eitaa logo
سواد رسانه‌ای
2.5هزار دنبال‌کننده
374 عکس
307 ویدیو
21 فایل
سواد رسانه‌ای؛ لازمه‌ی مواجهه‌ی هوشمندانه و ایمن با رسانه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦کتاب راهنمای پوشش‌ خبری نوشته 📚تحلیل پوشش‌خبری رسانه‌های مختلف مکتوب و الکترونیکی با نمونه‌های جدید، آسیب‌شناسی‌مصداقی پوشش‌خبری مطبوعات و رادیو و تلویزیونی، ارائه مدل 70-15-15 و تاکتیک‌های جدید و بومی پوشش خبری و عناوین جدید و کاربردی مانند مدیریت تعارض، تکرار، موضوع، جملات، واژه ها، تصاویر و مدیریت چینش و بی‌طرفی اخبار از جمله ویژگی‌های مهم فصول هفتگانه اثر دکتر نصراللهی در این کتاب است. 📚علاقمندان می‌توانند این کتاب را در تهران به آدرس؛ ضلع شمال‌شرقی چهارراه کالج-کوچه شهید سعیدی- بن بست شبنم- طبقه همکف- کتابفروشی تخصصی دانشکده رسانه فارس (تلفن: 88911669-021) و یا  برای سفارش الکترونیکی به سایت فروش اینترنتی انتشارات فارس مراجعه کنند. http://www.ana.press/x7qtc 📲 @savaderesanei
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 رو حذف کنیم یا نه؟ 🛡پیشنهاد میشه از قسمت تنظیمات گوشی، بخش برنامه‌ها، گوگل پلی رو پیدا کنید و تمام دسترسی‌ها و اعلان‌ها رو غیرفعال کنید. البته این کار رو سعی کنید برای سایر برنامه‌های نصب شده داخل گوشی خودتون هم انجام بدین (به جز برخی برنامه‌های ضروری و پیام‌رسان‌های کاربردی) 📍البته امیدوارم خاطره تلخ تلگرام طلایی و موبگرام که گوگل پلی به صورت اتومات خودش از گوشی‌ها حذف کرد تکرار نشه یا حداقل تدبیری برای این موضوع اندیشیده بشه 📲 @savaderesanei
🚦راه‌های تشخیص ربات‌ها، اکانت‌های جعلی و ترول‌ها 📍متن کامل را از اینجا بخوانید 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چطور دزد اینترنت وای‌فای را پیدا کنیم؟ 🛡برای اینکه بدونین کسی به وای‌فای شما دسترسی داره یا نه این ویدیو رو ببینید. 📲 @savaderesanei
🚦دوتا از قابلیت‌های جالب گوشی‌های اندرویدی که شاید از وجود اونا بی‌اطلاع بودید 📍برای عکس گرفتن لازم نیست قفل گوشی را باز کنید: در گوشی‌‌های سامسونگ با دوبار کلیک بر روی کلید پاور بدون نیاز به باز کردن قفل وارد دوربین گوشیتون میشید. و این کار در گوشی‌های شیائومی با دو بار کلیک بر روی ولوم کم ، امکان پذیر است. 📍هنگام ورود به خانه، قفل گوشی را به صورت خودکار باز کنید: گوشی هوشمند شما دارای قابلیتی به نام Smart Lock است که قفل صفحه را در مکان‌های خاص یا زمانی که به دستگاه‌های خاصی مثلا خودرو متصل می‌شود، غیرفعال می‌کند. برای فعال کردن آن، کافیه به تنظیمات / امنیت / پیشرفته / قفل هوشمند بروید و این قابلیت را تنظیم کنید. 📲 @savaderesanei
سواد رسانه‌ای
🚦راه‌های تشخیص ربات‌ها، اکانت‌های جعلی و ترول‌ها 📍متن کامل را از اینجا بخوانید 📲 @savaderesanei
🚦چگونه ربات‌ها و ترول‌ها در شبکه‌های اجتماعی فریب می‌دهند؟ 📍ابتدا ربات‌ها از طریق ، رفتار کابران اینترنتی را شبیه‌سازی می‌کنند تا انتشار اخبار جعلی طبیعی به نظر برسد. به طور مثال در توئیتر، ربات‌ها تعاملات اجتماعی را تقلید کرده و شبیه اکانت‌های واقعی، طبیعی جلوه می‌کنند و سبب می‌شوند مردم آنها را کاربر عادی ببینند. 🔸یکی از ترفندهای این ربات‌ها، پرسیدن سوال در توئیت‌ اکانت‌های بانفوذ و پرفالور است تا نظرشان را به خود جلب کنند و با تبادل نظر با آنها و سایر کاربران، اعتمادسازی کنند. حتی آنها فراتر از این، با نوشتن مطالبی با موضوع‌های پرطرفدار، بحث ایجاد می‌کنند تا در الگوریتم ترندینگ جایگاهی پیدا کنند. 🔺ربات‌ها حتی می‌توانند محبوبیت مصنوعی ایجاد کنند و یک شخص یا جنبش را تاثیرگذار کرده و تقویت کنند. به طور نمونه تاثیرگذاری بر سیاست از جمله انتخابات و یا حتی تاثیرگذاری بر بازارهای مالی. ربات‌ها حتی تلاش می‌کنند دیگران را ساکت کنند، هرزنامه پخش می‌کنند و حملات فیشینگی دارند. 🔹تعداد دقیق ربات‌ها مشخص نیست اما تخمین زده می‌شود بین ۵ تا ۱۵ درصد از حساب‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند و آنقدر واقعی به‌نظر می‌رسند و مردم به‌گونه‌ای به آنها واکنش نشان می‌دهند که گویی کاربران واقعی هستند! 📍چگونه ربات‌ها به انتشار اخبار جعلی کمک می‌کنند؟ 🔸ربات‌ها، اخبار جعلی را ابتدا با جست‌وجو و بازیابی اطلاعات غیرمجاز در وب منتشر می‌کنند؛ سپس به طور مداوم در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی پست می‌کنند و با استفاده از موضوع‌های پرطرفدار و هشتگ‌ها، به‌عنوان استراتژی‌های اصلی برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر، محتوای غیرقانونی را پخش می‌کنند که در بسیاری از موارد به انتشار اخبار جعلی کمک می‌کند. 🔺آنها به «گفتن» یا «توئیت کردن» اخبار جعلی ادامه می‌دهند و از همان اطلاعات نادرست برای پاسخ دادن به پست‌های کاربران واقعی رسانه‌های اجتماعی یا اظهار نظر در مورد آنها استفاده می‌کنند و مردم به دلیل احساساتی بودن در انتشار این اخبار جعلی به ربات‌ها کمک می‌کنند. 🔸بر اساس تحقیقات انجام شده، بیشتر احتمال دارد که مردم اخبار جعلی را به اشتراک بگذارند تا اخبار درست و واقعی! چون مردم در تشخیص اخبار درست مشکل دارند. مردم بر این باورند که توانایی تشخیص خبر واقعی از جعلی را دارند و به خود اعتماد دارند و همین اعتماد فراتر از باور، سبب شده اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی بیشتر به اشتراک گذاشته شود؛ به‌گونه‌ای که در توئیتر ۷۰ درصد بیشتر از داستان‌های واقعی، اخبار جعلی را بازنشر می‌کنند و این را می‌توان به حساب تازگی خبر و عطش مردم گذاشت 🔹ربات‌ها پس از القاء خبر نادرست به جای درست، به گروه‌های پنهان کوچکی از مردم اجازه می‌دهند اطلاعاتی را که از دستور کارشان پشتیبانی می‌کند، در مقیاس بزرگ تبلیغ کنند. ربات‌ها محتوای خود را در نتایج جست‌وجو، سبد خرید مردم و به بالای فیدهای خبری هدایت می‌کنند تا آنجایی که می‌توانند در انتخابات کشورها هم موثر باشند. ▫️ایرنا 📲 @savaderesanei
🚦انتقاد وحید جلیلی از سلبریتیزم در صداوسیما 📍در مراسم رونمایی از شبکه رویا وحید جلیلی در سخنانی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: 🔸سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی جامعه ایران نیازمند تکاپوها و ابتکارات تازه است. شما نسبت به همه اولی هستید که درباره ابتکار فکر کنید. 🔸ابتکار صرفاً کاری حرفه‌ای و فنی نیست و نیازمند ذوق و منظومه فکری است. نیاز داریم ذوق ما و تکنیک ما کمک کند کارهای انجام نشده را کشف کنیم. 🔹سلبریتیزم سخیف که صداوسیما در مواردی به آن ابتلا شده و امروز عوارض و عواقب آن را می‌بینیم و اقتضا می‌کند در دو حوزه کار مهم انجام دهیم یعنی در نسبت با جمهور و نخبگان. وقتی از جمهور مردم حرف می‌زنیم حواسمان باشد نگاهمان رسانه زده و فضای مجازی زده نباشد. جمعه گذشته دوستان دیدند تصاویری از روستاهای کشور که راهپیمایی ۱۳ آبان در آن برگزار شد و فردی با اسب و تراکتور راهپیمایی می‌کند. در بسیاری از اینها نه دوربین و نه تریبونی و نه بازنمایی رسانه‌ای وجود دارد. این منظره بیش از چند دهه در صداوسیمای جمهوری اسلامی سانسور شده بود. اما به ذهن کسی خطور هم نکرده بود که نسبت به این سانسور وسیع انتقاد کند یا حتی توییت بزند. 🔺یکی از اتفاقاتی که باید رخ دهد این است که مستضعفین که قابلیت‌های اجتماعی و فرهنگی آنها دیده نشده و جدی نگرفته شده جدی گرفته شود. 🔸ترمیم رابطه با جمهور به این معناست یعنی رها شدن از تصویری که رسانه‌های دشمن می‌خواهند القا کنند. 🔹سرفصل دیگر صحبت نخبگان هستند. ما بیست سال پیش نه ماهواره‌ای پرتاب کرده بودیم و نه در زیست فناوری شخصیت‌هایی مثل شاهوردی، بهاروند، پروانه فرزانه و.. را نداشتیم. امروز خود عده‌ای پرشور اعلام می‌کنند که سرنوشت جنگ‌های اروپایی را هم سلاح‌های ایرانی محقق می‌کند. 🔺سینما را نگاه کنید هرچه ایران بیشتر پیشرفت کرده است تصویر ایران مفلوک تر شده است. حالا باید سهم چنین افرادی را به آنتن برسانیم و موفقیت‌ها نمایش داده شود تا تلاش‌ها و موفقیت‌ها را بیشتر کند. "نبض صداوسیما" 📲 @savaderesanei
🚦متاورس می‌تواند ابزار شستشوی مغزی باشد! 📍دیلی میل ـ کارشناسان هشدار می‌دهند که دولت‌ها می‌توانند با محدود کردن آنچه کاربران در دنیای مجازی تجربه می‌کنند، مانند آنچه که توسط مارک زاکربرگ بنیانگذار شرکت متا تبلیغ می‌شود، عموم مردم را به نوعی شستشوی مغزی دهند و به تسلط عمومی برسند. 🔸برایان شوستر(Brian Shuster) که ۱۷ سال تجربه در حوزه پژوهش متاورس دارد و همچنین دنیای دیجیتالی خود به نام اوترورس(Utherverse) را ایجاد کرده است، به دیلی میل گفت که نسخه دیستوپیایی یا ویران‌شهری متاورس اگر برای ایجاد تسلط عمومی استفاده شود، اتفاق خواهد افتاد. 🔹ویران‌شهر(Dystopia) یک جامعه یا سکونتگاه خیالی در داستان‌های علمی–تخیلی است که در آن ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل دارند و زندگی در آن دلخواه هیچ انسانی نیست. این جوامع معمولاً زمانی از یک جامعه را نشان می‌دهند که به نابودی و هرج ‌و مرج رسیده‌ است. این جوامع در زمان‌هایی بد و شوم ترسیم می‌شوند. با این تعریف، یک جامعه پاد-آرمانی نقطه‌ی مقابل و وارونه‌ی یک جامعه آرمانی(آرمان‌شهر) است. آرمان‌شهرها جوامعی خیالی هستند که در آنها همه‌چیز مثبت و ایده‌آل است. ترسیم یک جامعه پادآرمان و بدزمانه توسط نویسندگان آینده‌گرا معمولاً به‌ منظور هشدار به مردم در مورد ادامه یا افزایش چیرگی برخی معضلات اجتماعی صورت می‌گیرد. 🔺شوستر می‌گوید: این[متاورس] گسترش نهایی «اتاق پژواک» رسانه‌های اجتماعی کنونی است که در آن افراد به طور طبیعی تمایل دارند با دیگرانی که دیدگاه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند ارتباط برقرار کنند. بنابراین این دیدگاه‌ها تقویت می‌شوند و کاربران تمایل دارند(به اشتباه) به این نتیجه برسند که این دیدگاه‌ها مورد موافقت عمومی هستند. 📍برای خواندن متن کامل روی لینک کلیک کنید: isna.ir/xdMHZT ▫️ایسنا 📲 @savaderesanei
🚦 تا همینجا جایگزین دوربین، تقویم، ساعت مچی و رومیزی و... شما شده؛ دیگه اجازه ندید جای و رو بگیره! 📲 @savaderesanei
🚦قبل از فروش گوشیتون این کد رو حتما بزنید: *2767*3855# 🔸این کد کلیه اطلاعات موجود توی گوشیتون رو پاک میکنه. 📍چون بعضی از نرم‌افزارها میتونن اطلاعات پاک شده رو ریکاوری کنن، بخاطر اینکه نگرانی انتشار اطلاعات رو نداشته باشین حتما از این کد استفاده کنین 📲 @savaderesanei
🚦احتمالا براتون پیش اومده که یهویی و خیلی بی‌دلیل تو اینستاگرام دسترسی‌هاتون مسدود بشه یا به‌اصطلاح «اکشن‌بلاک» بشید؛ یعنی نه بتونید پستی رو لایک کنید نه کامنتی بذارید. برای این‌که این اتفاق براتون نیفته، این محدودیت‌ها رو باید رعایت کنید. 📲 @savaderesanei
🚦رونمایی از نقش آفرینان در جنگ جهانی رسانه‌ای 1401 📍اتفاقات ماه‌های گذشته در کشور از یک طراحی رسانه‌ای چندلایه و فرابخشی پرده برداشت. باشگاه "عملیات تأثیر جهانی" تاریخچه عملیات تأثیر از بستر فضای مجازی (Online Influence Operations) به دو دهه می‌رسد و مجریان این عملیات در کلان مقیاس تنها ایالات متحده و روسیه می‌باشند که یک باشگاه بسته و محدود در را شامل می‌شود. در مقیاس گروهکی نیز داعش و منافقین تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند اما از انسجام و استمرار برخوردار نیستند. عملا نقش آفرینان و عاملان انسانی و غیرانسانی این “جنگ جهانی رسانه‌ای” را باید شناخت و آنها را دسته‌بندی کرد. 🔸الف) نقش‌آفرینان ساختاری ▫️1- بیگ تک‌ها: پنج شرکت اصلی که بر بازار فناوری و تبادل اطلاعات، استیلای کامل دارند از چهار طریق ۱.در اختیار قراردادن خدمات خاص، ۲.ارائه راه‌های دورزدن اینترنت، ۳.تحلیل کلان داده (Big Data) و نیز ۴.الگوریتم‌های گزینش و نمایش محتوا بر افکار عمومی تأثیرگذاری کردند. ▫️2- میکروبلاگینگ‌ها: عدم اعمال سیاست مقابله با محتوای خشن، آسیب‌رسان و دستکاری (Manipulation ) در شبکه‌های کوتاه نوشت بخصوص توییتر به گونه‌ای اتفاق افتاد که آنها مرامنامه‌های قبلی در این خصوص را کنار گذاشتند و عامدانه بر ضد سیاست‌های اعلام شده خود حرکت کردند. ▫️3- کمپ پ‌های سایبری: کمپ‌های سایبری عملا "صدای جمعی جعلی" تولید می‌کنند و به صورت همگرا به کنشگری علیه اهداف از پیش تعیین شده می‌پردازند. (کمپ لیبرتی، لندن، ریاض و تل آویو) 🔸ب) نقش‌آفرینان خط‌دهی کننده و جهت‌ده ▫️4- نیوز روم‌ها: اتاق خبر 5 شبکه ماهواره‌ای (۳ شبکه از لندن و دو شبکه امریکایی) با برجسته‌سازی عامدانه خبرهای سیاه و حذف سایر اخبار باعث هدایت ذهنی و تغییر اولویت‌بندی شناختی و عاطفی در بینندگان شد. ▫️5- اکانت‌های اجاره‌ای: اکانت‌های چهره‌ها صورتحساب خود را نه در اشل قیمت‌های تبلیغی داخلی بلکه در مقیاس رقم‌های بین‌المللی و با صورتحساب دلاری به سفارش دهندگان واگذار کردند. خانم مهناز افشار رسما از واگذاری حساب خود به تواناتک امریکا پرده برداشت. 🔸ج) نقش‌آفرینان در ایجاد فشار و تخریب ▫️6- هکرها و هکتیویست‌ها : انونیموس یک گروه هکری است که در این مدت به فعالیت علیه زیرساخت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی کشور اقدام کرد. از سوی دیگر هکتیویسم که از دو واژه هک و اکتیویسم گرفته شده به معنی استفاده نادرست از فناوری برای اهداف اجتماعی یا سیاسی است. Doxing یا افشای هویت مرتبطان و عاملان نظام، یکی از راهبردهای اصلی آنان در ماه‌های گذشته برای زیر فشار قراردادن نیروهای میدانی بود. ▫️7- ترول‌ها: اوباش مجازی که یا بر اساس سازماندهی (Troll farms: مزارع ترول‌ها) یا بر اساس کینه شخصی به صورت گروهی به مدافعان نظام، ساکتین یا افراد منتقد حمله و آنها را تهدید و تحقیر می‌کنند. ▫️8-  سی‌جی‌ها: خبرفرست‌های میدانی با الگوگیری از مدل شهروند خبرنگاران (Citizen Journalists) به عنوان بازوی رسانه‌ای کف خیابان نسبت به ارسال محتوا برای رسانه‌های خارجی اقدام به جریان‌سازی خبری کردند. 🔸د) نقش‌آفرینان در جریان‌سازی جعلیi ▫️9- فیکرها: آژانس‌های تولید انبوه اخبار جعلی که در حجم گسترده سفارش می‌گیرند یکی از ارکان جنگ جهانی رسانه‌ای اخیر بود. فیکرهای خرد نیز وارد میدان شده و بر اساس الگوی جلب توجه مبتنی بر خبر متفاوت و تازه به نقش آفرینی پرداختند. ▫️10- اَستروتِرفرها: "مردم نمایان" کاربران اجیرشده‌ای هستند که به صورت هدایت شده و با منبع و جهت‌دهی پنهان در بین دیگر کاربران حضور پیدا می‌کنند و سعی می‌کنند، خواسته‌ها و گفته‌های خود را به عنوان خواسته مردم جا بزنند. ▫️11- کامنتِرها: ورود جدی و همه جانبه “کامنت گذاران حرفه‌ای" به صفحات باعث شکل‌گیری نوعی از مارپیچ سکوت شد به گونه‌ای که هیچکس نتواند و حتی نخواهد خارج از موج ایجاد شده فکر و یا صدایی بلند کند. ▫️12- ربات‌ها: حساب‌های کاربری دارای زیست رباتیک که با ویژگی‌های ۱. تازه ایجاد شده ۲. دنبال کننده کم‌تعداد ۳. فقدان "درج نظر" شناخته می‌شوند اصولا به عنوان ریتر و شبکه انتشار گفته‌های دیگران شناخته می‌شوند. این ربات‌ها در توسعه خشم و بازنشر مطالب خشونت‌بار ایفای نقش کردند. ▫️13- "صحنه‌زنان": معمولا با فحاشی به نیروهای انتظامی و نظامی در‌صدد واکنش‌گیری بودند و فیلم‌هایی از کف میدان ضبط کردند. 🔸ه) نقش‌آفرینان در همراه‌سازی عمومی ▫️14- سلبریتی‌های قرمز و زرد: سلبریتی‌های قرمز با کارویژه تولید خشم و نفرت و سلبریتی‌های زرد با کارویژه همراهی با موج ایجاد شده به ایفای نقش پرداختند. 📝 یادداشت تحلیلی از 📲 @savaderesaneij