#گزارش_درسگفتــار
اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه دوره قاجـار
دکتر زهره #بــاقریــان؛ عضو هیئت علمی پژوهشکـده زن و خانـواده
نگــاه اروپاییان به جامعهی ما یک نگاه غیربومی و غیرهنجاری است که از درون یک فرهنگ دیگر، به انعکاس فرهنگ جنسی ایــرانیان پرداختهاند.
✨#بخشاول
🔻کتابهای موجود در حوزه سکسوالیته در ایـران عبارتاند از:
کتاب «زنـان سیبیلو و مردان بیریش» از افسانه نجمآبادی که با نگاه فوکویی و تبارشناسانه به طبقهبنــدی و بحث پیرامون اخلاق و گرایشهای جنسی در ایـران میپردازد.
کتاب «سیاست جنسی در ایران معاصر» از خانم ژانت آفاری دربارهی اخلاق جنسی ایرانیان که از عصــر قاجار آغاز شده و سپس به دوره پهلوی، بعد از انقـلاب اسلامی و دوران جنگ میپردازد. خانم آفاری نیز بر اساس رویکرد فوکویی و تبارشناسانه، ساختارها و گفتمانهای تنظیم کننده سکسوالیته در ایران را بررسی میکند. آفاری نیز مانند نجمآبادی معتقد است که مدرنیته روابط جنسی در ایران را متحول کرده است.
کتاب «گفتمانهای سکسوالیته رقیب در ایران پس از انقلاب» از حامد شهیدیــان که در آن گفتمانهای پزشکی، اســلامی و فمینیستی پس از انقلاب مورد بررسی قرار میگیرد.
کتاب «تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران» از ویلم فلور که با نگاهی توصیفی روابط جنسی از عصر باستان تا قاجار را مورد بررسی قرار میدهد. این کتابها با نگاه پستمدرن دربارهی امر جنسی در ایران بحث میکنند.
🔻در تحلیل اخلاق جنسی حاکم بر جامعه ایران به چند نکته باید توجه کرد:
#اول؛ عرصهی کنــشهای جنسـی همیشـه عرصهی نــزاع بوده و درک این نــزاع، درکی ذهنی و انضمامی یا برسـاخته است. کنشهایی که به واسطه امــرجنسی شکل میگیــرد، برساختهی شــرایط سیـاسی، اجتمـاعی و اقتصـادی است اما این سخن بدین معنا نیست که امــر جنسی را از حالت بیولــوژیک خارج کنیم.
#دوم؛ درک اجتمــاعی از کنشهای جنسی ایرانیــان را نمیتوان به همهی دورهها و همهی فرهنگها و همهی جامعهی ایــران نسبت داد. شبکهی ارتباط جنسی در هر دوره به شکلی خاص بوده و شرایط اجتماعی هر دوره منجر به ارتباطات جنسیای میشود که مختص همان شرایط است.
#سوم؛ رفتارهای جنسی جهان شمول نبوده و نمیتوان به سبک مدرنیته و مکتب پوزیتیویسم، یک عامل و نگاه کلی را در نظر گرفت. پس کــردارهای جنسی در همهی فرهنــگها از وحدت و یگانــگی برخوردار نیست.
#چهارم؛ با توجه به نکتهی قبل یعنی یکســان نبودن کنــشها و هنجارهای جنسی، نگــاه اروپاییان به جامعهی ما یک نگاه غیربومی و غیرهنجاری است که از درون یک فرهنگ دیگر، به انعکاس فرهنگ جنسی ایــرانیان پرداختهاند لذا این نگاه نمیتواند یک نگاه معرفتشناسانه باشد.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
14.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 اگر میگذاشتند امام کارهایش را انجام دهد ...
برشی از درسگفتار "شذرات المعارف"
#استاد_فلاحشیروانی
#قطعنامه۵۹۸
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهنام خــدا، بهنام حسیــن؛
السَّــلامُ عَلَى الْمُرَمَّلِ بِالدِّمـآءِ، أَلسَّــلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ ...
فرا رسیدن ماه محـرم و ایام سوگـواری سیدالشهــدا علیهالســلام تسلیت بــاد.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#گزارش_درسگفتــار اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه دوره قاجـار دکتر زهره #بــاقریــان؛ عضو هیئت علمی پژوه
#گزارش_درسگفتــار
اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه ایران دوره قاجـار
دکتر زهره #بــاقریــان؛ عضو هیئت علمی پژوهشکـده زن و خانـواده
✨ #بخـشدوم
🔻در عصر ساسانیان، نخستین انحـراف جنسی در ایران یعنی همجنسگــرایی، شاهدبازی و امردگرایی در بین اشراف و طبقات بالا به تقلید از یونانیان باستان دیده میشود، اما بیشترین ثبت تاریخی از این انحراف جنسی و رواج آن، بعد از ورود ترکــان به ایران خصوصا در دورهی خوارزمشاهیان، سلجوقیان و مغلولان است. عبید زاکانی ریشههای همجنسگرایی را، نه ناشی از ترکان بلکه ناشی از تصوف میداند و معتقد است که تصوف این گرایش را وارد جامعه کرده و این امر برای آنها اسباب ترقی، نام و نان و همچنین عاملی برای قدرت به شمار میرفته است.
🔻با ورود مغــولان هرزگی جامعه به اوج خودش میرسد. برخی رواج انحرافات جنسی در این دوره را حاصل نابودی مراکز دینی و علمی توسط مغولان و انحطاط علوم عقلی و فلسفی میدانند. در همین دوره است که بسیاری از مردم فرزندان خود را برای تحصیل و سواد نزد فرقههای صوفیه میسپارند و در واقع رواج صوفیگری یکی از دلایل رواج این انحراف جنسی در جامعه است.
🔻در عصر صفویه به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی خاص جامعه، انحرافات جنسی کمتر شده و به جز شاه اسماعیل این عمل در بین سایر شاهان کمرنگ بوده است. اما در این دوره رواج روسپیگری با ویژگیهای خاص این دوره را شاهد هستیم اما معمولا روسپیان غیر ایرانی بودهاند. در این دوره ایدئولوژی تشیع و دین باعث میشود انحرافات جنسی تا حدودی به حاشیه بروند اما دین هنوز آنقدر قدرت ندارد که در امور جنسی دخالت و بر آن تسلط پیدا کند و متولیان شرع با اغماض با این مسئله برخورد میکردند.
🔻در عصر قاجار اما کنشهای جنسی متفاوتی وجود دارد و از زمان ناصرالدین شاه به بعد کنشهای انحرافی بسیار کمرنگ میشود که خانم افسانه نجمآبادی علت آن را در مدرنیته میداند.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#گزارش_درسگفتــار اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه ایران دوره قاجـار دکتر زهره #بــاقریــان؛ عضو هیئت علم
#گزارش_درسگفتــار
اخـلاق جنسی حاکـم بر جامعـه ایران دوره قاجـار
دکتر زهره #بــاقریــان؛ عضو هیئت علمی پژوهشکـده زن و خانـواده
✨ #بخـشسوم(پایانی)
🔻برخلاف دیدگاه خانم نجمآبـادی که گفتمـان مدرنیته را باعث حذف انحـرافات جنسی جامعه ایـران میداند باید گفت که این گفتمـان دین است که باعث حذف انحرافات شده است. چرا که در عصر قاجـار و پس از مشـروطه، گفتمان مسلط در ایران گفتمان شــرع بوده و بسیاری از افراد تحت تاثیر شــرع، زیست فرهنگی خود را شکل میدادند؛ بهطوری که حتی محتوای فکــری روشنفکران در قالب شرع قرار میگیرد و معنا پیدا میکرد. در این دوره هنوز مردم به طور کامل با مدرنیته آشنــایی ندارند و نفوذ روحانیت به حدی است که حتی حکومت مرکزی را به چالش میکشد. پس در چنین جامعهای نمیتوان تنــها عامل مدرنیته را در نظر گرفت.
🔻معمولا مطالعات مردمنگارانه در چهار بُعد خویشاوندی، بُعد سیاسی، بُعد دینی و اقتصادی انجام میشود. بررسی کنشهای جنسی بدون بررسی این چهار بُعد ناقص است.
در بُعد دینی چهار خردهگفتمان تصوف و دراویش، علمای حدیثی و اخباری، علمای اجتهادی و اصولی و علمای عارف مشرب وجود دارد. این چهار خردهگفتمان دینی بههمراه دو خردهگفتمان مدرنیته در حذف انحرافات جنسی اشتراک منافع داشته و بر کنشهای جنسی تأثیرگذار بودهاند.
🔻در گفتمان مدرنیته، خردهگفتمــانهای روشنفکری و پزشکی باعث تزریق «عقلگرایی» و «تجــربهگرایی» در جامعه شده و انحــرافات جنسی را تضعیف میکند. گفتمــان دینی هم از دوره صفـویه به بعد با تضعیف «اخبــاریگری» در مقابل «گفتمان اصــولی» که نشاندهندهی خروج دین از پوستهی ظاهــری و ورود به عقلانیت است و همچنین ترویج اخلاقیــات، شرع و حجاب در حذف انحــرافات جنسی تأثیرگذار بوده است. یکی دیگر از کارهایی که گفتمــان دین در این دوره انجام میدهد نوشتن رســالههای جدلی علیه صوفیگری و اخباریگری است.
🔻مدرنیته در اواخر قاجــار، عشق آمریکایی را وارد جامعه ایــران میکند و با تبلیغ یگانگی عشق، بر روی کسـانی که دچار انحـرافات جنسی بودهاند، تأثیر میگذارد. دیدگاه خانم نجمآبــادی در ارتباط با تحول برخی مفــاهیم مانند «عشق» با ورود مدرنیته قابل پذیرش است اما این مسئله بدین معنا نیست که جامعهی ایــرانی فارغ از عشق بوده بلکه باید گفت که این مفهوم با عشق شــرقی در جامعهی ایران متفاوت بوده است.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah