eitaa logo
سن تکلیف و بیداری اسلامی (احکام)
50 دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
502 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پرسش: آیا اعتقاد به عالم ذر، مخصوص مذهب امامیه است؟ 🌺 پاسخ: اعتقاد به عالم ذر مخصوص امامیه نیست بلکه یک معرفت قرآنی است که اکثر مسلمان ها به آن اعتقاد دارند 🔹خداوند متعال میفرماید:«و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی شهدنا ان تقولوا یوم القیامة انا کنا عن هذا غافلین»(اعراف/172)؛ای پیامبر به مردم یادآورشو زمانی را که پروردگارت از اولاد آدم پیمانی را گرفت و بنی آدم را به ربوبیتش وادار به شهادت کرد و خداوند به آنها فرمود:آیا من پروردگار شما نیستم و اولاد آدم گفتند:بلی ما شهادت و گواهی میدهیم، خداوند این پیمان را اخذ کرد تا اینکه مبادا شما در روز قیامت بگویید ما از این غافل بودیم یا اینکه بگویید پدرانمان ما را مشرک کردند.» این آیه مبارکه به اتفاق تمام مفسرین، ناظر به عالم ذر است.اما بنا به نقل بعضی مفسرین، آیه دیگری هم در این رابطه نازل شده است:«الم اعهدا الیکم یا بنی آدم الا تعبدوا الشیطان»(یس/60)«ای فرزندان آدم آیا من با شما عهد نبسم که شیطان را عبادت نکنید». روایات متعددی هم از شیعه هم از اهل سنت دلالت بر این دارد که خدا قبل از خلقت دنیوی انسان ها در عالمی از آنها عهد و پیمان گرفته است. پس اعتقاد به عالم ذر مخصوص شیعه امامیه نیست . اما برخی از عقاید هست که مخصوص شیعه امامیه است مانند اعتقاد به بداء، اعتقاد به امامت ائمه اثنی عشر(دوازده گانه) ، اعتقاد به رجعت و ...
┄┅─✵💝✵─┅┄ اِلهی یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد یا عالی بِحَقِّ علی یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن یا قدیمَ الاِحسان بِحَقِّ الحُسَیْن عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
‌‌‌‌‌‌‌┄✦۞✦‌‌✺‌﷽‌‌‌✺✦۞✦┄ ✨حضرت محمد صلى‌الله‏‌عليه‌وآله‌وسلم فرمودند: من براى كسى كه بگومگو را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترك گويد و براى كسى كه اخلاقش را نيكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم.✨
هفتاد و ششم پیامهای آیات فوق⇧‌⇩: 11- ايمان نداشتن به معاد، زمينه‌ى جلوه‌گرى زشتى‌هاست. (انسان بى‌ايمان، برهنگى را تمدّن، تجمّل را شخصيّت، كلاه‌بردارى را زرنگى، دروغ و ريا را نشانه‌ى سياست واستعمار را نشانه قدرت مى‌داند) إِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ‌ ... زَيَّنَّا 2- كج فهمى و سردرگمى افراد بى‌ايمان، بزرگ‌ترين كيفر وسيلى خداوند است. لا يُؤْمِنُونَ‌ ... فَهُمْ يَعْمَهُونَ‌ 3- اگر قيامت را باور كنيم، از كارهاى بسيارى كه به نظر ما زيباست توبه خواهيم كرد. «لا يُؤْمِنُونَ‌- زَيَّنَّا» 4- كسى كه قيامت را آينده‌ى روشن خود نمى‌داند، دنياى متغير، هر لحظه او را دگرگون و سردرگم مى‌كند. «لا يُؤْمِنُونَ‌- يَعْمَهُونَ» 5- كفر به قيامت، عامل بزرگ‌ترين خسارت‌هاست. الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ ... هُمُ الْأَخْسَرُونَ‌
هدایت شده از KHAMENEI.IR
DastanGhadir.pdf
7.37M
📗 کتاب کودک «خبر بزرگ» 💥 👧 انتشار مجموعه داستان‌های کودکانه از واقعه‌ی غدیر در آستانه‌ی عید سعید غدیرخم ❣️ @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📗 کتاب کودک | خبر بزرگ💥 🎉 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «عید غدیر عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است.» 🎊 در آستانه‌ی عید سعید غدیر، مجموعه داستان «خبر بزرگ» ویژه‌ی کودکان منتشر شد. این مجموعه شامل ۱۰ داستان کودکانه از واقعه‌ی غدیر و با هدف آشنایی هرچه بیشتر بچه‌ها با مفاهیم عید غدیر نوشته شده است. 👨‍👩‍👧‍👦 شما پدر و مادر گرامی می‌توانید با دریافت و چاپ این کتاب، یک عیدی خوب به کودکان بدهید 😊 👶 بخش کودک ریحانه 👧 ❣️ @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از فقه و معارف
🚩 ولایت؛ برترین حکم الهی 🔍 تحلیل حدیثی درباره ولایت در بیانات رهبرانقلاب؛ 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان (۱۳۹۹/۰۵/۱۰) به دهه‌ی دوم ذی‌حجه، دهه‌ی ولایت، اشاره کردند و روایتی از امام باقر(علیه‌السّلام) قرائت کردند با این مضمون که در اسلام به هیچ چیزی مانند ولایت تأکید نشده است. بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENE.IR در این یادداشت به بررسی مفهوم این حدیث براساس اندیشه امام خمینی و رهبرانقلاب می‌پردازد. ▫️این روایت از طریق شیعه و سنی نقل شده و به صحت آن بیشتر بزرگان اعتماد دارند. امام باقر(علیه‌السّلام): «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ» اسلام بر پنج چیز استوار و بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت» در برخی منابع افزوده‌هایی در تأکید بر ولایت آمده است؛ از جمله: «... وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‌ءٍ کمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ؛ آن‌گونه که به ولایت ندا شده، به چیزی ندا داده نشده است... 🔗 مطالعه متن کامل یادداشت: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=46204 💻 @khamenei_maaref
⁉️ پرسش : آيا صدقه کمک کردن به فقرا است يا چيز ديگري هم هست؟ ✅ پاسخ : صدقه عنوانی عام است که شامل امور متعددی هست پیامبر خدا(ص) در این باره می‌فرمایند: " بر هر مسلمانی است که هر روز صدقه بدهد. عرض شد: چه کسی توان این کار را دارد؟ حضرت فرمود: برداشتن چیزهای آسیب رسان از سر راه، صدقه‏ است؛ نشان دادن راه به دیگری، صدقه است، عیادت از بیمار، صدقه است، امر به معروف، صدقه است، نهی از منکر، صدقه است و جواب سلام را دادن، صدقه است 1". آن حضرت در جایی دیگر خودداری از بدی، را صدقه می‌دانند و می‌فرمایند: "هر کار نیکی، صدقه است2". پیامبر خدا(ص) همچنین فرمودند: "زبانت را نگهدار؛ زیرا این کار صدقه‏‌ای است که برای خودت می‏‌دهی3". امام صادق(ع) نیز در تشریح ویژگی صدقه‌ای که مورد رضایت خداوند است می‌فرمایند: "صدقه‏‌ای که خدا آن را دوست دارد عبارت است از: اصلاح میان مردم، هرگاه رابطه شان تیره شد و نزدیک کردن آنها به یکدیگر، هرگاه از هم دور شدند4". ایشان همچنین می‌فرمایند: "فهماندن سخن به ناشنوا، بی آن که از این کار به ستوه آیی، صدقه‏‌ای‏ گواراست5". يکي از بهترين مصداق هاي صدقه، کمک به فقرا است. 📚📚 منابع: 1. بحار الأنوار: ۷۵ / ۵۰ / ۴ 2. الخصال: ۱۳۴ / ۱۴۵ 3. لکافی: ۲ / ۱۱۴ / ۷ 4. الکافی: ۲ / ۲۰۹ / ۱ 5. بحار الأنوار: ۷۴ / ۳۸۸ / ۱
⁉️ پرسش : آیا حديث هست که مومن هر گناهي را ميکنه اما نماز را ترک نميکند چون در ترک نماز هيچ لذتي نيست؟ ✅ پاسخ : اصل حديث اينگونه مي باشد: از حضرت صادق (عليه السلام ) پرسيده شد : چرا زناکار را کافر نمي ناميد در صورتيکه تارک نماز ( کسي که نماز نمي خواند ) را کافر ميخواند ؟ برهان و دليل اين امر چيست؟ آن حضرت فرمود : براي اينکه زناکار و امثال او چنين اعمال ناروايي را فقط به خاطر شهوت انجام ميدهد ، زيرا شهوت بر او دست يافته و اختيارش را سست کرده است ، ولي ترک کننده نماز ، ترک نماز نميکند مگر از روي کوچک شمردن و خفيف داشتن آن و دليل اين سخن آن است که تو زناکاري را نمي يابي که با زني نزديکي کند مگر اينکه از نزديکي با آن زن قصد لذت جويي و کاميابي داشته باشد و به اين منظور به او ميل کرده باشد ، ولي هرکس که نماز را از روي قصد ترک ميکند منظورش از ترک آن دست يابي به لذت نيست ، پس وقتي لذتي نباشد به ناچار خفيف شمردن نماز واقع گردد ، و چون خفيف شمردن واقع شد ، کفر واقع گشته است.1 📚1. من لايحضرالفقيه جلد 1 صفحه 307