eitaa logo
سیر الی الله
416 دنبال‌کننده
379 عکس
123 ویدیو
29 فایل
وب سایت کتابخانه سیر الی اللّه : http://seireelallahbook.blog.ir سخنرانی تصویری آیت اللّه طهرانی: aparat.com/maktabevahyorg صفحه اینستاگرام: instagram.com/seireelallah
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ❈ علامه طهرانی قدّس سرّه اكيداً توصيه مى‏ فرمودند: براى اطلاع از اهداف و غايات سير و سلوك الى اللَه و بصيرت در راه و شناخت موانع و دوافع سير، مطالعه كتاب‏ هاى ايشان ضرورى و لازم است، و بدون اطلاع از مطالب كتب و تأليفات ايشان سالك نبايد خود را بدين ورطه بيندازد و به دنبال مقصد أعلى و افق معرفت قدم بردارد. و عجله در اين مسير را بدون اطلاع كافى از مبانى و معتقدات مكتب تشيع كه در تأليفات خويش بدان ها پرداخته بودند، مضرّ مى ‏دانستند و مى‏ فرمودند: " هيچ عجله‏ اى براى شروع سير و سلوك ضرورى نيست، بلكه آنچه مهمّ است فهم است." ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۶۹ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ‍ 🔍 | 📌 مولوی و مثنوی 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع نرم افزار کیمیای سعادت ۲ ☑️ سوال: ~ با سلام؛ ۱. آيا مولوي سني بود يا شيعه؟ ۲. آثار اکثر بزرگان ادب با نام و یاد خداوند آغاز میشود چرا مثنوی معنوی ابتدا با "بشنو از نی " آغاز میشود و نه با نام خدا؟ ۳. لطفا دلیل استفاده از الفاظ رکیک را در مثنوی توضیح فرمایید؟ ۴. در تمامی تذکره ها و شرح حال مولانا وی را اهل رقص وسماع و عاشق صدای نی و دف میدانند و گفته شده که وی ساعت ها با نوای نی و دف سماع می رفته و خود مولانا در دیوان غزلیات شمس بارها در اشعارش عشق خود به نوای نی و دف و سماع را متذکر شده حال سوال اینجاست اگر موسیقی مطلقا حرام است چگونه سالکی مثل مولانا با انجام فعل حرام مراتب سلوک را طی می کند و به کمال می رسد؟ ۵. در کتاب "کیمیای محبت" تالیف آقای ری شهری در احوال مرحوم رجبعلی خیاط آمده است که ایشان از مقام بالای حضرت حافظ در برزخ و در مقابل از گرفتار بودن جناب مولوی خبر می دادند ، نظر جنابعالی چیست؟ علت این اختلافی که درباره مولوی بین علما بسیار دیده میشود، چیست؟ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ ۱. اگر مولانا شیعه نباشد پس اصلا شیعه‌ای در دنیا وجود ندارد. ۲. این مسئله اختصاص به مثنوی ندارد، علاوه بر آن مثنوی با دیباچۀ خود مولانا آغاز شده است. ۳‌. باید توجّه داشت که زشتی این تعابیر به آن میزانی که فعلاً در میان جامعه وجود دارد، در آن زمان نبوده است چطور اینکه در زبان انگلیسی نیز برای این امور هم واژه های ناموزون و هم تا حدودی مناسب تر وجود دارد. ۴. سماع و حرکات و حالاتی که برای شاگردان مولانا بوده است در حالت بیخودی و غیر ارادی بوده است چنانچه برای بعضی از شاگردان مرحوم والد [ علامه طهرانی قدس سره ] نیز مشاهده می شده است و این غیر از حالت اختیار و ارادی است! و امّا مسئله نی و دف وجود این دو در اشعار مولانا و غیر مولانا از باب استعاره و تمثیل است! نه وجود حقیقی و خارجی چنانچه شیخ بهائی در نخستین اشعار عراقی فرموده است: چه شعر که مطرب آید بصدای چنگ و دفّ و نی ..... البتّه در مورد حرمت نی بین اهل فنّ و نظر اختلاف است. ۵. مطلبی که از آقای رجبعلی نقل شده است خلاف است. حضرت مولانا و جناب حافظ شیرازی هر دو از یک منبع و مبدأ و منشأ سیراب می گشتند و هر دو در یک آبشخوار حقیقت و وحدت به اکتساب فیوضات الهی متنعم اند. و اما علت اختلاف در باره مولانا ، پرداختن به مسئله وحدت وجود است که در اشعار مولانا زیاد از آن یاد شده است. و دوم ذکر مناقب خلفاء ثلاثه جور و ظلم که تقیّةً ایراد فرموده است و با تأمل در کیفیت آن و اشعاری که درباره مولی علی علیه السلام سروده است می توان حکم قطعی و جزمی به تشیّع و ارادت ایشان به ساحت اهل بیت علیهم السلام داد. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❈ حجَر اساسی [ سلوک ] ترک معصیت است، ترک معصیت نمی گذارد که نفس انسان در منجلاب و گودال احساسات حیوانی فرو برود، آنجا جهنم است! وقتی انسان معصیت نکرد آن وقت قابلیت ارتقاء دارد، به هر مقداری که اعمال حسنه و مستحبات انجام بدهد خود را بالا می کشد و بالا می رود. آن اعمال حسنه و مستحبات هنگامی مفید است که معصیت نباشد، اما وقتی معصیت باشد اعمال حسنه می سوزد و از بین می رود! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. مبانی اخلاق ، ج۲، ص ۲۲۵ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌قدری تأمل... ❗️سعادت و فلاح صرفاً با چند صباحى در خدمت بزرگى بسر بردن مهيا نمى ‏شود، و صحبت مستمرّ با اولياى الهى بدون عمل به آنها نتيجه ‏اى در بر نخواهد داشت و در مجالس ذكر و محافل ائمّه عليهم السّلام شركت كردن بدون وصول به عمق و حقيقت راه و ممشاى عرفاى بالله مثمر ثمرى نخواهد بود، و حشر و نشر با اولياى خدا و در سفر و حضر به همراه او بودن و ملاقات‏ هاى خصوصى و استماع سخنان شيرين و چه بسا بعضى از اسرار و رموز، دردى از آلام و اسقام او دوا نخواهد نمود. و نيز به اين نكته كاملًا واقف گشتم كه انتساب با اولياى خدا بدون عمل به دستورات و نفوذ در ريشه و عمق مبانى و تفكّرات آنها، جز وبال و خسران و مسئوليت سنگين ‏تر و آسيب بيشتر نتيجه ‏اى نخواهد داد. 📝حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 📚اسرار ملكوت ؛ ج‏۳؛ ص۲۱۶ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
5.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 💠. مقدمه نزول بارقه های الهی چیست؟ 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1435، جلسه 3، دقیقه 60:17 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌  | احوالات شيخ الفقهاءوالمجتهدين آخوند ملا محمدمهدى نراقى رضوان الله علیه 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در " معادشناسی، ج۲،ص۲۲۳ " آورده اند: ✍🏻. حضرت آيةالله رئيس المةوالدين،شيخ الفقهاء و المجتهدين،آخوند ملامحمدمهدى نراقی أعلى الله تعالى مقامه الشريف از علماى بزرگ و جامع علوم عقليه و نقليه و حائز مرتبه علم و عمل و عرفان الهى بوده ودرفقه و اصول وحكمت ورياضيات وعلوم غريبه واخلاق و عرفان از علماى‏ كم نظير اسلام است. ایشان جد مادرى مادر بزرگ ما يعنى: پدر مادر مادر مادر مادر حقير است.مرحوم نراقى در نجف اشرف سكونت داشته و در آنجا وفات ميكند، و مقبره او نيز در نجف متصل به صحن مطهر است ❖. اين داستان از مسلميات احوالات ایشان محسوب ميگردد. ايشان در همان ايام اقامت در نجف، درماه رمضانى كه بر او میگذرد يك روز در منزلشان براى صرف افطار هيچ نداشتند، عيالش به او ميگويد: هيچ در منزل نيست، برو چيزى تهيه كن! مرحوم نراقى درحالیكه حتى يك فلس هم نداشته است، بيرون می آيد و به سمت وادى السلام نجف ميرود؛ در ميان قبرها قدرى مینشيند و فاتحه ميخواند تا اينكه آفتاب غروب ميكند، دراين حال میبيند عده‏ اى جنازه‏ اى را آوردند و قبرى براى او حفر نموده و جنازه را در ميان قبر گذاشتند، و رو كردند به من و گفتند: ما عجله داريم، شما بقيه تجهيزات اين جنازه راانجام دهيد! ❖. مرحوم نراقى ميگويد: من در ميان قبر رفتم كه كفن راباز نموده و صورت او را بروى خاك بگذارم،ناگهان ديدم دريچه ايست، ازآن دريچه داخل شدم ديدم باغ بزرگى است، درخت‏ هاى سرسبز و داراى ميوه‏ هاى متنوع است. ازدر اين باغ يك راهى است بسوى قصر مجللى كه در تمام اين راه از سنگ ريزه‏ هاى متشكل از جواهرات فرش شده است.من بى اختيار وارد شدم و بسوى قصر رهسپار شدم، ازپله بالا رفتم، در اطاقى بزرگ وارد شدم،ديدم شخصى در صدر اطاق نشسته و دور تا دور اين اطاق افرادى نشسته‏ اند. سلام كردم و نشستم، جواب سلام مرا دادند. بعد ديدم افرادى كه در اطراف اطاق نشسته‏ اند از آن شخصى كه در صدر نشسته پيوسته احوالپرسى مى‏ كنند و از حالات اقوام و بستگان خودشان سؤال مى‏ كنند و او پاسخ ميدهد. و آن مرد مبتهج و مسرور به يكايك از سؤالات جواب ميگويد. قدرى كه گذشت ناگهان ديدم كه مارى از در وارد شد و يكسره بسمت آن مرد رفت و نيشى زد و برگشت واز اطاق خارج شد.آن مرد از درد نيش مار،صورتش متغير شد و كم كم حالش بصورت اوليه برگشت. سپس باز شروع كردند با يكديگر سخن گفتن وساعتى گذشت ديدم براى مرتبه ديگر، آن مار از در وارد شد و به همان منوال پيشين او را نيش زد و برگشت ❖. من در اين حال سؤال كردم: آقا شما كيستيد؟ اينجا كجاست؟ اين قصر متعلق به كيست؟گفت: من همين مرده‏ اى هستم كه هم اكنون شما در قبر گذارده‏ ايد، واين باغ بهشت برزخى من است كه خداوند به من عنايت نموده است، اين قصر مال من است. اين افرادى كه در اطاق گرد آمده اند ارحام من هستند كه قبل از من بدرود حيات گفته و اينك براى ديدن من آمده‏ اند واز بازماندگان خود در دنيا احوالپرسى نموده و جويا ميشوند.گفتم: اين مار چرا تورا ميزند؟گفت: قضيه از اين قرار است كه يك روز كه درميان كوچه حركت ميكردم، ديدم صاحب دكانى با يك مشترى خود منازعه دارند؛ صاحب دكان میگفت: ۳۰۰دينار از تو طلب دارم و مشترى مى‏ گفت: من ۵ شاهى بدهكارم.من به صاحب دكان گفتم: تو از نيم شاهى بگذر، و به مشترى گفتم: تو هم از نيم شاهى رفع يد كن و به مقدار پنج شاهى و نيم بصاحب دكان بده. صاحب دكان ساكت شد وچيزى نگفت؛ولى چون حق باصاحب دكان بوده ومن با قضاوت خود حق اورا ضايع نمودم، به كيفر اين عمل خداوند اين مار را معين نموده كه مرا بدين منوال نيش زند، تا در نفخ صور دميده و خلائق براى حساب در محشر حاضر شوند، و به بركت شفاعت محمد و آل محمد نجات پيدا كنم ❖. چون اين راشنيدم برخاستم وگفتم: عيال من منتظر است وباید براى آنان افطارى ببرم. مرد برخاست ومرا تا در بدرقه كرد، ازدر كه خواستم بيرون آيم يك كيسه برنج به من داد وگفت: اين برنج خوبى است، ببريد براى عيالاتتان. من برنج را گرفته وخداحافظى كردم واز دريچه‏ اى كه داخل شده بودم خارج شدم،ديدم داخل همان قبر هستم ومرده هم به روى زمين افتاده و دريچه‏ اى نيست؛ ازقبر بيرون آمدم وخشت‏ ها را گذارده وخاك انباشتم وبه صوب منزل رهسپار شدم و كيسه برنج رابا خود آورده وطبخ نموديم. و مدت ها گذشت وما ازآن برنج طبخ ميكرديم و تمام نمیشد، بالاخره بعد از مدتها يك روز كه من در منزل نبودم، يك نفر به ميهمانى آمده بود و چون عيال ازآن برنج طبخ ميكند ميهمان مى‏ پرسد: اين برنج از كجاست؟ اهل منزل داستان را براى او تعريف میكنند. پس ازاين بيان،آن مقدارى از برنج كه مانده بود چون طبخ كردند ديگر برنج تمام ميشود. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔷نزدیک شدن به خداوند یعنی...🔷 🔶. منظور از نزديكى و تقرّب به حضرت حقّ متعال، نزديكى زمانى يا مكانى يا كيفيّتى يا كميتى و امثالها نمی‌باشد؛ بلكه منظور "رفع حجاب هاى نفسانى" است كه با هر عملى يك حجاب برداشته می‌شود، تا در نهايت امر، "همه حُجُب" مرتفع می‌گردد و ميان بنده و حقّ حجابى باقى نمی‌‏ماند. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚. ، ج 3، ص 329. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔸سلوک مادرانه زن هایی که دارای فرزند کوچکی هستند که نیاز به مراقبت مستمر دارد خود پرداختن به بچه باعث می شود که فیوضاتی که به آن بچه می رسد به مادر منتقل شود زیرا بچه معصوم و پاک و صاف است و مادر از آن ناحیه می گیرد و بهره مند می شود. 🔉 حضرت آیه الله سید محمد محسن طهرانی قدس سره 📀 جلسات پرسش و پاسخ (قزوین) 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❈ بر سالک لازم است تا حد امکان اگر می‌خواهد مطلبِ صدق و کلام حقّی بشنود، آن کلام را از بیانات عرفای بالله بشنود نه از سایر افراد...شنيدن و مطالعۂ آثار عرفا، جان را جلا می‌ بخشد و دل را پاك می‌کند و زنگار از روى قلب می‌زداید و از تعلّق انسان به دنيا و زخارف آن می‌کاهد و روزنه ‏هاى قلب را براى دريافتِ نَفَحات از عالم اُنس باز می‌کند و فكر و مغز را به انوارِ جمال‏ مستنير و منفتح می‌گرداند، و مسير سالك را در شُبهات و دائرۂ تبليغات و اشاعات و مسائل اجتماعى و سياسى روشن و هموار می‌سازد، و جلوى فريب و اغواى ديگران را می‌گیرد و او را از دستبرد شياطينِ انس و جنّ محفوظ می‌دارد. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۷۳ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔺اهل عرفان در انجام زیارت، حقوق هیچ کس را پایمال نمی‌کنند! 🔹. يكى از دوستان حضرت حدّاد كه ساليانى نيز ادراكِ محضر مرحوم انصارى را كرده بود به اتّفاق عدّه ‏اى از دوستان خود، مِن‏ جمله، سيدى كه از معاندينِ بسيار شديدِ مرام عرفان و مكتب و شخصِ حضرت حدّاد بود و دائماً برعليهِ ايشان صحبت‏ می‌‏کرد و تهمت ‏هاى ناروا به ساحت مقدّسِ ايشان وارد می‌‏نمود، به سفر عَتَباتْ مشرّف و در كربلا سُكنَى گزيده بود. 🔹شبى حضرت حدّاد رضوان ‏اللَه عليه براى ديدن اين افراد به منزلشان رفتند و پس از جلوس رو كردند به آن مرد و فرمودند: «شما عيال مريض و گرفتارِ خود را رها كرده به امان خدا و بعد به زيارت می‌آیی! اين چه زيارتى است كه شما انجام می‌دهی!؟» 🔹در اين حال آن سيّد روحانى و معاند رو می‌کند به مرحوم حدّاد و با تندى و بى‏ ادبى و جسارت می‌‏گوید: «به شما چه ارتباطى دارد كه ايشان عيالش را رها كرده يا نكرده، او براى زيارت آمده است و شما نبايد به ايشان اعتراض كنيد!!» 🔹مرحوم حدّاد می‌‌‏فرمایند: « ما مطلبِ خود را گفتيم، حال می‌‏خواهید بشنويد يا نشنويد!» و از جاى خود بلند شدند و مجلس را ترك كردند و بيرون آمدند، و اين در حالى بود كه كسى به مرحوم حدّاد از احوال عيالِ او خبرى نداده بود. 🔹اين است فرق بين عارف و مكتب او و بين مدّعيانِ ولايت و مرامشان. اينها همان ‏هايى بودند كه مرحوم والد در كتاب «روح مجرد» سرگذشتشان را بيان كردند و معاندت ‏ها و غرض ‏ورزى‏ ها و اقداماتِ مفسده ‏انگيزشان را تا حدودى مطرح كردند، و تهمت ‏هاى بر مرحوم حدّاد از همين فرد نشأت می‌گرفت. 🔹و اينها همان افرادى بودند كه دم از ولايت می‌زدند و سنگ محبت و ولاى اهل‏ بيت را به سينه می‌‏زدند و با فريب ‏ها و نيرنگ‏ ها و دروغ و تهمت درصدد تخريبِ عقايد اشخاص و اِفسادِ مرام آنها در ارتباط با مرحوم حدّاد بر می‌‏آمدند؛ نَعوذُ باللَه مِن شُرور أنفسِنا و مِن سَيّئات أعمالِنا. 📝. حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج2، ص304. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌 ملازم صمت باش 🌸 در وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن علیهما السلام آمده است که: ملازم صمت باش؛ همیشه سکوت کن که در این صورت سالم می مانی. 1 🌸 آیه الله سید محمد صادق حسینی طهرانی مدظله العالی: هم از گناهان در امان خواهی بود و هم از بسیار از آفات دنیوی و مشکلاتی که ناشی از حرف های بیهوده است سالم می مانی و هم قلب و جانت از تکثر و تشتت حفظ می شود. 2 📕 1. امالی شیخ مفید، ص222 2. جذبه عشق، 262 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🌸 آیه الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره: افرادی هستند که گر چه دم از خدا و سیر و سلوک می زنند ولی مجالسشان مملو از مسائل متعفن کودکانه و ابلهانه و حرف و نقل های عامیانه است. نه سخنی از توحید و نه حرفی از نور و بهجت و انبساط و رشد و رُقاء وجود دارد. 📕 سیره صالحان ص 51 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی