🚦آدمها کِش نیستند!
🔸توی ذوق دیگران نزنیم، به هم ضدحال نزنیم. اینطور همدیگر را آزار ندهیم.
🔸تا حالا هیچ موردی در تاریخ بشریت ثبت نشده که کسی گفتهباشد:
_ از بس خوب ضدحال می زنه و ذوقم رو کور میکنه عاشقش شدم! عاشقش موندم!
🔸هربار که این کار را میکنیم آدمهای دور و برمان یک قدم عقب میروند، یک قدم دورتر میشوند... و اندکاندک آنقدر دور که با هم غریبه میشویم.
📍آدمها که دور شدند دیگر سر جای اول برنمی گردند. آدمها کِش نیستند..
✍️ احسانمحمدی
🚨توی جامعه همیشه یه سری مشکلات عمومی وجود داره مثل همین مشکلات اقتصادی فعلی، یه سری از مشکلات هم خاص هر فرده به دلیل شرایط خانوادگی و... که ممکنه ما بدونیم یا ندونیم. اما چیزی که مهمه اینه که باید همیشه سعی کنیم در فضای مجازی و حقیقی به اطرافیانمون انرژی بدیم، لازم نیست تا به هم میرسیم شروع کنیم از مشکلات و پررنگ کردن بدبختی ها، گاهی لازمه خاطرات خوش رو با هم مرور کنیم و به هم درباره آینده زندگی فردی و اجتماعی امیدواری بدیم!
🔸 #لبخندها و انرژی های #مثبت از بین نمیرن، فقط از فردی به فرد دیگه منتقل میشن! اما ناراحتی و انرژی های منفی رو میشه توی خودمون #دفن کنیم تا باعث #جوانه_زدن شادی و نشاط در وجودمون بشه😍
📲 @savaderesanei
هدایت شده از کانال خبرگزاری فارس
🚨 #فوری
خبرگزاری فارس/ یک منبع موثق اعلام کرد بامداد امروز، فیچر #اولان وزیر جنگ #اسرائیل وارد کنسولگری #ایران در شهر اوحاجی قطر شد و ضمن درخواست #پناهندگی از تهران، اسناد محرمانه ای را در اختیار سفیر ایران قرار داد!
🔹اوحاجی که سال گذشته به این سمت منصوب شده بود در بازه سال های ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۵ مسئولیت گروههای اطلاعات و عملیات کلیهی نیروهای مسلح اسرائیل را بر عهده داشت و از این حیث میتوان او را جعبه سیاه اسرائیل دانست که در جریان کلیهی سیاستهای نظامی راهبردی و عملیاتی آنها بوده و این فاجعهای اطلاعاتی برای اسرائیل خواهد بود!
http://fna.ir/brgty79
@farsna
📍خب برای انتشار این خبر #عجله_نکنید:
▫️آیا این خبر واقعا در خبرگزاری فارس منتشر شد؟ کانالی که خبر از اون ارسال شد فیک بوده!
▫️فیچر اولان اصلا کیه؟ اسرائیل اصلا وزیری به این نام نداره!
▫️شهر اوحاجی کجاست؟ قطر اصلا همچین شهری نداره!
▫️این پست کاملا ساختگی و پرورش یافتهی ذهن نگارنده متن بوده که جهت آموزش برخی نکات تدوین شده است
📍ای کاش با #مواجههی_انتقادی با پیام ها، قدری در انتشار و فوروارد کردن اخبار و پست ها در #فضای_مجازی حساس باشیم و قبل از لایک یا فوروارد کردن هر پیام، قدری درباره اش فکر و تحقیق کنیم!!
🔹ما بردهی اصحاب رسانهها نیستیم! کافیه فقط قدری عینک خوشبینی رو از چشمامون برداریم و منتقدانه با رسانهها مواجه بشیم!
📲 @savaderasanei
🚦چه کسی در کارنامۀ زندگیاش هیچ خطا و اشتباهی وجود ندارد؟ همۀ ما بالاخره در نوجوانی یا بعد از آن رفتارهایی کردهایم که بعدها آرزو کردهایم کاش مرتکب آنها نشده بودیم. اما شبکههای اجتماعی به جایزالخطا بودن انسانها احترامی نمیگذارند. کافی است اشتباه کوچکی از شما سر بزند، دیگر باید منتظر باشید که روزی کسی آن را منتشر کند و شما را از زندگی ساقط کند. اما آیا این پردهدریِ همگانی و بیمحابا جامعه را به جای بهتری تبدیل خواهد کرد؟
▫️ترجمان علومانسانی
📲 @savaderesanei
🚦قیصر! کجایی که غیرتت را بردند!؟!!!
🔸اغلب فیلمهای جشنواره فجر امسال علیرغم سردرگمی و پراکندهگویی در دو نقطه مشترک هستند: یکی از این نقاط این است که اغلب این آثار به مفهوم واقعی کلمه و از لحاظ #استانداردهای سینمایی اساسا #فیلم نیستند، دوم اینکه به روابط غیراخلاقی و نامشروع در #خانوادهها بها میدهند. در واقع میتوان گفت که این دسته از فیلمسازان بهطور حیرت آوری همانقدر که از مفهوم فیلم و سینما دور شدهاند، ولع عجیبی در پرداختن روابط به اصطلاح غیرافلاطونی میان زنان و #مردان داستانهای خود دارند و کنشگران این نوع روابط را درمثبتترین جایگاه فیلمهایشان قرار میدهند.
🔺در اغلب این فیلمها #غیرت و #تعصب ایرانی به سخره و مضحکه کشیده میشود.گویا پس از نزدیک به نیم قرن از فیلمی مانند #قیصر که اساسش بر غیرت و تعصب قرار داشت که در داستانش دختری به دلیل هتک حرمت، #خودکشی میکرد، برادر بزرگ برای مقابله جوانمردانه با این آبروریزی و حیثیت برباد رفته، به قتل میرسید و برادر کوچکتر به انتقام خون برادر و خواهرش برمیخاست، دیگر چنین واژههایی که از عمق #فرهنگ ایرانی/اسلامی میآید، در این سینما معنایی ندارد.
🔸همچنانکه سال گذشته در فیلمی به اسم #لاتاری توسط داوران شبه روشنفکر و آوانگارد و البته مدیران جشنواره خشونت طلبی معنا گردید! شاید از نظر آن داوران و مدیران، مردان فیلمهای ما باید کاملا اخته شده باشند و معنای خیانت هم به «احترام به خواسته همسر» تغییر یابد.
🔸مثلا در فیلم #درخونگاه، همه اعضای یک خانواده به نحوی بر سر پسر بازگشته از ژاپن خود کلاه گذاشتهاند، از پدر، مادر، خواهر، شوهر خواهر و ... در میانه این گردابی که آن خانواده بیمسئولیت برای پسر تدارک دیدهاند، تنها نجات غریق یک «هرجایی» و فاحشه لوطی است!
🔸در فیلم #روزهای_نارنجی، روابط نامعلومی در گذشته میان کاراکتر اصلی فیلم با مردی برقرار بوده که در چیدن پرتقالهای باغات شمال رقیب او محسوب میشود. این موضوع در برخی دیالوگها رو میشود، از جمله سقط یک بچه و سوال رقیب زن از اینکه چرا بعد از آن با یک بچه تهرون ازدواج کرده!
🔸در فیلم #آشفتگی که ادعای فیلم نوآر دارد و یکی از عناصر فیلم نوآر هم «زن اغواگر» به شمار میرود، شخصیت اصلی، هم عشق برادر مقتولش را غر زده و هم به همسر یا نامزد خود خیانت کرده، ضمن آنکه همان زن اغواگر هم به شوهر سابق یا امروزی خود خیانت میکند، هم به عشق به قتل رسیدهاش و هم به عشق جدیدش!
🔸در فیلم #جان_دارپدر خانواده، ناغافل هوویی بر سر زن اولش آورده و حالا بر سر وجه المصالحه قرار دادن دخترش در یک گروکشی ناموسی، با همسر اولش درگیر است!
🔸در فیلم #معکوس، بالاخره معلوم نمیشود که کاراکتر اصلی فیلم، فرزند کیست؟ پسر فردی که ظاهرا پدرش بوده یا فرزند مردی که بزرگش کرده و عشق اول مادرش ؟!
🔸در فیلم #مسخره_باز هم کاراکتر اصلی، یک بچه سرراهی است که مادرش در یک بحران روحی، رهایش کرده و حالا در رویای بازیگری در یک سلمانی کار میکند.
🔸در فیلم #ناگهان_درخت، کاراکتر اصلی به زندان میرود و معلوم نمیشود زنش یا نامزدش یا عشقش (که ماهیت آن هم روشن نیست!) در مدت زندان وی، کجا به سر برده که حتی به مادرش نیز سر نزده، تا آنجا که در بخشی از فیلم به زبان میآید و به همان زن یا نامزد و یا دوست دخترش میگوید «چرا برای من باید همیشه مشخص باشد که کجا هستم ولی تو جواب نمیدهی که در این مدت کجا بودهای؟»
🔸در فیلم #ایده_اصلی هم که بازار کلاهبرداری و شارلاتانیسم و کازینو بازی و قمار و عرق خوری داغ است دیگر تنها موضوعی که در این میان محلی از اعراب ندارد، روابط اخلاقی و مشروع است و اصلا معلوم نیست کی با کیست! آن هم در یکی از پروژههای ساخت و ساز این مملکت! مثل #پالتو_شتری که افراد، زنها را از روی دست هم میزنند و یا در #حمال_طلاکه حتی زن نیکوکار و رییس بنیاد خیریه هم برای مرد داستان، مرتب عشوههای شتری میآید!
🔸در فیلم #بنفشه_آفریقایی نیز زنی با دو شوهر سابق و امروزش زندگی میکند و غیرت و تعصب شوهر امروزش را به سخره میگیرد. غیرت و تعصبی که در فیلمهای دیگر نیز هربار به گونهای به مضحکه گرفته میشود.
✍ #دکتر_سعید_مستغاثی
📲 @savaderesanei
🚦آیا ما به #عصر_جدید نیاز داریم؟ عصر جدید یا عصر ابتذال شعارهای فرهنگی؟
🔺نقدی بر تقلید صداوسیما از برنامههای سرگرمیمحور غربی
🔸برنامه استعدادیابی #عصر_جدید که این شبها از شبکه سه پخش میشود؛ به دلیل تاثیرگذاری، نقطهی عطفی در تلویزیون ایران محسوب میشود. برنامهای که نمونههای اصلی آن، سالهای سال در شبکههای سرگرمی جهان پخش میشده و همواره مورد استقبال تودهی مردم قرار میگرفته است. #علیخانی که بیش از هر چیز #ماه_عسل را تداعی میکند، یک کپی تمیز از #تلنتشوها ارائه کرده، تا مخاطب جای دیدن #گاتتلنت آمریکا از شبکهی منوتو، تلویزیون خودمان را تماشا کند.
🔸این یعنی ما قبول کردیم آنها راه درستی برای جذب مخاطب دارند؛ و این یک شکست تمام عیار است. این یعنی چهل سال پس از انقلاب، شعارهای ما در حوزهی فرهنگ شکست خورده و ما از کسانی کپی میکنیم که آنها را با نام امپریالیسم، کاپیتالیسم و استکبار، انکار میکنیم. ما در حالی از علوم انسانی اسلامی سخن میگوییم که تلویزیون، برنامههای پر مخاطب غربی را کپی میکند. از #برندهباش گلزار تا همین #عصر_جدید تا #تب_تاب و... . ما در عمومیترین وجه فرهنگ، یعنی تلویزیون رسمی، سرگرمی غربی را نشان میدهیم و مردم را تشویق میکنیم مثل آنها جهان را نگاه کنند، اما در شعارهای فرهنگی ژست ضد آن را میگیریم.
🔸ما غرب را میخواهیم، عین آن عمل میکنیم، اما مدام آن را به باد ناسزا میگیریم. ما اندیشهی فلسفی غربی را، که بسیار بالنده و پویا و تاثیرگذار است، کنار میگذاریم، اما فرهنگ غربی را در قالب وطنی تکثیر میکنیم. ما سریالهای ترکیهای را تقبیح میکنیم، اما سریالهایی با عشق مثلثی میسازیم. ما در مبتذلترین شکل غرب گرفتاریم، و خوبیهای آن را پس میزنیم. اندیشهشان را منحط میدانیم و برنامههایشان را عین به عین تقلید میکنیم. حال آنکه ما به فلسفهی غربی احتیاج داریم تا با استفاده از آن جهان فکریمان را رو به جلو پیش برانیم.
🔸اما میتوانیم در فرم و محتوا خلاقتر باشیم که نیستیم. این نئولیبرالیسم رسوخ کرده در مدیران به ظاهر انقلابی ماست. این تعارف ماست که با خودمان داریم. ساختن یک جامعهی مصرفی تمامعیار. «عصر جدید» نماد ورود ما به عصر جدیدی است که فقط در آن ظاهر را حفظ میکنیم، اما بیوقفه فرهنگ غرب و نه اندیشهاش را در ذهن مردم پمپاژ مینماییم. عصر جدید، بهرغم خوبی ساختاریاش، نقطهی عطف فریاد تزویر و ریاکاری سیاستهای فرهنگی ماست!
✍ #دکتر_امیررضا_مافی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦مدیر #گوگل داره درباره دسترسیهای گوگل در گوشی ما توضیح میده
🔸تقریبا هرکاری که میکنیم رو متوجه میشن😳
🔺 #نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها
📲 @savaderesanei
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_میسازند
🔸امروزه کلید مواجهه ی درست با رسانه ها داشتن #نگاه_انتقادی برخواسته از فهم درست تکنیک ها و مهارت های رسانه ای است
📲 @savaderesanei
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦قدرت جادویی نرم افزارها در خلق آنچه صاحبان رسانه ها می خواهند
💻 #جادوی_افترافکت
#نگاه_انتقادی
#تولید_خلاقانه
📎آگاهانه پای رسانه ها بنشینیم
📲 @savaderesanei
🚦استعدادیابی و قربانیانش
«احسان علیخانی» دقیقا در #عصر جدید چه کار میکند؟
🔸۱- چهوقت نیاز به مسابقههای استعدادیابی پیدا میکنیم؟ وقتی قفس آهنین مدرنیته (بهتعبیر ماکس وبر) و فرآیندهای آموزشی و تحصیلی مدرن، جایی به امور خارج از «چارچوب متصلب مدرنیته» نمیدهند و فهم سامانبخشیدن به سایر شئون حیاتی انسان را ندارند. در این وضع است که به جایی خارج از سازوکارهای رسمی نیاز است تا امیدها ناامید نشود همچنانکه به بلیتهای بختآزمایی نیاز است تا کورسویی از امید در کار باشد. اما این امید تا چه حد جدی و حقیقی است امید و هیجان و استعدادی که در این برنامههاست، چه چیزی را تحکیم خواهد کرد؟
🔸۲-کدام استعدادها هستند که توان طرح خود را دارند؟ آیا استعدادهایی که وضع و افقی غیر از مدرنیته را دنبال میکنند و با چارچوبهای تنگ آموزشی مدرن کنار نمیآیند؟ نه. شرکتکنندگان باید بتوانند در وقتی محدود، عموم مخاطبان را سرگرم کنند و موجب کسالت (حتی چند دقیقه) نباشند. اما این مقدار از سرگرمیسازی کافی نیست و هر کسی از سرگرمیسازان، شایستگی برنده شدن ندارد و باید رقابتی در کار باشد تا این صنعت سرگرمی، از هر حرارت ممکنی استفاده کرده باشد. ادعای «استعدادیابی» برای چنین صنعتی، زیاده «بزرگ و نامربوط» است. سرگرمیسازان، ابزار دست «صنعت سرگرمیسازی»ای هستند که بر زمینه فشارها و ناخواستنیهای مدرنیته (یا شبهمدرنیته)، بر درک عمومی و اجمالی از «قفس آهنین» استوار شده است. عموم هم خواهناخواه برای فرار از «فشار روزمرگی» در عالمی که ناگزیر «در حال توسعه» است، برای گریز از «کسالتها» و «ملالتها»ی ملازم با فرآیندهای توسعه، بهدنبال سرگرمی میروند؛ تا شاید چیزی ببینند که از «boring» و «boredom» دائمی، قدری خلاص شوند.
🔸۳-«ترحم به آن مستعدان» و «دلسوزی برای آنان» و «خارج از قانون و معیار داوری کردن»، از لوازم چنین برنامهای خواهد بود. چرا؟ چون عموم با اینها «سرگرم» میشوند و میتوانند به خارج از سازوکارهای رسمی مدرن، امیدوار باشند و اگر نه، چطور عیوب و فشارهای مدرنیته و مدرنیزاسیون را تحمل کنند؟ آیا بر مدرنیته و مدرنیزاسیون نخواهند شورید؟ آیا به ذبح استعدادهای ریز و درشت در «قفس آهنین» معترض نخواهند شد؟ آیا در آن صورت «وضع موجود» به خطر نخواهد افتاد؟
🔸۴-#سلبریتیها میتوانند داورانی شایسته برای «عامهپسندی» باشند. سلبریتیها عامهپسندند و عامهپسندی را خوب دریافتهاند. سلبریتیها نمادهای گریز از ملال مدرنیزاسیون و گریزاندن خلایق از تأمل و تفکر در «چرایی این ملال» هستند. اشکال کردن به «متخصص نبودن» سلبریتیها، اشکال بجایی نیست. برای چنین صنعتی و برای چنان غرضی، باید داوران، «هرچه سلبریتیتر» و «با مزاعم همگانی آشناتر» و «در مزاعم همگانی مضمحلتر و محلولتر» باشند. منطق برنامههای الگو (نه برنامههای رونویسی شده) چنین اقتضا میکند.
🔺۵-آنچه ما را رهایی و نجات تواند بخشید، جایی در چنین برنامهای نخواهد داشت. در چند دقیقهای که هر شرکتکننده در این برنامه فرصت دارد تا خود را عرضه کند، هیچ مطلب مهم، اساسی و روشنگر، طرح تواند شد؟ آیا این برنامه ما را به سمت افقی دیگر و به سوی حل چیزی سوق خواهد داد یا « #استعداد_سرگرمکنندگی_افراد » را بهکار خواهد گرفت تا ما را هرچه بیشتر نسبت به قفس آهنین و قربانیان آن، خودمان و دیگران، بیحس کند؟ از آن «صدها استعداد شرکتکننده» هیچکدام از آن «قفس مدرن و معقول و سفت و سخت»، نجات نخواهد یافت. نه بازندگان و نه حتی برندگان. در این میان آن استعداد حقیقی که میتواند کاری از پیش ببرد یا مشکلی را حل کند یا افقی را نشان دهد یا... نه در چنان سیستم مدرنیزه ای جایی خواهد داشت و نه در چنین «استعدادیابی»هایی.
✍ #محمد_علیبیگی
▫️کانال نقد سینما
📲 @savaderesanei
🚦 #سیرک_عصر_جدید
🔸شاید بتوان از ایرادات جدی به ساختار و فرم برنامه عصر جدید چشمپوشی کرد، از تدوین بسیار ضعیف برنامه گرفته تا رایهای سلیقهای، احساسی و غیرتخصصی از داورانی که بررسی سوابق همه آنها نشان میدهد یقینا گزینه مناسبی برای آن صندلیها نیستند!
🔺اما باید توجه کرد، برنامهای که از یک طرف، زاییدهی رسانههای غربی است و از طرف دیگر، از حیث ایده، جنس محتوا و ماهیت شکلگیری آن کاملا مطابق با تفکر، جهانبینی و فرهنگ اصیل غربی است نمیتواند کارکرد فرهنگیِ درستی در جامعه ایران اسلامی داشته باشد.
🔸چیزی که در عمل میتوان آن را در محتوای ارائه شده از سوی شرکت کنندگان و ملاکهای ارزیابی داوران که گاهی آن را بر زبان آوردهاند مشاهده کرد؛ چیزی که مخاطب را هیجانزده کند، به وجد آورد، شگفتزده کند و...، یعنی هرکاری جز #تفکر کردن!
🔺البته اگر به تأثیرات پنهان پیام اعتقادی داشته باشیم (که متاسفانه بحث ارتباطات غیرکلامی و تاثیر پنهان پیام معمولا مورد توجه مدیران و سیاستگذاران سیمای جمهوری اسلامی نیست و هرگز در این چهل سال نتوانستهاند از عهده مدیریت آن برآیند!) خواهیم دید که این برنامه اثرات جبران ناپذیری در لایهی فکری_فرهنگی جامعه خواهد داشت.
🔸به عنوان مثال، چند شاخص اصلی رفتاری که نمود بیرونی دارد و میتوان وصف دینی به آن داد عبارت است از اینکه، اولا #تذکری داشته باشد و موجب یاد خدا شود که نقطه مقابل آن، رفتاری است که موجب غفلت خود و اطرافیان شود. دوما اینکه #لغو نباشد، یعنی چیزی که برای دنیا و آخرت ما فایدهای داشته باشد. سوما اینکه #خودنمایی و نتیجهی شهوت دیده شدن نباشد. چهارما اینکه مستلزم حرام یا #ترویج_مکروه نباشد و...
🔺حال اگر استعداد را خنثی تعریف کنیم و به معنی آمادگی داشتن و سرعت کافی داشتن برای طی مسیر بدانیم، باید دید این استعداد در راستای چه کاری دارد صرف میشود، در مسیر #رشدوتعالی انسان است یا صرفا #مادیگرایانه به آن نگاه میشود؟!
🔸نمود رفتاری استعدادی که برنامه عصر جدید به دنبال کشف آن است، بیشتر جنبه سرگرمی دارد که آن شرکت کننده را مدتهاست دچار غفلت کرده و برای مخاطب هم تذکری ندارد و متاسفانه در بسیاری از مواقع لغو است! #شهوت_دیده_شدن و خودنمایی که از اصول رفتاری تمدن غرب است، از موارد دیگری است که حتی بارها شرکت کنندگان آن را به عنوان هدف خود از شرکت در مسابقه معرفی کردهاند. متاسفانه در این برنامه مدام الگوهای تربیتی به والدین و الگوهای رفتاری به جوانان عرضه میشود که میتوان آنها را ترویج مکروه دانست! روزگاری حافظ خردسال قرآن کریم (محمدحسین طباطبایی) الگویی بود که به خانوادهها عرضه میشد ولی حالا...
📍در کل میتوان #عصر_جدید را نوعی از سرگرمی غربی دانست که در راستای تضعیف فرهنگ ایرانی و اسلامی است، یک سرگرمی غفلتآور و لغو که با محور قرار دادن شهوت دیده شدن در انسان، ترویج مکروه میکند و شیوه ارزشگذاری و ذائقهسازی آن کاملا منطبق بر #انسان_مدرن است، چیزی که من اسم آن را #سیرک_عصر_جدید می گذارم!
🔰فرازی از دعای بیستم صحیفه ی سجادیه:
《وَاكْفِنى ما يَشْغَلُنِى الاْاهْتِمامُ بِهِ، وَاسْتَعْمِلْنى بِما تَسْئَلُنى غَداً عَنْهُ، وَاسْتَفْرِغْ اَيّامى فيما خَلَقْتَنى لَهُ: مرا از هرکار که پرداختن به آن از پرداختنم به تو باز میدارد، بینیاز گردان و به کاری برگُمار که در روز باز پسین از من خواهی و روزهای عمر مرا در کاری که مرا برای آن آفریدهای مصروف دار》
✍ #حسین_کیاء
📲 @savaderesanei