فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وقتی اینترنشنال خواستار افزایش تحریمها علیه ایران میشود
◾️در حالی که گزارشگر ویژه سازمان ملل تایید کرده است که تحریم های یک جانبه و قهری آمریکا علیه ایران آثار منفی را علیه مردم ایران به دنبال داشته است اما این شبکه سعودی هوچی گری رسانه ای خود را دنبال می کند و درصدد تحریم هرچه بیشتر بر مردم ایران است!
🆔 @savad_rasaneh
🔦آسیب های استفاده از شبکه های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان
🆔 @savad_rasaneh
💢 اولین متاورس اسلامی جهان؛ پیوند فناوریهای روز با آموزههای شریعت
✳️ شرکت IBF Net با بهرهگیری از تجاربی که قبلا در عرصه پلتفرم های تسهیل معاملات کسب کرده، قابلیت تبدیل اقتصاد اسلامی کوچک خود را به یک متاورس آموزشی، و خرید و فروش بهدست آورده است.
🔸این ایده اقتصادی اولین کاربرد در نوع خود از فناوری متاورس برای ایجاد بازاری است که سطوح بسیار بالاتری برای حمایت از مصرفکننده و سرمایهگذار را تضمین میکند.
🔹این پروژه شامل ایجاد یک متاورس است که ویژگیهای خا ص منطقه جنوب شرقی آسیا را از نظر اعتقادی، فرهنگی، مقرراتی و محیطی سیاستی در نظر میگیرد.
📌اهداف این پروژه:
➖ ایجاد بستری برای آموزش و اشتراکگذاری علم و دانش بدون محدودیت زمانی و مکانی؛
➖ فراهم آوردن بازاری ایمن و مطمئن برای خرید و فروش که برای مصرف کننده و سرمایهگذار صرفه اقتصادی خوبی داشته باشد.
🔻البته موفقیت این پروژه در صورت انطباق مسائل مطرح شده با قوانین شریعت اسلام و میزان پذیرش این امر توسط مسلمانان است.
✍️ احمد عالم مدیر عامل این شرکت اظهار داشته است این پروژه تنها متاورس منطبق با شریعت است که نشان میدهد چگونه فناوری متاورس میتواند بازارهای بهتری را هم از نظر کارایی اطلاعاتی و هم از نظر کارایی عملیاتی ایجاد کند.
🆔 @savad_rasaneh
🌀 هنوز یک فیلم درجه یک از امام زمان(عج) نداریم
👤 انتقاد معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران از برخی کمکاریها
🔻 متأسفانه اگرچه جشنوارههای بسیاری در سطح کشور برگزار میشود، اما کمتر میشود که مهدویت از موضوعات آن باشد و این موضوع نیز غربت امام زمان(عج) را میرساند.
hawzahnews.com/xbKqC
🆔 @savad_rasaneh
✡️هرچیزی ارزش شنیدن و دیدن دارد!؟
⚠️تمام آهنگسازان، خوانندگان و نوازندگانی که با والت دیزنی کار میکنند، یهودی هستند.
🆔 @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اینجا تهران یا شیراز یا خوزستان نیست
اینجا شهر برلین درقلب اروپا و آلمان است. البته شما هیچ وقت تاکید میکنم هیچ وقت این صحنه ها رو در اخبار بی بی سی و منو تو نخواهید دید. چون وظیفه اینا تلقین بدبختی به ایران و ایرانیان است.
📝اسرار رسانه
🆔 @savad_rasaneh
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️هوشیاری جمعی در برابر تکنیک تداعی معانی
🔻رسانهها برای قانع کردن مخاطب خود از روشهای مختلفی استفاده میکنند. یکی از این تکنیکها، تداعی معانی است. رسانهها سعی میکنند با پیوند دادن معانی خاصی با محصول و یا ایدهای، در نظر دارند ما را قانع کنند که آن محصول را بخریم یا آن ایده و باور را قبول کنیم.
#سواد_رسانه_ای
🆔 @savad_rasaneh
◀️از «آقامون جنتلمنه» نوشتید، از «سلام فرمانده» هم بنویسید!
🔰چرا پژوهش و رسانه ایران به آسیبها بیشتر توجه دارد تا دستاوردها؟
⭕«بدنو ببین، جون بابا، خودتو بلرزون بابا» میخواندند و تأسف میخوردند و سر تکان میدادند که کودک و نوجوان ایرانی تباه شده و جمهوری اسلامی دچار شکاف نسلی عمیقی شده که دیگر پر کردنی نیست. ارزشها و هنجارهای انقلاب اسلامی را بر باد رفته میدیدند و به اندک تلاشهای مخلصانه بسیجیانی که مخلصانه و بیمزد و منت در حال تربیت نسل و برپایی حلقه صالحین و برگزاری اردوی جهادی بودند، پوزخند میزدند که چه نشستهاید که سیل همهتان را غرق خواهد کرد. اما امروز که یک سرود کاملاً ابتدایی و تقریباً بیهزینه روی لب دهها هزار کودک و نوجوان ایرانی نشسته، سکوت کردهاند و لب نمیجنبانند که نکند مالهکش و همدست و حکومتی خوانده شوند.
⭕«سلام فرمانده» شهر به شهر میچرخد. نمیتوان انکارش کرد. نمیتوان حکومتی دانستش. چیزی دارد که خریدنی نیست. نمیتوان اتوبوس و مینیبوس گرفت و این همه دختر و پسر نوجوان را جمع کرد و در میدانهای اصلی شهر، لبخوانی کردش. نمیتوان همه رسانههای فراگیر را به خط کرد و این چنین هماهنگ به خانهها فرستادش. «سلام فرمانده» در متن جامعه پیچیده، با همه مشکلات و دشواریها و رنجها و زخمهایی که این جامعه دارد و زیر بار آنها کمر خم کرده. اما هر چه بیشتر خوانده می شود، کمتر در موردش نوشته میشود.
⭕گویی کلیشههایی وجود دارد که روشنفکر و دانشگاهی و اهل کتاب و دانشگاه ایران نمیخواهد از آنها جدا شود. موضوع این نیست که این سرود از نظر عدهای «چیپ» است یا خیر، موضوع این است که بخشهایی از جامعه نخبگانی ما جرأت مقاومت در برابر فکر و نگاه غربی را از دست دادهاند، وگرنه «چیپ» هم تحلیل میشود، اگر از آن سوی آبها آمده باشد!
⭕ویدئوهایی که از همخوانی «سلام فرمانده» در شهرهای مختلف منتشر میشود، نشان میدهد این سرود از نظر ایجاد موج اجتماعی و ساخت همدلی موفق بوده است. ارزیابی میزان این موفقیت باید مبتنی بر معیارهایی کاملاً مستند و معتبر باشد. اما هر پژوهشی از یک حدس عالمانه آغاز میشود و حدس عالمانه این است که «سلام فرمانده» فراگیری بالایی ایجاد کرده آن هم در جامعهای که لایهها و اقشارش روز به روز از یکدیگر فاصله میگیرند. این فراگیری هم در سطح و هم در عمق رخ داده، هم از حیث شمار موجی که ایجاد شده و هم از نظر تنوعی که ساخته. نمیتوان گفت فقط چادریها، فقط بسیجیها، فقط مذهبیها «سلام فرمانده» را لبخوانی میکنند و حاضرند برایش تجمع کنند و شعرش را حفظ کنند. این حدس عالمانه یا فرض محتمل را لااقل بررسی کنید!
⭕جامعه دانشگاهی، اهالی پژوهش و فعالان رسانهای ایران، جرأت احتمالدهی، تأملورزی و اندیشهسازی را از دست دادهاند. گمان میبرند دیر یا زود در هاضمه فکری جهان حل خواهیم شد و اساساً قائل به نگاه تمدنی و تمایز فرهنگی نیستند. انقلاب اسلامی ایران، همان انقلابی که آن همه وصف و تعبیر و شگفتانه از دوست و دشمن، سیاستمدار و امنیتی، اقتصاددان و جامعهشناس در موردش رفته است، بیش و پیش از آنکه تجمع و تظاهراتی باشد، صورتبندی مسأله چرایی عقبماندگی ایران بود.
⭕انقلاب در قلبها ریشه زد. ذهنها را پرسشگر کرد. «نه شرقی و نه غربی» قبل از آنکه به یک برنامه کلان در سیاست خارجی تبدیل شود، یک باور ملّی و هنجار دینی است. اگر نخبه جامعه ایران، باور به امکان استقلال نظری در برابر جهان فریبنده غرب و شرق را از دست بدهد، تمدنسازی چگونه ممکن میشود؟ اگر نخبه جامعه ایران، مرتباً روی آسیبها و اشکالات متمرکز شود و فرصتها و داراییها را نبیند، آیندهسازی چگونه میسر میشود؟
⭕«سلام فرمانده» مهر باطلی است بر گزاره پرتکرار ناامیدی و دینستیزی مردم و به ویژه غربگرایی مطلق کودکان و نوجوانان ایرانی.
هر اندازه با محتوا و مضمون این سرود مشکل داشته باشیم و دلیل اثربخشی و فراگیری آن را درک نکنیم یا نسبت به بتسازی عوامل و طراحان و مجریان این سرود هشدار بدهیم و از موجسواری رسانههای پرادعا اما کماثر حکومتی روی این کار مردمی خشمگین شویم؛
نمیتوانیم انکار کنیم «سلام فرمانده» به اصطلاح رسانهایها «گرفته» یا فراگیر شده و نشان داده که «امکان» مقاومت فرهنگی در برابر ساختههای مبتذل امثال ساسی مانکن که به شکل طراحی شدهای، نسل جدید را هدف گرفته، وجود دارد.
⭕دومین ویژگی یعنی طرح «امکان» مقاومت از نخستین ویژگی یعنی «فراگیری» مهمتر است؛ حتی اگر هیچ دانشگاهی، پژوهشگر یا اهل رسانهای بدان نپردازد. کاش یک دهم آسیبشناسها، دستاوردشناس داشتیم.
✍ محمد رستم پور
🆔 @savad_rasaneh
⭕️داشتن سوادرسانه ای عامل پیروزی در جنگ تحریف
🔹دشمنان جهت تشویش افکار عمومی برای رسیدن به اهداف خود از ابزار جریان تحریف، مانند رسانههای مجازی، شبکههای اجتماعی، قلم و گفتگو و… دست به تولید محتوا می زنند.
🔸آن ها با ارائه و انتشار محتوای خود در بسترهای مختلف ذهن مخاطبان را گروگان گرفته و برای اقناع مخاطبان تلاش می کنند.
در ادامه بخوانید:
https://fanosplus.ir/?p=429
🆔 @savad_rasaneh
✋شش سکانس از ضد واکنشها به اثر فاخر "سلام فرمانده"
🔺سرودی که فارغ از قیل و قال های روزمره و حاشیههای سیاسی و در یک بستر کاملا مردمی، راه خودش را در میان تشتت ذائقه ها و سلیقههای هنری و موسیقیایی امروزی پیدا کرد و به خط مقدم جهاد فرهنگی تبدیل شد که باید پایش ایستاد و هزینه داد و مراقبت کرد تا از جانب نااهلان و بیگانگان ترور نشود.
🔸اما صف موافقین اثر بسیار پررونق بود و قلبها و ذهن های آزاده، فارغ از جناح بندیهای سیاسی و لایف استایلهای متکثر، پیام اثر را دریافت کرده و علاوه بر همسویی و درونیسازی، تکثیر و بازارسال کردند.
🔹اما مخالفین و منتقدین انقلابی اثر هم کما بیش وجود داشتند که البته در ادامه و بدلیل سونامی مثبت به راه افتاده از جانب این محصول، گوی انتقاد از آنها به کام اپوزیسیون و ضدانقلاب ربوده شد و جریان بیگانه، موج منفی پرشتابی را با تکنیک برچسبزنی استارت زد که در ادامه به چند نمونه اشاره میکنیم.
1️⃣ شست و شوی مغزی کودکان و استفاده ابزاری از آنها:
بیبی فارسی آن را تبلیغاتی خوانده و کارزاری برای سوءاستفاده از کودکان معرفی میکند و با برجسته کردن بخشهای خاصی از سرود، آن را محصولی حکومتی و تبلیغاتی با بهره برداری ابزاری از بچه ها و شستوشوی مغزی آنها گزارش میکند.
2️⃣ میلیتاریسیتی و غیر دمکراتیک خواندن اثر:
نشنال سعودی که همیشه رادیکال و افراطی گزارش میکند این سرود را میلیتاریستی(شبهنظامی و امنیتی) و غیردمکراتیک ترجمه میکند و شبیهسازی هیتلری از محتوا و فرم اثر به گزارش در میآورد. در ادامه نیز با شانتاژ و پروپاگاندای معروفش، این سرود فاخر را تلاش حکومت برای جبران ریزش محبوبیت خود مخابره میکند.
3️⃣ ترور کلیدواژه ها و ضدهشتگسازی:
و من و توی ملکه، آن را تمسخر میکند و واژههای بدیلی را جهت از رونق و اعتبار انداختن کلیدواژه های کاشته شده در سرود، بازتولید میکند و به موازاتش با ساخت و پرداخت واکنشهای مردمی موهوم از طرف گزارشگر من و تو، صف مردم علیه مردم را به زعم خود برای خنثی سازی و تولید شکاف اجتماعی، دست و پا میکند.
4️⃣ مبنازدایی و تولید تردید و تنش در جهت و مبانی اثر:
رسانه ای بنام جماران و منتسب به بیت امام در اقدامی تاسف بار و نقدهایی سخیف که تولید تردید و شبهه میکند، می نویسد: چرا اسمی از امام برده نشده و نام آیت الله بهجت که اتفاقا با موسیقی هم مخالف بود! در متن سرود استفاده شده است. چرا از شجریان و موسیقی پاپ در صداوسیما خبری نیست و این سرود بارها و بارها پخش میشود و اینکه این سرود ماهیتی نظامی امنیتی دارد، در حالیکه حضرت امام با تز گل در برابر گلوله انقلاب کرد؟!(جای تاسف است که برخی فقط از امام، نام و نسبتش را یدک میکشند و درک درستی از آرمان و اندیشه امام نداشته و سرودی که مملو از افق انقلابی امام است را خبط و خروج از تفکر امام تلقی میکند.)
5️⃣ اعتبارزدایی و خلق شبهه حقوقی و قضایی:
در برخی از کانال های خبری گیلان علیه حاج ابوذر روحی، پرونده موهوم قضایی ساخته میشود تا با اعتبارزدایی از این شخصیت، به سطح جریانسازی این اثر خدشه وارد نمایند.
6️⃣ نقدهای فاقد برج مراقبت و توجه به فرامتن:
عده ای هم چه بسا دلسوزانه و فارغ از فرامتن ماجرا و دقت در تاثیرات جریانی این سرود، انتقادات نه چندان جدی و جانداری مطرح میکنند. بعنوان مثال به وجه ادبیاتی ماجرا گیر میدهند که مثلا ساختار فلان فعل و فاعل با متن نمیسازد، یا مثلا سطح معنایی این شعر از فهم کودکان بالاتر است و یا فلان شخصیت مذکور در شعر، برای کودکان ناآشناست. پاسخ این انتقادات البته چندان سخت نیست و درک درست از تربیت کودک که آشنایی با الفاظ و مفاهیم و فضا را جهت ارتباط معنایی ضروری و کافی میداند، چالش را مرتفع میکند. این جنس واکنش بلحاظ ماهوی البته از سایرین جدا بوده و صرفا جهت و ضریب نقدهایش بایستی مدیریت شود تا نقض غرض صورت نگیرد.
🔻یک سرود در ابتدای امر، یک اثر فرهنگی و رسانه ای است ولی وقتی بحق و شایسته به میدان عملیاتی و جریانسازی وارد شده و پیشانی کار فرهنگی و جریان رسانهای ما قرار میگیرد، بایستی از تمام ابعادش مراقبت نمود و با اقدامات سخیف ارگانی و نهادی، شبیهسازی ها و طنزپردازیهای مضحک و عوامانه و همچنین فیگورهای روشنفکرمآبانه، سطح تاثیرش را در داخل خنثی نکرد.
✍علیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه
🆔 @savad_rasaneh
🔵یوتیوب ۷۰هزار ویدئوی مربوط به جنگ اوکراین را حذف کرد
🔹یوتیوب ادعا میکند از زمان حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۷۰ هزار ویدئو مربوط به این درگیری را حذف کرده است.
🔹این شرکت به نشریه گاردین اعلام کرد بسیاری از ویدئوها به دلیل نقض قانون مربوط به رویدادهای خشن حذف شدهاند. طبق این قانون تولید کنندگان محتوا نمیتوانند رویدادهایی مانند حمله را انکار کنند یا بیاهمیت جلوه دهند.
🔹البته یوتیوب درباره اقدامات اجرایی توضیح زیادی نداد اما اشاره کرد حدود ۹ هزار کانال را تعلیق کرده است. نیل موهان مدیر تولید محتوای یوتیوب در این باره به گاردین میگوید: ما قانونی درباره رویدادهای خشونت بار بزرگ داریم که درباره مواردی مانند انکار رویدادهای مذکور اعمال میشود. آنچه در اوکراین اتفاق میافتد نیز یک رویداد خشونت بار بزرگ است.
🔹در حقیقت تاکیدی بر نقش حیاتی سرویسهایی مانند یوتیوب در جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در فضای آنلاین است. این شبکه اجتماعی فقط در روسیه بیش از ۹۰ میلیون کاربر دارد./انگجت
🆔 @savad_rasaneh
4_5796366263567519777.pdf
901.5K
🔹تکنیک های کنش رسانه ای موثر در جنگ روایت ها
🆔 @savad_rasaneh