eitaa logo
سیر الی الله
416 دنبال‌کننده
379 عکس
123 ویدیو
29 فایل
وب سایت کتابخانه سیر الی اللّه : http://seireelallahbook.blog.ir سخنرانی تصویری آیت اللّه طهرانی: aparat.com/maktabevahyorg صفحه اینستاگرام: instagram.com/seireelallah
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔹سرّ القاب متفاوت انبیاء علیهم السلام🔹 علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔸علوم الهیّۀ انبیاء همگی بر یک صراط نبوده بلکه از نقطه نظر درک مقام عظمت و توحید خدا، هر یک از جنبۀ خاصّ و اسم مخصوص به بارگاه الهی باریافته و از مخلَصین شده اند. 🔸و القاب روح الله یا کلیم الله یا خلیل الله یا نجیّ الله یا صفیّ الله و امثال آنها القاب تشریفاتی و اعتباری نیست، بلکه حکایت از یک نوع خاصّ از ملکه و کیفیّت مخصوص از نفوس آنها می نماید؛ 🔸هر یک از طریقی خاص و روشی مخصوص با صفای باطن خود سیر در اسمی از اسماء الهیّه نموده و حقیقتِ آن اسم در آنها ظهور کرده است. 🔸امّا وجود مقدّس خاتم الانبیاء و المرسلین که جامع جمیع ظهورات اسماء الهیّه هستند، دارای نفسی وسیع و قلبی فسیح و دارای اسم اعظم و مقام فناء در اسم أحد و ذات مقدّس باری تعالی می باشند. 🔸آنچه خوبان همه دارند، تو به هزاران مرتبه بالاتر و والاتر از آنها داری. 📚 «امام شناسی» ج ۴ ص ۲۴ با تخلیص 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ علاقه بین زن و شوهر، یک امر مادی نیست، بلکه الهی است... هرچه علاقه زن به شوهر بیشتر باشد نفوض خداوند در او بیشتر هست... 💿 مبانی سیروسلوک طهران ۱۴۳۲ مجلس ۳۴ دقیقهٔ۱:۳۸ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔍 | ۰۰۰۵ 📌 تفاوت میان عارف بالله و بامرالله 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدس الله سره 🌐 منبع: نرم افزار کیمیای سعادت 2 ☑️ سوال: ~ با سلام ، مرحوم حضرت علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف روح مجرد، القابی را که برای حضرت آیة الله العظمی حاج سید علی قاضی قدس الله نفسه الزکیه ذکر می فرمایند آورده اند که: " عارف بالله و بامرالله " ، مستدعی است بفرمائید این دو عبارت به چه معناست ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ عارف و عالم بالله به شخصی گفته می شود که به مرتبه معرفت شهودی ذات اقدس حقّ در هر سه مرتبه فعل و صفت و اسم رسیده و آنگاه با فناء ذات خود در ذات پروردگار هیچ تعیّن و استقلالی را برای خود باقی نگذارد، وجود او وجود حضرت حقّ و اوصاف و کردارش همه و همه منبعث از او باشد، در این صورت دیگر قیاس او با سایر افراد بشر در هر مرتبه از کمال باطل است زیرا وجود او و حقیقت بشریّت او متحوّل به وجود و حقیقت حضرت حقّ شده گرچه هنوز ملبّس به لباس بشر است. ❖ و امّا عالم بأمر الله به فردی گفته می شود که با صرف عمر و مجاهدت در تحصیل آداب و مبانی شرع به مرتبه و مرحله اجتهاد رسیده باشد؛ چنین فردی که به علوم اسلامی چون حکمت و فلسفه متعالیه، عرفان نظری، تفسیر، تاریخ، فقه و اصول وحدیث و غیره به اجتهاد مطلق رسیده باشد، عالم به امر و نهی الهی در مقام حکم و فتوی خواهد بود و صد البته کسی که مشام جانش به نفحات قدسی عالم قدس معطّر نشده باشد و بر ضمیر و قلبش بارقه های جلال و جمال الهی نتابیده باشد و از مواهب خاصّه و عنایات ویژه اولیای الهی نصیبی نیافته باشد طرفی از این علوم متعارفه نخواهد بست. چنین فردی که جامع بین دو مرتبه و حائز این دو مرحله باشد به عالم بالله و بأمر الله خوانده می شود امثال: مرحوم بحرالعلوم، علّامه قاضی طباطبائی، علّامه طباطبائی و علّامه طهرانی قدس الله اسرارهم. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 💠. مولانا در کلام اولیای الهی 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
حضرت آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه4_6008337541168630085.mp3
زمان: حجم: 890K
﷽ 🎵در مسئلهٔ تولیٰ و تبریٰ☝️ 🎵حکایت مرحوم حلبی در مورد دعا کردن شخص سنی... 🎵مراقبه در این امر مهم... 💿شرح دعای ابو حمزه،۱۴۲۳ م ۱۶ دقیقهٔ۲۳ 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن طهرانی رضوان الله علیه 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
✅ داروی امام کاظم (علیه السلام) 👈 در و 💥 : هر روز، صبح وشب به مدت سه روز میل شود وبا بهبود علایم فقط شب ها مصرف شود سپس هر پنج روز به مدت دو هفته تکرار شود . 🔆 : به مدت ده شب، یک شب در میان به اندازه نصف قاشق چای خوری میل نمایید . ☘️ دفتر آیت الله تبریزیان ☘️ 🌐 @DaftareAyatollahTabrizian
﷽ 💠 برای سالک راه حق زیارتش چیز دیگری است 🔹عجیب است که راجع به زیارت امام رضا علیه السّلام تعبیراتی هست که حتّی راجع به زیارت سیّدالشّهداء آن تعبیرات نیست! و ما در این مسئله مانده ایم که جهتش چیست؟! که خلاصه این همه راجع به زیارت امام حسین علیه السّلام هست و چه مطالبی هست!و فرق نمی‌کند چه در روز و چه در شب و در همۀ هفته این زیارت مطلوبیت دارد ولی راجع به‌خصوص شب جمعه، از همۀ عراق و از همه جا برای زیارت سیّدالشّهدا علیه السّلام در شب جمعه می‌آیند؛ به خاطر روایتی که از پیغمبر اکرم نقل شده است... 🔹..حتّی بعضی از بزرگان در زمان گذشته، زیارت سیّدالشّهداء را برای کسانی که مستطیع هستند چهار سال یک مرتبه واجب می‌دانستند؛ با اینکه مکّه و حجّ یک مرتبه واجب است ولی اهمّیت زیارت سید الشهداء علیه السلام خیلی زیاد است! البته اینها قابل توجیه است و اشکالی هم ندارد که شخصی فتوایش به این نحو باشد! 🔹ولی صحبت در این است که دربارۀ زیارت علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام در لسان ائمّه و در لسان پیغمبر تعبیرهایی شده است که از آنها می شود ارجَحیّت آن بر زیارت سیّدالشّهداء را استفاده کرد و ما در این مطلب ماندیم که جهتش چیست که می‌تواند این خصوصیّت را داشته باشد؟! عَلَی کُلّ حالٍ مرحوم آقا می‌فرمودند: « برای سالکین راه خدا، علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام چیز دیگری است!» این سرّی بود که من فاش کردم؛ حال که توفیق به‌دست آمده است دیگر باید قدر بدانیم! 🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه. 🗒. متن جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 7 . علیهما السلام 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❈. رمز فلاح و رستگاری شیعه در متابعت او از سنن و دستورات ائمه خود می باشد و بس! و او هرگز حق ندارد در دستورات و مبانی القاء شده از طرف زعمای معصومین علیهم السلام دخل و تصرفی نماید و از حدود تعیین شده در قضایا و موضوعات عبادی و اجتماعی قدمی فراتر بگذارد؛ که اگر بگذارد به همان خسارت و مهلکه دچار خواهد گشت که سایرین در آن مهالک گرفتار آمدند. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اربعین در فرهنگ شیعه ، ص ۷۷ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔍 | ۰۰۰۶ 📌 حصول نیت صادق در سیر و سلوک الی الله 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدس سره 🌐 منبع: نرم افزار کیمیای سعادت2 ☑️ سوال: ~ با سلام؛ مرحوم علامه طهرانی رضوان الله عليه در کتاب " روح مجرد، ص۳۴۸ " در ضمن تحقيقي راجع به سير و سلوک افراد در اديان و مذاهب مختلفه و نتيجه مثبت يا منفي بودن آن آورده اند: گروهی که در وصول به حقيقت صادق هستند و غرض ديگری را با اين نيت مشوب نميسازند ، نهايتا به فنا در ذات حق ميرسند و گروهی که در نيتشان پاک نيستند و در سير و سلوک به جهت دواعي نفسانيه وارد شده اند. اين گروه ابدا به مقصود نميرسند. " و حقير ذره ای شک ندارم که جزء دسته دوم هستم. انسان چه کاری ميتواند بکند که جزء گروه اول قرار بگيرد.⁉️ چون حقير احساس مي کنم همه مشکلاتم به خاطر همين نيت است و هر وقت کمی عمل کردم به مطالب بزرگان و اثر آن را مشاهده کردم و نفسم حض خود را دريافت کرد دفعتا همه چيز را رها کردم ... يعني انسان چکار مي تواند بکند که نيتش را تغيير بدهد ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ «بر سر تربت ما چون گذری همّت خواه // که زیارتگه رندان جهان خواهد شد» همه چیز با همّت به نهایت می رسد و بدون آن مطلب ناقص و بی فرجام خواهد بود. آیه شریفه می فرماید: « الّذینَ قالوا رَبّنا اللهُ ثُمّ استَقامُوا تَتَنَزّلُ عَلَیهِمُ المَلئکۀُ ألّا تَخافُوا وَ لا تَحزَنُوا و أبشِرُوا بِالجَنّۀِ الّتی کُنتُم تُوعَدوُن - فصلت/۳۰ » در بسیاری از افراد حلاوت اشتغال به ذکر الهی و انجام برنامه های سلوکی برای مدّتی آنان را سرخوش و مسرور می سازد و نفس و قلب از این التذاذ روحانی مسرور و نسبت به ادامه سیر شائق می شوند و برای برخی از ابتداء آن شوق و رغبت و حلاوت وجود ندارد بلکه باید بواسطه مجاهده نفسانی و مبارزه با نفس، انسان به راه و طریق ادامه دهد و از امور صارفه دلسرد نشود و فراز و نشیب زندگی و اشتغال به کسب و کار او را در مسیر سلوک سست نکند و از مطالبی که برای ازدیاد شوق و عشق و رغبت، بزرگان در کتب خود ذکر کرده اند، بهره ببرد. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ عارف کبیر سید هاشم حداد قدس الله سره: کور است هر چشمی که صبح از خواب بیدار شود و در اولین نظر نگاهش به امام زمان نیفتد. 📖 روح مجرد ص 513 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📄 آيا پرداختن به مسأله ظهور و مردم را به اين مطالب سرگرم كردن آنان را به اين درجه مى‏رساند؟ اينكه ما دائماً بنشينيم و به مردم وعده دهيم كه در سال ديگر يا در سال ديگر حضرت ظهور مى‏كند و موجب ابتهاج مردم و شادى و مسرّت مجازى آنها شويم و اوقات آنها را با اين سخنان تلف كنيم، چه حاصلى در پى خواهد داشت؟ مگر ائمّه عليهم‏السّلام نفرمودند: «كذَبَ الوَقّاتونَ!» كسى نمى‏تواند وقتى و حدّى براى ظهور تعيين كند. آن‏وقت چگونه ما مى‏توانيم به خود جرأت بدهيم و از مسأله ‏اى كه علم آن را فقط خداى متعال و وليّش مى‏داند، براى مردم رَجماً بالغيب تيرى در تاريكى بپرانيم و آنان را ساده‏ لوحانه دل‏خوش نماييم و آن حقيقت و واقعيّت والا را از آنان مخفى كنيم و از آن مطلبى به زبان نياوريم؟! صحبت از ظهور حضرت در صورت عدم وجود ما در زمان ظهور، چه دردى از ما دوا خواهد ساخت؟ مگر ما به مدّت زمان حيات خود واقفيم كه دل به ادراك زمان ظهور خوش نماييم و پيوسته به انتظار ادراك آن، عمر را به پايان برسانيم؟ تازه تمام اين مطالب در صورتى است كه اين اخبارها و سخنان راست باشد، و در صورت خلاف، مسأله صورت ديگرى پيدا خواهد نمود. حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 227 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره ❖. حدود چند سال پيش حقير به اتّفاق يكى از دوستان جهت زيارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها به قم مشرّف شديم. در ضمن زيارت، آن شخص به من گفت: «مايلم از فلان عالم كه مى‏گويند نسبت به مسائل ظهور حضرت و ارتباط با آن حضرت مطالبى دارد ديدن كنم، آيا شما موافقيد با من به ديدن ايشان برويم؟» عرض كردم: «مانعى ندارد؛ امّا بدانيد آنچه را شما به دنبال آن هستيد در اينجا نخواهيد يافت.» بالأخره با اصرار آن دوست به ديدن آن شخص محترم به راه افتاديم. تابستان بود و هوا بسيار گرم، ساعت حدود شش بعدازظهر بود كه به منزل ايشان رسيديم. در زديم، خود آن عالم محترم درب را باز نمودند. سلام نموديم و درخواست ملاقات كرديم. ❖. ايشان درحالى‏كه مشخّص بود از تعب حرارت تابستان در اذيّت و التهاب مى‏باشند پاسخ دادند: «فقط به مدّت پنج دقيقه مى‏توانم ملاقات كنم.» عرض كرديم: «اشكالى ندارد.» وارد شديم و در اطاق نشستيم. ايشان شروع كردند به صحبت، و از مكاشفات و قضايايى كه حاكى از تعيين زمان ظهور بود به مدّت قريب دو ساعت براى ما صحبت كردند! در اين وقت افراد ديگرى نيز به جمع ما پيوستند و مجلس تقريباً حدود ده نفر جمعيّت داشت. پس از اتمام سخنان ايشان، من رو كردم به آن عالم محترم و عرض كردم: «اگر اجازه مى‏فرماييد سؤالى از حضورتان دارم.» فرمودند: «بفرماييد!» ❖. عرض كردم: الآن حدود دو ساعت است كه ما خدمت شما هستيم و در تمام اين مدّت صحبت از زمان ظهور و نقل مكاشفات و خواب‏ها و بيان بعضى از امور غير عادى در اين زمينه بود، حال سؤال من اين است كه: آيا شما نسبت به صحّت و اتقان اين خواب‏ها و مكاشفات علم داريد يا خير؟ فرمودند: «خير، من علم ندارم.» عرض كردم: پس بر چه اساسى و چه دليل شرعى شما اين مطالب را به مردم مى‏گوييد؟ شما به عنوان يك عالم دينى مطالبى را به مردم مى‏گوييد كه خود به صحّت آن اطمينان نداريد، اين صحيح است؟! و بر فرض صحّتِ اين خواب‏ها و مكاشفات آيا نقل اين مطالب مورد رضا و امضاى ائمّه عليهم‏السّلام مى‏باشد؟! و اگر هست چرا خود آنها تعيين نكردند و وقت خاصّى براى آن معيّن نكردند؟ مثلًا بگويند: در سنه فلان و ماه فلان و روز فلان، ظهور آن حضرت قطعى خواهد بود. چرا يك هم‏چنين مطلبى وجود ندارد، و چرا فقط به ذكر كلّياتى اكتفا كرده ‏اند؟ ❖. ايشان در جواب فرمودند: «شايد مصلحت اقتضا مى‏كرد كه آن حضرات وقت دقيقى را براى اين مسأله تعيين نكنند.» حقير عرض كردم: آيا همان مصلحت اقتضا نمى‏كند كه شما هم تعيين نكنيد و بگذاريد امور بر جَرى عادى خود به سمت رشد و كمال استمرار يابد؟ تازه شما خود اعتراف‏ كرديد كه علم به صحّت و سقم اين مسائل نداريد! در اينجا ايشان سكوت كردند و ديگر هيچ صحبتى نكردند و ما هم خداحافظى كرده از منزل بيرون آمديم. ❖. پس از خروج از منزل، آن رفيق ما كه بسيار مشتاق زيارت اين عالم بود روكرد به من و گفت: فلانى حالا مى‏فهمم كه پدر تو چه حقّ بزرگى بر گردن ما دارد و ما از آن به كلّى غافليم. او كجا و اينها كجا؟! صحبت او كجا و مطالب اين جماعت كجا؟! هدايت و ارشاد او كجا و مسائل و رهنمودهاى اينها كجا؟! انسان تا بعضى از مسائل را با چشم خود نبيند باور نمى‏كند. ❖. من رو كردم به آن شخص و گفتم: من حيا كردم به آن عالم محترم بگويم كه خود حقير از شما وقت خاصّى را جهت ظهور حضرت شنيدم و الآن سال‏ها است كه از آن تاريخ مى‏گذرد و هنوز ظهور محقّق نشده است! 📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 228 و 229 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی