eitaa logo
سن تکلیف و بیداری اسلامی (احکام)
49 دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
502 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌﷽‌‌‌✺✦۞✦┄ ✨امام صادق علیه السلام فرمودند: هر آينه بنده دعا مى كند و خداوند عزوجل به دو فرشته مى فرمايد: من دعاى او را مستجاب كردم اما حاجتش را نگه داريد، زيرا دوست دارم صداى او را بشنوم و همانا بنده دعا مى كند و خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد: زود خواسته اش را برآوريد كه من خوش ندارم صداى او را بشنوم.✨
(نکته 28) 💠 معناى وجه الله 💠 ❌ وجه در لغت به معناى صورت است و گاهى به معناى ذات به كار مى‏ رود. بنا بر این «وجه ‏اللّه» یعنى ذات خدا. پس ذكر كلمه «وجه» در آیه انفاق و مانند آن متضمّن نوعى تأكید است. زیرا هنگامى كه گفته مى‏ شود «براى ذات خدا»، تأكید آن از «براى خدا» بیشتر است؛ یعنى حتماً براى خدا باشد، نه دیگرى. ⭕️ افزون بر آن، معمولاً صورت انسان شریف‏ ترین قسمت ظاهرى بدن اوست. زیرا اعضاى مهم بینایى، شنوایى و گویایى در آن قرار گرفته‏ اند. به همین دلیل هنگامى كه كلمه «وجه» به كار برده مى ‏شود، شرافت و اهمیت را مى‏ رساند. در اینجا ...
↜آیا قانون قصاص مظهر خشونت دینی است؟ چرا اسلام قانون قصاص را تصویب کرد؟ آیا قصاص نوعی خشونت نیست؟ آیا گرفتن جان یک انسان، هر چند گناهکار باشد، خشونت محسوب نمی شود؟ نکته اوّل- خداوند پس از بیان قانون قصاص در آیه 178 سوره بقره، می فرماید: «اگر قصاص نکنید، و جانی را مورد عفو و بخشش قرار دهید، بهتر است.» یعنی قصاص واجب نیست، بلکه مستحب هم نمی باشد؛ امّا برای جلوگیری از جنایت جنایتکاران و تکرار موارد مشابه، این حق به اولیاء مقتول داده شده، و آنها مجاز به این کار هستند؛ ولی قصاص نه واجب است و نه مستحب. (دقّت فرمایید) نکته دوم- در آیه 179 همان سوره، فلسفه قصاص را ادامه زندگی و حیات، و حمایت از زندگی زندگان بیان فرموده است، نه کینه و عداوت و انتقامجویی. اگر بر قاتل شروری که جان و مال و ناموس مردم در نظر او هیچ ارزش و احترامی ندارد، ترحّم شود، و رحمت اسلامی او را فرا گیرد، و او با سوء استفاده از این رحمت و رأفت، روز به روز به جنایات گسترده تری‌دست بزند، آیا این کار ترحّم بر پلنگ تیز دندان و خیانت در حقّ گوسفندان نمی باشد! برخورد با اراذل و اوباش جامعه، که هیچ راه دیگری برای جلوگیری از شرّ آنها جز قصاص باقی نمانده، خشونت نمی باشد. بلکه مصداق روشن رحمت است، تا دیگران بتوانند با آرامش به زندگی خویش ادامه دهند. منبع کتاب
10.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مومن به چه کسانی می گویند؟ آیا فقط شیعیان مومن هستند و به بهشت می روند؟ پرسمان اعتقادی
آیا میشه گفت ویروس کرونا یک آزمایش الهی یا بلا می باشد؟.mp3
695.7K
سوال: 624 ❓آیا میشه گفت ویروس کرونا یک آزمایش الهی یا بلا می باشد؟ پرسمان اعتقادی
امام زمان و ارتباط.mp3
2.23M
سوال: 625 ❓اگر بخواهیم با امام زمان عج در ارتباط باشیم و او را ببینیم باید چه عملی انجام دهیم؟؟ پرسمان اعتقادی
