🌷 صدیقه طاهره س🌷
پادت۱۸ #کتاب_مسئله_حجاب از خودخواهي و انحصار طلبي دانست ولي احساس مرد چنانكه گفتيم جنبه نوعي و اج
پارت19
#کتاب_مسئله_حجاب
عادت زنانگي
به عقيده بعضي حجاب و خانه نشيني زن ريشه رواني دارد. زن از ابتدا در خود نسبت به
مرد احساس حقارت ميكرده است از دو جهت: يكي احساس نقص عضوي نسبت به مرد،
ديگري خونروي ماهانه و حين زايمان و حين ازاله بكارت.
اينكه عادت ماهانه نوعي پليدي و نقص است، فكري است كه از قديم در ميان بشر وجود
داشته است و به همين دليل زنان در ايام عادت مانند يك شيء پليد در گوشهاي محبوس
بودهاند و از آنها دوري و اجتناب ميشده است.
شايد به همين علت است كه از پيغمبر اكرم درباره اين عادت سؤال شد. ولي آيهاي كه در
پاسخ اين سؤال نازل شد اين نبود كه حيض پليدي است و زن حائض پليد است و با او
معاشرت نكنيد، پاسخ رسيد كه نوعي بيماري تن است و در حين آن بيماري از همخوابگي
احتراز كنيد ( نه از معاشرت):
« يسئلونك عن المحيض قل هو اذي فاعتزلوا النساء في المحيض » ( .)1
يعني از تو درباره حيض سؤال ميكنند. بگو نوعي بيماري است، بگو نوعي بيماري است، در
حال اين بيماري اب زنان نزديكي نكنيد.
قرآن اين حال را فقط نوعي بيماري مانند ساير بيماريها خواند و هرگونه پليدي را از آن
سلب كرد.
سنن ابوداود " جلد اول صفحه 499 در شأن نزول اين آيه مينويسد:
"
در
" انس بن مالك گفت عادت يهود اين بود كه همينكه زني از آنها حائض ميشد او را از
خانه بيرون ميكردند، نه با او غذا ميخوردند و نه از ظرف او آب ميآشاميدند و نه با او در
يك اتاق ميزيستند. لهذا از رسول خدا در اين باره سؤال شد و اين آيه نازل گشت. رسول
خدا از دوري گزيدن از آنها منع كرد و فرمود جز همبستري هيچ ممنوعيت ديگري
ندارند ".
بررسي نيا عامل از نظر اسلام
از نظر اسلام زن حائض حكم يك انسان به اصطلاح " محدث " را يعني انسان فاقد وضو و
غسل را دارد كه در آن حال از نماز و روزه محروم است.
يعني وضو يا غسل مرتفع
" حدث " نوعي پليدي است كه با " طهارت "
هر موجب
ميگردد. بدين معني حيض ار نيز ميتوانيم مانند جنابت، خواب، بول و غيره پليدي بدانيم.
ولي اين نوع پليدي اولا اختصاص به زن ندارد و ثانيا با غسل يا وضو مرتفع ميگردد.
در ميان يهوديان و زردشتيان با زن حائض مانند يك شيء پليد رفتار ميشده است و اين جهت، هم در زن و هم در مرد اين فكر را به وجود آورده كه زن
موجود پست و پليدي است، و مخصوصا خود زن در آن حالت احساس شرم و نقص
ميكرده خود را مخفي ميساخته است.
قبلا از ويل دورانت نقل كردهايم كه گفت:
پس از داريوش مقام زن مخصوصا در ميان طبقه ثروتمندان تنزل پيدا كرد. زنان فقير
"
چون براي كار كردن ناچار از آمد و شد در ميان مردم بودند آزادي خود را حفظ كردند.
ولي در مورد زنان ديگر گوشه نشيني زمان حيض كه برايشان واجب بود رفته رفته امتداد
پيدا كرد و سراسر زندگاني اجتماعي ايشان را فرا گرفت ".
و هم او ميگويد :
" نخستين مرتبه كه زن حيا و شرم را احساس كرد آن وقت بود كه فهميد در هنگام
حيض نزديك شدن او با مرد ممنوع است ".
درباره اينكه زن ابتدا در خود احساس نقص ميكرده است و سبب شده كه همه خود او و
هم مرد، او را موجود پست بشمارد، سخنان زيادي گفته شده است. خواه نآ سخنان
درست باشد و خواه نادرست، با فلسفه اسلام درباره زن و پوشيدگي زن رابطهاي ندارد.
اسلام نه حيض را موجب پستي و حقارت زن ميداند و نه پوشيدگي را به خاطر پستي و
حقارت زن عنوان كرده است، بلكه منظورهاي ديگري داشته است، چنانكه بعدا خواهيم
گفت
پاورقي:
- 1 سوره بقره آيه 222
#ڪپےباذڪرصلواتآزاد
🖇به ما بپیوندید...
╔═.🍃🕊.═══♥️══╗
https://eitaa.com/sedighehTh7
https://rubika.ir/rihaneh_beheshti
╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت19 #کتاب_مسئله_حجاب عادت زنانگي به عقيده بعضي حجاب و خانه نشيني زن ريشه رواني دارد. زن از
پارت20
#کتاب_مسئله_حجاب
بالا بردن ارزش
عللي كه قبلا ذكر كرديم كم و بيش مورد استفاده مخالفان پوشيدگي زن قرار گرفته است.
به عقيده ما يك علت اساسي در كار است كه مورد غفلت واقع شده است. به عقيده ما
ريشه اجتماعي پديد آمدن حريم و حائل ميان زن و مرد را در ميل به رياضت، يا ميل مرد
به استثمار زن، يا حسادت مرد، يا عدم امنيت اجتماعي، يا عادت زنانگي نبايد جستجو كرد
و لااقل بايد كمتر در اينها جستجو كرد. ريشه اين پديده را در يك تدبير ماهرانه غريزي
خود زن بايد جستجو كرد.
بزرگتر ني تدب ري زنانه
به طور كلي بحثي است درباره ريشه اخلاق جنسي زن از قبيل حيا و عفاف، و از آنجمله
است تمايل به ستر و پوشش خود از مرد. در اينجا نظرياتي ابراز شده است.
دقيقترين آنها اينست كه حيا و عفاف و ستر و پوشش تدبيري است كه خود زن با يك نوع
الهام براي گرانبها كردن خود و حفظ موقعيت خود در برابر مرد به كار برده است. زن با
هوش فطري و با يك حس مخصوص به خود دريافته است كه از لحاظ جسمي نميتواند با
مرد برابري كند و اگر بخواهد در ميدان زندگي با مرد پنجه نرم كند از عهده زور با زوي مرد بر نميآيد، و از طرف ديگر نقطه
ضعف مرد را در همان نيازي يافته است كه خلقت در وجود مرد نهاده است كه او را مظهر
عشق و طلب، و زن را مظهر معشوقيت و مظلوميت قرار داده است. در طبيعت، جنس نر
گيرنده و دنبال كننده آفريده شده است. به قول ويل دورانت:
" آداب جفتجوئي عبارت است از حمله براي تصرف در مردان، و عقب نشيني براي دليري
و فريبندگي در زنان... مرد طبعا جنگي و حيوان شكاري است، عملش مثبت و تهاجمي
است. زن براي مرد همچون جائزهاي است كه بايد آنرا بربايد ".
وقتي كه زن مقام و موقع خود را در برابر مرد يافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود
دانست همانطور كه متوسل به زيور و خودآرائي و تجمل شد كه از آن راه مرد تصاحب
كند، متوسل به دور نگهداشتن خود از دسترس مرد نيز شد. دانست كه نبايد خود را
رايگان كند بلكه بايست آتش عشق و طلب او را تيزتر كند و در نتيجه مقام و موقع خود را
بالا برد.
سخن ليو دورانت
ويل دورانت ميگويد:
" حيا امر غريزي نيست بلكه اكتسابي است. زنان دريافتند كه دست و دلبازي مايه طعن و
تحقير است و اين امر را به دختران خود ياد دادند ".
ويل دورانت ميگويد:
" خودداري از انبساط، و امساك در بذل و بخشش بهترين سلاح براي شكار مردان است. اگر اعضاي نهاني انسان را در معرض عام تشريح ميكردند توجه ما به
آن جلب ميشد ولي رغبت و قصد به ندرت تحريك ميگرديد. مرد جوان به دنبال چشمان
پر از حيا است و بي آنكه بداند حس ميكند كه اين خودداري ظريفانه از يك لطف و رقت
".
عالي خبر ميدهد
نکته سنجي مولوي
مولوي، عارف نازك انديش و دوربين خودمان مثلي بسيار عالي در اين زمينه ميآورد، اول
درباره تسلط معنوي زن بر مرد ميگويد:
زين للناس حق آراسته است زانچه حق آراست چون تانند رست
چون پي يسكن اليهاش آفريد كي تواند آدم از حوا بريد
رستم زال ار بود، وز حمزه بيش هست در فرمان اسير زال خويش
آنكه عالم مست گفتارش بدي كلميني يا حميرا ميزدي
آنگاه راجع به تأثير حريم و حائل ميان زن و مرد در افزايش قدرت و محبوبيت زن و در بالا
بردن مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق و سوز، مثلي لطيف ميآورد: آنها را به آب و
آتش تشبيه ميكند، ميگويد مثل مرد مثل آب است و مثل زن مثل آتش، اگر حائل از
ميان آب و آتش برداشته شود آب بر آتش غلبه ميكند و آنرا خاموش ميسازد، اما اگر
حائل و حاجبي ميان آن دو برقرار گردد مثل اينكه آب را در ديگي قرار دهند و آتش در
زير آن ديگ روشن كنند، آنوقت است كه آتش آب را تحت تأثير خود قرار ميدهد، اندك
اندك او را گرم ميكند و احيانا جوشش و غليان در او به وجود ميآورد، تا آنجا كه سراسر
وجود او را تبديل به بخار ميسازد. ميگويد:
آب غالب شد بر آتش از لهيب
زآتش او جوشد چو باشد در
``حجيب``
#ڪپےباذڪرصلواتآزاد
🖇به ما بپیوندید...
╔═.🍃🕊.═══♥️══╗
https://eitaa.com/sedighehTh7
https://rubika.ir/rihaneh_beheshti
╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت20 #کتاب_مسئله_حجاب بالا بردن ارزش عللي كه قبلا ذكر كرديم كم و بيش مورد استفاده مخالفان پ
پارت21
#کتاب_مسئله_حجاب
ديگي حايل آمد آن دو را
نيست كرد آن آب را كردش هوا
مرد برخلاف آنچه ابتدا تصور ميرود، در عمق روح خويش از ابتذال زن و از تسليم و
رايگاني او متنفر است. مرد هميشه عزت و استغناء و بي اعتنائي زن را نسبت به خود
ستوده است.
سخن ابن العف في و نظامي
ابن العفيف ميگويد:
تبدي النفار دلالا و هي آنسه يا حسن معني الرضا في صوره الغضب
نظامي ميگويد:
چه خوش نازي است ناز خوبرويان زديده رانده را از ديده جويان
به طور كلي رابطهاي است ميان دست نارسي و فراق از يك طرف و عشق و سوز و
گرانبهائي از طرف ديگر، همچنانكه رابطهاي است ميان عشق و سوز از يك طرف و ميان
هنر و زيبائي از طرف ديگر، يعني عشق در زمينه فراقها و دست نارسيها ميشكفد و هنر و
زيبائي در زمينه عشق رشد و نمو مييابد.
گفته راسل
برتراند راسل ميگويد:
" از لحاظ هنر مايه تأسف است كه به آساني به زنان بتوان دست يافت و خيلي بهتر است
كه وصال زنان دشوار باشد بدون آنكه غير ممكن گردد ".
هم او ميگويد:
در جائي كه اخلاقيات كاملا آزاد باشد، انساني كه بالقوه ممكن است عشق شاعرانهاي
"
داشته باشد عملا بر اثر موفقيتهاي متوالي به واسطه جاذبه شخصي خود، ندرتا نيازي به
توسل به عاليترين تخيلات خود خواهد داشت ".
ويل دورانت در لذات فلسفه ميگويد:
" آنچه بجوئيم و نيابيم عزيز و گرانبها ميگردد. زيبائي به قدرت ميل بستگي دارد و ميل با
اقناع و ارضاء، ضعيف و با منع و جلوگيري، قوي ميگردد ".
سخن آلفرد يه چکاک
از همه عجيبتر سخني است كه يكي از مجلات زنانه از آلفرد هيچكاك - كه به قول آن
مجله به حسب فن و شغل فيلمسازي خود درباره زنان تجارب فراوان دارد - نقل ميكند. او
ميگويد:
من معتقدم كه زن هم بايد مثل فيلمي پرهيجان و پرآنتريك باشد، بدين معني كه
"
ماهيت خود را كمتر نشان دهد و براي كشف خود مرد را به نيروي تخيل و تصور زيادتري
وادارد. بايد زنان پيوسته بر همين شيوه رفتار كنند يعني كمتر ماهيت خود را نشان دهند
".
و بگذارند مرد براي كشف آنها بيشتر به خود زحمت دهد
ايضا همان مجله در شماره ديگري از همين شخص چنين نقل ميكند:
" زنان شرقي تا چند سال پيش به خاطر حجاب و نقاب و رويبندي كه به كار ميبردند
خود بخود جذاب مينمودند و همين مسأله جاذبه نيرومندي بدانها ميداد، اما به تدريج با
تلاشي كه زنان اين كشورها براي برابري با زنان غربي از خود نشان ميدهند حجاب و
#ڪپےباذڪرصلواتآزاد
🖇به ما بپیوندید...
╔═.🍃🕊.═══♥️══╗
https://eitaa.com/sedighehTh7
https://rubika.ir/rihaneh_beheshti
╚═♥️════.🍃🕊.═╝
عقبموندگےقشنگه!
وقتےمَردمپیشرفت رو
توگناهڪردنمیدونن...(:
#بدون_ٺعارف🍂••
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
#ڪپےباذڪرصلواتآزاد
🖇به ما بپیوندید...
╔═.🍃🕊.═══♥️══╗
https://eitaa.com/sedighehTh7
https://rubika.ir/rihaneh_beheshti
╚═♥️════.🍃🕊.═╝