eitaa logo
سواد رسانه‌ای
2.4هزار دنبال‌کننده
294 عکس
236 ویدیو
21 فایل
سواد رسانه‌ای؛ لازمه‌ی مواجهه‌ی هوشمندانه و ایمن با رسانه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦انتشار عمومی و رایگان یادگیری و تدریس 📍لینک دریافت فایل ها👇 https://t.me/savaderasanei/1876
🚦هر 60 ثانیه در فضای مجازی چه رخ می دهد؟ سال ۲۰۱۹ 📲 @savaderesanei
🚦محدودیت سالن‌های سینما برای فیلم‌های ۱۸+ 🔹دستورالعمل جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی توسط سازمان سینمایی ابلاغ شد و از امروز لازم‌الاجراست. 🔹در این آیین‌نامه تصریح شده است برای فیلم‌هایی با درجه‌بندی ۱۸+ مدیران سینما مکلف به جلوگیری از ورود افراد زیر ۱۸ سال به سالن هستند. 📍اگرچه در اجرا این طرح کاملا مضحکه اما واقعا چندوقته ذهنم درگیر شده که بعد از چهل سال عمر انقلاب، سینمای ایران چه مسیری رو طی کرده که فرم و محتوای فیلم ها به گونه‌ای شده که باید رده‌بندی ۱۸+ گذاشت برای فیلم‌ها!!!! یعنی رسما با تایید محتوای مبتذل، به جای جلوگیری از ساخت و پخش اینجور فیلم‌ها، بخشی از مخاطب رو از دیدنش منع می‌کنیم که اتفاقا تجربه نشون داده باعث ولع بیشتر در مخاطب میشه!!! 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦برخی از تبلیغات به قدری در قدرتمند هستن که کمتر مخاطبی تحت تاثیر آن قرار نمی گیرد! 🔸یک تبلیغ خلاق و خوش ریتم از آئودی که دوست دارید چندین و چند بار ببینید‌. 📍در این تبلیغ که با موضوع محافظت از خطرات ناگهانی ساخته شده، آئودی به خوبی با استفاده از "دیوونه‌های بی‌احتیاط" که ممکن است هر زمانی برای شما خطر ایجاد کنند، تکنولوژی آئودی یا Clown Proof را به عنوان راه حل معرفی می کند. 🔹تکنیک اقناعی (ایجاد گره ذهنی و سپس ارایه راه حل) 📲 @savaderesanei
🚦انسانِ از خودگریزان در جامعه‌ی مصرف انبوه؛ به بهانه‌ی تبلیغ "اکستنشن تهرانی" در فضای مجازی 🔸از نظر "پی‌یر بوردیو"، جامعه‌شناس فرانسوی، در دوران مدرن، "مصرف"، تنها ارضاکننده‌ی نیازهای بشر و پاسخی به نیازهای زیستیِ او نیست، بلکه "مصرف" به منزله‌ی زیست در نظامی متشکل از نشانه‌ها، نمادها، ایده‌ها و ارزش‌هاست که بخش بزرگی از این نشانه‌ها و ارزش‌ها در خودِ فرایندِ مصرف، تولید می‌شوند. 🔸جامعه‌ی مصرفِ انبوه، جامعه‌ی آرمانیِ سرمایه‌داریِ متاخر بوده و دستیابی به این مدینه‌ی فاضله جز از طریق جایگزینی "مِیل"های کاذب با "نیاز"های واقعیِ انسان امکانپذیر نمی‌شود. 🔸 این جایگزینی نیز جز از طریق دستکاریِ نظامِ ارزشیِ انسان و وارد کردن او به دنیایی از نمادها و نشانه‌ها و ارزش‌های جدید ممکن نیست. 🔸"تبلیغات" ابزارِ ورود به این دنیای جدید و نظام ارزشی نوین است. ابزاری که تداوم‌بخشِ روند "غفلت" از نیازهای واقعی در دنیایی واژگون است. دنیایی که در آن: ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت بخوری 🔸کالاها در این نظام، به مدد تبلیغات نه تنها ارزشی فراتر از شی و منزلتی انسانی پیدا می‌کنند، بلکه در جایگاه پیامبری و الوهی، گاه و بی‌گاه آیات خود را بر پیروان خود می‌خوانند. 🔸just do it- nike فقط انجامش بده(نایک)، 🔸Impossible Is Nothing- adidas غیر ممکن وجود ندارد(آدیداس)، 🔸make.believe- sony باورش کن(سونی)، 🔸Be more human- reebok بیشتر انسان باش(ریباک) 🔸live the moment now-pepsi در لحظه زندگی کن(پپسی) 🔸در الهیاتِ مصرف یکی از ویژگی‌های اساسیِ انسان، "از خود بیگانگی" و "از خود گریزانی" است. 🔸 انسانِ از خودگریزانِ جامعه‌ی مصرفِ انبوه، همواره به دنبال ترمیم و اصلاحِ خود با معیارهای ارائه شده در نظام ارزشیِ شکل گرفته توسط رسانه‌ها و تبلیغات است. 🔸 دایره‌ی این اصلاح و ترمیم از چگونگیِ وضعیتِ حمل و نقل و اقامت و پوشش تا ویژگی‌های طبیعیِ بدن او را در بر می‌گیرد. 🔸او همواره از وضعیت خود ناراضی بوده و مضطرب و افسرده به دنبال راهی برای التیام دردِ نقصان‌های بی‌انتهای خویش است. 🔸تعجبی نیست اگر در جامعه‌ی غیرتولیدی و مصرفِ ‌مضاعف ایران، به طور طبیعی تمرکز پیامبرانِ مصرف بر خوانش آیات خود در حوزه‌ی خدماتی چون کاشت و داشت و برداشت مو و زیبایی باشد. 🔸 این یادداشت کوتاه به بهانه‌ی تبلیغ خدمات زیباییِ "اکستنشن تهرانی" نوشته شد( که آن را در لینک انتهای یادداشت می‌توانید ببینید). 🔸میزان ابتذالِ موجود در این دست تبلیغات نشان از گرفتاری جامعه‌ی ایرانی در عمیق‌ترین و مبتذل‌ترین لایه‌های نظام سرمایه‌داری یعنی جامعه‌ی مصرفِ انبوهِ بدون تولید است. 🔸فرهنگ برآمده از این نظام معنایی که خود محصول مناسبات اقتصادیِ رایج در چنین جامعه‌ای است تنها به واژگونی مفاهیمی چون زیبایی ختم نخواهد شد و این مناسبات اقتصادی تا جایگزینی تمام مفاهیم ارزشی و بنیادین انسان ایرانی پیش خواهد رفت. ✍ 📲 @savaderesanei https://www.instagram.com/p/BxuZ4PsnQoM/?igshid=12xzq5hamkc7l
🚦غیررسمی و بی‌دردسر 📍گزارش صبح‌نو از پست‌های شبه‌تبلیغاتی سلبریتی‌ها 🔹سبک فعالیت بخشی از بازیگران و در صفحات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی خصوصا در بحران‌ها و اتفاقات فراگیر ملی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌ به‌طوری که تبعات واقعی آن‌ها بیرون از فضای مجازی دامان بسیاری از مردم را گرفته است. با این حال فعالیت‌های محدود به اظهار نظرهای شاذ آن‌ها باقی نمانده است. کثرت انواع در صفحات سلبریتی‌ها نشان می‌دهد که نوع تعامل آنان با دنبال‌کنندگان صفحات‌شان تغییر کرده است. 🔸از حدود ۸ میلیون نفری که یک خانم بازیگر چهل‌وچندساله را در اینستاگرام دنبال می‌کنند، دست‌کم باید چندهزار نفری باشند که وقتی عکس پر از آرایش او را با لباسی می‌بینند، ترغیب شوند که بدانند کدام مزون لباسش را طراحی کرده، کدام سالن زیبایی، طراحی گریمش را انجام داده و کیف و کفش و سایر لوازمش را از کجا تهیه کرده است. این انگیزه کافی را برای نزدیک شدن صاحبان این مشاغل به جهان «سلبریتی‌ها» تأمین می‌کند و بالطبع سلبریتی‌ها هم از عواید مالی این تبلیغات استقبال می‌کنند و هم از تجمل چندساعتی خاص و خوش‌ترکیب بودن. 🚨ترفند تبلیغ در متن زندگی 🔸«به مناسبت عید فطر برای عزیزانم سورپرایز دارم» و به‌دنبال آن چندبار اضافه کردن شناسه یک «برند جواهرآلات» به همراه عکسی از حضور در فروشگاه این آرم تجاری. چنین پست‌هایی حاوی مقادیر قابل توجهی از همین ترفندها هستند و یکی از فعال‌ترین سلبریتی‌ها در این حوزه است. تصویری از چهره پر از آرایش خانم بازیگر که روی آن لوگوی استودیوی تصویربرداری به همراه طراح گریم ثبت شده است، قرار گرفتن این مدل پست‌ها در میان انبوهی از پست‌هایی که بازتاب‌دهنده فعالیت‌های روزمره، علایق، خستگی‌ها و نظرات صاحب صفحه هستند، برای دنبال‌کنندگان این تصور را ایجاد می‌کند که این تبلیغات نیز به‌طور انگیخته انجام می‌شوند و این واقعیتی است که پشت نقاب واقعی بودن، پنهان می‌شود. 📍سلبریتی-مدیران، از آرایشگری تا مشاوره خانواده! 🔸پست‌های مشابهی در صفحه از همین ترفند استفاده می‌کنند. مثلاً تصویری از چهره خانم بازیگر درحالی که به دوردست‌ها خیره شده به همراه نوشته‌ای منتشر شده است: A lot of problems in the world, would disappear if we talk to each other instead of about each other...! اما خواننده ناآشنا با این ترفند ممکن است از توضیحات تکمیلی پست تعجب کند؛ «حمیدی» در ادامه یک عکاس و یک آرایشگر را در زیر همین پست منشن کرده است. البته اگر وارد صفحه این آرایشگر بشوید، خواهید دید که بسیاری از دیگر بازیگران هم با او همکاری داشته‌اند. از همین جا زنجیره تبلیغات به هم متصل می‌شود و البته زنجیره تحقیقات هم! ، و هم در تبلیغ برای این آرایشگر سهیم‌اند و نکته هم شاید در همین نام آخر نهفته باشد؛ در موسسه‌ای فرهنگی و هنری که«بهاره رهنما» مدیریت می‌کند و از آموزش شاهنامه‌خوانی و نقالی به کودکان تا مشاوره روان‌شناسی به خانواده‌ها و تا آموزش آرایشگری فعالیت دارد. 📍تبلیغات از نوع مردانه 🔸اگرچه زنان همیشه فرصت‌های بالقوه بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه سوژه تبلیغاتی را دارند اما داستان به صفحات خانم‌های ختم نمی‌شود. ، بازیگری که این روزها نام او بیش از پیش می‌درخشد، در تعداد قابل توجهی از پست‌هایش برای یک طراح لباس تبلیغ می‌کند. هم گهگداری از مربی بدنسازی خود پست‌هایی منتشر می‌کند؛ «داشتن مربی خوب نعمتِ. داشتن رفیق خوب به بهِ» اما نشان دادن صفحه مربی مربوطه در انتهای پست را دیگر نمی‌توان فقط به‌حساب رفاقت و مربیگری گذاشت. ، دیگر بازیگری است که برای طراح لباس و اکسسوری خودش تبلیغ می‌کند اما این تبلیغ را در لفافه تشکر از مخاطبان یا بهانه‌های دیگر می‌پیچد تا از ترفند رایج این روزهای سلبریتی‌ها برای همکاری با فعالان تجاری باز نمانده باشد. 🔸اوج‌گیری این سبک فعالیت‌ها در صفحات شخصی برخی بازیگران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که رویکرد آنان به شکل تعامل با دنبال‌کنندگان‌شان به‌مرور زمان تغییر کرده است. آنان حالا مخاطبان‌شان را مصرف‌کنندگان بالقوه‌ای می‌دانند که بدون توجه به رسمی یا غیررسمی بودن تبلیغ، به سراغ برندها خواهند رفت و در نتیجه رشد کسب‌وکار این تجارت‌ها، مقادیری هم نصیب تبلیغ‌کنندگان خواهد شد. این شیوه تبلیغات البته این حسن را هم دارد که باتوجه به حواشی، انتقادها و محدودیت‌های تبلیغ‌کنندگان رسمی کالاها و برندهای تجاری، برای سلبریتی دردسری هم ایجاد نمی‌کند و البته با تأثیر ناخودآگاه بر دنبال‌کنندگان صفحات از طریق الگوسازی تجمل، فروش بالاتری را هم میسر می‌کند. ▫️نقد سینما 📲 @savaderessnei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦روند ظهور، رشد و افول شبکه‌های اجتماعی مختلف از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ ! 📍در یک دقیقه، روند فعالیت میلیاردها انسان در طول ۱۵ سال در شبکه های اجتماعی را مرور کنید!! 📲 @savaderesanei
🚦شرکت ادوبی (Adobe)با همکاری محققان حوزه‌ی هوش مصنوعی دانشگاه برکلی، موفق به ساخت ابزاری جدید برای کشف عکس‌ها‌ی دستکاری شده و قابلیت بازگشت عکس به حالت خام آن، شدند. این ویژگی که به ابزار Liquify اضافه می‌شود باعث کاهش خبر‌ها و #شایعه‌ های بی‌اساس وب خواهد شد. #نگاه_انتقادی_به_رسانه‌ها 📲 @savaderesanei
🚦 #خطای_دید 🔸وقتی حتی نمی‌توانیم به چشمان خودمان اعتماد کنیم، چطور به اخبار، تصاویر و کلیپ های فضای مجازی اعتماد می کنیم؟! 📍#نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها ▫️گوی‌های موجود در تصویر همگی یکرنگ هستند! 📲 @savaderesanei
🚦هر صفحه‌ای در باز کنید، چشمتان می‌افتد به ژست‌هایی تصنعی، قهوه‌هایی تزیین‌شده، یا لابد غذاهایی رنگ‌وارنگ. اما حالا دیگر دوران این عکس‌ها به سر رسیده. اواسط سال ۲۰۱۸ بود که کارشناسانِ اینستاگرام فهمیدند ذائقۀ بصری کاربران دارد تغییر می‌کند و آن عکس‌هایی ویروسی می‌شوند که ناگهانی‌تر، صمیمی‌تر و شلخته‌تر باشند. حتی بررسی‌ها نشان می‌دهند بعضی اینفلوئنسرهای باهوش عمداً جلوی پس‌زمینه‌ای کثیف می‌ایستند و با نوری نامناسب عکس می‌اندازند تا موقعیتشان طبیعی‌تر جلوه کند. گویا نمی‌شود با سلیقۀ یک سال پیش همچنان در اینستاگرام پیشرفت کرد! ▫️ترجمان علوم انسانی 📲 @savaderesanei
🚦استفاده از گوشی‌های هوشمند قبل از خواب موجب مختل کردن فرآیند خواب و آرامش شما خواهد شد. برای اینکه خواب راحتری داشته باشید و دچار بی خوابید نشید، حتما در ساعات پایانی شب، فیلتر نور آبی گوشی خود را فعال کنید! 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تبلیغ دستیار اورژانسی فولکسن واگن با تمرکز بر تکنیک اقناعی 📲 @savaderesanei
🚦اضافه بارِ اطلاعاتی 📍امروزه با حجم وسیعی از اطلاعات گوناگون در رسانه‌ها مواجه هستیم که بدون دسته‌بندی خاصی و درهم به ذهن مخاطبان وارد می‌شود. به ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی که سرشار است از محتواهای غیر‌ضروری و سطحی که هیچ کمکی در تحلیل و درک درست مسائل به مخاطب نمی‌دهد. 📍تحلیل درست و جامع، مستلزم مطالعه‌ی دقیق و عمیق، صرف زمان و دوری از سوگیری‌های احتمالی است. اما کسانی که غرق در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند و رژیم رسانه‌ای درستی در انتخاب منابع مطالعاتی خود ندارند، به تدریج قدرت تفکر عمیق و انتقادی را از دست می‌دهند و تبدیل به مخاطبانی می‌شوند که به راحتی و با شواهد و استدلال‌های سطحی چیزی را می‌پذیرند و فرآیند copy -paste هرگونه محتوایی را به طور مداوم در فضای مجازی تکرار می‌کنند. 📲 @savaderesanei
🚦ماری شجاع، یک ماهی را از غرق شدن نجات داد! 🔸امروزه رسانه‌ها به گونه‌ای وقایع پیرامون ما را #بازنمایی می‌کنند که در بسیاری از موارد با حقیقت ماجرا متفاوت است! 📍 #نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها 📲 @savaderesanei
🚦کجاها سلفی بگیریم؟ 🔸این روزها هر کجا که قدم بگذارید افرادی در حال گرفتن عکس سلفی از خودشان هستند. در خیابان، پارک، اتوبوس و تاکسی و حتی در صف خرید نان (!) می‌توانید افرادی را در حال سلفی گرفتن ببینید. 🔹طبق تحقیق YouGov بیش از ۷۵٪ افراد عکس سلفی در هنگام بازدید از یک مکان توریستی را قابل پذیرش دانسته‌اند. 🔹عکس سلفی هنگام شرکت در مراسم ختم بیشترین نظر منفی را داشته و از نظر ۸۱٪ افراد کاملا یا تاحدی غیرقابل‌پذیرش توصیف شده است. ▫️پایشگر 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦قدرت جادویی نرم افزارها در خلق آنچه صاحبان رسانه ها می خواهند. 💻 این قسمت: قطار😬 🔸آگاهانه پای رسانه ها بنشینیم 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تبلیغ برند جیپ (اسپانسر یوونتوس) با حضور رونالدو و استفاده از تکنیک اقناعی 🔸این برند ریشه دار، با نشان دادن سیر تحول قهرمانان جهان فوتبال، با استفاده از تکنیک ، خود را هم‌پای ایشان به مخاطب ارائه می کند. 📲 @savaderesanei
🚦حرف‌هایی که نمی‌زنیم مهمترین حرف هایی است که می‌زنیم! 📍وقتی کسی با من حرف می‌زند بیش از آنکه به واژه‌هایی که می‌گوید دقت کنم، حرف‌هایی که نمی‌زند را می‌شنوم! جان کلام آدم‌ها در حرف‌هایی است که نمی‌زنند. پنهان می‌کنند، یا معنای اصلی‌شان در آنها نهفته است، یا در سوال‌هایی است که می پ‌پرسند. 🔸با تمرین و تجربه و مطالعه اندک، متوجه مقدمه چینی آدم‌ها می‌شوم. وقتی حرف می‌زنند، مثالی به میان می‌آورند، به در می‌گویند تا دیوار بشنود. برخلاف تصورشان من متوجه می‌شوم که حرف اصلی‌شان چیزی نیست که می‌گویند بلکه آن چیزی است که نمی‌گویند و گمان می‌کنند من متوجه نمی‌شوم و البته خیلی اوقات کمک‌شان می‌کنم که حس کنند موفق شده‌اند و من نفهمیده‌ام! 🔸این به معنای آگاهی تام من نیست. چون این راه پایانی ندارد و من در حال آموختنم. کتاب و جزوه خاصی هم ندارد. فقط باید دقت کرد. با صبوری گوش داد و آماده یاد گرفتن بود. 🔸وقتی در یک جمع قرار می‌گیرم سریع سعی می‌کنم به لحن افراد، واژه‌هایی که به کار می‌برند، تکیه کلام‌ها، دامنه لغات و حتی زبان بدن‌شان را کشف کنم. رابطه‌ای که با نفرات دیگر دارند. نحوه نشستن‌شان. نوع لباس پوشیدن‌شان، اینکه به حرف دیگران گوش می‌دهند یا فقط حرف می‌زنند. اینکه وقتی حرف می‌زنند دنبال تایید گرفتن یا انتقال مفهوم هستند یا برایشان صرفاً حرف زدن مهم است. 🔸خیلی‌ها فکر می‌کنند شیک حرف زدن و جمله‌بندی بی پ‌نهایت اهمیت دارد. البته که مهم است اما مطالعات نشان می‌دهد وقتی با کسی حرف می‌زنیم این نسبت‌ها برای انتقال معنا و مقصودمان بیشترین نقش را دارند: 1️⃣ واژه‌ها و کلمات تنها 7 درصد نقش دارند. 2️⃣ 38 درصد مربوط به لحن صدای ماست. 3️⃣ و 55 درصد دیگر مربوط به زبان بدن است. دست تکان دادن، نگاه دزدیدن، لبخندهای سرد و تصنعی یا گرم و پرشور و ... 🔸وقتی تلفنی با کسی حرف می‌زنید عملاً 55 درصد ارتباط را از دست می‌دهید اما هنوز لحن را دارید. به فراز و فرود کلام، به مکث‌ها یا سریع جواب دادن‌ها، به تمایل طرف برای ادامه دادن جملات یا اشتیاقش برای پایان دادن به صحبت دقت کنید... 📍همه این‌ها آموختنی است. هر لحظه سعی می‌کنم از هر کسی بیاموزم. هر کسی تکنیک خودش را دارد، لحن و سبک و شیوه خودش را برای انتقال مفاهیم دارد. از هر کسی می شود آموخت. ✍ 📲 @savaderesanei
🚦مروری بر عوامل شیوع و پذیرش در مردم! 🔹️دو شرط «اهميت» و «ابهام» یک موضوع، در تولید و انتقال شايعه، بسیار تأثيرگذار است! 🔹️با تحقیق بیگانه‌ایم! سیستم آموزشی ما مبتنی بر تحقیق نیست؛ لذا ما روش تحقیق و شناخت درست از غلط را یاد نگرفته‌ایم. ما عادت کرده‌ایم که اطلاعات ورودی درست هستند. براحتی می‌پذیریم و براحتی انتقال می‌دهیم. در قریب به اتقاق شایعات به هیچ منبعی اشاره نشده، ولی آن را قبول می‌کنیم. 🔹️تنفر! آدمی هنگامی كه از كسی متنفر است، تصورات خود را به‌گونه‌‌ای زشت درباره آن ترسیم می‌كند و بدون هیچ دلیلی هر خبر منفی را درباره او می‌پذیرد. 🔹️بیگانه با مطالعه هستیم! براحتی می‌شود جملاتی را به یک کتاب یا نویسنده نسبت داد و ما می پذیریم. 🔹️اختلاط باورهای اعتقادی با خرافه! 🔹️عدم اطلاع رسانی صحیح و بموقع اخبار و رویدادها به مردم 🔹️منابع مورد اعتماد را نمی شناسیم و یا به آن دسترسی نداریم! 🔹️تعداد معدود رسانه‌های مستقل و مورد اعتماد! 🔹️تحلیل احساسی و متعصبانه و غیر منطقی مسائل ناشی از حب و بغض ما به موضوع شایعه! شایعاتی که برایمان خوشایند است باور می کنیم و چیزهایی که دوست داریم واقعی باشند بدون تحقیق می پذیریم. 🔹️علاقه به داستان های محیرالعقول عامه پسند! 🔹️حس شیرین قرار گرفتن در مرکز توجه! کسی که شایعه ای را بازنشر میکند به سرعت مورد توجه عوام قرار میگیرد. 🔹️اسطوره سازی! دوست داریم یک انسان را بسیار خاص معرفی کنیم و در مقابل این ابرقهرمانان همیشه ضدقهرمان هایی می سازیم. 🔹️پذيرش شايعه برای توجيه خود! هنگامی كه بدترين چيزها را درباره ديگران باور می‌كنيم، در واقع در حال تلاش برای توجيه خود هستيم. اما اگر خود را هم مسئول بدانيم، آن وقت كمتر مستعد پذيرش شايعه خواهيم بود. 🔹️کمبود سواد رسانه ای! 🔹️حس حقارت! فرد می خواهد كمبود خود را از طريق تخريب ديگران جبران كند. 🔹️پرخاشگري و دشمنی! بهتان، غيبت و شايعه می‌تواند به علت پرخاشگری و دشمنی با فرد يا جماعتی كه به هر علتی دوستشان نداريم، بيان شود. 🔹️عدم اطلاع از پیامد انتشار شایعه! ما به پیامدهای احتمالی انتشار شایعات توجه نمی‌کنیم. فکر نمیکنیم اگر کسی شایعه را جدی تلقی کند چه اتفاقی خواهد افتاد. بسیاری از شایعات تبعات جدی جانی، مالی و روحی روانی دارند. ✍ گردآوری: (روانپزشک) 📲 @savaderesanei
🚦 🚫آیا به اینترنت اعتیاد دارید؟ 🚫اینترنت تاکنون به چه اندازه به زندگی شما ضربه زده است؟ 🚫آیا برای خانواده، روابط کاری و درسی تان، مشکلی ایجاد کرده است؟ 🔵در این پست، یکی از تست‌های معتبر سنجش اعتیاد اینترنتی که توسط دکتر کیمبرلی یانگ ابداع شده است، معرفی می شود تا میزان اعتیاد به اینترنت را بسنجید. ⚫در این آزمون بیست پرسش وجود دارد که برای هر پرسش پنج جواب در نظر گرفته شده استکه هر کدام از یک تا پنج امتیاز دارند: 1)شامل حال من نمی‌شود 2)به ندرت 3)گاهگاهی 4)اغلب 5)همیشه در مقابل هر سوال عدد مربوط به جواب خود را نوشته و در پایان تمامی‌اعداد را با هم جمع بزنید. 1)چقدر بیشتر از آنچه قصد دارید در اینترنت می‌مانید؟ 2)چقدر به خاطر آنلاین ماندن، اعضای خانواده را نادیده گرفتید؟ 3)چقدر اینترنت را به بودن با خانواده، همسر و یا دوستان نزدیکتان ترجیح می‌دهید؟ 4)چقدر از طریق اینترنت با کاربران دیگر رابطه ایجاد می‌کنید؟ 5)چقدر دیگران از شما به خاطر میزان آنلاین بودن‌تان شاکی هستند؟ 6)چقدر به خاطر اینترنت، نمرات، اوضاع تحصیلی و حتی اوضاع کاری و مالی‌تان افت کرده است؟ 7)چقدر ایمیل‌هایتان را پیش از کارهای ضروری دیگرتان چک می‌کنید؟ 8)چقدر عملکرد کاری، شغلی و بهره‌وری شما به خاطر استفاده از اینترنت آسیب دیده است. 9)وقتی که از شما می‌پرسند که چه کارهایی را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، چقدر در موضع تدافعی یا پنهان کاری قرار می‌گیرد؟ 10)چقدر افکار آزار دهنده در زندگی را با افکار آرامبخش در اینترنت خنثی می‌کنید؟ 11)چقدر فکر می‌کنید وقتی که در اینترنت هستید، توانایی پیش‌بینی همه امور را دارید. 12)چقدر فکر می‌کنید که زندگی بدون اینترنت، چیزی کسالت بار، تهی و بی لذت است؟ 13)وقتی آنلاین هستید اگر فردی مزاحم شما شود، چقدر غر می‌زنید، فریاد می‌زنید و یا حتی عصبانی می‌شوید؟ 14)چقدر به خاطر دیسکانکت نکردن اینترنت، دچار بی‌خوابی هستید؟ 15)چقدر فکر می‌کنید که در حالت آفلاین حواس پرتی دارید و در حالت آنلاین بهتر هستید؟ 16)چقدر وقتی آنلاین هستید این جمله را به کار می‌برید: «فقط چند دقیقه مونده، الان میام» 17)چقدر سعی کرده‌اید از میزان آنلاین بودن خود بکاهید و البته موفق هم نشده‌اید؟ 18)چقدر سعی دارید، میزان آنلاین بودنتان را از دیگران مخفی سازید؟ 19)چقدر میزان آنلاین بودنتان را با بیرون رفتن و گشت و گذار با دوستانتان ترجیح می‌دهید؟ 20)چقدر وقتی آفلاین هستید، احساس افسردگی و عصبیت دارید که با آنلاین شدن این احساس از بین می‌رود؟ . . 👇👇 پاسخ 👇👇 . . 🔸️اگر جمع نمراتتان بین(20تا49)بود، اعتیادتان خفیف است و به عنوان یک کاربر معمولی محسوب می‌شوید. گرچه دارید کمی ‌در استفاده از اینترنت افراط می‌کنید. اما هنوز به رفتار خود مسلط هستید و جای امیدواری برایتان وجود داشته و می‌توانید میزان اینترنت خون‌تان را کنترل کرده تا افزایش نیابد! 🔸️اگر جمع نمراتتان بین(50تا79)بود، دچار اعتیاد متوسط شده‌اید. مواظب باشید که این مقدار استفاده از اینترنت در زندگی شما تاثیر نگذارد. 🔸️اگر جمع نمراتتان بین(80تا100)بود، متاسفانه شما بعنوان یک معتاد شدید محسوب شده و نیاز به درمان جدی و فوری برای ترک اعتیاد به نت دارید! ✍ (روانپزشک) 📲 @savaderasanei
🚦سلبریتی‌ها چگونه در سیاست پیروز شدند؟ 🔸روسو جایی نوشته بود: «بازیگران نباید نامزد انتخابات شوند، چون شاید بدون هیچ تخصصی و صرفاً با استفاده از تکنیک‌های متقاعدکننده کنترل مملکت را به دست بگیرند». جای روسو خالی. چندی پیش، وقتی کسی در کنسرتِ کانیه وست باعصبانیت کفشی به‌سمت او پرتاب کرد، کانیه هم آن را برداشت، امضا کرد و برایش پس فرستاد. او گرچه نامزد انتخابات نیست، اما کارش برای سیاست‌مدارانِ سلبریتی الگوست: منفور یا محبوب، نمایشی حرفه‌ای راه بینداز، کاری کن در رسانه‌ها دیده شوی، و دست‌آخر قدرتمندترین فرد جهان شو. ▫️ترجمان علوم انسانی 📲 @savaderesanei
🚦یکی از کارکردهای فضای مجازی امکان داشتن هویت چندگانه است. افراد می‌توانند با نقاب‌های مختلف و شخصیت‌های حتی گاه متضاد با دیگران در ارتباط باشند. 📍فقدان اعتماد به نفس، میل به پنهان‌کاری، لذت کنجکاوی و سرک کشیدن به دنیای دیگران با حفظ محرمانگی، سرگیجه هویتی و ... از جمله علل این رفتار هستند. 🎨 طرح از: شهاب جعفرنڗاد ✍ #احسان_محمدی 📲 @savaderesanei