مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#گزارش_درسگفتــار وضعیت سیــاسیواجتمــاعی زنان درعصرقاجار دکتر #زهراروحاللهیامیری عضــو هیئتعلم
#گزارش_درسگفتــار
مشارکت سیــاسیواجتمــاعی زنان درعصرقاجار
دکتر #رضا_رمضــاننرگسی
عضــو هیئتعلمی مؤسسه آموزشیپژوهشی امـام خمینی(ره)
🔸تفکیک محیط زندگی شهــری از روستــایی همـان دقتی است که میتواند وضعیت زن ایــرانیِ دوران قاجــار را برای ما واقعــیتر روایت کند.
🔸زندگی زنـانِ شهــرهای بزرگ ایــران مثال نقض بزرگی است برای روایـتهای تقلیلگرا از زن ایـرانیِ دوران قاجار
زنـان ایـرانی به انحاء گوناگونی در طول تاریخ از مشـارکت سیاسی برخوردار بودهاند. #نوعاول مشــارکت سیاسیِ فــردی در سطح نخبگـانی است که زنان ما در طـول تاریخ این مشــارکت را داشتهاند. #نوعدوم مشـارکت سیاسی در قالــبهای مــدرن مثل شرکت در رایگیــری انتخابات، عضویت در انجمنها، چاپ مقالات و نشــریات و... است که زنان در دورهی قاجار چنین مشارکتی نداشتند الا اواخر دوره قاجــار و بعد از مشروطه. #نوعسوم مشارکت سیاسیِ جمعی یا تودهای است که در تاریخ دورهی قاجــار این مدل مشارکت توسط زنان را شاهد هستیم. مانند دخالت زنــان در ماجــرای زنان گرجی مسلمانشده، اجتماع زنان بر سر راه شاه در ماجرای گــرانی نان، اجتماع زنان در دفاع از میــرزای آشتیانی، اجتماع زنان به تشویق مــردان برای تأسیس بانک ملی و مواردی از این دست.
آنچه در اینگونه اجتمــاعات اعتراضی جلب توجه میکند، ادبیات و پوشش زنان است که با کنار نهادن مدلهای مشارکتی مدرن برای فعالیت سیاسی، مبتنی بر سنت و اسلام به فعالیت های سیاسی مشغول میشدند؛ چادر بر سر داشتند، اغلبشان پوشیه میزدند، به تأسی از روز عاشورا چادرهای خود را گل میگرفتند، شعارهای یا علی و یا حسین سر میدادند و از تسلط بیگانگــان و اروپاییان بر ملت و مملکت شکایت داشتند.
در مسئلهی مشــارکت سیاسی و آمــوزش باید بین زنان شهــرهای بزرگ، شهــرهای کوچک و روستاها تفکیک قائل شد. این تفکیــک همان دقتی است که میتواند وضعیت زن ایــرانی دوران قاجــار را برای ما واقعیتر روایت کند. زنان در شهـرهای بزرگ بهندرت بیسواد بودند، حتی در شهرهای کوچک و روستــاها نیز خانوادههایی که توانایی داشتند، زنان و دختـران خود را به مکتبخانه میفرستادند. زنان در مجالس روضه و جلســات مذهبی شرکت میکردند و از مسائل آگــاه میشدند.
🔻پس بهطور کلی این تصــور که همهی زنـان ایرانی در مسئلهی مشـارکت اجتماعی و سیاسی و آمــوزش شبیه هم بوده و فاقد عاملیتاند، حداقل در شهــرهای بزرگ قابل پذیرش نمیباشد.
#عصر_زنان
#مدرسه_فکرت
#دانشگاه_باقرالعلوم
#پژوهشکده_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
اقتصــاد تبرعی و اصالتِ فردِ توسعهیافته در جمع
استاد #محسنقنبــریان
به تعبیر شهیدبهشتی در کتاب «نظاماقتصادی در اســلام،» انسـان موجـودی خودخواه و مسابقهجو است و به دنبال منافــع خود حرکت میکند، البته این خودخـواهی صرفا به معنی پرستش نفس نیست، که اساسـا اسلام با آن مخالف است بلکه مــراد این است که محرِّک انسان خواستهها و انگیــزههای اوست.
شهید بهشتی معتقــد است نهادهای اقتصادی اسلام مانند نهاد "انفــاق" در جهت مبارزه با خودپــرستی به معنای مذموم آن، که در واقع به کار انداختن تمام امکــانات خود و موجودات دیگــر در جهت ارضای "منِ شخصی" است، طــراحی شده است. این خودخواهی به نوعی استعــارهی "اصالت فرد" لیبرالیستی در برابر "اصالت جمع" مارکسیستی است.
مسئله اصالت فــرد و جامعه پرسشی ست که برای تمام متفکــران انقلاب مطرح شده و همه در معرض پاسخ به آن قرار گرفتهاند. از منظــر شهید بهشتی اصالت با فردی است که همگــام جامعه باشد، فردی که حــرکت او و "منِ او" در راستای منافـع جمع است یا به معنای دیگر "توسعهی من" در او ایجاد شده است و دیگر صرفا به منافع شخصی خودش فکر نمیکند. از همین جهت کارویــژهی "انفاق" هم در حوزه فرد و هم در حوزهی جامعه است. سورههای مکی قرآن نقش چشمگیــری در مبارزه با خودپرستی ایفا میکنند، در این ســورهها، ساخت و تربیت انسانها به شکل هنــری و آهنگین و نه با قانون و فرمان اتفاق میافتد، زیرا در موقف نهضــت اسلامی و تربیت مسلمانان نخستین قرار گرفتهاند. این فهم از مکتب اســلام، فهم امام خمینی است که اسلام آن از "اســلام اجتماعی" و تربیتی عبور کرده و به "اسلام سیاسی" که ترکیبی از تربیت و قانون است میرسد.
روح انفاق در اسلام این است که نیــاز دیگران با نیاز من تفاوتی ندارد. بنابراین در منطق اسلام جامعهای مطلوب است که به فــرد در افق خانواده و به خانواده در افق امت توجه میکند و باز از امت به خانواده و فرد بازمیگردد. در واقع فــرد در اسلام در افق امت است و امت در افق فرد، لذا خودســازی و تربیتِ نفس توأم با خانوادهسازی و امتسازی است.
برشی از #جلسهسوم درسگفتار #نظام_اقتصادی_در_اسلام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
درحال برگزاری ...
جلسه پایانی بازخوانی کتاب «نظاماقتصادی در اسلام»
استاد #قنبریان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتار نظام اقتصادی، جلسه آخر
استاد قنبریان
#گزارشتصویری
#جلسهپایانی
🔰بازخوانی کتاب نظام اقتصـــادی در اسلام(مباحث نظری)، اثر شهیــد آیتاللهبهشــتی
مدرس: استــــاد #قنبــــریان
یکشنبه، ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آه از آن رفتگــانِ بیبرگشت
دکتــر محمدحسین #فـرجنژاد، از فعـالان عرصه فکـر و اندیشــه بودند که اکنــون، دو سال میشود که جایشان در بین اهالی حوزه اندیشه، خالی است.
یادش گــرامی و راهش پر رهــرو.
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@fekrat_net
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah