انجمن سواد رسانه طلاب
🔘خشونت غیرمتعارف به شاخصه سریال های شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است.
🔳منتقد سینما و مدرس رسانه نسبت به خشونت غیرمتعارف در سریال های شبکه نمایش خانگی که به شاخصه مهم آن ها تبدیل شده، انتقاد کرد.
▫️مصطفی گودرزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در حال حاضر بخش قابل توجهی از سریالهای شبکه نمایش خانگی بیش از عرف معمول به مقوله خشونت میپردازند، اظهار داشت:
▪️هم اکنون بهعنوان مثال، چهار سریال "گردنزنی"، "بازنده"، "غربت" و "داریوش"پلتفرمهای اصلی نمایش خانگی در حال پخش هستند و میتوان گفت که تولیدکنندگان این آثار در یک هدف مشترک خشونت را دستمایهای برای ایجاد جذابیت قرار دادهاند.
▫️بهعنوان نمونه در چهار قسمت نخست سریال گردنزنی ۳ نفر بهشکل کاملاً خشونتبار به قتل میرسند .حال آنکه در ادامه سریال مشاهده میکنیم که گویا کارگردان خواسته بدون تکیهبر قصه چفت و بست دار و صرفاً با جلوههای ویژه و تعلیق بصری، مخاطب خود را همراه با اثر کند.
▪️این حجم از ساختن سریالهای شبه اکشن و جنایی که خشونت بالایی را ترسیم میکند اساساً ضد فرهنگ ما ایرانی هاست و باید یک تجدیدنظر جدی در این باره صورت گیرد تا به بهانه و اسم واقع گرایی و طرح مسائل اجتماعی و جنایی، شاهد سکانسهای خشونتبار در این حد نباشیم.
▫️این همه هیاهو و استفاده از واکنشهای عصبی که در شخصیتها نهادینهشده نمیتواند برای تماشاگر جذابیت داشتهباشد. سریالسازی قطعاً فقط برای سرگرم کردن مخاطب نیست. بهدلیل مخاطب انبوه باید تمهیدات ویژهای برای پردازش قصه در نظر گرفت و خشونت بیدلیل میتواند آسیبهای فراوانی را بههمراه داشتهباشد که باید از آن پرهیز کرد.
▪️نباید از یاد ببریم که این گونه آثار روی برخی اقشار و طبقات که بیشتر تحتتأثیر سبک زندگی غربی هستند، تأثیرات مخربی میگذارد و اگر شاهد این مسئله بودیم که آمار جرم و جنایت در جامعه بالا رفته، بی شک محصولات سینما و شبکه نمایش خانگی در این فرآیند نقشی انکارناپذیر داشتهاند.
▫️ادامه مطلب در سایت خبرگزاری حوزه
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘چرا اسرائیل جنگ را مستقیما به سمت جمهوری اسلامی نمیبرد؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#گزارشتصویری
🔘نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی قلب رقه
▫️باحضور:
▪️تحلیلگران و ناقدان سینما
▫️دوشنبه ۱۷ مهرماه
@QomBasij
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب|#باز_نشر
🔘«پست مدرنیسم و رسانه های جدید»
▪️مدرنیسم عموماً با مراحل اولیه ی انقلاب صنعتی در ارتباط بود، در صورتی که پست مدرنیسم( که اولین بار در معماری مشاهده شد) معمولاً با بسیاری از تغییراتی که بعد از انقلاب صنعتی رخ داد در ارتباط است.
▪️اقتصاد فراصنعتی (که گاهی به نام فرافوردیست شناخته میشود) یکی از مواردی است که در آن تحول اقتصادی از اقتصاد مبنی بر تولید به اقتصاد مبنی بر خدمات صورت گرفته است.
▪️مشخصه های این جامعه افزایش فن آوری های اطلاعاتی جدید جهانی سازی بازارهای مالی رشد خدمات و کارمندان یقه سفید و کاهش صنعت سنگین است. مشاهده ی تفاوت محسوس فرهنگ و سیاستهای تولید شده به وسیله ی یک جامعه ی فراصنعتی با آنهایی که توسط مفهوم صنعتی مدرنیسم حکم فرما بودند تعجب آور نیست.
▪️این تغییرات فرهنگی می توانند تا حدودی به عنوان محصول جانبی اجتناب ناپذیر یک جامعه ی مصرفی تلقی شوند؛ جایی که مصرف و خوشگذرانی بیشتر از کار و تولید تجربیات ما را مشخص میکنند این به این معناست که «فرهنگ مصرف» بر فضای فرهنگی غالب می شود؛ این که بازار بافت و تجربیات زندگی روزمره ی ما را مشخص می کند. در این دنیای پست مدرن مرجعی فراتر از کالا وجود ندارد و هر برداشتی از فن آوری خود به عنوان تجربه کم کم در حال ناپدید شدن است.
📚کتاب فرهنگ های دیجیتال صفحه ۳۰
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
2.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘اعتراف بازیگر دیزنی به نقش شیطان پرستان در هالیوود
▪️چاینا مک کلین، بازیگری که در بسیاری از فیلمها و سریالهای دیزنی نقش آفرینی کرده، از حضور جدی شیطان پرستان و علائم شیطان پرستی در صنعت سرگرمی آمریکا میگوید.
▪️او همچنین به مخاطبان اخطار میدهد که فیلمهایی که می بینند بر روی آنها تاثیر دارند، چه متوجه این تاثیر باشند و چه نباشند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 جوکر بانوان؛ تراژدی غمبار فمنیسم ایرانی اینبار در قالب لودگی
▪️متاسفانه فمنیسم ایرانی احقاق حقوق زن ایرانی را در تقلید صرف از هر آنچه مردان می کنند؛ میبیند! این موج از فمنیسم تعریف صحیح از زن و یا مرد ندارد، و دیوانه وار میخواهد هر آنچه جنس مخالف میکند، طوطی وار تکرار کند؛ و در این مسیر از لودگی در قالب طنز نیز دریغ نمیکند.
▪️ برنامه نیز طنز قابل توجهی ندارد، ادا درآوردن ها و خندیدن های تصنعی بانوان بیشتر محض خالی نبودن عریضه است. در کشور ما طنزپردازی به صورت فکر شده و با فیلمنامه هم دچار مشکل است چه رسد به طنزپردازی بداهه که اینگونه مایه فضاحت می شود. هرچند کاملا هم بداهه نیست و با تدوین و برنامه ریزی هم باز سخیف است.
▪️اما چند سوال بی پاسخ کماکان اینجاست که باز ساترا کجاست؟ مسائل و معارف دینی جای خود؛ چرا باید شخصیت مطلوب زن ایرانی چنین دلقک وار و مسخره پیشه معرفی شود؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
4.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 شناسایی اخبار جعلی در شرایط جنگ!
▫️در شرایط جنگی برای تضعیف روحیه ی مردم بیشترین اخبار دروغین و جعلی از سوی دشمن تولید و در فضای مجازی پخش می شود؛
▫️ این اخبار را چگونه شناسایی کنیم
تا در دام آنها نیفتیم؟!
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 شگردهای رسانه های فارسی زبان
در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب
▪️ دو قطبی سازی
▫️این شگرد که در چند سال اخیر بهصورت ویژه مورد توجه این رسانهها قرار گرفته است، هدف اصلی آن ایجاد دودستگیهای کاذب است.
▫️رسانه با استفاده از این روش، به مخاطب چنان القاء میکند که دو طیف و جریان بهصورت صددرصد، مقابل یکدیگر قرار دارند.
یکی شر و دیگری خیر، موافق و مخالف، تندرو و میانهرو و دستهبندیهای از این قبیل که بیشتر از آنکه با واقعیت مطابقت داشته باشد، بازی با واژه ها است.
▫️رسانهها این شگرد را به اشکال و گونههای مختلف دیگر برای ایجاد درگیری و اثرگذاری صحنههای سیاسی و اجتماعی به کار میبرند و مسائل را چنان نشان می دهند که گویی هر کدام از دو سر قطبها دائماً در حال جداشدن و دورشدن از یکدیگر هستند.
▫️ در ذات همه برنامههایی که با این تکنیک ساخته میشوند، چیزی که برجسته میشود نوعی بینظمی و عدم تحمل حرف مخالف و منتقد است، یا اختیار نداشتن یک گروه، و یا تلاش برای سلطه یک حزب بر حزب دیگر که این موارد را بهصورتی کاملاً حرفهای به خورد مخاطب میدهند.
▫️برای نمونه در مذاکرات هستهای و ایام انتخابات این شگرد بهوفور مورد استفاد رسانهها قرار گرفته و می گیرد.
▫️آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است...
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام