فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬رونمایی از اولین تیزر انیمیشن پسر دلفینی ۲
@savadeeno
🔻به نظرتون بهترین انیمیشن از بین نامزدهای اسکار کدومه؟
• Flow
• Inside Out 2
• Memoir of a Snail
• Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl
• The Wild Robot
@savadeeno
🎬 نگاهی به نامزدهای اسکار بهترین انیمیشن ۲۰۲۵
5️⃣جریان
🔸️به عنوان نامزد دریافت جایزه #اسکار بهترین #انیمیشن خلاقیت قابل توجهی ندارد. کاراکترها نه کاملا حیوان هستند که کارهایشان غریزی باشد و اثری از آگاهی در آن دیده نشود و نه شخصیت انسانی دارند. ظاهرا نماد چیزی هم نیستند. شاید اثر ساخته شده نوعی ادا در به تصویر کشیدن شعار باشد (مانند انیمیشن پسرک، روباه، موش کور و اسب) ، شاید هم به این انیمیشن بیش از حد بها داده شده و اساسا سازندگان به دنبال رساندن یک پیام جدی نبودهاند.
4️⃣ والاس و گرومیت، انتقام پرندگان
🔸️ در این قسمت این انیمیشن خبری از خلاقیت یا ابتکار ویژه نیست. داستان کاملا کلیشهای است: مخترعی یک ربات خدمتکار میسازد و ربات از کنترل خارج شده و در خدمت یک شرور قرار میگیرد و ادامه ماجرا...
یک نکته مثبت مهم در این انیمیشن انتقاد از استفاده افراطی از فناوری است و بیان اینکه فناوری به هیچ وجه جای عواطف انسانی را نمیگیرد. کارگردان برای نشان دادن این موضوع یک اختراع قابل تامل را نشان میدهد و تا آخر فیلم چندین بار در شوخیها و موقعیتها آن را به کار میگیرد.
یک منفی و البته کلیشهای دیگر، به تصویر کشیدن یک شرور با لباس مادر روحانی کلیساست.
3️⃣خاطرات یک حلزون
🔸️انیمیشن در ژانر کمدیسیاه ساخته شده، داستان و شخصیتپردازیها قوی است، فرم و محتوای خلاقانه و سرگرم کنندهای دارد و بسیار بیش از حد دست به دامن جذابیتهای اروتیک شده، همه اینها یعنی این انیمیشن شاید برای بزرگسالان جذاب باشد اما برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست.
این انیمیشن نگاه کاملا سیاهی به دین و مسیحیت دارد و همچنین در صحنهای کوتاه ولی بسیار موثر بازنمایی مثبتی از همجنسبازی ارائه میدهد.
2️⃣ درون بیرون۲
مهمترین ویژگی این انیمیشن این است که خودآگاهی خوبی در شناخت و درک احساسات به بیننده کودک و بزرگسال میدهد و همچنین مفهوم دوست داشتن خود (شفقت) در این انیمیشن وجود دارد.
درون-بیرون 2 توانسته به خوبی مسائل یک نوجوان را بیان کند آن هم بدون اشاره به مواردی که ردهبندی سنی اثر را بالا میبرد. مثلا اهمیت زیاد ارتباط با دوستان در دوران نوجوانی موردی است که در فیلم به طور اغراقآمیز با بزرگتر شدن جزیره دوستی نسبت به جزیره خانواده نشان داده شده است. یا هویتیابی رایلی که در حول مهارت اصلی او یعنی هاکی رخ میدهد.
1️⃣ربات وحشی
🔸️ یک ربات دستیار به طرزی اتفاقی از یک جزیره متروکه سر در میآورد و سرپرستی یک جوجه اردک را برعهده میگیرد و یاد میگیرد که چگونه به او و دیگر حیوانات جزیره کمک کند. کارهای او باعث میشود حیوانات که همیشه با هم در تنازع بقا هستند، بتوانند در مقابل خطرات مشترک با هم همکاری کنند. جالب اینجاست که این انیمیشن مانند جریان (فلو) روندی را به تصویر کشیده که حیوانات از نزاع با یکدیگر به صلح میرسند و مانند «والاس و گرومیت» به موضوع کلیشهای ربات و هوشمصنوعی پرداخته که از کنترل خارج میشود اما در هر دو مورد تصویر دلپذیر و هنرمندانه است. این انیمیشن یک مزیت مهم هم نسبت به درون-بیرون2 دارد، اینکه فیلم جنبه آموزشی و تربیتی پررنگی دارد اما آن را آشکارا و قابل حس بیان نمیکند و اصطلاحا از داستان بیرون نمیزند.
#سوادینو #سوادرسانهای #محمدعلی_عبدالهی
💠سوادینو
@savadeeno
💠نگاهی به فیلم موسی کلیم الله
🔸️با شروع فیلم مقایسه هم در ذهن انسان شروع میشود. وقتی در صحنههای ابتدایی یوسف پیامبر را میبینیم، سریال یوسف در ذهنمان تداعی میشود و با دیدن فرعون و مصر باستان، نمونه خارجی از فیلمهایی که به این موضوع پرداختهاند. فیلم حاتمیکیا از این مقایسهها سربلند بیرون آمده است. این فیلم در عین تاریخی بودن، به شدت سینمایی و هنری است، طراحی صحنه و لباس، قابها، حرکات دوربین و جلوههای ویژه کاملا در خدمت داستان قرار دارد و لذت بصری ویژهای برای مخاطب دارد بنابراین میتوان گفت در این فیلم جذابیت یک کارگردانی خوب با جذابیت داستان قوی تاریخی همراه شده.
🔸️از منظر یک منتقد سینما، این فیلم نمره خوبی میگیرد اما وقتی قرار باشد یک داستان دینی به تصویر کشیده شود، باید حساسیتها و ظرافتهای دیگری هم مدنظر باشد. به نظرم نویسنده و کارگردان کار به خوبی توانسته گزارههایی که با خواندن قرآن یا شنیدن روایت تاریخی داستان حضرت موسی در ذهن بینندگان قرار دارد را به خوبی به درام تبدیل کرده و به تصویر بکشد و تجربهای معنوی را برای بیننده رقم بزند.
🔸️فیلم موسی دو ویژگی امروزیتر هم دارد که نمیدانم ویژگی این داستان است یا ویژگی تاریخ یا تدبیر کارگردان. یکی اینکه فیلمی زنانه است، شخصیت اصلی داستان زن است و نقش زنان داستان به هیچ وجه منفعلانه و کلیشهای نیست و از همه مهمتر اینکه نویسنده و کارگردان درگیر ادا و نمایش یا شعار نشدهاند و همه چیز طبیعی است.
ویژگی دوم هم این است که نشان میدهد ظالمان در طول تاریخ ویژگیهای ثابتی دارند، افراط در ظلم و جنایت و در عین حال ناکامی و زوال. و در طرف دیگر مظلومانی هم که مقاومت در مقابل ظالم را در پیش میگیرند سرنوشت ثابتی دارند، تحمل رنج و سختی و در نهایت به زانو درآوردن دشمن مستکبر.
🔸️یک نکته مهم تربیتی فیلم این است که فیلم تدابیر فرعونیان برای جلوگیری از تولد منجی را به تصویر کشیده، آنها در ابتدا سعی میکنند زنان و مردان را از هم جدا کنند و سپس قابلهها را اجیر میکنند تا هیچ کودک پسری جان سالم به در نبرد و در این بین صحنههای زایمان طبیعی هم نشان داده میشود، هرچند کارگردان در این کار افراط نمیکند و در کل رویکردی با حیا دارد.
🎞در مجموع این فیلم یا بیان هنری و جذاب از داستان موسی علیه السلام است اما به دلیل موضوع خاصش برای افراد زیر 14 سال مناسب نیست
@savadeeno
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای انقلاب اسلامی
تولدت مبارک❤️
@savadeeno
نگاهی به انیمیشن ژولیت و شاه
🎞 «ژولیت و شاه» از نظر فنی نسبتا خوب و از نظر داستان کاملا سردرگم، بیربط، عمیقا ضدایرانی و منطبق بر کلیشههای شرقشناسانه است.
🔸️شرقشناسی به طور خلاصه یعنی روایت اینکه مردم کشورهای غربی دارای فرهنگ غنی و متمدن هستند و غیر غربیها فاسد، دزد، تنبل و نادان هستند. غربیها سالهاست این کلیشهها را از راههای مختلف از مقالات علمی تا تولیدات رسانهای در شرق و غرب ترویج میکنند.
💃🏼ناصرالدین شاه در این انیمیشن یک آدم لوده و هوسباز است که ترتیبی میدهد تا دخترک بلند و چشم آبی فرانسوی به ایران بیاید تا با او تئاتر بازی کند. دختر ظاهرا نامزد شخصیت جمال است و شاه هم در نهایتا با او تئاتر بازی میکند و حرفی از ازدواج نمیزند. داستان مشخص نمیکند که ارتباط سه ضلعی شخصیت جمال که با پول ناصرالدین شاه به فرانسه رفته، ژولیت و خود ناصرالدین شاه را باید با نگاه سنتی به بیغیرتی تفسیر کرد یا در کتگوری دیگری قرار میگیرد؟
رهگذر حتی دروغهای دم دستی و جنسی نظید سرسره حرمسرای شاه قاجار را هم در انیمیشن آورده است.
🎞از خود شاه که عبور کنيم مابقی انیمیشن، هجو بقیه مردم ایران است. ایرانیهای فیلم همه فاسد، سطحی، هیز و هرزهاند از درباریها تا بازاریها. در بازار تهران، کارگردان، چشمچرانی و هرزگی فروشندگان را که با دیدن زن بور و چشم آبی از خود بیخود شدهاند با معرفی سوغات شهرهای ایران در هم میآمیزد تا این صفت را به همهجای کشورمان نسبت دهد، لهجههای مختلف زنان حرمسرای شاه که مظهر تمام پلیدی هستند نیز دقیقا همین اثر را دارد.
البته استثنائا دو آدم حسابی هم در انیمیشن وجود دارند، یکی دختر ناصرالدین شاه و یکی از وزیران او که دومی تقریبا هیچ نقشیدر داستان ندارد.
🇮🇷در این انیمیشن بخشهای مختلف کاخ گلستان و بازار تهران به زیباترین شکل به تصویر کشیده تا جاییکه بیننده متوجه یک تناقض بزرگ میشود که چطور این آدمهای ابله و هرزه توانستهاند چنین هنر بینظیری پدید بیاورند؟
اتفاقا جمع بین همین هنر شرقی و معرفی مردم با فساد و هرزگی از ویژگیهای تفکر شرقشناسانه است.
⭕️ کار یک بیانیه سیاسی تاریخ گذشته هم در هجو مذهب و سنت دارد، جایی که زنان چادری را اهریمنی به تصویر میکشد و با خوانندگی زنان و مطرح کردن ممنوع بودن بازیگری زنان سعی دارد از خطوط قرمز عبور کند. اما این بیانیه حتی قابل اعتنا هم نیست آن هم در شرایطی که در اکثر فیلمهای اجتماعی و کمدی چنین مضمونهای وجود دارد.
❌️ بعد از اتمام انیمیشن تا انتهای تیتراژ نشستم تا ببینم انیمیشن حاصل کار کدام تیم تحقیق تاریخی است؟
با کمال تعجب در کنار اسامی پرتعداد انیماتورها و تیم فنی تنها نام یک نفر به عنوان مشاور تاریخی آمده بود که اتفاقا هم فامیلی با کارگردان بود.
❗️نهایتا جمعبندی من این است که فاجعه «ژولیت و شاه» ترکیب یک تیم فنی متخصص با یک تیم محتوایی فوق ضعیف است، احتمالا کنایههای سیاسی هدف اصلی تیم سازنده بوده اما برآیند اصلی کار تحقیر هویت ملی است.
ای کاش تامین کننده مالی استودیو هورخش و اشکان رهگذر منوتو یا ویاوای بود(بیبیسی چنین کار ضعیف و یکجانبهای نمیسازد) و این استودیو پاسخ حمایتهای معاونت علمی ریاست جمهوری را با این اثر ضدملی و ضدایرانی نداده بود.
@savadeeno
🔻 *برندگان چهلوسومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد*
🔹سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی اهدا شد به علیرضا واعظ برای فیلم «موسی کلیمالله»
🔹سیمرغ بلورین بهترین جلوههای بصری اهدا شد به امیر ولیخانی برای فیلم «صیاد»
🔹سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی اهدا شد به حمید رسولیان برای فیلم «صیاد»
🔹سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی اهدا شد به شهرام خلج برای فیلم «موسی کلیمالله»
🔹سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس اهدا شد به آذر محمدی برای «موسی کلیمالله»
🔹سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه اهدا شد به کیوان مقدم برای فیلم «موسی کلیمالله»
🔹سیمرغ بلورین بهترین صدا (صدابرداری و صداگذاری) اهدا شد به میثم یاردیلو و حسین قورچیان برای فیلم «گوزنهای اتوبان»
🔹سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن اهدا شد به کارن همایونفر برای فیلم «اسفند»
🔹سیمرغ بلورین بهترین تدوین اهدا شد به عماد خدابخش برای فیلم «بچه مردم»
🔹دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری اهدا شد به میلاد پرتوی برای فیلم «بچه مردم»
🔹سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری اهدا شد به علیمحمد قاسمی برای فیلم «شمال از جنوب غربی»
🔹سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن از نگاه تماشاگران اهدا شد به «پسر دلفینی ۲»
🔹دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اهدا شد به عنایت بخشی برای فیلم «شاه نقش»
🔹سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اهدا شد به فرهاد آئیش برای «موسی کلیمالله»
🔹سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن اهدا شد به لیندا کیانی برای فیلم «۱۹۶۸»
🔹دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد اهدا شد به نوید پورفرج برای فیلم «گوزنهای اتوبان»
🔹سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد اهدا شد به مصطفی زمانی برای فیلم «شمال از جنوب غربی»
🔹سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن اهدا شد به فریبا نادری برای فیلم «شوهر ستاره»
🔹سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی اهدا شد به محمدامین همدانی و محمد خیراندیش برای فیلم «پسر دلفینی۲»
🔹سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول اهدا شد به محمود کریمی برای «بچه مردم»
🔹سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول اهدا شد به سعید خانی برای «رها»
🔹سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی اهدا شد به سعید سعدی برای «خدای جنگ»
🔹سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی اهدا شد به مهدی فرجی برای «ناتور دشت»
🔹سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اهدا شد به محمود کریمی و فائزه یارمحمدی برای فیلم «بچه مردم»
🔹جایزه ویژه هیئت داوران اهدا شد به رضا جمالی برای فیلم «سونسوز»
🔹سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اهدا شد به حمید زرگرنژاد برای فیلم «شمال از جنوب غربی»
🔹سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا شد به سیدمازیار هاشمی برای «زیبا صدایم کن»
🔹سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اهدا شد به «پیشمرگ»
@savadeeno
🔥دنبالهی The Wild Robot در دست ساخت قرار دارد!
⏺دنبالهی انیمیشن The Wild Robot بهطور رسمی در حال توسعه است. هنوز جزئیات بیشتری دربارهی تیم تولید یا زمان انتشار اعلام نشده است.
@savadeeno
🎯 اگر گرفتار نشخوار فکری هستید، شاید «حمام جنگل» دوای دردتان باشد
🔴 در دانشگاه استنفورد، در پژوهشی از مغز شرکتکنندگان قبل و بعد از قدمزدن در چمنزارها و سپس در کنار ترافیک سنگین ماشینها اسکن گرفته شد. در شرکتکنندگانی که در محیطهای شهری قدم میزدند، نمونههای بیشتری از «نشخوار ذهنی» مشاهده شد، نوعی خودانتقادی و ملال که پژوهشگران آن را با شروع افسردگی مرتبط دانستهاند. اما همانطور که قسمتهای مرتبط با نشخوار ذهنی در مغز در پیادهرویهای شهری و میان ماشینها تحریک میشود، همان قسمتها در هنگام پیادهروی در طبیعت آرام میگیرد.
🔴 عکسهای طبیعت حس مهربانی را افزایش میدهد. سفری کوتاه به بیشهها که ژاپنیها به آن «حمام جنگل» میگویند، سطح کرتیزول را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.
🔴 وقتی از خانه و محدودۀ شهرمان بیرون میزنیم، پیشفرضهایی که بر اساس آنها زندگی میکنیم، سست میشود. اینگونه است که خود را آمادۀ پذیرش مفاهیم شگفتانگیز جدید یا نگرشهای مستقل میکنیم.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/u65233
@savadeeno