#دکوپاژ | #گزارش_تصویری
💢دفتر یادداشت
▪️تحلیل سریال دفتر یادداشت
🔻با حضور:
▪️آقایان: آل یاسین _ بنی احمدی _ نصیری
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
🔘 افزایش سواد رسانه تنها راه جلوگیری ماهیگیری فرصت طلبان
▪️باز هم انتخابات مجلس شورای اسلامی فرا رسیده و بازهم رسانه های غیر رسمی به صورت قارچ گونه آغاز فعالیت کردند یا گروه های فعال غیر رسمی با هدف های مختلف فعالیت های خود را آغاز می کنند.
▫️اما راه حل چیست:
۱) توسعه سواد رسانه عمومی یکی از روش هایی است که می تواند مردم را در مقابل تخریب گران یا شایعه آفرینان که با هدف های خاصی در این روزها فعالیت می کنند به خوبی بشناساند تا مردم بتوانند درست را از نادرست تشخیص دهند.
۲)گاهی برخی فعالین رسانه ای که هر روز از یک نفر حمایت می کنند تیرهای خود را به سوی نهادهای حاکمیتی همچون شورای نگهبان رها می کنند که این دیگر تخریب فرد خاصی نیست بلکه این همان بدبینی نسبت به انتخابات است،لذا باید در مواقع درست برخورد درست صورت پذیرد تا به خودشان اجازه هتک حرمت به جریان های حاکمیتی نکنند.
۳)متاسفانه تولید و نشر تکذیب نیز می تواند پایان ناپذیر است و یکی از فرصت هایی که همین فضای مجازی بدون قانون در اختیار برخی قرار داده علاقه دارند تا به صورت ولنگار در آن فعالیت کنند و هر چه می خواهند در آن بتازند و ماهی های خود را از آب گل آلود بگیرد و دیگران هم با وی کاری نداشته باشند تا به نشر اکاذیب خود بپردازند پس شایسته است یا هر چه سریع تر قوانین مشخص وضع شود تا فکری بحال قانون شکنان شود./ مصطفی رضایی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘عوامل گرايش نوجوان و جوان به فرهنگ بيگانه
▫️آسیبشناسی نسل جوان
▪︎ابزارهای تهاجم فرهنگی
▪️خبرگزاریهای بينالمللی
سرعت در گردآوری و پخش خبر، از شرايط كاميابی رسانههای گروهی به ويژه روزنامهها و شبكههای خبررسانی به شمار میآيد. از اينرو، استكبار جهانی از ديرباز، با هدف كنترل آشكار رسانههای گروهی جهان، سازمانهای بزرگ خبررسانی را بنيان نهاده است. اين نهادها، چشمان پيدا و پنهان خويش را در سراسر جهان گسترانيدهاند و با هزاران نشريه و شبكههای راديو و تلويزيونی، خبرهای مهم را در كمترين زمان به دست میآورند.
▪️آسوشيتدپرس و يونايتدپرس آمريكايی، رويتر انگليسی و فرانس پرس فرانسوی، هر يك با هزاران خبرنگار، مزدوران ناشناخته استكبار در جهان به شمار میآيند كه با تلاش خستگیناپذير، رسانههای گروهی را در جهت اهداف استكبار هدايت میكنند.
ارايه تفسير و تحليلهای جهتدار، مخابره رويدادهای دروغين، گزارش نكردن آن چه به زيان سرمايهداران غرب باشد، بزرگنمايی برخی رويدادهای كوچک برای مخدوش ساختن چهره انقلابهای ضد استكباری، ناچيز جلوه دادن جنبشهای آزادی بخش و تزريق فرهنگ مصرفی غرب، بخشی از برنامه اين خبرگزاریها برای كنترل رسانههای گروهی به شمار میآيد.
▪️مطبوعات
میتوان مطبوعات را آينه افكار جامعه به شمار آورد. در روزگار ما با پيشرفت ابزار چاپ و امكانات پخش، همه روزه هزاران عنوان كتاب، مجلّه، روزنامه و بولتنهای رنگارنگ در كمترين زمان در دسترس مردم قرار میگيرد. وقتی اين امكانات در دست دشمنان جامعه باشد، از آن با هدفی خاص و برای انحراف افكار عمومی از واقعيتها بهره خواهند گرفت.
▪️امام خميني رحمهالله در اين باره مي فرمايد:
مجلهها با مقالهها و عكسهای (افتضاح بار و اسفانگيز و روزنامهها با مسابقات و مقالات ضد فرهنگی و ضد اسلامی خويش، با افتخار، مردم ـ به ويژه طبقه جوان و مؤثّر ـ را به سوی غرب يا شرق هدايت مي كردند.
▪️راديو و تلويزيون
راديو و تلويزيون، آسانتر با مردم پيوند برقرار مي كند و بر انديشهها و رفتار و كردار افراد جامعه، تأثير ژرفتری میگذارد. استكبار از دير زمان نقش اين پديدهها را دريافته و كنترل آنها را به دست گرفته است.
▪️بیارزش جلوه دادن فرهنگ، آيين و آداب و رسوم بومیجوامع از يك سو، و ارائه الگوهای نادرست در نوع انديشه، پوشش و مصرف از سوی ديگر، بخشی از برنامههايی است كه استكبار، روزانه برای پخش به آنتنهای راديو و تلويزيون در سراسر جهان میفرستد.
▪️سينما و تئاتر
دشمنان با چنگاندازی به مرزهای هنر و سرمايه گذاری در صنعت فيلم، خونهای آلوده فرهنگ خويش را به پيكر نحيف جهان سوم تزريق میكنند. آنان با بهرهگيری از شيوههای پيچيده و مدرن توليد فيلم، ارزشهای واقعی ديگر فرهنگ ها را نابود میكنند و با تهیساختن جامعه از معنويات، راه را برای چپاول هرچه بيشتر خود هموار میسازند.
▪️امامخمينی رحمهالله در اين باره مي فرمايد:
تمام اين رسانههای گروهی را اجير كردهاند كه طبقه جوان را به واسطه راديو و تلويزيون و سينما و تئاتر و مطبوعات و مجلاّت و ... سرگرم به عياشیكنند و عياش بارشان بياورند.
▪️موادّ مخدّر
سرمايهداران غرب با اين ديدگاه، هر انسان شرقی آگاه و متعهّد به اصول انساني را آتشفشاني خاموش میبينند كه ممكن است برای منافع آنان خطرآفرين باشد. از اين رو، هدف آنان از گرفتار ساختن مردم جهان سوم ـ به ويژه طبقه جوان و تحصيل كرده ـ در دام اعتياد و فساد، تنها يك برنامه و توطئه ساده نيست، بلكه نوعی يورش به عقبه ملّتها و به آتش كشيدن آن است. افرادی كه در دام اعتياد میافتند، نه تنها ديگر توليد كننده و انديشمند نخواهند بود، بلكه با بدل شدن به انگلی نيمه جان در جامعه، به ارزان ترين وسيله دشمن برای به تباهی كشيدن بنيادهاي استقلال جامعه تبديل مي گردند.
▪️امام خميني رحمه الله در اين باره مي فرمايد:
شما اين را يك مسأله اتّفاقي ندانيد كه مِن باب اتّفاق يك دسته اي هرويين فروش شده اند و يك دسته اي هم مبتلا شده اند. اين همه يك توطئه اي است كه قدرت هاي بزرگ به اين وسيله ضربه مي زنند.
قشر جوان قشري است كه میتواند اقتصاد ما را اداره كند. قشر جوان میتواند خود را در مقابل هجمات فرهنگي، نظامي و سياسي مجهّز كند. اين جوان، در حالي كه جواني اش ارزشمند است، افكارش آن قدر عميق نيست كه توطئه ها را تا آخر بتواند بخواند. خيال مي كند كه خوب، حالا، دلمان مي خواهد كه ترياك يا هرويين بكشيم. اين يك نقشه اي است كه ... براي فلج كردن جوان هاي ماست. يك آدم هروييني نمي تواند در سياست فكر كند. نمي تواند در اقتصاد عمل كند و اگر يك گرفتاري پيش بيايد، نمي تواند در جنگ شركت كند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘نقد و بررسی فیلم هزارتوی پن
▫️هزارتوی پن، از بهترین آثار گیرمو دل تورو کارگردان مکزیکی و برنده اسکار هالیووده
▪️فیلمی که فرم بسیار خوبی داره، هنرمندانه ساخته شده و حتی از صداسیما هم پخش شده
▫️اما طبق معمول آثار دل تورو، موجودات شیطانی نقش منجی رو بازی میکنن و اوفلیای نوجوون که از نعمت پدر محرومه، به یک شیطان پناه میبره و همون شیطان هم باعث رستگاریش میشه!
▪️نقد دین مسیحیت درباری و نشون دادن تثلیث غیر مسیحی، از المان های ضد مسیحی فیلم هست که تا جایی درسته؛ اما جایگزینی که فیلم معرفی میکنه نه یک دین الهی، بلکه یک تثلیث اسطورهای و باطله
نقد کامل فیلم هزارتوی پن در لینک زیر👇
https://inaghd.ir/pans_labyrinth/
@inaghd_ir
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 شبکههای اجتماعی و
فشارهای روانی
▪️ استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی باعث ایجاد اختلالات روانی و آسیب رسیدن به جسم و حتی مرگ می شود.
یکی از اولین اختلالات روانی که استفاده کنندگان شبکه های اجتماعی با آن رو به رو هستند، فشار روانی است.
▪️ فشار روانی یا استرس، حالتیست که یک یا چند نیاز اساسی یک نفر تامین نمی شود یا آرامشش به هم می خورد در نتیجه فرد دچار فشار روانی می شود.
▪️یکی از نیازهای اساسی فرد، احساس رضایت از خود است، کاربران در شبکه های اجتماعی روی قشنگ و زیبای زندگی خود را به نمایش میگذارند. در نتیجه فرد بدترین وضعیت خود را بهترین وضعیت دیگران مقایسه می کند و بنابراین رضایت از خود به شدت پایین می اید و فشار روانی برای فرد ایجاد می شود.
▪️در سال ۲۰۱۴ یک نظرسنجی از کاربران ۱۸ تا ۷۰ ساله فیسبوک انجام شد که نتیجه آن این بود که:
هر چقدر مدت زمان استفاده و وابستگی فرد به شبکه های اجتماعی بالا می رود، فشار روانی فرد هم بالا می رود و شخص در زمینه های مختلف از کیفیت زندگی خود ناراضی و گله مند می شود...
▪️ در نظرسنجی دیگری که از دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده های مختلف آمریکا انجام شد نیز بیش از یک سوم شرکت کننده ها گفتند که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث شده است به دفعات احساس خشم و غم کنند و حتی
نفس کشیدن برایشان سخت می شود!
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
✔️ واقعیت سینمایی
🖌 شهید سید مرتضی آوینی
🔘 در فیلم هیچ تصویری نمیتواند «سهواً یا به طور تصادفی» درمیان مجموعهی تصاویر فیلم قرار بگیرد؛ این یك اصل كاملاً بدیهی است كه انسان را به یك خصوصیت جامع دربارهی «واقعیت سینمایی» راهبر میشود. مراد از واقعیت سینمایی همان واقعیتی است كه بر پردهی سینما عرضه میگردد.
🔚 چرا چنین است؟ چرا در فیلم هیچ تصویر غیرضرور، اشتباهی یاتصادفی نمیتواند وجود داشته باشد، حال آنكه در واقعیت خارج یا واقعیت پیرامون هرگز چنین نیست؟ در فیلم هر یک از تصاویر با تصاویر قبل و بعد از خویش و با مجموعهی فیلم ارتباطی معین و پیشبینی شده دارد.
🖇 پیوند بین تماشاگر و فیلم نیز موكول به آن است كه تماشاگر این روابط معین و پیشبینی شده را دریابد. در اینجا هرگز این امكان وجود ندارد كه دو تصویر بدون قصد خاصی كنار یكدیگر قرار بگیرند و یا تصویری بیدلیل در میان مجموعهی تصاویر فیلم جاگیر شود.
#سینما
#شهید_آوینی
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
🔘شبکه اجتماعی، محور اساسی جنگ های نوپدید؛
▪️در سال 1998، دریاسالار آرتور. کی.سر بروسکی و جان گارستکا مقاله مشترک خود را با عنوان "جنگ شبکه محور: مبدأ و آینده " منتشر کردند.
▪️اگرچه بیشتر به جنبههای سختافزاری فنّاوری ارتباطات نظامی و استراتژیهای استفاده از آنها پرداختند اما موضوع جنگ شبکه محور بسیار متناسب با انقلاب رنگی و سازگار با یکشکل اجتماعی است.
▪️بهعنوانمثال، لئونید ساوین مقایسههای ساختاری بین بهار عربی، کاربرد اجتماعی جنگ شبکه محور و نظریه آشوب انجام داده است.
▪️نویسندگان با ارجاع به مقاله موردنظر، قانون متکالف را با در نظر گفتن اینکه " قدرت " یک شبکه متناسب با تعداد تقریبی شبکه است دنبال میکنند. " قدرت " یا " بازدهی " از محاسبات شبکه محور ناشی از تعاملات فشرده اطلاعات بین تعداد بسیار زیادی از گرههای محاسباتی ناهمگن در دامنه شبکه است.
▪️آنها همچنین مینویسند که "در سطح ساختاری، جنگ شبکه محور نیاز به یک معماری عملیاتی با سه عنصر مهم دارد: شبکههای حسگر، شبکههای تراکنش و (تعامل) که توسط یک صفحهنمایش اطلاعاتی باکیفیت بالا میزبانی میشوند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh