﷽
❖. قبر انسان افكارش است؛ اين قبرى كه ما را مى برند درآن مى گذارند، اين قبر ما نيست، اين قبرِ بدن ماست، بدن ما از خاك بوده و مى رود در خاك؛ نفس ما هر درجه اى از علوّ كه داشته باشد در همان مى ماند؛ اگر نفس ما آلوده باشد، ما را در روحانيّت نفس نمى برند؛ قبر ما همان افكار ماست، قبر ما همين خيالات ماست، قبر ما همين تو و منى هاست، از تو و منى بايد گذشت و تو و منی را فدای خدا کرد ، آن عالمی که خدا انسان را در آن جا می دهد ، مناسب با یک حقیتی است که انسان با آن حقیقت در هنگام مرگ مُنطوی است..
#علامه_طهرانی قدس سره
📚 آیین رستگاری ، ص ۳۶
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🌸 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره:
توصیه به رفقا
من خیلی به رفقا توصیه می کنم که مطالب مرحوم آقا (علامه طهرانی) را شوخی نگیرند؛ سخنان و کتاب های ایشان همگی حائز اهمیت هستند. می دانم که یک چیزی هست و نمی خواهم کسی را سر کار بگذارم.
والله و بالله که آنچه را که می گویم روز قیامت پایش می ایستم که اگر کسی به مطالب ایشان دقت و تأمل کند، عِناد را کنار بگذارد، دنیا و هوای نفس را کنار بگذارد، از مطالب ایشان برای امیال خودش استفاده نکند و ایشان را به دنبال امیال خودش نکشاند، خداوند برای او قطعا "فتح باب" خواهد کرد، خودشان فرمودند، این حرف هم از من نیست و بارها به بنده فرمودند.1
🌸 مرحوم علامه طهرانی می فرموند:
این کتابهای من مقدمه برای ظهور حضرت است. 2
💿 1_ شرح دعای ابوحمزه ثمالی،1438،مجلس3.
💿 2_ مبانی سیر و سلوک الی الله ، مجلس،23🕰آخر
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔺. استدراج ...
🔹.تمام بزرگان و تمام اولیاء نسبت به مسأله استدراج هشدار میدادند و یكی از مهمترین مسائلی كه سالكین راه خدا باید مورد توجه قرار دهند، مسئلۀ استدراج است [که پیش نیاید].
🔹. به این صورت که انسان دائماً خودش را با گذشتۀ خویش قیاس كند و تطبیق نماید. انسان در مواجهه با حقّ باید كاملًا آرام و راحت باشد. حق هر چیزی كه میخواهد باشد، باشد. اگر آن آرامش وجود داشته باشد، مسائل بر قلب او به صورت صاف و روشن و شفّاف برمیخورد، اگر آن آرامش نباشد مسائل مُعوَج و كج و شبههناک برمیخورد و از اینطرف و آنطرف وارد میآید.
🔸. مرحوم علامه طهرانی میفرمودند:
«نفوسِ افراد در قبال حق و در تلقّیِ حق مختلف است. بعضی از نفوس شفّاف و صافند. وقتی انسان مطلبی را به آنها میگوید، به همان صورت كه میگوید، به همان صورت هم میگیرند.»
🔺. ولی دیدهاید که بعضیها هستند که جنبۀ منفیِ مسأله را همیشه مورد لحاظ قرار میدهند. آدم یك حرفی را راحت میزند، امّا وقتی كه مخاطب مطلب را به انسان پس میدهد میبینید یك جور دیگر و به قسم دیگری فهمیده است. همیشه جهات منفیاش را مورد نظر قرار میدهد و منفی بافند. چون دل و قلب او دست خورده است.
🎙.حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔉. #شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه ۳۵
#استدراج #قلب #حق_پذیری #تهذیب_نفس #آرامش
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
سیر الی الله
﷽ 🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۸ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سی
﷽
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰٩ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
__
📌. عنوان: اميدوارى به اجابت
❖. شرط نهم: اميد اجابت و جازم بودن به دعا است. چون حاجت بسوى خداست و او فعّال ما يشاء است و هيچ چيز مانع از اراده او نيست؛ بنابراين علّت نوميدى و حرمان جز ضعف نفس داعى و عدم اتّكال او به خدا وجه ديگرى ندارد. اگر دعا كننده جدّى مطلب خود را طلب كند و خدا را قادر بر قضاء حاجت خود بيند، و اراده خود را جدّاً به اراده خدا متّصل بيند، دعاى او مستجاب خواهد شد.
❖. يك علّت مهمّ عدم استجابت غالب دعاها سستى و نوميدى و شكّ و ترديدى است كه در دعا كننده وجود دارد؛ او با خود میگويد: دعا كردن كه ضرر ندارد، دعا میكنيم شد يا نشد! همين سستى نيّت است كه استعداد را در داعى ضعيف نگاه میدارد؛ و چون افاضه خدا بر انسان به اندازه استعداد اوست، بنابراين كسى كه هميشه خود را ضعيف النفس و شكّاك بار آورده، همينطور كه در امور ظاهرى قدم هاى بلند و جدّى نمیتواند بردارد و در امور اجتماعى پيوسته ذليل و مغلوب و منفعل از افعال غير و متأثّر به آثار غير است، همينطور از نقطه نظر ارتباط به عوالم معنى ضعيف بوده و بواسطه ترديد و شكّى كه دارد نمیتواند خود را به منبع عوالم معنى و خزائن عالم تقدير برساند و دعاى خود را به آن عالم پيوست دهد، و معلومست كه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ || و هيچ چيزى نيست مگر آنكه خزينههايش نزد ماست، وليكن ما آنرا پائين نمىآوريم مگر به اندازه معيّن - الحجر، آیه ۲۱ »
❖. تقديرات اين عالم نزول اراده و فيضى است از عالم غيب، و اين نزول بر حسب استعداد ذاتى و اكتسابى افراد خواهد بود. بنابراين اگر اين استعداد كه سرمنشأش يقين به خدا و صفات اوست قوى باشد، تقديرات پر بهره و پر فيض و وسيع و پر دامنه بوده، محيط بسيار وسيعى با شعاع بلندى محلّ ظهورات آثار اين فرد قرار می گيرد؛ و اگر اين استعداد ضعيف باشد و ضعف او هيچ علّتى ندارد به جز ترديد و شكّ در خدا و صفات و أسماء حسناى او در اين صورت تقديراتْ كوچك و محدود و متعيّن به تعيّناتْ ضيّقه بوده، محيط ظهوراتْ بسيار كوچك، و فرد از زندان تاريك نفس و آمال مادّيه نمیتواند قدمى برون گذارد.
❖. بنابراين گرچه تمام اراده ها تابع اراده خداست، لكن اراده خدا نيز عبث نيست بلكه بر طبق مصلحت و حكمت و بر طبق استعداد افاضه می كند. شخص حكيم به هر موجودى طبق خواست باطنى و معنوى آن موجود به آن موجود فيض می بخشد، زياده از آن خلاف حكمت است. يك مشك آب را در يك كوزه كوچك ريختن، يا اتلاف آبست و يا شكستن در اثر فشار بر كوزه خواهد بود، و اين هر دو خلاف حكمت است؛ لذا ديده می شود كه در افراد صاحب يقين دعا مستجاب است بلاترديد.
❖. بنابراين شخص دعا كننده بايد در حال دعا خود را واجد چنين حالى ببيند و قدرت و عظمت خود را در مقابل خدا صفر بداند، و او را داراى قدرت نامتناهى فعّالٌ لما يشاء و حاكمٌ لما يريد بداند، و از محلّ ترديد و شكّ پا برون نهاده در افق يقين اراده خود را به خزائن عالم تقدير برساند، و نزول تقديرات را حسب اراده پروردگار بر طبق استعداد خود در حال دعا تمنّى نمايد.
❖. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه: " وقتى كه دعا مى كنى اين چنين گمان كن كه هم اكنون درخواستت كنار در است تا وارد خانه شود. " و از سليمان بن عمرو روايت است: گفت شنيدم امام صادق عليه السّلام مى فرمود: " خداوند دعائى را كه از روى قلب سياه برخواسته است، اجابت نمیكند، پس وقتى كه دعا كردى، با تمام قلب خود روى آور آنگاه يقين بدان كه اجابت خواهد شد. " | ۱ |
❖. و همچنين ابن قدّاح از حضرت أبى عبدالله عليه السّلام روايت میكند كه أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: " خداوند دعائى را كه از قلب مشغول به لهو و هوسرانى است مستجاب نمیكند. " میفرمود: " وقتى يكى از شما براى مرده اى دعا میكند، نبايد از روى قلب هوسران باشد وليكن بايد براى او در دعا كوشا باشد. " | ۲ |
__
📚. منابع و مصادر:
۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۷۳
۲. الکافی، ج۲ ، ص۴۷۷
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
8.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی
بخش چهاردهم:
علت خستگی و کسالت ما در هنگام عبادت چیست؟ چه عاملی ما را از عبادت کردن محروم میکند؟
قوای ما محدود است و با مشغول شدن به چیزی، از دیگر چیزها باز میماند.
تا وقتی مشغول به چیزهایی باشیم که ما را از عالم ملکوت و عالم نور دور میکند، قوۀ گیرایی ما در اُنس با خداوند از کار میافتد.
برای کسب لذت مناجات با خداوند:
1. باید درون خود را از شلوغیهای بیرون خالی کرد.
2. خدا را بهتر شناخت و عقاید و معارف خود را اصلاح کرد.
3. علاوه بر رعایت ظاهر عبادت، شرایط باطنی عبادت را نیز رعابت نمود.
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
11.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🔸 _این کتابهایی که مرحوم آقا نوشتند، همان کلام امام زمان است که دارد برای مردم بیان می کند. همین است، راه همین است.! اگر شما پیش امام زمان بودید از این کتابهای موجود فعلی، امام زمان کدام کتاب را به شما توصیه می کرد که آقا بخوانید؟! کدام کتاب است؟! حالا ما هم آن کار را بکنیم!
🔸 _ اگر شما پیش امام زمان بودید و امام زمان می خواستند به شما دستور العمل بدهد، دستورالعمل اخلاقی بدهد، دستورالعمل سلوکی بدهد، ذکر بدهد امام زمان به شما نمی گفت قران بخوان؟! خوب الان هم بخوانید؛ حتماً باید او بیاید بگوید تا این که سندیَّت پیدا کند تا امضا بشود!
🔸 _آن کلامی را که اولیای خدا نوشتند و گفتند و بیان کردند و به دست ما رسیده است، همین را اگر امام علیه السلام بود میگفتند، همین را انجام بدهید، اگر غیر از این باشد پس باید شک کرد! در حالتی که اطمینان داریم، درست شد؟ اگر ما در آنجا باشیم و به امام زمان علیه السلام بگوییم آقا: شما باید دست ما را بگیرید، آقا: ما شما را رها نمی کنیم، ما را باید از نفس بیرون بیاورید، حضرت میگوید: بنده از این کارها بلد نیستم! صاف به شما می گوید: می خواهید از نفس بیرون بیایید، بروید و به اینها عمل کنید، خودت از نفس در می آیید، بروید به این مطالب عمل کنید، خودتان از نفس بیرون می آیید؟! مطلب دیگری...، بنده، بی بنده! این حرفها نیست؟!
🔸 _ به پیر به پیغمبر به آن کتاب رساله لب اللباب عمل بکنید میرسید این مطلب خیلی دقیق است ها رفقا! پس بنابراین ما بدانیم راه عبارت است از عمل و مراقبه و صبر بر آنچه که در درون میگذرد و تحمل نسبت به آنچه که برای انسان حاصل می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی ۱۴۲۶ مجلس ۴ برگرفته از دقیقه ۴۱ تا ۵۰
🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#کتابهای_علامه_طهرانی_مقدمه_ظهور...
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔹. #سلوک_متقین
❖. حتی الامکان شب های ماه مبارک رمضان خصوصا دهه سوم را بهتر است که تا صبح بیدار باشند و به جایش بعد از ظهر و قبل از ظهر بخوابند چون خیلی نسبت به این تاکید شده است.
🎙. جلسه ٢١١ شرح حدیث عنوان بصری
#آیت_الله_طهرانی قدس سره
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
4_5920062850700674589.mp3
478.7K
﷽
🎵شب بیست هفتم ماه مبارک جز لیالی قدر، در یک مجموعه است...
📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی 1435،م13🕰45
#شب_بیست_هفتم_ماه_مبارک_رمضان
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
سید بن طاووس با سلسله سند خود از زید بن علی بن الحسین علیهم السلام روايت کرده است كه گفت : شنیدم پدرم حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را
«اللَهُمَّ ارزُقنا التَّجافَى عَن دارِ الغُرورِ، و الإنابَةَ إلَى دارِ الخُلودِ، و الاستِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفُوت.»
در شب 27 رمضان از اول شب تا آخر شب مكرّر مى خواند.
📚 #توحيد_علمى_و_عينى ، ص116.
✍...حضرت علامه آیة الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#دعای_شب27رمضان
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی
بخش پانزدهم:
اثر دعای همگانی به مراتب بیشتر از دعای شخصی است.
قلبهای انسانها مانند دربهای متصل بهیکدیگر است که همدیگر را تکمیل میکنند.
یاد کردن از بندگان مؤمن خدا، سبب انتقال نور آنها به قلب ما میگردد.
با دعا کردن نور خداوند در قلب ما جا میگیرد، حال اگر این دعا برای دیگران باشد، علاوه بر اینکه آن شخص نورانی میشود، نورانیت او نیز به ما منتقل میگردد.
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
16.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🎬. #تصویری | آسیب گفت و شنود بی فایده در نفس انسان
🎙. سخنران: عالم ربانی و حکیم متأله آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره
🗃. شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه ۱۴۳۸ ه.ق ، جلسه ۱
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی