eitaa logo
سواد مدیا
506 دنبال‌کننده
799 عکس
1هزار ویدیو
0 فایل
بدون سواد رسانه‌ای طعمه می شویم...⚠️ کاری خودجوش برای گسترش سواد تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای(سواد رسانه ای) ✅‌ «دارنده مدال طلای المپیاد سواد رسانه‌ای» 🔰انتشار از طریق بازارسال(فوروارد) بلامانع. پیشنهاد و انتقاد: https://eitaa.com/Vatanamlran
مشاهده در ایتا
دانلود
10.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ باید ها و نباید ها در میزان اعتماد به رسانه 📡 شبکه ی ام آی سیکس یا « بی بی سی نیوز » 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانه‌ای جامعه سهیم باشید. «انتشار به همراه لینک»
21.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شگردهای رسانه ای در علوم شناختی ⬅️ تکنیک چهارم:«خط ساحل»⏬⏬ 🔸حتما شما هم در کنار ساحل با برخی تاسیسات روبرو شده اید، ساختمان ها و تاسیساتی که وارد حریم دریا شده و خط ساحل را کوتاه کرده اند با کمترین طوفانی ممکن است آسیب ببینند. 🔸خاصیت موج لزوما تخریب‌گری نیست اما وقتی ما نزدیک خط ساحل هستیم ممکن است آسیب ببینیم، در فضای رسانه ای شگردی وجود دارد که به آن شگرد ”خط ساحل“ می گویند.... سواد مدیا👇 @savadmedia1401
⛔️ شگردهای رسانه ای در علوم شناختی ⬅️ تکنیک چهارم: « خط ساحل »⏬⏬ 🔺حتما شما هم در کنار ساحل با برخی تاسیسات روبرو شده اید، ساختمان ها و تاسیساتی که وارد حریم دریا شده و خط ساحل را کوتاه کرده اند با کمترین طوفانی ممکن است آسیب ببینند. 🔻خاصیت موج لزوما تخریب‌گری نیست اما وقتی ما نزدیک خط ساحل هستیم ممکن است آسیب ببینیم، در فضای رسانه ای شگردی وجود دارد که به آن شگرد ”خط ساحل“ می گویند. 🔺این تکنیک بسیار پیچیده است. رسانه ‌های بیگانه از این تکنیک برای به تصویر کشیدن ذهنیت مخاطبان خود، استفاده می کنند. در کنار دریا و ساحل، هر قدر خط ساحلی پهن تر باشد، زمانی که موج به خط ساحل برخورد می کند، خسارت آن کمتر، هرچه این خط نازک تر باشد، موج زودتر به ساحل و تاسیسات می رسد و تخریب کنندگی آن بیشتر خواهد بود. 🔻پس موج به خودی خود تخریب کننده نیست، میزان فاصله و پهنایی که این خط ساحل در حائل شدن بین ساحل و دریا ایجاد می‌کند، می تواند این موج را خطرناک یا غیرخطرناک کند. رسانه های بیگانه کارشان این است که سپرهای محافظتی ذهن مخاطب را که همان ساحل تلقی می شود آرام آرام باریک کنند و خیلی جاها از بین ببرند تا موجب تخریب بیشتر شود. 🔺قطعاً در تکنیک خط ساحل باید در داخل به رسانه های بیگانه کمک شود؛ برخی مدیریت های ضعیف در داخل کشور عملا مانند ساخت و ساز در کنار ساحل است که دشمن با کمترین موج رسانه ای می تواند ذهن مخاطب را نسبت به آن منفی کند. این خبرها بهترین و آماده ترین محتوا برای حمله رسانه ای و ایجاد موج ها برای ضربه زدن به اعتماد مردم است و رسانه های بیگانه با استفاده از آن به کلیت نظام سیاسی حمله می کنند. 🔺 به عنوان مثال وقتی که مخاطب با پدیده‌ای به عنوان صف مرغ مواجه می شود، یعنی به لحاظ ذهنی، خط ساحل در ذهنش که نوعی حفاظت است و نوعی صیانت، کم رنگ تر می شود. سیاستمدار یا دولت و یا کارگزار، در داخل صف مرغ ایجاد می کند. و رسانه بر روی آن یک موج سوار می کند. 🔻به این ترتیب رسانه های بیگانه از خارج بر روی مخاطبان داخل هجمه وارد می کنند و به دنبال آن مثلا فرد در می یابد که نمی خواهد در انتخابات شرکت کند؛ چرا که در ذهن خود به این نتیجه می رسد که بعد از 40 سال آخر رسیدیم به صف مرغ؛ برای چی شرکت کنم! 🔺اینجاست که موج روی ذهن مخاطب و روی ساحل خوابیده و تأسیسات ذهنی به هم ریخته است. 🔻بنابر این رسانه های بیگانه به دنبال کوچک تر کردن خط ساحل هستند چون موج هایی که می خواهند ایجاد کنند ارتفاع و قدرت تخریب چندانی ندارد، اما موج با ارتفاع پایین هم می تواند ساحل نازک و باریک را به هم بزند. 🔻شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ماست. 🌀 به ما بپیوندید: سواد مدیا👇 @savadmedia1401
سواد مدیا
⛔️ شگردهای رسانه ای در علوم شناختی ⬅️ تکنیک چهارم: « خط ساحل »⏬⏬ 🔺حتما شما هم در کنار ساحل با برخ
سلام و عرض ادب دوستان گرامی تا کنون چهار قسمت از پیام های « شگردهای رسانه ای در علوم شناختی » ارسال شده، این تکنیک ها حدود ۹۰ قسمت هست که به یاری خدا طبق همین روال و به تدریج بارگزاری خواهد شد. یک دوره ی کامل آشنایی با سواد رسانه و جنگ شناختی هست و واقعا در تغییر دیدگاه مخاطب و تحلیل پیام های رسانه ای مؤثره👌 لطف بفرمایید، به ترتیب و طبق شماره پی گیری کنید و حتما ببینید و در گروه ها و برای دوستانتون هم ارسال فرمایید و شما هم در ارتقاء سطح سواد رسانه ی جامعه ی خود سهیم باشید...✅ سپاس از همکاریتون🙏 @savadmedia1401
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ چگونه اخبار جعلی را بشناسیم👌 🔆 خبرهایی که حقیقت ندارند، اکثر اوقات بیش از اخبار حقیقی باور و منتشر می شوند. 🔅 در بر خورد با خبرها دقت کنیم که: .... 🌀 به ما بپیوندید: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا👇 @savadmedia1401 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانه‌ای جامعه سهیم باشید. «انتشار به همراه لینک»
14.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔞 فضای مجازی و خطر رشد شخصیت‌های نمایشی ⚠️ اگر کودکان و نوجوانان بدون سواد رسانه‌ای در فضای مجازی حضور پیدا کنند، مخاطراتی جدی مانند رشد شخصیت‌ نمایشی آنان را تهدید می‌کند! 🌀 با ما: ❗️با سواد شو❗️ سواد مدیا ⚠️بدون سواد رسانه‌ای طعمه می شویم! @savadmedia1401
اقناع در رسانه1⃣ ♻️ اقناع فرآیند پیچیده‌ای است که برای اثرگذاری با هدف تغییر در باورها، ارزش‌ها یا نگرش‌ها انجام می‌گیرد. ایجاد تغییرات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... از طریق رسانه و اقناع، امروزه به یکی از متداول‌ترین و نیز مدنی‌‎ترین روش‌های مراقبت اجتماعی، تبدیل شده است. ♻️ اقناع چیست؟ در منابع علمی تعاریف زیادی از اقناع ارائه شده که به طور خلاصه چنین است: ⚙ اقناع فرایندی است که با توسل به تعقل و احساس، ذهنیّت افراد را غالباً جهت تغییر رفتار و وادار کردن آن‌ها به عملی معین، در قالب مهارت‌های کلامی و غیرکلامی و رسانه‌ای، تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فرایند، هرچند در بردارنده ویژگی روان‌شناختی آزادی است و ترغیب‌شونده نیز احساس می‌کند موافق میل خود، اهداف و رهنمود‌های تعیین‌شده را انجام می‌دهد اما؛ در واقع، متضمن نوعی فشار روانی است که در مسیر ترغیب، میان منطق و استدلال منطقی به هیجان‌ها متوسل می‌شود. ⚙ اقناع، فرآیندی ارتباطی است که هدف آن، نفوذ در گیرنده‌ی پیام است؛ به این معنی که یک پیام ترغیبی، یک نظر یا رفتار را به شکلی داوطلبانه به گیرنده ارائه می‌دهد و انتظار می‌رود که این پیام در مخاطب یا گیرنده‌ی پیام مؤثر واقع شود. همچنین اقناع، فرآیندی است که از خلال آن می‌کوشیم تا نگرش دیگران را تغییر دهیم؛ و به تعبیر ساده‌تر، به مفهوم کوشش برای تغییر نگرش است؛ «فعالیتی که در آن سخنگو و شنونده به هم پیوسته‌اند و سخنگو، آگاهانه تلاش می‌کند تا با انتقال نماد‌های قابل دیدن و شنیدن، بر رفتار شنونده تأثیر بگذارد». ⚙ اقناع کردن، مترادف با تشویق کردن مخاطبان است؛ زمانی که قصد داریم آن‌ها را پیام-گیران واقعی خود در نظر بگیریم و در جهت ارضای منافع ما گام بردارند. بنابراین، عوامل دستکاری و فریب را پیام گذاران روابط عمومی‌های رسانه ای، برای موفق جلوه دادن سازمان رسانه‌ای خود به کار می‌گیرند و از این طریق درصدد دست‌یابی به اقبال عمومی درباره رسانه هستند. به بیان دیگر، اقناع، متقاعدسازی یا تغییر نگرش، از پدیده‌هایی است که حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... بر اساس آن شکل گرفته و یا تغییر می کند. در این میان، اندیشه اصلی متقاعدسازی، به کار بردن شیوه‌هایی است که از طریق آن بتوان بر نگرش افراد برای تغییر در رفتار و جایگزین کردن ایده‌ی متقاعدگر به جای متقاعدشونده اثر گذاشت. 🌀 به ما بپیوندید: سواد مدیا👇 @savadmedia1401
♻️ اقناع در رسانه 2⃣ ♻️حرکت به سوی اقناع ⏬⏬ 📌 اقناع فرایندی "پیچیده"، "مداوم" و دارای "کنش متقابل" است که در آن، یک فرستنده (خبرنگار، کارشناس، مجری و ...) و یک گیرنده (مخاطب) با نماد‌های شفاهی یا غیر شفاهی (گفتگو‌های رو در رو، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، خبر و گزارش مکتوب، گرافیک و ...) به هم پیوند می‌یابند که از طریق آن‌ها "ترغیب‌کننده" می‌کوشد در"ترغیب‌شونده"، نفوذ کند؛ تا وی، تغییری را در نگرش یا رفتار بپذیرد. 📌 اقناع، فرایندی دو سویه است که در آن، هر دو گروه یا هر دو طرف، به یک پیام نزدیک شده و آن را کوششی به منظور پاسخگویی به نیاز‌ها می دانند؛ در نتیجه، مخاطب، هرگز در مقابل رسانه احساس انفعال‌نمی کند بلکه خود را یک مخاطب فعال می پندارد که ترغیب‌کننده‌ای را می‌جوید تا به نیاز‌هایش پاسخ گوید و آن دیگری، یک ترغیب کننده فعال است که می‌داند باید به نیاز‌های مخاطب توجه کند، لذا با اتخاذ یک پیام و با هدفی معیّن و اکثرا در راستای منافع خود، به نیازهایی که بیشتر آن ها را خود در ذهن مخاطب ایجاد کرده پاسخ می دهد. 📌 آگاهی از فنون مورد استفاده برای این کار، که به فنون اقناع معروف است تا حدود زیادی به مخاطبان کمک می نماید تا در مواجهه با پیام های اقناع کننده از سوی رسانه ها از قدرت تعقل و تفکر بیشتری استفاده کرده و مخاطب را از قر ار گرفتن در تله های اقناعی - احساسی و هیجانی صرف دور می نماید. 🌀 به ما بپیوندید: سواد مدیا👇 @savadmedia1401
♻️ اقناع در رسانه3⃣ ♻️ فنون اقناع ⏬⏬ مهم ترین شیوه ها و فنون اقناعی به کار گرفته شده توسط رسانه ها عبارتند از: ♨️ تبلیغ هدف فعالیت‌های تبلیغی، علاوه بر اطلاع‌رسانی، ایجاد انگیزش نیز می‌باشد؛ تبلیغ بر پایه نیاز بنا شده و جدی‌ترین قلمرو فعالیت‌های تبلیغی، نیاز مخاطب است که او را در چارچوب مقصود اقناع‌کننده (فرستنده) به حرکت و رفتاری خاص وامی‌دارد. ♨️ تصویرسازی اقناع‌گران ممکن است در طول برنامه‌ریزی‌های اقناعی برای اقناع مخاطبان خود، به تصویرسازی اقدام کنند. به‌طور مثال، کشور‌های قدرتمند و مهاجم جهت اقناع ملت خود، نسبت به لزوم صرف هزینه در جهت جنگ با کشور‌های دیگر، تصویر خاصی از کشور مورد تهاجم برای ملت خود می‌سازند؛ مثلاً او را تروریست و خطر برای کشور خود معرفی می‌کنند. 