🚦لشکرکشی تمامقد رسانهای علیه ملت ایران
🔸این وقایع چند وجه تمایز نسبت به حوادث پیشین داشت که با توجه به آنها میتوان اصطلاح لشکرکشی را به آن اطلاق کرد. در دورههای قبل، ما شخصیسازی پیامها را نداشتیم، در این دوره، ما با مرحله شخصیسازی پیامها در بستر سکّوها و شبکههای اجتماعی مواجه بودیم. برای افراد یک جامعه با هدف خاص؛ پیام شخصی تولید و ارسال شد.
🔹استفاده دشمن از هوش مصنوعی برای استنباط و استخراج سناریوهای رسانهای در دورههای پیشین به این شکل نبود. در حوادث اخیر، برخی از توصیهها به اغتشاشگران از طریق تحلیل دادههای بزرگ و با بهرهبرداری از ابزارهای هوش مصنوعی انجام میشد. دشمن در مواردی هم در فریفتن بخش کوچکی از جامعه موفق عمل کرد. میزان استفاده از بهاصطلاح انسان-رسانهها یعنی افرادی که قبلاً روی آنها کار شده بود و خود بهمثابه رسانه شده بودند، بسیار متکثر بود؛ برای مثال، مدلهای تبلیغاتی، خوانندههایی که برخی از آنها حتی یکبار هم نام ایران را نشنیدهاند یا حتی برخی از شخصیتهای مشهور خارجی و افرادی که حوزه فعالیتشان ارتباطی به ما ندارد و اساساً هیچ شناختی از موضوعات سیاسی هم ندارند، برای این منظور به استخدام گرفته شدند.
🔺نظرسازی یا نظریهسازی و استفاده بسیار گسترده از رباتها برای تولید و توزیع تصنعی محتواها، برای برجستهکردن و انبوهسازی (ترند) مطالب و محتواهای رسانهای، از دیگر اقدامات دشمن بود. حجم اجاره کردن یا ایجاد حسابهای کاربری جدید برای هشتگسازی، برجستهسازی و انبوهسازی یا به تعبیر دقیقتر و علمیتر، تودهسازی پیام در فضای مجازی در حوادث گذشته به این شکل سابقه نداشت. تودهسازی پیام ممکن است با انواع و اقسام ابزارهای انسانی و غیرانسانی رخ دهد، یعنی بخشی از ابزارهایی که مطالب خاصی را میپسندیدند و بازنشر (لایک و ریتوئیت) و باز ارسال میکنند افراد واقعی نیستند، بلکه ما با انبوهی از رباتها، برنامهها و انسانها مواجه هستیم. فرماندهان ارشد و محتوایی این لشکر رسانهای، شبکههای ماهوارهای و شبکههای شناختهشده بینالمللی بودند. چراکه آنها تجربه بسیار بیشتری برای انگارهسازی، بازنمایی و کار روی ایران دارند. ایران تنها کشوری در دنیاست که به طور خاص بیش از ۲۰۰ شبکه ماهوارهای علیه آن فعالیت میکنند. این کار میتواند به ایجاد تور مخاطب، تحقق پیام ۳۶۰ درجه و انبوهسازی کمک کند.
🔸فرماندهان فناورانه این عصر، شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات بودند که اطلاعات کاربران را در اختیار داشتند و رفتار آنها را زیر نظر داشتند و متناسب با آخرین تحلیلهایشان از رفتارها و احساسات جامعه، توصیههایی را ارائه میکردند. برخی از آنها هم قواعد و سیاستهای اعلامی خود را -که طبعاً این شرکتهای بزرگ سیاستهای حرفهای را اعلام و تلاش میکنند تا آنرا اجرا کنند- زیر پا گذاشتند و قواعدشان را اجرا نکردند، یعنی به طور کامل وارد میدان شدند. پیادهنظامها یا سربازانشان را هم کسانی که از تجمعات کوچک فیلم تهیه و ارسال میکردند، ذیل مطلب خاصی نظر میگذاشتند، اقدام به هک برخی حسابها و تولید اخبار جعلی کرده و فوتوشاپکارهایی که تصاویر جعلی میساختند یا اکانت اجاره میکردند، تشکیل میدادند.
🔹این اغتشاشات دچار خلأ نظری بود، یعنی یک نظریه، اندیشه یا تئوری مقبول جریانساز نداشت. این مسئلهای است که اندیشکدههای مخالف جمهوری اسلامی نیز بهصراحت آن را بیان کردهاند. یکی از ابزارهای پرکردن خلأ ایدئولوژیک، رسانه است، یعنی با تزریق تصویر و احساس تلاش میشود خلأ تئوری جبران شود، تاجایی که کسی به سراغ اندیشه و نظریه اساسی حرکت نرود. به آن معنا که آنقدر ذهنها دریافتکننده متراکم و متوالی خبر، متن، تصویر، پیام و ... شود که کسی از چیستی این حرکت، چرایی، هدف نهایی و اصول آن، فلسفه این شرارتها، آشوبها، آتشسوزیها و خشونتها نپرسد.
🔺در این شرایط ذهن فرصت نمیکند که یک سؤال عمیقتر بپرسد یا مطالبه کند. دشمن میگوید احساس تزریق کنیم تا فضا احساسی شود، هیجان تزریق کنیم تا آدمها هیجانی شوند و هیجانهای خودشان را تخلیه کنند. بخش کوچکی از نوجوانان ما که درگیر این ماجرا شدند، ممکن است مصرفکننده این قبیل فناوریهای ارتباطی، رسانهای و سرگرمی شده باشند. اما خوشبختانه از عمده نوجوانهای ما در مدارس، مساجد و عرصههای اجتماعی و عرصههای ملی و معنوی حضور فعالانهای دارند. نباید با بیتوجهی به یک طیف برچسب بزنیم. بخشی از نوجوانان که در قبال آنها کمکاری کردهایم، گرفتار این رسانهها شدهاند؛ بنابراین دشمن یک خلأ ایدئولوژیک را با انبوهسازی یا تودهسازی پیامها پر میکند.
🎙 #دکتر_عبدالکریم_خیامی
📍ادامه متن مصاحبه👇
https://khl.ink/f/51468
📲 @savaderasanei
🚦جنگ جهانی رسانهای؛ فقر سواد رسانهای
🔸نحوه تاثیر این جنگ رسانهای ابتدا بصورت تاثیر رفتاری است که اولین مرحله این نوع تأثیر، فعال و یا منفعل ساختن مخاطبان است. دیدن و شنیدن پیامهای وسایل ارتباط جمعی ممکن است باعث تغییرات مهمی در رفتار اشخاص شود و سپس تاثیر شناختی شکل می گیرد که تأثیر رسانهها تحت برخی شرایط ایمان، باورها، دیدگاهها و مشخصات روحی و شخصیت مخاطب را دگرگون میسازد و باعث تغییر تفکر آنها در مورد امور اجتماعی و سیاسی میشود و مرحله آخر تاثیر عاطفی است که رسانهها و فضای مجازی میتوانند احساسات مخاطبان را در قبال مسائل مختلف و ...عوض کنند و افکار عمومی را تحت نفوذ خود در آورند. اگر به اغتشاشات اخیر بنگریم این مراحل تحت یک جنگ جهانی رسانه ای علیه ایران صورت پذیرفت که آسیب شناسی این جنگ بسیار مهم تلقی می شود.
برای شروع راه حل این مشکل داشتن #اینترنت_ملی یک الزام تلقی می شود زیرا تمامی سرورهای خارج از ایران بوده و هرگونه مبارزه با اینگونه تحمیل قدرت و سلیقه در واقع امکانپذیر نمی باشد.
🔹هدف اصلی استراتژیکی دشمن از زمان پس از انقلاب اسلامی بخصوص دهه اخیر، ناامید کردن اقشار مختلف مردم بخصوص جوانان و نخبگان با بزرگنمایی مشکلات و کاستی ها و کوچک نمایی دستاوردها و افتخارات بوده است.
به طور کلی رسانه های بیگانه حقایق را وارونه جلوه میدهند و تلاش میکنند با نشان دادن پاره ای از واقعیت، نظرات و دیدگاه های خود را در قالبی پوشیده در داخل گزارشها و متن و تحلیل محتوا ها ارائه کنند. و با بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و برجسته نشان دادن اطلاعات و اخبار در راستای گفتمان مورد نظر آنها، در کنار استفاده از تکنیکهای عملیات روانی همچون پررنگ کردن حاشیهها و چشمپوشی از حقایق، یکی از اصلیترین راهبردهای این رسانهها است که این روش مستلزم تببین سواد رسانه ای می باشد و باید خیلی جدی در مقابل این جنگ جهانی رسانه ای علیه کشورمان اقدامات لازم صورت گیرد.
🔸به طور کل دشمنان آن چیزی که میخواهند ما بدانیم را در رسانه های خود ارائه می کنند نه حقیقت را... بعنوان مثال کشورمان امسال نیز جز رکوردداران مصرف انرژی(اسراف این نعمت خدادادی با توجه به قیمت ناچیز) در جهان هست در حالیکه بسیاری از مردم اروپا رو به زغال سنگ و چوب و پوشیدن لباس گرم در منزلشان آورده اند اما این حقیقت در هیج جا بیان نمیشود! و این بحران خود را سر میپوشانند و یا رسانه های معاند اعلام می کنند(بمباران خبری) فلان شهر در اختیار مردم معترض می باشد اما در حقیقت فقط تعدای افراد گول خورده همراه معاندین آموزش دیده در یک یا چند قسمت شهر دست به تخریب زده اند. اساسا چرا باید هر چیزی که در رسانه ها بخصوص فضای مجازی دیدیم باور کنیم؟ آنهم بدون صحت سنجی؟
▫️انجمن سواد رسانهای ایران
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderasanei
🚦چطور در شبکههای اجتماعی بهتر گفتوگو کنیم؟
📍نباید از مخالفت با دیگران بترسیم یا بپرهیزیم؛ باید روش درستِ مخالفتکردن را بیاموزیم
🔸در دنیای حیوانات، وقتی تعارض منافعی پیش میآید، دو راهحل بیشتر وجود ندارد: جنگ یا گریز. خیلی وقتها در رویاروییهای انسانی هم از همین قاعده پیروی میکنیم. مثلاً وقتی در محیط کار موضوعی پیش میآید که شدیداً با آن مخالفیم، یا باید بحثوجدلی پرحرارت را به جان بخریم که ممکن است باعث عصبانیت و کدورت شود، یا باید حرفمان را بخوریم و برای حفظ همکاری و روحیۀ تیمی سکوت کنیم. اما محققانی که مدتها دربارۀ جدلهای انسانی مطالعه کردهاند، معتقدند راههای دیگری هم وجود دارد.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/barresi_ketab/10282/
🔹وقتی با کسی بحث میکنیم، باید به این فکر کنیم او چگونه میتواند همزمان هم ذهنش را تغییر دهد و هم تصویر اجتماعی خود را حفظ کند یا حتی ارتقا ببخشد. اغلب، انجام این کار حین منازعه دشوار است. در لحظۀ منازعه نظر فرد بیش از قبل و بعد منازعه با هویتش گره میخورد (نویسندهای به نام راشل کاسک بحث و گفتوگو را «لحظهای بحرانی» میداند که «فرد [در آن لحظه] خود را تعریف میکند»). بااینحال، اگر به طرف مقابل نشان دهیم به او گوش میدهیم و به دیدگاهش احترام میگذاریم، احتمال این که فرد بعداً تغییر موضع دهد، افزایش مییابد. اگر و هر زمان که فرد مقابل تغییر موضع داد، نباید سرزنشش کنیم که از ابتدا با ما موافق نبوده است. جالب است بدانیم در بحثهایی که دو سر بحث کاملاً با یکدیگر مخالفند، سرزنشکردن طرف مقابل به کرات اتفاق میافتد. سرزنشکردن سبب میشود فرد مقابل بهسختی نظرش را تغییر دهد. به خاطر داشته باشیم، آنها که نظرشان را تغییر میدهند به چیزی دست مییابند که ما به آن دست نمییابیم: #تغییر_ذهن.
▫️ترجمان علوم انسانی
📲 @savaderesanei
🚦جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سهگانه
📍در معرفت شناسی و علوم شناختی، اساس مباحث، حول مفهوم "اعتبار" میچرخد. اینکه مکانیزم، منبع، مبنا و دلیل اعتبار یک گزاره و پیام چیست، #قلب_ساختار_معرفت شناسی را شکل میدهد.
🔸در جنگ شناختی که #افکارعمومی را بعنوان مخاطب خود میبیند، تلاش بر اعتبارزایی یا #اعتبازدایی است. به تعبیر دیگر یا جعل و خلق اعتبار برای اقناع افکار عمومی صورت میگیرد یا ترور اعتبار و دلیلخاص در دستور کار افسران جنگ شناختی قرار دارد.
🔹اما این اعتبارآفرینی یا اعتبارزدایی چگونه محقق میشود و چگونه در فرایند اقناع افکارعمومی عمل میکند؟ برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که مکانیزم اعتبار، ذیل یک مثلث شناختی تعریف میشود که در ادامه تبیین میشود.
1⃣سکوهای مشروع: عموم جوامع جهت اقناع افکارعمومی از سکوهای سیاسی و نهادهای قانونی بهره میبرند. ساختارهای رسمی انتخابی یا انتصابی که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و راهبردسازی را در راستای مدیریت افکارعمومی، صورت میدهند. #شعارهای_ساختارشکنانه مثل مرگ بر دیکتاتور، تخریب قانون و یونیفرم نظامی و رسانهملی را بر اساس "مشروعیت زدایی" یا "ترور اعتبار مشروع" می توان ترجمه کرد.(مرجعیت سیاسی)
2⃣سکوهای معقول: حلقه واسط میان حاکمیت و مردم را نخبگان، اِلیتها و روشنفکران اجتماعی تشکیل میدهند. در واقع آنچه که اعتبار قانونی را تکمیل میکند، عقلانیت و #حمایت_نخبگانی است و لایه های اعتبار را مقاوم تر میکند. توهین به دین و دانش و حوزه و دانشگاه را در همین راستا میتوان تفسیر نمود.(مرجعیت علمی)
3⃣سکوهای مقبول: باید اذغان داشت که ذهنیت سازی، فرهنگ سازی و اقناع در غیاب چهرهها و قهرمانها و مشاهیر به جادهای صعب العبور و ماموریتی ناممکن شبیه است. در واقع ساختارها بدون شخصیتهای مقبول و چهرههای مشهور، امکان امتداد ضعیفی دارند. سکوهای اثر فرهنگی، نظامی، هنری و ورزشی #سرمایههای_فرهنگساز هر سیستمی محسوب میشوند. توهین و تخریب سردار سلیمانی، علما و اساتید محبوب، تحت فشارگذاشتن اهالی ورزش و هنر را نیز میتوان ذیل این محور، طبقهبندی کرد.(مرجعیت فرهنگی_اجتماعی)
🔸اعتبارزدایی از مرجعیتهای سه گانه، نتیجه ای جز اختلال در فرایند شناختی جامعه و #ایجاد_نویز در مکانیزم اقناع افکارعمومی نخواهد داشت. با این اوصاف و درحالیکه دشمن، قدرت سخت موشکی_پهبادی کشور ما را متوازن با امکانات خودش احساس میکند، قدرت نرم ما را توسط اینستاگرام و تلگرام و توییتر به چالش میکشد.
📍در واقع سکوهای مرجع مشروع و معقول و مقبول ما را ترور میکند تا #رمزگشایی_پیام از جانب افکارعمومی با تردید و تقابل مواجه شود. وقتی اعتبار، ترور شد اقناع هم دچار ابهام و چالش میشود و در ادامه نیز میان نظام و جامعه #سکته_ارتباطی صورت گرقته و اعتماد، حمایت و مردم سالاری بتدریج تحلیل میرود.
✍ #علیرضا_محمدلو
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 تبلیغات مدرن؛ مصرفگرایی با چاشنی سادگی
📍 #دروغ_مینیمال
🔸مینیمالیستی که از خانههای طراحی و سالنهای مُد سرچشمه میگیرد نه برای فقرا است و نه برای طبقه متوسط؛ در حقیقت #مینیمالیست سبک زندگی مدرن و مختص برخی ثروتمندانی است که دوست دارند متفاوت باشند و ژست سادگی بگیرند!
#مستند_ضد
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
🚦دروغهای الهامبخش: پشت پردۀ اقتصاد جديد اينفلوئنسری
📍وسوسههای جذاب اینفلوئنسری هر روز جوانان بیشتری را به خود جذب میکند، اما ثروت موعود معمولاً نصیب آدمهای دیگری میشود
🔸در قرن اخیر، احزاب سیاسی و برندها هزینۀ بسیار زیادی کردهاند تا توجه ما را به خود جلب کنند و بر تصمیمهایمان اثر بگذارند. اما این روزها، دستۀ جدیدی از شیادان اختیار توجه ما را در دست گرفتهاند. اینفلوئنسرهایی که هزاران یا حتی میلیونها دنبالکننده دارند شبکههای اجتماعی خود را به بیلبوردهای تبلیغاتی زنده یا شهر فرنگی تبدیل میکنند که افراد باید برای دیدنشان اشتراک بخرند، و به این طریق از دنبالکنندگان خود کسب درآمد میکنند. این شبهحرفه تا همین ده سال پیش تقریباً وجود نداشت، اما حالا کایلی جنر، که پردرآمدترین اینفلوئنسر است، میتواند فقط با گذاشتن یک پست در اینستاگرام ۲/۱ میلیون دلار درآمد کسب کند. رسانههای اجتماعی انگیزۀ سودآوری را وارد زندگیهای اجتماعیمان کردهاند و بر رفتارهایمان تأثیر عمیقی گذاشتهاند.
درست از وقتی که دانشگاه را ترک کردم، همۀ آن وعده و وعیدهای اقتصادی که به نسل هزارۀ طبقۀ متوسط داده بودند دود شده و به هوا رفته است. در سال ۲۰۰۸، من دانشجوی کارشناسی اقتصاد بودم و تازه داشتم یاد میگرفتم که رونق و رکود اقتصادی چطور از بین میروند. اما همهمان میدانیم که کمی بعد چه اتفاقی افتاد: اقتصاد جهانی سقوط کرد. نقشههایی که برای کارشناسی ارشد کشیده بودم جلوی چشمم رنگ باخت و دهۀ بعد مطابق وعدههایی که در دهۀ قبلش داده شده بود پیش نرفت. وقتی دستمزدها کاهش یافت و فرصتهای شغلی کم شد، مخارج مصرفکنندگان بالا رفت و بدهیهای شخصی سر به فلک گذاشت. و این تازه قبل از آن بود که کووید-۱۹ از راه برسد و پول درآوردن از خانه به تنها راه ممکن بدل شود.
در چنین اوضاع و احوالی است که «اینفلوئنسربودن» حرفۀ پذیرفتنی و موفقی به نظر میرسد، حرفهای که سبک زندگی تجملیِ بالقوهای مهیا میکند و میزان درآمدش کمتر در جایی ثبت میشود. همین که دستتان بیاید چطور باید توجه آدمها را به خودتان جلب کنید، هم محصول هستید و هم فروشنده، و میتوانید از خودتان کسب درآمد کنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/barresi_ketab/10722/
▫️ترجمان علوم انسانی
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦نکاتی که داخل این کلیپ دیده و شنیده میشه، علاوه بر نشان دادن ولنگاری و #رها_بودن فضای مجازی، ضعف شدید #فرهنگی_تربیتی در خانوادهها رو نمایان میکنه.
🔸پس باید توجه داشت که راهاندازی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، ارتقا پیامرسان بومی، فیلترینگ و... فقط جنبه سختافزاری این مشکلات رو پوشش میده و همزمان باید برای رفع آسیبها و مشکلات فرهنگی و تربیتی در خانوادهها و نسل جدید به صورت جدی برنامهریزی کرد.
📍قبول کنیم که نمیشه همه تقصیرات اوضاع و احوال فرهنگی_اجتماعی جوانان و نوجوانان رو تقصیر فضای مجازی بذاریم، اونجا بستری فراهمه اما ضعف اصلی در آموزشهای رسمی و غیررسمی فرهنگی و تربیتی در خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه هست!
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران
📍بررسی پرونده فعالیت سنتکام علیه ایران در رسانههای اجتماعی
🔸کیت کلنبرگ ، روزنامهنگار تحقیقی مشهور اهل بریتانیا، اخیراً طی یادداشتی کوتاه با عنوان «رمزگشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران» ، در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle»، به بررسی ابعادی پنهان از اعتراضات اخیر ایران پرداخته است. وی در نوشتار خود مدعی شده که بازوهای مسئول #جنگ_شناختی آنلاین وابسته به پنتاگون، طی سالهای اخیر همواره نوعی نبرد روانی را با استفاده از ابزارهای خود در رسانههای اجتماعی، علیه ایران، پیگیری کرده است.
🔹وی معتقد است که بخش قابلتوجهی از کمپین اطلاعات نادرست آنلاین و تلاشهای سازمانیافته برای ایجاد #جنگ_روانی در رسانههای اجتماعی، از سوی #سنتکام، معطوف به ایران شده است و در گزارش خود به بررسی اهم اقدامات خصمانه صورتگرفته از سوی این نهاد نظامی، بهعنوان بازوی اجرایی #پنتاگون در غرب آسیا و در قبال ایران، پرداخته است:
🔺عملیات یادشده، به مدت پنج سال، به زبان فارسی و در سکوهای متعددی ازجمله توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است.
🔺بخشی از ابزارهای یادشده، وبگاههای خبری تولیدکننده و بازنشردهنده اخبار رسانههای شاخص بودند. کانال یوتیوبِ رسانههایِ مذکور حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر کرده و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شده و در سایر شبکههای اجتماعی بهصورت ویروسی منتشر شوند.
🔺روباتها و ترولهای پنتاگون از تکنیکها و رویکردهای روایی متفاوتی در تلاش برای تأثیرگذاری بر ادراک و ایجاد تعامل میان کاربران استفاده میکردند.
🔺با بررسی وقایع، میتوان استدلال کرد که این فعالیتها، بخشی از برنامه کلان #ایجاد_نارضایتی در میان طیف خاکستری و میانهرو جامعه ایران بوده است.
🔺انتشار #اخبار_جعلی و دادههای نادرست در مورد وقایع و نشر شایعات، اصلیترین روش بهکار گرفتهشده در این عملیات محسوب میشود.
🔺ردپای #نیروهای_سایبری وابسته به آمریکا در #برجستهسازی وقایعی چون سقوط هواپیمای پرواز ٧٥٢، جنگ روسیه و اوکراین، حمایت ایران از جبهه مقاومت و ناآرامیهای اخیر کشور، کاملاً مشهود و قابلمشاهده است.
🔺عملیات یادشده، علاوه بر تمرکز بر وقایع داخلی ایران، شایعاتی ازجمله حضور نیروهای نظامی ایران در افغانستان جهت سرکوب اعتراضات، اجبار مهاجران افغان مقیم ایران به حضور در میان نظامیان مستقر در سوریه جهت مقابله با داعش و نفوذ سپاه در کشور عراق را نیز در بر دارد.
#ادامه_دارد
▫️زاویه
📲 @savaderesanei
🚦سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی
📍شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق میافتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض میشود و با تغییر نسلی، یک نگاه و #شناخت_وارونه و از واقعیتها و تاریخ و جغرافیا پیدا میکنند. باید اذعان نمود که در ساحتهای مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و (multifactorial) است.
🔸اما اگر از زاویه دید #علوم_شناختی و جنگهای سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانهای را میتوان متصور بود:
1⃣ لایه اطلاعات (information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف #تسخیر_افکارعمومی (public opinion) شکل میگیرد. در واقع دامنه و پهنای دادهها افزایش پیدا میکند و عمق دادهها در سطح پایینی قرار میگیرد و با تلاش در #فضاسازی، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه میکند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار میدهد. (نفوذ در جریان مطبوعات و شبکههای اجتماعی و خبری)
2⃣ لایه ذهنیتها (common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح #ارتکازات و عقل عرفی جامعه میشود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک (common sense) یاد میشود. در روانشناسی نیز مفهوم #طرحواره با این واژه قرابت دارد که به دادهها و اطلاعات درونیسازی شده و رسوبیافته در ذهن اطلاق میشود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگسازی و #تغییر_عادتها و الگویهای شناختی جامعه هدف سر و کار دارد. (نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلمسازی و سبک زندگی)
3⃣ لایه معرفتها (knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفتشناسی جامعه هدف است. مثلا #اتاقهای_فکر و اندیشکدهها و دانشگاههای یک جامعه را به لحاظ پارادایمی، از عقلگرایی به تجربهگرایی و از هستیشناسی به زبانشناسی تنزل میدهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، #معرفتشناسی_عقلگریز را بر جامعه مسلط میکنند. (نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش)
📍اهداف لایههای شناختی
🔹در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال #فضاسازی است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی #فرهنگسازی است و لایه سوم نیز با هدف #معرفتسازی یا #ایدئولوژی_سازی و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری میشود.
📍ابزار لایههای شناختی
🔸لایه اول، #خبرپایه است و با مطبوعات و شبکههای اجتماعی، دستکاری و مهندسی میشود. لایه دوم #فرهنگپایه بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا میکند.
🔸لایه سوم نیز #معرفتپایه بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقلگرایی و محوریت وحی به سمت تجربهگرایی و شبه علمها و نامعرفتها تغییر وضعیت میدهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکهای و دادهبنیاد و #اطلاعاتسرگردان و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا میکند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول (باور صادق موجه) میشود.
✍ #علیرضا_محمدلو
📲 @savaderesanei
سواد رسانهای
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران 📍بررسی پرونده فعالیت سنتکام علیه ایران در رسانههای اجتماعی 🔸کیت ک
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران
#بخش_دوم
📍کیت کلنبرگ که عموماً در آثارش به بررسی نقش سرویسهای اطلاعاتی در شکلدهی به سیاست و ادراک اجتماعی میپردازد، نویسنده مقالهای با همین موضوع در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» است. وی در نوشتار کوتاه خود به بررسی ادعای نقش نهادهای نظامی و امنیتی ایالاتمتحده آمریکا در ناآرامیهای اخیر ایران، میپردازد.
🔸تنها چند روز پس از آغاز ناآرامیهای ناشی از درگذشت مهسا امینی، در تاریخ ١٦ سپتامبر، «واشنگتنپست» طی گزارشی فاش کرد که پنتاگون، با استفاده از توان حسابهای کاربری ترول و روباتهای ستاد فرماندهی مرکزی ایالاتمتحده #آمریکا، تلاش گستردهای را برای تأثیرگذاری روانی بر #اعتراضات ایران، آغاز کرده است. این در حالی است که با افشای این اطلاعات، رسانههای اجتماعی شاخص، متعاقباً مدعی مسدودسازی حسابهای کاربری مرتبط با این جریان شدند.
🔹این حسابهای کاربری طی تحقیقات مشترکی از سوی شرکت تحقیقاتی رسانههای اجتماعی «Graphika» و «مرکز رصد اینترنت استنفورد» ، کشف شدند. از حسابهای کاربری یادشده بهعنوان بخشی از عملیات پنجساله نفوذ پنهان جریان غربگرا در ایران، یاد میشود. بر اساس ادعای مطرحشده از سوی کلنبرگ، گزارش یادشده پس از انتشار در اواخر ماه اوت سال جاری، کمترین میزان پوشش رسانهای را از سوی مطبوعات انگلیسیزبان دریافت کرد. با وجود این، گزارش مذکور، آشکارا مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفت و سبب بروز نگرانیهای عمیق در بالاترین سطوح دولت ایالاتمتحده آمریکا شد.
🔺درحالیکه «واشنگتنپست» به شکل مفتضحانهای مدعی رنجش و ناراحتی دولت آمریکا از این اشتباه فاحش سنتکام و تضعیف ارزشهای اخلاقی آمریکایی در جریان این پویش بود؛ به نظر میرسد که مشکل واقعی، اصل افشای کمپین مذکور است.
📍عملیات سنتکام علیه ایران
🔸حوزه جغرافیایی فعالیت سنتکام شامل ایران نیز میشود و کلنبرگ، معتقد است که با توجه به موقعیت دیرینه جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک دشمن کلیدی برای ایالاتمتحده آمریکا، شاید تعجبآور نباشد که بخش قابلتوجهی از #اخبار_جعلی آنلاین و تلاشهای سازمانیافته برای ایجاد #جنگ_روانی در رسانههای اجتماعی، از سوی این واحد، معطوف به ایران شده است.
🔹بر اساس مدعای مطرحشده از سوی برخی متخصصان، ایجاد چندین رسانه ساختگی جهت انتشار محتوا به زبان فارسی، یک استراتژی کلیدی است که توسط متخصصان #جنگ_شناختی نیروهای مسلح ایالاتمتحده آمریکا، به کار گرفته میشود؛ بنابراین، پویش یادشده، به زبان فارسی در سکوهای متعددی شامل توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است. در بسیاری از موارد نیز روزنامهنگاران و کارشناسان جعلی با دنبالکنندگان غیرواقعی فراوان در پلتفرمهای یادشده، بخشی از پروژه سنتکام بودهاند.
🔺وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» به برخی از رسانههای یادشده اشاره کرده است. بهعنوانمثال، رسانهای موسوم به «فهیم نیوز» با ادعای ارائه اخبار و اطلاعات دقیق در مورد رویدادهای ایران، بهطور برجسته پستهایی را منتشر میکرد که بر اساس آنها، نظام سیاسی ایران تمام تلاش خود را برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت به کار گرفته است و در نتیجه، منابع یادشده اثرگذار و معتبر تلقی شده و از همین رو، خوانندگان باید به منابع آنلاین مراجعه و اعتماد کنند.
🛡بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این رسانه در مقیاس کلان با تکیه بر مغالطه، با استفاده از مسئله عدم اعتماد عمومی به رسانههای رسمی و حاکمیتی کشور، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای قطع دسترسی کاربران به رسانههای غربی را گواه بر حق و صحیح بودن اخبار منتشرشده از این رسانهها اعلام میکرد.
🔹علاوه بر این، رسانه دیگری به نام «دریچه نیوز» نیز در طول دوره فعالیت خود مدعی شده است که یک وبسایت مستقل و غیروابسته به گروهها و جریانهای سیاسی است که خود را متعهد به ارائه اخبار بدون سانسور و بیطرفانه به ایرانیان داخل و خارج از کشور میداند. این رسانه در عمل رویکرد انتشار محتوای مخرب علیه انقلاب اسلامی و نهادهای نظامی کشور را اتخاذ کرد.
🔺بررسیهای صورتگرفته نشان میدهد که کانال یوتیوب رسانههای یادشده حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر میکردند و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شوند و در سایر شبکههای اجتماعی بهصورت ویروسی انتشار یابند!
▫️زاویه
📲 @savaderesanei
🚦وب 3 چیست؟
🔸وب 3 میتواند امکان دسترسی به اینترنتی آزاد که کمتر تحت کنترل شرکتهای بزرگی مثل گوگل و فیسبوک باشد و دسترسی به آن نیز نسبت به اینترنت کنونی راحتتر باشد، فراهم کند. در این مطلب شما را با Web 3.0 آشنا میکنیم.
👇
https://dgto.ir/2how
📲 @savaderesanei