🚦رویکرد جدید بریتانیا در تنظیمگری VOD
📍گامهای بریتانیا برای نزدیککردن مقررات VOD به مقررات برودکست
🔸در بریتانیا، قواعد و استانداردهای متفاوتی برای #تنظیمگری انواع برنامههای صوتی-تصویری (برودکست یا VOD) وجود دارد که این تفاوتِ قواعد ممکن است برای بینندگان گیجکننده باشد.
🔹به همین دلیل دولت بریتانیا اوایل سال جاری وایتپِیپِری منتشر کرد که در آن گفت: دولت اختیاراتی را به #آفکام میدهد تا پیش نویس یک قانون جدید VOD، شبیه به «قانون برودکست»، را نوشته و اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که محتوای تلویزیونمانند (TV-like content)، صرفنظر از اینکه مخاطبان چگونه آن را تماشا کنند (درخواستی یا برودکست)، مشمول استانداردهای یکسانی باشد.
👈متن کامل این یادداشت را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=3397) بخوانید
✍ #دکتر_علی_زرودی
📲 @savaderesanei
🚦نتایج یک پژوهش نشان میدهد که مردم خبر زده شدهاند!
📍 نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد که این روزها افراد بیشتری از اخبار اجتناب و کمتر به آن اعتماد میکنند.
🔸به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، تعداد فزایندهای از مردم به شکل خودخواسته و انتخابی از اخبار مهم مانند همهگیری ویروس کرونا، حمله روسیه به اوکراین و بحرانهای اقتصادی اجتناب میکنند.
🔹موسسه مطالعه روزنامهنگاری رویترز در گزارش سالانه اخبار دیجیتال خود گفت: در حالی که اکثر افراد مورد بررسی به طور منظم اخبار را دنبال میکنند، ۳۸ درصد از آنها گفتند که اغلب یا گاهی اوقات از خواندن اخبار اجتناب میکنند.
🔸این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۹ درصد بوده است. همچنین حدود ۳۶ درصد از افراد به ویژه افراد زیر ۳۵ سال میگویند که اخبار ، روحیه آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
🔹اعتماد به اخبار نیز در حال کاهش است و در ایالات متحده به کمترین میزان رسیده است. به طور متوسط، ۴۲ درصد از مردم گفتهاند که بیشتر اوقات به اخبار اعتماد دارند! این رقم تقریباً در نیمی از کشورهای این گزارش کاهش یافته و تنها در هفت کشور افزایش یافته است.
🔸"راسموس کلیس نیلسن" مدیر موسسه رویترز در این گزارش که بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از ۹۳ هزار و ۴۳۲ نفر انجام شده است، نوشت: تعداد زیادی از مردم رسانهها را در معرض نفوذ سیاسی ناروا میدانند و تنها اقلیت کوچکی معتقدند که اکثر سازمانهای خبری بهترین را برای جامعه میخواهند و آن را بر منافع تجاری خود ترجیح میدهند.
🔹طبق این گزارش، مخاطبانِ جوانتر به طور فزایندهای از طریق پلتفرمهایی مانند "تیکتاک" به اخبار دسترسی پیدا میکنند و ارتباط ضعیفتری با خبرگزاریهای معتبر و مطرح دارند.
🔸هر هفته ۷۸ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله از طریق خبرخوانها و جمع آوری کنندههای خبر، موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی به اخبار دسترسی دارند. ۴۰ درصد از این گروه سنی هر هفته از "تیکتاک" استفاده میکنند و ۱۵ درصد گفتهاند که از آن برای یافتن، بحث یا اشتراک گذاری اخبار استفاده میکنند.
🔹رشد تعداد افرادی که برای اخبار آنلاین، پول پرداخت میکنند ممکن است در حال کاهش باشد، به طوری که بخش بزرگی از اشتراکهای دیجیتال به چند خبرگزاری ملی اختصاص دارد.
🔸در ۲۰ کشوری که پرداخت هزینه برای دریافت اخبار، رایج است، ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی برای هر خبر آنلاین پول پرداخت کردهاند که رقمی مشابه با سال گذشته است.
📲 @savaderesanei
سواد رسانهای
🚦 ترفندهای مغالطه در بحث و رسانه 📍 ۱_ #سفیدسازی_مجرم 📲 @savaderesanei
🚦ترفندهای مغالطه در بحث و رسانه
📍۲_ #تضعیف_شواهد
📲 @savaderesanei
🚦هوش مصنوعی OpenAI احتمالاً جایگزین برخی مهندسان نرمافزار این شرکت میشود
🔸شرکت OpenAI در سکوت خبری، صدها پیمانکار بینالمللی را برای آموزش هوش مصنوعی خود در زمینهی مهندسی نرمافزار استخدام کرده است.
🔹 برخی پیمانکاران OpenAI در ۶ ماه گذشته از مکانهایی مثل آمریکای لاتین و اروپای شرقی به استخدام این شرکت درآمدهاند. براساس گزارشهای اخیر، این پیمانکاران وظیفهی ایجاد دادههای موردنیاز برای آموزش هوش مصنوعی و یاد دادن وظایف سادهی مهندسی نرمافزار به آن بوده است.
🔸شرکت OpenAI قبلاً محصولی بهنام Codex را توسعه داده است که میتواند زبان طبیعی را به کدهای کاربردی رایانهای تبدیل کند. اکنون استخدام پیمانکاران جدید نشان میدهد این شرکت بهدنبال پیشرفتهتر کردن فناوری تولید کد با هوش مصنوعی است و احتمالاً آن را جایگزین برخی مهندسان نرمافزار خود خواهد کرد.
▫️زومیت
📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نگاهی به چگونگی پوشش اخباربحران توسط شبکههای خبری ترکیه پس از زلزله
📍اگر در چندروز گذشته شبکههای خبری، ازجمله شبکهtrt1 ترکیه را دیده باشید، متوجه استراتژی خاص آنها در امیدبخشی و افزایش همدلی در پوشش اخبار بحران میشوید.
🔸با آنکه بعد از هر حادثه، همه معمولا انتظار مواجهه با تصاویر نشاندهنده میزان آسیبهای جدی و تلفات را دارند، اما نحوه پوشش خبری در اینکه این حوادث چه احساسی در مردم ایجاد کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.
🔹این که بعد از بروز حوادث، احساس ناراحتی زیاد و بهخصوص، احساس ناکارامدی دولت و مسئولین در مردم ایجاد شود، یا اینکه حس قدردانی، مسئولیت اجتماعی و همدلی پیدا کنند، به طرز قابل توجهی به نحوه پوشش خبری آن اخبار و عملکرد خبرنگاران بر میگردد.
🔸در این چندروز، بارها این تصاویر از شبکههای خبری ترکیه پخش شده که هربار با بیرون آمدن هر فرد زنده از زیر آوار، همه دست میزنند و صدای تکبیر، نشان از موفقیت وپیروزی آنها دارد.تاکیدبرزنده بیرون آمدن فردی که درحال نمازبوده،زنی که برای بیرون آمدن از آوار صبرمی کندتا روسری به اوبرسانند،تاکیدبرنمازودعابرای مردم،عبارات وجملات امیدبخش امدادرسانان به افراد درحال نجات یابازمانده،تاکیدبرعباراتی مثل"نگران نباش،من اینجام،پیش تو هستم"،صدای دست زدن وشادی باهرنجات،پخش تصاویر نجات به جای تصاویرحمل جنازه،گریه و..همگی نشان ازاستراتژی امیدبخشی وافزایش حس همدلی وامید ازطریق اخبار به مردم دارد.
🔹خوب است اصحاب رسانه وخبرنگاران مابادید یک کلاس آموزشی،پوشش خبری بحران درترکیه رامشاهده کنند
✍لیلا وصالی،دکترای علوم ارتباطات
📲 @savaderesanei
🚦 «سقوط» آزاد
هزارتوی تنظیمگری صوتوتصویر فراگیر
♦️ به احتمال زیاد، شما نیز مناقشه اخیر میان سازمان صداوسیما و پلتفرم فیلیمو در خصوص سریال «سقوط» را شنیدهاید. البته این اولین باری نیست که فیلیمو برای دریافت مجوز از ساترا استنکاف میکند، اما پیشبینی آینده چندان نیازمند سناریونویسی نیست؛
🔸هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما هنوز در مواردی با یکدیگر اختلافنظر دارند، اما درمورد سریال و پخش زنده اِجماع حاصل شده و طبق بیان مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه کاملاً پذیرفته است که مسئولیت تنظیمگری سریال و پخش زنده با ساترا است.
🔸اِصرار ساترا برای تنظیمگری سریال میتواند علل مختلفی داشته باشد، اما یکی از علل اصلی این است که با توجه به حکم قانون بودجه مصوب سال ١٤٠٠ مجلس شورای اسلامی و تفاهم حاصلشده میان دو نهاد، اگر ساترا به تنظیمگری سریال اقدام نکند، ترک فعل رخ داده و مستحق مجازات میشود.
📍متن کامل این یادداشت را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=4197) بخوانید
✍علی زرودی (دکتری فرهنگ و ارتباطات و پژوهشگر فضای مجازی)
📲 @savaderesanei
🚦نباید با محدودیت و مسدودسازی و ناامنی برای پلتفرمها پمپاژ نگرانی کرد
📍رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی گفت که صداوسیما به دلایل مختلف داخلی و تخریب خارجی و ناکارآمدی با افت شدید بیننده در جذابیت برنامههای تولیدی مواجه شده است.
🔸 #مجتبی_توانگر در جلسه علنی در جریان بررسی بندی از لایحه بودجه در خصوص تهیه آئین نامه رسیدگی به تخلفات سکوهای انتشار صوت و تصویر فراگیر گفت: براساس نظرسنجیهای معتبر نهادهای دولتی، متاسفانه صداوسیما به دلایل مختلف داخلی و تخریب خارجی و ناکارآمدی با افت شدید بیننده در جذابیت برنامههای تولیدی مواجه شده است؛ جای خالی برنامههای تبیینی، تفریحی، طنز، سرگرمی، فیلم و سریالهای فاخر، جذاب و با کیفیت به وضوح حس میشود.
🔹وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید بخش فعال خارج از صداوسیما را حمایت کرد که اهداف نظام مقدس و مطالبات و نیاز جامعه پاسخ میدهند پس نباید با محدودیت و مسدودسازی و ناامنی و پمپاژ نگرانی برای این بخش اقدام کرد که این بیمهریها به هیچ وجه توجیه ندارد.
🔸وی در پایان گفت که وزارت ارشاد با همکاری صدا و سیما این بحث تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت را داشته باشد اما باید در مراحل بعدی نهادهای فراقوهای مثل شورای عالی فضای مجازی هم حتما دیده شوند؛ نظارت بر این حوزه وقتی دقیق و کارشناسی خواهد بود که همه فعالین اعم از شورای عالی فضای مجازی، فعالین بخش خصوصی، صاحبان پلتفرمهای بومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما در تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت نقش داشته باشند. تاکید کنم رعایت اخلاق و چارچوبهای نظام اسلامی در این سکوها از دغدغههای اصلی مجلس انقلابی است.
📲 @savaderesanei
🚦اینترنت چگونه ما را به ماشین تولید محتوا بدل کرده است؟
📍محتوا عبارت است از مواد دیجیتالی که «صرفاً با این قصد منتشر میشوند که منتشر شوند»
🔸در ژانویه ۲۰۱۹، یک حساب کاربری عکس تخم مرغی معمولی را در اینستاگرام بارگذاری کرد و پویشی راه انداخت تا آن را به پرلایکترین تصویر تاریخ اینترنت تبدیل کند. ظرف ده روز شمار لایکهای تخممرغ از مرز سی میلیون گذشت و تا همین اواخر هم پرطرفدارترین تصویر اینترنت بود. اما یک سوال: آن تخم مرغ واقعاً چیست؟ کیت آیشهورن، مورخ رسانه و استاد دانشگاهِ نیو اسکول، معتقد است که این تخممرغ اینستاگرامی نمایندۀ چیزی است که ما «محتوا» مینامیمش، واژهای که همیشه همهجا هست اما تعریف چندان روشنی از آن نداریم.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/k98833
▫️ترجمان
📲 @savaderesanei
🚦ابراز نگرانی هنری کیسینجر از توسعه هوش مصنوعی
🔸هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه آمریکا در دوره ریچارد نیکسون و جرالد فورد و نویسنده کتاب نظم جهانی، بر این باور است که سیستمهای #هوش_مصنوعی به سبک «ChatGPT» میتوانند آگاهی انسان را نابود کنند، موج جدیدی از عرفانهای مذهبی فناورانه به وجود بیاورند و اساساً واقعیت را تغییر دهند.
📍متن کامل را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=5078) بخوانید.
📲 @savaderesanei
Digital 2022.pdf
حجم:
11.7M
🚦گزارش ۲۰۲۲ بررسی روندی تغییرات دیجیتال در دنیا
#اندیشکده_فرهنگ_و_رسانه
📲 @savaderesanei
🚦مشهور نیستی اما همه تو را میشناسند: داستانِ کودکان پرطرفدار اینستاگرامی
📍پنجهزار دلار درآمدی نیست که روزانه نصیب هر کسی شود. اما کودکانِ اینفلوئنسر و اینستاگرامی «هر کسی» نیستند. والدین آنها میتوانند عکسی از فرزند خود بیندازند و، بابت تبلیغات تجاری، از شرکتهای بزرگ و سرمایهدار پول هنگفتی بگیرند. البته هر چه این عکسها خودمانیتر و غیرتجملاتی باشند، تأثیر بیشتری بر مخاطبان میگذارند. به همین دلیل، اصلاً وسایل زیادی برای صحنهپردازی لازم نیست: پسزمینهای رنگی، چند لباس معمولی، شاید یک عکاس و نهایتاً کودکی که مؤثرترین استراتژی برای فروش است.
📍ادامۀ مطلب را در لینک زیر #بشنوید:
https://b2n.ir/s59183
📲 @savaderesanei