🔘تاریخچه هک
▪️قدمت اصطلاح هک به دههی ۱۹۷۰ بازمیگردد. در سال ۱۹۸۰، از اصطلاح هکر در یکی از مقالههای مجلهی «روانشناسی امروز» (Psychology Today)، استفاده شده بود. این مقاله به ماهیت اعتیادآور کامپیوتر پرداخته بود. در سال ۱۹۸۲، فیلمی علمیتخیلی با عنوان Tron منتشر شد که شخصیت اصلی آن بهدنبال نفوذ به سیستم کامپیوتری یکی از شرکتها و هک آن بود
در سال ۱۹۸۳، گروهی از هکرهای نوجوان به سیستمهای کامپیوتری ایالات متحده و کانادا، ازجمله آزمایشگاه ملی لوسآلاموس و مرکز سرطان اسلونکترینگ و بانک سکیوریتیپاسیفیک، نفوذ کردند. پس از مدت کوتاهی، مقالهای در مجلهی نیوزویک با عکس روی جلد یکی از هکرهای نوجوان منتشر و اولینبار از کلمهی هکر در این مقاله استفاده شد. پس از اتفاقات یادشده، کنگره وارد عمل شد و قوانینی درزمینهی جرایم کامپیوتری تصویب کرد. در دههی ۱۹۸۰، گروههای هکری متعددی در آمریکا و دیگر نقاط دنیا تشکیل شدند که برای انجام برخی مأموریتها بهدنبال جذب علاقهمندان بودند. برخی از این مأموریتها بیخطر بودند و برخی دیگر خطرناک.
▫️از دههی ۱۹۸۰ بهبعد، حملهها و نفوذهای زیادی به کامپیوترهای سازمانی و دولتی شد و بهدنبال آن قوانین متعددی برای مبارزه با هک تصویب شد و بسیاری از افراد فعال در این زمینه دستگیر شدند. بااینحال، فرهنگ عامه، هککردن و هکرها را در قالب فیلمها و کتابها و مجلههای تخصصی پذیرفت.
هک کردن به شناسایی ضعف سیستمها یا شبکههای کامپیوتری بهمنظور بهرهبرداری از آنها گفته می شود.
▪️هکرها میتوانند از روانشناسی هم برای فریب کاربر و تشویق او برای کلیک روی پیوست یا ارائهی دادههای شخصی استفاده کنند. به این تکنیک « مهندسی اجتماعی » گفته میشود؛
روشهای متداول هک عبارتاند از:
▫️باتنتها
▫️هایجککردن مرورگر
▫️حملات رد سرویس (DDOS)
▫️باجافزار
▫️روت کیتها
▫️تروجانها
▫️ویروسها
▫️کرمها
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
32.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘سکولاریسم حوزوی در حال رشد است!
🎙حجت الاسلام اسکندری
▪️حوزه علمیه اگر بتواند طی 50 سال آینده، رسوبات تفکر مرحوم فیرحی را پاک کند کار بزرگی کرده است؛ فیرحی با پنبه سر می برید!
▫️مرحوم فیرحی در اردیبهشت 99 صراحتا گفت در زمان غیبت نه تنها حکومت نباید تشکیل داد حتی تبلیغ دین هم ممنوع است؛ مهدی نصیری تفکر سنتی و فیرحی تفکر مدرن داشت و جالب اینکه هر دو به همین نتیجه رسیدند!!
▪️فیرحی صراحتا گفته بود دنبال دموکراتیزه کردن فقه است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘«دین و مدیریت پیام»
▪️نگاهی به استراتژی های فرهنگی رسانه
▫️سامان دهی و مدیریت استراتژیک پیام ها از مهم ترین دغدغه ها و دل مشغولی های رسانه هایی است که برای نقش فرهنگی - اجتماعی خود اهمیت حساسیت قائل اند.
▫️از مهمترین و ضروری ترین مراحل مدیریت پیام ابداع و تدوین استراتژی هاست. این مسئله برای یک رسانه دین مدار به مثابه بخشی از نظام اسلامی اهمیت و حساسیت بیشتری دارد با توجه به سابقه طولانی جهان رسانه ها در گرایش و انس با فرهنگ مادی و بینش سکولار ابداع، تدوین و اصلاح مستمر همه استراتژیها و سیاستهای رسانه ای متناسب با مبانی دینی و مؤلفه های فرهنگ خودی برای رسانه ملی به منزله سرآمد رسانه های دینی امری ضروری و شایان توجه است.
📚کتاب مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه صفحه 265
#عکس_نوشته
#پارا_کتاب
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘نگاهی به جهان موازی در انیمههای مشهور
▫️قسمت چهارم
▪️در قسمتهای قبلی گفتیم که جهان موازی یعنی جهانی مستقل از جهان ما یا ابعاد باطنی همین جهان. در انیمهٔ کیمیاگر تمام فلزی(Fullmetal Alchemist:Brotherhood)، هفت گناه کبیرهٔ مسیحی متجسّد شده و به شکل انسان درآمدهاند. این هفت نفر به عنوان شیاطین و قطب منفی داستان زیر دست کسی که خودش را پدر (Father) مینامد فعالیت میکنند.
▪️یکی از این شیاطین طمع (Greed) نام دارد. این شیطان موجودی ماورائی است که در بدن انسانهای مختلفی که روحشان را به وی بفروشند، حلول میکند. افسانهٔ معروف فاوست از گوته الهامبخش آثار مختلفی است که فروختن روح به شیطان را مایهٔ لذت و آرامش در دنیا معرفی میکند.
✍️مسیح عرفان
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘نگاهی به جهان موازی در انیمههای مشهور ▫️قسمت چهارم ▪️در قسمتهای قبلی گفتیم
#نقد_انیمه|#اختصاصی
🔘نگاهی به جهان موازی در انیمههای مشهور
▫️قسمت چهارم
▪️در قسمتهای قبلی گفتیم که جهان موازی یعنی جهانی مستقل از جهان ما یا ابعاد باطنی همین جهان. در انیمهٔ کیمیاگر تمام فلزی(Fullmetal Alchemist:Brotherhood)، هفت گناه کبیرهٔ مسیحی متجسّد شده و به شکل انسان درآمدهاند. این هفت نفر به عنوان شیاطین و قطب منفی داستان زیر دست کسی که خودش را پدر (Father) مینامد فعالیت میکنند.
▪️یکی از این شیاطین طمع (Greed) نام دارد. این شیطان موجودی ماورائی است که در بدن انسانهای مختلفی که روحشان را به وی بفروشند، حلول میکند. افسانهٔ معروف فاوست از گوته الهامبخش آثار مختلفی است که فروختن روح به شیطان را مایهٔ لذت و آرامش در دنیا معرفی میکند.
▪️غافل از اینکه هر چه حضور شیاطین در زندگی انسانها پر رنگتر شود، افسردگی، فوران شهوت و غضب و بیماری و گناه بیشتر خواهد شد.
▪️انیمهٔ کیمیاگر تمام فلزی در ترسیم جهان موازی، علاوه بر نشان دادن خداوند سعی میکند شیطان را هم نشان میدهد. اما شخصیتِ «طمع» بر خلاف خدای وحدت وجودی اثر که بد اخلاق، حیلهگر و
▪️ضد انسان بود، شیطانی جذاب و جوانپسند ترسیم میشود.پدر (رئیس شیاطین) موجودی حقیر است که میخواهد به واسطهٔ کیمیاگری غربی، تبدیل به خدا شود! به همین علت خودش را پدر که (تعبیری استعاری که در بعضی ادیان مثل یهودیت و مسیحیت به معنی «خدا» است) مینامد.
▪️در پایان انیمه، پدر در رخدادی آخرالزمانی به خدا میرسد و به گمان اینکه قدرت خدا را در خودش هضم کرده، ادعای پادشاهی بر تمام جهان را دارد. اما توسط انسانهای کیمیاگر کشته میشود.
▪️درواقع آخرالزمان در انیمهٔ کیمیاگر تمام فلزی برخلاف نگاه ما که حضرت مسیح به عنوان نمایندهٔ خداوند (یا در نگاه اسطورهزدهٔ مسیحی، خود خدا) از جهان موازی به این جهان میآیند، در انیمهٔ کیمیاگر تمام فلزی کسی که به خدا متصل شده است، موجودی شیطانی بوده توسط شخصیتهای اصلی کشته میشود.
▪️متاسفانه ترسیم این انیمه به عنوان یکی از بهترین انیمههای تاریخ از جهان موازی، کاملا شرّگرا و بر پایهٔ نگاه کابالیسم شیطانگرا است. در قسمت بعدی به جهان موازی در انیمهٔ سورد آرت آنلاین خواهیم پرداخت.
✍️مسیح عرفان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘نقش رسانه ها در کنترل جامعه
▪️در دنیای امروز در حقیقت رسانه ابزاریست از سوی افرادی برای کنترل دیگر افراد …
از همان زمانی که رسانه ها در زندگی انسان ها پدیدار شدند، کنترل گری آنها نیز آغاز شد.
امروزه این نقش توسط جنگ روانی و یا ایجاد جریان های فکری در فضای مجازی به وضوح قابل مشاهده است.
▫️قدرت رسانه ها به حدی زیاد است که بارها در تاریخ شاهد شورش ها و انقلاب های ناشی از جهت دهی رسانه ها بوده ایم
و این قدرت چه در همان ابتدای پیدایش
و چه در زمان امروز
در اختیار افراد محدودی است؛
افرادی که کنترل رسانه ها را در اختیار دارند و به وسیله آن میخواهند به هدفشان که کنترل ذهن انسان ها و جوامع و مجاب کردن آن ها به پیروی از خودشان است نائل شوند.
▪️و در این راه بسیاری از واقعیت ها را
پنهان می کنند؛
و یا دروغ و واقعیت را
جوری با هم ادغام میکنند
که تشخیص آن بسیار مشکل میشود.
▫️ نداشتن سواد رسانه ای و پذیرفتن هر چیزی بدون تحقیق و آگاهی،
همان چیزی است که برای به وجود آمدن یک «برده رسانه ای» و یک «پیرو محض» نیاز است.
▪️ شخصی که در مواجهه با اخبار به دنبال منبع آن است و صحت مطالبی که میخواند برایش مهم هستند،
هیچگاه در جریان فکری رسانه ای و موج های مجازی گرفتار نخواهد شد.
✍️محسن باقری
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
8.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘دعوای دین و تکنولوژی
👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🌐مؤسسه شناخت
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘جرم سایبری چیست؟
▫️جرم سایبری بهمعنی استفاده از کامپیوترها و شبکهها برای اجرای فعالیتهای غیرقانونی مثل توزیع ویروسهای کامپیوتری، آزار و اذیت آنلاین، انتقال سرمایهی الکترونیکی غیرقانونی و... است. اغلب جرایم سایبری ازطریق اینترنت و برخی بهکمک تلفنهای همراه و SMS و برخی دیگر با برنامههای چت آنلاین انجام میشوند.
▪️انواع جرم سایبری
▫️انواع جرایم سایبری عبارتاند از:
▫️ کلاهبرداری کامپیوتری: فریب عمدی برای اهداف شخصی ازطریق استفاده از سیستمهای کامپیوتری
▫️نقض حریم خصوصی: قراردادن اطلاعات شخصی مثل آدرس ایمیل، شمارهتلفن، جزئیات حساب کاربری و... در وبسایتها و شبکههای اجتماعی
▫️سرقت هویت: سرقت اطلاعات شخصی و جعل آنها
▫️ اشتراکگذاری اطلاعات و فایلهای دارای کپیرایت: توزیع غیرمجاز فایلهای دارای کپیرایت مثل کتابهای الکترونیکی و برنامههای کامپیوتری
▫️انتقال الکترونیکی سرمایه: دسترسی غیرمجاز به شبکههای کامپیوتری بانکی و انتقال غیرقانونی پول
▫️پولشویی الکترونیکی: استفاده از کامپیوتر برای پولشویی
▫️کلاهبرداری ATM (خودپرداز): استراقسمع جزئیات کارت خودپرداز مثل شمارهحساب و شمارهی رمز و استفاده از آنها برای برداشت پول از حسابها
▫️حملات رد سرویس: استفاده از کامپیوترها در موقعیتهای متعدد برای حمله به سرورها
▫️اسپم: ارسال ایمیلهای غیرمجاز و حاوی تبلیغات
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از فرزند انقلاب | میلاد حسنزاده
🔻مصوبه جدید رفع فیلتر واتساپ: تزلزل در آینده کلانداده و حاکمیت دیجیتال ایران
🖊میلاد حسن زاده __________________________
▫️در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ارکان اصلی قدرت ملی تبدیل شده است. داده، که میتوان آن را "نفت قرن ۲۱" نامید، کلید پیشرفت اقتصادی، علمی و امنیتی به شمار میرود. در این میان، مصوبه اخیر مبنی بر رفع فیلتر واتساپ، در حالی که ممکن است با نیت تسهیل ارتباطات و رفع نیازهای اجتماعی و یا جلوگیری از بحرانهای امنیتی اتخاذ شده باشد، پیامدهای عمیقی برای حاکمیت دیجیتال، اقتصاد کلانداده و امنیت ملی به همراه خواهد داشت. این تصمیم به جای اینکه گامی در جهت تقویت استقلال دیجیتال باشد، میتواند ایران را در حوزه فناوری به یک مصرفکننده منفعل تبدیل کند.
▪️عصر حاضر، به دلیل ورود فناوریهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی، وارد مرحلهای از تحول اقتصادی شده که در آن داده به عنوان زیربنای اصلی پیشرفت شناخته میشود. کلانداده (Big Data) نه تنها برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی ضروری است، بلکه نقش اساسی در تحلیل رفتارهای اجتماعی، بهینهسازی سیستمهای اقتصادی و حتی پیشبینی رویدادهای آتی ایفا میکند. در کشورهایی که به درستی ارزش کلانداده را درک کردهاند، توسعه زیرساختهای بومی برای جمعآوری، تحلیل و استفاده از این دادهها به یک اولویت ملی تبدیل شده است. چین با تکیه بر پلتفرمهایی مانند ویچت و علیبابا و ایالات متحده با غولهایی مانند گوگل و فیسبوک، نه تنها به قدرتهای اقتصادی تبدیل شدهاند، بلکه بر رقابتهای ژئوپلیتیکی نیز تسلط یافتهاند. دراین میان، وابستگی به پلتفرمهای خارجی مانند واتساپ، دادههای ارزشمند داخلی را به منابعی در اختیار سایر کشورها تبدیل میکند که به طور مستقیم به تضعیف موقعیت استراتژیک کشور میانجامد.
⚠️ پلتفرمهای بینالمللی همچون واتساپ تحت مالکیت شرکت متا (فیسبوک سابق)، توسط قوانین و منافع ایالات متحده مدیریت میشوند. در شرایطی که کشورها به سمت تقویت استقلال دیجیتال حرکت میکنند، استفاده گسترده از این پلتفرمها، نه تنها وابستگی به زیرساختهای خارجی را افزایش میدهد، بلکه کنترل بر دادهها و ارتباطات حیاتی را نیز از دست کشور خارج میکند. چالش این وابستگی در شرایط بحرانی بیشتر نمایان میشود. تحریمها یا تصمیمات یکجانبه سیاسی، میتوانند دسترسی به این پلتفرمها را محدود کنند، همانگونه که در گذشته شاهد قطع برخی خدمات بینالمللی در ایران بودهایم. علاوه بر این، شرکتهای مالک این پلتفرمها از دادههای کاربران برای اهداف تجاری و سیاسی بهرهبرداری میکنند. این دادهها، که شامل اطلاعات رفتار کاربران، الگوهای ارتباطی و حتی اطلاعات مکانی هستند، میتوانند برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی یا تحلیل شرایط اجتماعی کشورها مورد استفاده قرار گیرند.
❌ یکی از مهمترین پیامدهای رفع فیلتر واتساپ، کاهش انگیزه برای استفاده از پیامرسانهای داخلی است. پلتفرمهای بومی، مانند بله، روبیکا، ایتا، ویراستی و...، که با تلاشهای قابلتقدیر توسعه یافتهاند، درمقایسه با پلتفرمهای بینالمللی از مزیتهای رقابتی کمتری برخوردارند و نیازمند حمایتهای دولتی و مردمی برای رشد و بلوغ بیشتر هستند. رفع فیلتر واتساپ میتواند به کاهش استفاده ازاین پلتفرمها و در نتیجه کاهش درآمدها و سرمایهگذاری در آنها منجر شود. این درحالی است که بسیاری از کشورها برای تقویت اکوسیستمهای بومی خود، سیاستهای سختگیرانهای برای محدودکردن پلتفرمهای خارجی اتخاذ کردهاند. چین با ممنوعیت دسترسی به واتساپ و ایجاد پیامرسانهایی چون ویچت، نه تنها به استقلال دیجیتال دست یافته، بلکه بازارهای جهانی را نیز به چالش کشیده است.
📱در حوزه امنیت ملی، دادههای ارتباطی، یک دارایی استراتژیک به شمار میروند. واتساپ، علیرغم ادعای رمزنگاری دوطرفه، همچنان در برابر فشارهای دولتها و سازمانهای امنیتی خارجی آسیبپذیر است. به عنوان مثال، دولت آمریکا بر اساس قوانین فدرال مانند CLOUD Act میتواند به دادههای کاربران دسترسی داشته باشد. اگرچه ممکن است ادعاشود که پیامرسانهای داخلی نیز از لحاظ امنیتی بینقص نیستند، اما حداقل دادههای آنها در داخل کشور نگهداری میشود و امکان نظارت و کنترل برآنها وجود دارد. در مقابل، استفاده از پلتفرمهای خارجی، امکان سوءاستفاده اطلاعاتی و حتی جاسوسی را برای طرفهای خارجی فراهم میکند.
📌 در نهایت، یکی از بزرگترین پیامدهای تصمیم اخیر، از دست دادن فرصتهای اقتصادی در حوزه اقتصاد دیجیتال است. در دنیای امروز، دادهها، نه تنها یک منبع ارزشمند اقتصادی، بلکه عامل قدرتآفرین در رقابتهای جهانی هستند. کشورهایی که از دادههای بومی خود برای توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال استفاده میکنند، میتوانند به رهبری بازارهای جهانی دست یابند.