eitaa logo
سیر الی الله
77 دنبال‌کننده
214 عکس
99 ویدیو
1 فایل
محتوای سلوک الی الله از طهارت نفس تا معرفت نفس
مشاهده در ایتا
دانلود
ای نفع رسان به دیگران❗️ ✨سلام بر شما ـبدان کهـ: بعضی ها در اجتماع، مارمولک صفت هستند و به جای اینکه خود را تطهیر کنند همیشه سعی دارند آتش نهفتهٔ زیر خاکستر مشکلات دیگران را شعله ورتر سازند، اما بعضی دیگر همچون زنبور عسل هستند، عسل می دهند و به دیگران نفع می رسانند. بنگر جزء کدام دسته ای! فَتَدبّر! •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین ✍جناب حاجی سبزواری که شاگرد ملا علی نوری در یکسال پایان عمر ملا بود در کتاب منظومه اش می‌فرماید: مناطق البروج را که به ۱۲ برج تقسیم می‌کنند ایشان می فرمایند که این ۱۲ برج ائمه هستند که به دور شمس وجودی حق متعال در گردشند. و هیچوقت عرض پیدا نمی‌کنند شاید طول بگیرند و لیکن از آن مدار خارج نمیشوند. که اگر این لفظ را برداریم و منطقه البروج که در هیئت و نجوم مرسوم است بگذاریم چقدر خوب میشد که خورشید در مدار چهارم فلک در حال گردش است که در فلک اعلی ببریم در سطح منطقه البروج محاذی میشود
طبیعت و اسرار ان🌺 ✍حس ارتباط با طبیعت فطری است اگر کسی این حس را ندارد یک پراکندگی و عادت‌های غلطی جای فطرت اورا گرفته.
✍محرمیت با طبیعت و اسرار از آنها گرفتن توسط خیال در الویت است. که تقویت و تزکیه و تمرکز و تسویه ی خیال این ارتباط و محرمیت با عالم را بوجود می آورد. که خیال می تواند آفریندگی و خلاقیت از درون بداعتا بلافاصله خلق کند. اول در خواب کم‌کم در بیرون هم آثار داشته باشد بتواند حقایق را خلق کند
✍یک نظم پیچیده ای در عالم هست که هر چقدر قوه ی خیال با طبیعت بکرتر و کمتر انسانها در انجا رفت و امد داشته باشند و حضورچندین مرتبه در هفته و حداقل یکساعت تفکر در گل و گیاهان و درختان باغ باشد اثرات بیشتری دارد که اب دادن و دانه دادن به پرندگان و تمیز کردن محیط طبیعت و محبت به انها باشد زودتر با او ارتباط و سرشان را به او می گویند
✍در منظومه ی جناب حاجی سبزواری اگر نمی توانیم در خدمتش باشیم می توانیم از قبرش و کتاب‌هایش یا در خواب کنار او و از او سوال کنیم جناب حاجی می فرماید که اونهایی که اهل 《 طیران هستند هم نه ، اونهایی که طیاره هستند حتی ستاره 》می‌تواند بیاید از حکمت و میزان از چشمه ی علم و یقین بهره ها بگیرد تا اورا پرواز دهم کسی که اهل حدس قدسی است می‌تواند پیش من بیاید تامن اورا پرواز دهم کسانی که سریع انتقال هستند نه کند ذهن ها، اونهایی که زود انتقال می‌دهند 《 ما طیاره می خواهیم که انتقال دفعی 》داشته باشد بیایند و از این چشمه ها بهره ببرند
يَا عَالِمَ الْخَفِيِّاتِ 📆 امروز چهارشنبه 🌞 ۱۸ آبان ۱۴۰۱ هجری شمسی 🌙 ۱۴ ربیع‌الثانی۱۴۴۴ هجری قمری ای باطن بین❗️ ✨سلام بر شما ـبدان کهـ: انسان هر وقت دید نمی تواند آن را که در ذات افراد، نهفته است ببیند و عکسبرداری کند، معلوم می شود که هنوز قوهٔ خیالش را تطهیر نکرده است. اگر قوهٔ خیال، تطهیر شود انسان بو می کند بعد حرف می زند، بو می کند بعد به مهمانی می رود، بو می کند بعد دعوت می کند و ... فَتَدبّر! •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🌷
الله الرحمن الرحیم # # فایل98ج3 ✍واجب است که کمالات زائل نشود کمالاتی که انسان کسب کرده زائل نمی‌شود کمالات انسانی را از مقوله عرض بدانیم مانند رنگ که به دیوار میزنیم رنگ عارض شده اما متن ذات آن نشده و شاید هم زائل شود نظر جناب فخر رازی و مشائیان بر این است که علم از باب عرض است که آنرا کیف نفسانی گرفته این کمالات عارضی است و زائل میشود اما اگر علم را ذات نفس بدانیم ونفس دم به دم به وسیله علم غذا می گیرد رشد می کند چنانچه قایل به زایل این کمالات باشیم قائل به این هستیم که ذات خود نفس از بین برود در حالی که ذات ذاتیات شی را نمی‌توان از آن جدا کرد مگر اینکه او موجود معدوم شود و عدم در عالم نداریم جناب فارابی حرف از اتحاد عالم و معلوم زده است ظرف حصول و تحقق آنهانلطقه است نگارنده خود فرد است بر اساس معقول به ذات و معقول بالعرض هر چه در نفس انسان به وجود می‌آید کاتبش خود انسان است به عبارت دیگر نگارنده موجود مجرد عقلی است صور علمیه و کمالات انسانی از حق تعالی یاصورالصورافاضه می شود یعنی افاده می شود نفس مادفتری است که کلماتش ثابت و برقرار است عالم و عاقل عین علم و کمالات است جناب شیخ الرئیس می‌فرمایند که جناب فارابی گزیده گوی است جناب شیخ در نمط ۷ اشارات به بقای نفوس انسانی بعد از تجرد از بدن و معقولاتی که در آن است اشاره می کند نفس بعد انقطاع از بدن با معقولات باقی است یعنی اتحاد عاقل به معقول است لفظ اتصال را جناب شیخ و جناب فارابی جایگزین لفظ اتحاد کرده‌اند لفظ اتحاد و اتصال و ارتباط را با جناب علامه جمع الارا کرده و همه را به معنای اتحاد به کار برده اند مقولات اگر با نفس اتحاد وجودی نیابند نفس با همه کمالات چگونه تا ابد باقی است و این باقی تقررش چگونه است و شما نفس را از ابتدا روحانیت الحدوث و مجرد دانستید و کمالات آن قطعاً مجرد است نفس مجرد و کمالات مجردپس تقررکمالات در نفس چگونه خواهد بود دوامر مجرد را وحدت عددی نداریم که از خواص ماده است معاد جزای پاداش عمل انسان است جزای نفس عمل است تمام علوم که نفس گرفته جوهرند علم و عمل جوهرندو نمی‌توان جدای از نفس گرفت چنانچه بخواهیم جدای از نفس بگیریم دچار وحدت عددی شده ایم علم یک چیزه جدانفس یک چیز جدا و ترکیب انضمامی نداریم علم وعمل قابل زوال نیستند و جوهر اند و از خود نفس اندو این یک اتحاد است زائل یعنی غیر هم هستند علم و عمل جوهر اند و انسان ساز و به حسب وجود متحد هم هستند علم کیف نفسانی نیست چرا که عرض است و قابل زوال است نفس بسیط یعنی مجرد از ماده است مفارقات نه می میرند و نه فاسد می شوند بسایط هنگامی که بالفعل شدند قوه در آنها باقی نیست موجودات مجرد عقلی قوه ندارند و هر کمالی را بالفعل دارند اما استعداد کمال به دست آوردن را ندارند ما هیچ موجودی نداریم که از قوه به بالفعل برسد مگر انسان حرکت استکمالی در موجودات طبیعی مادی است استعداد نفس ماده تکامل برزخی را به دنبال دارد همان استعداد نفس ماده است که تکامل برزخی رابه دنبال دارد یاد گرفته هاماده می‌شود و آمادگی می‌شود برای بالاتر اقرا و ارق عقل هیولانی به طور مطلق از