eitaa logo
سواد رسانه و جنگ شناختی
1.3هزار دنبال‌کننده
336 عکس
153 ویدیو
13 فایل
🧠 هوش مصنوعی (اصلی) #جنگ_شناختی (اصلی) # کانال آموزشی سواد رسانه و ارائه محتوا در راستای #جهادتبیین 🎬اشنایی با سواد رسانه ☠️دشمن شناسی رسانه ای 🎯ارائه مصاديق جنگ شناختی 💻تحلیل های شناختی در حوزه رسانه ارتباط با ادمین @markazfazayemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمریکا: «بعضی ها میگن آقا مذاکره که اشکالی نداره»! «اشکال مذاکره این است که شما رو از راه صحیح منحرف میکنه » «امتیاز رو از شما میگیره» «اونی که باید از شما بگیره رو میگیره » « اونی که باید به شما بده رو نمیده» «در ظاهر وعده میدن اما در عمل توطئه میکنن» «این شد آمریکا» این شد تجربه » «این تجربه به ما میگه این کار برای ما سم مهلک است» «این تجربه عبارت است از بی اعتمادی به غرب» «از این تجربه آیندگان باید استفاده کنن» «در این دولت{روحانی } معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمیده»
✅️سواد رسانه ✍توییتی از حساب «Mossad Farsi» این روزها در حال بازنشر است. توییتی که در یک گزاره غیر قابل اثبات ادعا می‌کند سه مقام بلندپایهٔ ایرانی با «گوشی دوم و اینترنت خصوصی» محتوای این صفحه را دنبال می‌کنند! در ادامه هم به مخاطبان داخل کشور می‌گوید: فقط تماشا کنید، ما اخبار مهم‌تری در راه داریم. 🔺 اما این پیام در ظاهر طنزآمیز، در باطن نمونه‌ای از یک عملیات روانی پیچیده‌ست. چرا؟ چون هم‌زمان از چند تکنیک کلیدی استفاده کرده: ۱. تطهیر و عادی‌سازی ارتباط با دشمن: با نام‌بردن از مقامات نظام، تلاش دارد این پیام را بدهد که «اگر آنها ما را می‌بینند، پس تو هم نگران نباش؛ دنبال کن». این تکنیک زیرکانه تلاش می‌کند ترس ذهنی مخاطب را بشکند و مرزهای خطر را جابه‌جا کند. ۲. بی‌اعتبارسازی نظام از درون: وانمود می‌کند حتی مسئولان هم به صورت پنهانی محتوای دشمن را دنبال می‌کنند؛ القای دوگانگی در رفتار مسئولان، برای تضعیف اعتماد عمومی. ۳. اغوا از طریق افشای جعلی: ادعای دسترسی به گوشی دوم و اینترنت خصوصی، بدون هیچ سندی، فقط برای القای نفوذ و حرفه‌ای بودن موساد است؛ بازی روانی‌ برای جذب مخاطب. ۴. تکنیک «Reflexive Control»: به مخاطب القا می‌کند که انتخاب دنبال‌کردن، تصمیم شخصی توست، در حالی که دقیقاً خواست طراح عملیات است. 🔵 همه این‌ها ابزارهایی از جنگ روانی مدرن هستند؛ هدف نه ترساندن مخاطب، بلکه جذب هوشمندانهٔ او با استفاده از تطهیر، القای مشروعیت، و ادبیات امنیتی‌نما
♻️معرفی تکنیک های عملیات روانی و جنگ شناختی♻️ ✅تاکتیک جنگ روانی: بزرگنمایی 🔷عوامل تبلیغاتی با بهره‌گیری از این شیوه دست به پخش مطالب مبالغه‌آمیز می‌زنند . آنها سعی می‌کنند مطالب کوچک را بسیار بزرگتر از آنچه وجود دارد جلوه دهند و همچنین قادرند از مطالب بزرگ به شکلی ضعیف و در زمان ، مکان و جایگاهی که به چشم نمی‌آید ، بهره‌برداری کند. ۱. مثال اول این موضوع، حرافی های ترامپ درباره بمباران تاسیسات ایران است که علی رغم تکذیب آسیب شدید توسط رسانه های داخلی امریکا، دائم بر نابودی تاسیسات هسته ای ایران تاکید می‌کند. ۲. این تاکتیک توسط رژیم صهیونیستی نیز مرتبا استفاده میشود. و این رژیم با بزرگنمایی اقدامات نسل کشانه خود در صدد القای پیروزی در جنگ غزه است در حالی که به هیچ کدام از اهداف خود از جمله نابودی حماس نرسیده است و غزه هم چنان تحت کنترل حماس است. ⛔️هدف: پوشاندن واقعیت
✍ بخشی از هنر جنگ شناختی در انحراف اذهان دشمن است؛ تولید حریق معمولا توجه نیروهای امنیتی، انتظامی و امدادی را به خود جلب می‌کند و افکار عمومی را درگیر. دقیقا در همین زمان، دشمن در مکان دیگر، مشغول پیش‌برد پلن اصلی خود و یا چینش و مقدمه‌سازی برای عملیات اصلی است. به‌عبارتی مانور پهپادهای شناسایی یا دود و آتش، برای پوشش است. باید نقاط غیر از منطقه حریق را با دقت و وسواس رصد کرد! در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه سناریو اول حملات گسترده توسط ریزپرنده ها و پهپادهای هوشمند شناسایی و انتحاری انجام گرفت. که این نوع حملات با توجه به گستردگی حوزه جغرافیایی منطقه هدف( بیش از ۷۰ برابر وسعت جغرافیایی مناطق اشغالی قدس شریف ) با استفاده از خلاء نیروی نظامی و پیاده نظام دشمن صورت پذیرفت. این سناریو در وهله ی اول حملات دشمن در انجام خرابکاری ها و ترورهای هدفمند و همچنین ضربه به پدافند یکپارچه کشور کارساز بود. سناریو وهله ی دوم ماورای سناریوی اول و شاید پیچیده تر از آن باشد. که انتطار میرود نیروهای نظامی و اطلاعاتی و امنیتی کشور توان خود را در حملات بعدی دشمن صرف سناریوی اول نکنند. با توجه به ماهیت جنگ های نامتقارن و شناخت کافی از سناریوهای بعدی به نظرم نقش سازمان هایی مثل پدافند غیرعامل و مرکزشورای عالی فضای مجازی پررنگ تر خواهد بود. حملات دشمن در مراحل بعدی جنگ استفاده از سایبر الکترونیک ، جنگ الکترونیک گسترده و بمب های گرافیتی جهت از کار انداختن حوزه های ارتباطاتی و مخابراتی و نیروگاههای برق و ضربه به زیرساختهای حیاتی(پالایشگاهها،خط لوله های انرژی،مراکز خدمات رسان،انبارهای آذوقه و ...) ⭕️راه چاره و دست برتر بودن: روز اول حمله: شلیک گسترده موشک های هایپرسونیک سری قدر F,H ، خیبر ، خرمشهر و سجیل و زدن شریان حیاتی دشمن (بندر ایلات،بندر حیفا،کارخانه آب شیرین کن ها، پالایشگاهها و نیروگاهها) ✍ و.ص
‏۱. پهپاد: پرنده‌ هدایت‌پذیر از دور ۲. شهپاد: شناور هدایت‌پذیر از دور ۳. خرپاد: خرِ انسان نمای هدایت‌پذیر از دور توسط سازمان سیا، موساد، شبکه های بیگانه..
🔰 از جنگ ادراکی تا جنگ میدانی 🔹 وقتی رهبر انقلاب از ضرورت حضور در جبهه مقاومت گفتند، دشمن به‌خوبی فهمید این حرف، فقط یک موضع سیاسی نیست؛ بلکه ریشه در عمق استراتژیک جمهوری اسلامی دارد. 🔹 دشمن می‌دانست اگر ایران در سوریه، عراق و لبنان فعال نباشد، باید در خیابان‌های تهران، همدان و کرمانشاه با تروریست‌ها و دشمنان بجنگد. 🔹 پس روایت‌سازی کرد: «چرا پول ایران خرج سوریه و لبنان بشه؟» و با کمک برخی چهره‌های سیاسی و.. شعار «نه غزه، نه لبنان و...» رو در افکار عمومی جا انداخت. 🔹 این جنگ، جنگ شناختی بود. تلاش برای قطع ارتباط ذهن مردم با منطق حضور منطقه‌ای ایران. اما واقعیت چیز دیگه‌ای بود... 🔹 امروز، با تجاوز مستقیم رژیم صهیونیستی به خاک ایران و پاسخ کوبنده نیروهای مقاومت، مشخص شد همون مناطقی که دیروز محل تردیدسازی بودن، حالا تبدیل به بازوی قدرت ایران در مقابله با دشمن شدن. 🔹 حضور ما در منطقه، فقط یک انتخاب نبود؛ یک ضرورت امنیتی و راهبردی بود.
✍ جنگی برای موجودیت و ضرورت روایت پیروزی 🔸 جنگ ۱۲ روزه آغاز یک جنگ موجودیتی بود؛ جنگی که پیش‌بینی‌های نظامی و امنیتی آن را پیش‌بینی کرده بود و وقوع آن را از یکسال پیش حتمی می‌دانستند. ▫️اما میزان و سطح درگیری و عبور از خط قرمزها تا این اندازه شفاف و قابل پیش‌بینی نبود. به همین دلیل، خصوصا در مجموعه‌های غیرنظامی، آرایش جنگ آنهم جنگ وجودی را به خود نگرفته بودند. 🔸 یک کار اطلاعاتی بسیار گسترده در سطح کشور انجام گرفت و بانک اطلاعاتی مفصلی آماده و اجرا شد که در برخی موارد برای هر ترور ۳ تیم مجزا در نظر گرفته شده بود. ▫️هرچند شبکه اطلاعات چتر اطلاعاتی بسیار قوی داشتیم و داریم اما به دلیل قوت بالای دشمن، ضربه جدی به سیستم وارد شد. 🔸 در این جنگ نقشه پیچیده‌‌ و گسترده‌ای طراحی و اجرا شد: - ترور دانشمندان هسته‌ای - ترور نیروهای نظامی و امنیتی - ترور سران قوا - ترور عالی‌ترین مقام نظام - فعال شدن نیروهای تجزیه‌طلب - ایجاد ناامنی، اغتشاش و آشوب توسط شبکه سلطنت‌طلبان و منافقین اما عنایت الهی، مجاهدت رزمندگان و حضور مردم همه را خنثی کرد. 🔺 در موضوع حمله به جلسه سران، در شرایطی که همه محبوس بودند عنایت الهی و همت نیروهای امنیتی افراد تنها چند دقیقه قبل از بمباران نهایی موفق به خروج شده بودند. 🔹 در تحلیل جنگ ۱۲ روزه، باید به این نکته توجه داشت که هرچند سامانه‌های پدافندی ما آسیب جدی خوردند اما سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی به کمک سامانه‌های آمریکایی قوی‌ترین سامانه پدافندی جهان را تشکیل داده بودند اما به لطف خدا در مقابل توانایی موشکی ایران بازماندند. 🔹 در این جنگ ما به نقطه قوت دشمن حمله کردیم که همین توان پدافندی‌اش بود و از همه مهمتر، نکته اینجاست که در این حوزه، صرفا نیروی هوافضا حملات آفندی داشتند و نیروی دریایی و نیروی زمینی عملاً به کارگیری نشده است و می‌تواند جزو سناریوهای بعدی آفندی علیه رژیم باشد که جزو نقاط ضعف رژیم هم همین دو نیرو است. 🔹رژیم در سه مورد تحلیل و برآورد اشتباه داشت و تصوراتش غلط از آب درآمد: - حجم حمایت از ایران چه در دولت‌ها و چه در ملت‌های منطقه و جهان - میزان اتحاد و انسجام داخلی که به بالاترین سطح خود رسید - توان در سرعت بازیابی سیستم‌های نظامی، دفاعی و امنیتی - عدم توفیق در ایجاد شورش و اختلافات داخلی ▫️از مشکلات اصلی رژیم پهناوری و وسعت سرزمینی همچنین ساختار سیاسی_اجتماعی کشور است که برای شرایط دشوار نیز آمادگی دارد. 🔺 همه برآوردها به دلایل مختلف قطعی بودن ادامه جنگ را تثبیت می‌کند؛ در کنار اطلاعات نظامی و امنیتی شواهد تحلیلی نیز همین موضوع را تایید می‌کند؛ به طور مثال: - در صورت توقف کامل جنگ و عدم حمله از سوی اسرائیل، شکست رژیم تثبیت خواهد شد و این موضوعی نیست که برای رژیم قابل تحمل باشد. - همچنین وضعیت سیاسی نتانیاهو نیز اقتضا می‌کند برای فرار از محاکمه و حذف از جریان سیاسی رژیم وضعیت جنگی را حفظ کند. 🔺 نکته مهم حفظ انسجام و اتحاد در داخل خصوصا بین جبهه انقلاب است. موضوعاتی مثل مصاحبه رئیس جمهور (که دارای ضعف‌های بود) و مواردی از این دست، نباید همه توان فرهنگی-رسانه‌ای جبهه انقلاب را به خود اختصاص دهد. 🔺 روایت پیروزی از جنگ را باید بتوانیم سرخط خبرها و تحلیل‌ها نگه داریم و ضعف در این حوزه خسارات جبران ناپذیری را خواهد داشت. دامن زدن و طرح مجدد ناراحتی‌ها و اختلافات و بزرگنمایی حاشیه‌ها، نباید روایت پیروزی ما را از جنگ خدشه‌دار کند. 🔺 نکته‌ مهم در بیان انتقادات و تخریب‌ها علیه جریانات سیاسی توجه به این نکته است که عموم مردم حاکمیت را «یک واحد» می‌بینند و اگر انتقادهای وارده صحیح و به اندازه مطرح نشود و شکل تحریب به خود گیرد، آسیب به چهره کل نظام وارد می‌گردد.
17.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ اطلاعات جدید از ضربه موشکی ایران به کریات‌گات، معروف به ستون فقرات اسرائیل
🔻چگونه آمریکا سکان عملیات روانی را در دست گرفت؟ 🔹پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا نقش محوری را در توسعه و مدرن‌سازی عملیات روانی بر عهده گرفت. با انتشار کتاب "جنگ روانی" اثر فاراگو در سال 1942، این مفهوم به سرعت در آمریکا رواج یافت. 🔸 در سال 1950، دولت هری ترومن با تصویب پروژه "نبرد حقیقت" و بودجه‌ای قابل توجه، گام مهمی در آماده‌سازی برای جنگ کره برداشت. ارتش آمریکا با ایجاد "اداره ریاست جنگ روانی" و تشکیل واحدهای گسترده، این عملیات را به یکی از بازوهای اصلی خود در جنگ و صلح تبدیل کرد. 🔹 امروزه این سازمان‌ها طیف وسیعی از رسانه‌ها، نهادهای آکادمیک و واحدهای نظامی را شامل می‌شوند. 🔻از سال 1950 به بعد، رویکرد علمی به عملیات روانی در آمریکا گسترش یافت. 🔸دانشمندان علوم اجتماعی به مطالعه عمیق فرهنگ‌ها، الگوهای ارتباطی و رفتاری در جوامع خارجی پرداختند. دولت آمریکا با حمایت مالی از دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی، تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرد که منجر به ابداع نظریه‌ها و مفاهیم جدید شد. 🔹یکی از کارهای ستاد عملیات روانی در آن موقع، جایگزینی اصطلاح "جنگ روانی" با "عملیات روانی" بود تا از بار منفی آن کاسته شود. این عملیات به دو دسته اصلی تقسیم شد: • جنگ روانی (Psychological Warfare): که دشمن را هدف قرار می‌دهد. • فعالیت روانی (Psychological Actions): که دوستان و گروه‌های بی‌طرف را در بر می‌گیرد. ♻️در سال 1950، با تشکیل "ستاد استراتژی روانی"، نیاز به هماهنگی فعالیت‌های تبلیغاتی خارجی برطرف شد. این نقطه، آغاز تفکر سیستمی در مورد عملیات روانی بود، به طوری که در کنار استراتژی‌های نظامی و اقتصادی، یک استراتژی روانی واحد نیز تعریف شود. 🔸 این بدان معناست که کشورها، چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، باید برای به‌کارگیری یا دفاع در برابر عملیات روانی آماده باشند. 🔹عملیات روانی نوین به شدت به علوم انسانی و اجتماعی و پژوهش‌های کاربردی متکی است تا بتواند قواعد تأثیرگذاری بر افکار را درک کند و پیام را به درستی به مخاطب برساند. 🔸 بنابراین، کشوری می‌تواند در این زمینه موفق باشد که دارای بنیان‌های علمی قوی در این حوزه‌ها باشد.
قسمت اول ✳️ «خستگی تصمیم» چیست و در جنگ شناختی چگونه از آن استفاده می کنند؟ 🔹همان‌گونه که «عضلات» ما بعد از کار کردن زیاد خسته می‌شوند، «مغز» نیز بعد از تصمیم‌گیری‌های متعدد در طول روز، دچار خستگی می‌شود که به آن، خستگی تصمیم (Decision fatigue) می‌گویند. ادامه دارد...
سواد رسانه و جنگ شناختی
#آموزش_جنگ_شناختی قسمت اول ✳️ «خستگی تصمیم» چیست و در جنگ شناختی چگونه از آن استفاده می کنند؟ 🔹هما
قسمت دوم 🔹ما مدام در حال تصمیم‌گیری هستیم و با هر تصمیمی، یک‌قدم به «خستگی تصمیم» نزدیک می‌شویم. هر چند همه‌ی تصمیم‌ها بزرگ و حیاتی نیستند ولی هر کدام‌شان، به سهم خود بخشی از انرژی مغزمان را می‌گیرند: از انتخاب بین دو نوع خمیردندان برای مسواک صبحگاهی و تصمیم‌گیری درباره‌ی این‌که امروز چه بپوشم و انتخاب درجه‌ی حرارت بخاری یا کولر ماشین و انتخاب موسیقی برای شنیدن و برداشتن یک نوع پنیر از قفسه‌ی پنیرهای سوپرمارکت تا تصمیم‌گیری درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با خطای فرزند و انتخاب بین چند گزینه برای سرمایه‌گذاری و مهاجرت و... همه و همه تصمیم‌گیری هستند. ادامه دارد...