#یادداشت | #اختصاصی
🔘امی: ابزار تهاجم فرهنگی غرب(بخش اول)
▪️جشنواره امی (Emmy Awards) به عنوان یکی از برجستهترین رویدادهای فرهنگی و تلویزیونی در جهان، نه تنها بازتابی از دستاوردهای هنری تلویزیون آمریکاست، بلکه به عنوان ابزاری برای ترویج سیاستهای فرهنگی و ایدئولوژیک غربی عمل میکند. در این نوشته، به نقد این جشنواره از زوایای مختلف میپردازیم.
▪️جشنواره امی از سال ۱۹۴۹ در ایالات متحده آمریکا آغاز به کار کرده است و به صورت سالانه برگزار میشود. این جشنواره با تمرکز بر برنامههای تلویزیونی، به تدریج به یکی از مهمترین مراسمهای اهدای جوایز در عرصه سرگرمی تبدیل شده است. اما باید توجه داشت که این جشنواره، به عنوان بخشی از راهبرد فرهنگی آمریکا، نقشی مهم در گسترش نفوذ فرهنگی این کشور در سطح جهانی ایفا میکند.
▪️این جشنواره به طور عمده توسط نهادهای خصوصی مانند آکادمی علوم و هنرهای تلویزیون (ATAS) برگزار میشود، اما نباید از تأثیرات و همایتهای غیر مستقیم دولتی غافل شد. در واقع، سیاستهای فرهنگی دولت آمریکا و تخصیص منابع به تولیدات رسانهای، به طور غیر مستقیم به این جشنواره اعتبار و قدرت میبخشد. همچنین، شبکههای تلویزیونی بزرگ مانند ABC، NBC و CBS که از همکاران اصلی این جشنواره هستند، خود به نوعی تحت تأثیر سیاستهای فرهنگی دولت آمریکا قرار دارند.
✍️نویسنده: یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#اختصاصی
🔘جلسه ۴ ساعته سواد رسانه سایبری و شبهات روز دانش آموزان
▪️با حضور ۲۰۰ دانش آموز نوجوان دختر از استان خوزستان
▪️تاریخ : ۱۴۰۳/۰۶/۰۸ ( پنج شنبه )
▪️مدرس: سرکار خانم دکتر قمقامی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘از اینستاگرام فاصله بگیرید، همه چیز رو متلاشی میکنه…
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🖤🏴سالروز شهادت ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد🏴🖤
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘لاک قرمز
▪️فیلم سینمایی "لاک قرمز" داستان اکرم، دختری نوجوان را روایت میکند که با مرگ ناگهانی پدرش، وظیفه خود میداند تا شیرازه خانواده از هم پاشیدهاش را به دست بگیرد. او آرزوها و امیال درونیاش را میکُشد تا خودش را وقف مادر، خواهر و برادرش بکند.
▫️این فیلم که به کارگردانی سید جمال حاتمی و نویسندگی امیر عبدی ساخته شده است؛ روایت یک خوشونت خانوادگی مستمر است که در خانواده از شخصی به شخص دیگر منتقل شده و به بیرون از خانواده نیز بروز میکند.
🔻این فیلم به درستی توانسته است چند نکته را برساند:
1- والدین همان طور که هستند فرزندانش تربیت میشوند.
2- مسئولیت پذیری نوجوانان
3- انتخاب درست
▪️این موارد خانوادگی_ تربیتی را میتوانید در میانه فیلم و هم در پایان فیلم، به صورت کامل و واضح برای نوجوانان خود بیان کنید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#نقد_ بازی | #اختصاصی
🎮بازی Cyberpunk 2077
➖بازی مناسب : 21+
➖ژانر: جهان باز، اکشن
▪️بازی Cyberpunk 2077، یک بازی جهان باز با زاویه دوربین اولشخص است که توسط استودیو لهستانی (سی دی پراجکت رد) توسعهیافته.
▫️این بازی در زمان عرضه خود، مشکلات فنی و باگهای زیادی داشت؛ اما سازندگان رفتهرفته، این مشکلات را هم برطرف کردند.
▪️وقایع بازی در کلانشهر ساختگی به نام «نایت سیتی» و در سال 2077 جریان دارد. جایی که انسانها از سختافزارهای مکانیکی در بدن خودشان استفاده میکنند که آنها را نیمهانسان - نیمه ربات میسازد.
▫️داستان بازی پیرامون شخصیتی به نام «وی» میچرخد. او که یک خلافکار حرفهای در شهر نایت سیتی است، در سال ۲۰۷۷، یک گروه قاچاقچی، وی را برای دزدیدن یک «بایو چیپ» از یک شرکت استخدام میکنند.
▪️وی همراه با دوست خودش به نام «ولز» برای انجام این مأموریت موافقت میکند؛ اما در حین انجام مأموریت، آنها بهصورت سهوی، شاهد کشتهشدن رهبر این شرکت بزرگ، یعنی «سابورو آراساکا» به دست پسر خیانتکارش یعنی «یورینوبو» شدند؛ ازاینرو، نقشه با شکست مواجه میشود. یورینوبو با ادعای مسمومشدن پدرش، این قتل را پوشاند و نیروهای امنیتی را خبر کرد.
▪️همه ما میدانیم که غیراخلاقیترین بازیهای ویدئویی توسط استودیوهای کشور لهستان ساخته میشود؛ حتی بدتر و فجیعتر از بازیهای آمریکایی و این بازی هم از این موضوع مستثنی نیست. بهطوریکه از همان ابتدای بازی میتوان تمام اجزا بدن شخصیت را، تأکید میکنم تمام اجزا بدن کاراکتر بازی را، شخصیسازی کرد!
▫️اما خوشبختانه در بازی قابلیتی وجود دارد که در صورت فعالکردن آن، تا حدی از مسائل غیراخلاقی و برهنگیهای بازی کاسته میشود؛ اما باز هم به یک بازی مناسب و پاک تبدیل نمیشود. از دیگر آسیبهای بازی میتوان به تبلیغ نمادهای شیطان برستی و ترویج همجنسگرایی اشاره کرد.
▪️در ضمن با اینکه انیمه سایبرپانک از داستان بازی پیروی نمیکند و داستانی مستقل را بیان میکند؛ اما صحنههای نامناسب و غیراخلاقی در این انیمه هم وجود دارد.
✍️نویسنده: احمد قطبی(عضو کارگروه نقد بازی مرکز تبلیغ مجازی حوزههای علمیه)
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#یادداشت | #اختصاصی
🔰سواد شناختی: تجلی علوم شناختی در جامعه
▪️علوم شناختی به مطالعه ذهن و فرآیندهای شناختی پرداخته و حاصل همکاری رشتههای روانشناسی، زبانشناسی، فلسفه ذهن، هوش مصنوعی و علوم اعصاب است. بهطور کلی شناخت، شامل تمام فرآیندهای مربوط به جمعآوری، دریافت، ذخیره، پردازش، طبقهبندی و بازیابی اطلاعات در ذهن است. از بحث تعاریف که بگذریم، علوم شناختی بهعنوان یک شاخه از دانش تجربی شناخته میشود که به دنبال بهبود کیفیت زندگی انسانها است و در عین حال افقهای گستردهای را در پیش روی خود دارد.
▫️این علوم بر ارکان مختلف زندگی واقعی افراد، ازجمله آموزش و پرورش، بازاریابی و تبلیغات، مسائل امنیتی و نظامی، بازتوانی شناختی، فرهنگ ترافیک و اصولاً هر حوزهای که به زندگی فردی و اجتماعی افراد مربوط میشود، تأثیرگذار است. برخی، علوم شناختی را بهعنوان دانشی مربوط به آینده و آخرین دستاورد بشر میدانند؛ دانشی که پس از سیر در افقهای آسمانی و شناخت کهکشانها، به عمق وجود انسان بازگشته و به درک پیچیدگیها و عجایب ذهن و هوش میپردازد.
▪️یکی از اصطلاحات جدیدی که بهتازگی در علوم شناختی مطرح شده و بنده آن را چند ماه پیش برای اولین بار در ایران مطرح کردم، اصطلاح «سواد شناختی» است. سواد شناختی بهزودی در کشور ما شناخته خواهد شد و ممکن است در آینده سلمان بهادران بهعنوان پدر سواد شناختی شناخته شود، کسی چه میداند؟
🔻اما سواد شناختی که بنده ادعای ابداع آن را دارم، چه مفهومی دارد؟
▫️سواد شناختی در واقع به عملی ساختن دانش شناختی در سطوح واقعی زندگی افراد در جامعه اشاره دارد. هر علمی که از مرحله مقاله و کتاب و اصول تئوری فراتر رفته و به واقعیات عینی تبدیل شود، اولاً علمی مفید به شمار میآید که موجب تغییر در سطوح فردی، اجتماعی و حتی جهانی میشود؛ و در نهایت، علمی خواهد بود که برای نسلهای آینده نیز ماندگار خواهد شد. به عنوان مثال، دانش مکانیک هنگامی که با استفاده از اصول آن ماشین بخار اختراع شد، به یک نمود عینی در جامعه تبدیل گردید و ما به مرور شاهد پیشرفت و توسعه در تولید خودروها بودیم. اگر این دانش صرفاً در چارچوب نظری باقی میماند، به چنین پیشرفتهایی دست نمییافتیم.
▪️به بحث خود بازگردیم؛ سواد شناختی قرار است یافتههای تجربی علوم شناختی را به افراد جامعه منتقل کند. در این میان فرقی ندارد که شخص بیسواد باشد یا با سواد، معلم باشد یا کاسب، نظامی باشد یا ورزشکار. هر فردی در هر سطح، در هر جایگاهی و با هر سنی میتواند از یافتههای این علم بهره برده و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشد.
بهعنوان مثال، روشهای مؤثر در تقویت حافظه در علوم شناختی برای تمامی افراد قابل استفاده هستند و میتوانند به همه اشخاص سود برسانند. اگر یک کارمند بانک حافظه بهتری داشته باشد، قطعاً کیفیت کار خود را بهبود میبخشد. همچنین، تمرینات یا بازیهای شناختی میتوانند سطح توجه افراد را تقویت کنند؛ این افزایش توجه در تمامی مشاغل، بهویژه در مشاغل حساس نظیر رانندگی، خلبانی و کار با دستگاههای ظریف و حساس، میتواند منجر به کاهش خطرات و حوادث ناگوار و افزایش کیفیت خدمات شوند.
▫️قابل ذکر است که اکثر تصادفات جادهای در کشور ما به دلیل عوامل انسانی و کمبود توجه و تمرکز رانندگان به وقوع میپیوندند. موارد متعددی وجود دارد که نشان میدهد افزایش سواد شناختی در جامعه میتواند چه مزایایی به همراه داشته باشد. اگر سطح سواد شناختی در جامعه ارتقا یابد، پذیرش افراد در مواجهه با مسائل مختلف، حتی مسائل دینی و اعتقادی، افزایش خواهد یافت و همچنین افراد کمتر گرفتار خطاهای شناختی و تصمیمات نادرست در زندگی میشوند.
▪️بحث درباره سواد شناختی بسیار گسترده است و انشاءالله در یادداشتهای بعدی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
✍️نویسنده: دکتر سلمان بهادران
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام