eitaa logo
سن تکلیف و بیداری اسلامی (احکام)
50 دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
502 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✾ ✾ ✾ ══════💚══   ✨امام صادق علیه السلام فرمودند: به خدا قسم اگر مردم فضيلت واقعي «روز غدير» را مي شناختند، فرشتگان روزي ده بار با آنان مصافحه مي كردند و بخششهاي خدابه كسي كه آن روز را شناخته، قابل شمارش نيست.✨ 💫🌹اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُمْ🌹💫 ══💚══════ ✾ ✾ ✾
051.mp3
2.9M
حزب پنجاه و یکم ( ۱۹ رعد الی ۹ ابراهیم) 👤 با صدای استاد پرهیزگار ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
پنجاه و یکم پیامهای آیه فوق ⇧⇩: 1- دنياگرايى، زمينه‌ى كفر، مبارزه با دين و ضلالت است. 2- سرچشمه‌ى گمراهى‌ها عملكرد خود انسان است. 3- انسان اختيار دارد و مى‌تواند راهى را بر راه ديگر ترجيح دهد و انتخاب كند. 4- كفّار سه مرحله را طى مى‌كنند. اوّل خودشان با دنياگرايى منحرف مى‌شوند. آنگاه با اعمالشان ديگران را از راه باز مى‌دارند. سپس با تمام توان مسير حقّ‌طلبان را منحرف مى‌كنند. 5- روحيّه‌ى كفر، عامل انحراف طلبى است. 6- گمراهى، درجات و مراحلى دارد و هر چه عميق‌تر شود رجوع به حقّ مشكل‌تر مى‌شود. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
مداحی_آنلاین_مسئولیت_اعضای_بدن_آیت.mp3
3.56M
♨️ مسئولیت اعضای بدن 👌 بسیار شنیدنی 🎤 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ ضرورت تقلید ♻️ قسمت 1 ⁉️4⃣- چرا تقلید کنیم؟ فلسفه آن چیست؟ 🤔 ذهنِ پرسش‌گر هر مسلمانی، در جست و جوی فلسفهٔ احکام شرعی است. اهمیّت آگاهی از فلسفه تقلید، نسبت به دیگر احکام، بیشتر است؛ زیرا: 👈 در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که خدای حکیم، آنها را برای سعادت دنیا و آخرت انسان تشریع کرده است؛ واجبات و محرماتی که اگر انسان آنها را اطاعت نکند، نه به سعادتِ مطلوب می‌رسد و نه از عذاب سرپیچی از آنها در امان می‌ماند.⚠️ ☝️ برای شناخت احکام شرعی، آگاهی‌های فراوانی، از جمله: فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح، کیفیت ترکیب و جمع روایات و آیات و ده‌ها مسأله دیگر لازم است که آموختن آنها، نیازمند سال‌ها تلاش جدی است. ❗️در چنین حالتی، مکلف خود را در برابر سه راه می‌بیند: ✅ نخست اینکه راه تحصیل این علم (اجتهاد) را در پیش گیرد؛ ✅ دوم اینکه در هر کاری آرای موجود را مطالعه کرده، به گونه‌ای عمل کند که طبق همه آرا عمل او صحیح باشد (احتیاط کند)؛ ✅ سوم اینکه از رأی کسی که این علوم را به طور کامل آموخته و در شناخت احکام شرعی کارشناس است، بهره جوید. (ادامه دارد) ... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚: پرسش و پاسخ دانشجویی ص 32، 33 🌺سن تکلیف و بیداری اسلامی🌺 @senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag https://sapp.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://eitaa.com/senne_taklif_va_bidari_islami
♻️ ضرورت تقلید ♻️ قسمت 2 ⁉️4⃣- چرا تقلید کنیم؟ فلسفه آن چیست؟ ☝️بررسی سه راه : ❗️بی شک، اگر او [مکلف] در راه اول به اجتهاد برسد، کارشناس احکام شرعی شده، از دو راه دیگر بی‌نیاز، خواهد بود؛ امّا تا رسیدن به آن، ناگزیر از دو راه دیگر است. ❗️راه دوم نیازمند اطلاعات کافی از آرای موجود در هر مسأله و روش های احتیاط است و در بسیاری از موارد، به دلیل سختی احتیاط، زندگی عادی او را مختل می‌کند. ناگزیر گزینه «تقلید» برای تودهٔ مردم حتمیت می‌یابد. این سه راه اختصاص به برخورد انسان با احکام شرعی ندارد؛ بلکه در هر رشتهٔ تخصصی دیگر نیز وجود دارد. به عنوان مثال یک مهندس متخصص را فرض کنید که بیمار می‌شود. او برای درمان بیماری خویش، یا باید خود به تحصیل علم پزشکی بپردازد، یا تمام آرای پزشکان را مطالعه کرده، به گونه‌ای عمل کند که بعداً پشیمان نشود و یا به پزشک متخصص رجوع کند. ‼️ راه نخست او را به درمان سریع نمی‌رساند. راه دوم نیز بسیار دشوار است و او را از کار تخصصی خود (مهندسی) باز می‌دارد. از این رو بی‌درنگ از پزشک متخصص کمک می‌گیرد و به رأی او عمل می‌کند. 👈 وی در عمل به رأی پزشک متخصص، نه تنها خود را از پشیمانی آینده و احیاناً سرزنش دوستان نجات می‌دهد؛ بلکه در اغلب موارد، درمان نیز می‌شود. مکلف نیز در عمل به رأی مجتهد متخصص، نه تنها خود را از پشیمانی آخرت و عذاب الهی نجات می‌دهد؛ بلکه به مصالح احکام شرعی نیز دست می‌یابد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚: پرسش و پاسخ دانشجویی ص 33 🌺سن تکلیف و بیداری اسلامی🌺 @senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag https://sapp.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://eitaa.com/senne_taklif_va_bidari_islami
🌸 تقلید و دین فطری 🌸 قسمت 1 ⁉️5⃣- تقلید به معنای رجوع جاهل به عالم است. علت اینکه مجتهدان، تقلید را بر مردم واجب کرده‌اند، این است که مردم را جاهل و بی‌سواد می‌دانند! همین نکته باعث می‌شود قشر تحصیل کرده، هرگز سراغ تقلید نروند و بگویند که اسلام، دین فطری بوده و امر فطری همگانی است نه تخصصی! پس چه ضرورتی دارد که حتماً به مجتهد رجوع شود؟ ✅ پاسخ: 👈 یکم. اینکه «تقلید، رجوع جاهل به عالم است»، هیچ بار منفی برای مقلد ندارد؛ جاهل در اینجا، به معنای جاهل نسبی و کسی است که در مسائل شرعی، مجتهد و کارشناس نیست؛ هر چند خودش در مسائل دیگری متخصص و کارشناس باشد و یا حتّی در مسائل فقهی، از آگاهی نسبی خوبی برخوردار باشد. ❗️خودِ مجتهدان نیز در مسائل دیگر، به متخصص رجوع می‌کنند و این را از باب رجوع جاهل به عالم و اهل خبره می‌دانند. نمونه بارز آن امام خمینی (ره) بود که پزشک معالج ایشان گفت: تا به حال کسی را ندیده‌ام که این قدر در درمان، مطیع پزشک باشد. 👈 در جهان امروز، تحقیق در همه علوم برای یک نفر کاری غیر ممکن و غیر ضروری است. بسیاری از روحانیان نیز در مسائل شرعی تقلید می‌کنند؛ زیرا یا هنوز مقدمات اجتهاد را تحصیل نکرده‌اند و یا وقت خود را در تخصص‌های دیگر علوم دینی صرف می‌نمایند. (ادامه دارد) ... ➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖ 📚: پرسش و پاسخ دانشجویی ص 34 🌤سن تکلیف و بیداری اسلامی🌤 @senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag https://sapp.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://eitaa.com/senne_taklif_va_bidari_islami
🌸 تقلید و دین فطری 🌸 قسمت 2 ⁉️5⃣- تقلید به معنای رجوع جاهل به عالم است. علت اینکه مجتهدان، تقلید را بر مردم واجب کرده‌اند، این است که مردم را جاهل و بی‌سواد می‌دانند! همین نکته باعث می‌شود قشر تحصیل کرده، هرگز سراغ تقلید نروند و بگویند که اسلام، دین فطری بوده و امر فطری همگانی است نه تخصصی! پس چه ضرورتی دارد که حتماً به مجتهد رجوع شود؟ ❗️ادامه ✅ پاسخ: 👈 دوم. اینکه گفته شد: «مجتهدان تقلید را بر مردم واجب کرده‌اند»، از دو جهت باطل است: ‼️1- لزوم تقلید از مسائلی نیست که فتوای مجتهد در آن، برای مقلّد سودمند باشد؛ زیرا لزوم تقلید مسأله‌ای است عقلی که هر عاقلی آن را درمی‌یابد. پس اصل «لزوم تقلید»، تقلیدی نیست. آری فروع تقلید، مانند بقا بر تقلید میت و امثال آن، از مسائل تقلیدی است. مکلف پس از آنکه خودش در مسأله لزوم یا جواز تقلید، به نتیجه‌ای رسید و از مجتهدی تقلید کرد، فتاوای او برای مکلف اعتبار می‌یابد. ‼️2- آیات و روایات نیز لزوم تقلید را تأیید کرده است؛ مانند آیه ﴿فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ﴾1: «اگر نمی‌دانید از آگاهان بپرسید»✨ و سخن امام صادق علیه‌السّلام: «و امّا مَن کٰان من الفُقِهاء صٰائِناً لِنَفْسِهِ حٰافِظاً لِدیٖنِهِ، مُخالِفاً لهواه مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه»2 : «هر کس از فقهای امّت ما که از نفس خود مواظبت کند و از دینش پاسداری کند، با هوای نفس مخالفت و فرمان مولای خود را اطاعت کند؛ سزاوار است که عوام از او تقلید کنند.»✨ ‼️⚠️ به نظر می‌رسد، تبلیغ این فکر که علمای دین، مردم را جاهل به حساب می‌آورند و امثال آن، از تبلیغات نادرست کسانی است که می‌خواهند میان آنان و مردم فاصله ایجاد کنند.⚠️‼️ ➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖ 📚:1- سوره نحل، آیه 42؛ سوره انبیاء، آیه 7 📚:2- وسائل الشیعه ج 18، ص 94 📚: پرسش و پاسخ دانشجویی ص 34، 35 🌤سن تکلیف و بیداری اسلامی🌤 @senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag https://sapp.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://eitaa.com/senne_taklif_va_bidari_islami
✅ عقلانیت تقلید ✅ قسمت 1 ⁉️6⃣- تقلید، پذیرفتن بدون دلیل است و عقل انسان چیزی را بدون دلیل نمی‌پذیرد!؟ ✅ عقل انسان هرگز چیزی را بدون دلیل نمی‌پذیرد؛ امّا تقلیدی که مسلمانان از آن بحث می‌کنند، پذیرش بدون دلیل نیست. برای مثال مجتهد به مسأله وجوب خمس فتوا می‌دهد و دلیل او آیهٔ 41 سوره «انفال» و روایاتی است که در این زمینه وارد شده است. مقلّد نیز هرگز این فتوا را بدون دلیل نمی‌پذیرد. دلیل او برای پذیرش فتوای مجتهد، این است که می‌داند خداوندِ حکیم، تکالیفی را برای انسان معیّن کرده؛ یعنی، بعضی کارها را بر او واجب یا حرام کرده است و احتمال می‌دهد که یکی از این واجبات، وجوب خمس باشد. همین مقدار از علم او به احکام، او را مسؤول می‌کند؛ لذا باید آن احکام را بشناسد و ببیند آیا خمس واجب است یا نه و چه شرایطی دارد. امّا فهم این احکام از قرآن، سنّت، عقل و اجماع، نیازمند مقدمات فراوان و آشنایی با علوم بسیاری است. از آنجایی که او در این علوم متخصص نیست، باید از راه دیگری این احکام را بشناسد و آن، رجوع به متخصصان این علوم است. در واقع، دلیل مقلّد برای پذیرش فتوای مجتهد، همان دلیل او بر لزوم تقلید است. پس او با دلیل، به فتوای مجتهد عمل می‌کند.... 👈 به عبارت دیگر، عقل حکم به لزوم تقلید می‌کند؛ پس تقلید مبتنی بر خردورزی است. تقلیدی که قرآن به بت پرستان نسبت داده، تقلید بدون دلیل و از روی عادت است. اسلام، تقلید یهودیان از علمایشان را نکوهش کرده است. (ادامه دارد) ... ➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖ 📚: پرسش و پاسخ دانشجویی ص 35، 36 🌴سن تکلیف و بیداری اسلامی🌴 @senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag https://sapp.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://eitaa.com/senne_taklif_va_bidari_islami
✅ عقلانیت تقلید ✅ قسمت 2 ⁉️6⃣- تقلید، پذیرفتن بدون دلیل است و عقل انسان چیزی را بدون دلیل نمی‌پذیرد!؟ ادامه ✅ پاسخ: 👈 بیان این مطلب که «احکام شرعی خود را با توجّه به عقل و منطق انجام می‌دهیم» به چه معنا است؟ برای مثال شما چگونه از راه عقل می‌فهمید مبطلات روزه چیست؟ کفاره روزه عمد چه می‌باشد؟ زکات فطره چه مقدار باید باشد؟ نمازهای یومیه چند تا و چند رکعت و دارای چه اجزا و شرایطی است؟ حکم انفال و حقوق دریاها و فلات قاره از نظر دینی چیست؟ صدها و هزارها مسأله دیگر؟! واقع مطلب آن است که ما، نمی‌توانیم بسیاری از احکام دینی خود را به طور مستقل، از طریق عقل به دست آوریم و آنها را انجام دهیم؛ گاه نیز ممکن است به پندارهای خود و به جهت ندانستن دلایل و منابع یک حکم، با آن بستیزیم و آن را خلاف عقل به حساب آوریم! در حالی که با اندکی جست و جو و کاوش و با مراجعه به کارشناسان دین، درخواهیم یافت دانش ما در این زمینه ناقص است. در چنین مواردی همان عقل و منطق حکم می‌کند انسان باید از طریق متخصص، احکام دین را فرا بگیرد و ناشیانه و با پندار نادرست به بیراهه نرود. ➖〰➖〰➖〰➖〰➖〰➖ 📚: پرسش و پاسخ دانشجویی ص 35، 36، 37 🌴سن تکلیف و بیداری اسلامی🌴 @senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag https://sapp.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://eitaa.com/senne_taklif_va_bidari_islami
⬅️ قلمرو تقلید ➡️ 🔍 تحقیق در اصول دین ⁉️7⃣- مراد از تقلیدی نبودن اصول دین چیست و چگونه می‌توان با تحقیق به این اصول رسید؟ ✅ مراد از «تقلیدی نبودن اصول دین» این است که هر کس، باید عقاید دینی را با یقین و حجّت بپذیرد. رسیدن به این مرحله در افراد، بسیار متفاوت است. بیشتر انسان‌ها بر اساس همان فطرت اولیه، ایمان یقینی به وجود خداوند دارند و یا بر اساس عقل فطری خویش، براهینی بسیار ساده و در عین حال محکم، بر وجود خدا اقامه می‌کنند (مانند پیرزنی که از طریق چرخ نخ‌ریسی بر وجود خداوند دلیل آورد و پیامبر اکرم (ص) آن را مورد تأیید قرار داد). بنابراین تحقیقی بودن معارف دینی، لزوماً به معنای جست و جوی وسیع و بررسی همه ادله و شبهات دربارهٔ آنها و پاسخ‌هایشان نیست. البته برای برخی از افراد، چنین تحقیقاتی لازم است؛ زیرا دفاع عقلانی از دین و معارف دینی، متخصصان برجسته‌ای را می‌طلبد. این مسأله همگانی نیست و هر کس در حد توانایی خود و مسائلی که با آن روبه‌رو می‌شود، نیازمند تحقیق است. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📚: پرسش و پاسخ دانشجویی، ص 39 💐سن تکلیف و بیداری اسلامی💐 @senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag https://sapp.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://eitaa.com/senne_taklif_va_bidari_islami