💢 تکرار تکرار یک پیام می‌تواند به شرطی شدن آن منجر شود و سبب پاسخ مطلوب مخاطب شود؛ فن «تکرار» گاهی توسط یک رسانه با فکر و برنامه ریزی قبلی شکل می‌گیرد و از سوی چند رسانه همسو پیگیری و اجرایی می‌شود. طبیعی است تاثیر روش دوم در اقناع مخاطبان، به مراتب بیشتر است. او در چنین حالتی احساس می-کند که همه دارند یک مطلب را می‌گویند، پس حتما درست است. ♨️ استفاده از زیبایی و جذابیت افراد زیبا، برای جذب و جلب توجه افراد الگوی خوبی هستند. استفاده از کارشناسان و یا دیگر مصاحبه شوندگان که از جذابیت ظاهری هم برخوردارند در اقناع مخاطب تاثیرگذارند. ♨️ گواهی دادن این فن پای فرد سومی را به میان می¬کشد تا گیرنده پیام (اقناع شونده) آن چه را که مطلوب و هدف نویسنده است، راحت‌تر بپذیرد. گواهی دادن ستاره گان و سلبریتی‌ها، نخبگان و یا حتی مردم عادی یکی از شیوه‌های اقناع است. ♨️ طنز بسیاری از پیام‌های رسانه‌ای از این شیوه استفاده می‌کنند و از این راه موجب شوند تا پیام آن‌ها با احساسی خوب و مفرح در ذهن مخاطب به طور اثرگذار باقی بمانند. مخاطب هنگام خنده و شادی احساس بهتری دارد و اگر منبع (خبرنگار، مجری، کارشناس برنامه و ...) این خنده و احساس خوب را به محصول و یا مفهوم دیگری در ذهن مخاطب پیوند بزنند در نهایت مخاطب هنگام رویارویی با آن مفهوم یا محصول در فضای واقعی همان احساس نشاط را برای گرایش به سمت آن مفهوم و یا خرید محصول خواهد داشت. ♨️ تداعی در این روش سعی می‌شود تا پیوندی بین یک فکر، نظر، محصول، خدمت، یا هر چیز دیگر با آرزو ها، امیال، غرایز و احساسات مطلوب انسانی مانند زیبایی، امنیت، حریم خصوصی، موفقیت، سلامت، تفریح، شادی و ... در ذهن مخاطبِ هدف ایجاد شود. ایجاد این پیوند منجر به برانگیختن احساسات منجر به عمل در مواجهه‌های بعدی است. ♨️ به کارگیری نمادها نمادها، کلمات یا تصاویری هستند که مفاهیمی بزرگ‌تر را به ذهن مخاطب متبادر می‌کنند. این مفاهیم به طور معمول، محتوایی احساسی و قوی دارند؛ مانند خانه، خانواده، ملت، مذهب، جنسیت، سبک زندگی و چیز‌هایی از این قبیل. پیام‌های رسانه‌ای به طور معمول از شدت و قدرت نماد‌ها برای پذیرش و مقبولیت نزد مخاطبان استفاده می‌کنند؛ به طور مثال پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران نماد وطن و ملیت ماست و در هر پیام رسانه‌ای می‌تواند اثر بخشی آن پیام را افزایش دهد. به همین دلیل رسانه های بیگانه سعی دارند تا این نماد را کم رنگ و نمادهای جعلی دیگری را جایگزین آن کنند و از طریق آن پیام های خود را پر اثر سازند. به ما بپیوندید: سواد مدیا👇 @savadmedia1401
18.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ گواهی دادن ستاره ها 1⃣ ✅ رسانه‌ها با شیوه‌های اقناعی سعی می‌کنند به‌وسیله منطق یا احساس یا هر دو، بر مخاطب تأثیر بگذارند. اگر مخاطبان بدانند که رسانه‌ها چطور و با چه روشی سعی می‌کنند تا مخاطب خود را قانع کنند، با چشمان بازتری در مقابل آن‌ها تصمیم می‌گیرند. سواد مدیا👇 @savadmedia1401
12.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ تفاوت نگاه رسانه های بیگانه با برخورد نیروهای امنیتی سواد مدیا👇 @savadmedia1401
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(استفاده از زیبایی) 💢 چرا باید سواد رسانه ای خود را افزایش دهیم⁉️ ☑️ بررسی شبکه های خارجی فارسی زبان- ایران اینترنشنال سواد مدیا👇 @savadmedia1401