eitaa logo
سیر الی الله
431 دنبال‌کننده
379 عکس
123 ویدیو
29 فایل
وب سایت کتابخانه سیر الی اللّه : http://seireelallahbook.blog.ir سخنرانی تصویری آیت اللّه طهرانی: aparat.com/maktabevahyorg صفحه اینستاگرام: instagram.com/seireelallah
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🌸 سید الطائفتین علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه: هزار سال انسان برود عبادت کند ولی امیرالمؤمنین را نشناسد، خودش را عبادت کرده، خدا را عبادت نکرده؛ خودش و منویّات خودش و خواهش خودش و آرزوی خودش را عبادت کرده است، آن خدایی که خودش در دل خودش ساخته، او را عبادت کرده است. لذا میبینیم که آثار عبودیّت در آنها پیدا نمیشود، حرف هایشان جامد و خشک است، نماز میخواند امّا قلب جامد است، رحم و مروّت نیست، انصاف نیست، عطوفت و رقّت قلب نیست، حمیّت نیست. 📗 سالک آگاه جلد 1 ص 162 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
سیر الی الله
﷽ 🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۵ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سی
﷽ 🕯. | قسمت ۰۷ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____ 📌. عنوان: تكلّف در سجع نداشتن‏ ❖. شرط هفتم: أن لا يَتَكَلَّفَ السَّجعَ فى الدُّعاءِ. مراد از سجع آن است كه داعى خود را به تكلّف اندازد؛ اين در دعا مذموم است، چه به تكلّف ظاهرى مثل آنكه در عبارات و قافيه و وزن كلمات خود را مقيّد كند و توجّه خود را بدان معطوف دارد بطورى كه از توجّه به خدا به توجّه محض، به عبارات نيز التفات داشته باشد، و يا تكلّف باطنى مثل آنكه خارج از سنن غير مبدّله حقّ يا خارج از حدود و سعه خود چيزى طلب كند. دعاى بدون سجع آنست كه طبق مقتضاى حال بوده و تمام توجّه به خدا بوده، و از عبارت غافل شود و عبارات را سهل و آسان طبق افاده مرام خود ادا كند. ❖. در «عدّة الداعى» مرحوم ابن فهد فرموده است: " قطعاً يكى از شروط اينست كه حاجتش حرام نباشد و نيز قطع رحم نباشد و چيزى كه در آن بى‏ حيائى و اسائه ادب نسبت به شخصى است نباشد. مفسرون درباره اين آيه « ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً » گفته‏ اند: مقصود خشوع و حالت ذلّت و مسكنت و در خفاء بودن است و منظور از تتمه آن كه مى‏ فرمايد: خداوند معتدين را دوست ندارد، يعنى كسى نبايد از حدودش در دعاء تجاوز كند. مثل اينكه جايگاه پيامبران‏ را از خدا بخواهد. أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: اى كسى كه دعا مى‏ كنى، هيچگاه چيزى را كه انجام نخواهد شد از چيزى كه جائز و حلال نيست را از خدا مخواه. و نيز فرمودند: كسى كه بيش از اندازه‏ اش بخواهد، شايسته حِرمان و فقدان آن خواهد بود. | ۱ | ❖. غزّالى گويد: سزاوار است كه در موقع دعا از دعاهائى كه روايت شده تجاوز نكند، چون ممكن است انسان چيز ديگرى بخواهد كه مصلحت او در آن نباشد؛ و روى همين معنى در خبر يا در اثر وارد است كه به علماء حتّى در بهشت هم مردم نيازمندند. به علّت آنكه چون به مردم در بهشت گفته شود چه مى‏ خواهيد و چه تمنّى داريد نمى‏ دانند چه تمنّا كنند، مگر آنكه از علماء بپرسند. رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مبادا در دعا بخواهيد به وزن و قافيه الفاظ بپردازيد و همين مقدار كه بگوئيد: خداوندا از تو درخواست مى‏ كنم بهشت را نصيبم فرمائى و آنچه مرا از گفتار و عمل به آن مى‏ رساند روزى نمائى و پناه مى‏ برم به تو از آتش دوزخ و آنچه از گفتار و كردار كه مرا به آن نزديك مى‏ سازد. ❖. تا آنجا كه مى‏ گويد: بدان مراد از سجع همان تكلّف و زحمت سياق عبارات است؛ اين منافات با تضرّع و تخشع دارد، نه آنكه مراد كلمات متوازنه باشد. اگر انسان در دعا كلمات فصيح و بليغى متوازن و متشابه با قافيه‏ هاى صحيح نيز بياورد ولى بدون تكلّف باشد و به خضوع و خشوع او ضررى نرسد به هيچ وجه اشكال ندارد؛ مانند كلام رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم: " أسألُكَ الأمنَ يَومَ الوَعِيدِ و الجَنَّة يَومَ الخُلُودِ و مَعَ المُقَرَّبِينَ الشُّهُودِ و الرُّكَّعِ السُّجُودِ و المُوفِينَ بِالعُهُودِ إنَّكَ رَحِيمٌ وَدُودٌ و أنتَ تَفعَلُ ما تُرِيدُ! || خداوندا از تو درخواست امان‏ مى‏ كنم در روز هول و هراس، و بهشت را تقاضا مى‏ كنم در روز بى‏ پايان قيامت، و مصاحبت با مقرّبين كه شاهد مراتب فضل و اكرام تو هستند، و هم‏نشينى با ركوع كنندگان و سجده كنندگان را، و كسانى كه به عهد با پروردگار خويش ثابت و استوار باقى ماندند. بدرستى كه تو رحيم و بسيار با محبّت و لطف هستى. و تو هرچه را كه مشيّتت تعلّق بگيرد، انجام خواهى داد " و امثال اين ادعيه كه با عبارات روان و فصيحى با قافيه‏ هاى لطيف در ادعيه مأثوره بسيار وارد است. | ۲ | ____ 📚. منابع و مصادر: ۱. عدّة الداعى، ص ۱۳۹ ۲. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۲۹۲ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
کانال امام خوبی ها مطالب زیبا درباره ی امام زمان(عج) ما را حمایت کنید😘 بزن روی لینک ببین چی برات میاد😳😁 لینک کانال👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1368195122Ca97ff0f70a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش دوازدهم: انسان باید همیشه با دو بال خوف و رجاء یا امید و ترس به سوی خدا حرکت کند. اما آیا باید از خدای مهربان ترسید؟ آیا ممکن است خدا به بندگان خود ضرر برساند؟ خداوند منبع نور و رحمت است. ظلمتها و درد و رنجها بخاطر دور شدن ما از آن منبع نور است. عذاب از جانب خدا نیست، عذاب محصول اعمال ماست که به خود ظلم کردیم. ما باید بترسیم از اینکه مبادا دامان خدا را رها کنیم و از او دور شویم. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔘گناه ناامیدی از رحمت خدا، بالاتر از قتل نفس است🔘 🔶یکی از اصحاب بر امام كاظم عليه ‏السّلام وارد شد و گفت يابن رسول اللَه امروز یکی از دوستان سابقم را دیدم که روزه می خورد!! گفتم: مگر روزه نيستى؟! گفت من ديگر روزه بگيرم فائده ‏اى ندارد! سال ‏ها قبل نيمه ‏هاى شب، هارون مرا خواست. به نزدش آمدم. برخلاف انتظارم با من ملاطفت و مهربانی كرد. 🔹يك خورده آرامش پيدا كردم. گفت: اگر خواسته ای داشته باشم اطاعت می‌کنی؟ گفتم: همه چیزم فدای خلیفه! گفت: تا چقدر مى‏ توانى در راه ما ايثار كنى؟ گفتم: از همه اموالم حتّى از زن و فرزندانم هم می‏توانم در راه خليفه دست بكشم. خليفه خنديد و مرا ترخيص كرد. آمدم منزل. 🔸همين كه قصد خواب کردم، دوباره در زدند و مرا خواستند. به نزد خلیفه رفتم. هارون گفت از مال و زن و فرزندنت گذشتى ديگر تا چه حدّ می‌‏توانی در راه ما ايثار كنى؟ گفتم: خليفه به سلامت باد از جانم هم مى‏ توانم بگذرم! باز خليفه مرا ترخيص كرد. به خانه رفتم و تا قصد خواب کردم باز در زدند. 🔹گفتم: این دفعه مرگ ما حتمی است. خلیفه گفت: از مال و جانت گذشتى آيا هنوز چيزى باقى مانده كه در راه ما بدهی؟ گفتم: اى خليفه، از دينم هم گذشتم! گفت: احسنت! همین را می‌خواستم! حالا هرچه اين شخص می‌گوید گوش كن. 🔸همراه او به يك زندان‏ بسيار مخوفى که صداى ناله و ضجّه از آن بلند بود رفتیم. يك مشت پيرمرد، جوان، مفلوك، همين ‏طور افتاده‏ بودند. گفت: اينها همه از بنى‏ هاشم هستند. بعد پیرمردی 60 ساله را آورد گفت: گردن او را بزن! 🔸گفتم: اگر نزنم چه؟ گفت: هارون دستور داده اگر نزنى من گردن تو را بزنم! هرچه آن پيرمرد التماس كرد با تمام ناراحتى و سختی ــ دینمان را هم که داده بودیم ــ اوّلی را کشتم. دیگر شروع شد دومی و سومی، جوان و بچه. چند تای اوّلی سخت بود، بعد دیگر راحت می کشتم. میگفت : حال با این کاری که کردم دیگر جهنّمى شدم؛ چرا روزه بگيريم؟ 🔺امام كاظم عليه ‏السّلام فرمودند: همین يأسِ از رحمت‏ خدا گناهش بیشتر است از كشتن آن شصت نفر.🔻 ⭕️چون درِ بين خود و خدا را بسته می‌بیند! خب حالا شصت نفر را كشتى! مسأله آسانى نيست، گناه بزرگی است. ولى بالأخره هنوز تعلّقِ تو با خدا كه از بين نرفته؛ اين گناهش بيشتر است. 🎙. آیت اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔊. ، جلسه 11، سنه 1421. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🌸 علامه طهرانی رضوان الله علیه: قلوب اگر توأم باشد با نفاق و بخل و حرص و شرک و خودبینی و خودپرستی مقدرات انسان طبق همین قلب های آلوده و سیاه بنحوی مقدر خواهد شد! و اگر وجهه قلب تغییر کرد... و این خصوصیاتش مبدل به توحید و صفا و انفاق و ایثار و گذشت و عبودیت و حال ذُلّ و مسکنت نسبت به ساحت پروردگار شد مقدرات چیز دیگر خواهد شد! 📘 متن سخنرانی های علامه طهرانی قدس سره صفحه 23 #نشر_حداکثری 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
4_5900170829928335140.mp3
827.4K
﷽ 🎵نکته هائی در مورد شبهای قدر ☝️ 🎵امشب شب امام زمان است...! 🎵حکایت مُردن سید محمد کتابچی که برای مرحوم علامه ضبط کردند وفرستادند...! 💿شب قدر 1421 🕰49 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ امام صادق علیه السلام مقدرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان امضا می شود.۱ 💠 امشب (شب بيست و سوم) ازنقطه نظر مزيّت بر دو شب گذشته افضليّت دارد؛ چون بنابر ظنّ نزديك به يقين، شب قدر است! و شب قدر طبق نصّ قرآن: «از هزار ماه بهتر است» و شبى است كه ملائكه نازل مى ‏شوند از عالم ملكوت به آسمان دنيا و مقدّرات سال را خدمت امام زمان عجّل الله فرجَهُ الشّريف عرضه مى ‏دارند، و لذا در اين شب دعاىِ برای سلامتی وجود مقدّس حضرت امام زمان مستحب مؤكّد است، و خوب است مؤمنين دائماً اين دعا را بخوانند: «اللهُمَّ كُن لِوليّكَ الحُجّة بنِ الحَسَن صَلَوَاتُكَ عَليهِ وَ عَلَى ءَابائِهِ فِى هَذِهِ السَّاعَة وَ فِى كُلِّ سَاعَة وَلِيًّا وَ حَافِظًا وَ قَائِدًا وَ نَاصِرًا و دَلِيلًا وَ عَينًا حَتَّى تُسْكِنَهُ أرضَكَ طَوْعًا وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَويلا.» 💠از راه توسل به امام زمان، انسان می تواند به درجات و مقامات رضا و تسلیم در ذات حق برسد، وگر نه تا آخر عمر حَیارَی و سرگردان می ماند.۳ ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ ۱_الکافی،ج،۴،ص،۱۵۱ ۲_متن سخنرانی های علامه طهرانی رضوان الله علیه ۳_معاد شناسی،ج۷،ص149 علیه السلام 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎼. | ۰۴ 📌. عنوان: در این شب قدر از پروردگار چه تقاضا کنیم؟ 🎙. عالم ربانی آیت الله طهرانی قدس سره 🔡. همراه با ترجمه انگلیسی 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌 . تأکید بلیغ مرحوم قاضی به مرحوم قوچانی در بیداری تا طلوع شمس در شب قدر 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس اللہ سره درکتاب " نوروز در جاهلیت و اسلام، ص ١٨٨" مے فرمایند: ✍🏻مرحوم والد ـ رضوان اللَه علیه ـ می‌فرمودند: ❖مرحوم آیة اللَه شیخ عبّاس قوچانی، شاگرد سلوکی و وصیّ عارف باللَه سیّد علی قاضی ـ رضوان اللَه علیهما ـ نقل می‌کردند: «شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضانی بود که ما خدمت مرحوم قاضی رسیدیم و ایشان تأکید بلیغ نمودند که تا صبح، یعنی طلوع خورشید بیدار بمانیم.» ❖مرحوم قوچانی می‌فرمودند: «برای اینکه در بین الطلوعین خوابم نبرد گفتم به صحن مطهّر أمیرالمؤمنین علیه السّلام بیایم و در آنجا گوشه‌ای بنشینم تا خورشید طلوع کند. ❖به صحن مطهّر آمدم و همین‌طور در میان صحن قدم می‌زدم، ولی چون خسته بودم در گوشه‌ای نشستم و به تفکّر و تأمّل پرداختم امّا غافل از اینکه خستگی ناشی از بیداری شب مرا به خواب فرو برد. یک مرتبه از خواب بیدار شدم و دیدم خورشید طلوع کرده است و پاسی از آن گذشته است. بسیار متأسّف شدم و بر این إهمال و کوتاهی، خود را سرزنش نمودم و به خانه مراجعت کردم. هنگامی که طبق معمول خدمت مرحوم قاضی رسیدم، تا چشم ایشان به من افتاد فرمودند: ”مگر نگفتم مواظب باشید که خوابتان نبرد! به واسطۀ این غفلت از فیض بزرگی محروم گشتید.“» 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎬. || توجه بیش از حد به ظاهر اعمال، در رابطه انسان با خداوند اختلال ایجاد می کند! سخنران: عالم ربانی و حکیم متأله آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 🎞شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سال١۴٣۵ جلسه ٨،دقیقه ١٧:۵۵ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔵. عشق، بهترین راه به سوی خدا پس از شناخت مبانی سلوک است. 🔸حرکت به کمال و سیر و سلوک بنده به‌سوی خدا، به دو طریق انجام می‌گیرد: 🔹طریق اوّل: طریق أدای وظیفه و تکلیف و مجاهده و مبارزه و ریاضت و تحمّلِ مشقّت است؛ این طریق، طریقی است که انسان باید تحمّل کند و کارها را انجام بدهد و سختی‌ها را بر خود بخرد و وجود خودش را به‌واسطۀ تحمّل این ریاضات، لطیف کند و سبک کند و آن أنانیّت و خودیّت و نفسانیّتی که مانع از رسیدن به کمال و از بین رفتن حُجُب است را به‌واسطۀ اینها از بین ببرد. این یک راه است. 🔹طریق دوّم: راهی است که نه زحمت دارد، نه ریاضت دارد، نه مشقّت دارد و نه این‌همه توسری خوردن و این‌همه زحمت برای خود ایجاد کردن دارد؛ آن راه، راه محبّت است! اگر یک سالک و یک بنده‌ به‌واسطۀ محبّت و عشق به پروردگار و به‌واسطۀ تجلّی جَذَوات خدا در وجود او، به نقطه‌ای برسد که دیگر وجودی از خود نبیند، خواهی‌نخواهی ـ بدون اینکه بخواهد یا نخواهد ـ این راه را طیّ می‌کند؛ در آن‌صورت نه ریاضتی می‌فهمد و نه مجاهده‌ای می‌فهمد و نه زحمتی در خود احساس می‌کند. این را می‌گویند: راه عشق و محبّت؛ این می‌شود میان‌بُر، این می‌شود أقصر فاصلۀ بین حرکت انسان و رسیدن به مبدأ. حالا کدام بهتر است؟! 🔸لذا مرحوم آقای حدّاد می‌فرمودند: «از خدا بخواهید به شما عشق بدهد! عشق خوب چیزی است، از خدا بخواهید آن راه را برای شما قرار دهد! دیگر در آنجا نه زحمتی احساس می‌کنید و نه مشقّتی احساس می‌کنید و نه احساس می‌کنید که دارید راهی می‌روید؛ هیچ و هیچ! بخواهید یا نخواهید، در یک سرازیری و در یک مسیر هموار می‌افتید که شما را حرکت می‌دهند و هُل می‌دهند، و هرچه می‌خواهید ترمز بزنید، ترمز نمی‌گیرد! می‌روید و به آنجا می‌رسید!» 📝. آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس سرّه 📚. ، ج‏1، ص466 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
کانال🌹 استادصابرخراسانی🌹 مطالب زیبا درمورد اهل بیت علیهم السلام 🌹🌹 🌹مارا حمایت کنید🌹 لینک کانال 👇👇👇 🌹@hosseinmhammb🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش سیزدهم: انسان برای رسیدن به سعادت و نجات از عذاب، نمی‌تواند به اعمال خود تکیه کند عمل ما زمانی‌ می‌تواند بالا برنده و نجات بخش باشد که دارای شرایط باشد شرط قبولی عمل، اخلاص است تا بتواند لحظه به لحظه ما را به خدا نزدیک کند عملی که اخلاص ندارد و برای خدا نیست، انسان را بالا هم نمی‌برد همین اعمال ناقص ما نیز در برابر کرم بی‌شمار خداوند، هیچِ هیچ است. لذا واقعاً دست ما خالیِ خالی است. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 💠. دین گریزی!!! 🔸 اینکه الان در دنیا تصویر ناشایستی از دین و خدا و پیغمبر در اذهان وجود دارد از کجا آمده؟ چون ما خدا را بد نشان داده ایم. خدا را آنچنان که امام سجاد علیه السلام نشان می‌دهند نشان نداده‌ ایم. 🔸همۂ این دین گریزی و دین ستیزی ها ناشی از برداشت غلط و ارائۂ سیمایِ ناموزون و ناهمگون از پروردگار و عوالم ربوبی است. 🔸اگر خدا قاصم الجبّارین است؛ خیر السّاترین نیز هست. اگر قاهر هست، رئوف نیز هست. گزینشی خدا را نشان ندهیم! اینها خدایِ میلی و شریعتِ میلی است نه شریعت و خدایِ واقعی. 🎙. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔊. ، سنه 1438، جلسه 17. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯 || از جمله وصایای مولی امیرالمومنین علیه السلام به فرزندشان امام حسن علیه السلام ❖. و اگر میتوانی بین خود و خدای خویش واسطه ای از مردم دنیا قرار ندهی، حتما به کار ببند! و نفس خود را گرامى بدار از دست يازيدن به هر كار پست و دور از شأن و شرافت انسانى، گرچه آن امر دَنى و پست، تو را به نعمت‏ها و غنائم قابل توجّه دنيوى برساند؛ زيرا تو هيچ‏گاه نخواهى توانست در قبال از دست دادن شرافت انسانى خود و زير پا گذاشتن مناعت طبع و كرامت خويش، به متاعى كه بتواند اين نقصان و فقدان را جبران نمايد، دسترسى پيدا كنى و عوض آن حيثيت و آبروى از دست رفته را به چنگ آورى. ✍🏼. ترجمه: قدس سره 📚. منبع : جنگ خطی، ج۵ ، ص ۱۲۵ || حیات جاوید، ص ۱۵۶ و ۱۶۱ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | قسمت ۰۸ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __________ 📌. عنوان: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت‏ ❖. شرط هشتم دعا: تضرّع و تخشّع و رغبت و رهبت است. مراد از خشوع، شكستن دل و ذلّت قلب است؛ و مراد از تضرّع، ناله و زارى كردن؛ و مراد از رغبت اميد داشتن و ميل نمودن؛ و مراد از رهبت خوف و ترس داشتن در مقابل مقام عظمت حقّ جلّ شأنه: إِنَّهُمْ «كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً || و ما را از روى رغبت و خواهان بودن ثواب و پاداش و ترس و بيم از عقاب و كيفر مى‏ خواندند، و براى ما خشوع و فروتنى مى‏ نمودند. - انبیاء / آیه ۹۰ » و همچنين می فرمايد: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً.» و در ضمن دعاى چهل و هشتم از صحيفه سجاديّه عليه السّلام كه دعاى روز جمعه و أضحى است وارد است كه: " ولا يُنجِينِى مِنكَ إلّا التَّضَرُّعُ إلَيكَ! || و هيچ چيز مرا از عذاب تو نجات نمى‏ دهد، مگر تضرّع بسوى تو. " | ۱ | ❖. و خداى علىّ أعلى به حضرت موسى بن عمران على نبيّنا و آله و عليه السّلام خطاب فرمايد: " اى موسى وقتى كه مرا می خوانى خود را خائف و در بيم و هراس و مضطرب بنما و صورتت را بخاطر من بر خاك بگذار، و براى من مواضع با ارزش بدنت را سجده‏گاه قرار ده، و هنگام ايستادن دستانت را در حال قنوت قرار ده و وقتى كه با من مناجات می كنى، با حال خشيت و خوف از قلب مضطرب باش. و زندگانيت را به تورات من و عمل به دستورات آن زنده بدار و به نادانان مواقع حمد و موارد ستايش مرا تعليم نما و بخشش ها و نعمت هاى مرا بر آنان يادآور شو. و به آنها بگو: اينقدر در مسايل دنيا و هواهاى نفسانى غوطه‏ ور نشوند زيرا اين گرفتار كردن من ايشان را براى آنها گران تمام خواهد شد. | ۲ | ❖. و خداوند به حضرت عيسى بن مريم فرمايد: " اى عيسى! مانند غريق غمگين كه هيچ فريادرسى ندارد مرا بخوان. اى عيسى! اشك از ديدگانت براى من ببار و قلبت را براى من خاشع گردان. اى عيسى قلبت را به واسطه خشيت ذليل گردان و هميشه به پائين‏ تر از خود بنگر نه به بالاتر از خودت و بدان كه اصل و بالاى هر كار خطا و گناه محبّت دنيا است. پس دنيا را دوست نداشته باش، زيرا من آن را دوست ندارم. اى عيسى قلبت را براى من پاك گردان و ياد مرا در خلوت‏ هاى خودت زياد گردان و بدان كه خوشحالى من در اينست كه همچون مساكين كه با الفاظ و عبارات در صدد به دست آوردن دل مولاى خود هستند، با من اينطور باش. در اين مورد بسيار سرزنده و با جدّيت باش نه مانند مردگان. | ۳ | __________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الصحيفة السّجاديّة، دعاى ۴۸ ۲. الكافى، ج۸ ، ص۴۴ ۳. الکافی، ج۸، ص ۱۳۸ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🌸 سلمه الله همه عبادات و تلاش های آدمی برای آن است که جذبه ای از سوی حق تعالی، دل را به خود جذب کند! این همه کوشش برای یک کشش است. وقتی جذبه الهی آمد انسان راه صد ساله را در یک لحظه طی می کند! 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❖. قبر انسان افكارش است؛ اين قبرى كه ما را مى ‏برند درآن مى‏ گذارند، اين قبر ما نيست، اين قبرِ بدن ماست، بدن ما از خاك بوده و مى ‏رود در خاك؛ نفس ما هر درجه‏ اى از علوّ كه داشته باشد در همان مى ‏ماند؛ اگر نفس ما آلوده باشد، ما را  در روحانيّت نفس  نمى‏ برند؛ قبر ما همان افكار ماست، قبر ما همين خيالات ماست، قبر ما همين تو و منى هاست، از تو و منى بايد گذشت و تو و منی را فدای خدا کرد ، آن عالمی که خدا انسان را در آن جا می دهد ، مناسب با یک حقیتی است که انسان با آن حقیقت در هنگام مرگ مُنطوی است.. قدس سره 📚 آیین رستگاری ، ص ۳۶ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🌸 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره: توصیه به رفقا من خیلی به رفقا توصیه می کنم که مطالب مرحوم آقا (علامه طهرانی) را شوخی نگیرند؛ سخنان و کتاب های ایشان همگی حائز اهمیت هستند. می دانم که یک چیزی هست و نمی خواهم کسی را سر کار بگذارم. والله و بالله که آنچه را که می گویم روز قیامت پایش می ایستم که اگر کسی به مطالب ایشان دقت و تأمل کند، عِناد را کنار بگذارد، دنیا و هوای نفس را کنار بگذارد، از مطالب ایشان برای امیال خودش استفاده نکند و ایشان را به دنبال امیال خودش نکشاند، خداوند برای او قطعا "فتح باب" خواهد کرد، خودشان فرمودند، این حرف هم از من نیست و بارها به بنده فرمودند.1 🌸 مرحوم علامه طهرانی می فرموند: این کتابهای من مقدمه برای ظهور حضرت است. 2 💿 1_ شرح دعای ابوحمزه ثمالی،1438،مجلس3. 💿 2_ مبانی سیر و سلوک الی الله ، مجلس،23🕰آخر 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔺. استدراج ... 🔹.تمام بزرگان و تمام اولیاء نسبت به مسأله استدراج هشدار می‌دادند و یكی از مهمترین مسائلی كه سالكین راه خدا باید مورد توجه قرار دهند، مسئلۀ استدراج است [که پیش نیاید]. 🔹. به این صورت که انسان دائماً خودش را با گذشتۀ خویش قیاس كند و تطبیق نماید. انسان در مواجهه با حقّ‌ باید كاملًا‌ آرام و راحت باشد. حق هر چیزی كه می‌خواهد باشد، باشد. اگر آن آرامش وجود داشته باشد، مسائل بر قلب او به صورت صاف و روشن و شفّاف برمی‌خورد، اگر آن آرامش نباشد مسائل مُعوَج و كج و شبهه‌ناک برمی‌خورد و از این‌طرف و آن‌طرف وارد می‌آید. 🔸. مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: «نفوسِ افراد در قبال حق و در تلقّیِ حق مختلف است. بعضی از نفوس شفّاف و صافند. وقتی انسان مطلبی را به آنها می‌گوید، به همان صورت كه می‌گوید، به همان صورت هم می‌گیرند.» 🔺. ولی دیده‌اید که بعضی‌ها هستند که جنبۀ منفیِ مسأله را همیشه مورد لحاظ قرار می‌دهند. آدم یك حرفی را راحت می‌زند، امّا وقتی كه مخاطب مطلب را به انسان پس می‌دهد می‌بینید یك جور دیگر و به قسم دیگری فهمیده است. همیشه جهات منفی‌اش را مورد نظر قرار می‌دهد و منفی بافند. چون دل و قلب او دست خورده است. 🎙.حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه ۳۵ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
سیر الی الله
﷽ 🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۸ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سی
﷽ 🕯. | قسمت ۰٩ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __ 📌. عنوان: اميدوارى به اجابت‏ ❖. شرط نهم: اميد اجابت و جازم بودن به دعا است. چون حاجت بسوى‏ خداست و او فعّال ما يشاء است و هيچ چيز مانع از اراده او نيست؛ بنابراين علّت نوميدى و حرمان جز ضعف نفس داعى و عدم اتّكال او به خدا وجه ديگرى ندارد. اگر دعا كننده جدّى مطلب خود را طلب كند و خدا را قادر بر قضاء حاجت خود بيند، و اراده خود را جدّاً به اراده خدا متّصل بيند، دعاى او مستجاب خواهد شد. ❖. يك علّت مهمّ عدم استجابت غالب دعاها سستى و نوميدى و شكّ و ترديدى است كه در دعا كننده وجود دارد؛ او با خود میگويد: دعا كردن كه ضرر ندارد، دعا میكنيم شد يا نشد! همين سستى نيّت است كه استعداد را در داعى ضعيف نگاه میدارد؛ و چون افاضه خدا بر انسان به اندازه استعداد اوست، بنابراين كسى كه هميشه خود را ضعيف النفس و شكّاك بار آورده، همينطور كه در امور ظاهرى قدم‏ هاى بلند و جدّى نمیتواند بردارد و در امور اجتماعى پيوسته ذليل و مغلوب و منفعل از افعال غير و متأثّر به آثار غير است، همينطور از نقطه نظر ارتباط به عوالم معنى ضعيف بوده و بواسطه ترديد و شكّى كه دارد نمیتواند خود را به منبع عوالم معنى و خزائن عالم تقدير برساند و دعاى خود را به آن عالم پيوست دهد، و معلومست كه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ || و هيچ چيزى نيست مگر آنكه خزينه‏هايش نزد ماست، وليكن ما آنرا پائين نمى‏آوريم مگر به اندازه معيّن - الحجر، آیه ۲۱ » ❖. تقديرات اين عالم نزول اراده و فيضى است از عالم غيب، و اين نزول بر حسب استعداد ذاتى و اكتسابى افراد خواهد بود. بنابراين اگر اين استعداد كه سرمنشأش يقين به خدا و صفات اوست قوى باشد، تقديرات پر بهره و پر فيض و وسيع و پر دامنه بوده، محيط بسيار وسيعى با شعاع بلندى محلّ ظهورات آثار اين فرد قرار می گيرد؛ و اگر اين استعداد ضعيف باشد و ضعف او هيچ علّتى ندارد به جز ترديد و شكّ در خدا و صفات و أسماء حسناى او در اين صورت‏ تقديراتْ كوچك و محدود و متعيّن به تعيّناتْ ضيّقه بوده، محيط ظهوراتْ بسيار كوچك، و فرد از زندان تاريك نفس و آمال مادّيه نمیتواند قدمى برون گذارد. ❖. بنابراين گرچه تمام اراده‏ ها تابع اراده خداست، لكن اراده خدا نيز عبث نيست بلكه بر طبق مصلحت و حكمت و بر طبق استعداد افاضه می كند. شخص حكيم به هر موجودى طبق خواست باطنى و معنوى آن موجود به آن موجود فيض می بخشد، زياده از آن خلاف حكمت است. يك مشك آب را در يك كوزه كوچك ريختن، يا اتلاف آبست و يا شكستن در اثر فشار بر كوزه خواهد بود، و اين هر دو خلاف حكمت است؛ لذا ديده می شود كه در افراد صاحب يقين دعا مستجاب است بلاترديد. ❖. بنابراين شخص دعا كننده بايد در حال دعا خود را واجد چنين حالى ببيند و قدرت و عظمت خود را در مقابل خدا صفر بداند، و او را داراى قدرت نامتناهى فعّالٌ لما يشاء و حاكمٌ لما يريد بداند، و از محلّ ترديد و شكّ پا برون نهاده در افق يقين اراده خود را به خزائن عالم تقدير برساند، و نزول تقديرات را حسب اراده پروردگار بر طبق استعداد خود در حال دعا تمنّى نمايد. ❖. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه: " وقتى كه دعا مى‏ كنى اين چنين گمان كن كه هم اكنون‏ درخواستت كنار در است تا وارد خانه شود. " و از سليمان بن عمرو روايت است: گفت شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‏ فرمود: " خداوند دعائى را كه از روى قلب سياه برخواسته است، اجابت نمیكند، پس وقتى كه دعا كردى، با تمام قلب خود روى آور آنگاه يقين بدان كه اجابت خواهد شد. " | ۱ | ❖. و همچنين ابن قدّاح از حضرت أبى‏ عبدالله عليه السّلام روايت میكند كه أميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: " خداوند دعائى را كه از قلب مشغول به لهو و هوسرانى است مستجاب نمیكند. " میفرمود: " وقتى يكى از شما براى مرده‏ اى دعا میكند، نبايد از روى قلب هوسران باشد وليكن بايد براى او در دعا كوشا باشد. " | ۲ | __ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۷۳ ۲. الکافی، ج۲ ، ص۴۷۷ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش چهاردهم: علت خستگی و کسالت ما در هنگام عبادت چیست؟ چه عاملی ما را از عبادت کردن محروم می‌کند؟ قوای ما محدود است و با مشغول شدن به چیزی، از دیگر چیزها باز می‌ماند. تا وقتی مشغول به چیزهایی باشیم که ما را از عالم ملکوت و عالم نور دور می‌کند، قوۀ گیرایی ما در اُنس با خداوند از کار می‌افتد. برای کسب لذت مناجات با خداوند: 1. باید درون خود را از شلوغی‌های بیرون خالی کرد. 2. خدا را بهتر شناخت و عقاید و معارف خود را اصلاح کرد. 3. علاوه بر رعایت ظاهر عبادت، شرایط باطنی عبادت را نیز رعابت نمود. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 💠. اعتراف به اشتباه و رفع آن وجوب شرعی دارد ؟! 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1434، دقیقه 33:51 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔸 _این کتابهایی که مرحوم آقا نوشتند، همان کلام امام زمان است که دارد برای مردم بیان می کند. همین است، راه همین است.! اگر شما پیش امام زمان بودید از این کتاب‌های موجود فعلی، امام زمان کدام کتاب را به شما توصیه می کرد که آقا بخوانید؟! کدام کتاب است؟! حالا ما هم آن کار را بکنیم! 🔸 _ اگر شما پیش امام زمان بودید و امام زمان می خواستند به شما دستور العمل بدهد، دستورالعمل اخلاقی بدهد، دستورالعمل سلوکی بدهد، ذکر بدهد امام زمان به شما نمی گفت قران بخوان؟! خوب الان هم بخوانید؛ حتماً باید او بیاید بگوید تا این که سندیَّت پیدا کند تا امضا بشود! 🔸 _آن کلامی را که اولیای خدا نوشتند و گفتند و بیان کردند و به دست ما رسیده است، همین را اگر امام علیه السلام بود می‌گفتند، همین را انجام بدهید، اگر غیر از این باشد پس باید شک کرد! در حالتی که اطمینان داریم، درست شد؟ اگر ما در آنجا باشیم و به امام زمان علیه السلام بگوییم آقا: شما باید دست ما را بگیرید، آقا: ما شما را رها نمی کنیم، ما را باید از نفس بیرون بیاورید، حضرت می‌گوید: بنده از این کارها بلد نیستم! صاف به شما می گوید: می خواهید از نفس بیرون بیایید، بروید و به اینها عمل کنید، خودت از نفس در می آیید، بروید به این مطالب عمل کنید، خودتان از نفس بیرون می آیید؟! مطلب دیگری...، بنده، بی بنده! این حرف‌ها نیست؟! 🔸 _ به پیر به پیغمبر به آن کتاب رساله لب اللباب عمل بکنید می‌رسید این مطلب خیلی دقیق است ها رفقا! پس بنابراین ما بدانیم راه عبارت است از عمل و مراقبه و صبر بر آنچه که در درون می‌گذرد و تحمل نسبت به آنچه که برای انسان حاصل می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی ۱۴۲۶ مجلس ۴ برگرفته از دقیقه ۴۱ تا ۵۰ 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه ... 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی