eitaa logo
سیر الی الله
430 دنبال‌کننده
379 عکس
123 ویدیو
29 فایل
وب سایت کتابخانه سیر الی اللّه : http://seireelallahbook.blog.ir سخنرانی تصویری آیت اللّه طهرانی: aparat.com/maktabevahyorg صفحه اینستاگرام: instagram.com/seireelallah
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🔻 کتاب رساله مودت 🔸 مجموعه سخنرانی ‌هائی است در تفسیر آیۀ شریفه: قل لا أسألکم علیه أجراً الّا المودّة فی القربی که علّامۀ حضرت آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی مؤلّف قدّس سرّه در سال ۱۳۹۱ هجری قمری در مسجد قائم طهران ایراد فرموده و در همان زمان شالوده‌ای از مباحث را نوشته‌اند تا در موقعیّت مناسب باز نویسی و تحریر شود. این مجموعه با بررسی آیات و روایات مرتبط با آیۀ شریفۀ مودّت، به نقد و ردّ تفاسیر عامّه دربارۀ آیۀ شریفه پرداخته، و برخی از وقایع پس از رحلت رسول خدا صلّی الله علیه وآله تا شهادت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را نقل و بررسی می‌نماید. 📥 دریافت رایگان کتاب از لینک زیر👇 http://seireelallahbook.blog.ir/post/12
﷽ 🔳. توسّل در لاافق 🔹. روايات عجيبی راجع به مقام و موقعيت حضرت زهرا سلام الله عليها وجود دارد که ائمه اطهار می‌فرمايند: «ما در مشكلاتى كه برايمان پيش می‌آيد به مادرمان فاطمه زهرا سلام الله عليها توسل می‌كنيم.» 🔹. اين چه مرتبه‌اى است كه امام صادق عليه السلام، رئيس مذهب تشيع، که خودش صاحب ولايت كليه و واسطه بين خالق و مخلوق است، درباره آن سخن می‌گوید!؟ 🔹. البتّه توسل آنها در آن مشكلاتی است که مربوط به خودشان بوده و مرتبط با عوالمی است که به خود امام علیه السلام مربوط است؛ یعنی توسل آنها در مسائلِ مرتبط با پروردگار و سیر در اسماء و صفات کلیه می‌باشد؛ نه مشكلات مربوط به ما و عالمِ كثرت و عوالم پایین؛ اين‏ موارد زير ناخن امام هم محسوب نمی‌شود؛ كلِ عالم وجود زير ناخن امام هم به حساب نمی‌آید. 📝. حضرت آیت‌الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ص: ٧۶٣ سلام الله علیها 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔘. جوهرۂ نبوت! علیها السلام 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | ۱۱ 📌. موضوع : موالات اهل بیت حقیقت معنای مودت فی القربی 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت، ص۸۰-۸۴ ___ ✍🏻. طبق بسيارى از روايات أهل تسنن و أخبار مُستفيضه و متكاثره‏ اى كه از طريق علماى شيعه در تفسير آيه وارد شده است و همچنين طبق روايات متواترى كه از شيعه و سنّى بر وجوب موالات اهل بيت و محبت آنها رسيده است معنى آيه روشن مى‏ شود كه: اى پيغمبر! بگو من از شما پاداشى طلب نمیكنم مگر موالات اهل بيت من. ❖. و سر اين مطلب بواسطه روايات متواترى كه از طريق شيعه و سنى درباره ارجاع مردم به اهل‏بيت در فهم قرآن مجيد و اصول معارف و فروع دين و بيان حقائق كتاب خدا و درباره لزوم تمسك آنان در حوادث واقعه به اهل بيت عصمت وارد شده است، ظاهر شده و براى شخص منصف هيچ جاى ترديد و شبهه نمیگذارد كه: مراد از مودّت فى القربى همان موالات اهل بيت است كه بعنوان پاداش و مزد رسالت، وسيله ارجاع مردم به آن ذوات مقدّسه در كشف حقائق علميه و رفع مصائب اجتماعى و اتكاء به آن ذوات مطهره در جلب منافع و خيرات و رفع مشكلات قرار داده شده است. ❖. كدام شخص منصفى است كه روايات صحيحه‏ اى را كه به طريق شيعه و سنى متواترا از رسول خدا نقل شده ملاحظه كند، مانند حديث سفينه: «مثال اهل بيت من مانند كشتى نوح است، كسى كه بر آن سوار گردد نجات پيدا ميكند و كسى كه تخلّف ورزد دستخوش غرقاب واقع خواهد شد.» |۱| و مانند حديث ثقلين: «من در ميان شما دو چيز بزرگ ميگذارم يكى كتاب خدا و ديگر عترت من كه اهل بيت منند، اين دو هيچگاه از هم جدا نخواهند شد تا آنكه با هم در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.» |۲| و مانند حدیث «من شهر علمم و على دَرِ اوست. پس كسى كه ميخواهد در اين شهر علم داخل شود بر او لازمست كه از درِ آن شهر وارد گردد.» |۳| و همچنين روايات كثيرى را كه در وجوب محبّت آنان وارد شده ملاحظه نمايد و در عين حال ترديد داشته باشد كه اين وجوب مودت و اجر رسالت براى ارجاع امّت به آنان در كسب فضائل معنويّه و اقتداء به سيرت و روش آنها در جميع مراحل زندگى: جسمى و روحى، مادى و معنوى، ظاهرى و باطنى، دنيوى و اخروى است. ❖. بنابراين چون مودّت به اهل بيت ملازم متابعت آنها و پيروى از آداب و سنن آنهاست و نيز مستلزم آشنا شدن به علوم آنها و كشف حقائق قرآن و مراتب توحيد است، لذا در رتبه بقاء و دوام وجود مقدّس حضرت رسول اكرم، و در سلسله علل مُبقيه اسلام، و به دنباله نتائج حاصله از زحمات آن حضرت است. و بنابراين حقّاً اجر و مزد رسالت خواهد بود؛ چون بنا بر بيان سابق انگيزه رسالت، وصول أفراد بشر به مراتب انسانيّت و عروج آنان از سطح بهيميّت به درجه بشريّت و رسيدن به اهداف خاصّه انسانى و خروج از هر گونه شرك و ورود در سلسله مراتب توحيد است. و اگر كسى چنين سيرى بنمايد حقّاً مزد رسالت را خواهد داد. و اين سير بدون بستگى و مودّت اهل بيت كه حكم وجود باقيه خود رسول الله و به منزله نفس نفيس آن حضرتند صورت نخواهد گرفت. در بين تمام مسلمين جاى ترديد نيست كه فقط اهل بيت، حامل علوم حضرت رسولند و اين معنى در بين دانشمندان سنّى مذهب نيز مورد تصديق‏ است. و مسلمين صدر اسلام نيز اهل بيت را حامل أسرار قرآن و علوم نبويّه و حل كننده مشكلات ميدانستند. ❖. و عليهذا مودّت به اهل بيت و پيروى از آنان به دنباله مودّت به رسول الله و پيروى از آن حضرت بوده، و پس از ارتحال حضرت رسول الله، نفس قدسيّه آن حضرت به حيات اهل بيت زنده خواهد بود؛ و اين است علّت عدم انفكاك قرآن از عترت تا قيام قيامت، و ورود در كنار حوض كوثر؛ كأنّه خود پيغمبر كه جان و روح قرآنست با كتاب آن حضرت كه كتاب الله است تا روز قيامت زنده و جاويد بوده، دوش به دوش يكديگر مانند معنى و صورت حافظ عالم بشريت و هادى آنها به مقام كمال و سعادتند. | | ____ 🖇. مصادر: ۱. تفسیر فخررازی ، ج۲۷،ص ۱۶۷ ۲. تفسیر الدر المنثور ، ج۶، ص ۷ - امام شناسی ، ج۱۳ ۳. الغدیر، ج۶، ص ۶۱ - امام شناسی ، ج۱۱، ص ۵۱ تا ۱۳۳ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔻 مقاله سیری در تاریخ حضرت فاطمه سلام الله علیها جلد اول :  سیری در تاریخ و احادیث حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما. 📥  دانلود از لینک زیر👇 http://seireelallahbook.blog.ir/post/103
﷽ 🔳. شهادت مظلومانۀ جان نثارِ حق و ولایت، بابِ مفتوح شفاعت، حضرت صدّیقۀ کُبری، فاطمۀ زهراء علیها السلام بر جمیع جویندگان حقّ و انسانیّت تسلیت باد. 🏴. و لستُ أدری خبرَ المسمارِ/ سَلْ صدرَها خزانةَ الأسرارِ ▪[من چیزی از حکایت میخِ در نمی‌دانم/ ولی این حکایت را از سینۂ او که گنجینۂ اسرار است، پرس و جو کن!] 📝. از اشعار مرحوم محقق اصفهانی رضوان الله علیه در مصیبت حضرت زهرا علیها السلام سلام الله علیها علیه السلام @seire_elallah1 🏴🏴🏴🏴⁩
سیری_در_تاریخ_حضرت_فاطمه_زهراء_جلد_اول1.pdf
3.1M
﷽ 💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📗. جلد: اول 📑. صفحه: ۱۹۹ 💾. حجم: ۳.MB ✅دانلود pdf در کانال: 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | ۱۲ 📌. موضوع : آتش حسد منافقین 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت، ص ۱۵۸- ۱۶۱ 📥. دانلود: فایل pdf | فایل صوتی _____________ ✍🏻. مرحوم سید شرف الدین میفرمایند: " از ابوحمزه ثمالی در تفسیرش از ابن عباس مروی است که : چون بعد از هجرت، اسلام استحکام یافت ، انصار گفتند: خدمت رسول خدا مشرف شویم و به او عرض کنیم که از این به بعد ، امور مهمی برای شما پیش خواهد آمد ، این اموال ما را بگیر و در مقاصد خود بکاربند. سپس خدمت آن حضرت مشرف شدند و مطلب خود را معروض داشتند؛ آیه قُل لآ أَسئلُكُم نازل شد. حضرت فرمودند: " به اقربای من بعد از رحلت من مودت کنید! " پس انصار از نزد آن حضرت با کمال تسلیم و اطاعت خارج شدند. ولکن منافقین گفتند : این مطلبی است که محمد افترا بسته و به خدا نسبت داده است ، او می خواهد به واسطه این تسلیم و مودت ، ما را بعد از خود در مقابل اقربایش ذلیل کند؛ آیه نازل شد: " أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَي عَلَي الله كَذِبًا - بلکه می گویند: او بر خدا به دروغ افترا بسته است! " |۱| ❖. خدا حسد را بکشد که چگونه صاحبش را در اندرون دوزخ می فرستد! ببین چگونه صحابه مخالفِ با اهل بیت از دین خدا خارج شدند، و به جهت حسد نمودن با اولیای خدا، پیغمبر خود را که صادق و امین است تکذیب نمودند، تا درباره نفاق آنها این آیه در قرآن مجید نازل شد ، قرآنی که مسلمانان در هر شب و روز تلاوت می کنند. ❖. و با همه این احوال ، همان تخمی که اهل نفاق پاشیدند، با روی کار آمدن قدرتمندان از بنی امیه ، رشد نموده و نمو کرد تا به حدی که مسلمانان از این آیه و معنای آن غافل شدند و امر متلبس شد و شبهه در اذهان جای گرفت. و این بلای عجیب فقط به علت اعتماد جمهور مسلمانان است بر طبقه صدر اول که آنها بنای خود را بر عدالت هر فرد از صحابه گذاردند ، با آنکه در کتاب خدا از شوون منافقین و انتظار آنها نسبت به مرگ رسول خدا همیشه آیاتی را تلاوت می کنند. ❖. و این بلا به اندازه ای شدید شد که به طور کلی غور نمودن و بحث کردن در احوال آنها ممنوع شد. و باب تحقیق و بحث و رد و انتقاد چون بر روی مسلمین بسته شد، از بحث در احوالات آن صحابه منافق سکوت به عمل آوردند و بسیاری از حقائق را ضایع نمودند و طبق آرای باطله خود لباسی از حقیقت بر تن هر منافقی نمودند. و نیز بدین جهت در معنای آیه مودت اختلاف کردند، و با وجود این همه نصوصی که از رسول خدا بر مودت عترت مطهر آن حضرت وارد شده است و این احادیث فراوانی که با صراحت تام، تمام امت را امر به مودت آنان می کند ! " | ۲ | در کافی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند " اهل بصره در معنی آیه مودت چه می گویند؟ به آن حضرت پاسخ دادند که آنها میگویند: این آیه راجع به جمیع اقرباء رسول خداست! حضرت فرمودند: دروغ می گویند، این آیه درباره ما به تنهایی نازل شده است ، این آیه درباره اهل بیت ، اصحاب کساء : علی و فاطمه و حسن و حسین است! " و از حضرت باقر علیه السلام روایت شده است که از حضرت سوال شد که ذوی القربی که در آیه مودت ذکر شده است چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند : مراد از ذوی القربی در این آیه فقط ائمه علیهم السلام هستند " | ۳ | | | _____________ 🖇. مصادر: ۱. سوره شوری، آیه ۲۴ ۲. الفصول المهمه، ص ۲۲۲ ۳. تفسیر صافی، ج۲، ص ۵۱۳ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔘. سرّ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم علیها السلام 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌 چه بسا زنی به خاطر شوهرش به آتش می رود، و چه بسا مردی به خاطر زنش به آتش می رود! شوهر می گوید؛ بلند شو بیا و سلام علیک کن با مهمان! بگو، بخند، صحبت کن...! این مسخره بازی ها، این مقدس بازی ها و این تحجّرها چیست که در آورده اید! وقتی که کسی می آید پا می شوید و می روید و سلام نمی کنید و...! بلند شوید بیایید و بنشینیم بگوییم بخندیم خوش باشیم...! زن هم می‌گوید؛ خوب شوهرم می‌گوید باید آمد و گفت و خوش بود...! خدا می داند که در این مسائل چه ارتباطاتی بعد هست...! انسان واقعاً به خدا پناه باید ببرد! بنده در همین مقدمهٔ این کتاب ( شرح وصیت امیرالمؤمنین در حاضرین) گفتم؛ اتفاقاً امروزه معجزهٔ امیرالمومنین در این فقراتی که راجع به أمور زنان به (امام حسن مجتبی) وصیت می کند؛ امروزه روشن می‌شود که ۱۴۰۰ سال بعد را دارد می بیند! و می بیند که این ارتباط بین زن و مرد، این موبایل ها وای، ای وای، ای وای، ای وای...! این اینترنت ها، این ارتباط‌ها چه فاجعه ها در زندگی زناشویی مردم ایجاد کرده است! و چه بلاهایی بر سر روابط خانوادگی می آورد، دارد امروز را می بیند، امروز معجزه اش دارد روشن می شود، نه آن موقع، آن موقع که چیزی نبوده! امروز این مسائل روشن می شود و امروز مشخص می شود که در رَهزنیِ شیطان، نه نماز شب به درد می خورد، نه ذکر « لا اله الا الله» و نه یونسیه! نه نماز اول وقت کار آمد دارد، نه روزه و غیر ذالک! وقتی که میگویند؛ زن ارتباط نداشته باشد با مَرد، سخن نگوئید، تلفن نزنید، پاسخ تلفن مرد را ندهید، امیرالمؤمنین، می‌دانستند که در این ارتباط چه جنایت ها و فاجعه ها و چه کج راه ها و کویر ها وجود دارد، که از هزار، چند تا بیشتر نمی توانند خلاصه بشوند! بنده به سهم خودم در همان محدوده‌ای که ارتباط دارم، در همان محدوده می‌توانم اعتراف کنم که در بسیاری از موارد مشاهده شده است که علت آنها همین ارتباط بوده در حالتی که افراد اهل نماز بوده اند، اهل روزه بوده اند و اهل جلسه بودند! وای آقا! چه کار کنیم...، زهر مار و چکار کنیم! وقتی که می‌گویم حرف نزنید نزنید! وقتی می گویم جواب تلفن مرد را ندهید، ندهید، وقتی که گیر می افتند...! آن وقت توی سر می زنند آقا چه کار کنیم، چه کار کنیم...! می گویند: حضرت زینب، حضرت زینب...، چند تا حضرت زینب وجود دارد؟ تو، سر تا پایت عایشه است، آن وقت دارید خودت را با حضرت زینب مقایسه می کنید! 📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی ۱۴۳۱ مجلس ۱۱ برگرفته از دقیقه ۴۲ تا ۵۳ 🖥حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸حضور انتشارات مکتب وحی در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب 🔹ارائۀ آثار حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی و حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّهما 🗓 زمان: ۶ الیٰ ١١ جمادی‌الثانی ١ الیٰ ۶ بهمن‌ماه ١۳٩٩ ✅ ارسال رایگان پستیِ کتب ✅ بهره‌مندی از تخفیف نمایشگاه ✅ بازدید و خرید به‌صورت ٢۴ساعته ◀️ پنل مخصوص مکتب وحی ▶️
﷽ 💎. گر نه موشی دزد در انبان ماست گندمِ اعمالِ چِل‌ساله کجاست؟! 🔹سیر و حرکت انسان باید بر اساس شرایطی باشد؛ اگر آن شرایط آماده شد این حرکت هست و اگر آماده نشد، نیست. 🔹انسان نمی‌تواند از یک طرف ذکر بگوید و حالِ توجه پیدا کند و از یک طرف هر مجلسی که او را دعوت می‌کنند برود؛ این دو با هم نمی‌خوانَد. افرادِ آن مجلس و صحبت‌ها و مطالبی که مطرح می‌شود تمامِ آنچه را در شب به‌دست آورده است ـ و بلکه بیشتر را ـ از او می‌گیرد؛ لذا صد سال هم ذکر بگوید فایده‌ای ندارد! 🔹اگر ذکر و بیداری شب هست، باید جریان زندگی و ارتباطات و معاشرت در روز به‌نحوی باشد که با آن ذکرِ شب تنافی نداشته باشد. 🔹مثل مریضی که دارو بخورد و از طرفِ دیگر پرهیزی راکه طبیب به او داده، عمل نکند و غذای نامناسب بخورد؛ این، آن را خنثی می‌کند و دیگر فایده ندارد. افرادی که به فشار خون مبتلا هستند اگر در کنار داروی فشار خون غذای شور بخورند اگر بدتر نشوند بهتر نمی‌شوند. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسۀ ٢۰٧ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | ۱۳ 📌. موضوع : هجوم به خانه وحی و نخستین قربانی 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت، ص ۱۶۲ و ۲۵۰ 📥. دانلود: فایل pdf | فایل صوتی _____ ✍🏻. وجوب مودت آل محمد به طور مسلم و یقین از خود رسول الله به امت توصیه شده است. ولی اعداء آل محمد از روز اول بنا بر آزار آل محمد گذاردند و تمام حقوق آنها را از ولایت کبری و خلافت رسول خدا از آنها گرفتند و حتی آنها را از خمس و میراث رسول الله منع کردند و از هر جهت آنها را در فشار هایی طاقت فرسا و آلام و مصائب کمرشکن قرار دادند. ❖. در روایتی که از " دلائل الامامه " نقل شده است چنین وارد است که: چون فرستاده ابوبکر از نزد امیرالمومنین علیه السلام برگشت و گفت که علی از آمدن و بیعت نمودن امتناع می ورزد، عمر اصرار نمود که ابوبکر قنفذ را برای احضار امیرالمومنین بفرستد. ابوبکر قنفذ را با جماعتی به خانه فاطمه برای احضار امیرالمومنین فرستاد. چون اجازه دخول به منزل را به آنها ندادند، آن جماعت بازگشتند و فقط قنفذ درب خانه ایستاد و مراجعت ننمود. چون عمر از آن جماعت شنید که امیرالمومنین اذن دخول نداده اند خشمناک شد و با جماعتی به خانه فاطمه با کمال شدت روی آورد و دستور داد مقداری هیزم درِ خانه انباشتند، و سپس خودش به صدای بلند فریاد برآورد بطوریکه امیرالمومنین و فاطمه بشنوند: " ای علی ! برای بیعت خارج شو وگرنه خانه را به رویت آتش میزنم! " ❖. فاطمه فریاد برآورد: " ای عمر تو را با ما چکار؟! " عمر گفت: نمی رویم تا آنکه خانه را به روی ما باز کنید. و چون دید کسی درب خانه را باز نکرد در خانه را آتش زد! فاطمه زهرا در پشت درِ مشتعل او را از ورود به خانه منع میکرد. عمر با لگد محکم به در کوفت بطوریکه در باز شد و فاطمه به دیوار چسبید. عمر از روی مقنعه سیلی بر صورت فاطمه زد بطوریکه گوشواره از گوش حضرت به زمین افتاد، و با تازیانه بر دست آن حضرت زد. فاطمه فریاد کرد: " وَا أَبَتَاه! " و با صدای بلند گریه کرد. عمر میگوید: چون ناله فاطمه را شنیدم نزدیک بود که قلب من نرم گردد و دست بردارم؛ لیکن چون کید محمد و سیراب شدن علی از خون بزرگان عرب از خاطرم گذشت، فاطمه را مجدادا به دیوار فشار دادم. فاطمه ناله کرد: " ای پدرجان! آیا اینطور با حبیبه تو رفتار می کنند؟ " و فضه خادمه خود را صدا کرد و گفت: " هر آینه جنینی که در شکم داشتم کشته شد! " |۱| نظام می گوید: " در روزی که می خواستند امیرالمومنین را برای بیعت به مسجد ببرند، عمر به شکم فاطمه زد، بطوریکه جنین فاطمه: محسن سقط شد. و عمر فریاد میزد: این خانه را با هرکس در آن هست آتش بزنید! درحالکیه در خانه غیر از علی و فاطمه و حسن و حسین کس دیگری نبود. " |۲| ابن ابی الحدید می گوید: " سپس عمر داخل خانه علی شد و گفت: ای علی برخیز و بیعت کن! علی خودداری کرد و امتناع ورزید! عمر او را با شدت از جای خود بلند کرد و با شتاب به بیرون رد کرده بود. خالد بن ولید علی و زبیر را نگه داشته و عمر و افراد دیگر آنان را به شدت با کمال قهر و سختی به طرف مسجد سوق میدادند. و مردم جمع شده و تماشا می کردند و کوچه های مدینه از مردم پُر شده بود. چون فاطمه کردار عمر را نگریست، فریاد و ولوله کرد و در حجره خود ایستاد و فریاد برآورد : ای ابوبکر! چقدر زود از روی نخوت و حمیت جاهلی بر اهل بیت رسول خدا حسد ورزیدید! سوگند به خدا که من با عمر تکلم نخواهم کرد تا خدای خود را ملاقات کنم ! | |۳| ❖. ابن قتیبه دینوری می گوید: پس از آنکه از علی در مسجد نتواستند بیعت بگیرند، علی خود را به قبر رسول خدا رسانید و خود را به روی قبر انداخت و فریاد می زد و گریه میکرد و با صدای بلند میگفت: " یَابنَ اُمِّ إنَّ القَومَ استَضعَفُونی وَ کَادُوا یَقتُلُونَنی! - ای رسول خدا ، ای فرزند مادرم ! امت تو مرا حقیر و ضعیف شمردند و نزدیک بود که مرا بکشند! " |۴| | | _____ 🖇. مصادر: ۱. بحارالانوار، ج۳۰، ص۲۹۴ به نقل از جلد دوم کتاب " دلائل الامامة " ۲.الامامة و السياسة ، ج١، ص۱۲ ۳. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۱۹ و ج۱، ص ۱۲۴ ۴. الامامة و السياسة ، ج١، ص١٣ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔹فروشگاه اینترنتی سرای جاوید 🔸همزمان با نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 📗ارائۀ آثار مکتوب و دیجیتال (کتاب، کتاب صوتی و نرم‌افزار) از حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی و حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی ـ قدس الله سرهما ـ در فروشگاه اینترنتی سرای جاوید 🗓 زمان: ۶ الیٰ ١٤ جمادی‌الثانیه ١۴۴٢ (۱ الی ٩ بهمن ١۳٩٩) 🖥 بازدید و خرید: www.sarayejavid.com ✅ عرضۀ کتاب، نرم‌افزار و کتاب صوتی ✅ ارسال پستی محصولات ✅ بهره‌مندی از تخفیف ٢۰درصدی 📞 تلفن: 02188615207 📨 واتساپ: 09124465465
﷽ 🔶 چه خون افتاد در دلها! 🔹شما دنبال اين مكتب هستيد. برای همین خيلى بايد قدر خودتان را بدانيد. اين مسأله، آسان به دست شما نرسیده است! 🔹خون دل‏ها خورده شده است؛ بزرگان به مَرَض‏ها افتاده ‏اند، به بيمارستان‏ها كشيده شده ‏اند، در بستر بيماری‏ها افتاده اند، با انواع ناراحتى ‏ها و ابتلائات دست و پنجه نرم كرده اند تا اين‏كه الآن اين مطلب به دست من و شما افتاده است‏. 🎙. آیت اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه اللَه 🔊. ، سنه 1424، جلسه 1. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 💠 متابعت از کلام معصوم یعنی قبول ولایت، حقیقت دین حقیقت تبعیت است. کسی که تبعیت کند، این اهل دیانت است، و کسی که تبعیت نکند نیست! تبعیت از کی؟ تبعیت از اهل بیت. چون خداوند می فرماید که: متابعت از رسول خدا این متابعت از خداست و متابعت از ذوالقربیٰ این متابعت از رسول خداست. 💠 ما از پیش خود کم و زیاد نمی توانیم بکنیم، هرجا که دلمان می‌خواهد کم کنیم و هر جا که دلمان می خواهد زیاد! آنچه را که آنها فرمودند عین همان را باید در جای خود و در موقف خودش به کار برد. 💠از بنده سؤال شده راجع به اینکه بعد از نماز، آیا این دست دادن...، چطور است؟ بنده در پاسخ گفتم، بدعت است! و بدعت هم خلاف شرع است، و درست هم گفته ام و الان هم همین را می گویم! ما دستور داریم که بعد از نماز بلافاصله سجدهٔ شُکر بجا بیاوریم و بعد تسبیحات حضرت زهرا. کجا ما داریم دست بدهید؟ کجا داریم این حرف ها را بزنید و بعد شعر بخوانید، و شعار بدهید! کجا داریم؟ کجاداریم یک روایت که بعد از نماز رو به هم بکنیم، قبول باشد، و قبول باشد! زهرمارو قبول باشد. 💠 آنچه ما داریم بعد از نماز مُصلّیٖ باید حالت نماز را در خود حفظ کند، صحبت نکند، سجده کند و تسبیحات حضرت زهرا را بگوید؛ که از مرحوم حداد رضوان الله علیه شنیدم که فرمودند؛ مگر می شود سالکی اسم خودش را سالک بگذارد و تسبیحات حضرت زهرا را بعد از نماز ترک کند مگر می شود، سالک نیست! ببینید این بزرگان چقدر متعبد بودند و چه مقدار مقیَّد بودند. وقتی که آن حال توجه دارد همین...، رو می کند و می گوید آقا قبول باشد، آن حال توجه از دست می رود. والله! مواظب دین مردم باشیم، مواظب آن خلوص مردم باشیم، از خودمان اضافه نکنیم... 📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی ۱۴۳۱ مجلس ۱۱🕰 ۵۵ 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔶. واجب عینی... 🔹خدمت رفقا عرض می‌کنم: اگر بنده هیچ‌گاه نسبت به مطالعه و فهم عمیق مطالب و کتاب‌های مرحوم والد (علامه طهرانی) تأکید نداشتم، در این برهه و به‌خصوص در این اوضاع و احوال قطعاً مطالب و مبانی ایشان را برای تک‌تکِ رفقا واجب عینی می‌دانم. 🔹مثل نماز و روزه واجب عینی می‌دانم که این مطالب به‌دست بیاید و انسان متوجه شود که چه اقدامی باید انجام دهد؛ در کجا باید برود و حرکت کند، در کجا باید توقف کند و سرجایش بایستد. خلاصه موقعیت، موقعیتِ بسیاربسیار حساسی است. 🎙. حضرت آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. (قزوین) ۸ شعبان ۱۴۳۰ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📜. تحمل و صبر لازمه سلوک الی الله.... ❂. حضرت سید هاشم حداد رضوان الله علیه از افرادی که استعدادشان در تحمل مشاق و واردات بسیار بود، تعریف می نمودند و می فرمودند : " فلان کس چکش خور خوبی دارد! " و این اصطلاح آهنگر هاست، چون بعضی از اقسام آهن سست و بدون مواد فولادی است و در اثر گداختن زود از بین می رود و قابل چکش کاری و پتک کاری نیست، ولی بعضی از اقسام آهن دارای ترکیب فولادی است و استحکامش بسیار است، چندین بار متناوباً آنها را در کوره می گدازند و روی سندان می نهند و می کوبند، معذلک استقامت دارد تا آنرا به هر شکل و صورت که می خواهند در آورند! ❇️. منبع: روح مجرد، ص ۵۵۸ #⃣. موضوع: 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ‍ 🔍 📌. تولد نوزاد از نطفه حرام 📜. عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐. منبع نرم افزار کیمیای سعادت ۲ ☑️. سوال: ~ با سلام؛ مدّتی است سؤالی برای من پیش آمده و جواب قانع کنندهای هم نگرفته ام. و آن اینکه وضعیت بچّه ای که از نطفۀ به حرام منعقد شده به دنیا میآید، چیست؟ با توجّه به حدیثی که فرموده اند بغض امیرالمؤمنین را آنهایی به دل میگیرند که نطفه شان مشکل داشته باشد، و در ضمن، در طول تاریخ ثابت شده است که بزرگترین دشمنان اهلبیت، حرامزاده بوده اند؛ میخواستم بدانم آیا این به نوعی جبر حساب نمیشود؟ آیا فرزند از زنا، در بدو تولد، دارای کدورت نفس است؟ یا مثل سایرین است؟ ضمن اینکه از شرایط مرجع تقلید شدن، حلال زاده بودن راهم ذکر میکنند. آیا فرد حرام زاده، حق ندارد مرجع شود، در صورتی که تقصیری از جانب او نبوده؟ ✅. جواب : ~ هوالعلیم؛ شکّی نيست که شرايط متفاوت در زندگی انسان چه قبل از تولّد چه پس از آن، در تمايلات انسان نسبت به اهداف و اموری که به آن ميپردازد، نقش دارند و بدين جهت است که بسيار تأکيد شده قبل از تولّد در طول دوران حمل و نيز پس از آن نسبت به امور تربيتي پدر و مادر اهتمام فراوان داشته باشند. ❖. امّا سخن اينجاست که نقش تعيين کننده در همۀ امور همان اختيار و تصميم انسان است که حقيقتی است بالاتر و قدرتمندتر و غالب بر جميع شرائط و ظروفی که فرد درآن شرائط و ظروف بسر ميبرده است. و اگر اين مسئله وجود نداشت، تکليف از ناحيۀ پروردگار بر آن فرد عبث و لغو خواهد بود. بلی، فرزندی که حتّی از نطفۀ حرام به دنيا آيد، کدورت ذاتی ندارد و موجودی است که مستعدّ برای هدايت می باشد، مانند ساير افراد حتّی ممکن است به درجات عاليه برسد و نفس او بواسطۀ ارتقاء در مراتب بالا تغيير کند و خداوند نيز به هر فردي به ميزان قدرت و استطاعت بر عمل از روی اراده و اختيار پاداش خواهد داد. ❖. و امّا مسئلۀ عدم جواز مرجعيّت بايد گفت که احراز مرجعيّت تاج افتخاری نيست که شخص از عدم وصول به آن احساس حرمان و خسران نمايد، بلکه انسان تا میتواند بايد خود را از وارد شدن در اين عرصه دورنگه دارد و بي جهت عهده دار تکاليف و وظايف افراد نشود و بار خود را سنگين نسازد. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
هدایت شده از کانال واعظین 2
🎙. أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم | لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا 🎼. آرشیو مجموعه کامل صوت سخنرانی های عمومی و دروس تخصصی سیدالطائفتین حضرت علامه آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی و حکیم متاله حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما ____ ✅. شروع فعالیت کانال در ایتا ↙️. کانال ما را به دوستان خود معرفی بفرمایید: https://eitaa.com/joinchat/3291283510Cf580928f4a
﷽ ❖. محور دستورات [ اولیاء الهی ] بر ترک معاصی و مراقبه است. بدون مراقبه تام و اطاعت از برنامه سلوک، سالک ره به جایی نخواهد برد؛ گرچه نفس ، با اوراد و اذکار وقیام به عبادات و نوافل، به التذاذات صوری و مقطعی دست یابد. آنچه در اینجا ذکرش لازم است این است که: رعایت برنامه سلوک و مراقبه ، باید تحت اشراف و نظر فرد راه رفته و به مقصد رسیده باشد؛ زیرا عبور از شهوات نفسانیه و اهواء دنیویه، بدون هدایت و ارشاد استاد کامل مشرف بر نفوس و ضمائر سلاک امکان پذیر نخواهد بود. ✍🏻. عالم ربانی قدّس سرّه 📚. رساله حریم قدس ، ص ۹۶ 📥. فایل pdf || کتاب صوتی 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ‍ 🔍 📌. مسائل خمس 📜. عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐. منبع نرم افزار کیمیای سعادت ۲ ☑️. سوال: ~ با سلام؛ ۱. در مورد خمس شرحی برايم بدهید؟ ۲. آيا خمس قبل از اسلام در اديان ديگر نيز وجود داشته است؟ و چرا با وجود اهميّت خمس، اين موضوع تنها يکبار و آن هم پس از آيۀ مربوط به جنگ و جهاد و غنيمت آورده شده است و آيا پيامبر نيز در زمان حيات خود ازمردم عادي که خرج آنها اضافه بر درآمد سالیانه شان بوده است، خمس دريافت ميکردند؟ ۳. چرا خمس را مستقيم نمیتوان به در راه مانده، يتيم يا نيازمند داد، در صورتي که در قرآن آمده است؟ ۴. آیا قرار دادن روزی مشخّص به عنوان سال خمسی واجب است؟ ✅. جواب : ~ هوالعلیم؛ ۱. .خمس در ارباح مکاسب عبارتست از يک پنجم در آمد زائد بر مخارج و مؤونه سال که پس از کسر مخارج و مصارف بايد پرداخت شود. بنابراين آنچه از تصرّفات انسان در طول سال أعمّ از مأکولات و ملبوسات و غيره انجام میشود، چنانچه در حدّ شئون انسان نه بيشتر می باشد به آن خمس تعلّق نمیگيرد و زائد بر آن خمس دارد. ۲. به طور كلّی مسئلۀ خمس مربوط به رسول خدا و اولاد او كه از جهت پدری به اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب عليه السّلام منتهی ميشوند، می باشد و طبيعتاً معنا ندارد كه در اديان گذشته باشد. و امّا در مورد اهميّت آن، قلّت و كثرت آيات تأثيري ندارد، زيرا وجوب نيازی به تكرار ندارد و آيات قرآن فقط در جهت تثبيت حكم به عنوان كلّي آن نقش دارند و اهمیّت آن در روايات و احاديث نمايان میشود. چنانچه در مسئلۀ حج با اين همه تأكيد و اهتمام به آن، در يك آيه دلالت بر وجوب آن میشود، گرچه در آيۀ ديگر نيز اشاره شده است. و اين حكم در زمان رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم فقط نسبت به غنائم جنگی مصداق داشته است، زيرا در زمان آن حضرت وسعت حكومت اسلام به چند منطقۀ محدود خلاصه ميشد كه آنها اغلب به امر كشاورزی و دامپروری اشتغال داشتند و امّا پس از گذشت سال ها و فتوحات مسلمين، اين مسئله به صورت روشن از ناحيۀ ائمّه عليه السّلام برای مردم تبيين گرديد. ۳. .خمس بر اساس ادلّه شرعيه بايد به دست امام زمان همان عصر برسد و او آن را به دو قسم تقسيم، نيمي از آن را برای خود و مصارف عامّه بر طبق نظر و رأی خود و نيم دگر را به سادات مستمند بپردازد و در زمان غيبت اين مسئله بايد توسّط مجتهد جامع الشّرائط صورت پذيرد. ۴. باید هر شخصی برای خود سال خمسی داشته باشد. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 💠 از زنبور عسل بیاموز 💠 ⭕️ امام‏ صادق‏ عليه ‏السّلام مى ‏فرمايند: «در اكتساب علوم، از زنبور عسل فراگيريد؛ زيرا او از ميان اين همه گل و گياه با اين همه تفاوت و تنوّع، به دنبال بهترين و مفيدترين آنها مى‏ گردد و براى تهيۂ شربتِ شيرين و مصفّاى خويش برمى‏ گزيند، شما هم بگرديد و ببينيد كه از اين همه تنوّع در علوم و فنون، كدام يك براى سعادت و فلاح و آيندۂ شما كارسازتر است.» 🔸شيخ بهايى رحمت اللَه عليه مى ‏فرمايد: علمى بِطَلَب كه تو را، فانى‏ سازد ز علايقِ جسمانى‏ 🔸و يا به فرمايش جناب سنائى: علم كز تو، تو را نَبِستاند جهل از آن علم، بِه بُوَد صدبار 📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ص 114. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌. مقالات: 📑. رساله : کیمیای سعادت در پرتو رفیق 🔠. زبان: فارسی 🖇. موضوع: 🗃. گروه: 📊. سطح : 📑. صفحه: ۲۲۶ 📥. دانلود pdf در: سایت کتابخانه سیر الی الله | تلگرام کتابخانه سیره صالحان | 🔴.
﷽ ✍️ عالم ربانی و حکیم متاله آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره: ❖. آنچه بر خود می پسندی بر دیگران بپسند، و آنچه ناروا می داری بر دیگران ناروا بدار. شاید بتوان گفت: این آموزه، غنی ترین و کارگشا ترین و شامل ترین آموزه ای است که می توان آن را در مسائل اخلاقی و حقوق اجتماعی و روابط شخصی در زندگی بشر، به شمار آورد. التزام به این نکته در دو جنبه نفی و اثبات، انسان را از بسیاری از آفت ها و ناهنجاری ها و موانع رشد و بروز یأس و ناامیدی در روند تکاملی خویش، مصون می دارد؛ و بستر حرکت انسان را در عرصه روابط با دیگران، هموار می سازد. 📚 کتاب حیات جاوید، ص ۱۴۱ 📥. فایل pdf || کتاب صوتی 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی