eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.3هزار دنبال‌کننده
809 عکس
242 ویدیو
3 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻گزیده‌ای از جلسه ششم بازخوانی کتاب استاد 🔰 نیاز بشر به «قـــرب و پرستـــش» خدای‌متعال، ضرورت بعثــت انبیــاء مشــرب‌های فکری هر کدام به شکلی به پرســش فلسفه‌ی نبـــوت و اضطرار ما به انبیـــاء پاسخ داده‌اند. از منظر حکـمایی مانند ابن سینا در کتاب شـــفا و ...، چون انسان «مدنی بالطبع» است، نیازهای اجتماعی دارد ازجمله تنظیم روابط اجتماعی و تنظیم روابط اجتماعی هم با قانون بشــری و قوه عاقله‌‌ی او ممکن نیست. درواقع چون خودش هم فردی از اعضاء جامعه است و منافعی در روابط اجتماعی دارد، نمی‌تواند قانـــون عادله برای جامعه قرار بدهد. لذا استعدادها و ظرفیت‌هایی که به انســـان داده‌اند کفــاف تأمین نیـــازهای او را نمی‌کند. در کتاب طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی، فلسفه نبوت «گستردگی نیاز بشر» است، بدین معنا که قــوای انسان حتی عقل که برتر از قوای دیگر است توان تأمیــن این نیاز‌های گستــرده را ندارد. شاهد این مدعا را هم طرح‌هایی می‌دانند که در حکــمت عملی از دیرباز تاکنون برای حل مســائل بشر داده شده است. مدینه‌های فاضــله‌‌ و جامعه‌های موعودی‌ که هیچ کدام تناسبی با نیاز‌مندی های بشر ندارد. بخصوص که اگر آن طــرح‌های حکمای یونان را با بسط زندگی بشر مقایسه کنید، واضح می‌شود که کفــاف حل نیازمندی‌های فراگیر بشر را نمی‌دهد. این نیازهای گسترده و فراگیــر در معارف اهل بیت، «قرب و پرستش خدای متعال» است که همان نیاز اصیل و محوری انســان است. این نیـــاز است که ما را محتاج انبیــاء می‌کند. در واقع چون مستقیم نمی‌توانیم بفهمیم خــدای متعال از ما چه می‌خواهد و رضا و قهر و مسیر تقرب و عبودیت حضرت حق را نمی‌دانیم، نیاز به انسان‌هایی پیدا می‌کنیم که در حجــاب نیستند تا واسطه ما و خدای متعال باشند. بنابراین این انسان‌ها(انبیاء)، انسان‌هایی نیستند که تنها عقل‌شان از ما بیشتر باشد. در واقع باید این حجاب برداشته شود و این آن جنبه‌ای است که ما فاقدش هستیم. بنابراین اگر نیازهای انســان را در حد نیازها و ابتهاجات مادی تعریف کنیم، اثبات اضطرار به انبیـــاء کار دشواری است. انبیـــاء نیامدند توسعه نیاز و ارضــاء مــادی و تقــرب به دنیا ایجاد کنند، گرچه یک «نظام معیشت صالحه‌»ای کنار انبیاء شکل می‌گیرد. بنابراین برای اثبات اضطــرار به انبیاء باید وسعت و عظمت انسان را ببینیم. اینکه در دوران مدرن و روشنگری اعلام کردند ما بی‌نیاز از انبیــاء شدیم و به بلوغ رسیدیم، دلیلش این است که نیازهای بشر را مادی تعریف کردند و خیال کردند با عقل خودبنیاد بشری می‌شود نیازهای او را حــل کرد. برشی از درسگفتارِ بازخوانی کتاب طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی مبحث «نبــوت» ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
«علوم پــایه» در کشـــور ما از معضـلی تاریخی رنج می‌برد و آن «نامسـألگی» است. ورود تمــدن مدرن غربی با مظــاهر «فنی و تکنیکی» خود، باعث شده تا نهــادهای علمی مــدرن در ایران نیز، از دارالفنــون تا دانشــگاه‌های معتبر کنونی، با تمرکز بر همین وجوه فنــی و مهندسی پدید آیند. لذا کمتر به علوم پشتیبـــان و ناظر به این قلمـــرو به‌ویژه «علـــوم پایه»، توجه شده است. این درحالی است که خیلی از بحـــران‌ها، مصائب و معضلاتی که امـــروز با آن مواجهیم، ریشــه در همین بنیـــان‌ها دارد و ما نتوانسته‌ایم در موقــف مواجهه انتقـــادی و پرسش از این بنیـــان‌ها قرار بگیـــریم و از ظرفیت آن(علوم‌پایه) در جهت توســـعه توانمنـــدی‌های فکــــری، پیشـــرفت کشور و اقتـــدار ملی استفاده کنیم. | نامسألگی علوم پایه در ایران | تعدادجلسات: ۵ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای شروع: ۲۳ خردادماه 🎴شیوه برگزاری: مجازے‌‌ {اسکای‌روم} با مشــارکت ✓ دانشــگاه باقـــرالعلوم(ع) ✓ مؤسسه علم و سیــاست اشـــراق ✓ انجمن علمی ژرفـــا لینک ثبــت‌نــام http://www.negahschool.ir/product/na-masalegi/ 🎁 پیش از ثبت‌نام تخفیف‌ها را ببینید. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگر این مبارزه ادامه پیدا بکند، دنیا و آخرت ملت تأمین خواهد شد. ✳️ این راه ادامه دارد... 🔲 سالروز رحلت ملکــوتی و جانگـداز معمــــار کبیـــر انقلاب؛ امــــام خمیـنی (ره) تسلیت باد. مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽/⛔️ مصوبه‌ای عجیب برای دامــن‌زدن به «تراکم‌فـــروشی» و «تهرانیـــزه‌کردن» شهــرها اخیرا شــورای عالی شهرســازی و معمــاری ایران، مصــوبه‌ای داشته که به موجب آن به استانداران و شهرداران اجازه داده می‌شود «صرف‌نظر از آنچه در طرح جامع شهرها برای ارتفاع مجاز ساختمان‌ها بیان شده»، تــراکم ساختمانی را افزایش دهند. به گفته کارشناسان و فعالان حوزه مسکن، این مجوز که با هدف «تأمیــن زمین برای تولید مسکن» و «کاهش قیمت مسکن» مصوب شده، نه‌تنها کمکی به «مدیریت بـــازار» و «کاهش قیمت مسکن» نخواهد کرد بلکه به گواه تجربه پیشین انحرافِ تراکم فروشی از اهداف تعیین شده، موجب «افزایش قیمت مسکن» و «جولان ملاکان و سرمایه‌داران» خواهد شد. دکتـــر منان رئیسی؛ مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی در گفت‌وگـــو با مدرسه نـــگاه از خطرات و پیـــامدهای این مصــوبه می‌گوید. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
| نامسألگی علوم پایه در ایران | تعدادجلسات: ۵ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای شروع: ۲۳ خردادماه 🎴شیوه برگزاری: مجازے‌‌ {اسکای‌روم} لینک ثبــت‌نــام http://www.negahschool.ir/product/na-masalegi/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
گزیده‌ای از جلسه اول درسگفتار ، استاد 🔰 ارکــان نظم جهــانی؛ پیمان وستفــالی و اندیشه لیبــرال دموکراسی 🔻نظمـی که اینک برمحیط بین‌الملل حاکم است، دو ویــژگی عمده دارد: اولا برآمده از معاهدات وستفـالیاست و لاجــرم برون‌دادهایش، روح عهدنامه‌های وستفالیایی را منعکس می‌کنند، ثانیا معطــوف به اندیشــه‌ لیبــرال‌دموکراسی‌آمریکایی تکوین پیدا کرده است، لذا فرآیندهایی را تثبیت می‌کند که ماحصل آن غلبه لیبرال دموکراسی بر دیگر اندیشه‌های سیاسی است. 🔻عهدنامه‌ وستفــالیا در ۱۶۴۸م، به‌منظور پایان‌دادن به جنگ‌های ۳۰ ســاله‌‌ مذهبی، میان واحدهای سیاسی اروپا منعقد گردید. در پی این معاهده الگــوهایی به‌تدریج تثبیت شدند و مسائل، روندها و کنش‌گری‌هایی را در طول ۴۰۰سال گذشته تثبیت کردند که ماحصل آن، نظم جهانی موجود است. مقصود این عهدنامه خاتمه‌‌بخشیدن به جنگ‌های مذهبی و سیطره‌ سیاسی کلیسا بود، لذا به‌نحوی تنظیم و تدوین گردید که عرصه‌ عمـــومی را برای بازگشت حاکمیت‌های دینی تنگ نماید‌. برون‌داد این ویژگی گسترش سکولاریسم در جهان بوده است. 🔻به‌تبع شرایط جنگ سرد، به‌تدریج در محیط بین‌الملل، نظم لیبرال دموکراسیِ آمریکامحور، تقویت و توسعه یافت. همگام با اتمام جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵م) سازمان ملل شکل گرفت و باصدور اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸م، استاندارد مشترک و عامی میان کشورهای عضو این سازمان پدید آمد. این ویژگی مکانیزمی برای تضمین برتری امریکا بر شوروی در جنگ سرد بود؛ امروزه نیز سپری برای دفاع از سیطره‌ نظری لیبرال دموکراسی در مواجهه با دیگر اندیشه‌های سیاسی است. ‌ 🆔️ @sch_negah
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جلسه دوم درسگفتار نوجهــــان 🔸استاد: دکتــر مجتبی عبــدخدایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ غربت علــــوم پایه و خطر آینـــده کشور 🔸رهبر انقـــلاب در این برش کـوتاه، درباره غربت علـــوم پایه و نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی کشور هشدار می‌دهند. (۱۳۹۷.۳.۲۰) «علوم پــایه» در کشـــور ما از معضـلی تاریخی رنج می‌برد و آن «نامسـألگی» است. یکی از راهبـــردهای اساسی کشــورهای توسعه‌یافته این است که کشورهایی مانند ایـــران را «مصـــرف‌کننده علم» بار بیـــاورد و از دستیابی به مـــرزهای علم بازدارد. لذا سیـــاست‌هایی را نهــادینه کرده‌اند که دانش‌های پایه بصورت تاریخی از درجه اهمیت پایین‌تری برخوردار باشد و در مقابل، مهندســـان و تکنسین‌ها، قله‌های علمی و پیشـــران حرکت اجتماعی به شمار آیند!! | نامسألگی علوم پایه در ایران | لینک ثبت‌نام: http://www.negahschool.ir/product/na-masalegi/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 جلسه دوم درسگفتار ، چهارشنبه ۱۷خرداد ۱۴۰۲ مدرس: ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
#گزارش‌تصویری 🔰 جلسه دوم درسگفتار #نوجهان ، چهارشنبه ۱۷خرداد ۱۴۰۲ مدرس: #دکترمجتبی‌عبدخدایی ✨آگـاه
اگرچه درون مرزهای سرزمینی، دولت‌ها صاحب حاکمیت هستند، اما هیچ دولتی ذیل یک حاکمیت برتر از خودش نیست؛ لذا یک آنـــارشی در عرصه بین‌الملل حکم‌فرما می‌شود. این وضعیت آنارشیک، منجر به یک منطق و الگوی رفتاری می‌شود. ✍ گزیده‌ای از جلسه دوم درسگفتار ، دکتر بخش اول یکی از جدی‌ترین و برجستــــه‌ترین دیدگـــاه‌هایی که نسبت به نظم جهـــانی وجود دارد، رویکرد «ساختــــارگرا» به نظم جهانی است. رهیـــافت ساختارگرا، نوع ترکیب‌بندی واحدهای سیاسی در نظام بین‌الملل را بسیـــار حائـــز اهمیت می‌شمرد. ساختـــارگرایان وقتی وجود یک الگوی مستمـــر و پایدار را میان واحـــدهای تشکیل‌دهنده‌ی عرصه بین‌المـــلل احساس می‌کنند، از شکل‌گیری «نظم جهـــانی» سخن به میان می‌آورند. چنین نظمی را می‌توان به‌تبع «قرارداد وستفــــالیا» و پیدایش «دولت» به‌عنوان واحد اصلی نظام بین‌الملل مشاهده نمود. بدین‌ترتیب، دولت‌های سرزمینی به‌عنوان بازیگــــران عرصه‌ی بین‌المــــللی تشخص ویژه‌ای پیدا کردند. این الگو در طی ۲۰۰ سال، به نظم مستمر و پایـــدار در سرتاسر جهان تبدیل شد؛ اکنون نیز در هیچ نقطه‌ای از جهان نمی‌توان جغرافیایی را پیدا کرد که ذیل یک دولت درنیامده باشد. با پیدایش این نظم در جهان، «مرز» معنای خاصی پیدا کرد و حوزه‌ی اختیار هر واحد سیاسی را در سراســــر جهان مشخص نمود. وقتی دولت به‌عنوان واحــــد اصلی نظام بین‌المــــلل، مورد پذیرش همگان قرار گرفت، هر دولتی از حق استقــــلال در اعمال حاکمیت بر سرزمین و جمعیتی مشخص برخوردار شد. معنای این سخن آن بود که در چنین نظمی، اگرچه درون مرزهای سرزمینی، دولت‌ها صاحب حاکمیت هستند، اما هیچ دولتـــی ذیل یک حاکمیت برتر از خودش نیست؛ لذا یک آنـــارشی در عرصه بین‌الملل حکم‌فرما می‌شود. این وضعیت آنارشیک، منجر به یک منطق و الگوی رفتاری می‌شود. به این صورت که هر واحدی توان‌مندی و قدرت بیش‌تری از خود نشان دهد، در عرصه‌ی جهانی ذی‌نفوذتر خواهد بود و منافع خود را در عمــــق گسترده‌تری دنبال خواهد کرد. بنابراین هرمی شکل می‌گیرد که قدرت‌های بزرگ جهـــانی در رأس آن قرار می‌گیرند؛ کشورهای دیگر نیز به تناسب توان‌مندی‌ای که در تأمین منافع خود دارند، به‌ترتیب از رأس هرم به‌سمت قاعده‌ی هرم، منزلتی را در هرم قدرت جهــــانی به خود اختصاص می‌دهند. این هرم، می‌تواند تک‌قطبی یا چندقطبی بوده، و متوازن یا نامتوازن باشد. اگر این هرم از دو قدرت بزرگ تشکیل شود، شاهد یک اسکلت‌بندی معطوف به دو قطـــب بزرگ در جهان خواهیم بود؛ حال آن‌که اگر چند قطب قدرت در جهان وجود داشته باشند، منطق بازی و تقسیم قدرت و شیوه‌ی تأمین منافع، تفاوت آشکاری با شکل دوقطبی خواهد داشت. اگر این قطب‌ها متوازن باشند، مانند آلمان و انگلیس و فرانسه، شاهد گونه‌ای از بازی در عرصه‌ی بین‌الملل خواهیم بود؛ اما اگر یک دولت از توانمندی بالاتری برخوردار باشد، مثل امریکا، شیوه‌ی بازی‌گری‌اش نیز با دیگر بازیگــــران تمایز خواهد داشت. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah