eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
| 💢 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «حق سکوت» اثر محمدهادی نائیجی با حضور: ▫️استاد علی قهرمانی _ پژوهشگر و تحلیلگر سینما ◾️صدرا نائیجی _ کارگردان و تولیدکننده سینما ◾️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
| 🔘موضوع متن، فیلم دینامیت نیست 💢بازنمایی روحانیت در سینما و تصویرسازی اجتماعی. ✍️مهدی اسدی ◾️درهمه دنیا خصوصاً جوامع پیشرفته، سینما ابزار بسترسازی و ایجاد آمادگی ذهنی و تصویر سازی مثبت ازتصمیمات حاکمیتی است. ▫️یک امکان تاثیرگذار برای کنترل اجتماعی و اجرایی کردن سیاست های دولت و مدیریت علاقه و نفرت عامه است. ◾️اما در جمهوری اسلامی ماجرا کمی تفاوت دارد، حکومت ما در این عرصه دچار بیماری خود ایمنی است؛شاید بعضی روشنفکرنماها از این بیماری به آزادی بیان تعبیرکنند که البته این ساده‌لوحانه ترین برداشت ممکن است.. ▫️مسئله این است که هیچ جای دنیا اصول بنیادین را زیر سوال نمیبرند،شما هیچ وقت نمیبینید فیلمی در هالیوود ساخته شود و اساس ایجاد کشورجعلی اسرائیل را زیر سوال ببرد، اگر کسی این حماقت را بکند عملاگردن خود را زیرگیوتین مافیای رسانه برده است. ◾️در ایران هیچ کس بارئیس جمهور شوخی مستقیم نمیکند چون نتیجه اش رامیداند،حال آنکه جایگاه ریاست جمهور آنچنان اصیل و بنیادین نیست! ▫️اما به راحتی میتوان مفهوم و روحانی را هجو کرد و ازجدیت اجتماعی آن کاست،نگویید باهمه اقشار میشود شوخی کرد کسی منکر این مطلب نیست،مسئله تصویرکلان و بازنمایی کلی است،اگر درچند فیلم باپلیس شوخی میشود در چندین سریال هم توانمندی واقتدار خاص آن به نمایش گذاشته میشود. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
💢سرخپوست؛ احیای زنانگی در سینما ✍زهرا راد ▪️رسانه های داخلی در یک نگاه کلی کمتر توانستند بازنمایی درست و مطلوبی از زن مسلمان در عصر مدرن بدست دهند و به اشکال مختلف در دام الگوهای غربی گرفتار شدند. گاهی دریک ترکیب نامتوازن از زن ایرانی با پوشش اسلامی و رفتاری مردواره تصویری ناهنجار و غیرمتناسب با مؤلفه های اسلامی ارائه کردند یا زن را در قامت موجودی ضعیف و منفعل به نمایش درآوردند و در نهایت او را در حد و اندازه ابژه جنسی تنزل دادند. ▫️فیلم سینمایی "سرخ پوست" به کارگردانی و نویسندگی نیما جاویدی، از منظر نگاه به زن تا حد قابل توجهی به الگوی تکوینی زن در سینما نردیک شده است. ▪️داستان این فیلم در سال 1346 و در زندانی در جنوب کشور روایت می شود که در حال تخلیه برای توسعه باند فرودگاه است. همزمان رئیس زندان هم در وضعیت ارتقاء درجه و ترفیع پست به ریاست شهربانی است. در این میان یکی از زندانی ها که به خاطر حفظ زمین خود در روستا با ارباب درگیر شده و با دسیسه او متهم به قتل و زندانی شده است، به اعدام محکوم می شود ولی در حین تخلیه زندان ناپدید می شود و رییس زندان برای حفظ جایگاه خود و جلوگیری از تنزل مقام در تلاش برای یافتن اوست. مددکار زندانی، زنی به نام سوسن کریمی است که برای اثبات بی گناهی و نجات جان او تلاش می کند. 🌸"سوسن کریمی" زنی است که با وجود لطیف خود، در کمال وقار و متانت، بدون خارج شدن از چارچوب های کاری در بدو ورود به زندان، در پی رهایی مددجوی خود است، که به اعتقاد او مستحق اعدام نیست. گویی وجود پر از عطوفت او، زندان مرده و تاریک داستان را زنده می کند . کاراکتر او طوری طراحی شده که براساس مأموریت تکوینی اش در راستای کمک و یاری به انسان ها به وظیفه اجتماعی خود عمل کند. ▪️گرچه داستان در سال های حکومت طاغوت جریان دارد و زن قصه ما از حجاب اسلامی برخوردار نیست ولی رفتارش از جاذبه های جنسی برای جلب رئیس زندان حتی برای رسیدن به هدف انسانی اش خالی است؛ این یعنی او "ابژه" تعریف نمی شود و برای خود ارزش و کرامت انسانی قائل است. او سعی دارد با آنچه خداوند در درونش به ودیعه نهاده، شدت و حدت وجودی رئیس را برای یافتن زندانی و تحویلش، تلطیف کند. ▫️علاقه رئیس زندان به او نیز نمی تواند نقطه تاریکی برای این شخصیت باشد؛ چراکه طبیعت سرگردان و خشن مرد ناخواسته مجذوب طبیعت آرامشگر و لطیف زن می شود و آن چه میان این دو رد و بدل می شود چیزی بیش از یک خواستگای کنایه آمیز از جانب یک مرد و یک قبول در لفافه از سوی یک زن نیست. در ادامه اما رئیس به راحتی علاقه را برای وظیفه و منافع کاری به حال تعلیق در می آورد. کش و قوس های داستان اما در نهایت پیروزی عواطف زنانه در دفاع از حق و عدل در مقابل عقل گرایی غیرعادلانه مرد، پایان داستان را رقم می زند و البته نگاهی که نوید عشقی ماندگار میان آن‌دو را می دهد. ▫️برخلاف آن‌چه جریان های فمینیستی داخل و خارج به عنوان حقوق زنان در سایه برابری، ترویج می کنند، نقش های اجتماعی زنان باید در راستای طبیعت الهی آنان و حول محور حیات عاطفیشان تعریف شود و بازنمایی های رسانه ای هم باید از این الگو تبعیت کند. در واقع تئوری "عدالت لزوماً به معنای برابری نیست"، به عنوان تئوری انقلاب اسلامی در حوزه زنان باید به شکل عینی در قالب نقش های کارآمد و متناسب با نیازهای جامعه دینی که در میانه‌ای از سنت و مدرنیسم به حیات خویش ادامه می دهد، معرفی شود. ✅ظهور زن در نقش هایی چون مددکاری، پرستاری، آموزش و تعلیم و تربیت و خدمات عام المنفعه و هر آنچه با دمیدن روح زندگی در جامعه سازگار است ، به جای تأکید بر مشاغل سخت و طاقت فرسا می تواند هم سلامت جامعه و هم سلامت خود زنان را تأمین کند وصرف نظر از زنان نخبه و نیازمندی‌های جامعه به این گروه از زنان برای رفع حوایج جامعه اسلامی، برای هدایت توده زنان جامعه، هدفی مطلوب و مشروع است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
| 🔘 متن و حاشیه ▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ () ✍️ سرکار خانم شیفو 💢من هم یک تحلیلگرم ◾️هرچه دنبال معنای اسم فیلم در محتوای فیلم بودم پیدا نکردم بی صبرانه در انتظار تحلیل کارشناسان فیلم شدم تا شاید آنها گره ذهنیم را باز کنند. ▫️مثل همیشه استاد قهرمانی دست برتر مناظر تحلیلی بود گویا صدرا نائیجی فقط برای تایید آمده بود و دفاعیه برای فیلم نداشت. ◾️لابه لای صحبتها آقای موسوی به گره ذهنی من اشاره کرد و گفت: اسم فیلم به محتوا نمی‌خورد. ▫️بسیار خوشحال بودم از اینکه سوال من، مساله کارشناسان برنامه بود. ◾️درست است که جوابی برای سوالم داده نشد، اما همین اندازه که دیگر فیلم‌ را برای وقت گذرانی نمی‌بینم و دقتم در تماشای فیلم از سطح، به عمق و محتوا رفته را بسیار می‌پسندم و این از تاثیرات دنبال کردن دکوپاژ بوده است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#دکوپاژ | #نقد_فیلم 💢 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «حق سکوت» اثر محمدهادی نائیجی با حضور: ▫️ا
🔘 متن و حاشیه ▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ () ✍️علی برهانی (یک طلبه تدوینگر) ◾️به نظر جلسه دکوپاژ به درستی مدیریت نشد و آقای قهرمانی از اواسط جلسه به بعد از بحث خارج شدند و به علت کمبود وقت آقای نائیجی تایم بسیار محدودی برای دفاع داشتند. ▫️مورد دوم چندین نقدی که آقای قهرمانی به فیلم «حقِ سکوت » داشتند و فرصت نشد به آن پاسخ داده شود خام و فکر نشده بود مثل نقد به اینکه روند فیلم کند و خسته کننده می‌باشد اما نتوانستند به پلانی اضافه اشاره کنند که روند فیلم را کند و یا خسته کننده کرده باشد و یا اشکالی که به فیلمنامه حقِ سکوت داشتند که بهتر بود میر هاشم در تبلیغی که داشت مسائل مهم دینی را تبلیغ می‌کرد و مردم با دیدن این فیلم تلنگری بخورند اما باید توجه داشت در این فیلمنامه و با این روند و اتفاقات کارکتر اصلی فیلم توانایی تبلیغ درست را ندارد و در این صورت فیلم دچار شعار زدگی و فرار مخاطب می شود. ◾️به نظر که در اکران و نقد این فیلم تنها یک نقد درست بود و آن دور از ذهن بودن اسم فیلم نسبت به محتوای فیلم است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
🔘کارآمدی نهاد دین و روحانیت را در سینما به مخاطب نشان دهیم ✍️سید مهدی موسوی 💢مدرّس سواد رسانه و منتقد سینما بر ضرورت تلاش در جهت نشان دادن کارکردها و کارآمدی های نهاد دین و و روحانیت در سینما تأکید کرد. ▫️به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی قهرمانی طی سخنانی در چهاردهمین نشست تخصصی "دکوپاژ" که اختصاص به نقد و بررسی فیلم "حق سکوت" به کارگردانی محمدهادی نائیجی داشت، با بیان این که نقد صحیح به معنای بیان ضعف ها و کاستی ها در کنار دیدن نقاط قوت و اشاره به آن هاست. ◾️حجت الاسلام قهرمانی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر کانون همه شبهات و حملات علیه روحانیت این بوده که کارآمدی نهاد دین و روحانیت را زیر سوال ببرد و در این میان ما باید در هنر هفتم نقش روحانی در پاسبانی از حریم دین و نیز کارکردهای مختلف آن را نشان دهیم که متأسفانه در این باره کار چندان شایسته ای تاکنون صورت نگرفته است. ▫️صدرا نائیجی، فیلمنامه نویس و فعال در حوزه سینما نیز در این نشست با بیان این که ۱۵ دقیقه پایانی فیلم آن چیزی نبود که به نمایش درآمد، گفت: هدف کارگردان این بوده که بگوید یک طلبه و روحانی نیز در درجه اول یک انسان و بنده خداست و لذا گاه دچار مشکلات و گرفتاری هایی می شود که ممکن است زندگی او را به چالش بکشد. 🔗لینک متن کامل خبر در خبرگزاری حوزه https://hawzahnews.com/xcsbs 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh