eitaa logo
سواد مدیا
518 دنبال‌کننده
717 عکس
917 ویدیو
0 فایل
بدون سواد رسانه‌ای طعمه می شویم...⚠️ کاری خودجوش برای گسترش سواد تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای(سواد رسانه ای) ✅‌ «دارنده مدال طلای المپیاد سواد رسانه‌ای» 🔰انتشار از طریق بازارسال(فوروارد) بلامانع. پیشنهاد و انتقاد: https://eitaa.com/Vatanamlran
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️واکنش رسانه‌های بیگانه به چهل و پنجمین جشن پیروزی انقلاب 📌 شبکه‌های فارسی زبان خارجی در سالگرد چهل و پنجمین جشن انقلاب چه گفتند ؟! 🤯 حرف های تازه یا همان تحلیل های تکراری چهل و چهار سال گذشته پس از ۲۲بهمن ماه هر سال ...؟!ببینیم👌 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای جامعه سهیم باشید.
📣⚠️📣⚠️📣 🟥 تکنیک های رسانه ای قبل از انتخابات 🧐 حتماً شما هم با تجربه ی انتخابات مختلف به این نتیجه رسیده اید که در آستانه ی هر انتخابات احزاب و گروههای سیاسی، از شیوه ها و تکنیک های مشابهی استفاده می کنند تا نظر مردم را بیشتر به سمت خود جلب نمایند. آگاهی از این تکنیک ها کمک می کند تا در دام پروپاگاندای حاصل از این تکنیک ها نیافتیم و با دیدی باز، انتخابی بهتر داشته باشیم...⬇️⬇️ 1⃣ مرجع سازی اطلاع رسانی  با نزدیک شدن به انتخابات برخی جریانها تلاش می کنند که شبکه های اجتماعی و رسانه هایی خاص را به به عنوان مرجع اصلی اطلاع رسانی برجسته و معرفی کنند. 2⃣ تکنیک وحدت نمایی و اختلاف افکنی حرف اصلی این تکنیک این است که اوضاع جناح ما اتحاد است  و جناح مقابل غیرمنسجم و مشوش است! 3⃣ تکنیک می آید، نمی آید. این شیوه و تکنیک چندسالی است که باب شده. در این شیوه ابتدا سروصدای فراوانی درباره آمدن یک شخص به صحنه انتخابات ایجاد می شود آن شخص هم ابتدا در مورد آمدنش ایجاد تردید می کند بعد از مدتی می گوید اگر مردم بخواهند می آیم، بعد هم می گوید اگر احساس تکلیف کنم می آیم... 4⃣ تکنیک یارگیری کاغذی در این روش جریانها به گونه ای تبلیغ می کنند که انگار برخی عناصر اصلی جناح مقابل جذب آن ها می شوند به این روش یارگیری کاغذی می گویند چون خارج از روزنامه –سایت ها و فضای مجازی واقعیت ندارد و فقط برای تضعیف روحیه جناح مقابل استفاده  می شود. 5⃣ تکنیک مجلس جنسیتی و قشری در این روش تبلیغاتی جناح ها و گروههای تبلیغاتی برای جلب توجه قشرهای خاص مردم برای انتخابات مجلس البته در تبلیغات نه در واقعیت از آن قشر یاد می کنند. شاید این روزها زیاد شنیده اید که مجلس آینده مال زنان است یا جوانان، یا ... 6⃣ تکنیک ثبت نام حداکثری برخی جریان ها و جناح های سیاسی از روش ثبت نام حداکثری در انتخابات استفاده کرده اند به چند دلیل: اولاً تعداد احراز صلاحیت نشده ها طبعاً وقتی ثبت نام ها به قاعده نباشد بالا می رود و این جناح ها به زعم خود می توانند روی رد صلاحیت شده ها اصطلاحاً مانور مظلومیت بدهند و برخی نهادها را تحت فشار بیشتری بگذارند ثانیا از همان ابتدا فضا را احساسی بکنند و روی سلامت انتخابات خدشه ایجاد کنند این روش از نظر منافع حزبی بنظر هدف گذاری شده و دقیق می آید اما از نظر منافع ملی طبعاً بازی با احساسات مردم و بی توجهی به روح قانون می باشد. 7⃣ تکنیک برداشت جناحی از قانون    قانون برای بیشتر گروهها و جریان ها تا جایی اصطلاحاً مقبول است که به نفعشان باشد و گرنه یک برچسبی به این قانون می زنند، شاید قانون نظارت استصوابی مثال خوبی برای این ماجرا باشد. 8⃣ دو قطبی سازی دو قطبی سازی روش قدیمی در رقابت های سیاسی است به این روش، روش دیو و دلبر هم می گویند. احزاب و چهره های سیاسی در این تکنیک سعی می کنند  عرصه رقابت های سیاسی را به دو صحنه تقسیم کنند یکی سیاه و یکی سفید. البته خودشان سفید و رقیب شان سیاه. این روش فضای انتخاباتی را کاملاً احساسی می کندو فرصت تفکر و تعقل را از افرادمی گیرد. این دو قطب هم معمولاً کاذب هستند و نیاز واقعی مردم را شکل نمی دهند اما با فشار تبلیغاتی زیاد هیجان ایجاد می کنند . چند فضای دو قطبی که در کشور ایجاد شده است  عبارتند از :دوقطبی برجام و مخالفان برجام  -دو قطبی تعامل با دنیا و مخالفان تعامل با دنیا و ... 9⃣ تکنیک برچسب یا لیبل این تکنیک شکلهای متنوعی دارد جناح ها و جریانها هم خیلی ازآن استفاده می کنند. در این روش از ماههای قبل از انتخابات جناح ها سعی می کنند تا اصطلاحاً مردم را شرطی کنند. البته این تکنیک جنبه ایجابی و مثبت هم دارد مثلاً با جریان سازی تبلیغاتی، یک گروه یا جریان ،سنبل آزادی –پیشرفت و توسعه و عدالت می شود. 0⃣1⃣ کمپین کمپین ها و گروههای خودجوش مردمی،یک ابزار اجتماعی برای حل مشکلات جامعه است اما عجیب اینکه در فصل انتخابات برپاکردنشان هم بیشتر می شود و انگار بیشتر به چشم می آیند و تیتر اول روزنامه ها و سایت ها می شوند!!تکنیک های انتخاباتی را بشناسیم و با آگاهی در انتخابات شرکت کنیم... 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانه‌ای و آگاهی جامعه سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سواد مدیا
✴️✴️ امام سجاد علیه السلام: وَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَسْمَعَ مَا شِئْتَ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ‏ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا. « تو آزاد نیستی به هر سخنی که دلت بدان تمایل دارد، گوش فرا دهی، زیرا خدای عز و جل می فرماید: گوش وچشم و… مسؤولیت دارند.» ( علل الشرائع، ج‏۲، ص: ۶۰۶ ) 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانه ای جامعه سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 تفکر رسانه ای در ماهواره 2⃣ 📌یکی از نکات جالب و حائز اهمیت در استفاده از ماهواره، تغییر در سبک زندگی است. به عنوان مثال تخریب موضوعی به نام حجاب، پایه آن از ساختاری به نام رسانه شکل گرفت و موثرترین رسانه پایه گذار در این زمینه ماهواره بود. ♨️وقتی قبح بی حجابی، قبح خیانت، قبح باز بودن و دریدگی و … پیش خانواده ای که شامل آقا و خانم و فرزندان، یا یک زوج هستند می ریزد، اتفاق تلخی که رقم میخورد این است که در فضای عمومی جامعه نیز این قبح میریزد. و بعد از آن دشمن هر کاری که بخواهد میتواند بکند زیرا افکار جامعه را به سمت خود کشانده و جامعه را با خود همراه کرده است، و در این حالت هر تغییری که بخواهد می تواند در دکوراسون خانه شخص، سبک لباس پوشیدن او ، رژیم غذایی او و … ایجاد کند...😔 زیرا ♨️اولا آن شخص را به خودش معتاد کرده است، ♨️دوم اینکه خودش را پیش فرد به اثبات رسانده است. 🔥 و این جنگ سرد  یکی از اتفاقاتی است که در بحث ماهواره در حال انجام است.... ⚠️ با دست خود ابزار جنگ دشمن را در خانه هایمان نصب نکنیم... 📡❌ 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای جامعه سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایان دوران مخالفان جمهوری‌اسلامی‌ایران به روایت یکی از آن‌ها... ♨️ فرج سرکوهی از جمله مخالفان جمهوری اسلامی در شبکه‌ی اینترنشنال به این نکته اعتراف کرد که او و همفکرانش در سال ۱۳۵۷ فکر می‌کرده اند که می‌شود جلوی آیت الله خمینی و انقلاب اسلامی را گرفت، اما حالا پس از چهل و پنج سال، این گروه‌های مخالف انقلاب اسلامی مثل سلطنت‌طلب ها، لیبرال ها، چپ ها و مجاهد‌ها هستند که دورانشان تمام شده است ... 🥴 هرچند چهل و پنج سال برای «خ ر فهم شدن» کمی دیره ولی بازم خوبه شکر خدا خودشون فهمیدن، کم کم باید در و دکانشون‌ رو ببندند برن...✌️ 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️شبکه‌های مجازی همان‌قدر که باعث پر شدن تنهایی می شوند، به همان شدت باعث افسردگی می شوند... اگر احساس تنهایی می کنید به دنیای مجازی پناه نیاورید...!🙁 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانه‌ای جامعه سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵ویژگی مخاطب فعال: ◀️گزینش گر است... ◀️فایده گر است... ◀️هدفمند است... ◀️خود را با رویدادها درگیر می‌کند... ◀️در برابر نفوذ رسانه مقاومت می‌کند... 📣 اگر می خواهیم از رسانه‌ها آگاهانه، عاقلانه و بهینه استفاده کنیم؛ و اگر می خواهیم در دام برده داری مدرن رسانه ها گرفتار نشویم؛ لطفاً مخاطب فعال باشیم نه مخاطب منفعل!🧐🤔 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️هر جایی رو با هر جایی مقایسه نکنید... 📌به نظرتون چرا با این که تو آمریکا فضای اینترنت بازه و همه ی شبکه های اجتماعی حق آزادی بیان دارن با این حال شبکه های اجتماعی تو کشورهایی مثل مصر و تونس، باعث سقوط دولت می شن؛ ولی تو آمریکا نه؟! ⁉️راز شکست ناپذیری آمریکا در برابر شبکه های اجتماعی چیه ؟!🤔 نکنه دکمه ی این شبکه ها دست خودشونه؟!🤐 ♻️فقط دو دقیقه و چند ثانیه تا انتها ببینیم 👌 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای جامعه سهیم باشید.
‼️ آدمی که متکی به آراء مردم نباشد آزاد است...! 📌محمدرضا پهلوی چنان خود را بی نیاز از مردم می دید که گاه به صراحت به آنان توهین می کرد. شاه در یک کنفرانس مطبوعاتی در سال ۱۳۵۳ مردم ایران را «تنبل» خواند. پس از انتشار مصاحبه از این که به صراحت از مردم ایران انتقاد کرده است، احساس شجاعت می کرد. او در بیان این همه شجاعت به. علم (وزیر دربار) گفت: آدمی که متکی به آرای مردم نباشد، آزاد است...😳😵‍💫 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😳 جریمه‌های نقدی سنگین و عجیب در کشور آلمان ❗️اگه تو آلمان به پلیس بگی تو...😱 💥 آخه اونجا آلمانه و مهد آزادی، ایران نیست که مردم آزادی ندارن...!😵‍💫 @savadmedia1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سواد رسانه ندارید؟ پس والدین کاملی نیستید! 📌در حال حاضر بچه‌ها از زمانی که روی پای خود می‌ایستند و از زمان یادگرفتن لمس صفحه گوشی، با رسانه سر و کار دارند؛ بنابراین اگر پدر و مادر سواد رسانه‌ای نداشته باشند و نتوانند این سواد را منتقل کنند، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های پدر و مادر بودن را ندارند... 🔺 فقدان اطلاعات رسانه‌ای والدین از رسانه در هر بعدی مثل این است که در عصر کشاورزی مهارت کشاورزی را آموزش ندهند یا در عصر صنعتی مهارت صنعتی آموزش داده نشود. می‌توان گفت نه تنها مهارت نداشتن خانواده ایجاد مسئله می کند و بر فاصله‌ی دیجیتالی بین نسل‌ها می افزاید، بلکه در ارتباطات عاطفی هم ایجاد اختلال می‌کند، بنابر این در دوران کنونی: ♨️ اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشیم والدین کاملی نخواهیم بود... 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانه ای جامعه سهیم باشید.
هدایت شده از سواد مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی 5⃣ تکنیک پنجم: « تلخ جذاب » ⏬⏬ 📌 گاهی یک خبر بد می تواند سایه تلخی اش را روی همه خبرها بیاندازد. وقتی ذهن مخاطب با آن خبر تلخ درگیر شد به اصطلاح بسته می شود و دیگر توان تغییر حالش کم می شود. 📌 گاهی رسانه‌ های بیگانه از این ویژگی ذهن برای تولید محتوای منفی استفاده می کنند. این شگرد را اصطلاحا ”تلخِ جذاب“ می گویند. 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانه‌ای جامعه سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ فردای انتخابات با مشارکت پایین چی میشه؟! ✅ فقط دو دقیقه و چند ثانیه برای اونهایی که تصمیم گرفتن تو انتخابات شرکت نکنن🤔 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش آگاهی جامعه سهیم باشید.
هدایت شده از سواد مدیا
📡😈📡😈📡 📛 شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی 5️⃣ تکنیک پنجم: «تلخ جذاب»⏬⏬ 📣 گاهی یک خبر بد می تواند سایه تلخی اش را روی همه خبرها بیاندازد. وقتی ذهن مخاطب با آن خبر تلخ درگیر شد به اصطلاح بسته می شود و دیگر توان تغییر حالش کم می شود. گاهی رسانه‌ های بیگانه از این ویژگی ذهن برای تولید محتوای منفی استفاده می کنند. این شگرد را اصطلاحا ”تلخِ جذاب“ می گویند. 📣 رسانه های بیگانه چند ماه مانده به انتخابات انبوهی از خبرهای منفی را تولید می کنند. این خبرها به سوی مخاطب پرتاب می شوند تا شاید یکی از آنها جامعه را درگیر کند. وقتی این خبر منفی سرجایش رفت آن وقت در روزهای نزدیک به انتخابات دیگر خبرهای مثبت هم نمی تواند آن تلخی را از بین ببرد... 📣 در شگرد بادام تلخ حتما باید تلخی را به سمت مفاهیم مثبت برد، مثل همان بادام که ظاهرا خوراکی خوشمزه ایست اما ناگهان تلخ می شود. ◀️ وقتی شما یک بادام را می خورید و از قضا بادام تلخ باشد، این تلخی همه دهان شما را می گیرد، اما همه ما می دانیم که بادام در اصل خوشمزه است. اگر بعد از این اتفاق کسی به ما بادام تعارف کند، نگاه‌مان به این بادام ها بسیار محدود است، چون این تلخی را تجربه کرده ایم، چون تا داخل معده ما تلخی رفته، به همین خاطر، این مسیر را محدود می بینیم... ◀️ حتی اگر در همان لحظه فردی به شما معجونی تعارف کند که روی آن بادام وجود داشته باشد، با آن که معجون شیرین و بسیار محبوب و پر طرفدار است، اما طعم آن بادام تلخ در ذهن شما سبب می شود که آن معجون را هم پس بزنید، در صورتی که ممکن است بادام روی معجون، تلخ نباشد! اما ذهن هنوز همان بادام قبلی را تصور می کند. 📣 در حوزه انتخابات هم گاهی این رسانه ها مدام فریاد می زنند که مردم اگر فلان نامزد بیاید در انتخابات شرکت کند، از فردا صبح در خیابان ها دیوار می کشند، خانم و آقا را از هم جدا می کنند، اگر فلان آقا بیاید از فردا همه جهان با ما سر جنگ دارند و با ما می جنگند و ما امنیت نخواهیم داشت و به این ترتیب کام مخاطب را در موضوع انتخابات تلخ می کنند، اگر چه‌اصل انتخابات را رد نمی کنند، و مخاطب با آن که می داند اصل انتخابات کار درستی است اما با این تلخی های تحمیل شده از سوی رسانه ها، دیگر چاره ‌ای جز عبور کردن و حاضر نشدن در انتخابات ندارد؛ چون این تلخِی تحمیل شده را خورده و جذب نموده است...در حالی که رسانه های بیگانه با این شگرد تلاش می کنند جامعه پای صندوق های رای گیری در روز انتخابات نرود و نتواند جذب شیرینی داشته باشد و همچنان با همان یاد تلخ، حتی معجون را هم پس بزند، اما جامعه باید بداند که باید آن تلخی را دفع و این شیرینی تازه را جذب کند... رادیو کفتگو/ دکتر علیرضا داوودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانه‌ای جامعه سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😳دلخوشی های امروزی 🙁دلخوشی های امروزی در اثر دلبستگی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رنگ و بوی تازه ای گرفته است. میزان فالوور، لایک و کامنت جای لذت بردن از یک لیوان چای گرم در کنار طبیعت را از خیلی آدم ها گرفته است... 😟 دنیای امروز: دلخوشی به لایک ها، فالوور ها، کامنت ها و دیگر هیچ! 😳شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد یک دفعه از خواب بیدار می‌شوید و گوشی خود را چک می کنید که چه کامنت جدیدی دریافت کرده اید، و یا شخصیت محبوب شما چه پست تازه ای گذاشته است، و آیا کسی به دایرکت شما پیام داده است؟! 🥺دلخوشی خیلی از آدم ها با بوجود آمدن فضای مجازی تغییر کرده است، کسانی که دیگر از زندگی حقیقی و واقعی خود لذت نمی برند، و تصوراتشان نسبت به حقیقت زندگی و علت خلقت تغییر کرده است؛ اتلاف وقت و مدیریت زمان برای آن ها تفاوتی نمی کند... ❤️ سواد رسانه ای راه گشای مدیریت مصرف رسانه است... (پایگاه جامع سواد رسانه‌) 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانه ای جامعه سهیم باشید.
😵‍💫😱😵‍💫😱😵‍💫 ♨️کلیپ غیراخلاقی و ۹ پیشنهاد مادرانه برای سواد رسانه‌ای 📌شبکه‌های اجتماعی هم مصیبتی شده اند، میلیارد‌ها دلار خرج می‌شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند، ♻️ همه‌ی این‌ها درست؛ اما نقش مادر کلیدی است. سواد رسانه‌ای مادر کارگشاست. در روزگاری که همه خوابند هیچ‌کس مثل مادر هوشیار نیست و مؤثر. ⁉️ شما می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه‌اید و او مخاطب، باید چه کرد؟ تغییر در مخاطب از طرق فرآیند اقناع انجام می‌شود. رسانه با اقناع، بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می‌دهد. با این مقدمه باید چه کرد؟ 1⃣ اول: نگران باشید نه مضطرب گام اول خودتانید. شما رسانه‌اید. اما رسانه‌ی هیجانی و عصبانی هیچ‌وقت نمی‌تواند مؤثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه‌چیز را تمام شده نپندارید. 2⃣ دوم: مقتدرانه عمل کنید، نه مستبدانه مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار برمی‌آید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد. 3⃣ سوم: اهل مدارا باشید نه مسامحه فرق ظریفی این دو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید، اما مسامحه نکنید. یعنی بی‌خیال نباشید. آدمی که مدارا می‌کند تلاش می‌کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام‌به‌گام به مقصد هدایت کند. اما آدم اهل مسامحه فرزندش را ر‌ها می‌کند. 4⃣ چهارم: نظارت کنید نه مچ‌گیری نرم‌افزار‌های مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد، از آن‌ها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید، اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم‌ها حفظ شود و فرزندان احساس نکنند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید. 5⃣ پنجم: فعال باشید، نه منفعل مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان‌ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلاً اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجهه با کلیپ است خودتان زودتر سربسته او را مطلع کنید که ماجرا چیست و حس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری. 6⃣ ششم: تذکر دهید نه تعلیم مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست، از عواطف استفاده کنید. از ابزار‌هایی که می‌تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می‌داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلاً توجه دادن به خودش، به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت‌های دنیایی و غیردنیایی. یا حتی اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع(موضوع غیر اخلاقی داخل کلیپ) نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین این دو تفاوت است، مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری از این جهت خیلی مؤثر است. 7⃣ هفتم: تعلیم دهید نه تخدیر حالا نوبت شناخت است. فرزندانتان را در مرحله دودلی ر‌ها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی‌اعتنایی به آگاهی‌بخشی و ر‌ها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاط مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره‌ی چه؟ سه چیز. اولاً صاحب اثر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و.... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟ چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟ 8⃣ هشتم: تشویق کنید نه تأدیب واپسین مرحله در اقناع ترغیب است؛ یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تأدیب. مثلاً تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کار‌های دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه‌های اجتماعی باشد. 9⃣ نهم: پیروزید نه شکست‌خورده توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی‌ها را فریاد می‌کند؛ هم از درون به فضایل کشش دارد و هم از بیرون. هر کاری از دستتان ساخته است انجام دهید، اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست، دست اوست که حاضر و ناظر و باقیست. اوست که هادی است به اسم رب و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید... 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا