🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت19 #کتاب_مسئله_حجاب عادت زنانگي به عقيده بعضي حجاب و خانه نشيني زن ريشه رواني دارد. زن از
پارت20
#کتاب_مسئله_حجاب
بالا بردن ارزش
عللي كه قبلا ذكر كرديم كم و بيش مورد استفاده مخالفان پوشيدگي زن قرار گرفته است.
به عقيده ما يك علت اساسي در كار است كه مورد غفلت واقع شده است. به عقيده ما
ريشه اجتماعي پديد آمدن حريم و حائل ميان زن و مرد را در ميل به رياضت، يا ميل مرد
به استثمار زن، يا حسادت مرد، يا عدم امنيت اجتماعي، يا عادت زنانگي نبايد جستجو كرد
و لااقل بايد كمتر در اينها جستجو كرد. ريشه اين پديده را در يك تدبير ماهرانه غريزي
خود زن بايد جستجو كرد.
بزرگتر ني تدب ري زنانه
به طور كلي بحثي است درباره ريشه اخلاق جنسي زن از قبيل حيا و عفاف، و از آنجمله
است تمايل به ستر و پوشش خود از مرد. در اينجا نظرياتي ابراز شده است.
دقيقترين آنها اينست كه حيا و عفاف و ستر و پوشش تدبيري است كه خود زن با يك نوع
الهام براي گرانبها كردن خود و حفظ موقعيت خود در برابر مرد به كار برده است. زن با
هوش فطري و با يك حس مخصوص به خود دريافته است كه از لحاظ جسمي نميتواند با
مرد برابري كند و اگر بخواهد در ميدان زندگي با مرد پنجه نرم كند از عهده زور با زوي مرد بر نميآيد، و از طرف ديگر نقطه
ضعف مرد را در همان نيازي يافته است كه خلقت در وجود مرد نهاده است كه او را مظهر
عشق و طلب، و زن را مظهر معشوقيت و مظلوميت قرار داده است. در طبيعت، جنس نر
گيرنده و دنبال كننده آفريده شده است. به قول ويل دورانت:
" آداب جفتجوئي عبارت است از حمله براي تصرف در مردان، و عقب نشيني براي دليري
و فريبندگي در زنان... مرد طبعا جنگي و حيوان شكاري است، عملش مثبت و تهاجمي
است. زن براي مرد همچون جائزهاي است كه بايد آنرا بربايد ".
وقتي كه زن مقام و موقع خود را در برابر مرد يافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود
دانست همانطور كه متوسل به زيور و خودآرائي و تجمل شد كه از آن راه مرد تصاحب
كند، متوسل به دور نگهداشتن خود از دسترس مرد نيز شد. دانست كه نبايد خود را
رايگان كند بلكه بايست آتش عشق و طلب او را تيزتر كند و در نتيجه مقام و موقع خود را
بالا برد.
سخن ليو دورانت
ويل دورانت ميگويد:
" حيا امر غريزي نيست بلكه اكتسابي است. زنان دريافتند كه دست و دلبازي مايه طعن و
تحقير است و اين امر را به دختران خود ياد دادند ".
ويل دورانت ميگويد:
" خودداري از انبساط، و امساك در بذل و بخشش بهترين سلاح براي شكار مردان است. اگر اعضاي نهاني انسان را در معرض عام تشريح ميكردند توجه ما به
آن جلب ميشد ولي رغبت و قصد به ندرت تحريك ميگرديد. مرد جوان به دنبال چشمان
پر از حيا است و بي آنكه بداند حس ميكند كه اين خودداري ظريفانه از يك لطف و رقت
".
عالي خبر ميدهد
نکته سنجي مولوي
مولوي، عارف نازك انديش و دوربين خودمان مثلي بسيار عالي در اين زمينه ميآورد، اول
درباره تسلط معنوي زن بر مرد ميگويد:
زين للناس حق آراسته است زانچه حق آراست چون تانند رست
چون پي يسكن اليهاش آفريد كي تواند آدم از حوا بريد
رستم زال ار بود، وز حمزه بيش هست در فرمان اسير زال خويش
آنكه عالم مست گفتارش بدي كلميني يا حميرا ميزدي
آنگاه راجع به تأثير حريم و حائل ميان زن و مرد در افزايش قدرت و محبوبيت زن و در بالا
بردن مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق و سوز، مثلي لطيف ميآورد: آنها را به آب و
آتش تشبيه ميكند، ميگويد مثل مرد مثل آب است و مثل زن مثل آتش، اگر حائل از
ميان آب و آتش برداشته شود آب بر آتش غلبه ميكند و آنرا خاموش ميسازد، اما اگر
حائل و حاجبي ميان آن دو برقرار گردد مثل اينكه آب را در ديگي قرار دهند و آتش در
زير آن ديگ روشن كنند، آنوقت است كه آتش آب را تحت تأثير خود قرار ميدهد، اندك
اندك او را گرم ميكند و احيانا جوشش و غليان در او به وجود ميآورد، تا آنجا كه سراسر
وجود او را تبديل به بخار ميسازد. ميگويد:
آب غالب شد بر آتش از لهيب
زآتش او جوشد چو باشد در
``حجيب``
#ڪپےباذڪرصلواتآزاد
🖇به ما بپیوندید...
╔═.🍃🕊.═══♥️══╗
https://eitaa.com/sedighehTh7
https://rubika.ir/rihaneh_beheshti
╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت20 #کتاب_مسئله_حجاب بالا بردن ارزش عللي كه قبلا ذكر كرديم كم و بيش مورد استفاده مخالفان پ
پارت21
#کتاب_مسئله_حجاب
ديگي حايل آمد آن دو را
نيست كرد آن آب را كردش هوا
مرد برخلاف آنچه ابتدا تصور ميرود، در عمق روح خويش از ابتذال زن و از تسليم و
رايگاني او متنفر است. مرد هميشه عزت و استغناء و بي اعتنائي زن را نسبت به خود
ستوده است.
سخن ابن العف في و نظامي
ابن العفيف ميگويد:
تبدي النفار دلالا و هي آنسه يا حسن معني الرضا في صوره الغضب
نظامي ميگويد:
چه خوش نازي است ناز خوبرويان زديده رانده را از ديده جويان
به طور كلي رابطهاي است ميان دست نارسي و فراق از يك طرف و عشق و سوز و
گرانبهائي از طرف ديگر، همچنانكه رابطهاي است ميان عشق و سوز از يك طرف و ميان
هنر و زيبائي از طرف ديگر، يعني عشق در زمينه فراقها و دست نارسيها ميشكفد و هنر و
زيبائي در زمينه عشق رشد و نمو مييابد.
گفته راسل
برتراند راسل ميگويد:
" از لحاظ هنر مايه تأسف است كه به آساني به زنان بتوان دست يافت و خيلي بهتر است
كه وصال زنان دشوار باشد بدون آنكه غير ممكن گردد ".
هم او ميگويد:
در جائي كه اخلاقيات كاملا آزاد باشد، انساني كه بالقوه ممكن است عشق شاعرانهاي
"
داشته باشد عملا بر اثر موفقيتهاي متوالي به واسطه جاذبه شخصي خود، ندرتا نيازي به
توسل به عاليترين تخيلات خود خواهد داشت ".
ويل دورانت در لذات فلسفه ميگويد:
" آنچه بجوئيم و نيابيم عزيز و گرانبها ميگردد. زيبائي به قدرت ميل بستگي دارد و ميل با
اقناع و ارضاء، ضعيف و با منع و جلوگيري، قوي ميگردد ".
سخن آلفرد يه چکاک
از همه عجيبتر سخني است كه يكي از مجلات زنانه از آلفرد هيچكاك - كه به قول آن
مجله به حسب فن و شغل فيلمسازي خود درباره زنان تجارب فراوان دارد - نقل ميكند. او
ميگويد:
من معتقدم كه زن هم بايد مثل فيلمي پرهيجان و پرآنتريك باشد، بدين معني كه
"
ماهيت خود را كمتر نشان دهد و براي كشف خود مرد را به نيروي تخيل و تصور زيادتري
وادارد. بايد زنان پيوسته بر همين شيوه رفتار كنند يعني كمتر ماهيت خود را نشان دهند
".
و بگذارند مرد براي كشف آنها بيشتر به خود زحمت دهد
ايضا همان مجله در شماره ديگري از همين شخص چنين نقل ميكند:
" زنان شرقي تا چند سال پيش به خاطر حجاب و نقاب و رويبندي كه به كار ميبردند
خود بخود جذاب مينمودند و همين مسأله جاذبه نيرومندي بدانها ميداد، اما به تدريج با
تلاشي كه زنان اين كشورها براي برابري با زنان غربي از خود نشان ميدهند حجاب و
#ڪپےباذڪرصلواتآزاد
🖇به ما بپیوندید...
╔═.🍃🕊.═══♥️══╗
https://eitaa.com/sedighehTh7
https://rubika.ir/rihaneh_beheshti
╚═♥️════.🍃🕊.═╝
عقبموندگےقشنگه!
وقتےمَردمپیشرفت رو
توگناهڪردنمیدونن...(:
#بدون_ٺعارف🍂••
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
#ڪپےباذڪرصلواتآزاد
🖇به ما بپیوندید...
╔═.🍃🕊.═══♥️══╗
https://eitaa.com/sedighehTh7
https://rubika.ir/rihaneh_beheshti
╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت21 #کتاب_مسئله_حجاب ديگي حايل آمد آن دو را نيست كرد آن آب را كردش هوا مرد برخلاف آنچه ابتد
پارت 22
#کتاب_مسئله_حجاب
پوششي كه ديروز بر زن شرقي كشيده شده بود از ميان ميرود و همراه آن از جاذبه
جنسي او هم كاسته ميشود ".
". اين صحيح است اما عكس آن هم صحيح است
" مشتاقي است مايه مهجوري
ميگويند:
مهجوري است مايه مشتاقي ".
"
كه:
امروز يكي از خعهايي كه در دنياي اروپا و امريكا وجود دارد خع عشق است. در كلمات
دانشمندان اروپائي زياد اين نكته به چشم ميخورد كه اولين قرباني آزادي و بيبند و باري
امروز زنان و مردان، عشق و شور و احساسات بسيار شديد و عالي است. در جهان امروز
هرگز عشقهائي از نوع عشقهاي شرقي از قبيل عشقهاي مجنون و ليلي، و خسرو و شيرين
رشد و نمو نميكند.
نميخواهم به جنبه تاريخي قصه مجنون و ليلي، و خسرو و شيرين تكيه كرده باشم، ولي
اين قصههاي بيان كننده واقعياتي است كه در اجتماعات شرقي وجود داشته است.
از اين داستانها ميتوان فهميد كه زن بر اثر دور نگهداشتن خود از دسترسي مرد تا كجا
پايه خود را بالا برده است و تا چه حد سر نياز مرد را به آستان خود فرود آورده است؟
قطعا درك نز اين حقيقت را در تمايل او به پوشش بدن خود و مخفي كردن خود به
صورت يك راز تأثير فراوان داشته است.
بخش سوم: فلسفه پوشش در اسلام
- 1 واژه حجاب.
- 2 سيماي حقيقي مسأله حجاب.
- 3 معاشرت آزاد از جنبه رواني.
- 4 بحثي در حس تغزل.
- 5 معاشرت آزاد از نظر زندگي خانوادگي.
- 6 معاشرت آزاد از نظر زندگي اجتماعي.
فلسفه پوشش در اسلام
فلسفههائي كه قبلا براي پوشش ذكر كرديم غالبا توجيهاتي بود كه مخالفين پوشش
تراشيدهاند و خواستهاند آن را حتي در صورت اسلاميش امري غير منطقي و نامعقول
معرفي كنند. روشن است كه اگر انسان مسألهاي را از اول خرافه فرض كند، توجيهي هم
كه براي آن ذكر ميكند متناسب با خرافه خواهد بود. اگر بحث كنندگان، مسأله را با
بيطرفي مورد كاوش قرار ميدادند در مييافتند كه فلسفه پوشش و حجاب اسلامي
هيچيك از سخنان پوچ و بي اساس آنها نيست.
ما براي پوشش زن از نظر اسلام فلسفه خاصي قائل هستيم كه نظر عقلي آن را موجه
ميسازد و از نظر تحليل ميتوان آنرا مبناي حجاب در اسلام دانست.
واژه حجاب
پيش از اينكه استنباط خود را در اين باره ذكر كنيم لازم است يك نكته را يادآوري كنيم. آن نكته اينست كه معناي لغوي حجاب كه در عصر ما اين كلمه براي
پوشش زن معروف شده است چيست؟ كلمه حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به
معني پرده و حاجب. بيشتر استعمالش به معني پرده است. اين كلمه از آن جهت مفهوم
پوشش ميدهد كه پرده وسيله پوشش است، و شايد بتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر
پوشش ي حجاب نيست، آن پوشش حجاب ناميده ميشود كه از طريق پشت پرده واقع
شدن صورت گيرد. در قرآن كريم در داستان سليمان، غروب خورشيد را اينطور توصيف
" « حتي توارت بالحجاب » " )1 )يعني تا آنوقتي كه خورشيد در پشت پرده
ميكند:
مينامند.
حجاب "
مخفي شد. پرده حاجز ميان قلب و شكم را "
در دستوري كه اميرالمؤمنين عليه السلام به مالك اشتر نوشته است ميفرمايد: « فلا
تطولن احتجابك عن رعيتك .)2 « )يعني در ميان مردم باش، كمتر خود را در اندرون
خانه خود از مردم پنهان كن، حاجب و دربان ترا از مردم جدا نكند، بلكه خودت را در
معرض ملاقات و تماس مردم قرار بده تا ضعيفان و بيچارگان بتوانند نيازمنديها و شكايت
خود را بن گوش تو برسانند و تو نيز از جريان مور بياطلاع نماني.
ابن خلدون در مقدمه خويش فصلي دارد تحت عنوان " فصل في الحجاب كيف يقع في
در اين فصل بيان ميكند كه حكومتها در بدو تشكيل ميان
الدول و انه يعظم عند الهرم "
خود و مردم حائل و فاصلهاي قرار نميدهند ولي تدريجا حائل و پرده ميان حاكم و مردم
ضخيمتر ميشود تا باعخره عواقب ناگواري به وجود ميآورد. ابن خلدون كلمه حجاب را به
معني پرده و حائل - نه پوشش - به كار برده است.
پاورقي:
- 1 سوره ص، آيه 32 .
- 2 نهج البلاغه، نامه 5
#ڪپےباذڪرصلواتآزاد
🖇به ما بپیوندید...
╔═.🍃🕊.═══♥️══╗
https://eitaa.com/sedighehTh7
https://rubika.ir/rihaneh_beheshti
╚═♥️════.🍃🕊.═╝
🌷 صدیقه طاهره س🌷
پارت 22 #کتاب_مسئله_حجاب پوششي كه ديروز بر زن شرقي كشيده شده بود از ميان ميرود و همراه آن از جاذبه
پارت23
#کتاب_مسئله_حجاب
استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح نسبة جديد است. در قديم و
مخصوصا در اصطلاح فقهاء كلمه " ستر " كه به معني پوشش است به كار رفته است.
فقهاء چه در كتاب الصلوه و چه در كتاب النكاح كه متعرض اين مطلب شدهاند كلمه "
ستر " را به كار بردهاند نه كلمه حجاب را.
بهتر اين بود كه اين كلمه عوض نميشد و ما هميشه همان كلمه " پوشش " را به كار
ميبرديم. زيرا چنانكه گفتيم معني شايع لغت حجاب پرده است، و اگر در مورد پوشش به
كار برده ميشود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همين امر موجب شده كه عده
زيادي گمان كنند كه اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد
و بيرون نرود.
وظيفه پوشش كه اسلام براي زنان مقرر كرده است بدين معني نيست كه از خانه بيرون
نروند. زنداني كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست. در بر خي از كشورهاي قديم مثل
ايران قديم و هند چنين چيزهائي وجود داشته است ولي در اسلام وجود ندارد.
پوشش زن در اسلام اينست كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به
جلوهگري و خودنمائي نپردازد. آيات مربوطه همين معني را ذكر ميكند و فتواي فقهاء هم
مؤيد همين مطلب است و ما حدود اين پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر
خواهيم كرد. در آيات مربوطه لغت حجاب به كار نرفته است. آياتي كه در اين باره هست
چه در سوره مباركه نور و چه در سوره مباركه احزاب، حدود پوشش و تماسهاي زن و مرد
را ذكر كرده است بدون آنكه كلمه حجاب را به كار برده باشد. آيهاي كه در آن، كلمه
حجاب به كار رفته است مربوط است به زنان پيغمبر اسلام.
ميدانيم كه در قرآن كريم درباره زنان پيغمبر دستورهاي خاصي وارد شده است. اولين آيه
خطاب به زنان پيغمبر با اين جمله آغاز ميشود: « يا نساء النبي لستن كأحد من النساء
»يعني شما با ساير زنان فرق داريد. اسلام عنايت
خاصي داشته است كه زنان پيغمبر چه در زمان حيات آن حضرت و چه بعد از وفات
ايشان، در خانههاي خود بمانند، و در اين جهت بيشتر منظورهاي اجتماعي و سياسي در
كار بوده است. قرآن كريم صريحا به زنان پيغمبر ميگويد: « و قرن في بيوتكن » يعني در
خانههاي خود بمانيد. اسلام ميخواسته است " امهات المؤمنين " كه خواه ناخواه احترام
زيادي در ميان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نكنند، و احيانا ابزار
عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سياسي و اجتماعي واقع نشوند. و چنانكه ميدانيم
يكي از " امهات المؤمنين " ( عايشه ) كه از اين دستور تخلف كرد، ماجراهاي سياسي
ناگواري براي جهان اسلام به وجود آورد. خود او هميشه اظهار تأسف ميكرد و ميگفت
دوست داشتم فرزندان زيادي از پيغمبر ميداشتم و ميمردند اما به چنين ماجرائي دست
نميزدم.
سر اينكه زنان پيغمبر ممنوع شدند از اينكه بعد از آن حضرت با شخص ديگري ازدواج
كنند به نظر من همين است. يعني شوهر بعدي از شهرت و احترام زنش سوء استفاده
ميكرد و ماجراها ميآفريد. بنابراين اگر درباره زنان پيغمبر دستور اكيدتر و شديدتري
وجود داشته باشد بدين جهت است.
به كار رفته آيه 54 از سوره احزاب است
به هر حال آيهاي كه در آن آيه كلمه " حجاب "
" « و اذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من وراء حجاب » ". يعني اگر از آنها
كه ميفرمايد:
متاع و كالاي مورد نيازي مطالبه ميكنيد از پشت پرده از آنها بخواهيد. در اصطلاح تاريخ و
حديث اسلامي هر جا نام " آيه حجاب " آمده است مثلا گفته شده قبل از نزول آيه
حجاب چنان بود و بعد از نزول آيه حجاب چنين شد، مقصود اين آيه است كه مربوط
به زنان پيغمبر است )1 ، )نه آيات سوره نور كه ميفرمايد:
پاورقي:
- 1 رجوع شود به صحيح مسلم جلد 4 صفحات 151 - 14
#ڪپےباذڪرصلواتآزاد
🖇به ما بپیوندید...
╔═.🍃🕊.═══♥️══╗
https://eitaa.com/sedighehTh7
https://rubika.ir/rihaneh_beheshti
╚═♥️════.🍃🕊.═╝