انسان زائل نمی‌شود مقام لایقفی برقرار است انسان کامل، مظهر اسماء الله است سیردر اسم‌الله توقف ندارد عقل هیولانی به بالفعلرسیده است و نفس عالم شده است واین فعلیت کمال نفس است جناب فارابی و جناب شیخ می‌فرمایند این کمال درنفس زایل نمیشود و متقرر است و با نفس هست آیا این صورت کمالیه که عرض و کیف نفسانی است و خارج از صقع ذات نفس است با او باقی است یا اینکه گوهر نورانی و موجودی مفارق ماده است و باقی است بین علم و عمل سنخیت لازم است نفس بعد بدن باقی است کمالات با نفس باقی است بعد انقطاع نفس سعادتی شبیه سعادات نوریه است معقولات اما مفارقات نوریه جوهرند و عین ذات آنهاست و عارضی نیست پس کمالات نفس عین نفس انداین اتحاد توسع در تعبیر است بلکه عینیت است عین ذات نفس. عقل هیولانی قدسی مستعد اتم است که بالفعل گردد کلام جناب فارابی این رامی رساندکه امکان بر عقل بسیط فعال گردیدن انسان که تمام معقولات در وی متحد می گردند وجود دارد به علم الیقین و عین الیقین و حق الیقین و برد الیقین میرسی آنچه کردی همان هستی والحمدلله رب العالمین
سلام صبحتون بخیر کمی کلماتش 👆برای کسی که اولین بار می‌خواند سخت است ولیکن تمام سر است چندین بار بخواند خودش برایتان کم کم بازش می شود
مثلا: ✍عقل هیولایی قدسی مستعد اتم است که بالفعل گردد. عقل هیولایی عقل انسان کامل است قدسی یعنی از عالم قدس به کسی داده شود مخصوصا در آخر الزمان اکثرا فرزندان از کودکی و بدو تولد چنانچه پدرو مادری با طهارت داشته باشند کودکان دانا و فهیمی هستند که اگر فطرت آنها توسط پدرو مادر دستکاری و آلوده نشده باشد هر سوالی از آنها شود چون با عالم قدس در ارتباطند جواب درست را به شما میدهند اتم یعنی آخر هر فعلی و کاری این میشود که بالفعل یعنی از قوه و سکون در بیاد و عملا در زندگی بکار بگیرد چون ما تمام کمالات را بالقوه و دست نخورده داریم با طهارت چشم و زبان و دیگر جوارح کم کم به جریان افتاده و به مرحله ی عمل و ظهور میرسد
یَا خَیْرَ الْحَامِدِینَ 📆 امروز پنج‌شنبه 🌞 ۱۹ آبان ۱۴۰۱ هجری شمسی 🌙 ۱۵ جمادی‌الثانی ۱۴۴۴ هجری قمری ای سحرخیز جهان هستی❗️ ✨سلام بر شما به «ــحیات انسانیــ» خوش آمدید. ـبدان کهـ: تمام حیوانات، قبل از اذان صبح بیدار هستند جز سگ؛ آن هم چون از شب تا صبح مشغول نگهبانی است نزدیکی های صبح خوابش می برد. اگر انسان از شب تا به صبح بخوابد و بعد از طلوع آفتاب بیدار شود و هیچ نداند که در عالم چه گذشته است، او هم حیوانی بیش نیست. فَتَدبّر! •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🌷
✍جناب حاجی سبزواری می‌فرمایند: ما اشخاصی که طیاره اند می‌خواهیم تا به سر چشمه ی خراره (چشمه ی جوشان) آنها را برسانیم ما کسانی را که در شرعیات مانده اند و پیشرفتی ندارند و به ماوراء دستی ندارند نمی خواهیم اولین مرحله از شهود : 👈علم آموزی و کتاب و درس حصولی 👈بعد تفکر 👈بعد رسیدن به حدسیات که حدس فوق فکر است کسی که سالها آیات قرآنی را تدریس داشته ، ناگهان بارقه ای جرقه ای و یک سری اصول و امهات برایش مکتشف میشود . ولیکن مقدمه ای می‌خواهد اول خواندن منطق و از چشمه ی فلسفه و حکمت بهره مند شدن است.