سردر بهشت.mp3
9.25M
🎙سخنرانی استاد محمدی شاهرودی 🌺سفارشات الهی در سردرهای بهشت برای بهشتی شدن پرسمان اعتقادی
آیا برای امامان و انبیاء میشود دعا کرد و مقامشان زیاد شود؟ و در نماز شب چه کسانی را در اولویت دعا قرار دهیم؟.mp3
2.62M
سوال: 626 ❓آیا برای امامان و انبیاء میشود دعا کرد و مقامشان زیاد شود؟ و در نماز شب چه کسانی را در اولویت دعا قرار دهیم؟ پرسمان اعتقادی
22.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا عذاب های جهنم و نعمت های بهشتی روحانی است یا اینکه عذاب و نعمت جسمانی هم وجود دارد؟ پرسمان اعتقادی
اول آغاز سوره ی حمد با ذکر نام خداوند است. در بین همه ی اقوام، رسم بر این است که آغاز کار به نام بزرگی باشد و بزرگ همه ی ما خداوند است، پس بهتر است هر کاری با نام خدا شروع شود. بسم الله در آغاز همه ی کتب آسمانی نیز آمده است و این نشان از اهمیت این نام دارد. بسم الله علامت ایمان و دوری از تکبر است. بسم الله تکیه و پناه بر خدایی است که خالق همه چیز است. بسم الله آغاز بندگی است. در بحث تفسیر سوره ی حمد باید گفت که عده ای از اهل تفکر، بسم الله را جزء این سوره دانسته اند.
دوم هر چند اين آيه به دنبال خطاب‌هايى كه به يهود شده آمده است، ولى مخاطب آن همه‌ى مردم هستند. در روايات مى‌خوانيم كه حضرت على عليه السلام هرگاه مسئله‌ى مهمى برايشان رخ مى‌داد به نماز مى‌ايستادند واين آيه را تلاوت مى‌كردند. در روايتى از پيامبر اسلام (ص) نقل شده، كه صبر بر سه نوع است: 1. صبر در برابر مصيبت. 2. صبر در برابر معصيت. 3. صبر در برابر عبادت. «1» بنابراين آنچه در روايات آمده كه مراد از صبر در اين آيه روزه است، اشاره به يكى از مصاديق صبر دارد. نماز براى رسول الله (ص) و امثال او نور چشم است‌ «2» ولكن براى بعضى‌ها كه خشوع ندارند، همچون بارى سنگين است. خشوع، مربوط به قلب و روح و خضوع، مربوط به اعضاى بدن است. نمازِ با توجّه، انسان را به ياد قدرت بى‌نهايت خدا مى‌اندازد و غير او را هر چه باشد كوچك جلوه مى‌دهد. مِهر او را در دل زياد مى‌كند، روحيّه‌ى توكّل را تقويت مى‌كند وانسان را از وابستگى‌هاى مادّى مى‌رهاند. همه‌ى اين آثار، انسان را در برابر مشكلات مقاوم مى‌سازد. صبر و مقاومت، كليد تمام عبادات است. فرشتگان به اهل بهشت سلام مى‌كنند، امّا نه به خاطر عبادت و نماز و حج و زكات آنان، بلكه به خاطر مقاومت و پايدارى آنها «سلام‌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ» «3» چون اگر مقاومت نباشد، نماز وجهاد وحج وزكات نيز وجود نخواهد داشت. حتّى شرط رسيدن به مقام هدايت و رهبرى الهى، صبر است؛ «جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا» «4» «1» بحار، ج 71، ص 77. «2» بحار، ج 16، ص 249. «3» رعد 24. «4» سجده، 24.
سوم نکات آیه فوق⇧‌⇩: 1- ايمان به حضور و علم خداوند، انسان را از خطاها باز مى‌دارد. «أَ وَ لا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ...» 2- در نزد خداوند، آشكار و نهان يكسان است. «يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ»