🚦هدف نهایی کارداشیان است: چهرۀ ایدئال زنان در #اینستاگرام
📍صورت دستنخوردهٔ زنها نامتعارف است؟ در عصر ما، بله
🔸صورتی صاف، گونههایی برجسته، چشمانی گربهای و مژههایی کارتونی. این چهره برای کاربران اینستاگرام بسیار آشناست: زنانی که در تلاشاند با دستکاریِ صورتشان خود را به یک ایدئال نزدیک کنند. البته این چهرهها به یک نژاد یا جغرافیا تعلق ندارند. لبهایشان به آفریقاییها میزند؛ چشم و ابروشان به جنوبِ آسیاییها شباهت دارد و مدل بینیشان قفقازی است. چهرههایی کپیشده که ماحصل پیچیدهای است از اندکی جراحی، مقدار زیادی تزریق ژل و صدالبته فیلترهای تصویر اینستاگرام. واقعاً قرار است همۀ زنان جهان شبیه کیم کارداشیان شوند؟
🔖 ۴۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9642/
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اگر #اینستاگرام ۲۵ سال پیش خلق میشد احتمالا این شکلی بود!
🔸ماهیت پدیدههای ارتباطی تغییر نمیکنه بلکه خودشون رو با فناورهای نوین به روزرسانی میکنن
📲 @savaderesanei
🚦به نقطه قوت رقیب حمله کنید!
🔸تبلیغ موفق تبلیغاتی util (حمل و نقل با اتوبوس) با استفاده از تکنیک اقناعی #تخریب_رقیب
📍اگر با هواپیما سفر کنید خیلی از نقاط زیبا را نمی بینید!
〰
📲 @savaderesanei
🚦الحمدالله بالاخره پس از سالها در موضوع سواد رسانهای، نوبت به #رویکرد_تمدنی هم رسید!!!
🔸جدای از نتیجه، این اتفاق مهم را که چندماهی ست کلید خورده به فال نیک میگیریم و امیدواریم با حضور اساتید خوش فکری همچون #دکتر_خیامی به نتیجه مطلوبی هم برسه.
📍برای اطلاع از محورها و شیوهنامه ارسال چکیده و اصل مقالات به آدرس زیر مراجعه فرمایید.
http://milconf.ir/fa/news.php?rid=48
📲 @savaderesanei
🚦درخشش «خورشید» اثر «مجید مجیدی»
🚦 #خورشید مجید مجیدی از جنس سینمای دیگر است. فرق سینمای مجیدی با مابقی فیلمسازان اجتماعی در این است که کسی نمیتواند فیلمهای مجیدی را کپی کند و شبیه او فیلمی بسازد.
🔸همین ابتدا باید یک اعتراف بکنم. شاید اعتراف خوبی هم نباشد، ولی حتما صادقانه است. تقریبا فیلمی را در طول برگزاری جشنواره ندیدم که در حین تماشای آن سرم در گوشی نباشد و حداقل برای مدت کوتاهی هم که شده گوشی همراهم را چک نکرده باشم، ولی واقعیت این است که در طول دو ساعت و خوردهای که مشغول تماشای فیلم «خورشید» بودم حتی یادم نبود که چیزی به اسم گوشی موبایل دارم. نه اینکه فکر کنید با یک فیلم مهیج، اکشن و پرریتم طرف هستید، نه!، آن چیزی که شما را مقهور و شاید مسخ میکند یک فیلمنامه خطی و ساده، اما با یک اجرای چیرهدستانه است.
🔸متاسفانه سینمای ایران چندسالی بود که درگیر سندرم #فرهادی شده بود و فیلمسازان، الگوی #سینمای_اجتماعی را از روی آثار او کپی میکردند. تقریبا همان دغدغهها، ولی با ساختاری تکراری، بدون ایده و بدون جهانبینی. حالا تا دلتان بخواهد در این جشنواره فیلمهایی داریم که سندرم #سعید_روستایی گرفتهاند. فیلمهای اجتماعی با درونمایههای اعتیاد، دزدی و فقر؛ تقریبا با همان شکل و شمایل.
🔸اما «خورشید» مجید مجیدی از جنس سینمای دیگر است. در واقع برخلاف سینمای اجتماعی که فرهادی و روستایی نشان میدهند مجیدی اصل جنس و حقیقت ناب را مقابل تماشاگر به نمایش میگذارد. فرق سینمای مجیدی با مابقی فیلمسازان اجتماعی در این است که کسی نمیتواند فیلمهای مجیدی را کپی کند و شبیه او فیلمی بسازد.
🔸دکوپاژ، فضاسازی و از همه مهمتر اتمسفری که در فیلمهای مجید مجیدی است را در هیچکدام از آثار دیگر فیلمسازان اجتماعی ما نمیتوان پیدا کرد. نگاه درست، انسانی و برگرفته از یک جامعهشناسی و جهانشمولی کلان باعث میشود برخلاف خیلی از فیلمسازان که دنبال این میگردند که اگر جایی چراغی روشن است و نوری و سفیدی هست آن را به چالش بکشاند و خاموش کند، مجیدی از دل تاریکیها و در عمق یک تونل تاریک که جز سیاهی و خاک چیزی در آن نیست به دنبال نور و منبع آن یعنی «خورشید» بگردد.
🔸 #مجید_مجیدی استاد صحنهها و سکانسهای زیبا و به اصطلاح کارت پستالی در سینمای ایران است. بخشی از ماندگارترین لحظات سینمای ایران مرهون همین صحنههای زیباست. نمای معروف حوض ماهیها در «بچهها آسمان»، تکان خوردن دست محمد در لب دریا در فیلم «رنگ خدا»، ریختن ماهیها در جوی آب در «آواز گنجشگها». اوج این تصاویر و صحنههای زیبا را هم میتوان در فیلم «محمد» (ص) دید. ولی مجیدی در «خورشید» همه این تصاویر را کنار گذاشته تا به حقیقت و خودشناسی شخصیتها و انسان برسد. در واقع «خورشید» فیلم خودشناسی و انسانشناسی است. بچههایی که در پی رسیدن به گنجی هستند در حالیکه گنج اصلی در وجود و نهان خود آنها نهفته است.
🔸به قول حافظ که میفرماید:
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد/ وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است/ طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
بی دلی در همه احوال خدا با او بود/ او نمیدیدش و از دور خدا را میکرد
🔸فیلم مکاشفهای است برای رسیدن به حقیقت وجودی درون انسانها. انگار خود مجیدی هم در این فیلم به خودشناسی خود پرداخته و بسان استادی که دیگر همه چیز را یاد گرفته و فوت و فن همه چیز را بلد شده، به سادگی روی آورده است. #هومن_بهمنش که در سینما به فیلمبرداری خودنما و برونگرا معروف است در این فیلم دوربینی دارد عجیب و غریب؛ دوربینی که انگار اساسا وجود ندارد. انگار بهمنش درون آدمها دوربین کار گذاشته است تا هر چه پیرایه و اضافهای و خودنمایی بوده از بین برود تا ما به درون آدمها برویم.
🔸بله! «پیمان معادی» بازی خوبی در «درخت گردو» دارد و حتی «فرامرز قریبیان» در فیلم «خروج»، اما بازیگر نقش نوجوان در «خورشید» یک تنه چنان فیلم را به دنبال خود میکشاند که حتی برای یک لحظه مخاطب از فیلم جدا نمیشود. اگر سیمرغی باشد. باید بالای سر این پسر پرواز کند. این پسر بازیگر است نه نابازیگر!.
📍ما در ادبیات، عرفان و شریعتمان داریم که زمانی شما به خداشناسی میرسید که به خودشناسی رسیده باشید و «خورشید» فیلم خودشناسی انسان است در این جهان مدرن بیقواره که انگار پایانی برای جهالت و توحشش وجود ندارد. چقدر این فیلم مجیدی فیلم امروز انسان سرگشته است.
در واقع خورشید عینیت این کلام امیرالمومنین (ع) است که میفرمایید: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را میشناسد.
✍ #ایزد_مهرآفرین /جوان
📲 @savaderesanei
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_میسازند!
🔸قدرت فتوشاپ در تلفیق تصاویر و خلق واقعیت(!)
📲 @savaderesanei
🔆 چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه ای 🔆
✅ ویژه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم
📆 مهلت ثبت نام : تا ۱۵ اسفندماه ۹۸
📝 مرحله اول : ۲۹ فروردین ۹۹
💻 ثبت نام در imlc.ir
🚦 سه سوال کلیدی این روزها درباره کرونا که هر ایرانی باید پاسخ آنها را بلد باشد.
1⃣ نشانههای اولیه کرونا
2⃣ راههای انتقال کرونا
3⃣ روشهای پیشگیری از کرونا
📍لطفا به جای تکثیر و تشدید ترس در جامعه، #آموزش و اطلاعرسانی را محور قرار دهیم!
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 #کودکان درک درستی از بیماری ندارند، بنابراین مراقب گفت و گفتهای خانوادگی خود باشیم تا امنیت روانی آنها را به مخاطره نیندازیم!
📲 @savaderesanei
🚦بیاعتمادی ابربحران کشور
برخی محورهای مصاحبه دکتر نصراللهی با خبرگزاری تسنیم:
🔸شیوعاخباروحشت، هراس عمومی، #اغتشاشخبری، اطلاعات نادرست و #اخبارجعلی بیشتر از واقعیت ویروس کرونا است که مراجع قانونی و علمی اعلام میکنند.
🔹ویروس کرونا محدود به ایران نبوده و موضوع خجالتآوری هم نیست؛ کشورهای دیگری چون فرانسه، ایتالیا، آمریکا،انگلیس و بسیاری از کشورهای دیگر هم با این ویروس مواجهه هستند.
🔸بخش زیادی از شیوع وحشت موجود در کشور از کرونا،از #بهرهبرداریسیاسی برخی کنشگران و #بیاعتمادی مردم به رسانهها و مسئولان است.
🔹بهرهبرداریسیاسی در زمان بحرانهایانسانی #گناهغیرقابلبخشش است.
🔸اگر رسانهها و مسئولان از سواد سلامت و رسانهای بهرهمند بودند،کشور دچار این اغتشاش خبری و این حجم از نگرانی و بیاعتمادی نمیشدند.
🔹#مدیریتبحران مجموعه تدابیر و اقدامات در قبل،حین و بعد از بحران است.
🔸ورود ویروسکرونا به ایران مثل سایر کشورها #قابلپیشبینی بود و مسئولان نباید منتظر میماندند تا بعد از ورود در مورد تعیین مسئول سیاستگذاریرسانهای ،تامین بسته های بهداشتی ضروری و هماهنگی با رسانهها تصمیم بگیرند.
🔹دستگاههای متولی مدیریت بحران، خود با #بحرانمدیریتی و ناکارامدی مواجهاند؛ بهلحاظ ساختار و تشکیلات چیزی کم نداریم اما مدیریت این سازمانها مشکل دارد.
🔸سازمان مدیریت بحران کشور در سیل ۹۸ کجا بود؟ اگر موفق و کارآمد بود چرا وزیرمحترم کشور مستقیم وارد میدان شده است؟ نقش این سازمان در مورد #ویروسکرونا چیست؟
🔹آیا وظایف سازمان مدیریت بحران کشور فقط به #سیل و #زلزله محدود است، اگر چنین است باید نامشعوضشود.
🔸اگر آقای #نجار عملکرد مناسبی در مدیریت این سازمان ندارد،چرا رئیسجمهور حکم ایشان را برای یک دوره دیگر تمدید کردهاست؟
✍#دکتر_اکبر_نصراللهی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تبلیغ جذاب پپسی با تکیه بر ارتباطات #غیرکلامی و استفاده از تکنیکهای اقناعی #گواهی_دادن، #ستارهها و #طنز
📲 @savaderesanei
🚦بررسی رازهای پشت پرده فیلم منتخب #اسکار و گلدن گلوب ۲۰۲۰
📍درآمدی بر مدرنیته و علل جنگ جهانی همراه با نقد استراتژیک فیلم «1917»🎞
این مقاله را در لینک زیر مطالعه کنید:
🌐 https://b2n.ir/791149
#تفکر_انتقادی
📲 @savaderesanei
🚦۱۵ نکته کاربردی ارتباطی رسانهای برای ایام خانه نشینی #کرونایی
📍در معرض رگباری اخبار بد قرار نگیریم!
🔸دکتر #عبدالکریم_خیامی، دبیر شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با ارائه ۱۵ نکته کاربردی ارتباطی ـ رسانه ای برای ایام خانه نشینی کرونایی، ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای مهارتهای سواد رسانهای، بر برنامهریزی رسانهای و وضع #رژیم_مصرف_رسانهای برای این دوران تاکید کرد.
🔸يادمان باشد كه ما در منزل انواع رسانهها را در اختيار داريم. وقتتان را بين همه آنها توزيع كنيد و به يكي-دو تا بسنده نكنيد. مثلاً همهاش سرتان در تلفن همراه نباشد. تلويزيون، راديو، كتاب، لوحهاي فشرده فيلم سينمايي، تلويزيونهاي تعاملي، موسيقي، ويدئوهاي درخواستي اينترنتي، بازيهاي ويدئويي،پ و... البته نميگويم مساوي، ولي ميگويم #متنوع مصرف كنيد. راستي! به كتابهاي دستنخورده اما مورد علاقهتان هم سري بزنيد در اين روزها.
🚨متن کامل را در سایت خبرگزاری مهر مطالعه کنید:
https://www.mehrnews.com/news/4877602
#سواد_رسانه_ای_علیه_کرونا
📲 @savaderesanei
سواد رسانهای
🚦۱۵ نکته کاربردی ارتباطی رسانهای برای ایام خانه نشینی #کرونایی 📍در معرض رگباری اخبار بد قرار نگیری
🚦۱۵ نکته کاربردی ارتباطی_رسانهای برای ایام خانهنشینی #کرونایی
📍 #بخش_اول
🔸 #یک: قبول دارم که الان توصیههای پزشکی مهمترین هستند. ولی همین پزشکان عزیز و زحمتکش گفتهاند آرامش روحی و روانی به حفظ و ارتقای ایمنی بدن کمک شایانی میکند و برعکس، اضطراب و افسردگی و تنش، مقاومتش را شدیداً در مقابل ویروس و بیماری ضعیف میکند. پس همه ما به توصیههای دیگری غیر از پزشکی هم نیاز داریم. بهویژه الان که بیشتر در خانهایم، بیشتر رسانه مصرف میکنیم، بیشتر در معرض بیحوصلگی هستیم، بیشتر در معرض اخبار بد هستیم و... .
🔸 #دو: یادمان باشد که ما در منزل انواع رسانهها را در اختیار داریم. وقتتان را بین همه آنها توزیع کنید و به یکی-دو تا بسنده نکنید. مثلاً همهاش سرتان در تلفن همراه نباشد. تلویزیون، رادیو، کتاب، لوحهای فشرده فیلم سینمایی، تلویزیونهای تعاملی، موسیقی، ویدئوهای درخواستی اینترنتی، بازیهای ویدئویی، ….البته نمیگویم مساوی، ولی میگویم #متنوع مصرف کنید. راستی! به کتابهای دستنخورده اما مورد علاقهتان هم سری بزنید در این روزها.
🔸 #سه: دقت کنید هریک از اعضای خانواده، در طول شبانهروز به اوقاتی برای خلوت فردی نیاز دارند. در چنین اوقاتی اجازه دهید سر در کار خود داشته باشند و مزاحم نشوید! بسته به سن و سال و یا جنسیت و یا سطح تحصیلی، مدت نیاز به این خلوتها متفاوت است. البته نسل دیجیتال، خلوت و تنهایی را مثل نسل قبل بهدرستی نیاموختهاند یا با آنها متفاوتاند. ولی بههرحال تا زمانی که این اوقات تنهایی به صورت غیرمتعارف زیاد نشده، امری طبیعی و حتی مثبتاند.
🔸 #چهار: یک وقتهایی هم فقط و فقط برای هم باشیم. بدون هیچ رسانهای و هیچ تلفن همراه روشنی! مثلاً ما خودمان دیشب در منزل دور هم نشستیم و حافظ خواندیم. برای هر یک از افراد خانه هم جداگانه تفألی زدیم و خواندیم. ما ایرانیها هم که اهل حالیم با حافظ و دلدادگیهایش!
🔸 #پنج: این روزها برخی مؤسسات توزیع اینترنتی فیلم و سریال و انیمیشن و… تخفیفهای بسیار خوبی ارائه کردهاند تا خانوادههای خانهنشین، با خیال آسوده از آنها استفاده کنند. خوب است. دستشان درد نکند. فقط مراقب باشید در مصرف آنها افراط نکنید تا ذائقه رسانهای اعضای خانواده بهخصوص فرزندان به آنها عادت نکند. بالاخره فضای محتواهای این قبیل رسانهها متفاوت و بازتر است و قدرت انتخاب هم بالا. در ضمن قرار نیست همیشه رایگان باشند.
#ادامه_دارد
✍ #دکتر_عبدالکریم_خیامی
📲 @savaderesanei
سواد رسانهای
🚦۱۵ نکته کاربردی ارتباطی_رسانهای برای ایام خانهنشینی #کرونایی 📍 #بخش_اول 🔸 #یک: قبول دارم که ال
🚦۱۵ نکته کاربردی ارتباطی_رسانهای برای ایام خانهنشینی #کرونایی
📍 #بخش_دوم
🔸 #شش: ارتباط تلفنی با بستگان و دوستان و آشنایان و احوالپرسی از آنها فراموش نشود. روزی به یک یا دو تا از آنها تماس بگیرید. حتی با برخی که نزدیکتراند و بزرگتر مکالمه تصویری هم داشته باشید. توجه: آنانکه آشناها و اقوام کمتری دارند را بیشتر دریابید.
🔸 #هفت: اکثر ما عضو چندین گروه یا کانال در پیامرسانهای اجتماعی هستیم. ولی برخی از اینها به شکل رگباری خبر منفی میفرستند و اساساً علاقهای به دیدن خبرهای خوب و مثبت ندارند. شاید هم فکر میکنند که مشغول آگاهیبخشی اند. اما واقعیت این است که این نوع کانالها و گروهها در شبکههای اجتماعی که فقط بر اخبار بد و منفی متمرکز میشوند – خصوصاً وقتی که راست و دروغ را قاطی هم میکنند- بمب اضطراب و آشفتگی روحیاند. پیشنهاد میدهم از عضویت در آنها خارج شوید. ما باید هم خبرهای منفی و هم خبرهای مثبت را با هم دریافت کنیم.
🔸 #هشت: حتماً برگهای روی یخچال یا جایی در آشپزخانه بگذارید و به محض آنکه به کالایی نیاز پیدا شد یا رو به اتمام بود اسم آن را بنویسید. این کار ساده باعث میشود دفعات مراجعه شما به بیرونِ خانه برای خرید کمتر شود. ضمن آنکه از برخی بگو مگوها هم پیشگیری میکند. خصوصاً مردان خانه را کمتر ولی با بهرهوری بیشتر برای خرید به بیرون بفرستید!
🔸 #نه: هنگام استفاده از تلویزیون یا پخش موسیقی یا رادیو یا … مراقب همسایهها باشید. یعنی صدا را کنترل کنید. حتماً دقت کردهاید که ساعات خواب و بیداری اکثر خانوادهها به هم ریخته. معلوم نیست اوقاتی که شما بیدارید دیگران هم بیدار باشند یا برعکس!
🔸 #ده: میدانم برخی از ما و شما ممکن است گلههایی به صداوسیمای خودمان داشته باشید. مثلاً گاهی حس میکنید یکطرفه است یا حرفهای عمل نمیکند یا هرچه؛ قبول! بالاخره رسانه رسمی خودمان است و حق داریم انتظارمان هم از آن بالا باشد. او هم باید خودش را مدام اصلاح کند و ارتقا دهد. اینها را میفهمم. ولی به یک نکته دیگر هم دقت کنیم. من بعید میدانم شما قبول داشته باشید که مثلاً رسانههای انگلیس و عربستان دلسوز ما هستند و خیلی خیرخواه ما باشند. نه الان، که هرچه تاریخ چند صدساله اخیر را میبینیم، میفهمیم چنین نبوده. دست کم «مدیریت شناخت و ادراک» خودتان را به اینها واگذار نکنید. تجربه بیستساله رسانهای من که اینطور میگوید. شما را نمیدانم.
#ادامه_دارد
✍ #دکتر_عبدالکریم_خیامی
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چطور با اضطراب بیماری #کرونا کنار بیاییم؟
📍 راهنمای یک دقیقهای سلامت و آرامش
▫️کانال #دکتر_علیرضا_سفیدچیان
📲 @savaderesanei
🚦عکس خندهداری از بچهتان گرفتهاید؟ لطفاً منتشرش نکنید!
📍بچهها وقتی اولینبار اسمشان را در اینترنت سرچ میکنند، چه احساسی پیدا میکنند؟
🔸تصور کنید اسمتان را جستوجو میکنید، و بلافاصله فیلمی بالا میآید که در آن دارید به خاطر موضوعی مضحک گریه میکنید، یا عکسی ظاهر میشود که در آن انگشتتان را توی سوراخ دماغتان کردهاید. این تجربهای است که ما کمتر داشتهایم اما بچههایمان کاملاً با آن درگیرند. شاید آنها با خودشان فکر کنند: یک لحظه پدر و مادرم فکر کردهاند عکسی که گرفتهاند خیلی بامزه است، اما من تا آخر عمر، شدهام «آن بچهای که توی دماغش انگشت کرده بود».
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9571/
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦شهاب سنگی که به سمت زمین میآید!
📍این موضوع دستمایه خیلی از تبلیغاتهای ویدئویی است. مثل همین تبلیغ فولکس واگن که با استفاده از تکنیکهای اقناعی #ترس و #طنز تلاش میکند تا جادار بودن محصول جدیدش را #تداعی کند.
📲 @savaderaeanei