eitaa logo
سوادینو - سوادرسانه ای
371 دنبال‌کننده
329 عکس
192 ویدیو
6 فایل
کانال جامع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی با ما از رسانه لذت ببرید... ارتباط با مدیر: @abdollahi_m_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام عیدتون مبارک 💐 حال دلتون خوب توضیح: تصویر خلق شده توسط هوش مصنوعی با موضوع بهار دلها در بهار طبیعت @savadeeno
🔴 حجاب و توقع از حاکمیت (۴) یک سوی ماجرا به کسانی برمیگردد که به حجاب ملتزم نیستند، اما این فقط یک سوی ماجراست! سوی دیگر ماجرا به درون جریان مومن و حزب‌الهی باز می‌گردد که این طیف هم برایشان مشخص نیست نقطه مطلوب‌شان کجاست! اگر چگونه باشد شرایط را درست می‌دانند؟! مثلاً اگر اوضاع حجاب به پیش از فوت مرحوم مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱ بازگردد، برایشان راضی‌کننده است؟! این یک سوال جدی است که ما چگونه باید در عین حال که حقوق افراد را رعایت می‌کنیم و به اصل تنوع و تکثر افراد و سلایق‌شان احترام گذاشته می‌گذاریم، دقیقاً زیست متشرعانه را روی زمین چه چیز می‌بینیم؟! چه میزانی از پوشش برای گروه‌های مختلف اجتماعی را ما نه تنها با آن مسئله نداریم بلکه ترویجش نیز می‌کنیم؟! لذا فکر می‌کنم هر طرحی - دقت کنید هر طرحی - از سوی حاکمیت بخواهد اجرا بشود در هر دو جریان - مدافع و مخالف حجاب - مخالفین جدی خواهد داشت. چرا؟! چون درباره‌اش گفتگو نشده و اتفاق نیفتاده است. اینجا یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌ها برای تضمین موفقیت هر طرحی است که عموماً از سوی ما توجهی به آن نمی‌شود. (سیاستِ راه بنداز، جا بنداز!) اگر ما معتقدیم منطق‌مان درست است - که معتقدیم - و صلاح دنیا و آخرت فرد و جامعه را در نظر گرفته است، لذا ترسی از گفتگو نداریم. حتی بر سر اصول دین‌مان هم حاضر به گفتگو هستیم، این‌ها که موارد جزئی‌تر هستند ... اگر گفتگو نکنیم - که ساز و کار آن نیز خیلی پیچیده نیست - احتمالاً خود جریان مذهبی با مشاهده هر ایراد ریز و درشتی در اجرای طرح‌ها، اصل آن‌ها را ناموفق می‌داند و مسیرش را سوا خواهد کرد! و طبیعی است اگر کسانی که مطالبه برخورد با بی‌حجابی را دارند، همراه نشوند، نمی‌شود قدم‌های موثری برداشت. در مورد گفتگو هم عده‌ای آن را و نشدنی می‌دانند، در حالی که معتقدم با ساز و کاری نسبتاً ساده می‌توان عموم مردم را در یک گفتگوی ملی درگیر کرد. حداقل حرف نظام را واضح و رسا به گوش اکثریت افراد رساند که اگر چنین نکنیم در خوشبینانه‌ترین حالت، امروز مسئله دفن می‌شود و در آینده نزدیک به نحو بدتری بیرون خواهد زد! 👈 شخصاً شرایط امروز را نه تنها یک تهدید نمی‌بینم، بلکه آن را یک فهم می‌کنم تا نظام درباره مواردی با مردمش صحبت کند که پیش از این کمتر مسئله عموم افراد جامعه بوده. 👈 مهم است شرایط امروز را تهدیدِ صرف ببینیم یا به قول حاج قاسم، درون این تهدید را هم ببینیم و از آن استفاده کنیم سایر یادداشت ها در کانال حمید کثیری👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥واکنش بانوان انگلیسی در مواجه با لباس های بی حجاب (سال 1964) 🔸مدام از چپ و راست می‌گویند، شما مذهبی ها کاری کردید که اکنون جوانان بی اعتقاد شده و حجاب را کنار گذاشته اند. 🔹اما باید گفت که بی بند و باری و گرایش به لختی یک روند جهانی است و این موج نه فقط بر کشور ما بلکه به سمت تمامی کشورها و ادیان هجوم آورده‌. @savadeeno
بسم الله 🖋چند شب پیش جایی به همراه برخی از دوستان فعال مجازی جایی دعوت بودم تا در جلسه‌ای غیررسمی درمورد موضوعی گفت‌وگو و همفکری شود. همان اول نشست، به شوخی و جدی گفتم که انتظار داشتم در این جلسه حداقل تخته برای نوشتن باشد و یک نقشه عملیاتی. 🔸️این روز‌ها موضوع پوشش و حجاب دوباره به بحث داغ محافل و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده اما به اقتضاء اکثر بحث‌های فضای مجازی عمق چندانی ندارد و اصطلاحا از حرف‌های درون تاکسی فراتر نمی‌رود. از یک سو صدای آزادی (بخوانید ولنگاری) بلند است و از طرف دیگر مطالبه برخورد سلبی. در میدان عمل هم بیشترین چیزی که دیده می‌شود همین‌هاست. 🔸️اگر از کسانی که مطالبه به حق سامان دادن به وضع فعلی را دارند بپرسید که چه اقداماتی باید انجام داد حتما اشاره می‌کنند که به موازات قانون و قوه قهریه، کار فرهنگی هم نیاز است. اما تاکنون کفه ارائه کارهای فرهنگی موثر سبک تر بوده است پس بگذارید کمی در مورد راهکار ایجابی یا آنچه «کار فرهنگی» نامیده می‌شود صحبت کنیم. 💠طرح و فهم دوطرفه مسئله: 🔸️در اعتراضات شهریور ماه امسال که به زودی به آشوب و اغتشاش تبدیل شد یکی از مطالبات اصلی آزادی پوشش و آزادی‌های جنسی بود. قطعا میان همان‌ها (که در مجموع تنها چند درصد از مردم را تشکیل می‌دادند) در اینکه حد این آزادی چه باید باشد، اختلاف بود و هست. در ایران اغلب از آزادی برداشتن روسری صحبت می‌شد، در حالیکه در تجمع به اصطلاح ایرانیان خارج‌نشین خانمی با بالاتنه برهنه ظاهر شد. در میان لیدرها هم در حالیکه برخی (معمولا فمینیست‌ها)، زنان را به برهنگی هرچه بیشتر تشویق می‌کردند. لیدرهای دیگر افرادی که به قول خودشان با لباس‌های پورن استاری به تجمع‌ها می‌پیوستند را نفوذی و مایه بدنامی جنبش می‌دانستند. پس حتی بین رادیکال‌ترین مخالفان حجاب هم در اینکه حد آزادی چه باید باشد، اختلاف است. 🔸️از طرف دیگر به نظر می‌رسد در میان مذهبی‌ها هم تفاهم کاملی دراینکه حد حجاب چه باید باشد، وجود ندارد. در ماه‌های اخیر مرز بی حجابی تقریبا مشخص شده. اما حد بین حجاب ایده‌آل و حجاب قابل قبول مورد تفاهم نیست، بلکه برهم منطبق است یعنی برای بسیاری از خانواده‌های مذهبی حجاب قابل قبول همان حجاب ایده‌آل است. حالا مسئله تکثر را هم اضافه کنید به هرحال همه مردم به یک اندازه مذهبی نیستند، آیا برای آنها نیز فقط همان حجاب ایده‌آل باید پذیرفته باشد. (پاسخ به این موضوع به ویژه برای اقدامات فرهنگی مهم است). در شرایط امروز (که نسبت به امروز اضطراری است اما ممکن است نسبت به آینده نباشد، همانطور که محمدرضا زائری در سال 90 مطلبی نوشته بود با تیتر: موضوع اورژانسی حجاب) قبل از هر اقدامی فهم مسئله و تعیین هدف نهایی ضروری است. 💠ریشه‌ها: 👈الف) نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که ایران یک جزیره در میان دنیا نیست و در این دنیا عرف پوشش و آزادی‌های جنسی با سالها و دهه‌های قبل بسیار متفاوت شده است. در همین ایام که جنبش فمینیستی زن زندگی آزادی در ایران فعال بود، مطالبه فمینیست‌های آلمانی حضور بدون پوشش بالاتنه در استخر بود و فمینیست‌های آمریکایی با سانسور نوک پستان و اندام جنسی در فیسبوک مبارزه می‌کردند. از سال 2016 نیز ازدواج همجنسبازان در بسیاری از کشورها قانونی است. در این دنیا نمی‌توان بدون آگاهی از روندهای بین المللی و بدون مواجهه فعال با آنها، جامعه را از انحرافات اخلاقی حفظ کرد. این مواجهه فعال حداقل باید شامل تولید ادبیات علمی و اجتماعی و در مرحله بعد اقدامات اصلاحی عملی باشد. (مخالفان این وضع ناهنجار در دنیا هم از این ادبیات استفاده خواهند کرد) قسمت دوم👇
ادامه از قسمت اول👆 👈ب) ریشه مهم بعدی را در نگاه عمومی به زنان باید جستجو کرد. آیا عمل ما با شعارهای زیبایی که در مورد حفظ مقام و کرامت زن داده می‌شود، تناسب دارد؟ آیا زنان مومن امروز به اندازه زنان مومن صدر اسلام در جامعه نقش فعال دارند؟ از این منظر اشکال هم به جامعه وارد است و هم به افراد. اساسا یکی از دلایلی که موضع انصافا برتر نظام در موضوع زنان در مقابله با گفتمان مردسالار غربی توفیق لازم را نیافته همین فاصله مبانی با آنچیزی است که در عمل روی می‌دهد. شاید فرصت پیش‌آمده یک زمان طلایی باشد برای زدودن تعصبات بیجا و آنچه به اسم دین به تفکرات عمومی الحاق شده. نگاهی که زن را دچار صغارت و «ناقص العقل» می‌داند قبل از ناکارآمدی به این دلیل محکوم است که با محکمات اسلام در تضاد است. ورود مردانه به مسئله حجاب و ترویج کلان روایت «حفظ حجاب برای جلوگیری از فساد جامعه (و به گناه افتادن مردان)» ناشی از همین نگاه است. در حالیکه قرآن کریم دلیل توصیه و تشریع حجاب را شناخته شدن زنان مومن به ایمان می‌داند (حفظ شخصیت زن خصوصا به قرینه خطاب به زنان پیامبر (ص)) و در مرتبه بعد آن را مایه مصونیت از گزند مردان مریض القلب بیان می‌کند. این نگاه اصیل اسلامی همان نگاهی است که حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و شهید بهشتی آن را در آثار و بیاناتشان تبینن و تشریح کرده‌اند. در همین راستا یک خلاء مهم دیگر در بیان دلیل و فلسفه حجاب آن هم با نگاه زنانه است که شرح آن فرصت دیگری میطلبد. 👈ج) مگر می‌شود از حجاب و حیا حرف زد و به ازدواج اشاره نکرد؟ آیا دختر و پسری که به روابط خارج از چارچوب روی آورده گوش شنوایی برای دعوت به اخلاق و حیا دارد؟ امروز در مسئله ازدواج برای عموم جوانان دو مانع اصلی وجود دارد یکی شرایط اقتصادی و دیگری که اتفاقا هم مهم‌تر است و هم کمتر برای آن چاره عملی اندیشیده شده عرف و رسوم غلط ازدواج است. برخی افراد به بهانه شرایط اقتصادی تن به ازدواج نمی‌دهند اما تن به رابطه خارج از آن می‌دهند (در حالیکه از نظر هزینه اقتصادی لزوما تفاوتی میان حلال شرعی و حرام نیست و رابطه شرعی تنها توام با تعهد است) و گاهی والدین نیز تغافل می‌کنند، آیا این فاجعه بزرگتر از بی‌حجابی نیست؟ آیا اقدام فوری فرهنگی نمی‌طلبد؟ 💠راهکارها: واضح است که برخی کارهای فرهنگی نتیجه سریع‌تری دارند و برخی دیگر پس از گذشت سالها نتیجه می‌دهد، در اینجا به چند موردی که به ذهن بنده می‌رسد اشاره می‌کنم: 1️⃣حضرت مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سال 1372 نکاتی را مطرح فرمودند که مبنا قرار گرفتن آن تا حد زیادی روشن کننده است: « امر به معروف و نهی از منکر، جهتش، جهت ضدّ سلطه‌ی اشرار است. معنایش این است. این دو عِدل همند. یعنی اگر کردید، سلطه‌ی اشرار واقع نخواهد شد. اگر نکردید، سلطه‌ی اشرار واقع خواهد شد. پس، معنایش چیست؟ معنایش این است که این امر و نهی، باید در مقابل سلطه‌ی اشرار باشد. حالا شما نگاه کنید، ببینید سلطه‌ی اشرار کجاست؟ شما بگویید به جوراب نازک! نه آقا! شما به جوراب نازک چه‌کار دارید؟ جوراب نازک را بپوشد؛ این‌قدر اهمیت ندارد. اما اگر دیدید روی جوراب عکس «مایکل جکسون» را زده، باید او را دنبال کنید. آن یک چیز است، این چیز دیگر است. زلفش بیرون است، باشد. هزار گونه خطا می‌کنند، این هم یک گناه صغیره است. موی سر بیرون بودن، گناه کبیره که نیست! از غیبت و دروغ که بالاتر نیست! از رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست! اما چنانچه دیدید یک نفر با همین حالت به اداره می‌آید و جلو آخوند اداره هم سرش را بالا می‌گیرد و راه می‌رود؛ این می‌شود گناه کبیره. یعنی این، در جهت تسلّط اشرار است. غرض؛ به مردم؛ به آن کسانی که می‌خواهید امر و نهی کنند، تفهیم کنید که ما از آنها چه می‌خواهیم.» آیا همه منکری که در خیابان می‌بینیم، معنایش سلطه اشرار است؟ آیا خانمی که حجاب مناسبی ندارد اما با کوچکترین تذکر از روی دلسوزی، آن را اصلاح می‌کند در جهت سلطه اشرار کار کرده؟ یا دختر و پسر نوجوانی که دغدغه و مسئله او در این سن دیده شدن است و تا کنون چه در خانه و چه در مدرسه همیشه از موضع اقتدار با او صحبت شده، آیا اگر از او خطایی سر زد باید به حساب سلطه اشرار گذاشت؟ آیا هر برخورد یک انسان مسلمان با فردی که خطایی را مرتکب می‌شود باید از موضع «امر به معروف و نهی از منکر» باشد، حتی وقتی معروف از نظر او معروف نیست؟ قطعا اینطور نیست. این اصلاح نگاه، خود زمینه ساز اصلاح شرایط است. قسمت سوم👇
ادامه از قسمت دوم👆 2️⃣ در ایام نوروز برنامه‌های ابتکاری فرهنگی انجام شد که همه آنها در زیر سایه اتفاقات ناخوشایند قرار گرفتند. یکی از این اتفاقات فعالیت گروه گردشگری مذهبی بود، روحانیونی که با توجه به تقارن ایام عید و ماه مبارک رمضان به راهنمایی گردشگران می‌پرداختند. واضح است که اگر این شیوه برای توضیح آثارتاریخی و رسوم بومی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، آسیب‌های گردشگری کمتر خواهد شد. 3️⃣ کار دیگری که انجام آن هم تاثیر زیاد و فوری دارد و هم ضرورت، ایجاد بستر‌های گفتگوی مستقیم و رو در روی نخبگان با عموم مردم (نه فقط مخاطبان جلسات سیاسی و مذهبی) و مردم با مردم است. اگر مطالبه منصفانه از مسئولان بر اساس وظایفشان لازم است، که هست. مسئولیت دیگر دغدغه‌مندان، صاحبان تریبون‌ها و اصحاب علم باز کردن گره‌های ذهنی عموم مردم است. «جهاد تبیین یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است.» 4️⃣ به موازات اقدامات بالا (و نه به عنوان جایگزین آنها) و به عنوان ایجاد فضای گفت‌ و گو در رسانه‌ی ملی و رسانه‌های مجازی به فهم مسئله و تعریف راه حل کمک خواهد کرد و می‌تواند فضای تضارب آرا را فراهم کند. دانشگاه‌ها نیز لازم است در این زمینه فعال باشند، اگر چه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در این زمان زحمت مضاعف دارد اما برگزار نکردن آن نیز هزینه دارد و شاید یکی از عوامل حوادث شهریور ماه امسال همین انسداد فضاهای گفتگو بود. 5️⃣ ناهنجاری‌هایی که امروز در کف جامعه می‌بینیم نتیجه چندین دهه کارفرهنگی هدفمند باطل است. «ما به کسانی که اهل کار فرهنگی اند دائم میگوییم ، به بعضی تکرار میکنیم ،به بعضی التماس میکنیم، بعضی را جمع میکنیم و به بعضی پیغام میدهیم که آقا ! کار فرهنگی بکنید . جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است . در مقابل کسی که از ابزار فرهنگی استفاده میکند ابزار فرهنگی لازم است». نباید منکر کارهای ارزشمند انجام شده بود اما شرایط امروز حاصل جمع جبری منفی کار فرهنگی باطل و کار فرهنگی حق است. شاید یکی از خلا‌های موجود کارفرهنگی این بوده که از نظر محتوا و مخاطب دقیقا در جهت مخالف و خنثی کننده اقدامات دشمن نبوده است. توجه به این نکته و جبران این نقص انشاءالله می‌تواند شرایط را به محو مطلوبی عوض کند. 6️⃣ موراد بعدی را شما بگویید... پانویس: نقل قول های داخل گیومه از رهبری است. @savadeeno 🔆
در یادداشت بالا در مورد مسائل اجتماعی امروز نوشتم و تلاش کردم به فهم مسئله حجاب، ریشه ها و راهکارها بپردازم. امیدوارم موثر واقع بشه و دریچه ای رو باز کنه... @savadeeno
9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠این روزها از زیاد می شنویم. اخبار جعلی واقعی تر میشوند @savadeeno
بفاطمة الهی العفو ... التماس دعا 🤲🤲
16.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عاشقانه‌ای پرالتهاب 📕 بعضی داستان‌ها رو آدم باور نمیکنه داستانشون واقعی باشه! مثل همین کتاب 🖊داستانی واقعی از دلدادگی یک شیعه‌ی شیلیایی و یک اهل تسنن فلسطینی! 🔅کلیپ را حتما ببینید🔅 📚 لینک خرید: https://nashremaaref.ir/product/441446/ ✍️ 📚 🆔 @m_ali_jafari @savadeeno
💠کمیک، داستان مصور یا پی‌نمای «مرز» داستان یک نگارگر ایرانی به نام «مزدک» است که در عصر شاه طهماسب صفوی زندگی می‌کند. درست در زمانی که کشور از هر سو آبستن جنگ و خونریزی است، ناگهان وظیفه‌ای مهم برعهده او گذاشته می‌شود تا از جنگ در مرزهای شرقی کشور جلوگیری کند. به همین دلیل مزدک راهی سفری پرماجرا به قندهار می‌شود. . 🔸️سرگذشت این کمیک هم جالب است. نویسنده‌ و تصویرگر جوان دهه هفتادی آنن جایزه‌های ملی و بین المللی بردند و کتاب در زمان عرضه به بازار رکورد جالبی در فروش به جای گذاشت و در عرض یک هفته به چاپ دوم رسید. اما تا کنون تنها یک جلد از این داستان مصور سه جلدی تاریخی منتشر شده و معلوم نیست مابقی آن منتشر بشود یا نه. . 👈 نویسنده کتاب با انتخاب مقطع ویژه‌ای از تاریخ ایران و تصویرگر با الهام از هنر نگارگری ایرانی اثری را ارائه می‌دهند که در مجموع غیرکلیشه‌ای، دوست داشتنی و هویت بخش است. این‌ها مرز را به یک نمونه منحصر بفرد از کمیک ایرانی تبدیل کرده که دیدن و خواندن آن خالی از لطف نیست. @savadeeno
🎥نگاهی به فیلم جنگ جهانی سوم 🔍در چند دقیقه اول تماشای جنگ جهانی سوم به خودم گفتم: این فیلم های جشنواره‌ای ایرانی تخصص عجیبی در بد کردن حال مخاطب دارن 🔸️در ادامه هم نه از بازی درخشان خبری هست و نه مخاطب هیچکدام از شخصیت ها را باور میکند. تنابنده با روزهای اوجش فاصله دارد و به جز چند مقطع کوتاه هیچ سمپاتی بین او و بیننده شکل نمی‌گیرد. مابقی بازیها که هیچ، فرق زیادی بین بازیگران فیلم و کارگرهای نابازیگر دیده نمی‌شود. عمو حاتم که کاملا فاجعه است. باز هم میگویم مخاطب با تنابنده (شکیب) و مشکلاتش هیچ همذات پنداری نمی‌کند حتی وقتی او از مرگ زن و فرزندش می‌گوید یا وقتی که به نظر می رسد زندگی دارد روی دیگری را نشانش می‌دهد. 🔸️مهمترین ویژگی فیلم این است که ایرانی نیست. جنگ جهانی آن هم به شکلی که در فیلم بازنمایی می‌شود، دغدغه سینمای سفارشی طرفهای پیروز جنگ جهانی است نه ما. غیر ایرانی تر از آن نمایش فقر برای هجو فقیر است که در جامعه ما که عدالتخواهی یک ارزش پررنگ است، خطایی نابخشودنی است. 🔸️ نقطه اوج این هجو و تلاقی دو عنصر غیر ایرانی، صحنه پایانی فیلم است قابی که یک شعار نخ نمای جشنواره پسند را فریاد میزند. 👈فیلم نقطه مثبتی ندارد؟ از نگاه حرفه ای، فیلم جنگ جهانی سوم در ایجاد حس ناکام مانده، پس سینما نیست. اما قاب های زیبا و درستی وجود دارد که میتوان از دیدن آنها لذت برد. @savadeeno