز منتشر شد، به دلیل استفاده از ادبیات و و در صورت عدم تمکین دولت به خواسته تعطیلی این روز در نوع خود بی نظیر و درخور توجه بود. اینکه یک که با ، در خوانش از حرکت تشیع اختلاف نظر جدی دارد، به متوسل می شود، تا یک را به کرسی بنشاند، خود مساله جذابی برای مطالعه است. 🔻اما بعد از این تعجب نباید مثل برادران روشنفکر سخن از حوزه ها بزنیم چرا که مساله اصلا این نیست. مساله نشناختن این امور مدرن است لذا باید مشفقانه این نکات را برای آنها توضیح داد. 🔻نقد نگارنده به برای همه اتفاقات مهم است. اساسا تعطیلی چیست که ما همه تعظیم شعائر را به داخل آن می کنیم؟ چرا برای حفظ فرهنگ ، جمعه را تعطیل می کنیم؟ چرا و و و و و تعطیل هستند؟ چه چیزی را معطل می کنیم تا شعائر دینی از معطلی خارج شوند؟ 🔻در دنیایی که ما زندگی می کنیم اوقات انسان دو وصف بیشتر ندارد یا صنعتی، کشاورزی، تجاری هستند یا از این کارهای سه گانه. تعطیلی یعنی تعطیلی قسم اول و فعالیت در قسم دوم. اما نکته این است که اوقات فراغت خود یک بازار بزرگ کسب و کار هستند که ابر مساله که یک کار مهم و استراتژیک برای ادامه حیات اقتصادی نظام سرمایه داری است در آن ایام و ذیل کاری به اسم انجام می شود که برای فهم آن شما را به خوانش تحلیل کینز از رکود بزرگ 1930 اقتصاد سرمایه داری دعوت می کنم. انسانها در این نظام اجتماعی خاص مامور به ولخرجی هستند و این اتفاق مهم بیش از همه در صنعت گردش گری تعبیه شده است. پس اگر روزی را تعطیل کنید، فعالان و کارشناسان اقتصادی که همه جوامع -ازجمله همین خودمان- را بر عهده دارد اولین کسی است که به برنامه ریزی آن خواهد پرداخت. پس فکر نکنیم که وقتی بازار تعطیل است، مردم درب مساجد و تکایا و حسینه ها منتظر ما هستند که به منبر برویم و مداحان برایشان نوحه سرایی کنند. 🔻حال در این فقره مورد بحث که 25 رجب می باشد، به نظر می رسد که از آنجایی که در همسایگی مبعث در 27 رجب است، به طور قطع باعث شکل گیری و برنامه ریزی اقتصادی صاحبان صنایع گردشگری می شود. به طور قطع و هراز و فیرزکوه و رشت بشدت شلوغ می شود! ما در شمال کشور همین اندازه از عزاداری که در 25رجبی که تعطیل نیست می توانند تجربه کنند، بطور قطع در 25رجب تعطیل تجربه نخواهند کرد چرا که امروز در شمال کشور اصل درآمد مردم از کسب و کارهای ایام تعطیل است و کشاورزی و صنعت در آن خطه به محاق رفته است. پس تعطیلی در تهران و قم و اصفهان یعنی سر کار رفتن مردم شمال کشور! ما وقتی تعطیل رسمی اعلام می کنیم، در اصل بازارهای آنها را رونق می دهیم به جای اینکه تعطیل کنیم. 🔻البته دیگر اظهر من الشمس است که یک است و البته ما نمی خواهیم برای اینکه کسبه قم مغازه ها را ببندند، صنعت خوشگذارنی را در بخشی دیگر از سرزمین های شیعه توسعه دهیم. 🔻حقیقتا علما و متدینین باید بطور فعال تر لایه اجرایی و تحققی ترویج و تبلیغ دین را بررسی کنند. رقیب ما یعنی برای ساعت، ساعت و روز مردمی که تحت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی گرفته است برنامه دارد اما ما هنوز بصورت ایده میدهیم که معمولا اجراء آن بیش از عدم آن به خود ما و اهدافمان لطمه می زند. 🔻 در تعطیلی ایامی همچون عاشورا شعائر مذهبی از صنعت خوشگذارنی موفق تر بوده است و در غیر آن نیز جامعه متدین در طول قرنها اختراع کرده اند که مردم بر سر زندگی خود باشند و به اندازه معرفتشان تعظیم شعائر کنند، چرا که انس مردم با کاری که امامانی که جامعه به آنها کمتر معرفت دارد آنقدر نیست که احساس را در آنها زنده کند تا به ورطه وقت گذرانی و بعد خوش گذرانی در این روز نیافتند. 🔅پس قبل از هر تصمیمی باید «طراحی حزئیات» کرد و الا به رها سازی مجدد و غافلگیرانه مردم در دامن دنیا ختم می شود. 🔶به امید روزی که شهادت امام کاظم(ع) کسب بازار و صنعت و کشاورزی و خوشگذرانی به نفع تعظیم امامت الهی امام کاظم (ع) تعطیل باشد.
[Forwarded from جامعه شناسی] . 🔴 آمار 67 درصدی طلاق در شمیرانات ⭕️ از هر ۱۰۰ ازدواج در شمیرانات ۶۷ مورد به طلاق می‌انجامد؛ 👈در نشست مشترک نمایندگان و مسئولان وزارت کشور مطرح شد:👇👇 🔹۱۱ میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد. 🔹به تازگی آماری از میزان طلاق های ثبت شده در شمیرانات اعلام شده مبنی بر اینکه در سال گذشته از هر ۱۰۰ ازدواج در منطقه شمیرانات ۶۷ مورد به طلاق منتهی شده است که این امری نگران کننده است. 🔹وجود ۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور، ۵۰ میلیون نفر درگیر دعواهای حقوقی و قضایی هستند. 🔹افزایش ۱۹ درصدی مصرف کنندگان مواد مخدر در ۱۰ سال گذشته، ۷۰۰ نوع مواد سنتی مخدر وجود دارد. 🔹مواد مخدر ۴۳ درصد پرونده زندانیان را در برمی گیرد. 🔹رفع آسیب های اجتماعی با اتحاد بین دستگاه ها امکان پذیر است. https://telegram.me/kavosh_garan
🌐پایان نامه ی کارشناسی ارشد با موضوع "فقه اجتماعی آیت الله خامنه ای" در دانشگاه بغداد دفاع شد 🔸برای نخستین بار در دانشگاه های عراق جلسه ی دفاع از پایان نامه ی دانشجوی ارشد «حورا ساری»، با موضوع «فقه اجتماعی امام خامنه ای»، در رشته ی علوم قرآن کریم و تربیت اسلامی دانشکده ی تربیتی «ابن رشد»، وابسته به دانشگاه بغداد، در تاریخ 3/2/1397 برگزار شد، که این دانشجو موفق به دریافت درجه ی «بسیار خوب و عالی» گردید @satliyat
فکر کرده بالاشهر تاریخ اروپاست و رئیس قبیلشون اینو نفهمیده و سرمایه گذاری توی زمینهای پایین شهر کرده😏 @satliyat
نسل جديد تحريم ها چگونه كار مي كند؟ ❓با توجه به نزديك بودن به دور جديد تحريم ها، اين سوال وجود دارد كه نسل جديد تحريم ها چه تفاوت مهمي با تحريم هاي نسل قبلي دارد؟ معروفترين تحريم دور قبل( سيسادا) چه كاستي هايي نسبت به ريل تحريمي جديد( كاتسا) دارد؟ ❗️مهمترين وجه تفاوت ان است كه تحريم هاي قبلي موضوعي بود و تحريم هاي جديد مصداقي هستند. يعني در تحريم هاي قبلي ذات يك موضوع ممنوع مي شد يا ليست گذاري تحريمي به نحوي بود كه نقاط اساسي فروش نفت يا انتقالات مالي كلا فروبپاشد ( تحريم فلج كننده) اما در نسل جديد با ليست گذاري مصاديق أشخاص حقيقي يا حقوقي موثر در هر موضوع فشار تنظيم مي شود بدون انكه لزوما همه چارچوب حقوقي مورد تهاجم قرار گيرد. ( تحريم هوشمند كه البته اوباما هم در دور اخر مدعي ان بود اما امكان اجراي ان را نداشت) ‼️مهمترين شباهت اين دو نوع تحريم ان است كه به شرط تنظيم صحيح( كه در دومي مهمتر است) مي توانند به طور موثر منجر به انقباض توليد ناخالص داخلي شوند. يعني مي توانند بصورتي موثر ايران را از إيجاد يا دسترسي به درامد هاي نفتي و غير نفتي محروم كنند. ❌مهمترين تفاوت اما در شيوه دور زدن تحريم است. در تحريم موضوعي حاكميت خود بدنبال راههايي براي دور زدن تحريم مي رود و حتي اگر فساد يا ناكارايي رخ دهد باز هم ارجاع و إسناد و تنظيم اين عوامل دور زدن در اختيار حاكميت است. همچنين متهم كردن بخش مشخصي از جامعه به عنوان مقصر تحريم سخت تر است چون يك موضوع عام با تعلق ملي مورد حمله تحريمي قرار گرفته است. ‼️در تحريم هاي مصداقي اما وضع متفاوت است. اگر چه كل سيستم منقبض مي شود ليكن فشار حالت طيفي دارد و در بعضي محدودة هاي منتخب كم رنگ است. به بيان ديگر تحريم هاي مصداقي همزمان بسته اي از تحريم و منفذ تعيين شده عبور از تحريم را فراهم مي كند كه روايي و ارجاع و مشروعيت عبور از تحريم را بيروني و وابسته به كشور تحريم گر مي كند. اين امر ضمن ان كه به آمريكا امكان فشار همه جانبه مي دهد امكان تنظيم شدت و دامنه عبورپذيري تحريم را هم بِه سياستگذار تحريم مختص مي كند. اين دستاورد بزرگ نتايج مثبت زيادي براي آمريكايي ها دارد: 1⃣دامپينگ تحريمي: هر بار حاكميت بكوشد معبري براي دور زدن تحريم بنفع فضاي عمومي اقتصاد بيابد امريكا به صورت كنترل شده هزينه عبور از تحريم در كانال منتخب خود را كاهش مي دهد تا كانال حاكميت را از دور خارج كند. 2⃣مهندسي اجتماعي: اين روش به امريكا امكان مي دهد افراد/ صنف/ طبقه خاصي و منتخبي از مواهب و منافع كاسبي تحريم بهره ببرند و در ميان مدت بر فضاي اقتصادي ايران مستولي شوند. 3⃣إيجاد خط روايي فرمان: منافذ عبور از تحريم براي از دست ندادن مواهب مادي و سياسي منفذ در اختيار، اماده هر نوع همكاري با امريكا از جمله داخلي سازي تحريم ها خواهد بود. ❌واضح است تحريم مصداقي بدون در اختيار داشتن ابزاري كه رفتار منافذ منتخب تحريم را در داخل رصد و پايش كند و مانع از دسترسي بدون هزينه ساير بخشهاي اقتصاد به مواهب اختلاف پتانسيل دو سوي ديوار تحريم شود، نه تنها ضعيف بلكه بي فايده خواهد بود و علت باقي ماندن تحريم هاي امريكا در دور قبلي در مرحله موضوعي و فلج كننده تا حدي همين بود. بعد از برجام سه ابزار اطلاعاتي قوي به امريكايي ها فرصت اعمال نسل جديد تحريم را داد: 1⃣برنامه اقدام FATF كه فرصت رصد مبادلات ريالي و كنترل ان را از طريق گزارشات دوره اي واحد اطلاعات مالي وزارت اقتصاد به طرف هاي خارجي فراهم اورد. 2⃣افزونه پايش تحريمي روي سوئيفت كه فرصت رصد مبادلات ارزي بازيگران داخلي را براي طرف امريكايي فراهم اورد. 3⃣استقرار يك لايه حسابرسي خارجي كه دسترسي به حاكميت شركتي بازيگران داخلي را به طرف هاي خارجي هديه داد. 4⃣همچنين در اصلاح موازي از قانون مبارزه با پولشويي و نيز اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم كه در دولت محترم تصويب و در مجلس معطل است و به زودي با فشار اجتماعي دولت روي مجلس تصويب خواهد شد عملا ابزار هاي قانوني لازم براي همكاري منافذ فوق الذكر با امريكا بيش بيني شده است. ❌در واقع اگر چه تحريم هاي هوشمند چه بلحاظ اقتصادي و چه بلحاظ سياسي منافع بيشتري را براي كشور تحريم گر دارد، عدم دسترسي امريكا به داده هاي لازم در دور قبلي تحريم ها امكان اعمال ان را فراهم نمي كرد كه اكنون به خوبي فراهم است و زمينه اجراي موفق ان بخوبي فراهم شده است. به نقل از کانال اقتصاد سیاسی دکتر شاکری @satliyat
مدرنیته حتی برای بدل سازی از مفاهیم و نمادهای قدسی و تولید نسخه زمینی آنها تلاش می کند! موضوع شو مت گالا2018 المانهای قدسی هنر نمایشی بوده @satliyat
هدایت شده از ترجمان علوم انسانی
@tarjomaan 👇
هدایت شده از ترجمان علوم انسانی
🎯 گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد دربارۀ اینکه مارک زاکربرگ، مخترع فیس‌بوک، درصدد است تا در انتخابات سال ۲۰۲۰ نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا شود. او مداوماً سفر می‌کند و در سخنرانی‌هایش وعده می‌دهد که برای همه‌چیز راه‌حل‌های فنی دارد. اما سابقۀ رئیس‌جمهور شدنِ یک مهندس در ایالات متحده، سابقۀ روشنی نیست. اولین و آخرین رئیس جمهور مهندس آمریکا، هربرت هوور، آدمی بود بسیار شبیه به زاکربرگ: بی‌روح، بدون توان همدلی، ناتوان در سخنرانی و البته احمق در سیاست. 🔖 ۳۱۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: tarjomaan.com/neveshtar/8976/ 🔗 @tarjomaan
🔴 آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد: نام ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی هم در فهرست تحریم‌شدگان قرار گرفت/فارس @satliyat
@satliyat
هدایت شده از آیات غمزه
انداخته گوشواره ای در گوشش پوشانده به جدّ و جهد، با تن پوشش ایهام گزنده ای ست از عصر مدرن انسان که سگی گرفته در آغوشش از: تماشایی @ayateghamze https://ayateghamzeh.ir/Poem/ID/245240ش
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 توییت خبرنگار‌ بی‌بی‌سی درباره دستور جدید رئیس جمهور آمریکا برای #تحریم نفتی #ایران.
📣مقتدی صدر با ائتلاف مشکلی نداریم ▪صلاح العبیدی، سخنگوی مقتدی صدر گفته: جریان سائرون با ائتلاف با هیچ طرف سیاسی‌ای اعتراض ندارد. ▫او افزوده: «مشکلْ فراکسیون‌هایی هستند که می‌خواهند شخصیت‌هایی را به‌عنوان وزیر یا نخست‌وزیرِ دولت آتی تحمیل کنند. ▫سائرون بدون تکیه بر «حمایت کشورهای همسایه» در انتخابات پیروز شد، در حالی که دیگر فراکسیون‌ها مورد حمایت قرار گرفتند. روشن است که از آنها حمایت شد؛ نمی‌خواهم نامشان را فاش کنم. ▫به مشارکت لیست الفتح در دولت، تا زمانی که در چارچوب برنامه باشد، اعتراضی نداریم. ما برنامه‌ای ملی داریم تا با فراکسیون‌هایی که مقتدی صدر در توئیترش نام برده، بدون شرطی مبنی بر سهم‌داشتن آنها، همکاری کنیم.» 👈صدر در توئیتی که اخیرا منتشر کرد تصمیمش را برای تشکیل دولتی غیرحزبی، با عضویت احزاب کرد و سنی و نیز ائتلاف شیعی النصر(حیدر العبادی)، اعلام کرد ولی از الفتح(هادی العامری و حشد الشعبی) و ائتلاف نزدیک به نوری مالکلی نامی نبرد.. این مسأله احیای «ائتلاف شیعه» را دشوار می‌کند./ ایسنا @satliyt
هدایت شده از ترجمان علوم انسانی
@tarjomaan 👇
✨نتایج انتخابات عراق// تعداد کرسی های اخذ شده تحریر شبه نهایی انتخابات پارلمان عراق به شکل ذیل است. قرار است نتایج نهایی پنجشنبه اعلام شود و چنانچه تغییر در اعداد صورت بگیرد جزئی است. (نتایج زیر 315 کرسی از 329 کرسی پارلمان است). 1 - سائرون (مقتدی صدر و کمونیست ها) 55 کرسی 2 – النصر(حیدر العبادی) 51 3 – الفتح (هادی العامری) 50 4- دولت قانون (نوری مالکی) 25 5 – حزب دمکرات کردستان(مسعود بارزانی) 24 6 – الوطنیه (ایاد علاوی) 21 7 – ائتلاف القرار(اسامه النجیفی) 15 8 – اتحادیه میهنی کردستان (کوسرت رسول) 15 9 – جریان ملی حکمت (عمار حکیم) 12 10 – ائتلاف الجماهیر الوطنیه (احمد الجبوری) 6 11 – جنبش تغییر 5 12 – جنبش نسل جدید (شاسوار عبدالواحد) 4 13 – جنبش اراده (حنان فتلاوی) 3 14 – نینوی هویتنا (محمد اقبال) 3 15 – جبهه ترکمن های کرکوک (ارشد صالحی) 3 16 – جبهه اسلامی کردستان 3 17 – ائتلاف عربی کرکوک (راکان الجبوری) 3 18 – تمدن (فائق الشیخ) 2 19 – بیارق الخیر (خالد العبیدی) 2 20 – ائتلاف برای عدالت (برهم صالح) 2 21 – اتحاد اسلامی کردستان 2 22 – عابرون (قاسم الفهداوی) 2 23 – النهج الدیمقراطی 2 24 – حزب مدنی 1 25 – عراق الارض 1 26 – ائتلاف دمکراتیک مدنی (غسان عطیه) 1 27 – صلاح الدین هویتنا (علی الصجری) 1 28 – رجال العراق 1 تحرير 🔶🔹اماج https://eitaa.com/amaj24
آقای صادق زیباکلام نوشته: «درپاسخ همه توهین های روزنامه های کیهان‌وجوان پیرامون توییت اسراییل، من یک‌پرسش ساده دارم: رسالت نابودی اسراییل را چه کسی برعهده ما قرارداده است؟ قانون اساسی مان، مصوبه مجلس،فلسطینی ها، اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی یاسازمان ملل؟ آیامردم ایران در یک همه پرسی ازحکومت خواسته اند؟» در جواب میگویم: «جناب زیباکلام عزیز. برای جواب به شما دلایل انسانی و حق طلبانه را کنار میگذارم. اما فهم اینکه وفادار ماندن اصولی به آرمان فلسطین حرکت هوشمندانه دیپلماسی عمومی ایران برای تسخیر قلوب مردم منطقه بوده که به طور سنتی و تاریخی ایرانیان «عجم و رافضی» را دشمن خود میدانستند، فقط الفبای علوم سیاسی سال اول دانشگاه میخواهد. ایران تنها کشور غیرعرب در منطقه غرب آسیا و تنها‌ کشور غیر سنی جهان اسلام است. ایستادگی اصولی بر روی آزادی فلسطین و رهبری و پیش قراولی آرمان فلسطین نه تنها انزوای نژادی و مذهبی ملت ایران در منطقه‌ را در این چهل سال شکسته است بلکه ایران را مدعی رهبری سیاسی و معنوی جهان اسلام کرده است. اسراییل-ستیزی، نه فقط ماجراجویی ایدئولوژیک نبوده، که نوعی هوشمندی پراگماتیک جمهوری اسلامی ایران بوده است. تلاش سلطان اردوغان عثمانی را برای دزدیدن این جایگاه از ایران نمیبینید؟ اردوغان هم میداند تنها کشوری میتواند داعیه هدایت جهان اسلام را داشته باشد که برادریش را به فلسطین ثابت کرده باشد. آقای زیباکلام عزیز. شما از ضعف دستگاه های عظیم و پرهزینه و ناکارامد تبلیغاتی نظام سواستفاده میکنید تا درباره اصول و ارکان دولت-ملت ایرانی شبهه ایجاد کنید. کاش قبول میکردید دوباره مناظره‌ کنیم و این حق را به مردم ایران بدهیم تا خود درباره شبهه های شما قضاوت کنند.» کانال تلگرام علی علیزاده @jedaal کانال علی علیزاده در پیامرسان بله ble.im/jedaal https://instagram.com/p/Bi1vFRJHpjF/
⁣📣 سنگ‌پای ایرانی صادر کرده‌ایم که سنگ‌پای چینی وارد کنیم؟ ▪ سال گذشته ایران ۶۳ تُن سنگ‌پا، با ارزش ۴۴هزار دلار، به جهان صادر کرد. 👈 با این حال، همین سال ۱۷ تُن سنگ‌پا از چین وارد کردیم و این عجیب است. 👈 عجیب‌تر آنکه ارزش ۶۳ تُن سنگ‌پایی که صادر کردیم ۴۴هزار دلار ذکر شده بود، اما ۱۷ تُن سنگ‌پای چینی ۳۴هزار دلار ارزش‌گذاری شد. یعنی هر کیلو سنگ‌پای صادراتی ما ۷۰سنت ارزش داشته است و هر کیلو سنگ‌پای وارداتی [از چین] ۲دلار. 👈به‌عبارتی دیگر، قیمت سنگ‌پای چینی سه‌برابر سنگ‌پای ایرانی است. یعنی سنگ‌پای چینی‌ها رنگین‌تر از سنگ‌پای ایرانی است؟! @satliyat