فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 هدیه سربند "یا لثارات الحسین" به نیروی امنیتی طالبان که امنیت مراسم محرم را تامین میکند
🔹اگر غرب، افغانستان را به حال خودش باقی بگذارد این مردم میتوانند در کمال آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند.
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اعتراض حسینی نوجوانان باکو
▫️ممانعت از ورود نوجوانان زیر ۱۶ سال به مساجد در جمهوری آذربایجان توسط پلیس این کشور و در مقابل، حرکت جالب و زیبای این کودکان در بیرون مسجد در پاسخ به این کار پلیس در شهرک خیردالان باکو
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
#توئیت
▫️وسط دعواهای سیاسی خواستم بگم آقای رئیسی دمت گرم، فقط با ۵۰ هزار تومن، سه روزه رسید... / ابوالفضل
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
📸 صید کبوتر جاسوس در لبنان!
▫️شهروندان لبنانی دو روز قبل یک پرنده حامل دستگاه جاسوسی را در جنوب این کشور به دام انداختند.
🔹 کاربران شبکههای اجتماعی تصاویری از این پرنده را منتشر کردند که نشان میدهد یک دستگاه شنود در پشت آن قرار گرفته است. این پرنده در جنوب لبنان و به طور خاص در منطقه «البابلیه» به دام افتاده است.
▫️صهیونیستها سابقه استفاده از پرندهها برای جاسوسی را دارند و به هیچ جانداری رحم نمیکنند. استفاده از پرندگان با این امید که هدف قرار نمیگیرند باعث شده صهیونیستها به صورت مداوم به پشت آنها دستگاههای مختلف سبک وصل کنند. / اخبار سوریه
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
پناهیان در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR :
🔺هیئتها به این دو دلیل، پررونقتر از مساجد هستند!
در بعضی موارد شاهدیم هیئات در شبکهسازی اجتماعی و کار فرهنگی موفقتر از مساجدند. آیا دلیلش همان آسیبشناسی از وضعیت مساجد است؟
حجت الاسلام علیرضا پناهیان:
مساجد ما دچار آسیب هستند، در عین حال:
1️⃣ هیئتها بیش از مساجد، از مدیریت مردمی برخوردار هستند. چون هیئتها، مکان مشخصی ندارند و زحمت مضاعفی برای برگزاری نیاز دارد، این مسئله جوانها را در ادارۀ هیئت فعال میکند.
2️⃣ موضوع هیئات، امر پرحرارت محبّت اهل بیت(ع) است. چرا مساجدمان را از هیئت تهی کردیم؟ چرا باید روضه و احساسات ولایی در مساجد ما کمرنگ باشد؟
▫️در هر مسجدی یک موکب برقرار باشد، و هر شب یک روضهای در مسجد باشد، و ادارهاش توسط مردم محل باشد. چه اشکالی دارد؟
🔹آن چیزی که هیئت را گرم میکند، ذکر اهلبیت است. وقتی شما مسجد را ، به تبعیت از سنت دیگران، از ذکر اهلبیت خالی کنید، آن گرما را دیگر از دست خواهد داد.
متن کامل این گفتگو با عنوان "دانش تبلیغ تهاجمی":
🌐 v-o-h.ir/?p=44053
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
بخش هایی مهم از مصاحبه پناهیان:
🔺لزوم تغییر بزرگ در حوزه های علمیه!
▫️شاید لازمهی اینکه تبلیغ در حوزهی علمیه، در اولویت درجهی یک قرار بگیرد اولاً این باشد که ما در حوزهی علمیه تبلیغ را یک امر دانشی تلقی کنیم، نه یک امر ذوقی.
🔹وقتی ما در حوزه تلقیمان این باشد که «همین درسهای رایج حوزه را هر کسی خواند، یک ذوق و نَفَسی هم داشت، رفت بالای منبر و برای تبلیغ احتیاج به دانش مجزائی ندارد» این یعنی امر تبلیغ را دانشی تلقی نکردیم.
▫️ادبیات رایج برای تبلیغ دین از ادبیات قرآن فاصله دارد. ادبیات ما در حوزه، ادبیات فقهی یا کلامی یا فوقش فلسفی است. اینها هیچ کدام ادبیات توصیفی نیستند بلکه استدلالی و استنباطی هستند. میخواهیم افراد را به وسیلهی اثبات حقانیت حقایق متقاعد کنیم. در حالی که در قرآن کریم برای متقاعد کردن افراد بیشتر از توصیف استفاده شده است، نه استدلال.
🔹حوزه در تربیت مبلغ باید یک رویکرد دیگری داشته باشد. به عنوان مثال هر طلبهای بعد از مقداری تحصیل، یک مقدار مأموریت تبلیغی پیدا بکند و بعد اجازه پیدا بکند درجات بالاتر علمی را پشت سر بگذارد. این اتفاق به مجتهد شدن طلاب کمک میکند
▫️در ساختار مساجد تقریباً نسبت به دوران طاغوت هیچ تحولی پیش نیامده است.
🔹پیشنهاد واضح من این است که مساجد میتوانند در کشور تحت نظر سازمان تبلیغات قرار بگیرند و سازمان تبلیغات تمام فعالیتهای تبلیغی خودش را در بستر مساجد انجام بدهد. سازمان تبلیغات بدون مسجد یک سازمانی است که انگار در هوا دارد فعالیت میکند، روی زمین نیست.
▫️ما اگر بیاییم امامت جماعت را یک شغل تبلیغی مهم تلقی بکنیم که نیازمند دانشها و مهارتهای گوناگون است و یک مقام فرهنگی تلقی بکنیم مثل اعضای هیئت علمی دانشگاهها، آن وقت موجب رونق تبلیغ خواهد شد.
🔹مساجد باید هر کدامشان یکی دو مدرسهی وابسته به مسجد داشته باشند. ( در همین زمینه: eitaa.com/sedayehowzeh/38320 )
▫️اهالی حوزه باید دست به تجربه بزنند. ما در حوزه به دانش تجربی نمیپردازیم. خداوند متعال به تجربه دستور داده است. در قرآن کریم میفرماید: فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ. منظور از مکذبین فقط کفار در تاریخ نیست. هر سبک زندگی غلط کافرانهای، تباهیها که نتیجهاش است، این قابل بررسی و مطالعه است.
🔹اگر مسجد نمیخواهد جوانها را دور هم جمع بکند و از این شبکهی ارتباطی استفاده کند برای نه فقط هدایت آنها، بلکه برای کمک گرفتن از آنها برای هدایت جامعه، پس چه مأموریت دیگری دارد؟
▫️مساجد ما واقعاً دچار آسیب هستند، در این تردیدی نیست. ثانیاً هیئتها بیشتر از مدیریت مردمی برخوردار هستند.
🔹نظام تبلیغ دین در حوزه به گونهای نامتناسب با جامعه طراحی شده است. نظام تعلیم دین که تبلیغ دین هم متأثر از آن است، میگوید اول اصول و عقاید یاد بدهید، بعد آنها را به علاقهمندی تحت این معارف بکشانید و بعد آنها را وادار به یک سلسله رفتارهایی بکنید. در حالی که علامهی طباطبایی سخنی تقریباً برعکس این دارند. میگویند اول باید رفتار اجتماعی را سامان بدهید، بعد کم کم به معرفت دینی برسید.
▫️آنها از آزادی و حقوق بشر صحبت میکنند. ما میگوییم البته آزادی محدودیتهایی دارد و تو هر چیزی را نمیتوانی حقوق بشر قلمداد بکنی. این رفتار تدافعی در مقابل تفکر غربی میشود. رهبرانقلاب در این زمینه خودشان نه تنها فرمودند که تهاجمی عمل کنید بلکه خودشان هم تهاجمی عمل کردند. یک الگو ارائه دادند. فرمودند اصلاً تو لیبرال نیستی. اگر کسی بنا باشد ادعا کند و از لیبرالیسم دفاع کند ما هستیم نه شما! درست است دموکراسی یک تصور صحیح و دقیقی نیست اما تو همان هم نیستی. تو اصلاً ماتریالیست هم نیستی چون مادیات را نابود کردی.
🔹ادبیات نقد در حوزههای علمیه باید تغییر کند. اگر کسی گفت آزادی، همه یاد اسلام و مسلمین بیفتند. اگر کسی گفت آزادی اندیشه، همه یاد ولایت بیفتند. اصلاً ما مدافع آزادی اندیشه هستیم، ما مدافع آزادی بشر هستیم.
▫️در دو موضع باید در ادبیات حوزه تغییر ایجاد بکنیم. یکی در روند تعلیم دین که از اصول و عقاید شروع میکنیم. باید بیاییم شاید از تقوا شروع کنیم، از سبک زندگی شروع کنیم. با آن مبانی که مردم آشنا هستند یا یک مقدار مبانی هم لازم داشت، مبانی انسان شناسانه به ایشان آموزش بدهیم. بعد در مقابل نقد تفکر غربی باید با آنها تهاجمی برخورد کنیم. اگر ادبیاتمان را تغییر بدهیم و از متون دینی خودمان استفاده کنیم واقعاً جلو خواهیم بود.
متن کامل این گفتگو با عنوان "دانش تبلیغ تهاجمی":
🌐 v-o-h.ir/?p=44053
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
🔻تمدید ثبت نام طلاب زبان دان برای تبلیغ اربعین حسینی تا ۱۵ مرداد
▫️ثبت نام برای تبلیغ در ایام اربعین حسینی از سوی مرکز ارتباطات و بین الملل حوزههای علمیه، ویژه طلاب زبان دان تا ۱۵ مرداد تمدید شد.
🔹بر اساس این گزارش: ایام تبلیغی از ۲۷ مرداد (اول ماه صفر) تا ۱۶ شهریور ۱۴۰۲(۲۱ صفر) به مدت ۷ الی ۱۲ روز اعلام شده است.
▫️تلبس به لباس مقدس روحانیت، تسلط به یکی از زبانهای رایج دنیا، حضور مستمر و آماده به کار تبلیغی در ایام تبلیغ از جمله شرایط ثبت نام است.
لینک ثبت نام:
🌐 http://reg.ismc.ir/rules/۳۹۰
▫️طلاب خوزستانی جهت ثبت نام باید به لینک زیر مراجعه کنند:
🌐 https://mwrbyn-lmll-hw.formaloo.com/1n0kt
🔹علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در ایتا به شماره ۰۹۲۳۱۱۷۰۹۷۴ پیام دهند./حوزه نیوز
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری؛
🔻پایداری تا پای دار : گزارش تاریخ از لحظه اعدام شیخ شهید در میان سوت و کف و هلهله
▫️پرسش مهم این است که چرا به کسی که اعدام شده، لقب خشونت طلب و مستبد داده شده و به کسانی که قاتل واقعی و اعدام کننده هستند لقب آزادیخواه در تاریخ می دهند؟!
🔹این جا به جایی در شاخص ها و ارزشها و مصادیق امروز هم از سوی برخی جریانهای فرهنگی در ایران در سیاست اعمال می شود۰ / دکتر موسی نجفی
🆔 @sedayehowzeh
پایگاه خبری صدای حوزه
به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری؛ 🔻پایداری تا پای دار : گزارش تا
🔻 آیا اعدام شیخ فضل الله با اجازه آخوند خراسانی (و یا یکی دیگر از علمای بزرگ نجف) انجام شد؟!
دکتر موسی نحفی:
🔹در مورد دیدگاه علمای بزرگ در عصر مشروطه مطالب زیادی به چاپ رسیده و البته مطالب و اسنادی هم هنوز منتشر نشده است...
🔸اگر بخواهیم وزن و جایگاه علمی این بزرگان را بین ایران و نجف با هم بسنجیم مرحوم شیخ فضل الله بیشتر با مرحوم علامه نائینی و از طرف دیگر مرحوم آخوند خراسانی با مرحوم سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه الوثقی هم سنگ و همتراز بوده اند؛ البته ما امروز بهتر از آن زمان میتوانیم ببینیم که همه این بزرگان درد دین و شریعت و مردم را داشته و از ظلم و بی قانونی در رنج بوده اند.
🔹منتها چند عامل مواضع فکری آنها را از هم دورتر نمود؛ "تجربه نداشتن" در این امور و با مسائل سیاسی بیش از حد ساده انگارانه و خوش بینانه برخورد مینمودند.
🔸عامل دیگر احزاب سیاسی و مطبوعات خاص و انجمنهای سری بودند که فضای مشروطه را آماده و آبستن درگیری و تنشنج نموده و از کاهی، کوه می ساختند.
🔹عامل بعدی حساس نبودن برخی مشروطه خواهان نسبت به خطر استعمار خارجی است و دشمن هم درست از این نقطه ضعف در دهه دوم مشروطه توانست نهضت را متوقف و سپس مهره سبکی چون رضاخان قزاق را از دل آن بیرون آورد۰
🔹البته در دیدگاههای این آقایان با هم اختلاف فقهی هم مشاهده میشود؛ اما این اختلاف دیدگاه ها علیرغم جو مسموم بخصوص پس از مشروطه آنقدر نبوده که به حکم قتل و اینطور مسائل ختم گردد؛ هر چند احکام جعلی و نقل قولهای دروغین و تند و یا تلگراف های مشکوک در آن زمان بازارش داغ بوده است ولی هیچگاه اختلاف دیدگاهها در حد احکام قتل از سوی علمای بزرگ علیه یکدیگر نبوده است۰
🔸مطلب دیگر اینکه حوزه مشروطه خواه نجف و شخص آخوند خراسانی هم حدود یکسال پس از شهادت شیخ فضل الله به برخی از انحرافات در بین مشروطه خواهان پی برد و برای احیای مشروطه اصیل عزم سفر به ایران را نمود ولی مرگ مشکوک آخوند خراسانی در شب حرکت ، پایان ماجرایی بود که اسرارش هنوز هم به طور کامل و شفاف از پرده بیرون نیفتاده است.../ دکتر موسی نجفی
🆔 @sedayehowzeh