🚦دروغهای الهامبخش: پشت پردۀ اقتصاد جديد اينفلوئنسری
📍وسوسههای جذاب اینفلوئنسری هر روز جوانان بیشتری را به خود جذب میکند، اما ثروت موعود معمولاً نصیب آدمهای دیگری میشود
🔸در قرن اخیر، احزاب سیاسی و برندها هزینۀ بسیار زیادی کردهاند تا توجه ما را به خود جلب کنند و بر تصمیمهایمان اثر بگذارند. اما این روزها، دستۀ جدیدی از شیادان اختیار توجه ما را در دست گرفتهاند. اینفلوئنسرهایی که هزاران یا حتی میلیونها دنبالکننده دارند شبکههای اجتماعی خود را به بیلبوردهای تبلیغاتی زنده یا شهر فرنگی تبدیل میکنند که افراد باید برای دیدنشان اشتراک بخرند، و به این طریق از دنبالکنندگان خود کسب درآمد میکنند. این شبهحرفه تا همین ده سال پیش تقریباً وجود نداشت، اما حالا کایلی جنر، که پردرآمدترین اینفلوئنسر است، میتواند فقط با گذاشتن یک پست در اینستاگرام ۲/۱ میلیون دلار درآمد کسب کند. رسانههای اجتماعی انگیزۀ سودآوری را وارد زندگیهای اجتماعیمان کردهاند و بر رفتارهایمان تأثیر عمیقی گذاشتهاند.
درست از وقتی که دانشگاه را ترک کردم، همۀ آن وعده و وعیدهای اقتصادی که به نسل هزارۀ طبقۀ متوسط داده بودند دود شده و به هوا رفته است. در سال ۲۰۰۸، من دانشجوی کارشناسی اقتصاد بودم و تازه داشتم یاد میگرفتم که رونق و رکود اقتصادی چطور از بین میروند. اما همهمان میدانیم که کمی بعد چه اتفاقی افتاد: اقتصاد جهانی سقوط کرد. نقشههایی که برای کارشناسی ارشد کشیده بودم جلوی چشمم رنگ باخت و دهۀ بعد مطابق وعدههایی که در دهۀ قبلش داده شده بود پیش نرفت. وقتی دستمزدها کاهش یافت و فرصتهای شغلی کم شد، مخارج مصرفکنندگان بالا رفت و بدهیهای شخصی سر به فلک گذاشت. و این تازه قبل از آن بود که کووید-۱۹ از راه برسد و پول درآوردن از خانه به تنها راه ممکن بدل شود.
در چنین اوضاع و احوالی است که «اینفلوئنسربودن» حرفۀ پذیرفتنی و موفقی به نظر میرسد، حرفهای که سبک زندگی تجملیِ بالقوهای مهیا میکند و میزان درآمدش کمتر در جایی ثبت میشود. همین که دستتان بیاید چطور باید توجه آدمها را به خودتان جلب کنید، هم محصول هستید و هم فروشنده، و میتوانید از خودتان کسب درآمد کنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/barresi_ketab/10722/
▫️ترجمان علوم انسانی
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦نکاتی که داخل این کلیپ دیده و شنیده میشه، علاوه بر نشان دادن ولنگاری و #رها_بودن فضای مجازی، ضعف شدید #فرهنگی_تربیتی در خانوادهها رو نمایان میکنه.
🔸پس باید توجه داشت که راهاندازی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، ارتقا پیامرسان بومی، فیلترینگ و... فقط جنبه سختافزاری این مشکلات رو پوشش میده و همزمان باید برای رفع آسیبها و مشکلات فرهنگی و تربیتی در خانوادهها و نسل جدید به صورت جدی برنامهریزی کرد.
📍قبول کنیم که نمیشه همه تقصیرات اوضاع و احوال فرهنگی_اجتماعی جوانان و نوجوانان رو تقصیر فضای مجازی بذاریم، اونجا بستری فراهمه اما ضعف اصلی در آموزشهای رسمی و غیررسمی فرهنگی و تربیتی در خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه هست!
#سواد_رسانهای👈عضو شوید
📲 @savaderesanei
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران
📍بررسی پرونده فعالیت سنتکام علیه ایران در رسانههای اجتماعی
🔸کیت کلنبرگ ، روزنامهنگار تحقیقی مشهور اهل بریتانیا، اخیراً طی یادداشتی کوتاه با عنوان «رمزگشایی از جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران» ، در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle»، به بررسی ابعادی پنهان از اعتراضات اخیر ایران پرداخته است. وی در نوشتار خود مدعی شده که بازوهای مسئول #جنگ_شناختی آنلاین وابسته به پنتاگون، طی سالهای اخیر همواره نوعی نبرد روانی را با استفاده از ابزارهای خود در رسانههای اجتماعی، علیه ایران، پیگیری کرده است.
🔹وی معتقد است که بخش قابلتوجهی از کمپین اطلاعات نادرست آنلاین و تلاشهای سازمانیافته برای ایجاد #جنگ_روانی در رسانههای اجتماعی، از سوی #سنتکام، معطوف به ایران شده است و در گزارش خود به بررسی اهم اقدامات خصمانه صورتگرفته از سوی این نهاد نظامی، بهعنوان بازوی اجرایی #پنتاگون در غرب آسیا و در قبال ایران، پرداخته است:
🔺عملیات یادشده، به مدت پنج سال، به زبان فارسی و در سکوهای متعددی ازجمله توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است.
🔺بخشی از ابزارهای یادشده، وبگاههای خبری تولیدکننده و بازنشردهنده اخبار رسانههای شاخص بودند. کانال یوتیوبِ رسانههایِ مذکور حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر کرده و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شده و در سایر شبکههای اجتماعی بهصورت ویروسی منتشر شوند.
🔺روباتها و ترولهای پنتاگون از تکنیکها و رویکردهای روایی متفاوتی در تلاش برای تأثیرگذاری بر ادراک و ایجاد تعامل میان کاربران استفاده میکردند.
🔺با بررسی وقایع، میتوان استدلال کرد که این فعالیتها، بخشی از برنامه کلان #ایجاد_نارضایتی در میان طیف خاکستری و میانهرو جامعه ایران بوده است.
🔺انتشار #اخبار_جعلی و دادههای نادرست در مورد وقایع و نشر شایعات، اصلیترین روش بهکار گرفتهشده در این عملیات محسوب میشود.
🔺ردپای #نیروهای_سایبری وابسته به آمریکا در #برجستهسازی وقایعی چون سقوط هواپیمای پرواز ٧٥٢، جنگ روسیه و اوکراین، حمایت ایران از جبهه مقاومت و ناآرامیهای اخیر کشور، کاملاً مشهود و قابلمشاهده است.
🔺عملیات یادشده، علاوه بر تمرکز بر وقایع داخلی ایران، شایعاتی ازجمله حضور نیروهای نظامی ایران در افغانستان جهت سرکوب اعتراضات، اجبار مهاجران افغان مقیم ایران به حضور در میان نظامیان مستقر در سوریه جهت مقابله با داعش و نفوذ سپاه در کشور عراق را نیز در بر دارد.
#ادامه_دارد
▫️زاویه
📲 @savaderesanei
🚦سه لایه جنگ شناختی و تحلیل تغییرات اجتماعی
📍شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تغییرات اجتماعی چگونه اتفاق میافتد. چگونه ذهنیت مردم جامعه عوض میشود و با تغییر نسلی، یک نگاه و #شناخت_وارونه و از واقعیتها و تاریخ و جغرافیا پیدا میکنند. باید اذعان نمود که در ساحتهای مختلف به عوامل مختلف بستگی دارد و به اصطلاح، چندعاملی و (multifactorial) است.
🔸اما اگر از زاویه دید #علوم_شناختی و جنگهای سایبری بخواهیم نگاهی به تغییرات نرم اجتماعی داشته باشیم، چنین فرایند سه گانهای را میتوان متصور بود:
1⃣ لایه اطلاعات (information): این سطح از جنگ شناختی با تکیه بر بمباران خبری، شایعات و فضاسازی و با هدف #تسخیر_افکارعمومی (public opinion) شکل میگیرد. در واقع دامنه و پهنای دادهها افزایش پیدا میکند و عمق دادهها در سطح پایینی قرار میگیرد و با تلاش در #فضاسازی، وضعیت شناختی جامعه هدف را مختل یا وارونه میکند و در حالت ناپایدار و هیجانی قرار میدهد. (نفوذ در جریان مطبوعات و شبکههای اجتماعی و خبری)
2⃣ لایه ذهنیتها (common sense): این سطح از جنگ شناختی، مربوط به اطلاعات سطحی جامعه نیست. بلکه متوجه اطلاعات پایدار و به اصطلاح #ارتکازات و عقل عرفی جامعه میشود. در جامعه شناسی از این سطح با عنوان شعور مشترک (common sense) یاد میشود. در روانشناسی نیز مفهوم #طرحواره با این واژه قرابت دارد که به دادهها و اطلاعات درونیسازی شده و رسوبیافته در ذهن اطلاق میشود. جنگ شناختی در این سطح با هدف فرهنگسازی و #تغییر_عادتها و الگویهای شناختی جامعه هدف سر و کار دارد. (نفوذ در جریان فرهنگ و هویت و فیلمسازی و سبک زندگی)
3⃣ لایه معرفتها (knowledge): ایستگاه مبنایی جنگ شناختی، الگوهای بنیادین و معرفتشناسی جامعه هدف است. مثلا #اتاقهای_فکر و اندیشکدهها و دانشگاههای یک جامعه را به لحاظ پارادایمی، از عقلگرایی به تجربهگرایی و از هستیشناسی به زبانشناسی تنزل میدهند. یا از طریق تکنولوژی و تلویزیون و رسانه و با غلبه تصویر به تعبیر مارشال مک لوهان، #معرفتشناسی_عقلگریز را بر جامعه مسلط میکنند. (نفوذ در جریان تولید باور و علم و دانش)
📍اهداف لایههای شناختی
🔹در لایه اول، مامور جنگ شناختی به دنبال #فضاسازی است و در لایه دوم جنگ شناختی در پی #فرهنگسازی است و لایه سوم نیز با هدف #معرفتسازی یا #ایدئولوژی_سازی و خلق واقعیت طراحی و تدوین و راهبری میشود.
📍ابزار لایههای شناختی
🔸لایه اول، #خبرپایه است و با مطبوعات و شبکههای اجتماعی، دستکاری و مهندسی میشود. لایه دوم #فرهنگپایه بوده و بتدریج از طریق فیلم و سریال و سبک زندگی، ذهنیت جامعه هدف و ناخودآگاه اجتماعی و به تعبیری دیگر (common sense)، تغییر پیدا میکند.
🔸لایه سوم نیز #معرفتپایه بوده و بتدریج در ساحت تخصصی، از عقلگرایی و محوریت وحی به سمت تجربهگرایی و شبه علمها و نامعرفتها تغییر وضعیت میدهد. در سطح عمومی نیز معرفت شبکهای و دادهبنیاد و #اطلاعاتسرگردان و پرتکرار و تعمیم یافته مجازی، اعتبار پیدا میکند و جایگزین معرفت و باورهای مستدل و معقول (باور صادق موجه) میشود.
✍ #علیرضا_محمدلو
📲 @savaderesanei
سواد رسانهای
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران 📍بررسی پرونده فعالیت سنتکام علیه ایران در رسانههای اجتماعی 🔸کیت ک
🚦نبرد آنلاین پنتاگون علیه ایران
#بخش_دوم
📍کیت کلنبرگ که عموماً در آثارش به بررسی نقش سرویسهای اطلاعاتی در شکلدهی به سیاست و ادراک اجتماعی میپردازد، نویسنده مقالهای با همین موضوع در وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» است. وی در نوشتار کوتاه خود به بررسی ادعای نقش نهادهای نظامی و امنیتی ایالاتمتحده آمریکا در ناآرامیهای اخیر ایران، میپردازد.
🔸تنها چند روز پس از آغاز ناآرامیهای ناشی از درگذشت مهسا امینی، در تاریخ ١٦ سپتامبر، «واشنگتنپست» طی گزارشی فاش کرد که پنتاگون، با استفاده از توان حسابهای کاربری ترول و روباتهای ستاد فرماندهی مرکزی ایالاتمتحده #آمریکا، تلاش گستردهای را برای تأثیرگذاری روانی بر #اعتراضات ایران، آغاز کرده است. این در حالی است که با افشای این اطلاعات، رسانههای اجتماعی شاخص، متعاقباً مدعی مسدودسازی حسابهای کاربری مرتبط با این جریان شدند.
🔹این حسابهای کاربری طی تحقیقات مشترکی از سوی شرکت تحقیقاتی رسانههای اجتماعی «Graphika» و «مرکز رصد اینترنت استنفورد» ، کشف شدند. از حسابهای کاربری یادشده بهعنوان بخشی از عملیات پنجساله نفوذ پنهان جریان غربگرا در ایران، یاد میشود. بر اساس ادعای مطرحشده از سوی کلنبرگ، گزارش یادشده پس از انتشار در اواخر ماه اوت سال جاری، کمترین میزان پوشش رسانهای را از سوی مطبوعات انگلیسیزبان دریافت کرد. با وجود این، گزارش مذکور، آشکارا مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفت و سبب بروز نگرانیهای عمیق در بالاترین سطوح دولت ایالاتمتحده آمریکا شد.
🔺درحالیکه «واشنگتنپست» به شکل مفتضحانهای مدعی رنجش و ناراحتی دولت آمریکا از این اشتباه فاحش سنتکام و تضعیف ارزشهای اخلاقی آمریکایی در جریان این پویش بود؛ به نظر میرسد که مشکل واقعی، اصل افشای کمپین مذکور است.
📍عملیات سنتکام علیه ایران
🔸حوزه جغرافیایی فعالیت سنتکام شامل ایران نیز میشود و کلنبرگ، معتقد است که با توجه به موقعیت دیرینه جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک دشمن کلیدی برای ایالاتمتحده آمریکا، شاید تعجبآور نباشد که بخش قابلتوجهی از #اخبار_جعلی آنلاین و تلاشهای سازمانیافته برای ایجاد #جنگ_روانی در رسانههای اجتماعی، از سوی این واحد، معطوف به ایران شده است.
🔹بر اساس مدعای مطرحشده از سوی برخی متخصصان، ایجاد چندین رسانه ساختگی جهت انتشار محتوا به زبان فارسی، یک استراتژی کلیدی است که توسط متخصصان #جنگ_شناختی نیروهای مسلح ایالاتمتحده آمریکا، به کار گرفته میشود؛ بنابراین، پویش یادشده، به زبان فارسی در سکوهای متعددی شامل توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام در جریان بوده است. در بسیاری از موارد نیز روزنامهنگاران و کارشناسان جعلی با دنبالکنندگان غیرواقعی فراوان در پلتفرمهای یادشده، بخشی از پروژه سنتکام بودهاند.
🔺وبگاه مجله تحلیلی «The Crandle» به برخی از رسانههای یادشده اشاره کرده است. بهعنوانمثال، رسانهای موسوم به «فهیم نیوز» با ادعای ارائه اخبار و اطلاعات دقیق در مورد رویدادهای ایران، بهطور برجسته پستهایی را منتشر میکرد که بر اساس آنها، نظام سیاسی ایران تمام تلاش خود را برای سانسور و فیلتر کردن اینترنت به کار گرفته است و در نتیجه، منابع یادشده اثرگذار و معتبر تلقی شده و از همین رو، خوانندگان باید به منابع آنلاین مراجعه و اعتماد کنند.
🛡بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این رسانه در مقیاس کلان با تکیه بر مغالطه، با استفاده از مسئله عدم اعتماد عمومی به رسانههای رسمی و حاکمیتی کشور، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای قطع دسترسی کاربران به رسانههای غربی را گواه بر حق و صحیح بودن اخبار منتشرشده از این رسانهها اعلام میکرد.
🔹علاوه بر این، رسانه دیگری به نام «دریچه نیوز» نیز در طول دوره فعالیت خود مدعی شده است که یک وبسایت مستقل و غیروابسته به گروهها و جریانهای سیاسی است که خود را متعهد به ارائه اخبار بدون سانسور و بیطرفانه به ایرانیان داخل و خارج از کشور میداند. این رسانه در عمل رویکرد انتشار محتوای مخرب علیه انقلاب اسلامی و نهادهای نظامی کشور را اتخاذ کرد.
🔺بررسیهای صورتگرفته نشان میدهد که کانال یوتیوب رسانههای یادشده حجم بالایی از ویدیوهای کوتاه را منتشر میکردند و امیدوار بودند که با محتوای ارگانیک اشتباه گرفته شوند و در سایر شبکههای اجتماعی بهصورت ویروسی انتشار یابند!
▫️زاویه
📲 @savaderesanei
🚦وب 3 چیست؟
🔸وب 3 میتواند امکان دسترسی به اینترنتی آزاد که کمتر تحت کنترل شرکتهای بزرگی مثل گوگل و فیسبوک باشد و دسترسی به آن نیز نسبت به اینترنت کنونی راحتتر باشد، فراهم کند. در این مطلب شما را با Web 3.0 آشنا میکنیم.
👇
https://dgto.ir/2how
📲 @savaderesanei
🚦اینستاگرام و خرده سلبریتیها
🔸رسانهها نقش مهمی در خلق و برجسته سازی شهرت دارند. افراد مشهور را نیز میتوان به گروههای مختلفی تقسیمبندی کرد: گروه نخبگان و متخصصان علمی، مذهبی و سیاسی؛ گروه سلبریتیهای مشهور مانند فعالان حوزه ادبی، هنری و ورزشی؛ و گروه دیگر کسانی هستند که به واسطه رسانهها و کمپانیها به شهرت رسیدهاند.
📍 #خرده_سلبریتیها قهرمانان اغلب خیالی زندگی روزمره هستند؛ یعنی کسانی که میخواهند از زندگی روزانه شان عرصه نمایش بسازند.
🔹نظام ستارگی سنتی، که تا پیش ازاین بر سلسله مراتب و هنجارهای خاص رسانههای جمعی مبتنی بود، اکنون دچار تحول شده است و رسانههای اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، نقشی بنیادی در ستارهسازی دارند. از تبعات این تحول ورود افراد معمولی به جرگه ستارگان است.
🔺درواقع، اینستاگرام شهرت و ستارگی را دموکراتیزه کرده است. لذا در بازنمایی و برجستهسازی چهره های مشهور گروه نخبگان، سلبریتیهای مشهور و سلبریتی شدهها، رسانههای جمعی نقش بنیادی دارند و شبکههای اجتماعی ابزاری برای استفاده چهرهها از شهرت هستند؛ درحالیکه خرده سلبریتیهای اینترنتی شهرت خود را صرفا از طریق شبکههای اجتماعی و به طور خاص از اینستاگرام به دست آورده اند.
📲 @savaderesanei
🚦درباره صحبتهای این میهمان برنامه #جهانآرا که خیلی حاشیهساز شده باید بگم ایراد اصلی به عوامل برنامه برمیگرده. وقتی جانباز قطع نخاعی که با #حاج_قاسم در ارتباط بوده رو ایام شهادت حاج قاسم دعوت میکنید، چرا بحث باید بره به این سمت و سو و جلوش هم گرفته نشه. چرا نباید قبل از برنامه میهمان توجیه بشه؟ همه به کنشهای علی دایی منتقدیم، همون کنشها رو باید نقد کنیم، افتخارات ملی رو بزنیم که خودزنی کردیم.
📍این جانباز عزیز ده ساعتم از خاطرات خودش تو سوریه و یا حاج قاسم بپرسی بازم وقت کم میاد، چرا برنامه باید به سمت دیگری برده بشه؟
هزینه این مسألهسازیها رو کی باید بده؟ کماکان نظام باید هزینه بده؟ لطفا فقط فضای ایتارو نبینید، تو اینستاگرام و جاهای دیگه ولوله شده، چقدر به این جانباز بیاحترامی شده، تا جایی که اکثر روزنامههای امروز دربارهش خبر کار کردن. این یعنی هزینهسازی.
✍حسیندارابی
📲 @savaderesanei
🚦 #متاورس به عمر تلویزیون پایان میدهد؟
📍برخی از کارشناسان محیطهای مجازی هشدار میدهند که شرکتهای تلویزیونی برای حفظ بقایشان باید خود را با دنیای سرگرمیهای آنلاین که به سرعت در حال توسعه هستند، هماهنگ کنند.
🔸شبکههای تلویزیونی هماکنون در حال نبرد با غولهای #بازیآنلاین هستند تا توجه مخاطبان جوان و در پی آن دلارهای تبلیغاتی را جلب کنند. چشمانداز نهایی این رقابت #متاورس است، اصطلاحی ساده که به محیطهای مجازی سه بعدی آنلاین اطلاق میشود. این محیطهای رو به رشد در حال حاضر توانستهاند میلیونها کاربر را به خود جذب کنند. به گزارش یورونیوز بر اساس اعلام سایت استاتیستا، در حالی که هنوز مسنترها به #تلویزیون سنتی علاقه دارند اما بینندگان زیر ۳۵ سال طی یک دهه به نصف کاهش یافتهاند. از همین رو پیشبینی میشود که با توسعه متاورس، از شمار بینندگان تلویزیون به شدت کاسته شود.
🔹فردریک کاوازا، یکی از بنیانگذاران شرکت
فرانسوی سیسک که در حوزه دیجیتال فعال است، میگوید: جوانان از #تماشاگران_منفعل تلویزیون به #بازیکنان_فعال تبدیل شدهاند و از نمایشگرها به گوشیهای هوشمند روی آوردهاند. بنابراین شبکههای تلویزیونی برای جلب جوانان باید با پلتفرمهای بازی آنلاین مانند «فورتنایت»، «روبلاکس» و «ماینکرفت» که به عنوان پیشآهنگان متاورس تلقی میشوند، رقابت کنند که در حال حاضر موقعیتی برتر به دست آوردهاند.
🔺به گفته برخی از متخصصان، شرکتهای تلویزیونی زمان مناسبی برای تطبیق خود دارند اما در ارائه محصولاتشان به افراد مسن که برنامههای سنتی را تماشا میکنند، افراد میانسالی که به پخش برنامهها روی آوردهاند و جوانانی که خواهان سرگرمیهای تعاملی و اجتماعی هستند، با چالش بزرگی مواجه هستند.
🔸کتی برم، رئیس بخش نوآوری تلویزیون فرانسه گفت: اگر میخواهیم برای مخاطب جذاب بمانیم، باید خودمان را در زمینه همه این کاربردها تقویت کنیم. شبکههای ملی هنوز در حالت تحقیق در این زمینه هستند هرچند در نهایت بزرگترین چالش ممکن است مالی باشد.
🔹تاکنون شرکتهای تلویزیونی از تحولات در عرصه فناوری مصون بودهاند، زیرا برخلاف سایر رسانههای سنتی مانند روزنامهها، درآمد تبلیغاتیشان چندان تحت تأثیر قرار نگرفته است. اما وارنفورد معتقد است که این روند میتواند سریعتر از تصور عموم تغییر کند.
🔺بر اساس گفته او، انتقال تبلیغات تلویزیونی به دنیای بازی در گذشته سخت بود، زیرا آنها توسط شرکتهای خاص ایجاد میشدند اما اینک با میدان بازتر متاورس، مارکها دامنه بسیار بیشتری برای تبلیغ خود و فروش مستقیم کالاهایشان به کاربران خواهند داشت.
✍ #دکتر_یونس_شکرخواه
📲 @savaderesanei
15.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 توی سبد مصرف رسانهای بچهها چی بذاریم؟
📲 @savaderesanei
🚦چشم و دل سیرها!
(نگاهی به آمار پورنوگرافی در آمریکا)
📍بازدید از سایتهای پورن در آمریکا، بیش از مجموع بازدیدهای سایتهای نتفلیکس، آمازون و توئیتر در طول یک ماه است!
📲 @savaderesanei