🔘شگردهای رسانههای فارسی زبان در فریب دادن مخاطب
▪️یکی از شگردهایی که معمولاً برای جلب توجه مخاطب در ارتباط با انتشار اخبار مربوط به ایران توسط رسانههای بیگانهی فارسی زبان مورد استفاده قرار میگیرد، شگرد خبر غالب است.
▪️این شکل از پوشش اخبار بدین گونه است که رسانهها بر یک خبر بصورت هماهنگ و زنجیره ای تاکید می کنند تا نوعی برجستهسازی تکخبری صورت گیرد.
▪️این نوع خبر رسانی باعث جلب توجه، اعتماد کامل مخاطبان این شبکهها و در نهایت پذیرش خبر مورد نظر میگردد ...
▪️برای مثال عملکرد رسانههای غربی در رابطه با اخبار آزمایشهای موشکی یا مذاکرات هستهای ایران، به صورت «پوششی گسترده و همزمان» و با «رویکردی جهت دار و منفی» بوده است که در بعضی مواقع آنچنان برجسته میشود که مانع از دیده شدن دیگر اخبار مربوط به ایران است...
▪️آگاهی از روشهای تولید محتوا در رسانهها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل #سوادرسانهای امروز است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فیلم_کوتاه
🔘سرویس اطلاعاتی و برآورده کردن آرزوهای یک خواننده
▪️براساس پرونده ای واقعی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#اختصاصی
🔘رنگها وجود خارجی دارند یا خیر ؟
▫️در دنیایی رنگارنگ زندگی میکنیم. رنگها برای ما مفهوم سازی میکنند. مثلاً شیر به سفیدی معروف است.
رنگها حتی در بسیاری از ضربالمثلهای ما جا خوش کردهاند و زمینه تولید مثلها و استعارههای بسیاری شدهاند.
مثلاً میگوییم جای فلانی سبز، یا مثلاً میگوییم فلانی آدم یک رنگی است .....
رنگها همچنین برای ما نمادسازی میکنند. مثل رنگ پرچمها، رنگ لباس تیم فوتبال، رنگ لباس نظامی و بسیاری از نمادهای دیگر.
▫️اما آیا این رنگها در جهان خارج از ذهن ما نیز همین رنگی هستند؟؟!
سوال عجیبیه نه ؟
▫️ببینید رنگها حاصل بازتاب طول موجهای مختلف نوری هستند که به چشم ما میرسند. و توسط سلولهای مخروطی شبکیه چشم دریافت و تبدیل به پیام عصبی میشوند و پس از آن به سیستم عصبی فرستاده میشوند. در آنجا درک رنگ حاصل میشود و مثلاً ما موز را زرد میبینیم.
اما همه موجودات رنگها را مثل ما نمیبینند. حشرات رنگها را بسیار متفاوت از ما درک میکنند و مثلاً ممکن است قرمز را آبی ببینند!!
احتمالا استقلالیهای اونا پرسپولیسی هستند و پرسپولیسیهای اونا استقلالی !!!
▫️بنابراین نمیتوان گفت رنگ قرمز واقعاً در جهان خارج قرمز است، بلکه ما آن را قرمز درک میکنیم و براساس یک قرارداد زبانی نام آن را قرمز گذاشتهایم.
این حالت را میتوان برای رنگها، بوها، صداها، دماها و بسیاری دیگر از محرکهای موجود در جهان در نظر گرفت.
▫️بنابراین ما جهان را اینگونه درک میکنیم چون راهی غیر از آن نداریم.
✍️سلمان بهادران
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘مفت بری از جیب مردم
▪️فیلم سینمایی «مفتبر» به کارگردانی و نویسندگی عادل تبریزی یک اثر کمدی موزیکال است که داستان یک دزدی کلان را روایت میکند که در آن، به مسئله اجتماعی اختلاس و پولشویی میپردازد و قرار است از یکی از مفاسد اقتصادی روز یعنی پرونده چایی دبش استفاده کند.
▪️داستان از این قرار است که هومن مدیر شرکت چای دبش است، با لو رفتن فسادهای مالی، جایش را با کامران عوض میکند تا فرصت بیشتری برای فرار از کشور داشته باشد، غافل از اینکه این تغییر نقش، نمادین بوده و زندگی شخصیاش را نیز دچار اختلال میکند.
✍️محسن بنی احمدی
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘مفت بری از جیب مردم ▪️فیلم سینمایی «مفتبر» به کارگردانی و نویسندگی عادل تبری
#نقد_فیلم|#اختصاصی
🔘مفت بری از جیب مردم
▪️فیلم سینمایی «مفتبر» به کارگردانی و نویسندگی عادل تبریزی یک اثر کمدی موزیکال است که داستان یک دزدی کلان را روایت میکند که در آن، به مسئله اجتماعی اختلاس و پولشویی میپردازد و قرار است از یکی از مفاسد اقتصادی روز یعنی پرونده چایی دبش استفاده کند.
▪️داستان از این قرار است که هومن مدیر شرکت چای دبش است، با لو رفتن فسادهای مالی، جایش را با کامران عوض میکند تا فرصت بیشتری برای فرار از کشور داشته باشد، غافل از اینکه این تغییر نقش، نمادین بوده و زندگی شخصیاش را نیز دچار اختلال میکند.
▪️این اثر نیز دسته کمی از کمدی های روز این روز ها ندارد و فقط از یک موضوع روز استفاده کرده تا دوباره همان شوخی های سخیف و همان نا هنجاری های اجتماعی را به تصویر بکشد.
▪️استفاده بسیار از موسیقی کار را به جایی رسانده که از موسیقی های قدیمی و قبل از انقلاب نیز استفاده می کنند و حسابی به رقص و پای کوبی مشغولند. جدای از این که بخش زیادی از فیلم را را موسیقی و رقص تشکیل داده ولی از شوخی های جنسی و دیالوگ های دو پهلو غافل نشده و آن را در سراسر فیلم گسترانده است.
▪️شوخی های که با خانمها می شود نیز خارج از عرف است. مصرف مشروبات هم که پایه اصلی جلسات رقص و پایکوبی است.
▪️این فیلم می خواهد حرف خوبی بزند که آخر کار خلاف ختم به خوبی نمی شود اما حرف خوبش را به بدترین شکل ممکن بیان کرده و تماشای این فیلم را در کنار فرزندان ناممکن کرده است و در کل تماشای این فیلم وقت تلف کردن است.
✍️محسن بنی احمدی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
تحلیل هستی شناختی هوش مصنوعی.mp3
79.59M
#بشنوید
🔘نشست «تحلیل هستی شناختی هوش مصنوعی»
▫️استاد سوده طوسی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘نقش احساسات
▪️در حوزه دیجیتال، آنچه به این صنایع نوپدید و مشتریان آنها ( به ویژه تبلیغ کنندگان) اجازه می دهد آن است که افراد را در بین گروه ها و نهادهای مختلف متمایز ساخته ، شخصی سازی، تجزیه و تحلیل رفتاری و احساسات را اصلاح کنند.
▪️ هرنوع از پلتفرم رسانه های اجتماعی و هر وب سایت به گونه ای طراحی شده است که اعتیادآور باشد و باعث بروز انفجارهای احساسی شود و مغز را در چرخه ای از پُست ها به دام بیندازد.
▪️سرعت، شدت عاطفی و ویژگی های محرک محتوای رسانه های اجتماعی باعث می شود تا کسانی که در معرض آن هستند واکنش های شدیدتری را تجربه کنند.
▪️رسانه های اجتماعی به ویژه برای سخت شدن وضعیت، قطبی شدن سیاسی و اجتماعی به دلیل توانایی آنها در انتشار تصاویر خشن و شایعات ترسناک بسیار سریع و مناسب عمل خواهند کرد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘از دوران پساحقیقت چه میدانیم؟!
دوران برانگیختگی احساسات و از بین رفتن مرز میان واقعیت و دروغ...
▫️ «رسانههای خارجی احساسات عمومی را بر میانگیزند و از همین طریق است که دیگر حقیقت دیده نمیشود!
همین امر باعث شده به گفته اندیشمندان ارتباطات، وارد عصر پساحقیقت شویم...»
▪️«پسا حقیقت»، عصری که بهدلیل تکثر مبادی اخبار و اطلاعات و نیز، توانایی افراد در تولید خبر، «مرزهای بین حقیقت و دروغ از بین رفته است.»
▪️در این عصر مطابق تعاریف، احساسات نسبت به واقعیتهای عینی در بین مردم برتری پیدا میکند، تا جاییکه هرچقدر میزان احساسیبودن خبر بیشتر باشد، میزان مصرف آن افزایش مییابد.
▪️رسانههای خارجی هم از همین حربه استفاده و سعی میکنند احساسات عمومی را برانگیزند و از همین طریق است که دیگر حقیقت دیده نمیشود؛ مثل همین چیزی که در رویدادهای اخیر میبینیم...
▪️در عصر پساحقیقت، هرچقدر میزان «نفوذ در رسانههای اجتماعی» بیشتر باشد، میزان موفقیت هم بیشتر است. یعنی رسانهها هر چه بیشتر در افکارعمومی نفوذ میکنند و روایت آنها نیز موثرتر است.بههمین دلیل است که اینجا سلبریتیها با تعداد دنبالکنندگان بالا، نقش تعیینکنندهای پیدا میکنند!!
▪️در این عصر جوامع، درحال حرکت از یک چرخش خبری تحت سلطهی روزنامهنگاران، به یک چرخش خبری پیچیده هستند که در آن مردم عادی هم در تولید خبر نقش دارند.الگوهای پایداری که در حوزه مصرف خبر داشتیم، درحال تبدیل به الگوهای پراکنده و گذرا است.
▪️ هم اکنون خبر، لحظهبهلحظه تولید میشود، انبوهی از خبر که عمق چندانی هم ندارد...
▪️از طرف دیگر، ذائقه مخاطب هم در حال تغییر است. از جمله اینکه فقط تصویر و تیتر خبر را میبیند و رد میشود.
این مصرف خبر ناپایدار، گذرا و تصادفی باعث میشود امکان تولید خبرهای جعلی افزایش یابد. چون مخاطب دقت نمیکند که ببیند یک خبر از چه صفحهای و با چه الگوریتمی تولید میشود...
▪️ به این ترتیب هم بنابر ویژگیهای رسانه و هم بنابر ویژگیهای مخاطب، این دوران به عصر پسا حقیقت (عصر خبرهای احساسی همراه با دروغ)، تنزل یافته و سواد رسانهای را از ضروریات زندگی در این عصر ساخته است...
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب|#باز_نشر
🔘«اینستاگرام»
▫️اینستاگرام به خیابان دو طرفه ای میماند که در آن عده ای از شرق به غرب می روند و عده ای از غرب به شرق آنان که میخواهند هر دو مسیر را توامان طی کنند یا جاده را نمی بینند یا شرق و غرب را نمی فهمند و یا رهنوردان شرق و غرب را سر کار گذاشته اند باید مسیر حرکتی را سوی شرق یا غرب برگزید.
▫️جذب حداکثری به این نیست که گاهی شرق رویم و گاهی غرب جذب فراگیر این است که اول راه خود را تعیین کنیم سپس متمایلان آن راه را ارج نهیم در وهله بعد هر کس ذره ای میل رسیدن به مقصد ما دارد را همراه خود بدانیم و او را بابت کندیها و کاستی هایش پیاده نکنیم جذب حداکثری رفتاری مؤمنانه و ایثارگرانه است؛ نه نقابی منافقانه و شیادانه.
📚کتاب این است گرام صفحه ۷۹
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام